12199/21/7100-20116-050822
Informace
Generálního finančního ředitelství
ke změnám sazeb DPH od 1. 1. 2021
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce metodiky a výkonu daní
Snížení sazby DPH u zpracování komunálního odpadu k dalšímu využití
Dne 31. 12. 2020 byl zveřejněn ve Sbírce zákonů zákon č. 609/2020 Sb., kterým
se také mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "zákon o DPH"). V důsledku této legislativní změny dochází ke
snížení sazby daně z přidané hodnoty u zpracování komunálního odpadu k dalšímu využití
z 21% na 15%.
V rámci novelizovaného znění zákona o DPH je nově zařazena do přílohy č. 2 položka
CZ-CPA "
38.3 - Zpracování komunálního odpadu k dalšímu využití; druhotné suroviny
",
přičemž za předpokladu naplnění zákonných podmínek se při poskytnutí této služby
od 1. 1. 2021 uplatní první snížená sazba daně (15%). Tato položka byla do přílohy
č. 2 doplněna na základě poslaneckého pozměňovacího návrhu. V této souvislosti upozorňujeme,
že první sníženou sazbu daně lze aplikovat pouze na službu zpracování komunálního
odpadu k dalšímu využití, tj. nikoliv na samotný pouhý prodej druhotné suroviny,
při kterém se z pohledu principů DPH jedná o dodání zboží a nikoliv o poskytnutí
služby. Předmětná položka 38.3 se nově nachází v příloze č. 2 k zákonu o DPH, která
upravuje výhradně oblast první snížené sazby daně pro služby a nikoliv zboží. V případě
dodání druhotných surovin tedy nedochází od 1. 1. 2021 k žádné změně v uplatňování
sazby daně.Výklad pojmu "komunální dopad" pro účely zákona o DPH
Vzhledem k novému zákonu o odpadech (zákon č. 541/2020 Sb.), který od 1. 1. 2021
rozšiřuje definici komunálního odpadu o směsný odpad a tříděný odpad z jiných zdrojů
(nejen tak od fyzických osob z domácností), pokud je co do povahy a složení podobný
odpadu z domácností, považujeme za nezbytné upřesnit, co se rozumí
pojmem "komunální
odpad" pro účely zákona o DPH.
Z důvodů vysoké harmonizace DPH na úrovni Evropské unie je nutno při výkladu
základních principů DPH, a to včetně použití a výše sazeb daně, vycházet z unijních
právních předpisů, kterým je v první řadě směrnice Rady 2006/112/ES o společném sytému
daně z přidané hodnoty (dále jen "směrnice o DPH"). Ve směrnici o DPH je v příloze
III bodu 18 uvedena možnost uplatnit sníženou sazbu daně mimo jiné při poskytnutí
služeb s odvozem a zpracováním domovního odpadu, není-li tato služba poskytována
veřejnoprávními subjekty. Ze znění směrnice o DPH včetně jejich komentářů tak lze
vyvodit, že úmyslem této evropské legislativní úpravy bylo ulevit sníženou sazbou
daně pouze při sběru a likvidaci domovního odpadu (odpadu produkovaného domácnostmi)
a nikoliv při sběru a likvidaci odpadu produkovaného podnikatelskými nebo i třeba
neziskovými subjekty. Ve snížené sazbě daně tak mohou být pouze předmětné služby
spojené s domovním odpadem, tj. výlučně s odpadem vyprodukovaným domácností, přičemž
veškerý další odpad nemůže mít stejný daňový režim.
Zákon o DPH v příloze č. 2 neobsahuje výslovnou definici, co se rozumí pojmem
"komunální odpad", a to ani odkazem na jiný právní předpis. S ohledem na harmonizaci
daně z přidané hodnoty v rámci Evropské unie je však nezbytné pojem "komunální odpad",
vykládat v duchu evropského práva. Komunálním odpadem se z hlediska eurokonformního
výkladu tak myslí právě a jen domovní odpad, který vyprodukuje domácnost běžnou nepodnikatelskou
činností. Novou definici komunálního odpadu obsaženou v novém zákoně o odpadech od
1. 1. 2021 tak není možné použít při výkladu pojmu komunální odpad pro účely zákona
o DPH.
Pro úplnost lze uvést, že na webu Finanční správy je zveřejněna Informace "Určení
sazby daně při sběru, svozu a likvidaci komunálního odpadu dle novely zákona č. 235/2004
Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZDPH"), účinné
od 1. 1. 2009" ze dne 27. ledna 2009, která odkazovala na komunální odpad dle zákona
č. 185/2001 Sb., o odpadech, v platném znění. Zde je však třeba vzít v úvahu, že
tento odkaz byl i při dodržení principů platných pro DPH možný, neboť vymezení komunálního
odpadu dle tohoto zákona účinného do 31. 12. 2020 bylo shodné s přístupem platným
pro účely DPH.
Z výše uvedeného vyplývá, že od 1. 1. 2021 nedochází ke změně, tedy ani k rozšíření
aplikace první snížené sazby DPH z důvodu nové definice pojmu komunální odpad v novém
zákoně o odpadech.
První sníženou sazbu DPH (15%) lze tedy, stejně jako do 31. 12. 2020, uplatnit
pouze u vybraných služeb souvisejících s odpadem vyprodukovaným domácnostmi (komunální
odpad pro účely zákona o DPH). Jedná se o služby zařazené do následujících položek:
-
38.1 Sběr a přeprava komunálního odpadu.
- 38.2 Příprava k likvidaci a likvidace komunálního
odpadu.
Nově je od 1. 1. 2021 do těchto služeb zařazena i služba 38.3 Zpracování komunálního
odpadu k dalšímu využití.
Závazné posouzení určení sazby daně u zdanitelného plnění
V případě nejistoty či nejasností jakou sazbu daně v případě zdanitelného plnění
uplatnit, lze i nadále využít institutu tzv. závazného posouzení. Podání žádosti
o závazné posouzení pak vychází především z § 47a a § 47b zákona o DPH, přičemž se
pro podání žádosti a další procesní záležitosti spojené s řízením o závazném posouzení
použijí příslušná ustanovení zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších
předpisů. Žádost se může vztahovat pouze k jedné položce zboží či služby a její podání
podléhá správnímu poplatku ve výši 10 000 Kč.
Ing. Jiří Fojtík
ředitel sekce