159/1999 Sb.
ZÁKON
ze dne 30. června 1999
o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního
ruchu
Změna: 39/2004 Sb.
Změna: 37/2004 Sb.
Změna: 57/2006 Sb.
Změna: 214/2006 Sb.
Změna: 130/2008 Sb.
Změna: 301/2009 Sb.
Změna: 89/2012 Sb.
Změna: 341/2015 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 111/2018 Sb.
Změna: 189/2020 Sb.
Změna: 113/2020 Sb.
Změna: 117/2020 Sb.
Změna: 117/2020 Sb. (část)
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
ÚPRAVA NĚKTERÝCH PODMÍNEK PODNIKÁNÍ V OBLASTI CESTOVNÍHO RUCHU
Hlava I
Úvodní ustanovení
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) pro oblast
zájezdů a spojených cestovních služeb a upravuje
a) podmínky jejich nabízení, prodeje a zprostředkování,
b) rozsah ochrany zákazníků pro případ úpadku cestovní kanceláře a
c) výkon státní správy v oblasti cestovního ruchu.
(2) Tento zákon se nevztahuje na zájezdy nebo spojené cestovní služby
a) na dobu kratší než 24 hodin, jestliže nezahrnují nocleh,
b) jejichž nabízení, prodej nebo zprostředkování není činností vykonávanou
podnikatelským způsobem, nebo
c) zakoupené osobou na základě rámcové smlouvy o pořádání pracovních
cest souvisejících s její obchodní činností, podnikáním nebo povoláním.
(3) Tento zákon dále upravuje podmínky pro výkon některých dalších činností
v oblasti cestovního ruchu.
§ 1a
Typy služeb cestovního ruchu
Službou cestovního ruchu je
a) doprava zákazníka,
b) ubytování, které není součástí dopravy a není určeno k účelům bydlení,
c) nájem automobilu, motocyklu nebo jiného motorového vozidla, nebo
d) jiná služba z oblasti cestovního ruchu, která není ze své podstaty
součástí některé ze služeb cestovního ruchu uvedených v písmenu a), b) nebo c), zejména
prodej vstupenek na kulturní nebo sportovní události, pořádání výletů, prohlídek
s průvodcem, prodej skipasů nebo nájem sportovního vybavení.
§ 1b
Zájezd
(1) Zájezdem je soubor alespoň dvou různých typů služeb cestovního ruchu
podle § 1a pro účely téže cesty nebo pobytu, pokud
a) soubor těchto služeb je nabízen jediným podnikatelem, případně je
sestaven na žádost nebo podle výběru zákazníka ještě před uzavřením jediné smlouvy
o zájezdu, nebo
b) bez ohledu na to, zda jsou uzavřeny samostatné smlouvy s jednotlivými
poskytovateli služeb cestovního ruchu, jsou tyto služby cestovního ruchu
1. zakoupeny
na jediném prodejním místě a zákazníkem vybrány před tím, než se zavázal k úhradě
jejich ceny,
2. nabízeny, prodávány nebo účtovány za celkovou cenu,
3. inzerovány nebo
prodávány s označením "zájezd" nebo s podobným označením,
4. sestaveny po uzavření
smlouvy, která opravňuje zákazníka k výběru z různých typů služeb cestovního ruchu,
nebo
5. zakoupeny od jednotlivých poskytovatelů služeb cestovního ruchu prostřednictvím
online rezervačního systému, při kterém podnikatel, s nímž je uzavřena první smlouva,
předá jméno, platební údaje a elektronickou adresu svého zákazníka dalšímu podnikateli
a s tímto podnikatelem je uzavřena smlouva o další službě cestovního ruchu do 24
hodin po potvrzení rezervace první služby cestovního ruchu.
(2) Zájezdem není soubor jednoho typu služby cestovního ruchu uvedené
v § 1a písm. a), b) nebo c) s jednou nebo více službami cestovního ruchu uvedenými
v § 1a písm. d), pokud tyto služby
a) nepředstavují významnou část zájezdu, přičemž se má za to, že významnou
část zájezdu představují v případě, kdy tvoří alespoň 25 % celkové ceny zájezdu,
a nejsou inzerovány jako podstatná část zájezdu a ani ji jiným způsobem nepředstavují,
nebo
b) jsou vybrány a zakoupeny až po zahájení poskytování některého z
typů služeb cestovního ruchu uvedených v § 1a písm. a), b) nebo c).
(3) Podnikatelem, s nímž je uzavřena první smlouva a který předává jméno,
platební údaje a elektronickou adresu svého zákazníka dalším podnikatelům podle odstavce
1 písm. b) bodu 5, může být pouze cestovní kancelář.
(4) Prodejem zájezdu se rozumí okamžik uzavření smlouvy o zájezdu.
§ 1c
Spojené cestovní služby
(1) Spojenými cestovními službami jsou alespoň dva různé typy služeb
cestovního ruchu zakoupené pro účely téže cesty nebo pobytu, které nejsou zájezdem
a na jejichž poskytnutí jsou uzavřeny samostatné smlouvy s jednotlivými poskytovateli
služeb cestovního ruchu, jestliže cestovní kancelář zákazníkovi
a) při jediné návštěvě či kontaktu se svým prodejním místem zprostředkuje
samostatný výběr a samostatnou platbu každé jednotlivé služby cestovního ruchu, nebo
b) zprostředkuje cíleným způsobem pořízení alespoň jedné další služby
cestovního ruchu od jiného poskytovatele služeb cestovního ruchu, a pokud je smlouva
s tímto poskytovatelem uzavřena do 24 hodin po potvrzení rezervace první služby cestovního
ruchu.
(2) Spojenými cestovními službami není služba cestovního ruchu uvedená
v § 1a písm. a), b) nebo c) spojená s jednou nebo více službami cestovního ruchu
uvedenými v § 1a písm. d), pokud služby podle § 1a písm. d) nepředstavují významnou
část ceny dané kombinace služeb, nejsou inzerovány jako podstatná část cesty nebo
pobytu a ani jiným způsobem nepředstavují jejich podstatnou část. Významnou část
ceny představuje služba nebo služby, jejichž cena tvoří alespoň 25 % ceny spojených
cestovních služeb.
§ 1d
Prodejní místo
Prodejním místem se pro účely tohoto zákona rozumí jakékoli prostory, internetová
stránka nebo online prodejní zařízení, a to i v případě, kdy jsou internetová stránka
nebo online zařízení zákazníkům prezentovány jako jedno zařízení, včetně telefonní
služby.
§ 2
Cestovní kancelář
(1) Cestovní kanceláří je podnikatel, který je na základě státního povolení
k provozování živnosti (dále jen "koncese")4) oprávněn sestavovat služby cestovního
ruchu pro účely zájezdu, nabízet a prodávat zájezdy podle § 1b odst. 1 nebo zprostředkovávat
spojené cestovní služby podle § 1c odst. 1.
(2) Cestovní kanceláří je také ten, kdo má v okamžiku uzavření smlouvy
o zájezdu nebo zprostředkování spojených cestovních služeb sídlo nebo místo podnikání
v jiném členském státě Evropské unie nebo v jiném smluvním státě Dohody o Evropském
hospodářském prostoru (dále jen "stát usazení") a jehož činnost jakýmkoli způsobem
směřuje do České republiky, a to včetně online prodeje. Tato cestovní kancelář, nezřizuje-li
v České republice pobočku, může na území České republiky podnikat na základě oprávnění
státu usazení k provozování cestovní kanceláře, pokud splňuje podmínky ochrany státu
usazení pro případ úpadku.
(3) V rámci koncese může cestovní kancelář rovněž
a) nabízet a prodávat jednotlivé služby cestovního ruchu,
b) organizovat kombinace služeb cestovního ruchu a nabízet je a prodávat
jiné cestovní kanceláři za účelem jejího dalšího podnikání,
c) zprostředkovávat prodej jednotlivých služeb cestovního ruchu pro
jinou cestovní kancelář nebo cestovní agenturu, případně pro jiné osoby (dopravce,
pořadatele kulturních, společenských a sportovních akcí apod.),
d) zprostředkovávat prodej zájezdu pro jinou cestovní kancelář; smlouva
o zájezdu v těchto případech musí být uzavřena jménem cestovní kanceláře, pro kterou
je zájezd zprostředkováván,
e) prodávat věci související s cestovním ruchem, zejména vstupenky,
mapy, plány, jízdní řády, tištěné průvodce a upomínkové předměty.
§ 3
Cestovní agentura
(1) Provozovatel cestovní agentury (dále jen "cestovní agentura") je podnikatel,
který je oprávněn na základě ohlášení volné živnosti5) provozovat činnost v rozsahu
uvedeném v § 2 odst. 3.
(2) Cestovní agentura nesmí zprostředkovat prodej zájezdu podle § 2 odst.
3 písm. d) pro osobu, která není cestovní kanceláří.
(3) Kromě povinností podle zvláštního právního předpisu6) je cestovní agentura
rovněž povinna označit provozovnu a propagační a jiné materiály určené zákazníkovi
slovy "cestovní agentura", pokud toto označení neobsahuje již obchodní firma.
