64930/17/7100-20118-011073
Informace
GFŘ
k režimu přenesení daňové povinnosti u vybraných plnění s účinností od 1.
7. 2017
Generální finanční ředitelství
Lazarská 15/7, 117 22 Praha 1
Sekce metodiky a výkonu daní
Novela zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „ZDPH“), rozšiřuje s účinností od 1. 7. 2017 režim přenesení daňové
povinnosti v kategorii tzv. trvalého použití režimu přenesení daňové povinnosti1
o následující plnění uskutečněná mezi plátci:
- poskytnutí zprostředkovatelské služby
podle § 92 odst. 5 ZDPH, tj. služby spočívající v obstarání dodání investičního zlata,
pokud je u poskytnutí této služby uplatněna daň,
- dodání nemovité věci prodávané
dlužníkem z rozhodnutí soudu v řízení o nuceném prodeji,
- poskytnutí pracovníků pro
stavební nebo montážní práce,
- dodání zboží poskytovaného jako záruka při realizaci
této záruky,
- dodání zboží po postoupení výhrady vlastnictví nabyvateli a výkon tohoto
práva nabyvatelem.
Cílem tohoto materiálu je poskytnout podrobněji klíčové informace pro správnou
aplikaci režimu přenesení daňové povinnosti v těchto jednotlivých oblastech.
1.
Poskytnutí zprostředkovatelské služby podle § 92 odst. 5 ZDPH
(§ 92b odst. 3 ZDPH)
1.1 Režim přenesení daňové povinnosti v rámci zvláštního režimu pro investiční
zlato
Podstatou zvláštního režimu pro investiční zlato je osvobození od daně bez nároku
na odpočet daně, které se uplatní jak při dodání investičního zlata v tuzemsku, jeho
pořízení z jiného členského státu, jeho dovozu, tak i při poskytnutí zprostředkovatelské
služby spočívající v zajištění dodání investičního zlata, jeho pořízení z jiného
členského státu nebo jeho dovozu.
V rámci zvláštního režimu pro investiční zlato jsou však vymezeny situace, za
kterých může být při dodání investičního zlata či poskytnutí související zprostředkovatelské
služby uplatněna daň. Z důvodu zamezení daňovým únikům je příslušnou právní úpravou2
umožněno členským státům v případě uskutečnění zdanitelných plnění v rámci zvláštního
režimu pro investiční zlato zavést na tato plnění režim přenesení daňové povinnosti.
Podle příslušné právní úpravy, která je v tuzemsku účinná již od 1. 1. 2006, platí,
že pokud se výrobce investičního zlata či osoba, která zlato přemění na investiční
zlato, rozhodne pro zdanění jinak osvobozeného dodání investičního zlata (§ 92 odst.
4 ZDPH), podléhá tato transakce režimu přenesení daňové povinnosti (viz současné
znění ust. § 92b odst. 1 písm. b) ZDPH).
1.2 Vymezení předmětného plnění a základních podmínek
S účinností od 1. 7. 2017 se režim přenesení daňové povinnosti zavádí na poskytnutí
zprostředkovatelské služby (služby poskytnuté plátcem, který jedná jménem a na účet
jiné osoby), které je zdanitelným plněním, a spočívá v obstarání dodání investičního
zlata jinému plátci s místem plnění v tuzemsku. Jedná se tedy o situaci, kdy se zprostředkovatel
rozhodne v návaznosti na splnění zákonných podmínek zvláštního režimu pro investiční
zlato uplatnit daň při poskytnutí své služby jinému plátci (a nejedná se tak o osvobozené
plnění bez nároku na odpočet daně v rámci zvláštního režimu pro investiční zlato,
resp. podle § 92 odst. 3 ZDPH).
Přitom platí, že u této zprostředkovatelské služby může být uplatněna daň (zprostředkovatel
se může rozhodnout daň uplatnit), pouze rozhodne-li se plátce (výrobce investičního
zlata či osoba měnící zlato na investiční zlato) u dodání tohoto investičního zlata
jinému plátci v tuzemsku uplatnit daň (tato návaznost zdanění zprostředkovatelské
služby na zdanění dodání investičního zlata je zakotvena v § 92 odst. 5 ZDPH).
Obdobně jako u ostatních plnění podléhajících režimu přenesení daňové povinnosti,
také u zdaněné zprostředkovatelské služby spočívající v obstarání dodání investičního
zlata platí, že režimu přenesení daňové povinnosti bude podléhat pouze poskytnutí
této služby mezi osobami, které jsou k datu uskutečnění předmětného plnění registrované
jako plátci v tuzemsku.
2. Dodání nemovité věci prodávané dlužníkem z rozhodnutí soudu v řízení o nuceném
prodeji (§ 92d odst. 2 ZDPH)
2.1 Vymezení předmětného plnění a základních podmínek
Pro účely uplatnění režimu přenesení daňové povinnosti musí být současně naplněny
tyto základní podmínky:
- Jedná se o nucený prodej nemovité věci z rozhodnutí soudu,
za který lze pro účely aplikace zvláštního režimu dle § 92d odst. 2 ZDPH považovat
jakýkoliv prodej nemovité věci dlužníka v důsledku omezené schopnosti dlužníka uhradit
své závazky vůči věřitelům, pokud tomuto prodeji předchází rozhodnutí soudu nebo
jiný procesní úkon soudu.
