255/1994 Sb.
ZÁKON
ze dne 8. prosince 1994,
kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl.I
Zákon České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb.,
zákona č. 157/1993 Sb., zákona č. 302/1993 Sb., zákona č.
315/1993 Sb., zákona č. 323/1993 Sb. a zákona č. 85/1994 Sb., se
mění a doplňuje takto:
1. V § 1 odst. 1 se slova "a odvodů s výjimkou odvodů
příspěvkových organizací" nahrazují slovy, která včetně poznámky
č. 1) znějí: ",odvodů, záloh na tyto příjmy a částek neoprávněně
použitých nebo zadržených rozpočtových prostředků1)"
1) § 30 zákona ČNR č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky), ve znění pozdějších
předpisů.".
2. V § 1 odst. 2 se na konci připojuje tato věta, která včetně
poznámky č. 2) zní: "Správce daně má způsobilost být účastníkem
občanského soudního řízení ve věcech správy daní a v tomto rozsahu
má i procesní způsobilost.2)
2) § 19 a 20 občanského soudního řádu.".
3. V § 1 odst. 3 se odkaz a poznámka označená jako č. 1)
označuje jako č. 3).
4. V § 2 odst. 2 se slova "správného stanovení a vybrání daně"
nahrazují slovy "stanovení a vybrání daně tak, aby nebyly zkráceny
daňové příjmy".
5. V § 3 odst. 1 se za druhou větu vkládá tato věta:
"Správce
daně může v odůvodněných případech upustit od toho, aby listinné
důkazy byly opatřeny úředními překlady.".
6. § 4 odst. 2 zní:
"(2) Místně příslušným správcem daně částek za porušení
rozpočtové kázně je finanční úřad podle odstavce 1. U odvodů
příspěvkových organizací postupuje pouze takto určený správce
daně, a to jen v případech ukládání odvodů za porušení rozpočtové
kázně.".
7. V § 4 odst. 3 se odkaz a poznámka označená jako č. 1a)
označuje jako č. 4).
8. § 4 odst. 8 zní:
"(8) Je-li předmětem zdanění převod, přechod či nabytí majetku,
je místně příslušným správcem daně finanční úřad, v obvodu jehož
územní působnosti
a) měl zůstavitel bydliště nebo se převážnou dobu zdržoval,
b) se nachází nemovitost, a to i v případě, nabývá-li se současně
též movitý majetek nebo jiný majetkový prospěch,
c) má bydliště nebo sídlo nabyvatel movitého majetku nebo jiného
majetkového prospěchu,
d) má bydliště nebo sídlo dárce movitého majetku nebo jiného
majetkového prospěchu, jde-li o dar do ciziny.".
9. V § 4 se vypouští odstavec 9.
Dosavadní odstavec 10 se označuje jako odstavec 9.
10. V § 4 novém odstavci 9 se v první větě slova "považuje se
tato organizační jednotka za plátcovu pokladnu" nahrazují slovy
"je tato organizační jednotka plátcovou pokladnou".
11. § 4 nový odstavec 10 včetně poznámky č. 5) zní:
"(10) U srážkové daně vybírané zvláštní sazbou daně5) bankami
a pojišťovnami je místně příslušným správcem daně finanční úřad
v sídle banky, pojišťovny nebo jejich pobočky či organizační
jednotky, kde dochází k vybírání nebo srážení zvláštní sazbou
daně, pokud jsou zde k dispozici veškeré doklady nutné pro
provedení řádné srážky a její kontroly. Tyto pobočky či
organizační jednotky jsou plátcovou pokladnou podle odstavce 9.
5) § 36 odst. 1 a 2 zákona č. 586/1992 Sb.".
12. V § 4 se dosavadní odstavce 12 až 16 označují jako odstavce
11 až 15.
13. V § 8 odst. 3 se odkaz a poznámka označená jako č. 2)
označuje jako č. 6).
14. V § 10 odst. 1 se odkaz a poznámka označená jako č. 3)
označuje jako č. 7).
15. V § 10 odst. 2 se vypouštějí slova "v cizině" a před
poslední větu se vkládá tato věta:
"Správce daně ustanoví zástupce
také právnické osobě, pokud vzniknou pochybnosti o tom, kdo je
oprávněn jednat jejím jménem.".
16. V § 11 odst. 1 se za slovo "vyloučit" vkládá slovo "též".
17. V § 11 odst. 2 se vypouštějí slova ",(dále jen "daňový
poradce")".
18. V § 11 odst. 3 se za slova "daňový poradce" vkládají slova
",advokát nebo komerční právník".
19. V § 12 odst. 1 se odkaz a poznámka označená jako č. 4)
označuje jako č. 8).
20. V § 14 odst. 7 se poslední věta vypouští.
21. V § 14 se za odstavec 7 vkládá nový odstavec 8, který zní:
"(8) Připadne-li poslední den lhůty pro uplatnění právních úkonů
vůči správci daně na sobotu, neděli nebo státem uznaný svátek, je
posledním dnem lhůty nejblíže následující pracovní den.".
Dosavadní odstavce 8 až 13 se označují jako odstavce 9 až 14.
22. V § 14 novém odstavci 10 se za slova "v předešlý stav také
u" vkládají slova "řádných a".
23. V § 14 novém odstavci 14 se vypouštějí slova "nebo záloh na
daň".
24. V § 15 odst. 7 se na konci připojují tyto věty:
"Pokud věci
zajištěné podle tohoto ustanovení nelze vrátit jejich vlastníkovi
nebo oprávněnému držiteli proto, že není znám nebo si věci
nevyzvedl, a to ani na výzvu správce daně, nebo pokud jde o věci
volně neobchodovatelné, může správce daně rozhodnout o jejich
propadnutí státu. Není-li správci daně vlastník nebo oprávněný
držitel zajištěných věcí znám, rozhodnutí o propadnutí věci musí
být zveřejněno na úřední desce správce daně po dobu šedesáti
dnů.".
25. V § 19 odst. 1 se na konci připojuje tato věta:
"Stejně se
postupuje i v případě, že se adresát písemnosti na místě svého
pobytu, sídla nebo adrese pro doručování, které ohlásil správci
daně, nezdržuje.".
