50489/17/7100-20118-203500
Informace
k problematice registrace k dani z přidané hodnoty
ve znění Dodatku č. 1 (č.j.: 31113/19/7100-20118-203500)
ve znění Dodatku č. 2 (č.j.: 75850/20/7100-20118-203500)
GENERÁLNÍ FINANČNÍ ŘEDITELSTVÍ
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce metodiky a výkonu daní
Generální finanční ředitelství zaznamenalo opakující se dotazy podnikatelské
veřejnosti vztahující se k registračnímu řízení k dani z přidané hodnoty, a to zejména
v souvislosti s prověřováním výkonu ekonomické činnosti žadatelů o registraci k DPH
a délkou registračního řízení. Účelem této informace je proto nejen připomenout obsah
vybraných údajů potřebných pro správu daně v přihlášce k registraci k DPH (v textu
dále také jako "přihláška") a některé aspekty procesu registračního řízení v rámci
stávajících právních předpisů v kontextu existujících rizik v oblasti DPH, ale zejména
upozornit na možnost podat souběžně s přihláškou přílohu týkající se doložení výkonu
ekonomické činnosti žadatele o registraci, popř. i jiné přílohy prokazující naplnění
ostatních zákonných podmínek v případě povinné registrace, nebo přílohy dokládající
některé údaje nezbytné pro správu daně uváděné v přihlášce (skutečné sídlo, bankovní
účet). Doložení těchto příloh společně s přihláškou je dobrovolné, nicméně se tím
může samotný proces registrace urychlit.
Tato informace poskytuje pouze základní přehled o problematice registrace k dani
z přidané hodnoty zaměřený na registraci plátce a registraci identifikované osoby.
K problematice registrace skupiny DPH1) existují již dříve zveřejněné podrobné informační
materiály (zveřejněny na webové stránce: http://www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/dan-z-pridane-hodnoty/informace-stanoviska-a-sdeleni/skupina).
Obdobně k ostatním aspektům souvisejícím s registrací k DPH byly již zveřejněny některé
informace (např. http://www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/dan-z-pridane-hodnoty/informace-stanoviska-a-sdeleni/registrace-platce-danova-priznani).
1. Důvody registrace k DPH
2)
Z pohledu zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "ZDPH") existuje několik možností, jak se stát osobou registrovanou
k DPH. Jedná se buď o registraci plátce (zákonnou, resp. povinnou nebo dobrovolnou)
nebo o registraci identifikované osoby (zákonnou nebo dobrovolnou).
a) Povinná registrace plátce
Důvody vzniku povinné registrace:
- § 6 ZDPH: Plátcem se stane osoba povinná k dani3) se sídlem v tuzemsku,
jejíž obrat4) za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních
měsíců přesáhne 1 000 000 Kč, s výjimkou osoby, která uskutečňuje pouze plnění osvobozená
od daně bez nároku na odpočet daně. Tato osoba se stává plátcem od prvního dne druhého
měsíce následujícího po měsíci, ve kterém překročila stanovený obrat, nestane-li
se podle ZDPH plátcem dříve.
- § 6b odst. 1 ZDPH: Osoba povinná k dani je plátcem ode dne nabytí majetku,
pokud nabývá tento majetek pro účely uskutečňování ekonomických činností na základě
rozhodnutí o privatizaci podle zákona upravujícího podmínky převodu majetku státu
na jiné osoby, nebo od plátce nabytím obchodního závodu.
- § 6b odst. 2 ZDPH: Osoba povinná k dani je plátcem ode dne zápisu přeměny
právnické osoby do veřejného rejstříku nebo jemu odpovídající evidence vedené podle
práva příslušného státu, pokud na ni při této přeměně přechází nebo je převáděno
jmění zanikající nebo rozdělované právnické osoby, která byla plátcem.
- § 6c odst. 1 ZDPH: Osoba povinná k dani se sídlem v tuzemsku, která poskytuje
služby s místem plnění v tuzemsku, s výjimkou služeb osvobozených od daně bez nároku
na odpočet daně, nebo která uskutečňuje zasílání zboží do tuzemska s místem plnění
v tuzemsku, a to prostřednictvím své provozovny umístěné mimo tuzemsko, je plátcem
ode dne poskytnutí těchto služeb nebo dodání tohoto zboží.