Režimu přenesení daňové povinnosti podléhá zejména prodej
nemovité věci při soudním výkonu rozhodnutí3, v rámci exekuce nemovité věci prováděné
soudním exekutorem4, nebo v rámci insolvenčního řízení5.
Pokud samotné zpeněžení (prodej) nemovité věci proběhne formou veřejné dražby, bude
se režim přenesení daňové povinnosti při splnění ostatních zákonných podmínek vztahovat
zejména na tzv. nedobrovolné dražby (prováděné proti vůli majitele nemovité věci,
na návrh dražebního věřitele, jehož pohledávka je přiznána vykonatelným soudním rozhodnutím).
Může jít ale také o dražbu dobrovolnou - pokud je dražba prováděna likvidátorem, insolvenčním
správcem, či na návrh jiné oprávněné osoby (tedy nikoliv na návrh samotného vlastníka
nemovité věci).
- Dodání nemovité věci je zdanitelným plněním, tj. nejedná se o plnění
osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně - nejsou splněny zákonné podmínky pro
toto osvobození dle vymezení v § 56 ZDPH.
- Oba účastníci, tj. dlužník (dodavatel)
a odběratel6 (např. vydražitel nemovité věci) jsou osoby registrované jako plátci
v tuzemsku.
2.2 Specifika dodání nemovité věci v řízení o nuceném prodeji podléhající režimu
přenesení daňové povinnosti
Datum uskutečnění zdanitelného plnění, ke kterému je odběratel povinen přiznat
daň, se stanoví v závislosti na nastalé situaci podle obecných pravidel stanovených
v § 21
ZDPH. V případě prodeje nemovité věci ve veřejné dražbě je tímto datem podle § 21
odst. 1
písm. b) ZDPH den příklepu podle zákona o veřejných dražbách.
Daňové doklady:
Podle § 28 odst. 3 ZDPH je povinen orgán veřejné moci7 nebo dražebník8 namísto
plátce vystavit daňový doklad při dražbě obchodního majetku plátce nebo při jeho
prodeji mimo dražbu, a to obdobně podle § 28 odst. 1 písm. a) ZDPH, a poskytnout
daňový doklad tomuto plátci.
Tento daňový doklad musí být vystaven jménem plátce, jehož majetek se v dražbě
či mimo dražbu prodává, a měl by obsahovat všechny povinné náležitosti - danému plátci
slouží daňový doklad mimo jiné ke splnění zákonné povinnosti vykázat danou transakci
v kontrolním hlášení (§ 101c ZDPH).
V souladu s § 32a ZPDH je tímto daňovým dokladem potvrzení vystavené při dražbě
obchodního majetku plátce a při prodeji mimo dražbu, pokud obsahuje náležitosti daňového
dokladu9 a sdělení, že se jedná o prodej prostřednictvím osoby určené k uskutečnění
prodeje obchodního majetku plátce.
V případě prodeje obchodního majetku plátce ve zvláštním režimu přenesení daňové
povinnosti podle § 92d odst. 2 ZDPH se § 108 odst. 4 ZDPH neuplatní.10
Povinnosti stanovené pro osobu určenou k uskutečnění prodeje obchodního majetku
plátce v tomto ustanovení v oblasti úhrady daně, a také pravidlo, které stanoví,
že za zaplacení daně odpovídají plátce a tato osoba společně a nerozdílně, se vztahují
pouze na běžný režim zdanění.
Při naplnění podmínek pro aplikaci režimu přenesení daňové povinnosti dle § 92d
odst. 2 ZDPH, se nepoužije § 92d odst. 1 ZDPH (režim přenesení daňové povinnosti
při dodání nemovité věci, pokud se uplatňuje daň dle § 56 odst. 5 ZDPH).11
3. Poskytnutí pracovníků pro stavební nebo montážní práce (§ 92e odst. 3 ZDPH)
3.1 Vymezení předmětného plnění a základních podmínek
3.1.1 Poskytnutí pracovníků
Poskytnutí pracovníků (pracovní síly) pro stavební nebo montážní práce pro účely
aplikace režimu přenesení daňové povinnosti lze obecně vyložit jako zaměstnávání
fyzických osob za účelem výkonu jejich práce pro uživatele, kterým se rozumí jiná
právnická nebo fyzická osoba, která práci přiděluje a dohlíží na její provedení (agenturní
zaměstnávání).12
Tento typ zprostředkování zaměstnání může poskytovat pouze agentura práce a nemohou
ho vykonávat krajské pobočky Úřadu práce.13 Agentury práce jsou definovány jako právnické
nebo fyzické osoby, pokud mají povolení k příslušné formě zprostředkování zaměstnání.14
Podmínky agenturního zaměstnávání upravuje podrobně § 307a - § 309
zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník
práce“) a také § 58 až § 66 zákona o zaměstnanosti. Seznam agentur práce je dostupný
na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí: https://portal.mpsv.cz/sz/obcane/zpr_prace.
