117/2001 Sb.
ZÁKON
ze dne 28. února 2001
o veřejných sbírkách a o změně některých zákonů
(zákon o veřejných sbírkách)
Změna: 296/2007 Sb.
Změna: 124/2008 Sb.
Změna: 227/2009 Sb.
Změna: 281/2009 Sb.
Změna: 420/2011 Sb.
Změna: 120/2012 Sb., 142/2012 Sb.
Změna: 303/2013 Sb., 340/2013 Sb., 344/2013 Sb.
Změna: 375/2015 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 287/2018 Sb.
Změna: 261/2021 Sb.
Změna: 130/2022 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
VEŘEJNÉ SBÍRKY
§ 1
(1) Veřejnou sbírkou je získávání a shromažďování dobrovolných peněžitých
příspěvků od předem neurčeného okruhu přispěvatelů pro předem stanovený veřejně prospěšný
účel, zejména humanitární nebo charitativní, rozvoj vzdělání, tělovýchovy nebo sportu,
nebo ochrana kulturních památek, tradic nebo životního prostředí (dále jen "sbírka").
Sbírku je oprávněna konat za podmínek stanovených tímto zákonem pouze právnická osoba.
(2) Sbírku není možné pořádat k účelu, který je v rozporu s bezpečností
státu, ochranou veřejného pořádku, ochranou majetku nebo ochranou práv a svobod druhých.
(3) Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) hrubým výtěžkem sbírky veškeré
peněžní příspěvky (dále jen "příspěvek") získané sbírkou, včetně úroků z vkladů příspěvků
na bankovní účet,
b) náklady spojenými s konáním sbírky skutečně vynaložené náklady na její
technické a organizační zajištění, zejména na založení a vedení bankovního účtu,
vytištění sběracích listin nebo zajištění sběracích pokladniček (dále jen "pokladnička")
a na propagaci sbírky,
c) čistým výtěžkem sbírky částka získaná odečtením nákladů spojených s
konáním sbírky od hrubého výtěžku sbírky.
§ 2
Za sbírku se nepovažuje
a) shromažďování finančních prostředků, které konají politické strany
nebo politická hnutí, spolky, společnosti, svazy, hnutí, jakož i odborové organizace,
registrované podle zvláštních právních předpisů,1) mezi svými členy za účelem dosažení
prostředků k plnění svých úkolů,
b) shromažďování finančních prostředků církvemi a náboženskými společnostmi,
registrovanými podle zvláštního právního předpisu,2) k církevním a náboženským účelům,
pokud se koná v kostelech, modlitebnách a jiných místech určených k provádění náboženských
úkonů, bohoslužeb a obřadů.
§ 2a
Sbírku lze konat na dobu určitou nebo na dobu neurčitou. Sbírku na dobu určitou
lze konat nejdéle po dobu 3 let ode dne oznámení sbírky.
§ 3
(1) Sbírku může konat obec nebo kraj, v hlavním městě Praze rovněž městská
část, nebo jiná právnická osoba (dále jen „právnická osoba“).
(2) Právnická osoba, nejde-li o obec nebo kraj nebo v hlavním městě Praze
městskou část, může konat sbírku v případě, že má na území České republiky sídlo,
nebo, jde-li o právnickou osobu, jejíž sídlo je na území jiného členského státu Evropské
unie, jiného smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru nebo Švýcarské
konfederace, má-li na území České republiky umístěnou organizační složku.
§ 4
(1) Právnická osoba, která hodlá sbírku konat, je povinna její konání písemně
oznámit krajskému úřadu příslušnému podle sídla právnické osoby, v hlavním městě
Praze Magistrátu hlavního města Prahy (dále jen „příslušný krajský úřad“). Jsou-li
splněny náležitosti oznámení o konání sbírky (dále jen „oznámení“) uvedené v § 5
odst. 1 až 4 a neshledá-li příslušný krajský úřad důvody pro to, že sbírku nelze
konat podle § 6, osvědčí právnické osobě datum přijetí jejího oznámení, a to nejpozději
do 30 dnů ode dne splnění náležitostí oznámení. Osvědčení musí být doručeno právnické
osobě do vlastních rukou.
(2) Uvede-li právnická osoba v oznámení důvody hodné zvláštního zřetele,
pro něž navrhuje zahájit sbírku ve lhůtě kratší než 30 dnů od přijetí oznámení, například
zmírnění následků ozbrojeného konfliktu, živelní pohromy nebo ekologické nebo průmyslové
havárie, anebo záchrana zdraví nebo života osoby, příslušný krajský úřad tyto důvody
bez zbytečného odkladu přezkoumá, osvědčením právnické osobě potvrdí datum přijetí
jejího oznámení a stanoví den zahájení sbírky s přihlédnutím ke lhůtě navržené právnickou
osobou. Osvědčení zveřejní na úřední desce a doručí právnické osobě do vlastních
rukou; účinky doručení osvědčení nastávají dnem vyvěšení na úřední desce příslušného
krajského úřadu.
(3) Nejsou-li splněny podmínky pro vydání osvědčení podle odstavce 2, příslušný
krajský úřad o tom písemně vyrozumí právnickou osobu, která hodlá sbírku konat, a
dále postupuje podle odstavce 1.
§ 5
(1) Právnická osoba v oznámení uvede,
a) jde-li o obec nebo kraj,
1. název a sídlo a připojí usnesení příslušného
orgánu obce nebo kraje o souhlasu s konáním sbírky ne starší než 60 dnů,
2. jméno,
příjmení, datum narození a adresu místa trvalého pobytu starosty obce, jde-li o obec,
nebo hejtmana kraje, jde-li o kraj, popřípadě osob jimi pověřených jednat jménem
příslušného územního samosprávného celku ve věci sbírky,
b) jde-li o ostatní právnické osoby,
1.
