66560/18/7100-20116-050485
Informace
GFŘ k opravě základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH u plnění vůči dlužníku,
jehož úpadek je řešen reorganizací
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce metodiky a výkonu daní
1. Úvod
Generální finanční ředitelství (GFŘ) z důvodu jednotného postupu při uplatňování
§ 42 odst. 1 písm. b) zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
p. p. (dále jen „ZDPH“), vydává tuto informaci, která se týká pouze opravy základu
daně u plnění uskutečněného pro dlužníka v úpadku, který je řešen formou reorganizace
dle § 316 a násl. zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční
zákon), ve znění p. p. (dále jen „IZ“).
2. Základní vymezení
ZDPH a jeho ust. § 42 odst. 1 písm. b) stanoví povinnost opravit základ daně
při snížení popřípadě zvýšení základu daně dle ust. § 36 a 36a ZDPH, ke kterému dojde
po dni uskutečnění zdanitelného plnění. Stanovení základu daně dle § 36 a 36a ZDPH
je odrazem skutečnosti, že základ daně je tvořen vším, co představuje protiplnění,
které dodavatel nebo poskytovatel
získal nebo má získat
od kupujícího, zákazníka
nebo třetí strany.Ačkoli se řešení úpadku dlužníka formou reorganizace řídí stejným právním předpisem
jako řešení úpadku dlužníka formou konkurzu, nelze postupovat analogicky a opravovat
výši daně v případě reorganizace dlužníka na základě § 44 ZDPH. Postup podle § 44
ZDPH je aplikací čl. 90 odst. 2 směrnice Rady 2006/112/ES ze dne 28. listopadu 2006
o společném systému daně z přidané hodnoty, ve znění p. p. (dále jen „směrnice o
DPH“), připouštějící odlišný postup při opravách základu daně v případě nezaplacení
ceny oproti postupu danému v čl. 90 odst. 1 směrnice o DPH, kterým je tak fakticky
uloženo provedení opravy základu daně pouze v případech zrušení nebo vypovězení zaplacení
ceny.
Je-li zrušeno (nebo vypovězeno) zaplacení ceny, pak lze předpokládat, že tato
skutečnost má vliv na změnu základu daně ve smyslu § 36 a 36a ZDPH, resp. čl. 73
směrnice o DPH1). Soudní dvůr mj. stanovil, že je-li např. poskytnuta sleva, pak
skutečně došlo ke změně základu daně2) po uskutečnění zdanitelného plnění, stejně
jako v případě, kdy je ukončen smluvní vztah, a tudíž je i definitivně snížena pohledávka,
kterou měl dlužník věřiteli uhradit3). Pro uplatnění DPH (snížení základu daně) ve
zde uvedených případech zrušení nebo vypovězení zaplacení ceny, majících za následek
snížení pohledávky věřitele, je určen právě § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH. Naproti tomu,
není-li zaplacena kupní cena ať už z části nebo zcela a věřitel stále disponuje pohledávkou
vůči dlužníkovi v původní výši, nelze v takovém případě použít ust. § 42 odst. 1
písm. b) ZDPH, resp. čl. 90 odst. 1 směrnice o DPH a při uplatňování DPH se postupuje
v intencích § 44 ZDPH. Postup podle § 44 ZDPH výslovně váže na pohledávky dlužníka
nacházejícího se v insolvenčním řízení, přičemž insolvenční soud rozhodl o prohlášení
konkurzu na majetek dlužníka.
IZ4) a konkrétně jeho ust. § 341 odst. 1 písm. a) obsahuje situaci, na kterou
se vztahuje povinnost opravy základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH, přičemž
se jedná pouze o restrukturalizaci pohledávek věřitelů spočívající v prominutí části
dluhů dlužníka včetně jejich příslušenství.
V reorganizačním plánu musí být tedy
uvedeno, o jakou část se pohledávka věřitele snižuje
5). Pouze v tomto případě tak
dochází ke snížení základu daně u pohledávky, čímž jsou naplněny podmínky § 42 odst.
1 písm. b) ZDPH6). Pokud plátce svou pohledávku vůči dlužníkovi do insolvenčního
řízení řádně nepřihlásil a ta proto není uvedena v reorganizačním plánu, pak schválením
reorganizačního plánu zanikají veškerá práva tohoto plátce vůči dlužníkovi7). V takovém
případě nelze dovodit, že došlo k dohodě o nahrazení původního závazku závazkem novým
a tudíž nejsou splněny podmínky pro opravu základu daně podle § 42 ZDPH.Opravu základu daně nelze provést v případě odkladu splatnosti pohledávek, nebo
v případech uvedených v § 341 odst. 1 písm. b) až g) IZ, i kdyby byly uvedeny v reorganizačním
plánu dlužníka, neboť takovým postupem není snížen základ daně pohledávky věřitele
.
Pokud obsahuje reorganizační plán více ze základních opatření uvedených v § 341 odst.
1 IZ8), přičemž jedním z opatření uvedených v reorganizačním plánu je restrukturalizace
pohledávek dle § 341 odst. 1 písm. a) IZ, pak lze opravu základu daně dle § 42 odst.