26. V § 21 odst. 7 se poslední věta nahrazuje touto větou:
"Pokud je den zahájení řízení dnem počátku běhu lhůty pro
rozhodnutí správce daně nebo pokud je počátek běhu lhůty od tohoto
dne odvozován, běh lhůty se vydáním výzvy podle tohoto odstavce
přerušuje a nová lhůta počne běžet až ode dne, kdy dojde
k odstranění vad.".
27. V § 23 odst. 2 se slova "určené pro nadřízené orgány"
nahrazují slovy "s jinými státními orgány", slovo "poplatníků"
nahrazuje slovy "daňových subjektů" a na konci se připojují tyto
věty: "Není-li ohrožen zájem jiného daňového subjektu nebo jiných
osob zúčastněných na daňovém řízení, může správce daně
v odůvodněných případech nutných pro další průběh daňového řízení
povolit nahlédnutí i do těchto písemností. Důvody tohoto
nahlédnutí uvede vždy výslovně v úředním záznamu. Toto omezení při
nahlížení do spisů platí přiměřeně i při zapůjčení spisů pro
řízení před jinými orgány než orgány správce daně všech stupňů.".
28. V § 23 odst. 3 se za slova "lze nahlížet" vkládají slova
"nebo kde to bylo povoleno" a za slovo "stejnopisy" se vkládají
slova "či výpisy nebo potvrzení o skutečnostech tam obsažených".
29. V § 24 odst. 3 písm. b) se číslovka "8" nahrazuje číslovkou
"11".
30. § 24 odst. 5 včetně poznámek č. 9) a 10) zní:
"(5) Povinnosti zachovávat mlčenlivost se nelze dovolávat vůči
Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, pokud provádí kontrolu podle
schváleného plánu kontrolní činnosti,9) ani vůči orgánům činným
v trestním řízení ohledně trestného činu zkrácení daně,
a) pokud se plní oznamovací povinnost podle zvláštního
předpisu,10)
b) požádá-li o údaje získané v daňovém řízení státní zástupce se
souhlasem soudce v přípravném řízení o tomto trestném činu.
9) Zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění
pozdějších předpisů.
10) § 8 odst. 1 věta druhá trestního řádu.".
31. V § 24 se za odstavec 5 vkládají nové odstavce 6 až 8, které
včetně poznámek č. 11) a 12) znějí:
"(6) Pracovníci správce daně jsou povinni na dožádání poskytovat
z informací získaných v daňovém řízení
a) orgánům sociálního zabezpečení11) seznam daňových subjektů
v oboru daní z příjmů a údaje o výši příjmů a výdajů
jednotlivých osob, majících příjmy z podnikání a z jiné
samostatné výdělečné činnosti,
b) zdravotním pojišťovnám12) seznam daňových subjektů v oboru daní
z příjmů a údaje o výši příjmů a výdajů jednotlivých osob,
majících příjmy z podnikání a z jiné samostatné výdělečné
činnosti, z kapitálového majetku, z pronájmu a z ostatních
příjmů,
c) soudům údaje o základu daně z příjmů, z podnikání a jiné
samostatné výdělečné činnosti, z kapitálového majetku,
z pronájmu a ostatních příjmů fyzické osoby pro účely
rozhodnutí o výživném na nezaopatřené dítě,
d) úřadům práce údaje o výši příjmů a výdajů jednotlivých daňových
subjektů,
e) statistickým orgánům údaje pro vedení statistických registrů
a zobecněné informace stanovené zvláštním zákonem,
f) katastrálním úřadům identifikační údaje vlastníků a jiných osob
oprávněných z právních vztahů k nemovitostem pro účely správy
katastru nemovitostí České republiky.
Pracovníci těchto orgánů jsou přitom vázáni ohledně údajů
poskytnutých jim z informací získaných v daňovém řízení,
mlčenlivostí podle tohoto zákona, pod sankcí podle § 25 tohoto
zákona. Tyto orgány rovněž postupují podle odstavce 11.
Změny, k nimž došlo v údajích již poskytnutých, sdělují pracovníci
správce daně oprávněným příjemcům těchto údajů vždy již bez jejich
výslovného dožádání.
(7) Pracovníci správce daně jsou oprávněni uveřejnit seznam
plátců daně z přidané hodnoty a spotřebních daní.
(8) Pracovníci správce daně jsou po skončení výkonu této funkce
zavázáni povinností zachovávat mlčenlivost ve stejném rozsahu jako
třetí osoby zúčastněné na daňovém řízení.
11) § 3 odst. 3 zákona ČNR č. 582/1991 Sb., o organizaci
a provádění sociálního zabezpečení, ve znění zákona č.
307/1993 Sb.
12) § 12 zákona ČNR č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním
pojištění.".
Dosavadní odstavce 6 až 8 se označují jako odstavce 9 až 11.
32. V § 25 odst. 1 se slova "až do výše 250 000 Kč" nahrazují
slovy "až do výše 500 000 Kč".
33. § 25 odst. 2 zní:
"(2) Pokutu ukládá ve všech případech porušení mlčenlivosti
podle § 24 příslušné finanční ředitelství; porušil-li však
povinnost mlčenlivosti pracovník finančního ředitelství nebo
ústředního orgánu státní správy, ukládá pokutu ministerstvo.".
34. V § 27 odst. 1 písm. e) se slova "nestanoví-li tento zákon
jinak, a nebo jde-li o rozhodnutí prozatímní povahy (procesní),"
nahrazují slovy "nejde-li o rozhodnutí prozatímní povahy
(procesní),".
35. V § 27 odst. 1 písm. f) se tečka nahrazuje čárkou a za
písmeno f) se vkládají nová písmena g) a h), která znějí:
"g) odpadl důvod řízení,
h) jde o nepřípustné podání.".
36. V § 29 odst. 2 v první větě se za slovo "orgány" vkládají
slova "Policie, obecní".
37. V § 30 se za odstavec 2 vkládají nové odstavce 3 a 4, které
znějí:
"(3) Zúčastní-li se podle odstavce 2 písm. a) a b) na výzvu
správce daně daňového řízení právnická osoba, náleží jí odměna
podle zvláštního předpisu. Není-li výše odměny právním předpisem
stanovena, náleží jí náhrada účelně vynaložených nákladů, zejména
hotových výdajů a mzdových prostředků.