název (obchodní firmu), adresu sídla, své identifikační číslo a jména, příjmení,
data narození a adresy místa trvalého pobytu osob, které jsou statutárními orgány
právnické osoby nebo členy statutárního orgánu právnické osoby,
2. jméno, příjmení, datum narození a adresu
místa trvalého pobytu fyzické osoby, oprávněné jednat ve věci sbírky jménem právnické
osoby, a připojí doklad o bezúhonnosti této fyzické osoby obdobný výpisu z evidence
Rejstříku trestů vydaný státem, ve kterém se v posledních 3 letech zdržovala nepřetržitě
déle než 3 měsíce, který nesmí být starší 90 dnů, nebo čestné prohlášení v případě,
že tento stát takový doklad nevydává,
(2) Právnické osoby dále v oznámení uvedou
a) účel sbírky,
b) území, na němž se sbírka bude konat,
c) datum zahájení a datum ukončení sbírky, popřípadě informaci, že sbírka
bude konána na dobu neurčitou,
d) způsob provádění sbírky,
e) název a adresu banky nebo její pobočky nebo pobočky zahraniční banky,
u níž je zřízen bankovní účet ke shromažďování příspěvků získaných sbírkou, a číslo
tohoto účtu, koná-li se sbírka způsobem uvedeným v § 9 odst. 1 písm. a),
f) podmínky pro otevření a zjištění obsahu pokladniček, koná-li se sbírka
způsobem uvedeným v § 9 odst. 1 písm. c),
g) určení výše příspěvku při prodeji předmětů, v jejichž ceně je příspěvek
zahrnut, nebo určení výše příspěvku na vstupenkách, koná-li se sbírka způsobem uvedeným
v § 9 odst. 1 písm. d) nebo e),
h) den v roce, ke kterému bude zpracováno roční průběžné vyúčtování podle
§ 24 odst. 2, koná-li se sbírka na dobu neurčitou nebo na dobu určitou po dobu delší
než 1 rok,
i) den v roce, ke kterému bude zpracováno první roční průběžné vyúčtování
podle § 24 odst. 2, není-li tento den totožný s dnem uvedeným v odstavci 2 písm.
h).
(3) K oznámení právnická osoba připojí
a) vzor sběrací listiny, koná-li se sbírka způsobem uvedeným v § 9 odst.
1 písm. b),
b) souhlas Ministerstva zahraničních věcí s konáním veřejné sbírky, má-li
být výtěžku sbírky použito v zahraničí; Ministerstvo zahraničních věcí posuzuje použití
výtěžku sbírky v zahraničí z hlediska zahraničně politických zájmů České republiky
a přijatých mezinárodních závazků, kterými je Česká republika vázána.
(4) Právnická osoba, nejde-li o obec nebo kraj, k oznámení dále připojí
a) potvrzení příslušného orgánu v místě sídla právnické osoby o tom,
že nemá splatný daňový nedoplatek, a o tom, že nemá splatný nedoplatek na pojistném
a na penále na veřejné zdravotní pojištění, na pojistném a na penále na sociální
zabezpečení a na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti,
b) čestné prohlášení o tom, že nevstoupila do likvidace, že na základě
jejího insolvenčního návrhu neprobíhá insolvenční řízení, v němž je řešen její úpadek
nebo hrozící úpadek nebo že nebylo rozhodnuto o jejím úpadku, anebo na ni nebyla
vyhlášena nucená správa nebo u ní nebyla v posledních 3 letech zavedena dočasná správa
anebo na ni v posledních 3 letech nebylo uplatněno opatření k řešení krize podle
zákona upravujícího ozdravné postupy a řešení krize na finančním trhu.
c) čestné prohlášení o tom, zda fyzická osoba oprávněná jednat ve věci
sbírky jménem právnické osoby se v posledních 3 letech před podáním oznámení zdržovala
či nezdržovala nepřetržitě déle než 3 měsíce mimo území České republiky.
(5) Právnická osoba je povinna nejpozději do 5 pracovních dnů oznámit příslušnému
krajskému úřadu každou změnu údajů uvedených v oznámení nebo v dokladech, které k
němu připojuje, podle odstavců 1 až 4. Změnit a rozšířit způsob provádění sbírky
na jiný než uvedený v § 9 odst. 1 lze pouze na základě rozhodnutí příslušného krajského
úřadu podle § 9
odst. 2.
(6) Pokud je právnická osoba vyzvána k odstranění nedostatků oznámení, doba,
po kterou není výzvě vyhověno, se do lhůty podle § 4 odst. 1 nezapočítává. Neodstraní-li
právnická osoba nedostatky oznámení ve lhůtě stanovené ve výzvě, příslušný krajský
úřad právnickou osobu písemně vyrozumí, že se oznámením nebude zabývat.
§ 5a
(1) Právnické osoby uvedené v § 5 odst. 1 písm. b) bodu 2 a fyzické osoby,
oprávněné jednat ve věci sbírky jejich jménem, musí být bezúhonné.
(2) Právnická osoba se nepovažuje za bezúhonnou, jestliže byla pravomocně
odsouzena za úmyslný trestný čin nebo za trestný čin legalizace výnosů z trestné
činnosti z nedbalosti (§ 217 trestního zákoníku) nebo neoprávněného zásahu do počítačového
systému nebo nosiče informací z nedbalosti (§ 232 trestního zákoníku), pokud se na
ni nehledí, jako by nebyla odsouzena.
(3) Fyzická osoba se nepovažuje za bezúhonnou, jestliže byla pravomocně
odsouzena
a) za úmyslný trestný čin nebo nedbalostní trestný čin proti majetku
anebo nedbalostní trestný čin hospodářský, pokud se na ni nehledí, jako by nebyla
odsouzena, nebo
b) v cizině za čin, jehož znaky jsou obdobné znakům některého z trestných
činů uvedených v písmeni a), a ke dni oznámení sbírky nebyl uložený trest vykonán,
nebo od nabytí právní moci rozsudku uplynulo méně než pět let nebo méně než pětinásobek
doby, na kterou byl uložen trest odnětí svobody.
(4) Za účelem prokázání bezúhonnosti si krajský úřad vyžádá podle zvláštního
právního předpisu2a) výpis z evidence Rejstříku trestů. Žádost o výpis z evidence
Rejstříku trestů a výpis z evidence Rejstříku trestů se předávají v elektronické
podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
§ 6
(1) V případě, že příslušný krajský úřad zjistí, že účel oznámené sbírky
je v rozporu s tímto zákonem nebo že právnická osoba, která konání sbírky oznámila,
nesplnila jiné podmínky stanovené tímto zákonem, rozhodne, že sbírku nelze konat;
odvolání proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.
