38/1995 Sb.
ZÁKON
ze dne 8. února 1995
o technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních
komunikacích
Změna: 355/1999 Sb.
Změna: 132/2000 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
ZPŮSOBILOST SILNIČNÍHO VOZIDLA
§ 1
Silniční vozidlo
(1) Silničním vozidlem se rozumí vozidlo, které je vyrobené
a určené k provozu na pozemních komunikacích. Druhy silničních
vozidel a technické podmínky z hlediska konstrukce, provedení
a vybavení silničních vozidel stanoví prováděcí předpis. Jiným než
silničním vozidlem se rozumí vozidlo, které je vyrobené a určené
k jiným účelům než k provozu na pozemních komunikacích a které
může být na pozemních komunikacích provozováno. Druhy jiných
vozidel a technické podmínky stanoví prováděcí předpis.
(2) Na pozemních komunikacích je zakázáno provozovat silniční
vozidlo,
a) které svojí konstrukcí a technickým stavem neodpovídá
požadavkům bezpečnosti silničního provozu, obsluhujících osob,
přepravovaných osob a věcí,
b) které svým technickým stavem ohrožuje životní prostředí nad
míru stanovenou prováděcím předpisem a zvláštním předpisem,1)
c) jehož technická způsobilost k provozu nebyla schválena,
d) které není opatřeno státní poznávací značkou, pokud je podle
zvláštního předpisu2) vyžadována.
§ 2
Technická způsobilost typu silničního vozidla
(1) Výrobce silničních vozidel vyrobených hromadně za účelem
jejich provozování na pozemních komunikacích je povinen je vyrábět
podle schváleného typu. Technickou způsobilost typu silničního
vozidla, včetně součástí a příslušenství silničního vozidla
schvaluje na základě žádosti výrobce Ministerstvo dopravy (dále
jen "ministerstvo"). Ministerstvo technickou způsobilost typu
silničního vozidla schválí, jsou-li splněny technické podmínky
stanovené prováděcím předpisem nebo mezinárodní smlouvou, kterou
je Česká republika vázána.
(2) Ministerstvo zahájí řízení o schválení typu silničního
vozidla, součástí a příslušenství silničního vozidla dnem, kdy
došla ministerstvu žádost, která splňuje požadované náležitosti
a která je doložena předepsanými doklady. Ministerstvo rozhodne
o žádosti o schválení typu silničního vozidla, součástí
a příslušenství silničního vozidla ve lhůtě 90 dnů od zahájení
řízení. Náležitosti žádosti, doklady, které je nutno k žádosti
doložit, a způsob schvalování typu silničního vozidla, součástí
a příslušenství silničního vozidla stanoví prováděcí předpis.
(3) U silničních vozidel určených prováděcím předpisem je
podkladem pro rozhodnutí ministerstva o způsobilosti typu
silničního vozidla přezkoušení silničního vozidla. Přezkoušení
silničního vozidla se provádí na náklad výrobce u právnické osoby,
kterou určí ministerstvo.
(4) Ustanovení odstavců 1, 2 a 3 se vztahují i na hromadnou
přestavbu typu silničního vozidla.
§ 3
Technická způsobilost jednotlivého silničního vozidla k provozu
(1) O technické způsobilosti jednotlivého silničního vozidla
k provozu na pozemních komunikacích, které se neshoduje se
schváleným typem silničního vozidla, rozhoduje příslušný dopravní
inspektorát Policie České republiky (dále jen "dopravní
inspektorát"), který vydává doklad o jeho technické způsobilosti
k provozu.3) Dopravní inspektorát doklad o technické způsobilosti
silničního vozidla k provozu vydá, pokud jsou splněny technické
podmínky silničního vozidla, které stanoví prováděcí předpis nebo
mezinárodní smlouva, kterou je Česká republika vázána.
(2) Ustanovení odstavce 1 se vztahuje i na jednotlivé silniční
vozidlo, které bylo přestavěno.
§ 4
Výjimky
(1) Ministerstvo může pro schválení typu silničního vozidla,
jeho součástí a příslušenství nebo pro schválení technické
způsobilosti jednotlivého silničního vozidla k provozu rozhodnout
na základě žádosti o udělení výjimky ze splnění technických
podmínek silničního vozidla. Výjimku lze udělit pouze za
předpokladu, že konstrukce a provedení silničního vozidla zajistí
i s udělenou výjimkou bezpečnost provozu silničního vozidla.
(2) Výjimku nelze udělit z technických podmínek stanovených pro
brzdy silničního vozidla, emise škodlivin ve výfukových plynech,
hluk silničního vozidla a odrušení silničního vozidla.
(3) Náležitosti žádosti o udělení výjimky a podrobnosti
o udělování výjimek stanoví prováděcí předpis.
§ 5
Povinnosti výrobce silničního vozidla
(1) Výrobce silničního vozidla potvrzuje shodnost silničního
vozidla se schváleným typem zápisem technické způsobilosti
silničního vozidla do technického průkazu nebo technického
osvědčení vozidla, který vystavuje pro každé jím vyrobené silniční
vozidlo.
(2) Ministerstvo provádí kontrolu vyrobených silničních vozidel
uváděných do provozu, zda se shodují se schváleným typem
silničního vozidla. Zjistí-li ministerstvo, že vyrobená silniční
vozidla nejsou shodná se schváleným typem silničního vozidla,
zakáže výrobci uvádět silniční vozidlo do provozu a uloží lhůtu,
ve které musí být závady odstraněny, nebo rozhodne o zákazu
provozování silničních vozidel, jedná-li se o silniční vozidla již
uvedená do provozu. Odvolání proti rozhodnutí ministerstva nemá
odkladný účinek.
§ 6
Silniční vozidla v provozu
(1) Silniční vozidla evidovaná v České republice a opatřená
státní poznávací značkou podléhají pravidelným technickým
prohlídkám, kterými se kontroluje technický stav silničního
vozidla (dále jen "technické prohlídky"), a pravidelným měřením
emisí, kterými se kontroluje splnění přípustných limitů škodlivých
emisí ve výfukových plynech silničního vozidla (dále jen "měření
emisí").
(2) Držitel silničního vozidla zapsaný v technickém průkazu
vozidla (dále jen "držitel silničního vozidla") je povinen
a) zajistit technickou prohlídku silničního vozidla ve stanici
technické kontroly a měření emisí ve stanici měření emisí na
svůj náklad,
b) přistavit silniční vozidlo k technické prohlídce a k měření
emisí ve stanovených lhůtách.
(3) Stanice technické kontroly a stanice měření emisí vystaví
držiteli silničního vozidla doklad o technickém stavu silničního
vozidla a doklad o měření emisí a kopii tohoto dokladu postoupí
příslušnému dopravnímu inspektorátu.
(4) Držitel silničního vozidla přistaví k technické prohlídce:
a) osobní automobil, nákladní automobil, jehož celková hmotnost
nepřevyšuje 3500 kg, motocykl, a jejich přípojná vozidla kromě
nebrzděného přívěsu, jehož celková hmotnost nepřevyšuje 750 kg,
nejpozději ve lhůtě čtyř let po prvním zaevidování silničního
vozidla v České republice (dále jen "zaevidování silničního
vozidla") a potom pravidelně nejpozději ve lhůtách dvou let,
b) nákladní automobil, jehož celková hmotnost převyšuje 3500 kg,
speciální automobil, autobus, silniční vozidlo s právem
přednostní jízdy, cvičné silniční vozidlo autoškoly, vozidlo
taxislužby, vozidlo půjčovny automobilů určené k nájmu,
a jejich přípojná vozidla kromě nebrzděného přívěsu, jehož
celková hmotnost nepřevyšuje 750 kg, nejpozději ve lhůtě
jednoho roku po zaevidování silničního vozidla a potom
pravidelně nejpozději v jednoročních lhůtách,
c) nebrzděný přívěs, jehož celková hmotnost nepřevyšuje 750 kg,
malý motocykl, jehož zdvihový objem pístového spalovacího
motoru pohonu silničního vozidla nepřevyšuje 50 cm3 nebo jehož
nejvyšší konstrukční rychlost nepřevyšuje 50 km.h-1, nejpozději
ve lhůtě šest let po zaevidování silničního vozidla a potom
pravidelně nejpozději ve lhůtách čtyř let,
d) traktor a jeho přípojné vozidlo nejpozději ve lhůtě tří let po
zaevidování silničního vozidla a potom pravidelně nejpozději ve
lhůtách tří let.
(5) Držitel dovezeného silničního vozidla, které bylo evidováno
v zahraničí, přistaví silniční vozidlo k technické prohlídce
nejpozději ke dni zaevidování silničního vozidla a potom
pravidelně nejpozději ve lhůtách stanovených v odstavci 4 podle
druhu silničních vozidel s výjimkou silničního vozidla uvedeného
v odstavci 4 písm. a), které přistaví držitel silničního vozidla
po první technické prohlídce pravidelně nejpozději ve lhůtách dvou
let.
(6) Lhůta pro přistavení silničního vozidla k technické
prohlídce podle odstavce 4 písm. a), b), c) a d) a odstavce 5 se
počítá ode dne zaevidování silničního vozidla a potom vždy ode dne
provedení technické prohlídky, zapsaného v technickém průkazu
silničního vozidla.
(7) Držitel silničního vozidla uvedeného v odstavci 4 písm. a),
b), c), a d) a v odstavci 5 s výjimkou přípojného vozidla
a nebrzděného přívěsu přistaví toto silniční vozidlo k měření
emisí ve lhůtách stanovených pro jeho technickou prohlídku.
(8) Nezajistí-li držitel silničního vozidla technickou prohlídku
silničního vozidla a měření emisí a nepřistaví-li silniční vozidlo
k technické prohlídce a k měření emisí ve stanovené lhůtě, stává
se silniční vozidlo technicky nezpůsobilé k provozu.
(9) Rozsah a způsob provádění technických prohlídek a měření
emisí, podmínky pro hodnocení výsledku technické prohlídky
a měření emisí, způsob vyznačování technických prohlídek a měření
emisí a náležitosti dokladu o technickém stavu silničního vozidla
a dokladu o měření emisí stanoví prováděcí předpis.
ČÁST DRUHÁ
STANICE TECHNICKÉ KONTROLY A STANICE MĚŘENÍ EMISÍ
§ 7
(1) Stanici technické kontroly může provozovat právnická
osoba, která má k provádění technických prohlídek oprávnění
udělené orgánem kraje v přenesené působnosti.4) Příslušným
k rozhodování o udělení oprávnění je orgán kraje v přenesené
působnosti, v jehož územním obvodu bude stanice technické kontroly
vykonávat svoji činnost.
(2) Orgán kraje v přenesené působnosti oprávnění neudělí, je-li
žadatel právně nebo ekonomicky spjat s výrobou, prodejem nebo
opravou silničních vozidel nebo jejich součástí.
(3) V rozhodnutí o oprávnění k provádění technických prohlídek
orgán kraje v přenesené působnosti vymezí podle podmínek
technického vybavení druhy silničních vozidel, kterým je stanice
technické kontroly oprávněna provádět technické prohlídky, a datum
zahájení činnosti stanice technické kontroly.
(4) V rozsahu stanoveném v rozhodnutí o oprávnění má stanice
technické kontroly celostátní působnost.
(5) Náležitosti žádosti o udělení oprávnění k provádění
technických prohlídek stanoví prováděcí předpis.
§ 8
(1) Stanici měření emisí může provozovat právnická nebo fyzická
osoba, která má k měření emisí oprávnění udělené okresním
úřadem.4) Příslušným k rozhodování o udělení oprávnění je okresní
úřad, v jehož územním obvodu bude stanice měření emisí vykonávat
svoji činnost.
(2) V rozhodnutí o oprávnění k měření emisí okresní úřad vymezí
podle podmínek technického vybavení typy silničních vozidel,
kterým je stanice měření emisí oprávněna měřit emise, a datum
zahájení činnosti stanice měření emisí.
(3) Okresní úřad oprávnění podle odstavce 1 udělí těm právnickým
nebo fyzickým osobám, které splní podmínky stanovené prováděcím
předpisem.
(4) V rozsahu stanoveném v rozhodnutí o oprávnění má stanice
měření emisí celostátní působnost.
(5) Náležitosti žádosti o udělení oprávnění k měření emisí
stanoví prováděcí předpis.
§ 9
(1) Stanice technické kontroly a stanice měření emisí jsou
povinny ke dni zahájení činnosti zajistit, aby
a) práce při provádění technických prohlídek a měření emisí
vyžadující odbornou způsobilost prováděly pouze fyzické osoby,
které na základě předepsané výuky obdrží osvědčení o odborné
způsobilosti,
b) technické vybavení odpovídalo udělenému oprávnění,
c) technická zařízení používaná k provádění technických prohlídek
a měření emisí splňovala požadavky stanovené zvláštním
předpisem,5)
a doložit orgánu kraje v přenesené působnosti nebo okresnímu úřadu
splnění těchto podmínek ve lhůtě stanovené v rozhodnutí
o oprávnění.
(2) Osvědčení o odborné způsobilosti vydává ministerstvo. Způsob
provádění výuky, rozsah odborných znalostí, způsob jejich
ověřování a podmínky technického vybavení stanoví prováděcí
předpis.
(3) Stanice technické kontroly je povinna zajistit, aby po celou
dobu své činnosti nebyla ekonomicky spjata s výrobou, prodejem
nebo opravou silničních vozidel nebo jejich součástí.
§ 10
Orgán kraje v přenesené působnosti odejme oprávnění k provádění
technických prohlídek a okresní úřad odejme oprávnění k měření
emisí, jestliže:
a) při provádění technických prohlídek nebo měření emisí jsou
závažně porušovány povinnosti stanovené tímto zákonem nebo
prováděcím předpisem,
b) technické prohlídky nebo měření emisí nejsou prováděny
v rozsahu stanoveném v oprávnění,
c) ministerstvo v rámci výkonu státního odborného dozoru nařídilo
okamžité zastavení provádění technických prohlídek nebo měření
emisí (§ 12).
ČÁST TŘETÍ
STÁTNÍ ODBORNÝ DOZOR NAD STANICEMI TECHNICKÉ
KONTROLY A STANICEMI MĚŘENÍ EMISÍ
§ 11
(1) Státní odborný dozor nad stanicemi technické kontroly
a stanicemi měření emisí vykonává ministerstvo.
(2) Osoba pověřená výkonem státního odborného dozoru dozírá, zda
má stanice technické kontroly oprávnění k technickým prohlídkám,
zda má stanice měření emisí oprávnění k měření emisí a zda tyto
stanice plní povinnosti stanovené tímto zákonem.
(3) Zjistí-li osoba pověřená výkonem státního odborného dozoru
porušení povinností stanovených tímto zákonem, podle potřeby
a povahy zjištěných nedostatků uloží způsob a lhůtu k odstranění
těchto nedostatků a jejich příčin. Ostatní práva a povinnosti osob
pověřených výkonem státního odborného dozoru jsou stanoveny
zvláštním předpisem.6)
§ 12
Zjistí-li pověřená osoba při výkonu státního odborného dozoru
závažné závady v činnosti stanice technické kontroly nebo
v činnosti stanice měření emisí, je oprávněna nařídit okamžité
zastavení provádění technických prohlídek nebo měření emisí
a vyrozumí o tom příslušný orgán kraje v přenesené působnosti nebo
okresní úřad; na vydání tohoto opatření se nevztahují obecné
předpisy o správním řízení.
ČÁST ČTVRTÁ
SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 13
Řízení ve věcech upravených tímto zákonem
(1) V řízení ve věcech upravených tímto zákonem se postupuje
podle obecných předpisů o správním řízení,7) pokud jednotlivá
ustanovení tohoto zákona nestanoví jinak.
(2) Pokud v osvědčení o technickém průkazu vozidla při jeho
prvním zaevidování je stanoven kratší termín jeho platnosti, než
stanoví zákon, upraví dopravní inspektorát na žádost držitele
tento termín v souladu se zákonem bez technické prohlídky.