(4) Je-li správcem daně ustanoven daňovému subjektu zástupce
podle § 10 odst. 1 a 2, náleží mu náhrada hotových výdajů a ušlého
výdělku nebo odměny podle zvláštních předpisů za úkony, které jako
zástupce ve věci účelně vykonal. Nárok se uplatní u správce daně,
který tohoto zástupce ustanovil, a současně se předloží doklady
o výši uplatňovaných nároků. Nárok se uplatňuje průběžně,
nejpozději však do dvaceti pracovních dnů poté, kdy byl učiněn ve
věci poslední úkon zástupcem, jinak tento nárok zaniká. Na
předpokládané oprávněné nároky může správce daně na žádost
zástupce poskytnout přiměřenou zálohu; proti rozhodnutí
o poskytnutí zálohy se nelze odvolat.".
Dosavadní odstavce 3 až 5 se označují jako odstavce 5 až 7.
38. V § 30 novém odstavci 7 v první větě se za slova "odstavce
2" vkládají slova "až 4" a na konci se vypouští tečka a připojují
se tato slova: "a uspokojit si je přímo z osobního účtu daňového
subjektu.".
39. V § 32 odst. 4 se za slova "o opravných prostředcích"
vkládají slova "nebo došlo k jejich záměně" a na konci odstavce se
připojuje tato věta: "Stejné důsledky má i chybějící nebo vadné
poučení o formě podání opravného prostředku nebo o jeho odkladném
účinku.".
40. V § 32 odst. 7 se v první větě za slova "jejím obsahem"
vkládají slova "nebo odůvodnění v případech, kdy je zákon
předepisuje".
41. V § 32 odst. 11 se na konci odstavce tečka nahrazuje čárkou
a připojují se tato slova: "pokud tento nebo zvláštní daňový zákon
nestanoví jinak.".
42. V § 33 odst. 1 se odkaz a poznámka označená jako č. 5)
označuje jako č. 13).
43. V § 33 se za odstavec 13 vkládá nový odstavec 14, který zní:
"(14) Jestliže daňový subjekt změní sídlo nebo bydliště,
popřípadě u něho dojde ke změně místní příslušnosti z jiného
důvodu, oznámí tuto změnu svému dosavadnímu místně příslušnému
správci daně, který vyznačí na osvědčení omezení doby jeho
platnosti. Před skončením této doby je daňový subjekt povinen
předložit toto osvědčení správci daně v místě svého nového sídla
nebo bydliště, který mu vydá nové osvědčení o registraci
s vyznačením dne platnosti přeregistrace. Tímto dnem přechází
místní příslušnost na správce daně v místě nového sídla nebo
bydliště daňového subjektu. Touto přeregistrací zůstává původní
den účinnosti registrace k jednotlivým daním zachován.".
Dosavadní odstavce 14 a 15 se označují jako odstavce 15 a 16.
44. V § 34 odst. 2 se odkaz a poznámka označená jako č. 5a)
označuje jako č. 14).
45. § 34 odst. 5 včetně poznámek č. 15) až 18) zní:
"(5) Právnické osoby a fyzické osoby mající příjmy
z podnikatelské a jiné samostatné výdělečné činnosti15) nebo
z pronájmu,16) které provádějí úhrady fyzickým osobám za jejich
jinou samostatně výdělečnou činnost17) nebo za pronájem18)
a z těchto úhrad nesrážejí daň, jsou povinny uskutečněné úhrady
oznamovat svému místně příslušnému správci daně, pokud
u jednotlivé fyzické osoby přesáhne úhrada částku 40 000 Kč za
kalendářní rok. V oznámení se uvede jméno, bydliště, případně
místo podnikání fyzické osoby, vyplacená částka, den a důvod
úhrady. Oznámení se zašle nejpozději do 15. února po skončení
kalendářního roku, v němž byla úhrada provedena.
15) § 7 zákona č. 586/1992 Sb.
16) § 9 zákona č. 586/1992 Sb.
17) § 7 odst. 2 zákona č. 586/1992 Sb.
18) § 9 a 10 zákona č. 586/1992 Sb.".
46. V § 34 se za odstavec 5 vkládají nové odstavce 6 až 10,
které včetně poznámek č. 19) a 20) znějí:
"(6) Orgány sociálního zabezpečení11) jsou povinny poskytnout
správcům daně na jejich vyžádání seznam plátců pojistného na
sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti
a údaje o výši příjmů a výdajů jednotlivých osob, které tyto osoby
uvedly v přehledu podle zvláštního zákona.19)
(7) Zdravotní pojišťovny12) jsou povinny poskytnout správcům
daně na jejich vyžádání seznam plátců pojistného na všeobecné
zdravotní pojištění a údaje o výši příjmů a výdajů jednotlivých
osob, které tyto osoby uvedly v přehledu podle zvláštního
zákona.20)
(8) Orgány sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovny
oznamují správcům daně na jejich vyžádání též i výši zaplaceného
pojistného a vracení pojistného včetně data, kdy k těmto úhradám
došlo.
(9) Úřady práce jsou povinny sdělovat správcům daně na jejich
vyžádání částku hmotného zabezpečení vyplácenou jednotlivým
uchazečům o zaměstnání včetně data, kdy byla vyplacena.
(10) Statistické orgány jsou povinny poskytovat správcům daně
údaje potřebné k vedení registru daňových subjektů.
19) § 15 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve
znění zákona č. 160/1993 Sb. a zákona č. 307/1993 Sb.
20) § 24 zákona ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné
zdravotní pojištění, ve znění zákona č. 161/1993 Sb.".
Dosavadní odstavce 6 až 12 se označují jako odstavce 11 až 17.
47. V § 34 novém odstavci 11 se odkazy označené jako č. 5d)
a 6) označují jako č. 21) a 22).
48. V § 34 novém odstavci 17 se za slovo "oznámit" vkládá slovo
"neprodleně" a odkaz označený jako č. 1a) se označuje jako č. 4).
49. V § 37a odst. 1 se na konci připojuje tato věta:
"Není-li
dosaženo souhlasu k blokovému řízení, lze v řízení podle § 37
uložit pokutu jen v rozsahu podle tohoto odstavce.".
50. V § 40 odst. 1 se odkaz označený jako č. 6a) označuje jako
č. 23) a na konci se připojuje tato věta:
"Není-li v tomto nebo
v jiném daňovém zákoně stanoveno jinak, daň je splatná ve lhůtě
pro podání daňového přiznání nebo hlášení.".
51. V § 40 odst. 2 se ve třetí větě za slova "plní funkci
daňového přiznání" vkládají slova "nebo hlášení".
52. § 40 odst. 3 včetně poznámky č. 24) zní:
"(3) Daňové přiznání nebo hlášení se podává nejpozději do 31.
března roku následujícího po uplynutí ročního zdaňovacího období.
Jedná-li se o poplatníka, který má povinnost na základě zákona24)
mít účetní závěrku ověřenou auditorem, nebo jehož přiznání
zpracovává a předkládá daňový poradce, prodlužuje se lhůta
k podání přiznání do 30. června roku následujícího po uplynutí
zdaňovacího období. To platí jen, je- -li příslušná plná moc
k zastupování uložena u správce daně před uplynutím neprodloužené
lhůty. Pokud v prodloužené lhůtě daňový poradce zemře nebo zanikne
a přiznání v prodloužené lhůtě podá daňový subjekt sám, je lhůta
zachována.
24) Např. obchodní zákoník, zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
zákon č. 21/1992 Sb.".
53. V § 40 odst. 4 se v první větě slovo "patnácti" nahrazuje
slovem "dvacetipěti".
54. V § 40 odst. 5 se na konci připojují slova "nebo hlášení".
55. V § 40 odst. 7 v první větě se vypouštějí slova "za
předchozí zdaňovací období" a slova "zemřelého poplatníka do tří
měsíců po úmrtí poplatníka" se nahrazují slovy "zemřelý daňový
subjekt do šesti měsíců po jeho úmrtí".
56. V § 40 odst. 8 se slovo "poplatník" nahrazuje slovy "daňový
subjekt".
57. V § 40 odst. 9 se slovo "poplatník" nahrazuje slovy "daňový
subjekt".
58. V § 40 odst. 11 se odkaz označený jako č. 6a) označuje jako
č. 23), slovo "poplatník" se nahrazuje slovy "daňový subjekt""
a na konci odstavce se připojuje tato věta, která včetně poznámky
č. 25) zní:
"Prohlášením konkurzu se daňové řízení nepřerušuje.25)
25) § 14 odst. 1 písm. d) zákona č. 328/1991 Sb.".
59. V § 40 odst. 12 se slovo "poplatník" nahrazuje slovy "daňový
subjekt".
60. § 40 odst. 14 zní:
"(14) V průběhu konkurzu až do jeho skončení je plátce daně
z přidané hodnoty a spotřebních daní povinen podávat daňová
přiznání nebo hlášení vždy měsíčně ve lhůtě stanovené v odstavci
4 i v případech, kdy je dosud podával za delší než měsíční
zdaňovací období.".
61. V § 40 se za odstavec 14 vkládá nový odstavec 15, který zní:
"(15) Daňovým subjektům jsou zachována práva a povinnosti
ohledně daňové povinnosti po dobu stanovenou v § 47 pro vyměření
daně a ohledně placení daně po dobu stanovenou v § 70 pro vymáhání
daňových nedoplatků i v případech, že mezitím již přestaly být
daňovými subjekty.".
Dosavadní odstavce 15 a 16 se označují jako odstavce 16 a 17.
62. V § 41 odst. 1 se slova ",než jak jím byla přiznána nebo
správcem daně vyměřena," nahrazují slovy "nebo daňová ztráta
nižší, než jeho poslední známá daňová povinnost,", za první větu
se vkládá tato věta: "V dodatečném daňovém přiznání nebo hlášení
uvede daňový subjekt i den zjištění důvodů pro jeho podání." a na
konci odstavce se připojují tyto věty:
"Nestanoví-li tento nebo
jiný daňový zákon jinak, dodatečné daňové přiznání nebo hlášení na
daňovou povinnost nižší nebo daňovou ztrátu vyšší lze podat za
podmínek stanovených v odstavci 4, a to ve stejné lhůtě, která je
stanovena pro dodatečné daňové přiznání nebo hlášení na daňovou
povinnost vyšší nebo daňovou ztrátu nižší; účinky nastávají dnem
uplynutí lhůty pro jeho podání. Pokud daňový subjekt neplatně podá
dodatečné daňové přiznání ještě před stanovením daně nebo daňové
ztráty, budou údaje v něm uvedené využity při jejím vyměření.
Poslední známou daňovou povinností je částka daně nebo daňová
ztráta ve výši, jak ji naposled stanovil pravomocně správce daně,
a to bez ohledu, zda daň byla stanovena podle § 46 odst. 5,
platebním výměrem, dodatečným platebním výměrem nebo rozhodnutím
o opravném prostředku.".
63. V § 41 odst. 2 se za první větu vkládají tyto věty:
"Je-li
na základě úkonu správce daně vydáno rozhodnutí o daňovém základu
či dani, za dobu ukončení úkonu se považuje den, kdy toto
rozhodnutí nabylo právní moci. Lhůta pro podání dodatečného
daňového přiznání nebo hlášení podle odstavce 1 se do doby
ukončení úkonu správce daně přerušuje a nová lhůta počne běžet od
ukončení tohoto úkonu. Tato nová lhůta se uplatní i v případě, že
v době trvání úkonu správce daně marně uplynula lhůta stanovená
pro podání dodatečného daňového přiznání nebo hlášení zvláštním
daňovým zákonem.".
64. V § 41 odst. 4 se slova "než jak byla daňovým subjektem
přiznána nebo správcem daně vyměřena," nahrazují slovy "proti
poslední známé daňové povinnosti,".
65. V § 41 odst. 4 písm. b) se za slovo "(příjmů)" vkládají
slova "či uskutečněných zdanitelných plnění" a za slovo "(výdajů)"
slova "či přijatých zdanitelných plnění".
66. V § 41 odst. 4 písm. c) se tečka nahrazuje čárkou a doplňuje
se písmeno d), které zní:
"d) by jím měla být dotčena daňová povinnost stanovená správcem
daně na podkladě dodatečného daňového přiznání nebo hlášení
podaného podle odstavce 1.".
67. V § 41 odst. 5 se za slovo "pokut" vkládají slova "a zvýšení
daně".
68. V § 41 odst. 6 se ve druhé větě slova "daňovému přiznání
nebo hlášení původně podanému" nahrazují slovy "poslední známé
daňové povinnosti".
69. § 42 se vypouští.
70. V § 43 odst. 1 se za slovo "podaného" vkládá slovo
"daňového", za slovo "hlášení" se vkládají slova ",nebo
dodatečného daňového přiznání nebo hlášení" a dále se slovo
"poplatníkem" nahrazuje slovy "daňovým subjektem" a slovo
"poplatníkovi" se nahrazuje slovy "daňovému subjektu".
71. V § 43 odst. 2 se slovo "poplatníkovi" nahrazuje slovy
"daňovému subjektu".
72. § 43 se doplňuje odstavcem 3, který zní:
"(3) Pokud je den podání daňového přiznání nebo hlášení dnem
počátku běhu lhůty pro rozhodnutí správce daně nebo pokud je
počátek běhu lhůty od tohoto dne odvozován, běh lhůty se vydáním
výzvy podle předchozích odstavců přerušuje a nová lhůta počne
běžet až ode dne, kdy jsou odstraněny pochybnosti vytýkané
správcem daně ve výzvě.".
73. V § 44 odst. 1 se za slovo "hlášení" vkládají slova
",dodatečné daňové přiznání nebo hlášení" a na konci se připojuje
tato věta:
"Pokud daňový subjekt nepodá daňové přiznání nebo
hlášení ani na výzvu správce daně, je správce daně oprávněn
předpokládat, že daňový subjekt vykázal v daňovém přiznání nebo
hlášení daň ve výši nula.".
74. V § 44 odst. 2 se slovo "poplatník" nahrazuje slovy "daňový
subjekt" a za slovo "hlášení" se vkládají slova "nebo dodatečném
daňovém přiznání nebo hlášení".
75. V § 46 odst. 4 se na konci připojuje tato věta:
"Je-li takto
vyměřená daň vyšší než daň vypočtená daňovým subjektem v daňovém
přiznání či hlášení, je rozdíl splatný do třiceti dnů ode dne
doručení rozhodnutí o vyměření daně.".
76. V § 46 odst. 5 ve druhé větě se za slova "za den doručení"
vkládají slova "tohoto rozhodnutí" a vypouštějí se slova "nebo
jde-li o dodatečné přiznání nebo hlášení". Na konci odstavce se
připojuje tato věta:
"Stejně se při počítání lhůt postupuje
i u dodatečného daňového přiznání nebo hlášení.".
77. V § 46 odst. 7 v poslední větě se nahrazuje slovo "patnácti"
slovem "třiceti" a na konci se připojují tyto věty:
"Tato náhradní
lhůta splatnosti, jakož i náhradní lhůta splatnosti podle odstavce
4, nemá vliv na uplatnění penále podle § 63. Tento postup se
uplatní přiměřeně i při vyměření daně nižší, než byla poslední
známá daňová povinnost.".
78. V § 46a odst. 3 se slova "koeficientů a ukazatelů" nahrazují
slovy "koeficientů, ukazatelů a výsledek přepočtu měny".
79. V § 48 odst. 2 v první větě se za slovo "předcházejí" vkládá
slovo "pravomocnému".
80. V § 48 odst. 4 písm. c) se za slovo "výměru" vkládají slova
"nebo jiná jednoznačná identifikace rozhodnutí,".
81. V § 48 odst. 5 ve druhé větě se slova "vrátí je správce daně
odvolateli" nahrazují slovy "vyzve správce daně odvolatele" a za
druhou větu se vkládá tato věta: "V případech, že odvolání lze
zamítnout podle § 49 odst. 2, výzva se omezí jen na doplnění těch
chybějících zákonných náležitostí, které jsou rozhodné pro
posouzení odůvodněnosti zamítnutí, případně se od výzvy upustí.".
82. V § 48 odst. 8 se na konci připojuje tato věta:
"Dnem
zpětvzetí odvolání nabývá rozhodnutí, vůči kterému byl tento úkon
učiněn, právní moci.".
83. V § 48 se za odstavec 8 vkládá nový odstavec 9, který zní:
"(9) Příjemce rozhodnutí se může vzdát svého práva na odvolání
po celou dobu běhu odvolací lhůty; dnem vzdání se odvolání nabývá
rozhodnutí, vůči kterému byl tento úkon učiněn, právní moci.".
Dosavadní odstavce 9 až 11 se označují jako odstavce 10 až 12.
84. § 49 odst. 2 písm. a) zní:
"a) je nepřípustné,".
85. § 49 odst. 3 zní:
"(3) Rozhodnutí podle odstavců 1 a 2 musí být odůvodněno, pokud
se v něm nevyhovuje odvolání v plném rozsahu. V odůvodnění
rozhodnutí podle odstavce 1 se musí správce daně vypořádat se
všemi důvody v odvolání uvedenými. V odůvodnění rozhodnutí podle
odstavce 2 uvede správce daně jen důvody, pro které bylo odvolání
zamítnuto, a ostatními důvody ve věci samé se nezabývá.".
86. V § 50 odst. 3 se na konci připojuje tato věta:
"Zjistí-li
odvolací orgán, že jsou splněny u správce daně prvního stupně
podmínky pro rozhodnutí podle § 49 odst. 2, vrátí věc k rozhodnutí
s odůvodněním a pokyny pro další řízení správci daně prvního
stupně, který je právním názorem odvolacího orgánu vázán.".
87. V § 50 odst. 5 se na konci připojují tyto věty:
"V opačném
případě rozhodnutí změní nebo zruší. Zjistí-li, že jsou u správce
daně prvního stupně podmínky pro rozhodnutí podle § 49 odst. 1,
vrátí věc k rozhodnutí s odůvodněním a pokyny pro další řízení
správci daně prvního stupně.".
88. V § 55a odst. 1 se na konci připojuje tato věta:
"K tomuto
prominutí může dojít v kterémkoliv stadiu daňového řízení.".
89. § 55a se doplňuje odstavcem 5, který zní:
"(5) Odstavce 3 a 4 se použijí i na řízení o prominutí daně nebo
jejího příslušenství vedená správci daně na základě obdobného
zmocnění stanoveného zvláštním předpisem.".
90. V § 55b odst. 1 se na konci připojuje tato věta:
"Shledá-li
správce daně po přezkoumání rozhodnutí, že podmínky pro povolení
tohoto přezkoumání nebyly splněny, přezkoumávané rozhodnutí
potvrdí.".
91. § 56a se doplňuje odstavci 4 a 5, které znějí:
"(4) Rozhodl-li v řízení o řádných nebo mimořádných opravných
prostředcích ministr nebo vedoucí ústředního orgánu státní správy,
nelze toto rozhodnutí již dále přezkoumávat opravnými prostředky
podle tohoto zákona.
(5) Ustanovení odstavců 1, 2 a 4 se nepoužijí při uplatnění §
55a.".
92. V § 58 se vypouští slovo "exekuční" a za slovo "náklady" se
vkládají slova "daňového řízení". Na konci se připojuje tato věta:
"Zvláštní zákon může stanovit u příslušenství daně jeho rozpočtové
určení odchylně od rozpočtového určení daně, k němuž bylo
vyměřeno.".
93. V § 59 odst. 1 se slovo "československé" nahrazuje slovem
"české".
94. § 59 odst. 6 zní:
"(6) Úhrada daně se použije na úhradu daňových povinností
v tomto pořadí
a) náklady řízení,
b) pokuty,
c) zvýšení daně,
d) nejstarší nedoplatky na dani,
e) běžné platby daní,
f) úrok,
g) penále.".
95. V § 60 odst. 4 se tečka na konci nahrazuje středníkem
a připojují se tato slova: "uplatňovat současně penále podle § 63
a úrok podle odstavce 6 však není přípustné. Při posečkání nebo
povolení splátek u daňového penále a zvýšení daně může správce
daně od úročení upustit.".
96. V § 60 odst. 6 se na konci připojuje tato věta:
"Úrok se
nepředepíše, činí-li méně než 50 Kč.".
97. § 62 se doplňuje odstavcem 11, který zní:
"(11) Částky na zajištění úhrady na nesplatnou nebo dosud
nestanovenou daň podle § 71 a částky vymožené podle § 73 odst. 6
písm. c) a d) se přijímají a evidují na zvláštním bezúročném
depozitním účtu u správce daně.".
98. § 63 včetně nadpisu zní:
"§ 63
Daňové nedoplatky a penále
(1) Daňový dlužník je v prodlení, nezaplatí-li splatnou částku
daně nejpozději v den její splatnosti.
(2) Penále se počítá za každý den prodlení počínaje dnem
následujícím po dni splatnosti až do dne platby včetně, a to ode
dne původního dne splatnosti. Daňový dlužník je povinen zaplatit
za každý den prodlení penále ve výši 0,1 % z nedoplatku daně.
Nedoplatky na poplatcích a příslušenství daně se nepenalizují.
(3) Z daně, doměřené podle dodatečného daňového přiznání nebo
hlášení daňového dlužníka, se vypočte penále podle odstavce 2
poloviční sazbou. Tato sazba 0,05 % penále z rozdílu mezi daní
dosud nepravomocně vyměřenou a vyšší daní vyměřenou v odvolacím
řízení proti tomuto vyměření se uplatní také v případech, kdy
k tomuto rozdílu došlo v důsledku vyhovění návrhu daňového
subjektu v odvolacím řízení. Poloviční sazba penále se uplatní
také v případech, kdy plátce daně vybírané srážkou nesprávně
sraženou a odvedenou daň nebo zálohu na ni srazí a odvede podle
vlastního zjištění dodatečně ve správné výši a o této skutečnosti
vyrozumí současně správce daně. Bylo-li zkrácení daně zjištěno
správcem daně, penále se vypočte podle odstavce 2 dvojnásobnou
sazbou, tj. ve výši 0,2 %. Penalizace záloh končí dnem uplynutí
lhůty pro podání daňového přiznání nebo hlášení vztahujícího se ke
zdaňovacímu období, které bylo zálohováno.
(4) Penále je splatné dnem, kdy byly splněny zákonem stanovené
podmínky pro jeho uplatnění. Předpis penále sdělí správce daně
daňovému dlužníkovi platebním výměrem. Proti platebnímu výměru se
daňový dlužník může odvolat do třiceti dnů od jeho doručení.
O tomto předpisu se daňový dlužník může vyrozumět kdykoliv, pokud
to vyžaduje stav jeho účtu, zejména při daňové exekuci; o předpisu
se daňový dlužník zpravidla vyrozumí do třiceti dnů poté, kdy
daňový nedoplatek byl zcela vyrovnán, nejpozději však ve lhůtě,
v níž se promlčuje vybrání daně. Penále uvedené v platebním výměru
je splatné v náhradní lhůtě patnácti dnů ode dne doručení
platebního výměru, pokud nebylo již uhrazeno.
(5) Byla-li rozhodnutím o odvolání proti stanovení daně nebo
jiným rozhodnutím o daňové povinnosti předepsaná daň zcela nebo
zčásti odepsána, odepíše se z úřední povinnosti také penále, které
z odepsané daně bylo předepsáno, pokud v rozhodnutí není stanoveno
jinak.
(6) Penále se nepředepíše, nepřesáhne-li v úhrnu u jedné daně
částku 100 Kč za jedno zdaňovací období nebo za jeden kalendářní
rok u jednorázových daní bez zdaňovacího období.
(7) Daňové nedoplatky, jejichž výše v úhrnu nepřesahuje
u jednoho daňového dlužníka a jednoho správce daně 50 Kč, nelze
vymáhat; dojde-li v důsledku toho k promlčení, nedoplatek se
odepíše podle druhu daně, kde byl evidován, a to k tíži příjemce
těchto prostředků.".