(2) Rozhodnutí podle odstavce 1 příslušný krajský úřad zveřejní na své úřední
desce.
§ 7
Nerozhodne-li příslušný krajský úřad, že sbírku nelze konat, platí, že sbírka
je zahájena dnem následujícím po dni doručení osvědčení, pokud právnická osoba neuvede
v oznámení jako den zahájení sbírky datum pozdější; dříve nesmí být sbírka zahájena
ani propagována.
§ 8
(1) Sbírka končí dnem uvedeným právnickou osobou v oznámení podle odstavce
3, dnem uvedeným v oznámení podle § 5 odst. 2 písm. c), nebo dnem uvedeným v rozhodnutí
příslušného krajského úřadu podle § 21 odst. 1.
(2) Sbírku může právnická osoba ukončit kdykoliv přede dnem uvedeným v odstavci
1. Tuto skutečnost právnická osoba oznámí příslušnému krajskému úřadu ve lhůtě podle
§ 5 odst. 5.
(3) Ukončení sbírky konané na dobu neurčitou právnická osoba písemně oznámí
příslušnému krajskému úřadu nejpozději 30 dní před jejím ukončením.
(4) Pokud právnická osoba propagovala sbírku a ukončila ji podle odstavců
2 a 3, je povinna bez zbytečného odkladu seznámit veřejnost s ukončením sbírky srovnatelným
způsobem, jakým sbírku propagovala.
(5) Právnická osoba může před ukončením sbírky konané na dobu určitou písemně
oznámit příslušnému krajskému úřadu její prodloužení s uvedením nového data ukončení
sbírky, a to nejpozději poslední den konání sbírky; ustanovení § 2a tím není dotčeno.
U sbírek konaných na dobu určitou po dobu delší než 1 rok zároveň právnická osoba
doplní údaj podle § 5 odst. 2
písm. h).
(6) Sbírku, která byla oznámena jako sbírka konaná na dobu určitou, nelze
po zveřejnění jejího osvědčení změnit na sbírku konanou na dobu neurčitou.
§ 9
(1) Sbírky se konají jedním nebo více z těchto způsobů:
a) shromažďováním
příspěvků na předem vyhlášeném zvláštním bankovním účtu (§ 23) zřízeném pro tento
účel u banky, a to po dobu uvedenou v oznámení o konání sbírky,
b) sběracími listinami,
c) pokladničkami,
d) prodejem předmětů, jestliže je příspěvek zahrnut v jejich ceně,
e) prodejem vstupenek na veřejná kulturní nebo sportovní vystoupení anebo jiné
všeobecně přístupné akce pořádané za účelem získání příspěvku, jestliže je příspěvek
zahrnut v ceně vstupenek,
f) dárcovskými textovými zprávami prostřednictvím telekomunikačního koncového zařízení,
nebo
g) složením hotovosti do pokladny zřízené právnickou osobou.
(2) Příslušný krajský úřad na žádost právnické osoby, která oznámila konání
sbírky, rozhodne o možnosti konat sbírku i jiným způsobem než uvedeným v odstavci
1. Příslušný krajský úřad posoudí navrhovaný jiný způsob z hlediska transparentnosti
získávání příspěvků do sbírky a zabezpečení jejich využití a z hlediska souladu s
jinými právními předpisy a veřejným pořádkem.
(3) Pokud právnická osoba hodlá konat sbírku jiným způsobem podle odstavce
2 zároveň s některým ze způsobů uvedených v odstavci 1 a pro tento způsob jí lze
konání sbírky osvědčit, příslušný krajský úřad jí sbírku pro způsob konání podle
odstavce 1 osvědčí.
(4) Ustanovení zákona o cenách o nepřiměřeném hospodářském prospěchu3) se
na výši částky placené na sbírku při prodeji podle odstavce 1 písm. d) a e) nevztahuje.
§ 10
(1) Sběrací listiny musí být postupně očíslovány, vydány jen v jednom
originálním vyhotovení a opatřeny otiskem razítka a podpisy statutárních orgánů právnické
osoby; musí dále obsahovat
a) název právnické osoby,
b) účel sbírky,
c) datum a označení příslušného krajského úřadu, kterému byla sbírka
oznámena, a datum přijetí oznámení podle § 4 odst. 1,
d) území, na němž se sbírka bude konat, a dobu, po kterou se sbírka bude
konat,
e) jméno, příjmení, popřípadě též titul a vědeckou hodnost a dále datum
narození, adresu místa trvalého pobytu a číslo občanského průkazu fyzické osoby pověřené
prováděním sbírky a pořadové číslo jí vydané plné moci (§ 14 odst. 1),
f) sloupec pro vyznačení výšky poskytnutých příspěvků a sloupec pro podpisy
přispěvatelů.
(2) Nejde-li o obec nebo kraj nebo v hlavním městě Praze městskou část, musí
právnická osoba předložit obecnímu úřadu, v územně členěném statutárním městě úřadu
městského obvodu (městské části), v hlavním městě Praze úřadu městské části, (dále
jen „obecní úřad“), v jehož územním obvodu se má sbírka konat, sběrací listiny mající
náležitosti uvedené v odstavci 1 se žádostí o ověření jejich počtu a náležitostí
a zároveň předloží obecnímu úřadu k nahlédnutí originál nebo kopii osvědčení; o ověřeném
počtu sběracích listin vydá obecní úřad právnické osobě potvrzení pro účely vyúčtování
sbírky.
(3) Koná-li sbírku sběracími listinami obec, předloží sběrací listiny podle
odstavce 2 příslušnému krajskému úřadu, koná-li sbírku kraj, předloží sběrací listiny
Ministerstvu vnitra (dále jen "ministerstvo").
(4) Fyzické osoby pověřené prováděním sbírky dbají, aby přispěvatelé v příslušném
sloupci sběrací listiny vyznačili poskytnutý příspěvek a podepsali se.
§ 11
(1) Provádí-li se sbírka pokladničkami, musí právnická osoba předem oznámit
jejich počet a umístění obecnímu úřadu, v jehož územním obvodu budou pokladničky
rozmístěny, nebo oznámit, že pokladničky budou přenosné, a zabezpečit pokladničky
proti odcizení. Pokladničky musí právnická osoba dále zabezpečit proti neoprávněnému
otevření, a to tak, aby bez porušení tohoto zabezpečení nemohl být jejich obsah vyjmut;
takto zabezpečené pokladničky obecní úřad zapečetí.
