205/1991 Sb.
VYHLÁŠKA
ministerstva financí České republiky
ze dne 30. dubna 1991
o hospodaření s rozpočtovými prostředky státního rozpočtu
České republiky a o finančním hospodaření
rozpočtových a příspěvkových organizací
Změna: 48/1995 Sb.
Změna: 166/1997 Sb.
Změna: 119/1999 Sb.
Ministerstvo financí České republiky podle ustanovení § 35
k provedení ustanovení § 11 odst. 2, § 13 odst. 2, § 32 odst. 5
a odst. 6 zákona České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla republiky), stanoví:
ČÁST PRVNÍ
Úvodní ustanovení
§ 1
Rozsah úpravy
(1) Touto vyhláškou se řídí finanční hospodaření ministerstev
a ostatních ústředních orgánů České republiky (dále jen "ústřední
orgány") a jimi zřizovaných rozpočtových a příspěvkových
organizací, 1) jakož i hospodaření rozpočtových a příspěvkových
organizací zřízených obcemi a okresními úřady.
(2) Ustanoveními částí čtvrté a páté se řídí též obce
a okresní úřady.
§ 2
Společná ustanovení
(1) Usměrňování mzdových prostředků v rozpočtových
a příspěvkových organizacích se řídí zvláštním předpisem. 2)
(2) Rozpočtová a příspěvková organizace vede účetnictví
a zpracovává účetní výkaznictví podle zvláštních předpisů. 3) Tyto
předpisy rovněž stanoví obsah a způsob předkládání výkazů
rozpočtové a příspěvkové organizace o jejím hospodaření.
(3) Jestliže rozpočtová nebo příspěvková organizace vznikla
ze zákona a tento zákon nestanovil, kdo vůči ní plní funkci
zřizovatele, plní tuto funkci příslušný orgán státní správy, na
jehož rozpočet je napojena finančními vztahy.
§ 3
Ústřední orgány
(1) Ústřední orgány hospodaří s rozpočtovými prostředky
příslušné rozpočtové kapitoly státního rozpočtu České
republiky 4) (dále jen "kapitola").
(2) Jako správce kapitoly ústřední orgán především
a) vypracovává návrh rozpočtu kapitoly a organizuje účast jí
zřízených rozpočtových a příspěvkových organizací na sestavení
tohoto návrhu,
b) rozepisuje schválené ukazatele rozpočtové kapitoly jednak pro
vlastní činnost ústředního orgánu, jednak na rozpočtové
a příspěvkové organizace, jejichž je zřizovatelem. Závazné
ukazatele rozepisuje v rozsahu stanoveném touto vyhláškou nebo
jinými obecně závaznými právními předpisy, zejména zákonem
o státním rozpočtu republiky na příslušný rok,
c) otevírá, případně potvrzuje rozpočtové limity,
d) usměrňuje a kontroluje hospodaření s rozpočtovými prostředky
v rámci kapitoly, schvaluje rozpočtová opatření, která
přesahují pravomoc organizací, ale která lze provést beze
změny ukazatelů schválených ve státním rozpočtu republiky pro
kapitolu jako celek,
e) zpracovává zprávy o plnění rozpočtu kapitoly,
f) vypracovává souhrnné účetní výkazy za kapitolu podle
zvláštního zákona, 5)
g) vypracovává návrhy závěrečných účtů kapitoly a organizuje
účast podřízených rozpočtových a příspěvkových organizací na
sestavení těchto návrhů.
(3) Finanční hospodaření vlastního aparátu ústředního orgánu
se řídí ustanoveními této vyhlášky, která se týkají finančního
hospodaření rozpočtových organizací, pokud obecně závazný právní
předpis nestanoví jinak.
ČÁST DRUHÁ
Rozpočtové organizace
§ 4
Obecná ustanovení
(1) Rozpočtová organizace hospodaří v rámci svého rozpočtu
s rozpočtovými prostředky stanovenými jí zřizovatelem. Dále
hospodaří s prostředky přijatými od jiných subjektů na základě
smlouvy o sdružení, s prostředky přijatými od státních fondů České
republiky (dále jen "státní fondy"), s prostředky získanými svou
hospodářskou, obchodní a obdobnou činností (dále jen "hospodářská
činnost"), s prostředky svých fondů a s příspěvky a dary od
fyzických a právnických osob.
(2) Rozpočtová organizace sestavuje svůj rozpočet příjmů
a výdajů podle rozpočtové skladby. Veškeré dosažené rozpočtové
příjmy v rámci svého hospodaření soustřeďuje na příslušném
příjmovém rozpočtovém účtě a uhrazuje všechny rozpočtové výdaje
jen z příslušných výdajových rozpočtových účtů zřízených u banky
nebo spořitelny (dále jen "peněžní ústav"). Soustřeďovat příjmy na
jiných účtech a uhrazovat výdaje z jiných účtů může rozpočtová
organizace jen v případech stanovených touto vyhláškou nebo se
souhlasem ministerstva financí České republiky (dále jen
"ministerstvo financí").
(3) V těch případech, kdy rozpočtová organizace dostává přímo
ze státního rozpočtu České republiky (dále jen "státní rozpočet
republiky") nebo z rozpočtu zřizovatele prostředky na jí
zabezpečované služby a výrobky, může tyto výrobky a služby
poskytovat i za cenu nižší než činí skutečné náklady, případně
bezplatně. 6)
§ 5
Finanční vztah k rozpočtu zřizovatele
(1) Finanční vztah mezi zřizovatelem a rozpočtovou organizací
je určen těmito závaznými ukazateli stanovenými zřizovatelem:
a) rozpočtové příjmy celkem,
b) investiční výdaje celkem,
c) neinvestiční výdaje celkem.
(2) V rámci ukazatele investiční výdaje celkem jsou stanoveny
závazné individuální dotace ze státního rozpočtu na vybrané
investiční akce. Zřizovatel je oprávněn stanovit rozpočtové
organizaci další dotace na investiční výstavbu.
(3) Zřizovatel je oprávněn stanovit rozpočtové organizaci
limit na nákup devizových prostředků na zahraniční pracovní cesty.
(4) Finanční vztah mezi státním rozpočtem republiky
a ústředním orgánem je stanoven zákonem o státním rozpočtu
republiky pro příslušný rok.
§ 6
Hmotná zainteresovanost
(1) Základem hmotné zainteresovanosti rozpočtové organizace
jsou úspory výdajů ve vztahu k úkolům a ukazatelům státního
rozpočtu republiky stanoveným zřizovatelem.
(2) Rozpočtové organizaci se pro účely hmotné
zainteresovanosti ponechávají v plném rozsahu úspory
neinvestičních výdajů mimo úspor mzdových prostředků. 2) Předmětem
hmotné zainteresovanosti nejsou úspory těchto výdajů dosažené
nesplněním úkolů, omezováním nebo zhoršováním kvality
poskytovaných služeb anebo změnou podmínek, za nichž byly úkoly
a závazné ukazatele stanoveny. Další úspory, které nemohou být
předmětem hmotné zainteresovanosti, může určit zřizovatel při
stanovení závazných ukazatelů státního rozpočtu republiky.
(3) Opodstatněnost nároků připadajících rozpočtové organizaci
z hmotné zainteresovanosti posuzuje zřizovatel.
§ 7
Fondy rozpočtové organizace
(1) Rozpočtová organizace zřizuje tyto fondy:
a) zrušeno
b) fond kulturních a sociálních potřeb,
c) rezervní fond.
(2) Rozdělení zřizovatelem uznaných úspor ve výdajích se do
jednotlivých fondů provede takto:
a) zrušeno
b) do fondu kulturních a sociálních potřeb s tím, že celkový
příděl nepřekročí dvojnásobek základního přídělu vyjádřeného
v Kčs,
c) zbývající část po provedení přídělů do fondů podle písmen a)
a b) tohoto odstavce do rezervního fondu.