1 písm. b) ZDPH provést pouze u pohledávek, které byly restrukturalizovány dle §
341 odst. 1 písm. a) IZ a jsou uvedeny v reorganizačním plánu, přičemž u ostatních
opatření vymezených v § 341 odst. 1 písm. b) až g) IZ, i když jsou uvedeny v reorganizačním
plánu, nelze provést opravu základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH. Rovněž opravu
základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH nelze provést za situace, kdy existuje
spoludlužník či ručitel dlužníka, pokud je povinen spoludlužník nebo ručitel uhradit
dluh dlužníka9). Tudíž v případě restrukturalizace pohledávek věřitelů spočívající
v prominutí části pohledávky dle § 341 odst. 1 písm. a) IZ nelze provést opravu základu
daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH u pohledávek, u nichž existuje spoludlužník nebo
ručitel, a to do výše jejich ručitelského či spoludlužnického závazku.3. Podmínky opravy základu daně
Opravu základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH je plátce oprávněn provést
nejdříve za zdaňovací období, ve kterém nabylo rozhodnutí o schválení reorganizačního
plánu účinnosti10), protože až nabytím účinnosti reorganizačního plánu dochází ke
změně základu daně, a současně dlužník obdržel opravný daňový doklad11). Věřitel
vystaví opravný daňový doklad12) a to do 15 dnů ode dne zjištění okolností rozhodných
pro provedení opravy13), tj. do 15 dnů ode dne účinnosti reorganizačního plánu. Pokud
plátce neměl povinnost vystavit daňový doklad, provede opravu základu daně v evidenci
pro účely DPH do 15 dnů ode dne účinnosti reorganizačního plánu.
Pokud věřitel neměl povinnost vystavit daňový doklad, pak se oprava základu daně
provede nejdříve za zdaňovací období, ve kterém nabylo rozhodnutí o schválení reorganizačního
plánu účinnosti14) a ve kterém věřitel provedl opravu základu daně v evidenci pro
účely DPH. Pokud tedy rozhodnutí o schválení reorganizačního plánu nabylo právní
moci, ale účinnost reorganizačního plánu byla odložena na pozdější dobu15) nebo insolvenční
soud rozhodl o jeho pozdější účinnosti16), pak lze opravu dle § 42 odst. 1 písm.
b) ZDPH provést nejdříve za zdaňovací období, ve kterém nabyl reorganizační plán
účinnosti17) a současně dlužník obdržel opravný daňový doklad18), příp. provedl opravu
základu daně v evidenci pro účely DPH. Povinnost opravy základu daně je svázána s
účinností reorganizačního plánu, protože až účinností reorganizačního plánu dochází
ke změně závazků dlužníka a tedy i ke změně základu daně.
Opravu základu daně lze provést ve lhůtě 3 let od konce zdaňovacího období, ve
kterém vznikla povinnost přiznat daň u původního uskutečněného zdanitelného plnění
nebo došlo k přijetí úplaty19).
Opravu základu daně tak nelze v konečném důsledku
provést po uplynutí 3 let od konce zdaňovacího období, ve kterém vznikla povinnost
přiznat daň u původního zdanitelného plnění nebo došlo k přijetí úplaty
20), případně
po uplynutí 3 let od konce zdaňovacího období v případech uvedených v § 42 odst.
6 ZDPH
.Při opravě základu daně se uplatní sazba daně, která byla použita u původního
zdanitelného plnění nebo ke dni přijetí úplaty21). V případě, že původní zdanitelné
plnění nebo přijatá úplata byly uskutečněny, příp. přijaty v cizí měně, pak je nutné
použít pro přepočet cizí měny na českou měnu kurz uplatněný u původního zdanitelného
plnění nebo přijaté úplaty, popřípadě i kurz platný k prvnímu pracovnímu dni příslušného
kalendářního roku, ve kterém nabylo rozhodnutí o schválení reorganizačního plánu
účinnosti, pokud měl být vystaven opravný doklad dle § 45 odst. 4 ZDPH.
Opravu základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH je také nutné provést v případě,
rozhodl-li insolvenční soud o zrušení reorganizačního plánu22) nebo rozhodl o přeměně
reorganizace v konkurz23), jelikož tímto okamžikem disponuje věřitel pohledávkou
v původní výši. Opravu základu daně věřitel provede24) za zdaňovací období, ve kterém
rozhodnutí o zrušení reorganizačního plánu nebo rozhodnutí o přeměně reorganizace
v konkurz nabyla účinnosti. Věřitel je povinen do 15 dnů ode dne zjištění rozhodných
skutečností vystavit opravný daňový doklad. Opravu základu daně nelze provést po
uplynutí 3 let od konce zdaňovacího období, ve kterém vnikla povinnost přiznat daň
u původního zdanitelného plnění25).
Pokud byl na základě zrušení reorganizačního plánu nebo rozhodnutím o přeměně
reorganizace v konkurz prohlášen konkurz dlužníka, věřitelé opraví základ daně dle
§ 42 odst. 1 písm. b) ZDPH na původní výši pohledávky (tj. na původní výši pohledávky
před schválením reorganizačního plánu), načež věřitelé mohou následně opravit výši
daně dle § 44 ZDPH za podmínek tam stanovených. Věřitel je povinen do 15 dnů ode
dne zjištění rozhodných skutečností vystavit opravný daňový doklad26).
V případě, že by insolvenční soud schválil reorganizační plán, který by byl následně
zrušen nebo by bylo rozhodnuto o přeměně reorganizace v konkurz, a věřitel by v době
mezi schválením reorganizačního plánu nebo rozhodnutím o přeměně reorganizace v konkurz
neopravil základ daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH, pak věřitel nepostupuje po
prohlášení konkurzu dlužníka dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH, nicméně může opravit
výši daně dle § 44 ZDPH za podmínek tam stanovených.
4. Podmínky opravy odpočtu daně
Pokud byl věřitel oprávněn provést opravu základu daně dle § 42 odst. 1 písm.
b) ZDPH, pak je dle § 74 odst. 1 ZDPH dlužník povinen, je-li opravou základu daně
snížen jeho uplatněný nárok na odpočet daně, provést opravu odpočtu daně.
Dlužník provede opravu odpočtu daně za zdaňovací období, ve kterém se o opravě
základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH dozvěděl nebo dozvědět měl a mohl. Z
výše uvedeného tak plyne, že dlužník provede opravu odpočtu daně dle § 74 ZDPH, jež
se váže na opravu základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH, za zdaňovací období,
ve kterém nabyl reorganizační plán účinnosti. Nabytím účinnosti reorganizačního plánu
jsou totiž u dlužníka naplněny veškeré okolnosti pro provedení opravy odpočtu daně
dle § 74 ZDPH ve vazbě na opravu základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH, a proto
nabytím účinnosti reorganizačního plánu se dlužník dozvědět měl a mohl, že bude ze
strany věřitelů provedena oprava základu daně dle § 42 odst. 1 písm. b) ZDPH. Účinným
reorganizačním plánem je v souladu s § 74 odst. 1 ZDPH prokazována oprava odpočtu
daně u dlužníka, jelikož reorganizační plán mj. obsahuje, jak jsou pohledávky vůči
dlužníku restrukturalizovány27).
5. Závěr
Soudní dvůr Evropské unie ve zmiňovaném rozsudku C-396/16 T-2 vyložil předmětnou
aplikaci směrnice o DPH, resp. ZDPH, kterou lze aplikovat i na případy přede dnem
vydání této informace za podmínek v této informaci uvedených.
Ing. Jiří Fojtík
ředitel sekce
1) (viz v tom smyslu rozsudek Soudního dvora C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma,
bod 45, jakož i stanovisko generálního advokáta v téže věci a jeho bod 42)
2) (viz v tom smyslu např. rozsudky Soudního dvora C-317/94 Elida Gibbs, jakož
i C-462/16 Boehringer Ingelheim Pharma)
3) (viz v tom smyslu rozsudek Soudního dvora C-404/16 Lombard Ingatlan Lízing)
4) v Hlavě II upravující reorganizaci
5) (viz v tom smyslu § 341 odst. 3 IZ)
6) (viz v tom smyslu např. rozsudky Soudního dvora C-396/16 T-2; i přiměřeně
C-246/16 Di Maura)
7) (viz § 356 odst. 1 IZ)
8) Reorganizační plán obsahuje např., že reorganizace bude řešena 1.) restrukturalizací
pohledávek věřitelů, 2.) prodejem části majetkové podstaty a 3.) zajištěním financování
části provozu dlužníkova podniku.
9) (viz v tom smyslu § 356 odst. 3 IZ, i přiměřeně např. příspěvek č. 500/22.03.17
Oprava základu daně z přidané hodnoty v případě reorganizace dlužníka - doplnění uzavřeného
příspěvku č. 486/14.12.16, který je součástí zápisu z jednání koordinačního výboru
KDP ČR z 10. 5. 2017)
10) (viz § 352 odst. 1 IZ)
11) pokud měl věřitel povinnost vystavit původní daňový doklad
12) pokud měl povinnost vystavit původní daňový doklad
13) (viz § 42 odst. 2 ZDPH)
14) (viz § 352 odst. 1 IZ)
15) např. reorganizační plán by obsahoval ustanovení, že se stane účinným až
uplynutím dvou měsíců ode dne právní moci rozhodnutí o schválení reorganizačního
plánu
16) např. insolvenční soud by rozhodl, že reorganizační plán se stane účinným
10. dnem po právní moci rozhodnutí o schválení reorganizačního plánu
17) (viz § 352 odst. 1 IZ)
18) pokud měl věřitel povinnost vystavit původní daňový doklad
19) (viz § 42 odst. 5 ZDPH)
20) (viz § 42 odst. 5 ZDPH)
21) (viz § 42 odst. 4 ZDPH)
22) (viz § 362 IZ)
23) (viz § 363 IZ)
24) Věřitel opraví na původní výši dříve opravenou pohledávku
25) (viz § 42 odst. 5 ZDPH)
26) pokud měl věřitel povinnost vystavit původní daňový doklad
27) (viz § 341 IZ) Elektronicky podepsáno