- § 6c odst. 2 ZDPH: Osoba povinná k dani, která nemá sídlo v tuzemsku a která
uskuteční zdanitelné plnění dodání zboží nebo poskytnutí služby s místem plnění v
tuzemsku, s výjimkou plnění, u kterých je povinna přiznat daň osoba, které jsou tato
plnění poskytována, nebo plnění, na která se použije zvláštní režim jednoho správního
místa, je plátcem ode dne uskutečnění tohoto zdanitelného plnění.
- § 6c odst. 3 ZDPH: Osoba povinná k dani, která nemá sídlo v tuzemsku, není
osvobozenou osobou a uskuteční dodání zboží do jiného členského státu (dále jen "JČS"),
které je odesláno nebo přepraveno z tuzemska touto osobou, pořizovatelem nebo zmocněnou
třetí osobou, a to osobě, pro kterou je pořízení zboží v JČS předmětem daně, je plátcem
ode dne dodání tohoto zboží.
- § 6c odst. 4 ZDPH:
Osoba povinná k dani, která nemá sídlo v tuzemsku a uskuteční
dodání zboží za úplatu, které je přemístěním zboží z tuzemska do jiného členského
státu, je plátcem ode dne dodání tohoto zboží, pokud je pořízení tohoto zboží v jiném
členském státě pro tuto osobu předmětem daně.
- § 6d ZDPH: Osoba povinná k dani, která je členem skupiny a která uskuteční
zdanitelné plnění dodání zboží nebo poskytnutí služby s místem plnění v tuzemsku
svou částí umístěnou mimo tuzemsko, s výjimkou plnění, u kterých je povinna přiznat
daň osoba, které jsou tato plnění poskytována, je plátcem ode dne uskutečnění tohoto
plnění.
- § 6e ZDPH: Dědic, který majetek nabyl po zemřelém plátci a který pokračuje
v uskutečňování ekonomických činností, je plátcem ode dne přechodu daňové povinnosti
zůstavitele.
Přihláška k registraci u povinných registrací plátce:
Osoba povinná k dani uvedená v § 6 ZDPH je povinna podat přihlášku k registraci
do 15 dnů po skončení kalendářního měsíce, ve kterém překročila stanovený obrat (§
94 odst. 1 ZDPH).
Plátce uvedený v § 6b až 6e ZDPH je povinen podat přihlášku k registraci do 15
dnů ode dne, ve kterém se stal plátcem (§ 94 odst. 2 ZDPH).
b) Dobrovolná registrace plátce
Kromě výše uvedených podmínek, při jejichž splnění se stává osoba povinná k dani
plátcem DPH, připouští ZDPH u osob povinných k dani i registraci dobrovolnou.
Přihláška k registraci u dobrovolných registrací plátce:
Osoba povinná k dani se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku, která uskutečňuje
nebo bude uskutečňovat plnění s nárokem na odpočet daně, může podat přihlášku k registraci
dle § 94a odst. 1 ZDPH.
Tato osoba je plátcem ode dne následujícího po dni oznámení rozhodnutí, kterým
je tato osoba registrována (§ 6f odst. 1 ZDPH).
Osoba povinná k dani, která nemá sídlo ani provozovnu v tuzemsku a která bude
uskutečňovat plnění s nárokem na odpočet daně s místem plnění v tuzemsku, může podat
přihlášku k registraci dle § 94a odst. 2 ZDPH.
Tato osoba je plátcem ode dne následujícího po dni oznámení rozhodnutí, kterým
je tato osoba registrována (§ 6f odst. 2 ZDPH).
Dle § 94a odst. 3 ZDPH přitom platí, že osoba povinná k dani uvedená v § 94a
odstavci 1 nebo 2 ZDPH může podat přihlášku k registraci nejdříve po uplynutí 1 roku
ode dne, kdy jí byla zrušena registrace plátce z důvodu závažného porušení povinností
vztahujících se ke správě daně.
c) Povinná registrace identifikované osoby
Důvody vzniku povinné registrace identifikované osoby:
- § 6g ZDPH: Osoba povinná k dani, která není plátcem, nebo právnická osoba
nepovinná k dani jsou identifikovanými osobami, pokud v tuzemsku pořizují zboží z
JČS, které je předmětem daně, kromě zboží pořízeného prostřední osobou v rámci zjednodušeného
postupu při dodání zboží uvnitř území Evropské unie formou třístranného obchodu,
ode dne prvního pořízení tohoto zboží.
- § 6h ZDPH: Osoba povinná k dani se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku, která
není plátcem, je identifikovanou osobou ode dne přijetí zdanitelného plnění s místem
plnění v tuzemsku od osoby neusazené v tuzemsku, pokud se jedná o poskytnutí služby,
dodání zboží s instalací nebo montáží, nebo dodání zboží soustavami nebo sítěmi.
- § 6i ZDPH: Osoba povinná k dani se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku, která
není plátcem, je identifikovanou osobou ode dne poskytnutí služby s místem plnění
v JČS podle § 9 odst. 1 ZDPH, s výjimkou poskytnutí služby, které je v JČS osvobozeno
od daně.
Přihláška k registraci u povinných registrací identifikované osoby:
Identifikovaná osoba je povinna podat přihlášku k registraci do 15 dnů ode dne,
ve kterém se stala identifikovanou osobou (§ 97 ZDPH).
d) Dobrovolná registrace identifikované osoby
S účinností od 1. ledna 2015 je umožněna dobrovolná registrace identifikované
osoby. Důvodem byly soukromoprávní obtíže při sjednávání podmínek transakce, pokud
odběratel (příp. dodavatel) neměl včas k dispozici DIČ pro účely DPH.
Registrace identifikované osoby pro účely pořízení zboží z JČS:
Jako identifikovaná osoba se může dobrovolně registrovat osoba5), která bude
pořizovat zboží z JČS.
Přihláška k registraci se podává dle § 97a odst. 2 ZDPH. Tato osoba je
identifikovanou osobou ode dne následujícího po dni oznámení rozhodnutí, kterým je
tato osoba registrována (§ 6k ZDPH).
Registrace identifikované osoby pro účely přijetí služby nebo pořízení vybraných
typů zboží s místem plnění v tuzemsku a poskytnutí služby s místem plnění v JČS:
Jako identifikovaná osoba se může dobrovolně registrovat (§ 97a odst. 2 ZDPH)
i osoba povinná k dani se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku, která bude přijímat
službu, nebo pořizovat vybrané typy zboží s místem plnění v tuzemsku od osoby neusazené
v tuzemsku, nebo bude poskytovat službu s místem plnění v JČS, a to ještě před samotným
přijetím nebo poskytnutím tohoto plnění. Konkrétní právní úprava je obsažena v §
6l ZDPH.6)
Registrace identifikované osoby pro účely využití režimu jednotného správního
místa:
Zákon dále umožňuje registraci osobě povinné k dani se sídlem nebo provozovnou
v tuzemsku pro účely poskytování telekomunikačních a elektronicky poskytovaných služeb
nebo služeb rozhlasového a televizního vysílání osobám nepovinným k dani z jiných
členských států ještě před tím, než začnou tyto služby poskytovat.7) Konkrétní právní
úprava je obsažena v § 6j ZDPH a dále v § 97a odst. 1 ZDPH.8)2. Registrační řízení - důvod prověřování přihlášek k registraci
Dle zjištěné praxe dochází v určitých případech k zapojování účelově zaregistrovaných
osob do řetězců obchodních transakcí, přičemž jediným cílem vstupu těchto osob do
systému DPH není reálná ekonomická činnost, ale vytvoření podmínek pro fungování
organizovaného podvodu na DPH (zjednodušeně řečeno daň zůstává zaregistrovanou rizikovou
osobou na výstupu neuhrazena, zatímco odběratel rizikové osoby uplatňuje nárok na
odpočet daně). K fiskální ztrátě (účelově neuhrazené dani při současném čerpání nároku
na odpočet daně) tak dochází v konkrétních případech detekovaných podvodů na DPH
na území České republiky, nebo v jiném členském státě. Případy podvodů na DPH, popř.
také zneužitím systému DPH, se již delší dobu zabývá judikatura Soudního dvora Evropské
unie i některá rozhodnutí soudů na národní úrovni.