§ 9
Fond kulturních a sociálních potřeb
(1) Fond se tvoří jednotným přídělem podle zvláštního
předpisu 7) a dalším přídělem ze zřizovatelem uznaných úspor
neinvestičních výdajů mimo úspor mzdových prostředků.
(2) Hospodaření s prostředky fondu se řídí zvláštním
předpisem. 7)
§ 10
Rezervní fond
(1) Zdrojem fondu je příděl ze zřizovatelem uznaných úspor
neinvestičních výdajů mimo úspor mzdových prostředků. Dalšími
zdroji mohou být finanční dary včetně devizových.
(2) Prostředků fondu lze použít jen
a) k úhradě rozpočtem zřizovatele nezajištěných neinvestičních
potřeb s výjimkou přídělu do fondu odměn,
b) k zabezpečení neinvestičních potřeb hospodářské činnosti,
c) k úhradě sankcí podle § 12,
d) k úhradě investičních potřeb ve výši účelově poskytnutých
finančních darů,
e) k jiným výdajům, které v mimořádných případech schválí vláda
České republiky a pro organizace zřízené obcemi jejich
zřizovatel.
§ 11
Investiční výdaje
(1) Rozpočtová organizace financuje investice 8) ze svého
rozpočtu v rámci zřizovatelem stanoveného závazného ukazatele
investičních výdajů.
(2) K posílení těchto prostředků může jako doplňkové zdroje
použít prostředky svého fondu kulturních a sociálních potřeb, 7)
prostředky získané hospodářskou činností, prostředky přijaté ke
sdružené investiční činnosti, prostředky přijaté od státních
fondů, dary a příspěvky od jiných subjektů, pokud jsou poskytnuty
k investičním účelům. Prostředky doplňkových zdrojů určené na
tento účel převede rozpočtová organizace na zvláštní příjmový účet
státního rozpočtu republiky pro doplňkové zdroje a o výši
převedených prostředků může překročit limit investičních výdajů.
Nepoužitý zůstatek takto převedených prostředků vrátí rozpočtová
organizace zpět na účet, ze kterého byly tyto zdroje poukázány.
(3) Rozpočtová organizace zřízená okresním úřadem nebo obcí
hradí své investiční výdaje přímo ze svého rozpočtu; chce-li
použít své doplňkové zdroje uvedené v odstavci 2 na posílení
investičních výdajů nad limit stanovený jí podle § 5 odst. 1 písm. b), odvede prostředky těchto doplňkových zdrojů do rozpočtu
zřizovatele a dohodne s ním překročení investičních výdajů.
(4) Individuální dotace ze státního rozpočtu republiky
poskytované rozpočtovým organizacím na vybrané investiční akce
prostřednictvím rozpočtu jejich zřizovatele se čerpají ze
samostatného výdajového rozpočtového účtu, a to do výše limitu.
(5) Jiný hmotný majetek vymezený zvláštním předpisem 9)
financuje rozpočtová organizace z neinvestičních prostředků.
§ 12
Zdroje úhrady sankcí
(1) Odvody a penále 10) hradí rozpočtová organizace
a) z rezervního fondu, jde-li o porušení pravidel hospodaření
s rozpočtovými prostředky,
b) z fondu kulturních a sociálních potřeb, jde-li o porušení
pravidel o hospodaření tímto fondem,
c) z fondu odměn, jde-li o porušení pravidel o hospodaření
s tímto fondem.
(2) V případě nedostatku prostředků v rezervním fondu se
odvod či penále uhradí z rozpočtu rozpočtové organizace.
§ 13
Sdružování prostředků
(1) Rozpočtová organizace je oprávněna poskytovat příspěvky
podle uzavřené smlouvy o sdružení jen jsou-li poskytovány na
činnost, pro kterou byly tyto prostředky v rozpočtu určeny.
(2) Přijaté sdružené prostředky vede rozpočtová organizace do
doby jejich použití na zvláštním účtu, jehož nepoužité zůstatky
koncem roku se převádějí do dalších let.
§ 14
Hospodářská činnost
(1) Rozpočtová organizace může provozovat hospodářskou
činnost mimo svoji hlavní činnost, pro kterou byla zřízena, za
předpokladu, že ve své hlavní činnosti plní úkoly stanovené
zřizovatelem, a že prostředky získané hospodářskou činností
využívá ke zkvalitňování své činnosti.
(2) Prostředky získané hospodářskou činností jsou
mimorozpočtovými zdroji. Finanční hospodaření této činnosti je
vedeno odděleně od hospodaření s prostředky jejího rozpočtu na
zvláštním, k tomu účelu zřízeném běžném účtu. Jeho zůstatek může
rozpočtová organizace převádět do následujícího roku.
(3) Rozsah a podmínky hospodářské činnosti stanoví obecně
závazný právní předpis. 11) V případě, že rozsah a podmínky nejsou
takto stanoveny, stanoví je pro
a) rozpočtovou organizaci zřízenou ústředním orgánem tento
ústřední orgán po dohodě s ministerstvem financí,
b) rozpočtovou organizaci zřízenou okresním úřadem nebo obcí
zřizovatel,
c) ústřední orgán jeho vedoucí po dohodě s ministerstvem financí.
(4) Výdaje na tuto činnost musí být v plné výši pokryté
příjmy z ní. Prostředky získané hospodářskou činností se mohou
použít
a) na krytí potřeb investičního i neinvestičního charakteru,
b) na odměňování pracovníků podle zvláštního předpisu,
c) na sdružování prostředků,
d) na rozvoj hospodářské činnosti.
(5) Výrobky, výkony, práce a služby prováděné v rámci
hospodářské činnosti se realizují podle obecně platných cenových
předpisů.
ČÁST TŘETÍ
Příspěvkové organizace
§ 15
Obecná ustanovení
(1) Příspěvková organizace hospodaří s finančními prostředky
získanými vlastní činností a s prostředky přijatými z rozpočtu
zřizovatele, případně ze státního rozpočtu, a to v rámci
finančních vztahů stanovených zřizovatelem, dále s prostředky
svých fondů, s prostředky přijatými od jiných subjektů na základě
smlouvy o sdružení, s prostředky přijatými od státních fondů,
s prostředky získanými svou hospodářskou činností a s příspěvky
a dary od fyzických a právnických osob.
(2) V případech, kdy příspěvková organizace dostává přímo ze
státního rozpočtu republiky nebo z rozpočtu zřizovatele na jí
zabezpečované služby a výrobky prostředky, může tyto výrobky
a služby poskytovat i za cenu nižší než činí skutečné náklady,
případně bezplatně. 6)
(3) Příspěvková organizace může vkládat finanční prostředky
svého rezervního fondu jako kapitál do činnosti jiných subjektů
a nakupovat z něho cenné papíry jiných subjektů. Takováto operace
však může být realizována pouze ve vztahu k subjektu, jehož
činnost bezprostředně souvisí s činností organizace, a vkladem
kapitálu nebo nákupem cenných papírů organizace získá možnost
ovlivňovat činnost tohoto subjektu v zájmu činnosti své
organizace.
§ 16
Finanční vztah k rozpočtu zřizovatele
(1) Finanční vztah mezi zřizovatelem a příspěvkovou
organizací je určen těmito závaznými ukazateli stanovenými
zřizovatelem:
a) příspěvek zřizovatele na činnost organizace,
b) dotace zřizovatele na investice,
c) individuální dotace ze státního rozpočtu republiky na vybrané
investiční akce.
(2) Zřizovatel může příspěvkové organizaci stanovit závazně
odvod z provozu a odvod z odpisů.
(3) Zřizovatel je oprávněn stanovit organizaci limit na nákup
devizových prostředků na zahraniční pracovní cesty.