§ 14
Přechodná ustanovení
(1) Pokud v osvědčení o technickém průkazu vozidla uvedeného
v § 6 odst. 4 písm. a) a d) není stanoven termín příští technické
prohlídky a od zaevidování silničního vozidla již uplynula lhůta
stanovená v § 6 odst. 4 písm. a) a d) pro technickou prohlídku, je
držitel silničního vozidla povinen přistavit silniční vozidlo
k první pravidelné technické prohlídce ve lhůtě
a) šesti měsíců, bylo-li silniční vozidlo zaevidováno do 31. srpna
1978,
b) jednoho roku, bylo-li silniční vozidlo zaevidováno v období od
1. září 1978 do 31. srpna 1985,
c) 18 měsíců, bylo-li silniční vozidlo zaevidováno v období od 1.
září 1985 do 31. srpna 1991,
d) dvou let, bylo-li silniční vozidlo zaevidováno po 1. září 1991,
od účinnosti tohoto zákona.
(2) Pokud v osvědčení o technickém průkazu vozidla uvedeného
v § 6 odst. 4 písm. b) a c) není stanoven termín příští technické
prohlídky a od zaevidování silničního vozidla již uplynula lhůta
stanovená v § 6 odst. 4 písm. b) a c) pro technickou prohlídku
silničního vozidla, je držitel silničního vozidla povinen
přistavit silniční vozidlo k první pravidelné technické prohlídce
ve lhůtě šesti měsíců od účinnosti tohoto zákona.
(3) Držitel traktoru a jeho přípojného vozidla, které byly
zaevidovány před účinností tohoto zákona, je povinen je přistavit
k první pravidelné technické prohlídce ve lhůtě dvou let od 1.
července 1997.
(4) Na základě písemné žádosti držitele traktoru nebo přípojného
vozidla za traktor je technická prohlídka a emisní prohlídka
provedena v místě, které určí orgán kraje v přenesené působnosti
nebo okresní úřad v blízkosti stanoviště traktoru nebo jeho
přípojného vozidla.
(5) Držitel silničního vozidla je povinen přistavit silniční
vozidlo k prvnímu pravidelnému měření emisí nejpozději ke dni
první pravidelné technické prohlídky podle tohoto zákona.
(6) Měření emisí provedené před účinností tohoto zákona podle
zvláštního předpisu1) a prováděcího předpisu se považují za první
měření emisí podle tohoto zákona, pokud jeho platnost neskončí
před datem první technické prohlídky podle tohoto zákona.
(7) Nedostaví-li se držitel silničního vozidla ve lhůtě uvedené
v odstavci 1 nebo v odstavcích 2 a 3 k první pravidelné technické
prohlídce nebo k prvnímu pravidelnému měření emisí, stává se
silniční vozidlo po uplynutí této lhůty technicky nezpůsobilé
k provozu.
(8) Dosavadní stanice technické kontroly a stanice měření emisí
jsou povinny uvést svou činnost do souladu s tímto zákonem a ve
lhůtě jednoho roku od účinnosti tohoto zákona podat okresnímu
úřadu žádost o udělení oprávnění k provádění technických prohlídek
nebo k měření emisí, jinak ztrácejí oprávnění k jejich provádění.
Do doby rozhodnutí o udělení oprávnění se tyto stanice technické
kontroly a stanice měření emisí považují za oprávněné k provádění
technických prohlídek nebo k měření emisí.
§ 15
Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, se mění takto:
1. V § 3 odst. 1 se vypouští písmeno a).
2. V § 38 odst. 1 se slova "tímto zákonem" nahrazují slovy
"zvláštním zákonem".
Uhde v. r.
Havel v. r.
Klaus v. r.
1) Zákon č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před znečišťujícími
látkami (zákon o ovzduší), ve znění pozdějších předpisů.
2) § 85, 90 až 94 vyhlášky Ministerstva vnitra č. 145/1956 Ú. l.,
o provozu na silnicích, ve znění vyhlášky č. 103/1978 Sb.,
vyhlášky č. 69/1981 Sb. a vyhlášky č. 34/1984 Sb.
3) Vyhláška Ministerstva vnitra č. 145/1956 Ú. l., ve znění
pozdějších předpisů.
4) § 1 a § 5 odst. 4 zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních
úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů.
§ 13 odst. 1 zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě
Praze, ve znění pozdějších předpisů.
5) Zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších
předpisů.
6) § 2 písm. d) a § 8 až 20 zákona č. 552/1991 Sb., o státní
kontrole, ve znění zákona č. 166/1993 Sb.
7) Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).