Základním preventivním obranným mechanismem proti vzniku organizovaných podvodů
na DPH a dnes již běžně aplikovanou praxí i v řadě jiných členských států Evropské
unie je důsledné a cílené prověřování přihlášek k registraci. Toto prověřování má
za cíl zamezit vstupu rizikových subjektů do systému DPH. Konečným výsledkem této
snahy je omezení možností vzniku daňových podvodů na DPH a tím i vytvoření bezpečnějšího
prostředí pro již registrované plátce.
Cílem postupů finanční správy v tuzemsku v dané oblasti není plošné prověřování
všech žadatelů o registraci k DPH. V první fázi se využijí zejména údaje z přihlášky
k registraci k DPH, příloh k této přihlášce, které dobrovolně předloží samotný žadatel
o registraci k DPH, informace z obchodního či živnostenského rejstříku a informace
získané při plnění povinností na dani z příjmů a jiných daních. Na základě vyhodnocení
těchto prvotních údajů přistoupí správce daně pouze u osob, u kterých vznikly pochybnosti
o správnosti nebo úplnosti registračních údajů, k prověření v rámci postupů k odstranění
pochybností v registračních údajích nebo jiných postupů v souladu se zákonem č. 280/2009
Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád").
Při registraci plátce postupuje správce daně v souladu s daňovým řádem, pokud
ZDPH nestanoví jinak. Vlastní registrační řízení je správcem daně vedeno v souladu
s § 125 až § 131 daňového řádu.
Správce daně dle § 129 odst. 1 daňového řádu rozhodne o registraci ve lhůtě 30
dnů ode dne podání přihlášky, popřípadě ode dne odstranění jejích vad; ve zvlášť
složitých případech může tuto lhůtu prodloužit nejblíže nadřízený správce daně.9)
V případě, že správce daně dospěje k závěru, že údaje uvedené daňovým subjektem
v přihlášce k registraci vzbuzují oprávněné pochybnosti o jejich správnosti či úplnosti,
vyzve daňový subjekt podle § 128 odst. 1 daňového řádu, aby údaje vysvětlil, doložil,
popřípadě doplnil nebo změnil, a to ve lhůtě stanovené správcem daně.
Při postupu k odstranění pochybností v registračních údajích správce daně s přihlédnutím
ke konkrétním okolnostem případu může mimo jiné10) požadovat doložení splnění základní
zákonné podmínky pro dobrovolnou registraci i pro registraci ze zákona, tj. že žadatel
o registraci je osoba povinná k dani ve smyslu § 5 odst. 1 ZDPH, tj. osoba, která
podle zákona samostatně uskutečňuje reálnou ekonomickou činnost. Ekonomická činnost
je zejména definována v § 5 odst. 3 ZDPH jako činnost výrobců, obchodníků a osob
poskytujících služby, včetně důlní činnosti a zemědělské výroby a výkonu svobodných
a jiných obdobných povolání podle jiných právních předpisů, za účelem získávání pravidelného
příjmu. Za ekonomickou činnost se považuje zejména činnost spočívající ve využití
hmotného a nehmotného majetku za účelem získávání pravidelného příjmu.11) Pro účely
registrace k DPH jsou zohledňovány také situace, kdy je vykonávána alespoň přípravná
podnikatelská činnost. Rovněž tyto přípravné činnosti doložené např. věrohodným a
konzistentním ekonomickým záměrem, podnikatelským plánem, investičními výdaji (pořízení
majetku pro výkon ekonomické činnosti), apod., mohou být považovány za ekonomickou
činnost.
Správce daně tedy může zejména u nově vzniklých subjektů požadovat doložení splnění
této základní podmínky pro registraci k DPH, např. může požadovat doložení informace,
jakou konkrétní ekonomickou činnost bude daňový subjekt uskutečňovat, kde ji bude
uskutečňovat, jak bude tato činnost zabezpečena po stránce personální, materiální,
technické, finanční apod.
K urychlení procesu registrace může dojít, pokud daňový subjekt sám spolu s
přihláškou k registraci doloží reálný výkon své ekonomické činnosti (podrobněji viz
bod 3b) této informace).
Pokud správci daně nevzniknou pochybnosti o správnosti nebo úplnosti údajů v
přihlášce k registraci, ekonomická činnost žadatele o registraci k DPH je známa a
žadatel (dlouhodobě) řádně plní povinnosti v oblasti daně z příjmů fyzických osob
nebo daně z příjmů právnických osob, popř. v oblasti jiných daní, ani nevykazuje
žádné znaky rizikového chování, nemusí správce daně přistoupit k důslednějšímu prověřování.
Obecně však platí, že pokud žadatel o registraci nedoloží ekonomickou činnost
nebo pokud správce daně učiní na základě (byť nepřímých) důkazů objektivní závěr,
že registrace k DPH může být využita podvodným způsobem, rozhodne o zamítnutí registrace.
Tento postup správce daně je i v souladu s judikaturou Soudního dvora Evropské unie.12)
3. Přihláška k registraci k dani z přidané hodnoty
a) Jak podat přihlášku
Přihlášku k registraci nebo oznámení o změně registračních údajů lze podat
pouze elektronicky (§ 101a odst. 2 ZDPH)13). Tato zákonná povinnost platí pro plátce
a od 1. 1. 2021 také pro identifikované osoby. S přihlédnutím k čl. VI. odst. 1 přechodných
ustanovení zákona č. 238/2020 Sb. může být podání přihlášky k registraci identifikované
osoby (a stejně tak oznámení změn registračních údajů) za období, která předcházela
dni nabytí účinnosti příslušné novely zákona (tj. do 31. 12. 2020), učiněno i v listinné
podobě14).
U povinných registrací musí být přihláška podána v zákonných lhůtách (blíže viz
bod 1 této informace podle jednotlivých typů povinné registrace).
b) Přílohy přihlášky
Spolu s přihláškou lze také předložit i další dokumenty (ve formě příloh),
které slouží k prokázání zásadních skutečností uvedených v přihlášce. S výjimkou
povinných příloh u osob, které nemají sídlo nebo provozovnu v České republice (viz
níže) je poskytnutí těchto dokumentů v okamžiku podání přihlášky zcela dobrovolné.
-
Příloha přihlášky k registraci k dani z přidané hodnoty - informace o ekonomické
činnosti
Jako nová možnost zrychlení vlastního registračního řízení byl vytvořen jednotný
vzor -
Příloha přihlášky k registraci k dani z přidané hodnoty - informace o ekonomické
činnosti
, který je zároveň vydáván jako příloha této informace (dostupné na webové
stránce: https://www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/dan-z-pridane-hodnoty/registrace-dph/Info-k-problematice-registrace-DPH).Přílohu může žadatel o registraci připojit k přihlášce k registraci formou tzv. jiné
přílohy (více viz bod 3 c) této informace). Využití této přílohy k přihlášce je doporučeno
zejména v případech žadatelů o registraci, jejichž ekonomická aktivita je v počáteční
fázi a správce daně má o jejich činnosti velice málo informací. Podrobné vyplnění
této přílohy poskytne správci daně potřebné detaily, které vykreslují aktuální, případně
plánované ekonomické aktivity daňového subjektu. Tvrzené skutečnosti je vhodné podložit
připojením důkazního materiálu (např. vypracovanými projekty, obchodními plány, rámcovými
smlouvami, fakturami atd.).
Vlastní poskytnutí informací správci daně ve formě této přílohy však nevylučuje možnost
zahájení postupu k odstranění pochybností v registračních údajích, tento postup správce
daně zahájí vždy, když mu vzniknou pochybnosti o správnosti nebo úplnosti údajů uvedených
v přihlášce k registraci. Zaslání vyplněné přílohy dokládající výkon reálné ekonomické
činnosti však může vzniku těchto pochybností zabránit.
-
Přílohy dokládající skutečné sídlo (položka 04 přihlášky)
Skutečné sídlo podle
§ 4 odst. 1 písm. i) ZDPH je zásadní údaj v přihlášce nezbytný pro správu daně.15)
Zejména pokud by v přihlášce právnické osoby bylo uvedeno skutečné sídlo lišící se
od sídla zapsaného v obchodním rejstříku, měly by být přiloženy listiny či jiné důkazní
prostředky nasvědčující tomu, že jde o místo, kde jsou přijímána zásadní rozhodnutí
týkající se řízení osoby povinné k dani, popřípadě místo, kde se schází její vedení.
Žadatel sídlící v prostorách, které nejsou v jeho vlastnictví, může doložit předložením
písemností dokládajících nájemní či jiný vztah k prostorám označeným v přihlášce
jako skutečné sídlo (např. smlouva o pronájmu nebytových prostor uzavřená s vlastníkem
či pronajímatelem).
-
Přílohy dokládající důvody povinné registrace (položka 06 přihlášky)
Registrační
řízení může rovněž urychlit přiložení dokladů prokazujících vznik povinné registrace.
Mohou jimi být u registrace plátce např. faktury dokládající dosažení obratu včetně
přehledu obratu za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních
měsíců (registrace dle § 6 odst. 1 ZDPH), doklad o nabytí majetku (registrace dle
§ 6b ZDPH), doklady dokládající poskytnutí služby či dodání zboží (registrace dle
§ 6c ZDPH), doklad o uskutečnění zdanitelného plnění (registrace dle § 6d ZDPH).
U registrace identifikované osoby mohou být doklady prokazujícími zákonnou registraci
např. daňové doklady a písemnosti související s pořízením zboží z JČS (registrace
dle § 6g ZDPH), doklady a písemnosti související s přijetím zdanitelného plnění s
místem plnění v tuzemsku od osoby neusazené v tuzemsku (registrace dle § 6h ZDPH),
doklady a písemnosti související s poskytnutím služby s místem plnění v JČS dle §
9 odst. 1 ZDPH (registrace dle § 6i ZDPH).
-
Příloha dokládající bankovní účty (položka 11 přihlášky)
Doporučenou přílohou
přihlášky je také smlouva o vedení účtu (příp. potvrzení příslušné banky, že vlastníkem
účtu uváděného v přihlášce je žadatel o registraci). V případě, že vlastníkem účtu
není sám žadatel o registraci, pak je vhodné doložit smlouvu o vedení účtu nebo alespoň
potvrzení příslušné banky o tom, kdo je vlastníkem tohoto účtu. Uvedené platí, pokud
nejsou, nebo nebyly příslušné smlouvy správci daně předloženy v rámci registrace
k jiným daním.
-
Povinné přílohy (položka 14 přihlášky)
Pokud podává přihlášku k registraci k DPH osoba, která nemá sídlo nebo provozovnu
v České republice16), jsou povinnými přílohami:
- osvědčení o registraci k DPH nebo
obdobné dani v jiné zemi,
- povolení k podnikatelské činnosti,
- výpis z obchodního
rejstříku (zahraničního),
- event. jiné přílohy.
Všechny tyto přílohy musí být úředně ověřené kopie originálních dokumentů a překlady
do českého jazyka.
Překlad těchto příloh do českého jazyka není nutno zajistit pouze
v případě písemností ve slovenském jazyce
. V případě nedoložení úředně ověřeného
překladu si správce daně dle § 76 odst. 2 daňového řádu může úředně ověřený překlad
dodatečně vyžádat. Přílohy musí dostatečně a hodnověrně doložit identifikaci žadatele.c) Jak podat přílohy k přihlášce
Veškeré přílohy přihlášky k registraci se podávají primárně elektronicky, jako
tzv. jiná příloha, která je součástí formuláře přihlášky k registraci zveřejněné
na webových stránkách Finanční správy ČR (viz bod 3 a) této informace).
Součet velikostí všech souborů přiložených k přihlášce k registraci v elektronické
podobě (tzv. e-příloh) podávaných prostřednictvím Daňového portálu může být nejvýše
4 MB.17) Jsou-li vkládány jako příloha obrázky vzniklé skenováním nebo pořízené digitálním
fotoaparátem, doporučujeme pro snížení jeho velikosti pro přenos (a současně zachování
čitelnosti) nastavit rozlišení 120 DPI a použít JPG kompresi stupně 9. Tyto parametry
nastavíte s pomocí vašeho programu pro zpracování fotografií nebo programu pro ovládání
skeneru. V případě nutnosti lze přílohy, jejichž celková velikost přesahuje stanovený
limit, řešit např. jejich postupným jednotlivým zasláním jako Obecnou písemnost prostřednictvím
EPO.
Ing. Jiří Fojtík, v. r.
ředitel sekce
Přílohy: Příloha přihlášky k registraci k dani z přidané hodnoty - informace
o ekonomické činnosti - vzor
1) Dle § 5a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění p. p.,
se skupinou pro účely tohoto zákona rozumí skupina spojených osob se sídlem, místem
podnikání nebo provozovnou v tuzemsku, která je registrována k dani jako plátce podle
§ 95a ZDPH. Pokud mají osoby, které jsou součástí skupiny sídlo, místo podnikání
nebo provozovnu mimo tuzemsko, nejsou tyto jejich části součástí skupiny. Skupina
se považuje za samostatnou osobu povinnou k dani. Každá osoba může být členem pouze
jedné skupiny.
2) Žadatel o registraci uvádí v přihlášce konkrétní ustanovení ZDPH, podle kterého
se stává plátcem (§ 6 až § 6f ZDPH), nebo identifikovanou osobou (§ 6g až § 6l ZDPH).
3) Definice osoby povinné k dani je uvedena v bodu 2 této informace.
4) Obrat je definován v § 4a ZDPH jako souhrn úplat bez daně, které osobě povinné
k dani náleží za uskutečněná plnění, s místem plnění v tuzemsku, jde-li o úplaty
za zdanitelné plnění, plnění osvobozené od daně s nárokem na odpočet daně, nebo plnění
osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně podle § 54 až 56a, jestliže nejsou
doplňkovou činností uskutečňovanou příležitostně. Do obratu se nezahrnuje úplata
za dodání nebo poskytnutí dlouhodobého majetku, není-li toto uskutečněné plnění nedílnou
součástí obvyklé ekonomické činnosti osoby povinné k dani.
5) Osoba povinná k dani, která není plátcem, nebo právnická osoba nepovinná k
dani.
6) Osoba povinná k dani se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku, která není plátcem,
je identifikovanou osobou ode dne následujícího po dni oznámení rozhodnutí, kterým
je tato osoba registrována, pokud od osoby neusazené v tuzemsku bude přijímat zdanitelné
plnění s místem plnění v tuzemsku (pokud se jedná o poskytnutí služby, dodání zboží
s instalací nebo montáží, nebo dodání zboží soustavami nebo sítěmi), nebo bude poskytovat
službu s místem plnění v JČS podle § 9 odst. 1 ZDPH, s výjimkou poskytnutí služby,
které je v JČS státě osvobozeno od daně.
7) Resp. v případě, že tato osoba není plátcem, je pro účely použití režimu jednotného
správního místa povinna se stát identifikovanou osobou.
8) Podle § 6j ZDPH osoba povinná k dani, která není plátcem, se sídlem nebo provozovnou
v tuzemsku, která bude poskytovat vybrané služby v rámci zvláštního režimu jednoho
správního místa, je identifikovanou osobou ode dne následujícího pro dni oznámení
rozhodnutí, kterým je tato osoba zaregistrována.
V souladu s § 97a odst. 1 ZDPH může
osoba povinná k dani podat přihlášku k registraci, pokud má sídlo nebo provozovnu
v tuzemsku, není plátcem a bude poskytovat vybrané služby v rámci zvláštního režimu
jednoho správního místa.
9) Pro běh lhůty pro správce daně platí pravidlo uvedené v § 34 daňového řádu,
resp. běh lhůty pro vydání rozhodnutí o registraci pro správce daně, který je závislý
na okamžiku podání žadatelem o registraci, se staví vydáním rozhodnutí (např. výzvy
k odstranění pochybností v registračních údajích), kterým je subjekt vyzván k určité
formě součinnosti, do pátého pracovního dne, kdy dojde k požadované součinnosti.
Pokud osoba zúčastněná na správě daní učinila podání elektronicky způsobem vyžadujícím
dodatečné potvrzení, je pro určení počátku běhu lhůty pro vydání rozhodnutí nebo
provedení jiného úkonu správce daně rozhodný den, kdy bylo podáno potvrzení tohoto
podání.
10) Přihláška k registraci může být správcem daně prověřována z pohledu přípravy
či výkonu ekonomické činnosti i s ohledem na další aspekty chování a jednání žadatele
o registraci, a to konkrétně z hlediska kontaktnosti a spolupráce žadatele se správcem
daně, z hlediska faktičnosti sídla či místa podnikání, z hlediska propojenosti osob
a zapojení osob, jež figurují v již zjištěných daňových podvodech, i z pohledu spolehlivosti
příp. nespolehlivosti.
11) Podle § 5 odst. 3 ZDPH samostatně uskutečňovanou ekonomickou činností není
činnost zaměstnanců nebo jiných osob, kteří mají uzavřenou smlouvu se zaměstnavatelem,
na základě níž vznikne mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem pracovněprávní vztah,
případně činnosti osob, které jsou zdaňovány jako příjmy ze závislé činnosti.
12) Např. bod 30 rozsudku C-527/11 Lotyšsko vs. Ablessio SIA: "Členské státy
mohou v souladu s čl. 273 prvním pododstavcem směrnice 2006/112/ES legitimně přijmout
opatření, která mohou zabránit zneužití identifikačních čísel zejména podniky, jejichž
činnost, a v důsledku toho postavení osoby povinné k dani, by byly čistě fiktivní."
13) Konkrétní podobu přihlášky najdete např. na adrese:https://adisepo.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_pub/dpr/uvod.faces
(Kroky: Elektronická podání pro finanční správu › Elektronické formuláře › Registrace
› Přihláška k registraci k dani z přidané hodnoty platná od 1. 1. 2015). Stručný
přehled možností elektronického podání je možné nalézt na webových stránkách: http://www.financnisprava.cz/cs/dane-elektronicky/strucny-prehled.
Podrobné informace k elektronickému podávání pro finanční správu jsou k dispozici
na webových stránkách: http://www.financnisprava.cz/cs/dane-elektronicky/danovy-portal/elektronicka-podani-pro-financni-spravu.
Přihláška k registraci zasílaná datovou zprávou, musí být v souladu s Pokynem GFŘ-D-48,
kterým se stanovuje formát a struktura datové zprávy, ve formátu .XML a struktuře
odpovídající XSD schématům definovaným a zveřejněným na adrese: http://adisepo.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_pub/epo2_info/popis_struktury_seznam.faces.
14) Např. osoba povinná k dani, která není plátcem a která pořídila zboží z jiného
členského státu a stala se identifikovanou osobou dne 30. 12. 2020 podle § 6g ZDPH,
je povinna podat přihlášku k registraci do 15 dnů ode dne, kdy se stala identifikovanou
osobou (tj. do 14. 1. 2021), přihlášku k registraci může podat v listinné nebo elektronické
podobě. Pokud by se ale osoba povinná k dani stala identifikovanou osobou ze zákona
po 1. 1. 2021, musí podat přihlášku k registraci už pouze elektronicky. Pro více
informací k těmto povinnostem identifikovaných osob viz Informace GFŘ k elektronickému
podání identifikovaných osob v oblasti daně z přidané hodnoty od 1. 1. 2021.
15) Podrobněji ke skutečnému sídlu viz také Upozornění GFŘ, které je dostupné
na: http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-novinky/2015_Upozorneni-GFR-k-registracnimu-udaji-skutecne-sidlo.pdf.
16) V případě, že se jedná o osobu povinnou k dani, která nemá sídlo podle daňového
řádu nebo místo pobytu podle daňového řádu anebo provozovnu v České republice, je
místně příslušným správcem daně Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj, proto by
měla být přihláška adresována tomuto úřadu - viz. informace na webové stránce http://www.financnisprava.cz/cs/dane/novinky/2016/zmena-mistni-prislusnosti-pro-dan-z-prid-7513.
17) To neplatí při zasílání přihlášky prostřednictvím datové schránky, kde je
§ 5 vyhlášky č. 194/2009 o užívání a provozování informačních schránek stanovena
maximální velikost datové zprávy dodávané do datové schránky na 20 MB.