(4) Cestovní agentura je dále povinna
a) v propagačních, nabídkových a jiných materiálech, včetně jejich
elektronických forem, vždy informovat, pro kterou cestovní kancelář je prodej zájezdu
zprostředkováván; v případě nabízení zájezdu prostřednictvím internetových stránek
musí být tato informace uvedena zřetelně na stejné úrovni internetové stránky jako
podstatné informace o zájezdu,
b) před uzavřením smlouvy o zájezdu předložit zájemci o uzavření smlouvy
o zájezdu (dále jen "zájemce") na jeho žádost k nahlédnutí doklad o pojištění záruky
pro případ neposkytnutí sjednaných služeb zákazníkovi z důvodu úpadku cestovní kanceláře
v rozsahu § 6 až 7c (dále jen "pojištění záruky pro případ úpadku") nebo bankovní
záruce pro případ úpadku cestovní kanceláře, pro kterou zprostředkovává prodej zájezdu,
c) před zahájením zprostředkování prodeje zájezdů pro cestovní kancelář
podle § 2 odst. 2 bezodkladně informovat o této skutečnosti Ministerstvo pro místní
rozvoj (dále jen "ministerstvo"), a to včetně údajů o rozsahu pojištění záruky pro
případ úpadku nebo bankovní záruky pro případ úpadku této cestovní kanceláře nebo
jiné formy zajištění těchto zájezdů,
d) při zprostředkování prodeje zájezdu pro cestovní kancelář podle
§ 2 odst. 2 předložit zájemci na jeho žádost k nahlédnutí opis oprávnění k provozování
cestovní kanceláře včetně jeho úředně ověřeného překladu a informovat zájemce o rozsahu
pojištění záruky pro případ úpadku nebo bankovní záruky pro případ úpadku této cestovní
kanceláře nebo jiné formy zajištění těchto zájezdů,
e) při zprostředkování prodeje zájezdu prostřednictvím prostředků komunikace
na dálku poskytnout zájemci s dostatečným předstihem informace podle § 9a,
f) při zprostředkování prodeje zájezdu přijmout zprávy, požadavky nebo
stížnosti zákazníka týkající se zájezdu, jehož prodej zákazníkovi zprostředkovala,
a bez zbytečného prodlení je předat cestovní kanceláři, která je pořadatelem zájezdu.
Zákazník, repatriace a cena zájezdu
§ 4
(1) Zákazníkem je osoba, která má v úmyslu uzavřít nebo uzavře s cestovní
kanceláří smlouvu o zájezdu nebo spojených cestovních službách, nebo osoba, v jejíž
prospěch byla některá z těchto smluv uzavřena, anebo osoba, které byla smlouva postoupena.
(2) Repatriací je pro účely tohoto zákona doprava z místa pobytu do místa
odjezdu nebo do jiného místa, na němž se cestovní kancelář se zákazníkem dohodla,
pokud je tato doprava součástí zájezdu.
Hlava II
PROVOZOVÁNÍ CESTOVNÍ KANCELÁŘE A CESTOVNÍ AGENTURY
§ 5
Další podmínky k udělení koncese pro provozování cestovní kanceláře
(1) Žádost o koncesi pro provozování cestovní kanceláře nebo o její
změnu kromě náležitostí stanovených živnostenským zákonem9) obsahuje
a) údaj, zda je žádáno o udělení koncese v rozsahu pořádání zájezdů
nebo zprostředkování spojených cestovních služeb,
b) stejnopis smlouvy o pojištění záruky pro případ úpadku cestovní
kanceláře a platné pojistné podmínky, doklad o zaplacení pojistného a doklad o zaplacení
spoluúčasti, byla-li v pojistné smlouvě sjednána, anebo stejnopis bankovní záruky
pro případ úpadku podle § 8b,
c) kopii potvrzení o úhradě ročního příspěvku do garančního fondu cestovních
kanceláří (dále jen "garanční fond") na příslušný kalendářní rok,
d) podnikatelský záměr, který obsahuje podrobnější údaje o činnosti
žadatele, a to zejména ve kterých oblastech cestovního ruchu hodlá podnikat, zda
součástí zájezdů nebo zprostředkování spojených cestovních služeb bude i doprava,
za jaké služby, které jsou součástí zprostředkovaných spojených cestovních služeb,
bude žadatel vybírat platby přímo od zákazníků, předpokládaný počet zákazníků, a
v případě, že jde o cestovní kancelář, která ke dni podání žádosti již provozovala
činnost, i počet zákazníků odbavených v rámci zájezdu v předchozím kalendářním roce
a
e) prohlášení o předpokládaném datu zahájení činnosti.
(2) Pokud cestovní kancelář uvedená v § 2 odst. 2 zřizuje v České republice
pobočku14), může doklady podle odstavce 1 písm. b) a c) nahradit dokladem podle §
9 odst. 4.
(3) K žádosti o koncesi pro provozování cestovní kanceláře uvedené v §
2 odst. 1 nebo o její změnu vydává závazné stanovisko podle živnostenského zákona8)
ministerstvo, a to na základě posouzení podkladů podle odstavce 1 nebo 2. Ve stanovisku
uvede, zda souhlasí s udělením koncese v rozsahu předmětu podnikání pro pořádání
zájezdů nebo zprostředkování spojených cestovních služeb.
(4) Ministerstvo vydá souhlasné stanovisko, jestliže
a) je uhrazen roční příspěvek do garančního fondu ve výši podle § 10g
a
1. uzavřená smlouva o pojištění záruky pro případ úpadku splňuje podmínky podle
§ 6 až 7c, nebo
2. bankovní záruka pro případ úpadku splňuje podmínky podle § 8b,
nebo
b) doklad o ochraně pro případ úpadku podle § 9 odst. 4 splňuje podmínky
ochrany státu usazení pro případ úpadku.
(5) Pokud cestovní kancelář žádá o změnu koncese spočívající v omezení
rozsahu koncese na pořádání zájezdů nebo na zprostředkování spojených cestovních
služeb, použije se odstavec 1 přiměřeně.
§ 5a
Seznam cestovních kanceláří
Ministerstvo vede seznam cestovních kanceláří podle § 2 odst. 1, který
je veřejně přístupný na internetových stránkách ministerstva a obsahuje
a) název cestovní kanceláře,
b) sídlo cestovní kanceláře,
c) identifikační číslo osoby cestovní kanceláře,
d) platnou pojistku cestovní kanceláře, doklad o bankovní záruce nebo
doklad podle § 9 odst. 4, anebo údaj o tom, že cestovní kancelář ministerstvu žádný
z těchto dokladů nepředložila,
e) údaj o úhradě ročního příspěvku do garančního fondu podle § 10g,
f) údaje o rozsahu předmětu podnikání cestovní kanceláře podle § 2
odst. 1,
g) údaj o zákazu cestovní kanceláři uzavírat smlouvy o zájezdu a rozšiřovat
předmět smluv již uzavřených či údaj o zákazu uzavírat smlouvy o poskytnutí služeb
cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb, a rozšiřovat předmět
smluv již uzavřených podle § 10a odst. 2; jestliže nastane skutečnost podle § 10a
odst. 3, ministerstvo tento údaj ze seznamu vymaže.
Ochrana pro případ úpadku
§ 6
(1) Cestovní kancelář je povinna sjednat pojištění záruky pro případ
úpadku nebo bankovní záruku pro případ úpadku, na základě kterých vzniká zákazníkovi
cestovní kanceláře právo na plnění v případech, kdy cestovní kancelář z důvodu svého
úpadku
a) neposkytne zákazníkovi repatriaci,
b) nevrátí zákazníkovi zaplacenou zálohu nebo cenu zájezdu včetně
ceny zaplacené za poukaz na zájezd v případě neuskutečnění zájezdu, nebo
c) nevrátí zákazníkovi rozdíl mezi zaplacenou cenou zájezdu a cenou
částečně poskytnutého zájezdu v případě, že se zájezd uskutečnil pouze zčásti.
(2) Cestovní kancelář zprostředkující spojené cestovní služby je povinna
sjednat pojištění záruky pro případ úpadku nebo bankovní záruku i na veškeré platby,
které obdržela od zákazníka. Repatriaci zákazníka je cestovní kancelář povinna pojistit
jen v případě, že je odpovědná za přepravu.
(3) Není-li tímto zákonem stanoveno jinak, řídí se povinné pojištění
záruky pro případ úpadku občanským zákoníkem10a).
(4) Smlouva o pojištění záruky pro případ úpadku musí být uzavřena v
písemné formě.
(5) Smlouva o pojištění záruky pro případ úpadku musí být sjednána tak,
aby
a) se pojištění vztahovalo na veškeré zájezdy a na poukazy na zájezd
prodané za trvání pojištění záruky pro případ úpadku, ledaže cestovní kancelář sjedná
nové pojištění záruky pro případ úpadku pokrývající tyto zájezdy a poukazy pro případ
úpadku, a
b) právo na pojistné plnění vzniklo i v případě, že úpadek cestovní
kanceláře byl způsoben úmyslně.
(6) Smlouvu o pojištění záruky pro případ úpadku může vypovědět
a) pojišťovna i cestovní kancelář ke konci pojistného období podle
§ 2807 občanského zákoníku, nebo
b) pojišťovna s osmidenní výpovědní dobou, pokud cestovní kancelář
porušila povinnost oznámit zvýšení pojistného rizika, je-li takové zvýšení s ohledem
na rozsah činnosti cestovní kanceláře významné; pojišťovně náleží pojistné až do
konce pojistného období, v němž pojištění zaniklo; jednorázové pojistné jí v tomto
případě náleží celé. Nevypoví-li pojišťovna pojištění do 2 měsíců ode dne, kdy se
o zvýšení pojistného rizika dozvěděla, zanikne její právo pojištění vypovědět.
(7) Pojišťovna předá cestovní kanceláři kromě pojistky rovněž doklady určené
zákazníkům, které musí obsahovat informace o uzavřeném pojištění, zejména označení
pojišťovny, podmínky pojištění a způsob oznámení pojistné události; cestovní kancelář
je povinna předat tyto doklady zákazníkovi spolu s potvrzením o zájezdu nebo se stejnopisem
smlouvy o zájezdu.