(2) Má-li být stejná pokladnička použita ke konání sbírky ve správních obvodech
více obecních úřadů, právnická osoba ji viditelně opatří nápisem „putovní pokladnička“;
pečetí ji obecní úřad, v jehož správním obvodu má právnická osoba konající sbírku
sídlo; má-li být použito více putovních pokladniček ke konání jedné sbírky, označují
se jednou číselnou řadou pro všechny správní obvody, v nichž mají být použity.
(3) Otevření pokladničky s uvedením data pracovního dne, místa a hodiny otevření
musí právnická osoba oznámit nejméně 3 pracovní dny předem obecnímu úřadu, v jehož
správním obvodu pokladničku umístila. Otevření putovní pokladničky se oznamuje obecnímu
úřadu, v jehož správním obvodu má právnická osoba konající sbírku sídlo.
(4) Otevření pokladničky musí být přítomni oprávněný zástupce právnické
osoby a 1 zaměstnanec obce zařazený do obecního úřadu. Koná-li sbírku obec, musí
být přítomni 3 zástupci obce, z nichž 1 je zaměstnancem obce zařazeným do obecního
úřadu; jde-li o sbírku kraje, 3 zástupci kraje, z nichž 1 je zaměstnancem kraje zařazeným
do krajského úřadu; zástupci si navzájem prokážou svoji totožnost. V zápise o provedeném
otevření pokladničky potvrdí svými podpisy výši finanční částky vyjmuté z pokladničky.
Vyhotovený zápis je součástí dokladů předkládaných k provedení kontroly vyúčtování
sbírky.
(5) Koná-li sbírku pokladničkami obec nebo kraj na svém území, neoznamuje
podle odstavce 1 umístění pokladniček a při jejich otevření nepostupuje podle odstavce
3. O provedeném otevření pokladničky se vyhotoví zápis podle odstavce 4 s uvedením
míst, kde byly pokladničky umístěny.
§ 12
(1) Provádí-li se sbírka prodejem předmětů, v jejichž ceně je zahrnut příspěvek,
vyznačí se na nich zřetelně výše tohoto příspěvku, je-li to možné nebo účelné. Právnická
osoba dále vyvěsí v prostoru, kde se takové předměty prodávají, oznámení, v němž
je uvedeno, kdo sbírku koná, k jakému účelu, výše příspěvku a kterému příslušnému
krajskému úřadu byla sbírka oznámena.
(2) Koná-li se sbírka prodejem předmětů, vede právnická osoba o předmětech
určených k tomuto prodeji evidenci, v níž je uvedeno, kolik předmětů bylo určeno
k prodeji, jak byly získány, například nákupem, vlastní výrobou nebo darem, výše
nákladů na pořízení předmětů, výše příspěvku za jeden předmět, kolik předmětů bylo
skutečně prodáno, jaký byl celkový objem příspěvků získaných prodejem předmětů a
jak bylo naloženo s předměty, které se nepodařilo prodat. Do hrubého výtěžku sbírky
se zahrnuje výše příspěvku.
§ 13
(1) Při veřejných kulturních a sportovních vystoupeních nebo jiných všeobecně
přístupných akcích pořádaných za účelem získání příspěvku uvede právnická osoba na
vstupenkách výši příspěvku a pořadové číslo vstupenky. Dále vyvěsí u vchodu do prostoru,
kde se takové vystoupení nebo akce koná, na zřetelně viditelném místě oznámení, v
němž je uvedeno, kdo je pořadatelem takového vystoupení nebo akce, kterému příslušnému
krajskému úřadu byla sbírka oznámena, k jakému účelu se koná a kolik vstupenek bylo
vytištěno. Tyto údaje uvede právnická osoba na všech veřejných oznámeních o takovém
vystoupení nebo akci.
(2) Koná-li se sbírka prodejem vstupenek na veřejná kulturní nebo sportovní
vystoupení anebo jiné všeobecně přístupné akce pořádané za účelem získání příspěvku,
vede právnická osoba o vstupenkách určených k prodeji evidenci, v níž je uvedeno,
kolik vstupenek bylo určeno k prodeji, jaká je výše příspěvku, kolik vstupenek bylo
skutečně prodáno, celkový objem příspěvků získaný z prodeje vstupenek a jak bylo
naloženo se vstupenkami, které nebyly prodány. Do hrubého výtěžku sbírky se zahrnuje
výše příspěvku.
§ 14
(1) Fyzická osoba pověřená prováděním sbírky se na požádání vykáže kopií
osvědčení příslušného úřadu, plnou mocí právnické osoby, která obsahuje jméno, příjmení,
popřípadě též titul a vědeckou hodnost a dále datum narození, adresu místa trvalého
pobytu a číslo občanského průkazu nebo cestovního dokladu této fyzické osoby a údaje
uvedené v § 10 odst. 1
písm. a) až d); plná moc musí být opatřena pořadovým číslem, podpisy statutárních
orgánů právnické osoby a otiskem jejího razítka.
(2) Prováděním sbírky nelze pověřit fyzickou osobu mladší 15 let a fyzickou
osobu, která není plně svéprávná.
§ 15
Sbírky prováděné sběracími listinami, prodejem předmětů nebo vstupenek na
veřejná kulturní a sportovní vystoupení nebo jiné všeobecně přístupné akce, v jejichž
ceně je zahrnut příspěvek, se nesmějí konat v prostředcích veřejné dopravy a prostorách
pro cestující; v jiných veřejně přístupných prostorách je možno je konat jen se souhlasem
jejich provozovatele nebo majitele.
§ 16
V případě konání sbírky dárcovskými textovými zprávami prostřednictvím telekomunikačního
koncového zařízení je poskytovatel veřejně dostupné telefonní služby, jejímž prostřednictvím
jsou příspěvky získávány, povinen poskytnout právnické osobě konající sbírku informaci
o počtu zaslaných zpráv a odpovídající částku poukázaných prostředků v Kč, jestliže
o to požádá.
§ 16a
Koná-li se sbírka složením hotovosti do pokladny zřízené právnickou osobou,
účtuje právnická osoba o takovémto vkladu položkově způsobem jednoznačně identifikujícím
vazbu vkladu do pokladny na sbírku v souladu s § 23 tohoto zákona.