99. V § 64 odst. 1 se vypouštějí slova "a záloh na daň".
100. V § 64 odst. 2 se za první větu vkládají tyto věty:
"Daňový
přeplatek se použije i na úhradu daňového nedoplatku téhož
daňového dlužníka u jiného správce daně, u něhož je nedoplatek
evidován, požádá-li o to tento správce daně tak, aby tento
požadavek došel správci daně, u něhož je evidován daňový
přeplatek, ještě před jeho vrácením, nejpozději však do dne lhůty
nároku na jeho vrácení. K požadavku se připojí vykonatelný výkaz
nedoplatků, které mají být přeplatkem uhrazeny; pokud bude
požadavek uplatněn prostřednictvím propojených automatizovaných
daňových informačních systémů, stačí předložit vykonatelný výkaz
nedoplatků dodatečně do deseti dnů od uplatnění požadavku na
úhradu nedoplatků. Požadavku nelze vyhovět, neexistuje-li v době
jeho uplatnění vratitelný přeplatek. Úhrada daňových nedoplatků
evidovaných u správce daně, u něhož je evidován i daňový
přeplatek, má přednost.".
101. V § 64 odst. 3 se slova " Ě,kdy tato žádost došla správci
daně" nahrazují slovy "vzniku přeplatku".
102. § 64 odst. 4 zní:
"(4) Požádá-li daňový dlužník o vrácení přeplatku, přeplatek se
vrátí, činí-li více než 50 Kč a nemá-li současně daňový dlužník
nedoplatek na jiné dani u téhož správce daně, nebo neuplatnil-li
podle odstavce 2 požadavek na úhradu nedoplatku jiný správce daně,
a to do třiceti dnů od doručení žádosti, pokud zvláštní předpis
nestanoví jinak. Nemá-li daňový dlužník ke dni podání žádosti
u správce daně vratitelný přeplatek, běží lhůta pro jeho vrácení
až ode dne následujícího po jeho vzniku, pokud se tak stane
nejdéle do šedesáti dnů ode dne podání žádosti. Nevznikne-li do
této lhůty vratitelný přeplatek, žádost se zamítne. Za den vrácení
přeplatku se považuje den, kdy došlo k odepsání z účtu správce
daně. Žádost o vrácení přeplatku nebo jeho přeúčtování je od
správních poplatků osvobozena. Vyhoví-li správce daně plně žádosti
podle tohoto nebo předchozího odstavce, nemusí sdělovat daňovému
dlužníkovi výsledek vyřízení jeho žádosti, pokud o to není
v žádosti výslovně požádáno. Za den rozhodnutí o žádosti
a současně za den jeho doručení daňovému dlužníkovi se považuje
den, který následuje po dni doručení žádosti správci daně.".
103. V § 64 odst. 5 se slova "do tří let" nahrazují slovy "do
šesti let".
104. V § 64 odst. 6 se na konci připojují tyto věty, které
včetně poznámky č. 26) znějí:
"Je-li vracen přeplatek na žádost po
lhůtě stanovené v odstavci 4 nebo nebyla-li dodržena zákonná lhůta
pro vrácení u vratitelného přeplatku, který se podle daňového
zákona vrací bez žádosti, aniž by zde při vzniku přeplatku bylo
zavinění správce daně, náleží daňovému dlužníkovi úrok z přeplatku
ve výši 140 % diskontní úrokové sazby České národní banky platné
první den kalendářního čtvrtletí. Úrok náleží v těchto případech
ode dne následujícího po dni uplynutí zákonné lhůty pro jeho
vrácení. Vznikl-li přeplatek zaviněním správce daně, běh zákonné
lhůty počne dnem následujícím po původní lhůtě splatnosti daně
a s účinností od počátku běhu této lhůty se tento přeplatek
použije podle odstavců 2 a 3; pokud došlo ke vzniku přeplatku až
po dni původní splatnosti daně, běh zákonné lhůty počne dnem
následujícím po dni úhrady daně, v jejímž důsledku došlo ke vzniku
přeplatku. Pokud by skutečná přiznaná škoda, způsobená daňovému
dlužníkovi nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
správce daně,26) byla vyšší než úrok přiznaný podle tohoto
ustanovení, přiznaný úrok se na úhradu skutečné škody započítává.
Úrok se nepřizná, činí-li méně než 50 Kč.
26) Zákon č. 58/1969 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou
rozhodnutím orgánu státu nebo jeho nesprávným úředním
postupem.".
105. V § 64 se za odstavec 6 vkládá nový odstavec 7, který zní:
"(7) U lhůt stanovených pro vrácení přeplatku se postupuje též
podle § 21 odst. 7 a § 43 odst. 3.".
Dosavadní odstavec 7 se označuje jako odstavec 8.
106. § 67 se doplňuje odstavci 4 a 5, které znějí:
"(4) Závisí-li změna periodicity nebo výše záloh na poslední
známé daňové povinnosti, účinnost změny poslední známé daňové
povinnosti nastává následující měsíc po právní moci rozhodnutí
o stanovení daně.
(5) V odůvodněných případech může správce daně stanovit zálohy
jinak, popřípadě zrušit povinnost daň zálohovat, a to i za celé
zdaňovací období. Novým daňovým subjektům může správce daně na
základě jejich žádosti nebo z moci úřední stanovit zálohy
s přihlédnutím k očekávané daňové povinnosti. Proti těmto
rozhodnutím lze podat odvolání.".
107. V § 68 se za slovo "hlášení" vkládají slova " Ě,nebo
dodatečné daňové přiznání nebo hlášení".
108. V § 69 odst. 1 v první větě se slova "zálohu na daň"
nahrazují slovy "úhradu na zajištění daně". Za druhou větu se
vkládá tato věta:
"Správce daně může v odůvodněných případech
stanovit plátci daně lhůtu pro odvod sražené daně jinak; proti
tomuto rozhodnutí je přípustné odvolání.". V poslední větě se
vypouštějí slova "(zálohy na daň)" a "(zálohu na daň)".
109. § 70 se doplňuje odstavcem 6, který zní:
"(6) Při úspěšném uplatnění námitky promlčení u nedoplatků
zajištěných zástavním právem na nemovitostech postupuje správce
daně podle § 72 odst. 5.".
110. V § 71 odst. 1 se vypouštějí slova "za běžný kalendářní rok
nebo léta minulá".
111. V § 71 odst. 3 se na konci připojuje tato věta:
"Pro
zajištění úhrady lze užít i přeplatku na jiné dani podle § 64
odst. 2.".
112. V § 71 se odstavce 5, 6 a 7 vypouštějí.
113. V § 72 odst. 1 v první větě se za slova "popřípadě
pohledávkám" vkládají slova "nebo majetkovým právům (např.
zaknihované cenné papíry)" a ve druhé větě se slovo "vztahuje"
nahrazuje slovem "uplatňuje".
114. V § 72 odst. 2 se na konci připojuje tato věta:
"Současně
se v rozhodnutí uvede den vzniku zákonného zástavního práva, jímž
je
a) den doručení zajišťovacího příkazu nebo
b) den doručení rozhodnutí o vyměření daně nebo
c) den splatnosti zálohy na daň.".
115. § 72 odst. 3 včetně poznámky č. 27) zní:
"(3) Rozhodnutí o uplatnění rozsahu zástavního práva zašle
správce daně současně podle povahy věci buď katastrálnímu
úřadu,27) v obvodu jehož územní působnosti se zastavená nemovitost
nachází, nebo jinému příslušnému subjektu, popřípadě držiteli
zástavy nebo poddlužníkovi. Den vzniku zákonného zástavního práva
je dnem rozhodným pro stanovení pořadí záznamu.
27) § 7 odst. 2 zákona č. 265/1992 Sb., o zápisech vlastnických
a jiných věcných práv k nemovitostem.".
116. § 72 se doplňuje odstavci 4 až 9, které znějí:
"(4) Katastrální úřad vyznačí nejpozději následující pracovní
den po doručení tohoto rozhodnutí na příslušném listu vlastnictví
v katastru nemovitostí, že právní vztahy jsou dotčeny změnou. Od
tohoto vyznačení nelze u předmětné nemovitosti platně provádět
jakékoliv změny v majetkových dispozicích. Správce daně vyrozumí
subjekty uvedené v předchozím odstavci o výsledku řízení a právní
moci rozhodnutí. Katastrální úřad podle výsledku řízení provede
záznam o zákonném zástavním právu. Při stanovení pořadí záznamu
zákonného zástavního práva je závazný den uvedený v rozhodnutí
podle odstavců 2 a 3.
(5) Pominou-li důvody pro zajištění daňové pohledávky včetně
příslušenství, pro kterou bylo uplatněno, správce daně rozhodnutím
tuto skutečnost osvědčí. V případě, že rozhodnutím správce daně je
původní rozsah zástavního práva změněn nebo pokud je rozhodnutí
o uplatnění rozsahu zástavního práva zrušeno, postupuje se
přiměřeně podle předchozích odstavců.
(6) Poddlužníkovi je ode dne doručení rozhodnutí o vymezení
rozsahu uplatnění zástavního práva zakázáno pohledávku či jiné
majetkové právo, vůči kterému byla zástava uplatněna, zcizit nebo
zatížit. Držiteli zástavy je stejně tak zakázáno zástavu vydat
daňovému dlužníkovi nebo jiné osobě bez souhlasu správce daně.
Poruší-li poddlužník nebo držitel tyto zákazy, ručí správci daně
za úhradu daňové pohledávky až do výše hodnoty zástavy.
(7) Držitel zástavy je povinen strpět sepsání věcí, které mají
být předmětem zástavního práva, případně jejich zabezpečení.
(8) Pomine-li u držitele zástavy právní důvod držby zástavy, je
tuto skutečnost povinen oznámit správci daně s uvedením místa
a doby, kdy lze zástavu převzít, a to ve lhůtě do tří dnů ode dne,
kdy se o této skutečnosti dozvěděl. Nepřevezme-li správce daně bez
zavinění držitele zástavy od něho zástavu do třiceti dnů ode dne
podání oznámení, má se za to, že zákaz podle odstavce 6 druhé věty
marným uplynutím lhůty pominul.
(9) Při zabezpečení předmětu zástavního práva se použije
přiměřeně ustanovení o vymáhání daňových nedoplatků.".
117. V § 73 odst. 10 v první větě se slovo "náhrada" nahrazuje
slovem "úrok" a poslední věta se nahrazuje těmito větami:
"V případě, že by skutečná přiznaná škoda, způsobená daňovému
dlužníkovi nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
správce daně,26) byla vyšší než úrok přiznaný podle tohoto
ustanovení, přiznaný úrok se na úhradu skutečné škody započítává.
Úrok se nepřizná, činí-li méně než 50 Kč.".
118. V § 73a odst. 2 se na konci připojuje tato věta:
"Hotové
výdaje exekučních nákladů zálohuje ze svého rozpočtu správce daně
a úhrada jejich náhrady daňovým dlužníkem se převede do rozpočtu
správce daně.".
119. V § 73a odst. 9 se na konci připojuje tato věta:
"Správce
daně, kterému svědčí náhrada hotových výdajů, je oprávněn zadržet
si z výtěžku exekuce částku v jejich očekávané výši, kterou
zúčtuje při rozhodnutí o jejich skutečné výši.".
120. § 73a se doplňuje odstavcem 12, který zní:
"(12) Náhrada nákladů řízení se předepisuje na osobní účet
daňového subjektu. Pokud správce daně zálohoval exekuční náklady
ze svých rozpočtových prostředků, je oprávněn si tyto exekuční
náklady uspokojit přímo z osobního účtu daňového subjektu.".
121. § 74 až 75a se zrušují.
122. § 77 až 88 se zrušují.
123. V § 96a odst. 1 se odkaz a poznámka označená jako č. 15)
označuje jako č. 28).
124. V § 96a odst. 2 se na konci připojuje tato věta:
"Má-li
příjemce těchto prostředků u správce daně dostatek dosud
nepřevedených vlastních prostředků na kterémkoliv svém běžném
daňovém příjmu, vrátí nebo převede správce daně přeplatek přímo
z těchto prostředků a rozhodnutí k provedení úhrady příjemci
nedoručuje.".
125. § 102 odst. 4 zní:
"(4) Ustanovením § 63 odst. 2 není dotčen dosavadní postup podle
§ 26 odst. 2 zákona České národní rady č. 146/1984 Sb.,
o notářských poplatcích.".
Čl.II
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu se zmocňuje, aby ve
Sbírce zákonů České republiky vyhlásil úplné znění zákona České
národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, jak
vyplývá ze změn a doplnění provedených pozdějšími předpisy.
Čl.III
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1995.
Uhde v.r.
Havel v.r.
Klaus v.r.