(8) Nepřihlíží se k ujednání smlouvy o pojištění záruky pro případ úpadku,
které se odchyluje od ustanovení tohoto zákona v neprospěch zákazníka.
§ 7
(1) V případě, že zákazníkovi nebude poskytnuta repatriace, poskytne
pojišťovna plnění zabezpečením této repatriace, včetně nezbytného ubytování a stravování
do doby odjezdu i v případě, že se pojišťovně nepodaří do 12 hodin po oznámení škodné
události průkazně ověřit u odpovědného zástupce cestovní kanceláře, že došlo k pojistné
události podle § 6 odst. 1 písm. a). V případě, že se následným šetřením pojišťovny
neprokáže, že došlo k pojistné události, je cestovní kancelář povinna uhradit pojišťovně
to, co za ni pojišťovna plnila. Zajistí-li si zákazník dopravu včetně nezbytného
ubytování a stravování na vlastní náklady, poskytne mu pojišťovna peněžní plnění
pouze do výše, jakou by musela vynaložit, pokud by dopravu, ubytování a stravování
zajišťovala sama. Pojišťovna může zákazníkovi poskytnout pojistné plnění ve formě
úhrady služeb, na základě kterých zákazník pokračuje ve svém zájezdu.
(2) Plnění podle odstavce 1 poskytne pojišťovna okamžitě po ověření pravdivosti
oznámení škodné události. Pro oznámení škodné události podle odstavce 1 se nevyžaduje
písemná forma.
(3) Pojišťovna není oprávněna odmítnout pojistné plnění nebo snížit jeho
výši v případě, dozví-li se po pojistné události, že cestovní kancelář poskytla nepravdivé
nebo neúplné podklady, které byly pro uzavření pojištění podstatné. Pojišťovna je
však v tomto případě oprávněna domáhat se náhrady škody na cestovní kanceláři.
§ 7a
(1) Pojišťovna poskytne zákazníkovi plnění podle § 6 za služby cestovního
ruchu, které mu nebyly poskytnuty z důvodu úpadku cestovní kanceláře. Plnění v rozsahu
stanoveném v § 6 poskytuje zákazníkům vždy pojišťovna.
(2) Sjedná-li pojišťovna s cestovní kanceláří lhůtu podle § 2869 občanského
zákoníku, nesmí být kratší než 3 měsíce a delší než 6 měsíců.
(3) Plnění nad limit pojistného plnění vyplácí pojišťovna z peněžních
prostředků, které obdrží z garančního fondu.
(4) Pojistné plnění podle § 6 je splatné do 15 dnů od skončení šetření
pojistné události. Plnění s využitím prostředků garančního fondu podle § 10i odst.
2 je splatné do 60 dnů od skončení šetření pojistné události.
§ 7b
(1) Pojištění záruky pro případ úpadku podle § 6 lze sjednat pouze u
pojišťovny, která je podle zákona upravujícího pojišťovnictví11) oprávněna provozovat
na území České republiky pojištění záruky. Ministerstvo při výkonu kontroly dodržování
povinností stanovených tímto zákonem (dále jen "kontrola") v souvislosti s kontrolou
pojistných podmínek spolupracuje s Českou národní bankou.
(2) Cestovní kancelář a pojišťovna jsou v případě sjednání pojištění
záruky pro případ úpadku povinny sjednat toto pojištění v rozsahu § 6 tak, aby sjednaný
limit pojistného plnění činil minimálně 30 % ročních plánovaných tržeb z prodeje
zájezdů nebo v případě, že tyto tržby mají být nižší než tržby v předchozím roce,
minimálně 30 % těchto tržeb v předchozím roce. Pojišťovna je povinna uspokojit nároky
zákazníků vyplývající z § 6 až do výše sjednaného limitu pojistného plnění. V případě,
že nároky zákazníků přesahují sjednaný limit pojistného plnění, budou uspokojeny
v plné výši postupem podle § 10i.
(3) Pojištění záruky pro případ úpadku se musí vztahovat na důvodně předvídatelné
náklady. Tyto náklady zahrnují platby uhrazené zákazníkem nebo v jeho prospěch za
zájezd nebo za spojené cestovní služby, přičemž se zohlední období mezi obdržením
záloh a doplatků a dokončením zájezdu nebo spojených cestovních služeb, jakož i odhadované
náklady na repatriaci. Sjednaný limit pojistného plnění musí také zohlednit typ zájezdu
nebo spojených cestovních služeb včetně způsobu přepravy či místa určení cesty nebo
pobytu.
(4) Cestovní kancelář je povinna vést za každý kalendářní měsíc průkaznou
evidenci o
a) prodaných zájezdech včetně výše tržeb za tyto jednotlivé zájezdy
a tržeb za poukazy na zájezd, v případě koncese v rozsahu předmětu podnikání pořádání
zájezdů,
b) poskytnutých službách cestovního ruchu, které jsou součástí spojených
cestovních služeb, a o výši tržeb za tyto služby, v případě koncese v rozsahu předmětu
podnikání zprostředkování spojených cestovních služeb.
(5) Nároky zákazníka, které mu vznikly vůči cestovní kanceláři v důsledku
nesplnění smlouvy o zájezdu nebo smlouvy o zprostředkování spojených cestovních služeb
v případech uvedených v § 6, přecházejí na pojišťovnu, a to až do výše plnění, které
mu pojišťovna poskytla.
(6) Je-li v pojistné smlouvě ujednáno, že se cestovní kancelář podílí
na pojistném plnění, nesmí být tato spoluúčast ujednána k tíži zákazníka.
§ 7c
Cestovní kancelář sjednávající pojištění záruky pro případ úpadku u služeb
cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb a které zákazník
uhradil cestovní kanceláři, postupuje při sjednávání pojištění záruky pro případ
úpadku cestovní kanceláře obdobně jako při pojištění zájezdů podle § 7b.
§ 7d
Pojištění záruky pro případ úpadku se vztahuje na zákazníky bez ohledu
na jejich bydliště, místo odjezdu nebo místo, kde byl zájezd prodán, a bez ohledu
na stát usazení pojišťovny sjednávající pojištění záruky pro případ úpadku.
§ 8a
Informační povinnosti cestovní kanceláře a pojišťovny
(1) Cestovní kancelář je povinna
a) před uzavřením smlouvy o pojištění záruky pro případ úpadku předložit
pojišťovně údaje týkající se hospodaření cestovní kanceláře, typu a počtu zájezdů,
počtu případů zprostředkování spojených cestovních služeb a další údaje související
s pojištěním zájezdů nebo pojištěním spojených cestovních služeb, které si pojišťovna
vyžádá, a podat k nim na žádost pojišťovny vysvětlení,
b) v průběhu trvání pojištění bez zbytečného odkladu oznámit pojišťovně
změnu pojistného rizika, zejména zvýšení tržeb z prodeje zájezdů nebo zvýšení tržeb
za spojené cestovní služby nad výši, kterou cestovní kancelář sdělila pojišťovně
před uzavřením smlouvy o pojištění záruky pro případ úpadku.
(2) Cestovní kancelář předloží ministerstvu do 10 pracovních dnů ode
dne uzavření smlouvy o pojištění záruky pro případ úpadku stejnopis nebo úředně ověřenou
kopii této smlouvy a do 10 pracovních dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o
udělení koncese nebo ve stejné lhůtě ode dne vzniku práva provozovat živnost platnou
pojistku. Obdobně cestovní kancelář postupuje při každé změně smlouvy o pojištění
záruky pro případ úpadku, která má vliv na změnu limitu pojistného plnění. Ministerstvo
bez zbytečného odkladu tuto pojistku uveřejní na svých internetových stránkách.
(3) Pojišťovna je povinna
a) informovat ministerstvo do 5 pracovních dnů o změně pojištění
podle § 6, ke kterému došlo na základě nárůstu tržeb za zájezdy oproti plánovaným
tržbám uváděným cestovní kanceláří při sjednání původního pojištění,
b) na výzvu ministerstva do 5 pracovních dnů předložit kopii smlouvy
o pojištění záruky pro případ úpadku uzavřené s cestovní kanceláří,
c) do 3 pracovních dnů informovat ministerstvo o vzniku pojistné
události a bez zbytečného odkladu o rozsahu poskytnutého pojistného plnění,
d) informovat ministerstvo do 5 pracovních dnů o tom, že cestovní
kancelář odmítla návrh na změnu pojištění,
e) informovat ministerstvo do 5 pracovních dnů ode dne obdržení výpovědi
smlouvy o pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře nebo ode dne odeslání
pojišťovnou cestovní kanceláři výpovědi této smlouvy, včetně údaje o dni, ke kterému
dojde k zániku pojištění výpovědí.
(4) Cestovní kancelář i pojišťovna jsou povinny do 5 pracovních dnů ode
dne zániku pojištění informovat o této skutečnosti ministerstvo.
(5) Cestovní kancelář je povinna v souladu s rozsahem předmětu podnikání
udělené koncese předávat pojišťovně měsíčně, nejpozději do 25. dne bezprostředně
následujícího kalendářního měsíce, údaje o počtu cestujících, počtu prodaných zájezdů
a zprostředkovaných spojených cestovních služeb, souhrnné ceně za prodané zájezdy
a souhrnné částce plateb od zákazníků za spojené cestovní služby, výši záloh za zájezdy,
výši tržeb za zájezdy nebo tržeb za spojené cestovní služby a výši tržeb za prodané
poukazy na zájezd. Na vyžádání je cestovní kancelář povinna sdělit tyto údaje bez
zbytečného odkladu ministerstvu.