(4) V návaznosti na závazně stanovené ukazatele v odstavci 1
a odstavci 2 stanoví zřizovatel příspěvkové organizaci rovněž
hospodářský výsledek, tj. rozdíl mezi plánovanými náklady
a výnosy, jako základ pro výpočet objemu přídělů do jejích fondů
po ukončení hospodářského roku.
§ 17
Příspěvek na činnost a dotace z rozpočtu
zřizovatele
(1) Zřizovatel poskytuje příspěvkové organizaci příspěvek na
činnost, tj. příspěvek k úhradě její provozní činnosti včetně
výdajů na opravy a údržbu základních prostředků, a to v případě,
že tyto potřeby nelze uhradit jejími vlastními příjmy.
(2) Výši příspěvku na činnost a jeho čerpání během roku může
zřizovatel vázat na stanovené ukazatele, a to zpravidla na
jednotku výkonů nebo kapacit zabezpečovaných příspěvkovou
organizací. Pokud není příspěvek vázán na jednotku výkonů, je
organizace oprávněna čerpat příspěvek na činnost do výše závazně
stanovené zřizovatelem.
(3) Zřizovatel může příspěvkové organizaci krátit či zvýšit
stanovený příspěvek při významnější změně podmínek, za nichž
finanční vztah ke svému rozpočtu stanovil.
(4) Kromě příspěvku na činnost poskytuje zřizovatel
příspěvkové organizaci dotace na investice v případě, že finanční
prostředky ve fondu reprodukce základních prostředků příspěvkové
organizace nestačí na její nezbytné investiční potřeby.
§ 18
Odvody do rozpočtu zřizovatele
(1) Odvod z provozu stanoví zřizovatel příspěvkové organizaci
v případě, že její plánované výnosy překračují plánované náklady.
(2) Odvod z odpisů může zřizovatel stanovit individuálně,
jestliže nepočítá perspektivně s dalším rozvojem činnosti
příspěvkové organizace a postupně omezuje její činnost, nebo
jestliže uvažuje se změnou formy příspěvkové organizace či s jejím
zrušením. Odvod z odpisů může zřizovatel stanovit i v případě, kdy
objem odpisů by výrazně převyšoval reálné potřeby příspěvkové
organizace v oblasti reprodukce základních prostředků; v tomto
případě však nesmí celkový odvod odpisů převyšovat objem odpisů
budov a staveb.
(3) Zřizovatel může příspěvkové organizaci uložit
i neplánovaný odvod z provozu nebo krátit či zvýšit stanovený
příspěvek nebo odvod při změně podmínek, za nichž finanční vztah
ke svému rozpočtu stanovil.
(4) Příspěvková organizace provádí odvod z provozu a odvod
z odpisů v průběhu roku zálohově do rozpočtu zřizovatele na jeho
příjmový účet, a to nejpozději třetího dne před koncem každého
měsíce ve výši 1/12 celoročně stanoveného odvodu. Příspěvková
organizace v působnosti obce nebo okresního úřadu provádí odvod
v termínech stanovených jí zřizovatelem.
§ 19
Investiční činnost
(1) Rozsah investiční činnosti příspěvkové organizace je
určen jejími finančními prostředky ve fondu reprodukce základních
prostředků, prostředky poskytnutými jako individuální dotace ze
státního rozpočtu republiky na vybrané investiční akce a přijatými
investičními úvěry.
(2) Individuální dotace ze státního rozpočtu republiky
poskytované příspěvkovým organizacím na vybrané investiční akce
prostřednictvím rozpočtu jejich zřizovatele se čerpají ze
samostatného výdajového rozpočtového účtu, a to do výše limitu.
§ 20
Hmotná zainteresovanost
Základem hmotné zainteresovanosti příspěvkové organizace je
zlepšený hospodářský výsledek, tj. rozdíl mezi skutečně dosaženým
hospodářským výsledkem a hospodářským výsledkem stanoveným ve
finančním vztahu k rozpočtu zřizovatele. Takto získané finanční
prostředky se ponechají příspěvkové organizaci, která si je
přiděluje podle stanovených pravidel do svých fondů.
§ 21
Fondy příspěvkové organizace
(1) Příspěvková organizace zřizuje tyto fondy:
a) fond reprodukce základních prostředků,
b) rezervní fond,
c) fond odměn,
d) fond kulturních a sociálních potřeb.
(2) Zlepšený hospodářský výsledek se rozděluje do
jednotlivých fondů tak, že po převodu nevyčerpaných mzdových
prostředků do fondu odměn se zbývající částka zlepšeného
hospodářského výsledku rozdělí takto:
a) do fondu odměn s tím, že celkový příděl do fondu nepřekročí
20 % přípustného objemu mzdových prostředků, 2)
b) do fondu kulturních a sociálních potřeb s tím, že celkový
příděl do fondu nepřekročí dvojnásobek základního přídělu
vyjádřeného v Kčs, 7)
c) do výše 25 % do fondu reprodukce základních prostředků,
d) zbývající část po provedení přídělů do fondů podle písmen a),
b) a c) tohoto odstavce do rezervního fondu.
(3) Převody do fondů provede příspěvková organizace zálohově
koncem roku. Zřizovatel potvrdí oprávněnost převodu při
schvalování účetní závěrky příspěvkové organizace. Po potvrzení
oprávněnosti provede příspěvková organizace doúčtování rozdílu
mezi zúčtovaným zálohovým přídělem a skutečně přiznanou výší.
§ 22
Fond reprodukce základních prostředků
(1) Zdrojem fondu jsou:
a) odpisy základních prostředků,12)
b) příděl ze zlepšeného hospodářského výsledku,
c) dotace zřizovatele na investice,
d) příspěvky ze státních fondů,
e) výnosy z prodeje a likvidace základních prostředků,
f) příspěvky na investice od jiných subjektů podle uzavřených
smluv o sdružení ke společné investiční činnosti,
g) dary a výnosy povolených veřejných sbírek určené k investičním
účelům.
(2) Prostředků fondu se používá:
a) k financování investic,9)
b) k poskytování prostředků jiným organizacím v rámci uzavřených
smluv o společné investiční činnosti,
c) k úhradě splátek investičních úvěrů a půjček,
d) jako doplňkového zdroje financování oprav a udržování
základních prostředků po zabezpečení investičních potřeb
organizace.
(3) Prostředky fondu použité pro financování oprav a údržby
základních prostředků podle odstavce 2 písm. d) tohoto paragrafu
se účtují do výnosů příspěvkové organizace.
(4) Prostředků fondu reprodukce základních prostředků nelze
použít na účely hrazené z fondu kulturních a sociálních potřeb.
§ 23
Rezervní fond
(1) Zdrojem fondu je příděl ze zlepšeného hospodářského
výsledku. Dalšími zdroji mohou být finanční dary včetně
devizových.
(2) Prostředků fondu lze použít:
a) k úhradě rozpočtem zřizovatele nezajištěných neinvestičních
potřeb,
b) k úhradě zhoršeného hospodářského výsledku,
c) k úhradě sankcí podle § 28,
d) ke krytí časového nesouladu mezi náklady a výnosy při
sdružování k provozní činnosti ke konci roku,
e) k doplnění fondu provozních prostředků, zejména pro rozvoj
hospodářské činnosti,
f) k nákupu cenných papírů a k úhradě kapitálové účasti v jiných
subjektech,
g) k jiným výdajům, které v mimořádných případech schválí vláda
České republiky a pro organizace zřízené obcemi jejich
zřizovatel.
(3) Prostředků fondu lze se souhlasem zřizovatele
u příspěvkové organizace zřízené obcí nebo okresním úřadem použít
též k posílení fondu reprodukce základních prostředků.
§ 24
Fond odměn
(1) Zdrojem fondu odměn jsou:
a) nevyčerpané mzdové prostředky, na které má organizace nárok
podle mzdových předpisů na příslušný rok 2) (dále jen "mzdový
nárok"); příděly do fondu odměn z nevyčerpaného mzdového
nároku lze provádět pouze v případě, že jsou kryty finančně
zlepšeným hospodářským výsledkem,
b) příděl ze zlepšeného hospodářského výsledku.
(2) Hospodaření s tímto fondem se řídí zvláštním
předpisem. 2) Přednostně se z něho uhrazuje případné překročení
mzdového nároku.
(3) Výplaty z fondu odměn se nezahrnují do mzdového nároku
pro příslušný rok.
§ 25
Fond kulturních a sociálních potřeb
(1) Fond se tvoří jednotným přídělem podle zvláštního
předpisu 7) a dalším přídělem ze zlepšeného hospodářského
výsledku.
(2) Hospodaření s prostředky fondu se řídí zvláštním
předpisem. 7)
§ 26
Úvěry
Příspěvková organizace je oprávněna přijímat úvěry a půjčky
na investice i na provozní výdaje, pokud z jejich přijetí
nevzniknou nároky vůči zřizovateli a pokud je zajištěna jejich
návratnost z výnosu hospodaření příspěvkové organizace, popřípadě
z jejího rezervního fondu.
§ 27
Sdružování prostředků
(1) Příspěvková organizace hradí příspěvky podle uzavřené
smlouvy o sdružení pouze ze zdrojů, jež je oprávněna použít na
činnost, k níž se sdružila.
(2) Sdružené prostředky na investice jsou zdrojem fondu
reprodukce základních prostředků. Při sdružování prostředků
k provozní činnosti se na konci roku převedou výnosy a náklady
v patřičné výši za účelem krytí časového nesouladu mezi náklady
a výnosy do rezervního fondu.
§ 28
Zdroje úhrady sankcí
(1) Odvody a penále 10) hradí příspěvková organizace
a) z rezervního fondu, jde-li o porušení pravidel hospodaření
s rozpočtovými prostředky,
b) z příslušného fondu, jde-li o porušení pravidel hospodaření
s tímto fondem.
(2) V případě nedostatku prostředků v rezervním fondu se
úhrada odvodu či penále provede snížením příspěvku zřizovatele na
činnost.
§ 29
Hospodářská činnost
(1) Příspěvková organizace může provozovat hospodářskou
činnost mimo svoji hlavní činnost, pro kterou byla zřízena, za
předpokladu, že ve své hlavní činnosti plní úkoly stanovené
zřizovatelem a že prostředky získané hospodářskou činností využívá
též ke zkvalitňování své hlavní činnosti.
(2) Hospodářská činnost je v účetnictví sledována odděleně od
běžného hospodaření příspěvkové organizace.
(3) Rozsah a podmínky hospodářské činnosti stanoví obecně
závazný právní předpis. 11) V případě, že rozsah a podmínky nejsou
takto stanoveny, stanoví je pro příspěvkové organizace zřízené
ústředním orgánem tento ústřední orgán. Pro příspěvkové organizace
zřízené okresním úřadem nebo obcí může rozsah a podmínky stanovit
pouze zřizovatel.
(4) Výrobky, výkony, práce a služby produkované v rámci
hospodářské činnosti se realizují podle obecně platných cenových
předpisů.
ČÁST ČTVRTÁ
Hospodaření s rozpočtovými prostředky
§ 30
Všeobecná ustanovení
(1) Následující úprava hospodaření s rozpočtovými prostředky
(dále jen "hospodaření") je k provedení § 11 zákona. 13)
(2) Organizace hospodařící s rozpočtovými prostředky je
povinna při plnění rozpočtu dbát, aby dosahovala maximálních
příjmů a plnila úkoly hrazené ze státního rozpočtu republiky
nejhospodárnějším způsobem a aby efektivně využívala rozpočtových
prostředků. Rozpočtové prostředky může používat jen k účelům, pro
které byly určeny, a to na krytí nezbytných potřeb, na opatření
zakládající se na právních předpisech a k zajištění nerušeného
chodu organizace; prostředky může čerpat jen do výše stanovené ve
státním rozpočtu republiky nebo rozpočtu zřizovatele, a to
v mezích závazných ukazatelů a v souladu s věcným plněním.
§ 31
Rozpočtové limity
(1) Ústřední orgán otevírá rozpočtové limity pro vlastní
hospodaření, rozpočtové limity rozpočtovým a příspěvkovým
organizacím, jejichž je zřizovatelem, a dále zvlášť limity pro
čerpání investičních a zvlášť pro čerpání neinvestičních dotací ze
státního rozpočtu republiky pro ostatní organizace v jeho
působnosti. Tuto působnost může delegovat na orgán, který
rozpočtové a příspěvkové organizace ekonomicky zajišťuje.
Organizace jíž je limit ústředním orgánem otevřen, předloží
peněžnímu ústavu tiskopis pro oznámení limitu výdajů nejpozději
dva dny před začátkem období, v němž má být limit čerpán.
(2) Rozpočtové organizaci se otevírají limity na čerpání
prostředků z rozpočtových výdajových účtů vedených u peněžního
ústavu zvlášť na investiční výdaje, zvlášť na individuální dotace
ze státního rozpočtu republiky na vybrané investiční akce a zvlášť
na neinvestiční výdaje. V rámci limitu investičních výdajů se
stanoví limity pro čerpání jednotlivých dotací zřizovatele na
investiční výstavbu.
(3) Příspěvkové organizaci se otevírají limity zvlášť pro
čerpání individuálních dotací ze státního rozpočtu republiky na
vybrané investiční akce, zvlášť pro čerpání dotací zřizovatele na
investice a zvlášť pro příspěvek zřizovatele na činnost
organizace.
(4) Rozpočtové organizaci zřízené obcí nebo okresním úřadem
se otevírají limity zvlášť na individuální dotace ze státního
rozpočtu republiky na vybrané investiční akce, zvlášť na dotace
pro dokončení KBV a zvlášť pro čerpání neinvestičních výdajů.
(5) Příspěvkové organizaci zřízené obcí nebo okresním úřadem
se otevírají zvlášť limity pro čerpání individuálních dotací ze
státního rozpočtu republiky na vybrané investiční akce a zvlášť
pro příspěvek zřizovatele na činnost organizace.
(6) Pro financování úkolů z oblasti vědy a výzkumu otevírá
rozpočtové limity ústřední orgán státní správy zadávající tyto
úkoly. U úkolů plně financovaných ze státního rozpočtu republiky
mohou tyto orgány čerpat rozpočtový limit jen k úhradě plnění na
základě hospodářských smluv za předpokladu, že si k výsledkům
řešení zajistí právo hospodaření. U úkolů financovaných
s podílovou účastí rozpočtových prostředků mohou tyto orgány
čerpat rozpočtový limit jen na základě hospodářských smluv,
kterými se zavázaly k poskytnutí prostředků za předpokladu, že
průběžně prověřují plnění smluvních podmínek. V případě, že
zadavatel poskytne nositeli úkolu finanční prostředky na pořízení
přístrojů, strojů a zařízení potřebných pro řešení, musí současně
s tím stanovit, jak s těmito předměty bude po skončení řešení
naloženo, a stanovit způsob finančního vypořádání.
(7) Při financování úkolů z oblasti geologického průzkumu se
postupuje obdobně jako v oblasti vědy a výzkumu.
(8) Oznámení limitu se nepředkládá peněžnímu ústavu pro
čerpání dávek nemocenského pojištění.
(9) Ministerstvo financí může stanovit podle průběhu plnění
příjmů a výdajů státního rozpočtu republiky, že bude otevírat
rozpočtové limity výdajů pro ústřední orgány samo, bude-li to
vyžadovat zajištění pokladní rovnováhy státního rozpočtu republiky
nebo dojde-li v oboru působnosti ústředního orgánu k porušování
finančních a rozpočtových předpisů.
(10) Rozpočtová organizace je oprávněna čerpat prostředky
svého rozpočtu jen do výše stanovené jí pro dané období
rozpočtovým limitem.
(11) Rozpočtové organizaci se otevírají rozpočtové limity na
tiskopisu "oznámení limitu výdajů". Na tomto tiskopisu provádí
rozpočtová organizace rovněž změnu limitu.
(12) "Oznámení limitu výdajů" podepisuje a opatří razítkem
jak zřizovatel, tak i organizace, která jej předkládá peněžnímu
ústavu.
§ 32
Investiční limity
(1) Rozpočtové limity na investiční výdaje se otevírají
rozpočtové organizaci podle zásad uvedených v § 31 na celý
rozpočtový rok.
(2) Příspěvková organizace může převádět z rozpočtového
výdajového účtu na investice prostředky na svůj běžný účet
(popřípadě na investiční účet) v závislosti na průběhu investiční
výstavby a může čerpat finanční prostředky jen úměrně k věcnému
plnění.
§ 33
Limity neinvestičních výdajů
pro rozpočtové organizace
(1) Rozpočtové organizaci zřízené ústředním orgánem se
otevírají rozpočtové limity pro čerpání neinvestičních výdajů
zvlášť na jednotlivá čtvrtletí rozpočtového roku.
(2) Rozpočtové organizaci zřízené obcí nebo okresním úřadem
otevírá limit výdajů zřizovatel na období jím stanovené.
(3) Limit neinvestičních výdajů se otevírá i na povolené
překročení rozpočtu výdajů.
§ 34
Limit příspěvku na činnost
příspěvkové organizaci
(1) Příspěvková organizace čerpá příspěvek na činnost
z výdajového rozpočtového účtu na svůj běžný účet do výše limitu
stanoveného zřizovatelem.
(2) Příspěvková organizace provede po uplynutí rozpočtového
roku zúčtování finančních vztahů se zřizovatelem podle zásad
stanovených zvláštními předpisy.
§ 35
Poskytování příspěvků jiným organizacím
(1) Rozpočtová organizace může poskytovat ze svého rozpočtu
příspěvky jiným subjektům jen se souhlasem zřizovatele. Tento
souhlas není nutný v případě, že poskytnutí příspěvku stanoví
právní předpis. Rozpočtová organizace musí mít potřebné prostředky
zajištěny ve svém rozpočtu.
(2) Organizace požadující příspěvek musí předložit rozpočtové
organizaci poskytující příspěvek zdůvodňující podklady. Rozpočtová
organizace je povinna přezkoumat účelnost a nutnost poskytnutí
příspěvku.
§ 36
Rozpočtová opatření
(1) Rozpočtovými opatřeními 14) se rozumí:
a) přesuny rozpočtových prostředků mezi jednotlivými úkoly uvnitř
rozpočtové nebo příspěvkové organizace a v rámci ukazatelů
stanovených zřizovatelem,
b) povolené překročení závazných ukazatelů stanovených
zřizovatelem,
c) vázání rozpočtových prostředků v rámci závazných ukazatelů
stanovených zřizovatelem.
(2) Rozpočtová a příspěvková organizace je povinna vést mimo
soustavu účetnictví chronologickou evidenci o všech v průběhu roku
provedených rozpočtových opatřeních uvedených v odstavci 1.
(3) Ústřední orgány předloží spolu s předepsanými účetními
výkazy ministerstvu financí přehled o rozpočtových opatřeních
provedených podle odstavce 1 v rozpočtu kapitoly v průběhu
rozpočtového roku. Přehled se u příjmů i u výdajů zpracovává podle
rozpočtových skupin a v nich podle oddílů a seskupení položek.
(4) Ústřední orgány předloží návrhy na rozpočtová opatření
vázaná na souhlas ministerstva financí tomuto ministerstvu
nejpozději do 15. prosince rozpočtového roku.
§ 37
Přesuny prostředků uvnitř rozpočtu
(1) Rozpočtová a příspěvková organizace je oprávněna
upravovat během roku vnitřní členění svých příjmů (výnosů)
a výdajů (nákladů).
(2) Nemůže-li rozpočtová nebo příspěvková organizace zajistit
úhradu nutného výdaje (nákladu), pro který byla do jejího rozpočtu
zařazena částka nepostačující nebo která nebyla rozpočtována, je
organizace povinna zajistit úhradu tohoto výdaje (nákladu)
přednostně přesunem prostředků uvnitř svého rozpočtu.
(3) Rozpočtová nebo příspěvková organizace může provádět
přesuny rozpočtových prostředků ve vlastní pravomoci nejpozději do
31. prosince běžného rozpočtového roku.
(4) Rozpočtová a příspěvková organizace nemůže při provádění
přesunů rozpočtových prostředků, které jsou v její pravomoci,
měnit závazné ukazatele stanovené jí zřizovatelem.
§ 38
Povolené překročení závazných ukazatelů
stanovených zřizovatelem
(1) Rozpočtová organizace je ve vlastní pravomoci oprávněna
překročit závazné ukazatele svých rozpočtových výdajů jen o částky
rovnající se objemu mimorozpočtových prostředků získaných
hospodářskou činností a prostředků přijatých od jiných subjektů na
základě smlouvy o sdružení, dotací od státních fondů a prostředků
z příspěvků a darů od fyzických a právnických osob a o použité
prostředky svých fondů.
(2) Kromě povoleného překročení uvedeného v odstavci 1 může
ústřední orgán ve svém rozpočtu se souhlasem ministerstva financí
překročit limit výdajů pouze do výše skutečně dosažených vyšších
příjmů. Obdobný souhlas potřebuje ústřední orgán při povolování
překročení výdajů rozpočtové organizaci, jejímž je zřizovatelem.
(3) Překročení závazných ukazatelů v ostatních případech může
rozpočtové nebo příspěvkové organizaci povolit zřizovatel v rámci
svého rozpočtu. Pokud by toto překročení mělo být kryto z rezerv
státního rozpočtu republiky, postupuje se podle zákona. 15)
(4) Má-li dojít k překročení závazných ukazatelů z důvodu
delimitace nebo převodu úkolů mezi organizacemi, předloží
organizace, kterých se takové opatření týká, svému zřizovateli
oboustranně odsouhlasené protokoly obsahující údaje o vzájemných
převodech prostředků ze státního rozpočtu republiky a povinnostech
ke státnímu rozpočtu republiky. Ústřední orgán předloží tyto
doklady ministerstvu financí, jestliže z nich vyplývá změna
závazných ukazatelů stanovených jim státním rozpočtem republiky.
Bez odsouhlasení uvedených dokladů ministerstvem financí nelze
závazné ukazatele stanovené státním rozpočtem republiky překročit.
(5) Jde-li o rozpočtovou nebo příspěvkovou organizaci, jejímž
zřizovatelem je okresní úřad nebo obec, schvalují změnu jejich
rozpočtů z důvodu delimitace nebo převodu úkolů mezi orgány
a organizacemi po vzájemné dohodě zřizovatelé organizací. Jestliže
z ní vyplývá změna závazných ukazatelů stanovených jim státním
rozpočtem republiky, postupuje se podle odstavce 4; ministerstvu
financí předkládají doklady o požadovaných změnách rozpočtu
příslušné okresní úřady, resp. Magistrátní úřad hlavního města
Prahy.
§ 39
Vázání rozpočtových prostředků
(1) Ústřední orgán musí ve svém vlastním rozpočtu
a v rozpočtu organizace, jejímž je zřizovatelem, vázat rozpočtové
prostředky v případě, že
a) v rozpočtu měl zajištěnou úhradu na úkoly, jejichž plnění
přešlo na jiné orgány,
b) neplní rozpočtované příjmy,
c) o vázání rozpočtových prostředků rozhodla vláda České
republiky 16) nebo na základě jejího zmocnění ministr financí.
(2) Rozpočtová organizace musí vázat rozpočtové prostředky
v případech, kdy
a) tyto prostředky byly určeny na úkoly, které se zcela nebo
z části nebudou realizovat,
b) neplní celkové rozpočtované příjmy; jestliže vyrovnání úbytku
příjmů nemůže rozpočtová organizace zajistit vázáním
odpovídající části neinvestičních výdajů, projedná organizace
způsob úhrady úbytku příjmů se zřizovatelem.
(3) Rozpočtová organizace nesmí použít rozpočtové prostředky
vázané v rozpočtu k přesunům ani k uskutečňování rozpočtových
výdajů bez souhlasu orgánu, který vázání nařídil.
(4) Zřizovatel připojí k výkazu o plnění příjmů a výdajů
rozpočtových organizací, který zasílá ministerstvu financí,
přehled o výši rozpočtových výdajů vázaných v rámci svého rozpočtu
jako trvalou úsporu. Tato povinnost se netýká obcí a okresních
úřadů.
§ 40
Poskytování záloh
(1) Rozpočtová organizace je oprávněna svým vnitřním
organizačním jednotkám 17) poskytovat zálohy na financování jejich
provozních činností, a to v hotovosti nebo na zvláštní běžné účty
v peněžních ústavech. Tyto zálohy se vyúčtují po ukončení období,
na něž jsou poskytnuty, nejpozději však ke konci roku.
(2) Rozpočtová a příspěvková organizace je oprávněna
poskytovat jiným subjektům, t.j. dodavatelům nebo vlastním
pracovníkům zálohy, jakožto platby k úhradě dodávek nebo
provedených prací v průběhu provádění těchto dodávek a prací nebo
před jejich zahájením. Tyto platby nejsou zálohami ve smyslu
odstavce 1 a hodnotí se stejně jako výdaje, na něž jsou
zálohami. 18)
§ 41
Časové použití rozpočtových prostředků
(1) Finanční prostředky stanovené zřizovatelem rozpočtové
organizaci a nevyčerpané do 31. prosince běžného rozpočtového roku
se nepřevádějí do příštích let s výjimkou prostředků ve fondech
zřizovaných podle této vyhlášky nebo jiných obecně závazných
právních předpisů.
(2) Rozpočtová organizace zúčtuje na vrub rozpočtu
zřizovatele na běžný rok jen ty výdaje, které se hospodářsky
týkají tohoto roku a které peněžní ústav zúčtuje nejpozději
s účinností k 31. prosinci běžného roku. Výdaje, které nebudou
peněžním ústavem k tomuto dni zúčtovány, zatěžují rozpočet
organizace následujícího roku, i když se hospodářsky týkají
běžného rozpočtového roku. Výjimky jsou stanoveny v § 43.
(3) Kritériem pro určení roku, kterého se výdaj hospodářsky
týká, je skutečnost, kdy výdaj má nebo musí být proveden podle
obecně závazných právních předpisů nebo smluvních vztahů jim
odpovídajícím.
§ 42
Kompenzace příjmů a výdajů
Vzájemná kompenzace příjmů a výdajů je u rozpočtové
organizace přípustná jen jde-li o dodatečnou náhradu dříve
vynaložených výdajů v témže rozpočtovém roce, kterou jiný subjekt
refunduje rozpočtové organizaci výdaje, které za něho rozpočtová
organizace zaplatila.
§ 43
Úhrada výdajů po skončení rozpočtového roku
(1) Rozpočtová organizace může uskutečnit na vrub rozpočtu
výdaje předchozího roku ve lhůtě nejdéle do 10. ledna
následujícího roku, jde-li o
a) dodatkové úhrady za výrobky, práce a služby dodané, respektive
vykonané do 31. prosince,
b) vyúčtování záloh poskytnutých vnitřním organizačním jednotkám,
c) převod základního přídělu do fondu kulturních a sociálních
potřeb podle zvláštního předpisu, 7)
d) převod příjmů z hospodářské činnosti,
e) převod prostředků na výplatu mezd, ostatních odměn za práci
a náhrad mezd (dále jen "mzdy") za běžný rok včetně cestovného
vypláceného současně se mzdou. Nevyčerpané prostředky po
výplatě mezd odvede rozpočtová organizace ihned po výplatním
termínu pro mzdy za běžný rok na svůj příjmový účet,
f) dodatkové výdaje na investice hrazené na vrub rozpočtu obcí
nebo okresních úřadů.
(2) Rozpočtová a příspěvková organizace může provádět po
skončení rozpočtového roku na vrub rozpočtu předchozího roku ve
lhůtě nejdéle do 15. ledna následujícího roku dodatkové úhrady
výdajů na
a) investice hrazené ze státního rozpočtu republiky,
b) geologické práce hrazené ze státního rozpočtu republiky,
c) řešení rozpracovaných státních úkolů a nových projektů vědy
a výzkumu.
(3) Dodatkovými úhradami výdajů z rozpočtu zřizovatele se
rozumí platby za investiční práce a dodávky nebo platby za
výrobky, práce a služby provedené do konce běžného rozpočtového
roku, avšak splatné v příštím rozpočtovém roce nejdéle do
15. ledna, popřípadě platby splatné před začátkem příštího roku,
avšak z různých důvodů neuhrazené.
§ 44
Zúčtování příjmů ve prospěch rozpočtu zřizovatele
(1) Ve prospěch rozpočtu zřizovatele na běžný rozpočtový rok
se zúčtují jen platby, k jejichž převedení obdrží peněžní ústav
platební doklady nejpozději do 31. prosince běžného rozpočtového
roku a k tomuto dni je zúčtuje.
(2) Rozpočtová organizace složí příjmy přijaté v hotovosti
nejpozději do 31. prosince běžného rozpočtového roku na svůj
příjmový rozpočtový účet u peněžního ústavu.
(3) Nedoplatky příjmů z minulého roku a z let dřívějších
vybrané po 1. lednu následujícího rozpočtového roku jsou
rozpočtovým příjmem následujícího rozpočtového roku, i když půjde
o náhradu rozpočtového výdaje z minulého roku.
(4) Příjmy za realizované práce a výkony v oblasti vědy
a výzkumu v průběhu plnění smluvního závazku a příjmy za zbylé
a nepotřebné předměty po dokončení smluvního závazku se do
rozpočtu zřizovatele převedou v poměru, v jakém se státní rozpočet
republiky podílel na financování úkolu. Finanční vypořádání musí
řešitelé provést nejpozději do šesti měsíců po ukončení úkolu.
(5) Při nerealizování projektové dokumentace, popřípadě při
trvalém zastavení investice může ministerstvo financí uložit
rozpočtové nebo příspěvkové organizaci povinnost vrátit prostředky
poskytnuté ze státního rozpočtu republiky na tuto investici.
K odpisu nákladů na trvale zastavené investice, popřípadě na
nerealizované projektové dokumentace, financované zcela nebo
zčásti z prostředků státního rozpočtu republiky, je třeba
schválení ministerstva financí.
(6) Ve prospěch státního rozpočtu republiky na běžný
rozpočtový rok zúčtuje orgán státní správy pro oblast geologického
průzkumu ze svého příjmového účtu nahodilé příjmy za předané
výsledky geologického výzkumu, vyhledávacího a předběžného
průzkumu. Výši úplat za předané výsledky u jednotlivých úkolů
stanoví orgán státní správy pro oblast geologického průzkumu. Výše
úplat nesmí být nižší než náklady za předběžný průzkum. Úhrada
těžebními organizacemi na příjmový účet orgánu státní správy pro
oblast geologického průzkumu musí být provedena nejpozději do
30 dnů od převzetí ložiska.
ČÁST PÁTÁ
Výdaje na zdravotnická, předškolní a jiná zařízení a činnosti
v rozpočtových a příspěvkových organizacích
§ 45
Tato část vyhlášky se vztahuje na činnost zdravotnických,
předškolních a ubytovacích zařízení, která slouží vlastním
zaměstnancům rozpočtové nebo příspěvkové organizace, resp. jejich
dětem. Nevztahuje se na celkovou činnost zdravotnických, školských
a ubytovacích zařízení, u nichž je poskytování těchto služeb
hlavní činností, pro kterou byly zřízeny.
§ 46
Obecná ustanovení
(1) Pokud není stanoveno jinak, hradí rozpočtová
a příspěvková organizace ve vlastních zařízeních a při
zabezpečování činností uvedených v této části vyhlášky
a) výdaje na investiční činnost,
b) neinvestiční (provozní) výdaje, pokud nejsou podle zvláštních
předpisů hrazeny jinými subjekty, a dále s výjimkou těch
výdajů, které je organizace oprávněna hradit jen z fondu
kulturních a sociálních potřeb. 7)
(2) Ustanovení odstavce 1 se netýká rekreačních, kulturních,
tělovýchovných a sportovních zařízení, jejichž výdaje se hradí
podle zvláštních předpisů plně z fondu kulturních a sociálních
potřeb. 7)
(3) Rozpočtová a příspěvková organizace hradí
z neinvestičních prostředků ostatní výdaje uvedené v této části
vyhlášky včetně náhrad za dočasné užívání zařízení pro účely
upravované touto částí vyhlášky.
(4) Při provozování jiných činností v zařízeních upravených
touto částí vyhlášky se provádí poměrná úhrada všech
neinvestičních výdajů v rozpočtované výši ze zdrojů stanovených
pro uvedené činnosti obecně závaznými právními předpisy.
§ 47
Vzdělávání dospělých a příprava mládeže
pro povolání
(1) Rozpočtová a příspěvková organizace hradí
a) výdaje na vybavení neinvestiční povahy ve vlastních
vzdělávacích zařízeních,
b) náhradu poměrné části neinvestičních výdajů za vzdělávání
vlastních pracovníků v zařízeních jiné organizace, resp. ve
vlastních rekreačních zařízeních financovaných z fondu
kulturních a sociálních potřeb, 7)
c) poměrnou část nákladů na přípravu svých žáků ve středních
odborných učilištích podle zvláštních předpisů. 19)
(2) Jako součást příslušného školení lze hradit výdaje na
exkurze, a to pouze v případech jejich zařazení do osnovy školení
a za předpokladu, že v rámci této osnovy byly pořadatelem školení
schváleny.
§ 48
Nákup knih, brožur a časopisů
Organizace hradí nákup odborných knih, brožur, časopisů,
mikrofilmů a jiných podobných předmětů pouze pro své knihovny.
§ 49
Závodní stravování
Neinvestiční výdaje na závodní stravování hradí rozpočtová
a příspěvková organizace podle zvláštního předpisu. 20)
§ 50
Zdravotnická zařízení
V závodních zdravotnických zařízeních hradí organizace ty
výdaje, u nichž povinnost úhrady nepřísluší jiným subjektům, t.j.
orgánům státní správy ve zdravotnictví.
§ 51
Předškolní zařízení
(1) Rozpočtová a příspěvková organizace, která výjimečně po
dohodě s příslušným orgánem provozuje jesle a předškolní zařízení
mimo svoji hlavní činnost, hradí, s výjimkou nákladů, které hradí
příslušný orgán,21) náklady na vybavení neinvestiční povahy
a provozní náklady.
(2) Rozpočtová a příspěvková organizace provozující
předškolní zařízení je oprávněna požadovat náhradu poměrné části
neinvestičních nákladů spojených s provozem těchto zařízení
připadající na děti pracovníků jiných subjektů (dále jen "poměrná
část nákladů"). Náhradu lze požadovat od subjektů, které jsou
zaměstnavatelem matky nebo otce dítěte. Je též možné, aby se na
náhradě podíleli oba zaměstnavatelé rodičů dítěte; v takovém
případě je však třeba, aby se tito zaměstnavatelé na způsobu
placení dohodli s provozovatelem předškolního zařízení.
(3) Rozpočtová a příspěvková organizace, jejíž pracovníci
mají umístěny své děti v předškolních zařízeních provozovaných
jinými organizacemi, hradí provozovatelům, pokud o úhradu
požádají, poměrnou část jejich nákladů připadající na děti svých
pracovníků. Provozovateli územních předškolních zařízení lze
úhradu poměrné části nákladů hradit jen na základě uzavřené
smlouvy o sdružení.
(4) Poměrná část nákladů se stanoví za dny, po které je dítě
v předškolním zařízení zapsáno pro pobyt. Výše poměrné části
nákladů může být dohodou stanovena i paušální částkou.
§ 52
Ubytovny
Rozpočtová nebo příspěvková organizace je oprávněna hradit
rozdíl mezi provozními výdaji svých ubytoven a úhradou za
ubytování od vlastních zaměstnanců stanovenou v souladu s cenovými
předpisy. Obdobně postupuje rozpočtová nebo příspěvková organizace
při ubytování svých pracovníků v ubytovnách jiné organizace.
§ 53
Vědecká a odborná sympozia, kongresy a konference
(1) Rozpočtová nebo příspěvková organizace může hradit výdaje
spojené s účastí svých pracovníků na vědeckých a odborných
sympoziích, kongresech a konferencích (dále jen "konference"),
pokud jejich program souvisí s její činností. Pokud se jedná
o zahraniční akce, je účast pracovníků podmíněna souhlasem
zřizovatele.
(2) Rozpočet konference musí být vyrovnán příspěvky
účastníků, tj. organizací, popřípadě jednotlivců. Pořádající
organizace je povinna požadovaný příspěvek rozčlenit na
a) organizační výdaje na konferenci,
b) výdaje na ubytování a stravování, pokud budou pořadatelem
zajištěny a jím hromadně hrazeny,
c) výdaje na exkurze, které odborně přímo nesouvisejí s pracovní
problematikou konference, vstupenky na kulturní akce, společné
obědy a večeře.
§ 54
Pojištění
(1) Rozpočtová organizace se může pojistit pouze se souhlasem
zřizovatele.
(2) Příspěvková organizace hradí veškeré pojistné v rámci
svých nákladů, o pojištění rozhoduje ve své kompetenci.
(3) Příjmy z pojistné události může rozpočtová organizace
použít pouze v běžném rozpočtovém roce, a to k likvidaci škod
způsobených pojistnou událostí. O příjmy z pojistné události
použité k likvidaci škod z pojistné události může rozpočtová
organizace překročit výdaje.
ČÁST ŠESTÁ
Všeobecná a závěrečná ustanovení
§ 55
Změna způsobu financování rozpočtových
a příspěvkových organizací
Při zřizování nebo zrušení rozpočtové nebo příspěvkové
organizace, jakož i při změně její podřízenosti a způsobu
financování, musí být v případě stanoveném zákonem 1) návrhy na
změnu způsobu financování v novém rozpočtovém roce předloženy
ministerstvu financí k odsouhlasení nejpozději do 30. června
běžného roku; ve stejné lhůtě musí být vzájemně odsouhlaseny
připravované delimitace a předloženy delimitační protokoly.
V delimitačních protokolech musí být uvedeno, které závazné
ukazatele budou měněny.
§ 56
Přechodná ustanovení
(1) Organizace, která na základě této vyhlášky bude přecházet
z rozpočtové formy na příspěvkovou, může uskutečnit tento přechod
výjimečně v průběhu roku 1991 v termínech dohodnutých se
zřizovatelem a projednaných s ministerstvem financí. V návrzích na
změnu způsobu financování musí být uvedeno, které závazné
ukazatele budou měněny.
(2) Pokud bude vytvořena nově příspěvková organizace, která
byla součástí hospodářské organizace, převede zůstatky podílů
rezervního fondu, fondu kulturních a sociálních potřeb, případně
fondu odměn jako počáteční zůstatky těchto fondů příspěvkových
organizací. V případě, že hospodářská organizace netvoří fond
odměn, převede příslušný podíl z rozdělení zisku určený
k odměňování pracovníků do fondu odměn příspěvkové organizace.
Podíl prostředků určených na financování reprodukce základních
prostředků se převede z kmenového jmění jako počáteční zůstatek
fondu reprodukce základních prostředků. Ostatní podíly fondů
tvořených výlučně ze zisku a případný podíl na nerozděleném zisku
se převádí do rezervního fondu.
(3) Ustanovení odstavce 1 se týká rozpočtových
a příspěvkových organizací zřízených obcí jen v případě, že
důsledky změny jejich financování uplatňuje obec vůči státnímu
rozpočtu republiky.
(4) Rozpočtová organizace, která k 31. prosinci 1990 ukončila
experiment podle usnesení vlády ČSR č. 175/1988, převede zůstatky
jednotlivých fondů zřízených podle pravidel tohoto experimentu do
roku 1991. Zůstatek fondu obnovy se po 31. prosinci 1991 převede
do příjmů organizace. Pokud v průběhu roku 1991 přejde na formu
příspěvkové organizace, převede zůstatky do příslušných fondů
podle této vyhlášky. K 31. prosinci 1991 se ruší u těchto
organizací ty fondy, které byly zřízeny podle uvedeného usnesení
vlády a které rozpočtová organizace nezřizuje podle této vyhlášky
nebo podle jiného právního předpisu.
(5) Příspěvková organizace, která k 31. prosinci 1990
ukončila experiment podle usnesení vlády ČSR č. 175/1988, převede
zůstatky fondů zřízených podle pravidel experimentu do příslušných
fondů zřizovaných podle této vyhlášky.
(6) Náklady na rekonstrukce a modernizace základních
prostředků prováděné společně s opravou lze do 31. prosince 1991
hradit z provozních (neinvestičních) prostředků rozpočtové nebo
příspěvkové organizace. Tato možnost se vztahuje pouze na akce
zahájené za účinnosti vyhlášky č. 162/1980 Sb., o financování
reprodukce základních prostředků, ve znění vyhlášky
č. 108/1985 Sb.
§ 57
Výjimky
Výjimky z ustanovení § 3 - 5, 11, 15, 16, 19, 32 - 35 a 37
může rozpočtovým a příspěvkovým organizacím povolit na návrh
zřizovatele v odůvodněných případech ministerstvo financí.
§ 58
Zrušovací ustanovení
(1) Zrušují se:
a) směrnice ministerstva financí České socialistické republiky
o hospodaření s rozpočtovými prostředky č.j. 112/1 700/1972 ze
dne 26. ledna 1972 uveřejněná ve Finančním zpravodaji
č. 3/1972 (reg. v částce 16/1972 Sb.),
b) směrnice ministerstva financí České socialistické republiky,
kterou se mění a doplňuje směrnice o hospodaření
s rozpočtovými prostředky státního rozpočtu České
socialistické republiky č.j. 112/24542/1981 ze dne 9. prosince
1981 uveřejněná ve Finančním zpravodaji č. 14/1981 (reg.
v částce 32/1982 Sb.),
c) výnos ministerstva financí České socialistické republiky
o finančním hospodaření národních výborů a jimi spravovaných
rozpočtových a příspěvkových organizací č.j. 121/19 921/1987
ze dne 19. prosince 1987 uveřejněný ve Finančním zpravodaji
č. 6-7/1987 (reg. v částce 26/1988 Sb.),
d) vyhláška federálního ministerstva financí, ministerstva
financí České socialistické republiky a ministerstva financí
Slovenské socialistické republiky č. 151/1978 Sb.,
o sdružování prostředků socialistických organizací, ve znění
pozdějších předpisů,
e) vyhláška federálního ministerstva financí, ministerstva
financí České socialistické republiky a ministerstva financí
Slovenské socialistické republiky č. 118/1984 Sb.,
o financování neinvestičních výdajů na rozvoj vědy a techniky,
f) směrnice o financování některých výdajů rozpočtových
a příspěvkových organizací č.j. 112/35 524/1972 ze dne
22. prosince 1972 uveřejněné ve Finančním zpravodaji
č. 10/1972 (reg. v částce 7/1973 Sb.) pro rozpočtové
a příspěvkové organizace řízené ústředními orgány,
g) § 1 a § 10 až 20 vyhlášky ministerstva financí, Státní
plánovací komise a Ústředního geologického úřadu
č. 9/1967 Sb., o projektování a financování geologických prací
pro území České republiky,
h) směrnice pro rozpočtování a financování dodávek, prací
a služeb souvisejících s budováním a realizací
automatizovaného informačního systému národních výborů v České
socialistické republice č.j. 38/24700/1979 ze dne 14.
listopadu 1979, ve znění č.j. 121/21940/1983 publikovaném ve
Finančním zpravodaji č. 14/1983. Úplné znění bylo publikováno
v částce 20/1983 Věstníku vlády ČSR pro národní výbory.
(2) Nepostupuje se podle výnosu o poskytování příspěvku
rozpočtových a příspěvkových organizací na Účty iniciativy mládeže
č.j. 11/6 845/1986 uveřejněného ve Finančním zpravodaji
č. 10/1986 ze dne 1. července 1986.
Ministr:
Ing. Špaček v.r.
1) § 31 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky).
2) Vyhláška federálního ministerstva práce a sociálních věcí
č. 145/1991 Sb., o usměrňování mzdových prostředků
v rozpočtových a příspěvkových organizacích.
3) Nařízení vlády ČSSR č. 136/1989 Sb., o informační soustavě
organizací.
Vyhláška federálního ministerstva financí č. 23/1990 Sb., o
účetnictví.
Zákon č. 21/1971 Sb., o jednotné soustavě sociálně
ekonomických informací ve znění zákona č. 128/1989 Sb.
4) § 9 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.
5) Zákon č. 21/1971 Sb., ve znění zákona č. 128/1989 Sb.
6) Např. § 4 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních
a středních škol.
7) Vyhláška federálního ministerstva financí, ministerstva
financí cen a mezd ČSR a ministerstva financí cen a mezd SSR
č. 210/1989 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb.
8) § 4 vyhlášky federálního ministerstva financí č. 586/1990 Sb.,
o odpisování základních prostředků.
9) § 5 vyhlášky federálního ministerstva financí č. 586/1990 Sb.
10) § 30 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.
11) Např. zákon č. 172/1990 Sb., o vysokých školách, zákon ČNR
č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství,
nařízení vlády ČSSR č. 137/1989 Sb., o závodním stravování, ve
znění pozdějších předpisů.
12) Vyhláška federálního ministerstva financí č. 586/1990 Sb.
13) Zákon ČNR č. 576/1990 Sb.
14) § 13 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.
15) § 14 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.
16) § 13 odst. 3 zákona ČNR č. 576/1990 Sb.
17) § 17 odst. 2 zákona č. 109/1964 Sb., hospodářský zákoník, ve
znění pozdějších předpisů.
18) § 398 zákona č. 109/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Zálohy na mzdy.
19) Zákon č. 29/1984 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Zákon ČNR č. 564/1990 Sb.
20) Nařízení vlády ČSSR č. 137/1989 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
21) Nařízení vlády ČSR č. 92/1978 Sb., o zřizování a provozu
předškolních zařízení socialistickými organizacemi.