§ 17
Právnická osoba konající sbírku nesmí zveřejňovat ani poskytovat, nevyplývá-li
ze zvláštního právního předpisu něco jiného, žádné údaje o osobách, které poskytly
příspěvek, s výjimkou údajů podle § 10 odst. 1 písm. f) nebo případů, kdy s tím osoby,
které poskytly příspěvek, předem vyslovily souhlas.
§ 18
Tatáž právnická osoba nesmí ke stejnému účelu konat několik sbírek souběžně.
Konání další sbírky ke stejnému účelu může právnická osoba oznámit příslušnému krajskému
úřadu až po ukončení a řádném vyúčtování předchozí sbírky.
§ 19
(1) Změnit účel konané sbírky lze pouze v případě, že původní účel sbírky
zanikl. Pokud účel sbírky zanikl před jejím zahájením, sbírka se nezahájí. Právnická
osoba, která hodlá pokračovat v konání sbírky pro změněný účel, je povinna dosavadní
konání sbírky zastavit a tuto skutečnost spolu s oznámením změny účelu sbírky písemně
oznámit příslušnému krajskému úřadu tak, aby oznámení změny účelu sbírky obdržel
nejpozději 30 dnů před datem, od kterého právnická osoba hodlá pokračovat v konání
sbírky pro změněný účel. V případě, že výtěžku sbírky má být po změně účelu použito
v zahraničí, postupuje právnická osoba podle § 5 odst. 3 písm. b).
(2) Při zjišťování, zda sbírku lze pro změněný účel konat, postupuje příslušný
krajský úřad podle § 6.
(3) Neshledá-li příslušný krajský úřad důvody, pro něž nelze sbírku dále
pro změněný účel konat, osvědčí právnické osobě datum přijetí oznámení změny účelu
sbírky. Je-li v oznámení změny účelu sbírky navrženo z důvodů uvedených v § 4 odst.
2 pokračování v konání sbírky ve lhůtě kratší než 30 dnů od přijetí tohoto oznámení,
stanoví příslušný krajský úřad v osvědčení den, od něhož bude konání sbírky pokračovat.
Pro doručování a zveřejňování osvědčení platí obdobně § 4 odst. 1 a 2.
(4) Neshledá-li příslušný krajský úřad důvody, pro něž sbírku nelze pro změněný
účel konat, může být sbírka propagována a v jejím konání pro změněný účel může být
pokračováno nejdříve dnem následujícím po dni uvedeném v osvědčení krajského úřadu
o oznámení změny účelu sbírky.
(5) Pokud právnická osoba propagovala sbírku, je povinna bez zbytečného odkladu
seznámit veřejnost se změnou účelu sbírky srovnatelným způsobem, jakým sbírku propagovala.
§ 20
(1) Zanikl-li účel sbírky po jejím zahájení a právnická osoba nemá v úmyslu
pokračovat v konání sbírky pro změněný účel, je povinna konání sbírky bez zbytečného
odkladu ukončit a tuto skutečnost neprodleně písemně oznámit příslušnému krajskému
úřadu. Zároveň právnická osoba oznámí využití dosud nepoužitého čistého výtěžku sbírky
nebo jeho zbytku pro jiný účel, pro který lze sbírku podle tohoto zákona konat. Tento
výtěžek nebo jeho zbytek může použít pro jiný účel jen se souhlasem příslušného krajského
úřadu. Se změnou využití čistého výtěžku sbírky nebo jeho zbytku je právnická osoba
povinna bez zbytečného odkladu seznámit veřejnost srovnatelným způsobem, jakým sbírku
propagovala.
(2) Obdobně se podle odstavce 1 vět druhé až čtvrté postupuje v případě,
že účel sbírky zanikl po jejím ukončení, avšak před použitím čistého výtěžku nebo
jeho zbytku.
(3) Nelze-li v případech podle odstavců 1 a 2 použít čistý výtěžek sbírky
nebo jeho zbytek pro účel oznámený právnickou osobou, neboť tento účel je v rozporu
se zákonem, rozhodne o účelu, k němuž bude výtěžek použit, podle tohoto zákona příslušný
krajský úřad a rozhodnutí zveřejní na své úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový
přístup (dále jen „internetové stránky“).
§ 21
(1) Příslušný krajský úřad rozhodne po zahájení sbírky, že sbírku nelze
konat, jestliže nastanou nebo dodatečně vyjdou najevo okolnosti, které jsou v rozporu
se zákonem a pro něž není nebo by nebylo možno sbírku konat, nebo jestliže se ukáže,
že údaje uvedené v oznámení anebo v dokladech k němu připojených nebyly pravdivé.
(2) Příslušný krajský úřad rozhodnutím dočasně zastaví konání sbírky, není-li
plněna některá z podmínek uvedených v oznámení nebo neplní-li právnická osoba povinnosti
stanovené tímto zákonem; nezjedná-li právnická osoba ve lhůtě stanovené rozhodnutím
příslušného krajského úřadu nápravu, příslušný krajský úřad dodatečně rozhodne, že
sbírku nelze konat.
(3) Odvolání proti rozhodnutím uvedeným v odstavcích 1 a 2 nemá odkladný
účinek.
(4) Pokud právnická osoba propagovala sbírku, je povinna seznámit veřejnost
s rozhodnutím o tom, že sbírku nelze konat, nebo s rozhodnutím o jejím dočasném zastavení
srovnatelným způsobem, jakým sbírku propagovala, a to bez zbytečného odkladu, nejpozději
však do 30 dnů od právní moci tohoto rozhodnutí; o způsobu zveřejnění rozhodnutí
je právnická osoba povinna bez zbytečného odkladu informovat příslušný krajský úřad.
§ 22
(1) O využití příspěvků získaných sbírkou konanou bez oznámení rozhodne
příslušný krajský úřad. Příspěvky získané sbírkou mohou být využity k účelu stanovenému
právnickou osobou, která sbírku konala bez oznámení, popřípadě k účelu jemu blízkému.
Nelze-li čistý výtěžek sbírky takto využít proto, že účel stanovený právnickou osobou,
popřípadě účel jemu blízký je v rozporu s účelem, pro který lze podle tohoto zákona
sbírku konat, je příslušný krajský úřad oprávněn rozhodnutím uložit právnické osobě
odvedení čistého výtěžku do rozpočtu kraje a rozhodnout o účelu, k němuž bude výtěžek
použit, podle tohoto zákona.
(2) O způsobu využití příspěvků získaných sbírkou, o níž bylo dodatečně
rozhodnuto, že ji nelze konat, informuje příslušný krajský úřad veřejnost na své
úřední desce a svých internetových stránkách.
§ 23
(1) Právnická osoba je povinna pro každou sbírku zřídit zvláštní bankovní
účet, na který převede hrubý výtěžek sbírky. Povinnost zřizovat zvláštní bankovní
účet se nevztahuje na sbírky konané výlučně prostřednictvím pokladniček nebo sběracích
listin po dobu nejvýše 3 měsíců. Právnická osoba účtuje o nákladech, výnosech, aktivech
a pasivech jednotlivých sbírek tak, aby prokázala soulad účetních záznamů s vyúčtováním
sbírky.
(2) Právnická osoba může na úhradu nákladů spojených s konáním sbírky použít
část hrubého výtěžku sbírky, která však nesmí převýšit 5 % z celkového hrubého výtěžku
za dobu, po kterou byla sbírka konána.
(3) Nevyčerpá-li právnická osoba veškeré prostředky určené na úhradu nákladů
spojených s konáním sbírky podle odstavce 2 v období, za něž podává průběžné vyúčtování,
je možné takto ušetřené prostředky použít v dalších obdobích, nejdéle však do doby
ukončení sbírky. Převádí-li právnická osoba prostředky na úhradu nákladů spojených
s konáním sbírky podle věty první, je povinna při ročním vyúčtování sbírky předložit
kumulativní procentuální průměr použitých prostředků za celé období sbírky. Tento
průměr nesmí překročit hodnotu 5 % podle odstavce 2.
(4) Čistý výtěžek sbírky musí právnická osoba nebo ten, v jehož prospěch
byla sbírka konána, použít výhradně ke stanovenému účelu sbírky.
§ 24
(1) Kontrolu a dozor nad konáním sbírek provádí příslušný krajský úřad.
Ten je oprávněn se kdykoliv v průběhu konání sbírky přesvědčit, zda je sbírka konána
v souladu s oznámením a s právními předpisy. Právnická osoba je povinna na vyzvání
příslušného krajského úřadu předložit mu veškeré doklady potřebné k provedení kontroly.
(2) Koná-li se sbírka na dobu neurčitou nebo na dobu určitou po dobu delší
než 1 rok, provádí příslušný krajský úřad každoročně kontrolu průběžného vyúčtování
sbírky. Ke kontrole je právnická osoba, která koná sbírku, povinna předložit vyúčtování
vždy do 3 měsíců ode dne uvedeného v oznámení podle § 5
odst. 2 písm. h). Tento den nelze po zveřejnění osvědčení změnit. První průběžné
vyúčtování může být zpracováno za dobu delší než kalendářní rok, nejdéle však do
18 měsíců ode dne zahájení sbírky.
(3) Nejpozději do 3 měsíců ode dne ukončení sbírky je právnická osoba povinna
předložit příslušnému krajskému úřadu ke kontrole a schválení celkové vyúčtování
sbírky. Ve vyúčtování sbírky uvede výši jejího hrubého výtěžku, skutečných nákladů
spojených s jejím konáním a čistého výtěžku sbírky a prokáže, zda a jakým způsobem
bylo použito tohoto čistého výtěžku ke stanovenému účelu sbírky. Zároveň předloží
všechny sběrací listiny, včetně potvrzení obecního úřadu o počtu ověřených sběracích
listin, nebo jiné doklady o hrubém výtěžku sbírky v závislosti na způsobu jejího
konání a doklady o nákladech spojených s jejím konáním. Nebyl-li v době kontroly
vyúčtování využit čistý výtěžek sbírky v plném rozsahu, sdělí příslušný krajský úřad
právnické osobě termín pro provedení kontroly jeho konečného využití. Právnická osoba
je povinna v tomto termínu použít zbytek čistého výtěžku sbírky k jejímu stanovenému
účelu, předložit příslušnému krajskému úřadu konečné vyúčtování sbírky a prokázat
mu, jakým způsobem byl použit zbytek čistého výtěžku sbírky. Pokud není čistý výtěžek
sbírky ke stanovenému účelu využit ani v termínu uvedeném ve sdělení, je příslušný
krajský úřad oprávněn rozhodnutím uložit právnické osobě odvedení nepoužité části
výtěžku do rozpočtu kraje a rozhodnout o účelu, k němuž bude výtěžek použit, podle
tohoto zákona. Rozhodnutí o použití odvedeného zbytku čistého výtěžku sbírky příslušný
krajský úřad zveřejní na své úřední desce.
(4) Pokud právnická osoba propagovala sbírku, je povinna seznámit veřejnost
s konečným vyúčtováním sbírky a jejím využitím srovnatelným způsobem, jakým sbírku
propagovala, a to bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 1 měsíce po schválení
vyúčtování příslušným krajským úřadem.
(5) Povinnost prokázat příslušnému krajskému úřadu, zda a jakým způsobem
byl využit čistý výtěžek sbírky, má na vyžádání příslušného krajského úřadu i ten,
v jehož prospěch byla sbírka konána. Zjistí-li příslušný krajský úřad, že poskytnutý
čistý výtěžek sbírky nebyl použit v plném rozsahu, vyzve toho, v jehož prospěch byla
sbírka konána, aby ve lhůtě stanovené příslušným krajským úřadem ve výzvě zbývající
část čistého výtěžku sbírky k jejímu stanovenému účelu použil. Pokud není čistý výtěžek
sbírky ke stanovenému účelu využit ani ve lhůtě uvedené ve výzvě, je příslušný krajský
úřad oprávněn rozhodnutím uložit tomu, v jehož prospěch byla sbírka konána, odvedení
nepoužité části výtěžku do rozpočtu kraje a rozhodnout o účelu, k němuž bude výtěžek
použit, podle tohoto zákona. Rozhodnutí o použití odvedeného zbytku čistého výtěžku
sbírky příslušný krajský úřad zveřejní na své úřední desce.