§ 8b
Bankovní záruka pro případ úpadku
(1) Na banku nebo zahraniční banku, která vystavila bankovní záruku pro
případ úpadku cestovní kanceláře, a na bankovní záruku pro případ úpadku cestovní
kanceláře a na její použití se obdobně použijí požadavky kladené na pojišťovnu podle
§ 6 odst. 4 až 8, § 7, § 7a odst. 1 až 3, § 7b odst. 2 až 5, § 7d a 8a. Ustanovení
§ 7a odst. 4 se použije přiměřeně.
(2) Bankovní záruku pro případ úpadku lze sjednat pouze u banky nebo
u zahraniční banky, která je oprávněná působit na území České republiky.
(3) Sjedná-li banka nebo zahraniční banka s cestovní kanceláří lhůtu
podle § 2038 občanského zákoníku, nesmí být kratší než 3 měsíce a delší než 6 měsíců.
Povinnosti cestovní kanceláře
§ 9
(1) Cestovní kancelář
a) je povinna, nejde-li o cestovní kancelář splňující podmínky ochrany
pro případ úpadku podle odstavce 4, mít po celou dobu provozování živnosti provozování
cestovní kanceláře
1. uhrazen roční příspěvek do garančního fondu a
2. sjednáno pojištění
záruky pro případ úpadku nebo sjednánu bankovní záruku pro případ úpadku,
b) je povinna udržovat v průběhu trvání pojištění limit pojistného
plnění v takové výši, aby v případě pojistné události byly uspokojeny veškeré nároky
zákazníků podle § 6,
c) nesmí zprostředkovat prodej zájezdu podle § 2 odst. 3 písm. d)
pro osobu, která není cestovní kanceláří,
d) je povinna upravit v obchodních podmínkách vybírání záloh na zájezdy
a termíny doplatků ceny před zahájením zájezdu pro jednotlivá místa určení cesty
nebo pobytu,
e) je povinna označit provozovnu a propagační a jiné materiály určené
zákazníkovi slovy "cestovní kancelář", pokud toto označení neobsahuje již její obchodní
firma; názvy "cestovní kancelář" nebo "CK" může používat pouze podnikatel, který
je držitelem platné koncese pro provozování cestovní kanceláře4), nebo cestovní kancelář
uvedená v § 2 odst. 2.
(2) Cestovní kancelář je dále povinna
a) předložit před uzavřením smlouvy o zájezdu nebo smlouvy vedoucí
ke sjednání spojených cestovních služeb zájemci na jeho žádost doklad o pojištění
záruky pro případ úpadku nebo bankovní záruce pro případ úpadku cestovní kanceláře
nebo doklad podle odstavce 4,
b) při zprostředkování prodeje zájezdu pro jinou cestovní kancelář
dodržet povinnosti cestovní agentury uvedené v § 3 odst. 4.
(3) Cestovní kancelář uvedená v § 2 odst. 2, která nezřizuje v České
republice pobočku, je povinna před zahájením prodeje zájezdů nebo zprostředkováním
spojených cestovních služeb na území České republiky bezodkladně informovat o této
skutečnosti ministerstvo, a to včetně údajů o rozsahu pojištění záruky nebo bankovní
záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře nebo jiné formy zajištění těchto zájezdů.
(4) Doklad o ochraně pro případ úpadku vydaný osobou k tomu oprávněnou
ve státě usazení cestovní kanceláře uvedené v § 2 odst. 2 se uznává jako rovnocenný
s dokladem o ochraně pro případ úpadku podle tohoto zákona.
(5) Člen statutárního orgánu cestovní kanceláře je povinen zajistit,
aby cestovní kancelář udržovala výši limitu pojistného plnění podle odstavce 1 písm.
b).
§ 9a
(1) Cestovní kancelář a osoba zprostředkovávající podle tohoto zákona
prodej zájezdu (dále jen "prodejce zájezdu") jsou povinni poskytnout zákazníkovi
před tím, než učiní závaznou objednávku, nebo před uzavřením smlouvy o zájezdu informace
na příslušném formuláři; vzory formulářů včetně informací v nich uvedených podle
jednotlivých typů zájezdů stanoví ministerstvo vyhláškou; vzory formulářů musí obsahovat
informaci, zda se jedná o zájezd nebo spojené cestovní služby, a informaci o způsobu
právní ochrany zákazníka.
(2) Prodejce zájezdu, je-li to pro daný zájezd relevantní, poskytne
zákazníkovi kromě informací podle odstavce 1 také informace o
a) hlavních náležitostech služeb cestovního ruchu, a to o
1. místě
určení cesty nebo pobytu, trase a délce pobytu včetně termínů a, je-li součástí ubytování,
i počet nocí,
2. dopravních prostředcích, jejich vlastnostech a kategorii, místech,
datech a časech odjezdu a příjezdu, trvání a místech zastávek a dopravního spojení;
není-li přesný čas ještě stanoven, informuje prodejce zájezdu o přibližném čase odjezdu
a příjezdu,
3. umístění, hlavních znacích a případné turistické kategorii, do níž
je podle pravidel státu místa určení cesty nebo pobytu ubytování zařazeno,
4. stravování,
5.
návštěvě, výletech nebo jiných službách zahrnutých v celkové ceně zájezdu,
6. tom,
zda některá ze služeb cestovního ruchu bude zákazníkovi poskytována v rámci skupiny,
a je-li tomu tak a je-li to možné, o přibližné velikosti skupiny, pokud to není zřejmé
ze souvislostí,
7. jazyku, v němž se budou poskytovat další služby cestovního ruchu,
závisí-li využití těchto služeb zákazníkem na ústní komunikaci, a
8. tom, zda jsou
cesta nebo pobyt obecně vhodné pro osoby s omezenou schopností pohybu, a na žádost
zákazníka přesné informace o vhodnosti cesty nebo pobytu s ohledem na potřeby konkrétního
zákazníka,
b) identifikačních údajích a adrese sídla toho, kdo zájezd organizuje,
a toho, kdo zájezd zákazníkovi prodává, jejich telefonních číslech a elektronických
adresách,
c) celkové ceně za zájezd včetně daní, poplatků a jiných obdobných
peněžitých plnění a veškerých případných dalších nákladů nebo, nelze-li tyto náklady
přiměřeným způsobem vyčíslit před uzavřením smlouvy, uvede druh dalších nákladů,
jež mohou zákazníkovi ještě vzniknout,
d) způsobu platby, včetně částky nebo procenta z ceny, jež mají být
zaplaceny jako záloha, a o časovém rozvrhu pro zaplacení zbývající části ceny nebo
peněžité jistoty, které musí zákazník uhradit nebo poskytnout,
e) minimálním počtu osob nutném k uskutečnění zájezdu a lhůtě, během
níž může cestovní kancelář před zahájením zájezdu odstoupit od smlouvy podle § 2536
odst. 1 písm. a) občanského zákoníku,
f) pasových a vízových požadavcích včetně přibližných lhůt pro vyřízení
víz a o zdravotních formalitách státu určení,
g) tom, že zákazník může odstoupit od smlouvy o zájezdu kdykoli před
zahájením zájezdu proti zaplacení přiměřeného odstupného za předčasné ukončení závazku
ze smlouvy, případně odstupného za předčasné ukončení závazku ze smlouvy stanoveného
cestovní kanceláří v souladu s občanským zákoníkem včetně informace o výši odstupného,
h) pojištění pro případ krytí nákladů spojených s ukončením závazku
ze smlouvy zákazníkem nebo nákladů na pomoc zahrnujících repatriaci v případě úrazu,
nemoci nebo smrti.
(3) U smluv o zájezdu uzavřených po telefonu je prodejce zájezdu povinen
poskytnout zákazníkovi informace podle odstavců 1 a 2.
(4) Cestovní kancelář, která uzavře první smlouvu o službě cestovního
ruchu podle § 1b odst. 1 písm. b) bodu 5 a předá údaje o zákazníkovi dalšímu podnikateli
nebo podnikatelům k uzavření smlouvy do 24 hodin po potvrzení rezervace první služby,
je povinna před uzavřením další smlouvy poskytnout zákazníkovi informace podle odstavců
1 a 2. Cestovní kancelář současně poskytne zákazníkovi informace o zájezdu a odpovídající
právní ochraně na příslušném formuláři. Obdobnou povinnost týkající se služby cestovního
ruchu, kterou nabízí, má i podnikatel, který uzavře další smlouvu do 24 hodin od
uzavření první smlouvy.
(5) Další podnikatel, jemuž jsou cestovní kanceláří podle odstavce 4
poskytnuty údaje o zákazníkovi, je povinen informovat cestovní kancelář, která uzavřela
první smlouvu, o uzavření smlouvy vedoucí k vytvoření souboru služeb odpovídajícího
zájezdu a poskytnout cestovní kanceláři informace nezbytné pro splnění povinností
cestovní kanceláře souvisejících s prodejem zájezdu. Jakmile je cestovní kancelář
informována o vytvoření souboru služeb odpovídajícím zájezdu, je povinna poskytnout
zákazníkovi v textové podobě informace podle odstavce 2.
(6) Informace podle odstavců 1 a 2 musí být poskytnuty jasným, srozumitelným
a zřetelným způsobem. Jsou-li poskytovány písemně, musí být čitelné.
(7) Před uzavřením smlouvy o zájezdu mohou být informace uvedené v odstavci
2 písm. a), c) až e) a g) změněny jen v případě, že se prodejce zájezdu na změně
se zákazníkem dohodl. Prodejce zájezdu sdělí zákazníkovi před uzavřením smlouvy o
zájezdu všechny změny týkající se informací podle odstavce 2 jasným, srozumitelným
a zřetelným způsobem.