Pro účely aplikace režimu přenesení daňové povinnosti nejsou však informace v tomto
seznamu agentur zavazující, mají pouze informativní charakter.
3.1.2 Stavební nebo montážní práce
Pro vymezení pojmu stavební nebo montážní práce pro účely aplikace § 92e odst.
3
ZDPH je nutno vycházet z § 92e odst. 1 ZDPH. Jedná se tedy o stavební nebo montážní
práce, které podle sdělení Českého statistického úřadu o zavedení Klasifikace produkce
(CZ-CPA) uveřejněného ve Sbírce zákonů odpovídají číselnému kódu klasifikace produkce
CZ-CPA 41 až 43 platnému od 1. ledna 2008.15
Kód CZ-CPA 41 zahrnuje budovy a jejich výstavbu, kód CZ-CPA 42 inženýrské stavby
a jejich výstavbu, kód CZ-CPA 43 specializované stavební práce jako např. demoliční,
průzkumné vrtné, elektroinstalační, instalatérské, topenářské, plynařské, malířské,
natěračské, sklenářské, pokrývačské, omítkářské, truhlářské, lešenářské, zednické
práce, příprava staveniště, instalaci rozvodů vody, kanalizace, topení, plynu atp.16
Pokud budou pracovníci poskytnuti na vícero prací, přičemž stavební a montážní
práce, které spadají do CZ-CPA 41-43 představují pouze část těchto prací (poměr ceny
stavebních a montážních prací ani ceny zařízení není podstatný), bude také u poskytnutí
pracovníků uplatněn režim přenesení daňové povinnosti podle § 92e odst. 3 ZDPH při
naplnění ostatních zákonných podmínek.
O skutečnosti, zda se jedná o stavební nebo montážní práce, které lze zařadit
do číselného kódu klasifikace produkce CZ-CPA 41-43 platné od 1. ledna 2008, informuje
primárně poskytovatele (agentura práce) příjemce (uživatel) služby.
Pokud příjemce (uživatel) služby nepostupoval dle předchozí věty, pak sekundárně
poskytovatel (agentura práce) posoudí stavební a montážní činnosti, na které je dle
uzavřené dohody mezi poskytovatelem (agentura práce) a příjemcem (uživatel) služby
přidělen pracovník, v souladu s číselnými kódy klasifikace produkce CZ-CPA a pokud
tyto stavební a montážní činnosti mohou být dle svého charakteru zařazeny do číselného
kódu klasifikace produkce CZ-CPA 41 až 43 platné od 1. 1. 2008, pak poskytovatel
(agentura práce) i příjemce (uživatel) služby mohou mít důvodně za to, že takové
poskytnutí (přidělení) pracovníků je v režimu § 92e odst. 3 ZDPH a tento režim ve
vzájemné shodě použít.
Předmětem zdanění v režimu přenesení daňové povinnosti je služba (poskytnutí
pracovní síly pro stavební nebo montážní práce) poskytovaná agenturou práce (formálním
zaměstnavatelem, který provádí zaměstnávání fyzických osob - např. zedníků a stavebních
pracovníků) uživateli (faktickému zaměstnavateli, který ukládá pracovní úkoly, organizuje,
řídí a kontroluje práci zaměstnanců). Pro uplatnění režimu přenesení daňové povinnosti
i zde platí, že poskytovatel (agentura práce) i příjemce (uživatel) služby musí být
osoby registrované jako plátci v tuzemsku.
Režimu přenesení daňové povinnosti podléhá také poskytnutí pracovní síly pro
stavební nebo montážní práce osobami, které nesplní všechny podmínky agenturního
zaměstnávání stanovené v zákoně o zaměstnanosti nebo zákoníku práce, pokud charakter
těchto poskytovaných služeb naplňuje fakticky znaky agenturního zaměstnávání a poskytovatel
i příjemce poskytovaných služeb jsou osobami registrovanými jako plátci v tuzemsku.
3.2 Základ daně
Stanovení základu daně vychází z obecné právní úpravy (§ 36 ZDPH). V souvislosti
s agenturním zaměstnáváním nutno upozornit, že do základu daně mohou, je-li tak smluvně
ujednáno mezi předmětnými subjekty17, kromě samotné služby poskytnutí pracovníků
vstupovat i náklady spojené s výkonem práce, a to bez ohledu na to, zda tyto náklady
vznikají z vůle poskytovatele nebo příjemce dané služby. Jedná se o vedlejší výdaje
dle § 36 odst. 3 písm. c) ZDPH. Na celou tuto ekonomickou transakci se pak bude vztahovat
režim přenesení daňové povinnosti.
3.3 Plnění, na která se režim přenesení daňové povinnosti nevztahuje
a) Obecně
se režim přenesení daňové povinnosti podle § 92a a násl. ZDPH nevztahuje na přeshraniční
poskytnutí pracovní síly.
Některé situace ale mohou být výjimkou, a mezinárodní poskytování
pracovních sil tak může být službou, která je předmětem režimu přenesení daňové povinnosti.