§ 24a
Na čistý výtěžek sbírky, který nebyl dosud použit pro účel, pro nějž je nebo
byla sbírka konána, nelze vést exekuci a výkon rozhodnutí, s výjimkou exekuce a výkonu
rozhodnutí na rozhodnutí vydaná podle § 20
odst. 3, § 22 odst. 1 a 2 a § 24 odst. 3 a 5.
§ 25
(1) Fyzická osoba, v jejíž prospěch byla sbírka konána, nebo její zákonný
zástupce nebo opatrovník, se dopustí přestupku tím, že
a) v rozporu s § 23 odst. 4 nevyužije výtěžek sbírky, který obdržela,
ke stanovenému účelu sbírky, nebo
b) v rozporu s § 24 odst. 5 neprokáže, zda a jakým způsobem byl využit
čistý výtěžek sbírky.
(2) Fyzická osoba pověřená prováděním sbírky se dopustí přestupku tím, že
nesplní povinnost stanovenou v § 14 odst. 1.
(3) Za přestupek lze uložit pokutu až do
a) 500 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a) nebo b),
b) 10 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 2.
§ 25a
(1) Právnická osoba se dopustí přestupku tím, že
a) koná sbírku bez oznámení podle § 4 odst. 1,
b) nesplní oznamovací povinnost podle § 5 odst. 5 nebo § 8 odst. 5,
c) zahájí propagaci nebo konání sbírky v rozporu s § 7,
d) pokračuje v provádění sbírky po dni, kterým sbírka končí podle § 8
odst. 1,
e) nesplní oznamovací povinnost podle § 8 odst. 3,
f) nepředloží sběrací listiny k ověření jejich počtu a náležitostí podle
§ 10 odst. 2 nebo v rozporu s § 10 odst. 4 nezajistí, aby fyzické osoby jako přispěvatelé
ve sběrací listině vyznačily poskytnutý příspěvek a podepsaly se,
g) nesplní některou z povinností při konání sbírky s pokladničkami podle
§ 11 odst. 1 až 5,
h) nevyvěsí v prostoru, kde se prodávají předměty, v jejichž ceně je
zahrnut příspěvek na sbírku, oznámení s informacemi o sbírce podle § 12 odst. 1,
i) nevede evidenci o prodeji předmětů určených k prodeji podle § 12 odst.
2,
j) v rozporu s § 13 odst. 1 neuvede výši příspěvku a pořadové číslo na
vstupenkách na veřejné kulturní nebo sportovní vystoupení nebo jiné všeobecně přístupné
akce pořádané za účelem získání příspěvku nebo nevyvěsí u vchodu do prostoru, kde
se vystoupení nebo akce koná, oznámení anebo údaje obsažené v tomto oznámení neuvede
na veřejných oznámeních o konání vystoupení nebo akce,
k) nevede evidenci o vstupenkách určených k prodeji podle § 13 odst.
2,
l) pověří prováděním sbírky fyzickou osobu v rozporu s § 14 odst. 2,
m) koná sbírku sběracími listinami nebo prodejem předmětů nebo vstupenek
v rozporu s § 15,
n) poskytne nebo zveřejní údaje o osobách, které poskytly příspěvek,
v rozporu s § 17,
o) pokračuje v konání sbírky po změně jejího účelu v rozporu s § 19 odst.
1, 4 nebo 5,
p) nesplní některou z povinností podle § 20 odst. 1 v případech, kdy
nepokračuje v konání sbírky po zániku jejího účelu,
q) koná sbírku přesto, že podle § 21 odst. 1 nebo 2 bylo rozhodnuto o
tom, že sbírku konat nelze, nebo o tom, že její konání je dočasně zastaveno,
r) v rozporu s § 21 odst. 4 nezveřejní rozhodnutí o tom, že sbírku nelze
konat, nebo o tom, že konání sbírky je dočasně zastaveno, anebo o způsobu zveřejnění
těchto rozhodnutí neinformuje příslušný krajský úřad,
s) využije příspěvky získané sbírkou, konanou bez oznámení, v rozporu
s rozhodnutím podle § 22
odst. 1,
t) v rozporu s § 23 odst. 1 nezřídí pro sbírku zvláštní bankovní účet,
nebo na tento účet nepřevede hrubý výtěžek sbírky anebo neúčtuje o nákladech, výnosech,
aktivech a pasivech jednotlivých sbírek tak, aby prokázala soulad účetních záznamů
s vyúčtováním sbírky,
u) v rozporu s § 23 odst. 2 použije na úhradu nákladů spojených s konáním
sbírky více jak 5 % hrubého výtěžku sbírky,
v) v rozporu s § 23 odst. 4 nevyužije čistý výtěžek sbírky výhradně ke
stanovenému účelu sbírky,
w) nepředloží průběžné vyúčtování sbírky podle § 24
odst. 2,
x) nepředloží celkové vyúčtování sbírky nebo nesplní některou z povinností
podle § 24 odst. 3, nebo
y) v rozporu s § 24 odst. 4 neseznámí veřejnost s konečným vyúčtováním
sbírky a jejím využitím.
(2) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 50 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. b), f) a m),
b) 100 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. j), k), l) nebo
x),
c) 300 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. c), e), g),
n), p), q) nebo r),
d) 500 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a), d), h),
i), o), s), t), u), v), w) nebo y).
§ 25b
Přestupky podle tohoto zákona projednává příslušný krajský úřad, v případě
konání sbírky bez oznámení ten krajský úřad, který by byl příslušný podle § 4 odst.
1. Je-li právnickou osobou kraj nebo hlavní město Praha, přestupky projednává ministerstvo.
§ 26
(1) Koná-li sbírku kraj nebo hlavní město Praha, plní úkoly příslušného
krajského úřadu ministerstvo.
(2) Ministerstvo vede centrální evidenci sbírek. Příslušné krajské úřady
oznamují ministerstvu všechny právnické osoby konající sbírku, účel a způsob konání
sbírky, název banky a číslo bankovního účtu, na kterém jsou příspěvky shromažďovány,
a to ve lhůtě do 14 dnů od zahájení konání sbírky. Ve stejné lhůtě oznamují příslušné
krajské úřady ministerstvu všechna rozhodnutí o tom, že sbírku nelze konat podle
§ 21 odst. 1, nebo o jejím dočasném zastavení podle § 21 odst. 2 anebo o změně účelu
sbírky podle § 19.