(8) Prodejce zájezdu odpovídá za chyby v důsledku technických závad rezervačního
systému, které mu lze přičíst. Pokud provádí rezervaci zájezdu nebo služeb cestovního
ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb, odpovídá za chyby, k nimž
došlo během rezervace. Odpovědnosti se zprostí, pokud prokáže, že chyby při rezervaci
lze přičíst zákazníkovi nebo byly způsobeny nevyhnutelnými a mimořádnými okolnostmi.
§ 9b
Zprostředkování prodeje zájezdu pro pořadatele zájezdu usazeného mimo
Evropský hospodářský prostor
(1) Na prodejce usazeného v České republice se při zprostředkování
prodeje zájezdu pro pořadatele usazeného mimo Evropský hospodářský prostor obdobně
použijí
a) ustanovení § 2537 až 2549a občanského zákoníku a ustanovení o
zajištění ochrany pro případ úpadku cestovní kanceláře podle tohoto zákona a
b) ustanovení upravující povinnosti cestovní agentury uvedené v §
3 odst. 4.
(2) Ustanovení odstavce 1 se na prodejce zájezdu nevztahuje, pokud prokáže,
že pořadatel usazený mimo Evropský hospodářský prostor splňuje povinnosti podle odstavce
1.
§ 9c
Informace o spojených cestovních službách
(1) Cestovní kancelář před uzavřením smlouvy na službu, která je součástí
spojených cestovních služeb, jasným, srozumitelným a zřetelným způsobem informuje
zákazníka o tom, že na něj se
a) nevztahuje žádné z práv, která se vztahují výhradně na zájezdy,
a že za řádné poskytování jednotlivých služeb cestovního ruchu odpovídá výlučně jejich
poskytovatel, a
b) vztahuje ochrana pro případ úpadku cestovní kanceláře podle §
6 odst. 2.
(2) Informace podle odstavce 1 poskytne cestovní kancelář zprostředkovávající
spojené cestovní služby zákazníkovi na příslušném formuláři. Pokud se na konkrétní
typ spojené cestovní služby žádný z formulářů uvedených ve vyhlášce nevztahuje, poskytne
cestovní kancelář informace v nich obsažené. Vzory formulářů včetně informací v nich
uvedených podle jednotlivých typů spojených cestovních služeb stanoví ministerstvo
vyhláškou. Vzory formulářů musí obsahovat informaci, zda se jedná o zájezd nebo spojené
cestovní služby, a informaci o způsobu právní ochrany zákazníka.
(3) Pokud cestovní kancelář zprostředkovávající spojené cestovní služby
nesplní povinnosti podle odstavce 1, platí ve vztahu k jednotlivým službám cestovního
ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb, práva a povinnosti stanovené
v § 2532 až 2544a občanského zákoníku pro zájezd.
(4) Podnikatel, který uzavřel se zákazníkem smlouvu o poskytnutí služby
cestovního ruchu, která je součástí spojených cestovních služeb, informuje o tom
cestovní kancelář, která pro zákazníka zprostředkovává spojené cestovní služby.
§ 9d
Prohlášení cestovní kanceláře
Prohlášení cestovní kanceláře, že vystupuje výlučně jako poskytovatel
služby cestovního ruchu, prostředník nebo jiná osoba nebo že zájezd nebo spojené
cestovní služby nejsou zájezdem nebo spojenými cestovními službami, nezbavuje tuto
cestovní kancelář povinností, které jí tento zákon nebo jiné právní předpisy ukládají.
§ 10
Online zprostředkování
(1) Kdo zprostředkuje prostřednictvím prostředku komunikace na dálku
kontakt poskytovatele služeb cestovního ruchu se zákazníkem za účelem uzavření smlouvy
o službě cestovního ruchu podle § 1a, je povinen sdělit obecnímu živnostenskému úřadu
do 30 dnů od doručení jeho výzvy
a) počet uzavřených smluv o službě cestovního ruchu za období uvedené ve výzvě,
b) celkovou cenu za služby cestovního ruchu za období uvedené ve výzvě,
c) adresu místa, na které jsou služby cestovního ruchu poskytovány, a
d) označení poskytovatele služby, se kterým zákazníkovi zprostředkoval uzavření smlouvy
související s poskytováním služeb cestovního ruchu, a to
1. u fyzické osoby její
jméno a příjmení, datum narození a adresu trvalého bydliště,
2. u podnikající fyzické
osoby její jméno, příjmení, popřípadě obchodní firmu, adresu sídla a identifikační
číslo osoby,
3. u právnické osoby její obchodní firmu nebo název, adresu sídla a identifikační
číslo osoby a
4. další kontaktní údaje osob uvedených v bodech 1 až 3, pokud jsou
zprostředkovateli známy.
(2) Obecní živnostenský úřad může předat jinému orgánu vykonávajícímu
veřejnou moc na základě jeho žádosti údaje získané podle odstavce 1.
§ 10a
Kontrola dodržování povinností
(1) Kontrolu vykonávají
a) obecní živnostenské úřady, nebo
b) ministerstvo u povinností stanovených v § 3 odst. 4 písm. c),
§ 8a odst. 1 písm. b), § 8a odst. 2, § 8a odst. 4, pokud jde o cestovní kancelář,
§ 8a odst. 5, § 9 odst. 1 písm. a) a b) a v § 9 odst. 3 a 4; při výkonu kontroly
ministerstvo zejména dozírá, zda cestovní kancelář splňuje podmínky ochrany pro případ
úpadku stanovené v tomto zákoně.
(2) Zjistí-li ministerstvo při výkonu kontroly, že cestovní kancelář
nesplnila vůči pojišťovně, s níž uzavřela smlouvu o pojištění záruky pro případ úpadku,
nebo vůči bance, která vystavila bankovní záruku pro případ úpadku, některou z povinností
uložených jí tímto zákonem nebo že cestovní kancelář uvedená v § 2 odst. 1 nemá uhrazený
příspěvek do garančního fondu, stanoví cestovní kanceláři přiměřenou lhůtu ke splnění
této povinnosti a, vyžaduje-li to ochrana zájmů zákazníků cestovní kanceláře, do
splnění této povinnosti zakáže cestovní kanceláři uzavírat smlouvy o zájezdu nebo
smlouvy o poskytnutí služeb cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních
služeb, a rozšiřovat předmět smluv již uzavřených.
(3) Cestovní kancelář oznámí bez odkladu ministerstvu, že nesplněné povinnosti
zjištěné při výkonu kontroly podle odstavce 2 již splnila; ministerstvo o tom na
žádost cestovní kanceláře vydá osvědčení.
(4) Vydání rozhodnutí podle odstavce 2 může být prvním úkonem v řízení;
odvolání proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.
(5) Pro dohled nad plněním povinností tímto zákonem uložených pojišťovně
se použije zákon upravující oblast pojišťovnictví. Pro dohled nad plněním povinností
uložených tímto zákonem bance se použije zákon upravující bankovnictví.
(6) Ministerstvo je za Českou republiku kontaktním místem pro spolupráci
správních orgánů členských států Evropské unie a dohled nad pořadateli zájezdů, kteří
působí v členských státech Evropské unie.
(7) V případě pochybností o ochraně pro případ úpadku pořadatele zájezdu
z jiného členského státu Evropské unie požádá ministerstvo o potřebné údaje nebo
informace členský stát Evropské unie, v němž je pořadatel zájezdu usazen. Na žádost
kontaktního místa z jiného členského státu Evropské unie ministerstvo odpovídá co
nejrychleji s ohledem na naléhavost a složitost případu. První odpověď ministerstvo
zašle vždy do 15 pracovních dnů od obdržení žádosti.
§ 10b
Přestupky právnických a podnikajících fyzických osob
(1) Podnikatel, který uzavře se zákazníkem smlouvu o poskytnutí služby
cestovního ruchu, která je součástí spojených cestovních služeb, se dopustí přestupku
tím, že neinformuje cestovní kancelář podle § 9c odst. 4.
(2) Cestovní agentura se dopustí přestupku tím, že
a) neoznačí provozovnu nebo propagační a jiné materiály určené zákazníkovi
podle § 3 odst. 3,
b) nesplní některou z povinností podle § 3 odst. 4,
c) neinformuje zákazníka podle § 9a odst. 1 nebo 4, nebo
d) nesplní některou z povinností stanovených pro prodejce zájezdu
podle § 9b.
(3) Cestovní kancelář se dopustí přestupku tím, že
a) poruší povinnost podle § 6 odst. 7 v části věty za středníkem,
b) nevede evidenci podle § 7b odst. 4,
c) neinformuje pojišťovnu podle § 8a odst. 1 písm. b) nebo podle
§ 8a odst. 5 nebo neinformuje banku nebo zahraniční banku podle § 8b odst. 1,
d) nepředloží ministerstvu smlouvu o pojištění záruky pro případ
úpadku nebo platnou pojistku podle § 8a odst. 2, nebo bankovní záruku pro případ
úpadku podle § 8b,
e) neinformuje ministerstvo podle § 8a odst. 4 nebo 5,
f) nezaplatí příspěvek do garančního fondu podle § 9 odst. 1 písm.
a) bodu 1,
g) nesplní povinnost podle § 9 odst. 1 písm. b),
h) neupraví v obchodních podmínkách vybírání záloh na zájezdy a termíny
doplatků podle § 9 odst. 1 písm. d),
i) neoznačí provozovnu nebo propagační a jiné materiály určené zákazníkovi
podle § 9 odst. 1 písm. e),
j) před uzavřením smlouvy o zájezdu nebo smlouvy o spojených cestovních
službách na žádost zájemce nepředloží doklad o pojištění záruky pro případ úpadku
nebo doklad o bankovní záruce pro případ úpadku podle § 9 odst. 2 písm. a),
k) nesplní některou z povinností podle § 9 odst. 2 písm. b),
l) neinformuje zákazníka před uzavřením smlouvy o zájezdu podle §
9a,
m) nesplní některou z povinností stanovených pro prodejce zájezdu
podle § 9b,
n) nesplní některou z povinností podle § 9c odst. 1 nebo 2, nebo
o) v rozporu s rozhodnutím ministerstva podle § 10a odst. 2 uzavírá
smlouvy o zájezdu nebo smlouvy o poskytnutí služeb cestovního ruchu, které jsou součástí
spojených cestovních služeb, nebo rozšiřuje předmět smluv již uzavřených.