Např. se jedná o poskytnutí pracovníků pro stavební nebo montážní práce ze zahraničí
uživateli - faktickému zaměstnavateli (osoba registrovaná jako plátce) v tuzemsku,
kdy zahraniční agentura práce má organizační složku v tuzemsku, a tato organizační
složka (coby faktický poskytovatel této služby) je osoba registrovaná jako plátce
v tuzemsku. V tomto případě se režim přenesení daňové povinnosti při splnění všech
ostatních podmínek uplatní.
b) Režim přenesení daňové povinnosti se nevztahuje na jiné formy zprostředkování
zaměstnání, kterými se rozumí:
- vyhledání zaměstnání pro fyzickou osobu, která se
o práci uchází a vyhledání zaměstnanců pro zaměstnavatele, který hledá nové pracovní
síly (§ 14 odst. 1 písm. a) zákona o zaměstnanosti), tj. na klasický způsob zprostředkování
zaměstnání, kdy je nabídka pracovní síly a poptávka po ní realizována prostřednictvím
třetího subjektu,
- poradenská a informační činnost v oblasti pracovních příležitostí (§ 14 odst. 1
písm. c) zákona o zaměstnanosti), tj. všechny ostatní aktivity související s realizací
zprostředkování tak, jak je to formulováno z hlediska mezinárodních zvyklostí; a
to také poskytování informací vedoucích k nabídce práce či poradenství (např. o volných
pracovních místech).
c) Režim přenesení daňové povinnosti se nevztahuje dále na dočasné přidělení zaměstnance
k jinému zaměstnavateli dle § 43a zákoníku práce a případnou samostatnou refundaci
nákladů spojených s výkonem práce.
Dle § 43a odst. 8 zákoníku práce je úpravu dočasného přidělení zaměstnance k
jinému zaměstnavateli zakázáno použít na agenturní zaměstnávání. Dočasné přidělení
zaměstnance k jinému zaměstnavateli a agenturní zaměstnávání (§ 307a - § 309 zákoníku
práce a § 14 odst. 1 písm. b) zákona o zaměstnanosti) jsou i přes určitou podobnost
dva rozlišné instituty, přičemž podmínky jejich využití jsou samostatně právně vymezeny.
Předně na rozdíl od agenturního zaměstnávání18 podle § 43a odst. 2 zákoníku práce
nesmí být za dočasné přidělení zaměstnance k jinému zaměstnavateli poskytována úplata
(mezi oběma zaměstnavateli nesmí být sjednána odměna, tj. neexistuje úplata za samotnou
poskytnutou službu přidělení zaměstnance).
Pokud jde o mzdu nebo plat a cestovní náhrady, tyto poskytne zaměstnanci po
dobu dočasného přidělení zaměstnavatel, který zaměstnance dočasně přidělil19, přičemž
zaměstnavatel, k němuž je zaměstnanec dočasně přidělován, uvedené náklady uhradí
- refunduje. Tato prostá refundace vybraných nákladů spojených s výkonem práce však
v žádném případě nepředstavuje odměnu (úplatu) za službu přidělení zaměstnance. Úhrada
mzdových a jiných nákladů na zaměstnance hrazená v rámci institutu dočasného přidělení
podle § 43a zákoníku práce zaměstnavatelem, u kterého je zaměstnanec přidělen, zaměstnavateli,
který ho přidělil, není úplatou za zdanitelné plnění mezi těmito dvěma zaměstnavateli.20
4. Dodání zboží poskytovaného jako záruka při realizaci této záruky (§ 92ea písm.
a) ZDPH)
Zboží je poskytnuto plátcem (ručitelem, dále jen „dlužníkem“) jinému plátci (příjemci
záruky, dále jen „věřiteli“) jako záruka. Toto samotné poskytnutí zboží jako záruky
není předmětem daně (nejsou naplněny základní atributy jako jsou převod práva nakládat
se zbožím jako vlastník21 a existence úplaty). Poskytnutí zboží jako záruky je pouze
nezbytnou podmínkou pro poskytnutí plnění (např. poskytnutí finanční služby jako
je poskytnutí úvěru).
4.1 Vymezení základních podmínek
Pro účely bližšího vymezení předmětného plnění, které podléhá režimu přenesení
daňové povinnosti podle § 92ea písm. a) ZDPH, je nutno vycházet ze zákona č. 89/2012
Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „občanský zákoník“),
konkrétně využitelné pro daný účel jsou zejména instituty zajišťovací převod práva
(§ 2040 až § 2044
občanského zákoníku)22 a zástavní právo (§ 1309 a násl. občanského zákoníku)23.
Režim přenesení daňové povinnosti se uplatní až při „realizaci záruky“, a to
budou-li splněny současně následující podmínky:
a) Jako záruka bylo poskytnuto zboží
dle definice ZDPH (tj. nejčastěji hmotná věc, movitá věc nebo nemovitá věc, nejedná
se tak např. o finanční záruku, záruku formou cenného papíru, pohledávku atp.).
b) Dochází k realizaci této záruky z důvodu neplnění závazku jedné strany (dlužníka),
tj. dochází k samotnému dodání zboží24, kterým je dle § 13 odst. 1 ZDPH převod práva
nakládat se zbožím jako vlastník. Musí přitom dojít k faktickému převodu práva nakládat
se zbožím jako vlastník, a to v závislosti na nastalé situaci buď z dlužníka na věřitele,
nebo z dlužníka na třetí osobu.
K situaci převodu práva nakládat se zbožím jako vlastník
z dlužníka na věřitele dochází např. pokud má věřitel právo si zboží ponechat (propadná
zástava), nebo stane-li se převod práva nepodmíněným (u zajišťovacího převodu práva).
Pokud dojde k dvojímu dodání zboží (první dodání: dlužníkem věřiteli; a následně
druhé dodání: věřitelem třetí osobě), bude režimu přenesení daňové povinnosti podle
§ 92ea písm. a) ZDPH podléhat pouze první dodání, neboť tento režim se zavádí z důvodu
omezené schopnosti dlužníka/dodavatele uhradit své závazky, včetně dlužných daní
(může jít popř. o osobu insolventní). Druhé dodání zboží uskutečněné věřitelem pro
třetí osobu (samotný prodej zboží) už režimu přenesení daňové povinnosti podle §
92ea písm. a) ZDPH nepodléhá, zdanění proběhne podle obecných pravidel ZDPH v závislosti
na charakteru transakce.
K situaci převodu práva nakládat se zbožím jako vlastník z dlužníka na třetí osobu
dochází v případě prodeje zástavy věřitelem (zástavní věřitel zpeněžuje zástavu jako
věc cizí, nestává se vlastníkem), anebo v případě, že prodej zástavy nerealizuje
věřitel, ale jiná osoba na jeho návrh (např. dražebník ve veřejné dražbě, soud, exekutor
v rámci exekuce, atp.).
c) Jedná se o dodání zboží za úplatu plátcem v rámci uskutečňování ekonomické činnosti
s místem plnění v tuzemsku (viz obecná definice předmětu daně - § 2 odst. 1 písm.
a) ZDPH). Měla by přitom existovat přímá vazba mezi dodaným zbožím a obdrženou úplatou.25
Tato přímá vazba mezi dodaným zbožím a obdrženou úplatou je naplněna, dojde-li ke
zpeněžení zboží poskytnutého jako záruka věřitelem, tj. k prodeji zboží věřitelem
třetí osobě v důsledku neplnění závazků dlužníka. Zpeněžením zboží si věřitel uhrazuje
pohledávku vůči dlužníkovi. Případný kladný rozdíl mezi obdrženou cenou (výtěžkem
z prodeje zboží) a nesplacenou výší pohledávky (ponížený o případné náklady související
s prodejem) je dlužníkovi vrácen, nebo je mu vrácena dosud uhrazená výše pohledávky
(výtěžek z prodeje se shoduje s celkovou výší pohledávky). Je-li popř. prodejní cena
nižší než dluh, dlužník doplatí tento rozdíl, který ale není předmětem daně. Na prodej
zástavy věřitelem nutno nahlížet jako na právní jednání věřitele, který jedná svým
jménem, ale na účet dlužníka, neboť výtěžek zpeněžení je oprávněn si ponechat pouze
ve výši, která mu dle zákona nebo ujednání náleží.
Také pokud se převod práva stane nepodmíněným a dlužník předá věřiteli vše, co je
nutné k plnému výkonu převedeného práva, platí, že převyšuje-li obvyklá cena jistoty
zřejmě výši zajištěného dluhu, vyplatí věřitel osobě, která jistotu poskytla, částku
odpovídající rozdílu; přitom si započte náklady, které v souvislosti s výkonem zajišťovacího
převodu práva účelně vynaložil.26
d) Oba relevantní účastníci vztahu jsou osoby registrované jako plátci v tuzemsku.
Pro účely režimu přenesení daňové povinnosti je dodavatelem zboží vždy dlužník. Odběratelem
je v závislosti na nastalé situaci věřitel27 nebo třetí osoba28.
4.2 Základní daňové souvislosti
Základ daně pro účely aplikace režimu přenesení daňové povinnosti podle § 92ea
písm. a) ZDPH je nutno stanovit v závislosti na konkrétní nastalé situaci podle obecných
pravidel uvedených v § 36 ZDPH. Může jím být v závislosti na nastalé situaci částka,
za kterou je zboží prodáno třetí osobě. Pokud by prodejní cena byla nižší než dlužná
částka, základ daně bude tvořen fakticky částkou, o kterou byl umořen dluh, sníženou
o případné náklady na prodej. Pokud by při zpeněžení byla inkasována částka větší
než dluh (tj. došlo by k umoření dluhu a zbývající částka by byla vyplacena dlužníkovi),
základem by byl fakticky součet umořeného dluhu a vyplacené částky, resp. tento součet
snížený o případné náklady na prodej.
Datum uskutečnění zdanitelného plnění se stanoví dle § 21 ZDPH v závislosti na
způsobu prodeje konkrétního zboží.
K daňovému dokladu: Dlužník (nebo v závislosti na nastalé situaci orgán veřejné
moci nebo dražebník) je povinen vystavit pro věřitele (nebo třetí osobu) daňový doklad
obsahující zákonné náležitosti daňového dokladu včetně údaje „daň odvede zákazník“
(§ 29
odst. 2 písm. c) ZDPH).
Pokud nastane situace, že daňový doklad je povinen namísto plátce (dlužníka)
vystavit orgán veřejné moci nebo dražebník (§ 28 odst. 3 ZDPH), musí být tento daňový
doklad vystaven jménem plátce (dlužníka), jehož majetek se v dražbě nebo mimo dražbu
prodává. Orgán veřejné moci nebo dražebník je také povinen poskytnout daňový doklad
plátci (dlužníkovi), kterému daňový doklad mimo jiné slouží ke splnění zákonné povinnosti
vykázat danou transakci v kontrolním hlášení (§ 101c ZDPH).
Příjemce záruky (zboží), tj. věřitel (nebo třetí osoba) má v režimu přenesení
daňové povinnosti nárok na odpočet daně podle podmínek v § 72 a násl. ZDPH.
V případě prodeje majetku (zboží) dlužníka ve zvláštním režimu přenesení daňové
povinnosti podle § 92ea písm. a) ZDPH, u kterého prodej nerealizuje věřitel, ale
jiná osoba na jeho návrh (např. dražebník ve veřejné dražbě), nebude uplatněn § 108
odst. 4 ZDPH29.
Povinnosti stanovené pro osobu určenou k uskutečnění prodeje obchodního majetku
plátce v tomto ustanovení v oblasti úhrady daně, a také pravidlo, které stanoví,
že za zaplacení daně odpovídají plátce a tato osoba společně a nerozdílně, se vztahují
pouze na běžný režim zdanění.
5. Dodání zboží po postoupení výhrady vlastnictví nabyvateli a výkon tohoto práva
nabyvatelem (§ 92ea písm. b) ZDPH)
5.1 Základní východiska
Samotné transakci, která podléhá režimu přenesení daňové povinnosti v souvislosti
s výkonem práva nabyvatelem, musí předcházet dodání zboží s výhradou vlastnického
práva mezi prodávajícím a kupujícím a postoupení této výhrady vlastnictví prodávajícím
nabyvateli (nabyvatelem může být banka nebo jiný subjekt). Pro přehlednost jsou tyto
subjekty dále označeny pouze jako „prodávající“, „kupující“ a „nabyvatel“.
Základními východisky pro pozdější realizaci režimu přenesení daňové povinnosti
jsou tedy situace:
1. Prodávající dodává zboží osobě registrované jako plátce (kupujícímu)
s výhradou vlastnického práva. Institut výhrady vlastnického práva jako vedlejší
ujednání při kupní smlouvě je upraven v § 2132 až § 2134 občanského zákoníku.30 Podle
§ 2132 občanského zákoníku platí, že vyhradí-li si prodávající k věci vlastnické
právo, má se za to, že se kupující stane vlastníkem teprve úplným zaplacením kupní
ceny. Nebezpečí škody na věci však na kupujícího přechází již jejím převzetím.
Dle
ust. § 13 odst. 1 ZDPH se dodáním zboží rozumí převod práva nakládat se zbožím jako
vlastník. Pro účely DPH je tak rozhodující tento faktický převod práva nakládat se
zbožím jako vlastník, nikoliv právní pojetí převodu vlastnictví. Při využití institutu
výhrady vlastnictví se kupující z právního hlediska stává vlastníkem věci až zaplacením
kupní ceny, nicméně předmět koupě přebírá od prodávajícího a může jej oprávněně běžným
způsobem využívat pro své účely, popř. brát z něj plody a užitky, a to před zaplacením
kupní ceny, tj. před nabytím právního vlastnictví. Převzetím věci před nabytím právního
vlastnictví z právního hlediska také přechází na kupujícího nebezpečí škody na věci,
kupující má povinnost věc chránit před poškozením, zničením či ztrátou.
Toto samotné dodání zboží s výhradou vlastnického práva prodávajícím kupujícímu není
předmětem režimu přenesení daňové povinnosti dle § 92ea písm. b) ZDPH (jedná se pouze
o základní předpoklad pro pozdější uplatnění tohoto zvláštního režimu mezi jinými
subjekty). Za podmínky naplnění všech souvisejících zákonných podmínek v rámci tzv.
běžného režimu přizná prodávající daň na výstupu a kupující může uplatnit nárok na
odpočet, a to jednorázově, z hodnoty celého plnění, popř. může být dle nastalé situace
uplatněn režim přenesení daňové povinnosti dle jiných ustanovení nežli je § 92ea
písm. b) ZDPH.
2. Prodávající v průběhu placení kupní ceny kupujícím (do doby než
se kupující stane vlastníkem zboží) postoupí své právo na realizaci této výhrady
vlastnictví a nárokování kupní ceny třetí straně - nabyvateli (jak je uvedeno výše,
nabyvatelem může být banka, popř. jiný subjekt). Dojde tedy ke změně osoby věřitele
(postoupení pohledávky podle § 1879 až § 1887 občanského zákoníku), tj. prodávající
(původní věřitel - postupitel) postupuje své právo nabyvateli coby novému věřiteli
- postupníkovi. Nabyvatel přebírá pro daný obchod funkci financovatele. Nabyvateli
je postoupena pohledávka na zaplacení kupní ceny a vyhrazené vlastnictví je převedeno
k zajištění této pohledávky. Ani tato transakce (cese pohledávky) mezi prodávajícím
a nabyvatelem není předmětem režimu přenesení daňové povinnosti, a nelze ji ani považovat
za poskytnutí služby v souladu s ust. § 14 odst. 5 písm. c) ZDPH (transakce není
předmětem daně), jedná se pouze o další základní předpoklad pro pozdější uplatnění
režimu přenesení daňové povinnosti mezi jinými subjekty.
5.2 Základní podmínky pro uplatnění režimu přenesení daňové povinnosti
Pro
účely aplikace režimu přenesení daňové povinnosti musí být naplněny podmínky:
a) Jedná se o zboží dle definice ZDPH (tj. nejčastěji hmotná věc movitá nebo nemovitá
věc), jehož dodání podléhá DPH.31
b) Dochází k dodání zboží mezi kupujícím a nabyvatelem:
Kupující neplní své závazky
vůči nabyvateli (novému věřiteli). Nabyvatel odstupuje od smlouvy a v tomto případě
prodlení s placením kupní ceny vzniká také nabyvateli právo na vrácení, resp. vydání
zboží. Případné dosud uhrazené splátky jsou kupujícímu vráceny (a nejsou předmětem
daně). Vydáním zboží dojde k převodu práva nakládat se zbožím jako vlastník z kupujícího
na nabyvatele. Tato transakce je tak považována za dodání zboží, které při splnění
ostatních zákonných podmínek podléhá režimu přenesení daňové povinnosti podle § 92ea
písm. b) ZDPH32.
Obdobně jako při fyzickém nabytí zboží kupujícím od prodávajícího (dodání zboží s
výhradou vlastnického práva) nedochází sice ke změně právního vlastnictví k dané
věci (právním vlastníkem je nový věřitel - nabyvatel, a to od doby postoupení předmětné
pohledávky prodávajícím), pro účely DPH se ale jedná o faktický převod práva nakládat
se zbožím jako vlastník z kupujícího na nabyvatele. Od vydání zboží v důsledku neplnění
závazků kupujícím a odstoupení od smlouvy je novým „ekonomickým vlastníkem“ zboží
nabyvatel, který může rozhodnout o dalším osudu zboží, tj., zda bude zboží dále prodáno
za účelem uspokojení finanční pohledávky (nabyvatel, kterým může být banka, mohl
např. poskytnout kupujícímu půjčku), nebo zda a jak bude zboží dále nabyvatelem využíváno
(jiný subjekt než banka).
Kupujícím je subjekt s omezenou schopností uhradit své závazky, včetně dlužných
daní, může jít popř. o osobu insolventní, neplnící své zákonné povinnosti. Pokud
by nabyvatel (banka), kupujícímu část výtěžku z prodeje zboží vrátil, neexistuje
záruka, že kupující použije tento výtěžek na úhradu daně. Také pro tyto skutečnosti
je tento případ podobný případu realizace záruky popsanému v bodě 4 tohoto materiálu
(Dodání zboží poskytovaného jako záruka při realizaci této záruky (§ 92ea písm. a)
ZDPH)), neboť v obou případech se jedná o převod práva nakládat se zbožím jako vlastník
z dlužníka na věřitele (popř. na další osobu) z důvodů nesplnění závazků dlužníkem.
Z důvodu rizika neuhrazení daně na výstupu kupujícím v této specifické situaci je
uplatněn režim přenesení daňové povinnosti.
c) Pro uplatnění režimu přenesení daňové povinnosti musí být zároveň naplněna základní
podmínka tohoto režimu, a to, že oba relevantní účastníci vztahu, tj. kupující (pro
účely transakce v režimu přenesení daňové povinnosti dodavatel) a také nabyvatel
(pro účely režimu přenesení daňové povinnosti odběratel), jsou osoby registrované
jako plátci v tuzemsku.
5.3 Základ daně
Kupující, jehož transakce podléhá režimu přenesení daňové povinnosti, předává
nabyvateli zboží jako celek (následovat může prodej zboží či jeho využití jako celku
- využití práva nakládat se zbožím jako vlastník nabyvatelem).
Základem daně této transakce podléhající režimu přenesení daňové povinnosti je
tak v závislosti na nastalé situaci celková hodnota zboží podle smlouvy, popř. cena
zjištěná podle § 36 odst. 6 písm. a) ZDPH (např. kupní cena dle smlouvy v okamžiku
převzetí zboží nabyvatelem už neodpovídá tržní ceně).
6. Upozornění na základní povinnosti a pravidla režimu přenesení daňové povinnosti
Pro plnění, u kterých se režim přenesení daňové povinnosti nově uplatní, platí
obecně obdobná pravidla a povinnosti jako pro plnění, pro která byl již tento režim
zaveden (http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/dane/dan-z-pridane-hodnoty/informacestanoviska-a-sdeleni/rezim-preneseni-danove-povinnosti).
Mimo jiné platí specifické zákonné povinnosti poskytovatele i příjemce plnění v tomto
zvláštním režimu, která jsou zejména v ust. ZDPH: základní ustanovení (§ 92a), povinnost
přiznat daň příjemcem plnění (§ 108 odst.
1 písm. h)), povinnost pro poskytovatele plnění uvést na daňový doklad „daň odvede
zákazník“ (§ 29 odst. 2 písm. c)), povinnosti v oblasti kontrolního hlášení (§ 101c
a násl.). Dle pokynů Generálního finančního ředitelství (dále jen „GFŘ“) k vyplnění
kontrolního hlášení: poskytovatel plnění v režimu přenesení daňové povinnosti uvede
dané plnění v části A.1., příjemce plnění v tomto režimu uvede dané plnění v části
B.1..
Poskytovatel i příjemce jsou mimo jiné povinni vyznačit v kontrolním hlášení
příslušný kód jednotlivého zdanitelného plnění v režimu přenesení daňové povinnosti
podle aktuálně zveřejněných pokynů k vyplnění kontrolního hlášení (podrobněji o nových
kódech viz také: http://www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/dan-z-pridane-hodnoty/kontrolni-hlaseni-
DPH/aktuality/2017/rozsireni-rezimu-preneseni-danove-povinn-8525).
Pokud jde o vykazování transakcí v režimu přenesení daňové povinnosti v daňovém
přiznání k dani z přidané hodnoty: příjemce plnění vykáže dané plnění na ř. 10 nebo
11, poskytovatel plnění vykáže plnění na ř. 25 (viz Pokyny k vyplnění přiznání k
dani z přidané hodnoty - http://www.financnisprava.cz/assets/tiskopisy/5412_16.pdf?201701211020).
Určení, zda se obecně při poskytnutí určitého zdanitelného plnění použije režim přenesení
daňové povinnosti nebo ne, je předmětem závazného posouzení (§ 92h ZDPH).
V případech přetrvávajících nejasností je možné požádat GFŘ o závazné posouzení
určitého zdanitelného plnění pro účely použití režimu přenesení daňové povinnosti.
Žadatel musí uvést popis daného zdanitelného plnění (v žádosti lze uvést vždy pouze
jedno zdanitelné plnění) a návrh výroku rozhodnutí o závazném posouzení (§ 92i ZDPH).
Procesně řízení o závazném posouzení upravují ust. § 132 a § 133 zákona č. 280/2009
Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů. Podání žádosti o vydání rozhodnutí
o závazném posouzení v dané oblasti podléhá správnímu poplatku ve výši 10 000 Kč
podle zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen „zákon o správních poplatcích“). Tento poplatek je stanoven sazebníkem,
který je přílohou k zákonu o správních poplatcích, část I, položka 1 bod 1 písm.
n).
Ing. Jiří Fojtík
ředitel sekce
Ing. Blanka Mattauschová, v z.
ředitel odboru
1 Směrnice Rady 2006/112/ES, o společném systému daně z přidané hodnoty, nestanovuje
v tomto případě časové omezení pro členské státy, pokud jde o využití možnosti aplikace
režimu přenesení daňové povinnosti v těchto oblastech. Nejedná se tedy o tzv. dočasné
použití režimu přenesení daňové povinnosti (dočasné použití vymezuje § 92f či § 92g
ZDPH).
2 Směrnice Rady 2006/112/ES, o společném systému daně z přidané hodnoty
3 Podle § 251 odst. 1 zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „občanský soudní řád“), nesplní-li povinný dobrovolně, co mu ukládá
vykonatelné rozhodnutí, může oprávněný podat návrh na soudní výkon rozhodnutí. Soud
nařizuje a provádí výkon rozhodnutí s výjimkou titulu, který se vykonává ve správním
nebo daňovém řízení. Občanský soudní řád dále podrobně upravuje podmínky prodeje
nemovitých věcí pro účely provedení výkonu rozhodnutí ukládajícího zaplacení peněžité
částky.
4 Exekuci lze provést způsoby uvedenými v zákoně č. 120/2001 Sb., zákon o soudních
exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád), ve znění pozdějších předpisů. Exekutor
žádá exekuční soud o pověření a nařízení exekuce. Pověření není sice podle exekučního
řádu soudním rozhodnutím, ale jedná se o významný procesní úkon soudu, přičemž exekuční
řád obsahuje zvláštní formální náležitosti pro toto pověření soudu.
Režim přenesení daňové povinnosti podle § 92d odst. 2 ZDPH se však neuplatní u daňové
exekuce, pokud tuto exekuci nařídí a provede správce daně podle zák. č. 280/2009
Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, s použitím občanského soudního řádu.
Obdobně se režim přenesení daňové povinnosti podle § 92d odst. 2 ZDPH neuplatní u
případné správní exekuce, pokud by příslušný správní orgán (správní úřad) tímto sám
(mimosoudně) vymáhal povinnost dlužníka cestou prodeje nemovité věci.
5 O prohlášení konkursu na majetek dlužníka rozhodne insolvenční soud. Prohlášením
konkursu přechází na insolvenčního správce oprávnění nakládat s majetkovou podstatou,
jakož i výkon práv a plnění povinností, které přísluší dlužníku, pokud souvisí s
majetkovou podstatou. