35705/18/7700-10123-050166
Metodický pokyn
k nakládání s neúčinným daňovým tvrzením
Všem finančním úřadům, vč. Specializovaného finančního úřadu
Odvolacímu finančnímu
ředitelství
Sekci metodiky a výkonu daní Generálního finančního ředitelství
Odboru právnímu Generálního finančního ředitelství
Odboru vymáhání Generálního finančního ředitelství
Sekci informatiky Generálního finančního ředitelství
Sekci řízení rizik při správě daní Generálního finančního ředitelství
Sekci rozvoje a podpory řízení Generálního finančního ředitelství
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Tento metodický pokyn upravuje nakládání s neúčinným podáním.
I. Uvedení situace
V souvislosti s rozsudkem Krajského soudu v Ostravě č. j. 22 Af 45/2016-28 byla
znovu otevřena otázka nakládání s podáním, které je neúčinným např. z důvodu neodstranění
vady podání dle § 74 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „DŘ“) nebo z důvodu neučinění podání elektronicky datovou zprávou
s využitím dálkového přístupu ve formátu a struktuře stanovené správcem daně dle
§ 101a odst. 4 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „ZDPH“).
Problematika byla již dříve řešena např. v Metodické pomůcce k povinnému elektronickému
podávání podle § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZDPH“) pro rok 2014.
II. Metodické řešení
Pokud to není z povahy věci vyloučeno (např. písemnost je v důsledku nesprávné
struktury nečitelná) lze neúčinné podání využít jako důkaz i jako pomůcku pro stanovení
daně z moci úřední, přičemž obecně platí, že dokazování má přednost před stanovením
daně podle pomůcek (§ 98 DŘ).
Pokud bude mít správce daně konkrétní pochybnosti o údajích obsažených v neúčinném
podání, lze k neúčinnému podání jako k další písemnosti předložené daňovým subjektem
dle § 89 odst. 1 DŘ zahájit postup k odstranění pochybností.
III. Odůvodnění
Důsledek neúčinnosti podání spočívá v tom, že ačkoli daný úkon vykazuje znaky
podání ve smyslu § 70 a násl. DŘ, zákon s ním účinky podání nespojuje, což ve formálním
významu znamená, že kde zákon zmiňuje otázku podání, je třeba vycházet z toho, že
podmínka učinění podání nebyla naplněna.1) Neúčinné podání je ale nutné považovat
za písemnost.
Dle § 93 odst. 1 DŘ platí, že
„Jako důkazních prostředků lze využít všech podkladů,
jimž lze zjistit skutečný stav věci a ověřit skutečnosti rozhodné pro správné zjištění
a stanovení daně [...] Jde zejména o tvrzení daňového subjektu...
“Ust. § 98 DŘ pak stanoví:
„Nesplní-li daňový subjekt při dokazování jím uváděných
skutečností některou ze svých zákonných povinností, a v důsledku toho nelze daň stanovit
na základě dokazování, správce daně stanoví daň podle pomůcek, které má k dispozici
nebo které si sám obstará [...] Pomůckami jsou zejména a) důkazní prostředky, které
nebyly správcem daně zpochybněny,...
“Co se týče postupu k odstranění pochybností, je třeba vyjít z § 89 odst. 1 DŘ:
„Má-li správce daně konkrétní pochybnosti o správnosti, průkaznosti nebo úplnosti
podaného řádného daňového tvrzení nebo dodatečného daňového tvrzení a dalších písemností
předložených daňovým subjektem nebo o pravdivosti údajů v nich uvedených, vyzve daňový
subjekt k odstranění těchto pochybností
.Pokud je tedy původcem neúčinného podání (písemnosti) osoba, která jej autorizovala
a pokud osoba, která neúčinné podání autorizovala, také tuto písemnost předložila
správci daně, pak jsou naplněny zákonné podmínky umožňující správci daně použít danou
písemnost jako důkaz nebo jako pomůcku, přičemž stále platí, že dokazování má před
stanovením daně podle pomůcek přednost. Za splnění těchto podmínek je k neúčinnému
daňovému tvrzení jako k předložené písemnosti také možné zahájit postup k odstranění
pochybností.
Správce daně ale samozřejmě může v rámci vyhledávací činnosti využít jiné postupy
pro stanovení daně a daň stanovit v odlišné výši, než tvrdil daňový subjekt v neúčinném
daňovém tvrzení.
Uvedený postup platí pro podání, s nimiž správce daně potřebuje dále pracovat
(pokud daňový subjekt podání neučiní, musí správce daně konat z moci úřední). Do
této skupiny patří zejména daňová tvrzení a obdobně lze postupovat také u podání
registračních. V případě jiných neúčinných podání nastane situace, kdy např. žádost,
stížnost, podnět atd. jakoby nebyly podány a řízení či postup správce daně nevede,
resp. nemusí vést, pokud z obsahu podání nedospěje k závěru, že je třeba konat z
moci úřední (pokud by např. neúčinná stížnost upozornila na vadu řízení, kterou může
správce daně odstranit).
JUDr. Eva Kostolanská
ředitel sekce
Na vědomí
Odbor 32 - Daňová legislativa Ministerstva financí
Odbor 39 - Správní činnosti Ministerstva financí
Generální ředitelství cel
1) Např. § 91 odst. 1 DŘ - podmínka učinění podání nebyla naplněna a řízení tedy
nebylo zahájeno, nebo § 250 - podmínka učinění podání nebyla naplněna a daňový subjekt
tedy nesplnil svou povinnost podat daňové tvrzení.