(4) Cestovní kancelář se dále dopustí přestupku tím, že
a) nevydá zákazníkovi bezprostředně po uzavření smlouvy o zájezdu
potvrzení o zájezdu podle § 2525 odst. 1 nebo 2 občanského zákoníku,
b) nedoručí zákazníkovi ve stanoveném termínu před zahájením zájezdu
údaje o plánovaných časech odjezdu, popřípadě o lhůtách pro odbavení, plánovaných
časech zastávek, dopravním spojení a příjezdu nebo mu nepředá nezbytné stvrzenky,
poukázky a přepravní doklady podle § 2529 občanského zákoníku, nebo
c) nevrátí zákazníkovi platby podle § 2536a občanského zákoníku.
(5) Cestovní kancelář podle § 2 odst. 2 se dopustí přestupku tím, že
před zahájením prodeje zájezdů neinformuje ministerstvo podle § 9 odst. 3.
(6) Právnická osoba se jako člen statutárního orgánu cestovní kanceláře
dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 9 odst. 5 nezajistí, aby cestovní kancelář
splnila povinnost podle § 9 odst. 1 písm. b).
(7) Právnická osoba jako podnikatel nebo podnikající fyzická osoba
se dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 12 nezajistí, aby
a) činnost průvodce cestovního ruchu (dále jen "průvodce") vykonávala pouze osoba,
které byl vydán český národní průkaz průvodce (dále jen "průkaz"), nebo
b) průvodce měl po celou dobu výkonu činnosti na území České republiky průkaz na
viditelném místě svého oděvu.
(8) Osoba uvedená v § 12d odst. 1 nebo 2 se dopustí přestupku tím,
že v rozporu s
a) § 12d odst. 3 před prvním poskytnutím služby na území České republiky nesplní
povinnost písemně oznámit tuto skutečnost ministerstvu, nebo
b) § 12d odst. 4 nezajistí, aby osoba, která pro něj vykonává činnost průvodce, byla
schopna se při kontrole prokázat dokladem osvědčujícím jejich smluvní vztah, nebo
dokladem prokazujícím její oprávnění k výkonu činnosti průvodce v zemi svého usazení.
(9) Zprostředkovatel podle § 10 odst. 1 se dopustí přestupku tím, že
živnostenskému úřadu na výzvu a ve stanovené lhůtě nesdělí údaje podle § 10 odst.
1.
(10) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 100 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 nebo 2 nebo odstavce
3 písm. a), c), e), h), i), j), k) nebo m) nebo odstavce 5, odstavce 7 písm. a) nebo
odstavce 8 písm. a),
b) 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 3 písm. b), d),
f), g), l), n) nebo o) nebo odstavce 4, 6 nebo 9,
c) 10 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 7 písm. b) nebo odstavce 8 písm.
b).
(11) Za přestupek podle odstavce 9 lze uložit též zveřejnění rozhodnutí
o přestupku.
§ 10c
Přestupky fyzických osob
(1) Fyzická osoba se jako člen statutárního orgánu cestovní kanceláře
dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 9 odst. 5 nezajistí, aby cestovní kancelář
splnila povinnost podle § 9 odst. 1 písm. b).
(2) Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu do 1 000 000 Kč.
§ 10d
Společná ustanovení k přestupkům
(1) Přestupky podle tohoto zákona projednává obecní živnostenský úřad.
(2) Přestupky podle § 10b odst. 2 písm. b), jde-li o nesplnění povinnosti
podle § 3 odst. 4 písm. c), § 10b odst. 3 písm. c), d), e), f), g), § 10b odst. 3
písm. k), jde-li o nesplnění povinnosti podle § 9 odst. 2 písm. b) ve spojení s §
3 odst. 4 písm. c), § 10b odst. 5 a 6 a § 10c odst. 1 projednává ministerstvo.
(3) Obecní živnostenský úřad zašle ministerstvu stejnopis pravomocného
rozhodnutí, kterým byla uznána vina.
HLAVA III
GARANČNÍ FOND
§ 10f
Peněžní prostředky garančního fondu
(1) Garanční fond je účelovým sdružením peněžních prostředků. Garanční
fond tvoří peněžní prostředky z příspěvků cestovních kanceláří podle § 10g odst.
1 až 4, pokuty vybrané za přestupky podle § 10b odst. 3 písm. g), § 10b odst. 6 a
§ 10c odst. 1 a peněžní prostředky obstarané Státním fondem podpory investic podle
§ 10g odst. 5. Prostředky sdružené v garančním fondu jsou vlastnictvím České republiky,
hospodaření s těmito prostředky přísluší Státnímu fondu podpory investic.
(2) Výběr příspěvků od cestovních kanceláří do garančního fondu a vyplácení
peněžních prostředků garančního fondu v souladu s tímto zákonem zajišťuje Státní
fond podpory investic15).
(3) Státní fond podpory investic ukládá peněžní prostředky sdružené v garančním
fondu na odděleném účtu.
§ 10g
Roční příspěvek do garančního fondu
(1) Základem pro výpočet ročního příspěvku cestovní kanceláře do garančního
fondu jsou roční plánované tržby cestovní kanceláře z prodeje zájezdů a z prodeje
služeb cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb; pokud tyto
tržby mají být nižší než tržby dosažené cestovní kanceláří v předchozím roce, pak
jsou základnou pro výpočet ročního příspěvku tržby z prodeje zájezdů a z prodeje
služeb cestovního ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb v předchozím
roce.
(2) Základem pro výpočet ročního příspěvku nově vzniklé cestovní kanceláře
jsou plánované tržby cestovní kanceláře z prodeje zájezdů a z prodeje služeb cestovního
ruchu, které jsou součástí spojených cestovních služeb za období od jejího vzniku
do konce kalendářního roku, ve kterém vznikla.
(3) Výše ročního příspěvku cestovní kanceláře činí nejvýše 0,1 % ze základu
pro výpočet ročního příspěvku do garančního fondu. Výši ročního příspěvku cestovní
kanceláře platnou vždy od 1. ledna následujícího kalendářního roku stanoví ministerstvo
vyhláškou, a to do 30. září běžného kalendářního roku. Nebude-li do tohoto data vyhláška
pro následující kalendářní rok vydána, bude výše ročního příspěvku cestovní kanceláře
na následující kalendářní rok shodná s jeho výší v předchozím roce. Konkrétní výši
ročního příspěvku stanoví ministerstvo s ohledem na počet cestovních kanceláří, celkovou
výši tržeb za zájezdy a za spojené cestovní služby, počet úpadků cestovních kanceláří,
výši ročního plnění z garančního fondu a výši prostředků sdružených v garančním fondu.
(4) Roční příspěvek je splatný do 31. prosince předchozího běžného kalendářního
roku. V případech podle odstavce 2 musí být roční příspěvek uhrazen před podáním
žádosti o koncesi. Pokud nebude žadateli koncese udělena, vrátí Státní fond podpory
investic zaplacený příspěvek bez zbytečného odkladu poté, co mu bude předloženo rozhodnutí
o zamítnutí žádosti o koncesi nebo o zastavení řízení o udělení koncese.
(5) V případě, že prostředky v garančním fondu nepostačují k vyplacení
peněžních prostředků z garančního fondu, obstará si Státní fond podpory investic
potřebné peněžní prostředky na finančním trhu. Státní fond podpory investic dbá,
aby podmínky, za kterých jsou peněžní prostředky do garančního fondu poskytnuty,
byly pro něj co nejvýhodnější. Pokud si Státní fond podpory investic peněžní prostředky
na finančním trhu neobstará, může mu být na jeho žádost z důvodů zvláštního zřetele
hodných poskytnuta dotace nebo návratná finanční výpomoc v potřebné výši ze státního
rozpočtu prostřednictvím kapitoly ministerstva.
§ 10h
Ověření úhrady ročního příspěvku do garančního fondu
(1) Neprodleně po uplynutí lhůty splatnosti ročního příspěvku do garančního
fondu Státní fond podpory investic ověří, zda došlo k úhradě tohoto ročního příspěvku.
O výsledku ověření informuje ministerstvo.
(2) Státní fond podpory investic při ověřování, zda došlo k úhradě ročního
příspěvku do garančního fondu, spolupracuje s ministerstvem.
§ 10i
Vyplácení peněžních prostředků z garančního fondu
(1) V případě, že pojišťovna po ukončení šetření pojistné události zjistí,
že finanční částka na úhrady zákazníkům v celém rozsahu překročí sjednaný limit pojistného
plnění, předloží do 14 dnů od tohoto zjištění garančnímu fondu seznam zákazníků včetně
jejich zákonných nároků přesahujících limit pojistného plnění a pojistnou smlouvu,
na základě které je plněno. Seznam musí obsahovat jména a příjmení zákazníků, jejich
adresy, požadovanou částku nároku u každého zákazníka a celkovou částku přesahující
limit pojistného plnění.
(2) Státní fond podpory investic nejpozději do 14 dnů od obdržení podkladů
od pojišťovny podle odstavce 1 zašle pojišťovně celkovou částku přesahující limit
pojistného plnění. Po obdržení platby pojišťovna vyplatí zákazníkům jejich zákonné
nároky podle § 6 v plném rozsahu.
(3) V případě sjednání bankovní záruky pro případ úpadku cestovní kanceláří
s bankou podle § 8b se postupuje při vyplácení peněžních prostředků z garančního
fondu nad stanovený limit bankovní záruky pro případ úpadku obdobně jako při vyplácení
peněžních prostředků z garančního fondu nad stanovený limit pojistného plnění při
pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře.
ČÁST DRUHÁ
OBSAH ZÁKLADNÍ ČINNOSTI HORSKÉ SLUŽBY A JEJÍ VÝKON
§ 11a
Obsah základní činnosti horské služby
Obsahem základní činnosti horské služby je
a) organizování a provádění záchranných a pátracích akcí v horském terénu,
kterými se rozumí vyhledávání a pomoc osobám v tísni, v případě potřeby poskytování
první pomoci těmto osobám a zajištění jejich přepravy k nejbližšímu zdravotnickému
zařízení nebo dopravnímu prostředku zdravotnického zařízení, včetně zajištění pohotovostní
služby,
b) vytváření podmínek pro bezpečnost návštěvníků hor,
c) zajišťování provozu záchranných a ohlašovacích stanic horské služby,
d) provádění instalace a údržby výstražných a informačních zařízení mimo
lyžařské areály podle § 11c,
e) spolupráce při vydávání a rozšiřování preventivně--bezpečnostních
materiálů mezi návštěvníky hor,
f) informování návštěvníků hor o povětrnostních a sněhových podmínkách
na horách a opatřeních k zajištění jejich bezpečnosti na horách,
g) spolupráce s orgány veřejné správy, orgány ochrany přírody a životního
prostředí, orgány obcí a krajů a jinými orgány a organizacemi působícími v horách,
h) sledování úrazovosti a provádění rozborů příčin úrazů na horách, navrhování
a realizace opatření k jejímu snížení,
i) provádění lavinových pozorování,
j) příprava a školení členů a čekatelů vykonávajících horskou službu,
k) spolupráce s ostatními složkami Integrovaného záchranného systému13a).
§ 11b
Výkon základní činnosti horské služby
(1) Výkon základní činnosti horské služby zajišťuje v rámci své územní působnosti
samostatně nebo jako složka Integrovaného záchranného systému13a) obecně prospěšná
společnost založená za tímto účelem podle jiného právního předpisu13b) ministerstvem.
(2) Základní činnost horské služby zajišťuje výhradně obecně prospěšná společnost
založená v souladu s odstavcem 1. Výkonem této činnosti není nijak dotčen výkon činnosti
základních a ostatních složek Integrovaného záchranného systému13c).
(3) Obecně prospěšná společnost založená podle odstavce 1 může zajišťovat
činnosti uvedené v § 11a smluvně v lyžařských areálech podle § 11c při dodržení podmínky,
že má zajišťování této smluvní činnosti uvedeno v zakládací listině nebo ve statutu
a nebudou ohroženy ostatní činnosti uvedené v § 11a.
§ 11c
Lyžařské areály
Lyžařským areálem se rozumí lyžařská oblast vytvořená za účelem provozování
zimních sportů, vybavená dopravními zařízeními, sjezdovými tratěmi, běžeckými tratěmi,
lyžařskými cestami nebo ostatními specifickými tratěmi, značená podle českých technických
norem určených pro značení, zabezpečení a pohyb v lyžařském areálu13d).
§ 11d
Financování základní činnosti horské služby
(1) Finanční prostředky státního rozpočtu určené k zajištění financování
základní činnosti horské služby podle § 11a jsou součástí rozpočtové kapitoly ministerstva.
(2) Podkladem pro stanovení výše finančních prostředků k zajištění činnosti
uvedené v odstavci 1 je žádost obecně prospěšné společnosti založené podle § 11b
odst. 1 o poskytnutí dotace k zajištění této činnosti. Termín podání žádosti o dotaci
je do konce měsíce dubna běžného roku. Žádost o poskytnutí dotace se podává vždy
na následný rok.
(3) Žádost o poskytnutí dotace podle odstavce 2 musí kromě náležitostí
uvedených v § 14 odst. 3 rozpočtových pravidel obsahovat
a) zprávu o využití prostředků státního rozpočtu na zajištění financování
základní činnosti horské služby za předcházející rok,
b) finanční plán výdajů k zajištění financování
1. základní činnosti
horské služby na následující rok s rozdělením do jednotlivých čtvrtletí včetně odůvodnění
jednotlivých výdajových položek,
2. doplňkové činnosti na následující rok s rozdělením
do jednotlivých čtvrtletí včetně odůvodnění jednotlivých výdajových položek,
c) střednědobý výhled výdajů k zajištění financování základních činností
a doplňkových činností horské služby na další 2 roky.
ČÁST TŘETÍ
PRŮVODCOVSKÁ ČINNOST V OBLASTI CESTOVNÍHO RUCHU A JEJÍ VÝKON
§ 12
Průvodce cestovního ruchu
(1) Průvodcem je fyzická osoba, která poskytuje skupině osob nebo jednotlivcům
výklad o kulturním, historickém a přírodním dědictví země a současném životě v ní.
(2) Činnost průvodce může vykonávat pouze osoba, které byl vydán průkaz.
Průvodce je povinen mít po celou dobu výkladu na území České republiky průkaz na
viditelném místě svého oděvu; za splnění této povinnosti odpovídá osoba, která má
právo provozovat průvodcovskou činnost v oblasti cestovního ruchu podle zvláštního
právního předpisu16).
(3) Ustanovení části třetí (§ 12 až 12d) se nevztahují na průvodce v objektech
nebo na průvodce vykonávající činnost v územích přístupných veřejnosti vymezených
v zákoně o ochraně přírody a krajiny17).
§ 12a
Průkaz průvodce a jeho vydání
Průkaz je veřejná listina, která osvědčuje, že průvodce splňuje podmínky
podle tohoto zákona. Ministerstvo vydá průkaz
a) I. stupně žadateli, který má právo provozovat průvodcovskou činnost v oblasti
cestovního ruchu podle zvláštního právního předpisu16) nebo prokáže, že je k osobě,
která toto oprávnění má, ve smluvním vztahu, nebo
b) II. stupně, splní-li žadatel o vydání průkazu odbornou způsobilost podle § 12b
odst. 3.
§ 12b
(1) Žádost o vydání průkazu musí obsahovat tyto údaje:
a) jméno a příjmení žadatele,
b) státní občanství žadatele,
c) místo trvalého pobytu žadatele,
d) rodné číslo žadatele, a nebylo-li přiděleno, datum jeho narození,
e) identifikační číslo žadatele, bylo-li přiděleno, a
f) stupeň průkazu, o který je žádáno.
(2) Žadatel o vydání průkazu I. stupně připojí k žádosti doklad nebo doklady
prokazující, že je ve smluvním vztahu k osobě podle § 12a písm. a); je-li žadatel
sám touto osobou, doklad k žádosti nepřipojuje.
(3) Žadatel o vydání průkazu II. stupně připojí k žádosti doklad nebo doklady
prokazující odbornou způsobilost, kterými jsou doklad nebo doklady o
a) vysokoškolském vzdělání ve studijním programu a studijním oboru zaměřeném na historii
nebo cestovní ruch,
b) vyšším odborném vzdělání v oboru vzdělání zaměřeném na cestovní ruch,
c) středním vzdělání s maturitní zkouškou v oboru vzdělání zaměřeném na cestovní
ruch,
d) středním vzdělání s maturitní zkouškou a osvědčení o rekvalifikaci nebo jiný doklad
o odborné kvalifikaci pro příslušnou pracovní činnost vydaný zařízením akreditovaným
podle zvláštních právních předpisů, nebo zařízením akreditovaným Ministerstvem školství,
mládeže a tělovýchovy,
e) profesní kvalifikaci pro průvodce cestovního ruchu, nebo
f) uznání odborné kvalifikace podle zvláštního právního předpisu18).
(4) K žádosti o vydání průkazu se přikládá fotografie podle § 20 odst. 5
zákona o cestovních dokladech.
(5) Splnil-li žadatel všechny podmínky stanovené zákonem, vydá ministerstvo
do 30 dnů ode dne doručení žádosti žadateli průkaz. Vzory průkazů včetně údajů v
nich uvedených podle jednotlivých druhů průkazů stanoví ministerstvo vyhláškou. Průkaz
je vydáván na dobu neurčitou.
(6) Při změně údajů zaznamenávaných v průkazu vydá ministerstvo průvodci
na jeho žádost nový průkaz.
§ 12c
Seznam průvodců
Ministerstvo vede seznam průvodců, kterým byl vydán průkaz. Seznam je veřejně
přístupný na internetových stránkách ministerstva a obsahuje tyto údaje o průvodci:
a) jméno a příjmení,
b) datum narození a
c) stupeň průkazu a datum jeho vydání.
§ 12d
(1) Občan členského státu Evropské unie, který je na území členského státu
Evropské unie oprávněn provozovat činnost průvodce, může na území České republiky
dočasně poskytovat služby v souladu s čl. 56 a následujícími Smlouvy o fungování
Evropské unie.
(2) Právnická osoba, jejíž vnitřní poměry se řídí právem členského státu
Evropské unie a která má sídlo, ústřední správu nebo hlavní místo své podnikatelské
činnosti v některém z členských států Evropské unie a je na území členského státu
Evropské unie oprávněna provozovat činnost průvodce, může na území České republiky
dočasně poskytovat služby v souladu s čl. 56 a následujícími Smlouvy o fungování
Evropské unie.
(3) Před prvním poskytnutím služby na území České republiky je osoba uvedená
v odstavcích 1 a 2 povinna oznámit tuto skutečnost ministerstvu. Oznámení se podává
elektronicky.
(4) Průvodce vykonávající tuto činnost pro osobu uvedenou v odstavci 1 nebo
2 je povinen se při kontrole prokázat průkazem totožnosti, oznámením podle odstavce
3, dokladem osvědčujícím jeho smluvní vztah k osobě uvedené v odstavci 1 nebo 2 a
dokladem prokazujícím oprávnění osoby uvedené v odstavci 1 nebo 2 vykonávat činnost
průvodce v zemi svého usazení.
(5) Občané dalších smluvních států Dohody o Evropském hospodářském prostoru,
občané Švýcarské konfederace a právnické osoby se sídlem na území těchto států se
považují pro účely odstavců 3 a 4 za osoby uvedené v odstavci 1 nebo 2.
ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů
§ 13
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve
znění zákona č. 231/1992 Sb., zákona č. 591/1992 Sb., zákona č. 600/1992 Sb., zákona
č. 273/1993 Sb., zákona č. 303/1993 Sb., zákona č. 38/1994 Sb., zákona č. 42/1994
Sb., zákona č. 136/1994 Sb., zákona č. 200/1994 Sb., zákona č. 237/1995 Sb., zákona
č. 286/1995 Sb., zákona č. 94/1996 Sb., zákona č. 95/1996 Sb., zákona č. 147/1996
Sb., zákona č. 19/1997 Sb., zákona č. 49/1997 Sb., zákona č. 61/1997 Sb., zákona
č. 79/1997 Sb., zákona č. 217/1997 Sb., zákona č. 280/1997 Sb., zákona č. 15/1998
Sb., zákona č. 83/1998 Sb., zákona č. 157/1998 Sb. a zákona č. 167/1998 Sb., se mění
takto:
1. V příloze č. 2 ve skupině 214 "Ostatní" se doplňuje text ve sloupci
1 "Provozování cestovní agentury", ve sloupci 2 "a) vysokoškolské vzdělání a 1 rok
praxe v oboru, nebo b) úplné střední vzdělání a 3 roky praxe v oboru".
2. V příloze č. 3 ve skupině 314 "Ostatní" se doplňuje text ve sloupci
1 "Provozování cestovní kanceláře", ve sloupci 2 "a) vysokoškolské vzdělání a 1 rok
praxe v oboru, nebo b) minimálně vyšší odborné vzdělání a 3 roky praxe v oboru, nebo
c) úplné střední odborné vzdělání a 6 roků praxe v oboru", ve sloupci 4 "Ministerstvo
pro místní rozvoj", ve sloupci 5 "Zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání
v oblasti cestovního ruchu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve
znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský
zákon), ve znění pozdějších předpisů".
ČÁST PÁTÁ
PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 14
Přechodná ustanovení
(1) Živnostenská oprávnění, na jejichž základě byly dosud provozovány živnosti,
které se tímto zákonem mění na živnost ohlašovací vázanou (provozování cestovní agentury)
nebo na živnost koncesovanou (provozování cestovní kanceláře), pozbývají platnosti
uplynutím 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
(2) Právnické a fyzické osoby, které hodlají po uplynutí lhůty stanovené
v odstavci 1 nadále provozovat činnosti, jež jsou ode dne účinnosti tohoto zákona
předmětem ohlašovací vázané živnosti provozování cestovní agentury, musí nejpozději
ve lhůtě podle odstavce 1 předložit živnostenskému úřadu doklady, kterými prokáží,
že splňují podmínky odborné způsobilosti stanovené tímto zákonem. Pokud živnostenský
úřad zjistí, že předložené doklady jsou neúplné nebo dostatečně neprokazují odbornou
způsobilost, vyzve právnickou nebo fyzickou osobu k doplnění nebo odstranění závad
s tím, že pokud tak neučiní ve lhůtě stanovené v odstavci 1, její oprávnění k provozování
činnosti, jež je ode dne účinnosti tohoto zákona předmětem ohlašovací vázané živnosti
provozování cestovní agentury, po uplynutí této lhůty zaniká.
(3) Právnické a fyzické osoby, které hodlají po lhůtě uvedené v odstavci
1 nadále provozovat činnosti, jež jsou ode dne účinnosti tohoto zákona předmětem
koncesované živnosti provozování cestovní kanceláře, musí nejpozději ve lhůtě podle
odstavce 1 předložit živnostenskému úřadu doklady, kterými prokáží, že splňují podmínky
odborné způsobilosti a doklady podle § 5 odst. 1 tohoto zákona. Za tohoto předpokladu
mohou ve své činnosti pokračovat na základě původního živnostenského oprávnění do
dne nabytí právní moci rozhodnutí o koncesi.
(4) Pokud není stanoveno jinak, řídí se ustanoveními tohoto zákona i právní
vztahy vzniklé přede dnem nabytí jeho účinnosti; vznik těchto právních vztahů, jakož
i nároky z nich vzniklé před účinností tohoto zákona, se však posuzují podle dosavadních
předpisů.
Klaus v. r.
Havel v. r.
Zeman v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II zákona č. 341/2015 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Řízení o udělení koncese pro provozování cestovní kanceláře zahájená přede
dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle zákona č. 159/1999 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona; právní účinky úkonů, které v řízení
nastaly přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, zůstávají zachovány.
2. Smlouvu o pojištění záruky pro případ úpadku uzavřenou podle zákona č.
159/1999 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, jsou účastníci
této smlouvy povinni uvést do souladu s požadavky stanovenými zákonem č. 159/1999
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, do 4 měsíců ode dne
nabytí účinnosti tohoto zákona, jinak se cestovní kancelář považuje za nepojištěnou.
3. Pojištění záruky pro případ úpadku podle bodu 2 se musí vztahovat rovněž
na již prodané a dosud neuskutečněné zájezdy, na zájezdy, které se uskutečnily pouze
zčásti, a na zájezdy, u nichž vznikl zákazníkovi nárok na vrácení rozdílu mezi tím,
co za zájezd zaplatil a hodnotou poskytnutého plnění, pokud cestovní kancelář tento
nárok neuspokojila.
Čl.II zákona č. 111/2018 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Cestovní kancelář, která požádá do 1 měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona o změnu koncese pro provozování živnosti "Provozování cestovní kanceláře -
zprostředkování spojených cestovních služeb", je oprávněna zprostředkovávat spojené
cestovní služby ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do dne nabytí právní moci
rozhodnutí o změně koncese, o zamítnutí žádosti o změnu koncese nebo o zastavení
řízení o změně koncese.
2. Cestovní agentura, která požádá do 1 měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona o vydání koncese pro provozování živnosti "Provozování cestovní kanceláře
- zprostředkování spojených cestovních služeb", je oprávněna zprostředkovávat spojené
cestovní služby ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona do dne nabytí právní moci
rozhodnutí o udělení koncese, o zamítnutí žádosti o udělení koncese nebo o zastavení
řízení o udělení koncese.
3. Cestovní kancelář uvedená v bodu 1 nebo cestovní agentura uvedená v bodu
2 jsou do dne nabytí právní moci rozhodnutí uvedeného v bodu 1 nebo 2 povinny dodržovat
při zprostředkování spojených cestovních služeb povinnosti podle zákona č. 159/1999
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, včetně povinnosti zaplatit
roční příspěvek do garančního fondu cestovních kanceláří.
4. Ustanovení § 10i zákona č. 159/1999 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona, se nevztahuje na případy, kdy k úpadku cestovní kanceláře
dojde přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
5. Základem pro výpočet ročního příspěvku do garančního fondu podle § 10g
odst. 1 zákona č. 159/1999 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona, pro rok 2018 jsou plánované tržby cestovní kanceláře pro druhé pololetí roku
2018 ze zájezdů a z prodeje služeb cestovního ruchu, které jsou součástí spojených
cestovních služeb. Výše tohoto příspěvku činí 0,1 % ze základu a tento příspěvek
je splatný do 2 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Obdobně to platí pro
základ a výši ročního příspěvku nově vzniklé cestovní kanceláře do garančního fondu.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/2302 ze dne 25. listopadu
2015 o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách, o změně nařízení
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 a směrnice Evropského parlamentu a
Rady 2011/83/EU a o zrušení směrnice Rady 90/314/EHS.
4) Příloha č. 3 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský
zákon), ve znění pozdějších předpisů.
5) Příloha č. 2 zákona č. 455/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
6) § 31 odst. 1 a 2 zákona č. 455/1991 Sb., ve znění zákona č. 286/1995 Sb.
8) § 52 odst. 1 zákona č. 455/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
9) § 50 zákona č. 455/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
10a) § 2758 až 2872 občanského zákoníku.
11) Zákon č. 363/1999 Sb., o pojišťovnictví a o změně některých souvisejících
zákonů (zákon o pojišťovnictví), ve znění pozdějších předpisů.
13) § 58 odst. 2 a 3 zákona č. 455/1991 Sb., ve znění zákona č. 286/1995 Sb.
13a) Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
13b) Zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění
některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
13c) § 4 odst. 1 a 2 zákona č. 239/2000 Sb., ve znění zákona č. 320/2002 Sb.
13d) ČSN 01 8027.
14) § 503 občanského zákoníku.
15) Zákon č. 211/2000 Sb., o Státním fondu podpory investic, ve znění pozdějších
předpisů.
16) Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve
znění pozdějších předpisů.
17) Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších
předpisů.
18) Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti
státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných
států a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění
pozdějších předpisů.