(3) Ministerstvo zpřístupní aktuální informace z centrální evidence sbírek
na svých internetových stránkách do 14 dnů ode dne přijetí oznámení příslušného krajského
úřadu podle odstavce 2.
§ 27
Výkon působnosti podle tohoto zákona obecními úřady a krajskými úřady náleží
do přenesené působnosti příslušných územních samosprávných celků.
§ 28
(1) Správní řízení o povolení sbírky zahájená přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona se dokončí podle tohoto zákona. Za den oznámení sbírky se považuje
den, kterým tento zákon nabyl účinnosti.
(2) Sbírky povolené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a konané i
po tomto dni se považují za sbírky podle tohoto zákona, nejpozději však po dobu 3
let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
(3) Pro sbírky povolené a ukončené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
platí dosavadní právní předpisy.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona č. 68/1993 Sb., kterým se mění a doplňují některé zákony na úseku
všeobecné vnitřní správy, ve znění pozdějších předpisů
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
§ 33
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona č. 35/1993 Sb.,
zákona č. 96/1993 Sb., zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 196/1993 Sb., zákona č.
323/1993 Sb., zákona č.42/1994 Sb., zákona č. 85/1994 Sb., zákona č. 114/1994 Sb.,
zákona č. 259/1994 Sb., zákona č. 32/1995 Sb., zákona č. 87/1995 Sb., zákona č. 118/1995
Sb., zákona č. 149/1995 Sb., zákona č. 248/1995 Sb., zákona č. 316/1996 Sb., zákona
č. 18/1997 Sb., zákona č. 151/1997 Sb., zákona č. 209/1997 Sb., zákona č. 210/1997
Sb., zákona č. 227/1997 Sb., zákona č. 111/1998 Sb., zákona č. 149/1998 Sb., zákona
č. 168/1998 Sb., zákona č. 333/1998 Sb., zákona č. 63/1999 Sb., zákona č. 129/1999
Sb., zákona č. 144/1999 Sb., zákona č. 170/1999 Sb., zákona č. 225/1999 Sb., nálezu
Ústavního soudu č. 3/2000 Sb., zákona č. 17/2000 Sb., zákona č. 27/2000 Sb., zákona
č. 72/2000 Sb., zákona č. 100/2000 Sb., zákona č. 103/2000 Sb., zákona č. 121/2000
Sb., zákona č. 132/2000 Sb., zákona č. 241/2000 Sb., zákona č. 340/2000 Sb. a zákona
č. 492/2000 Sb., se mění takto:
1. V § 7a větě první se slovo "pouze" zrušuje a za slova "až c)" se vkládají
slova "včetně úroků na běžném účtu, které podle podmínek banky jsou určeny k podnikání
poplatníka [§ 8 odst. 1 písm. g)]".
2. V § 8 odst. 1 písm. g) větě první se za slovo "účtech" vkládají slova
"s výjimkou podle § 7a".
3. V § 15 odst. 8 a v § 20 odst. 8 se za slovem "obcím" spojka "a" nahrazuje
čárkou a za slova "právnickým osobám se sídlem na území České republiky" se vkládají
slova ", jakož i právnickým osobám, které jsou pořadateli veřejných sbírek podle
zvláštního zákona,14e) a to".
Poznámka pod čarou č. 14e) zní:
"14e) Zákon č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách a o změně některých
zákonů (zákon o veřejných sbírkách).".
4. V § 19 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňuje se
písmeno z), které zní: "z) úrokové příjmy plynoucí z prostředků veřejné sbírky14e)
pořádané k účelům vymezeným v § 15 odst. 8 a § 20 odst. 8.".
5. V § 38l odst. 1 písmeno g) zní: "g) potvrzením příjemce daru nebo pořadatele
veřejné sbírky14e) o jeho výši a účelu podle § 15 odst. 8,".
6. V § 38n odst. 2 se na konci věty první doplňují tato slova: " , avšak
daňová ztráta vzniklá a vyměřená poplatníkovi zaniklému bez provedení likvidace nepřechází
na jeho právního nástupce".
§ 34
Přechodná ustanovení
U poplatníků uvedených v § 17 odst. 3, u kterých byl konkurs prohlášen do
31. prosince 2000 a nebyl do tohoto data zrušen, jsou příjmy plynoucí ze zpeněžování
konkursní podstaty uskutečněné do 31. prosince 2000 osvobozeny od daně. Při stanovení
základu daně za období od prohlášení konkursu do 31. prosince 2001 nebo do dne zrušení
konkursu, byl-li konkurs zrušen v průběhu roku 2001, se vychází z hospodářského výsledku
vykázaného za období od prohlášení konkursu do 31. prosince 2001 nebo do dne zrušení
konkursu, byl-li konkurs zrušen v průběhu roku 2001. Daňová povinnost se stanoví
a daňové přiznání podává za období od prohlášení konkursu do 31. prosince 2001 nebo
do dne zrušení konkursu, byl-li konkurs zrušen v průběhu roku 2001.
Klaus v. r.
Havel v. r.
Zeman v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II zákona č. 120/2012 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Sbírky oznámené podle zákona č. 117/2001 Sb., ve znění účinném do dne
nabytí účinnosti tohoto zákona, se posuzují podle zákona č. 117/2001 Sb., ve znění
účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Na řízení ohledně sbírky oznámené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona
se vztahuje zákon č. 117/2001 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto
zákona.
Čl.VI zákona č. 287/2018 Sb.
Přechodné ustanovení
Právnická osoba se nepovažuje za bezúhonnou podle § 5a odst. 2 zákona č.
117/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, také, jestliže
byla pravomocně odsouzena za trestný čin podílnictví z nedbalosti podle § 215 zákona
č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona, pokud se na ni nehledí, jako by nebyla odsouzena.
Čl.II zákona č. 239/2024 Sb.
neplatil
1)Zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů. Zákon
č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve
znění pozdějších předpisů.
2) Zákon č. 308/1991 Sb., o svobodě náboženské víry a postavení církví a náboženských
společností.
2a) Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů.
3) § 2 odst. 3 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách.
4)Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
5) Trestní řád.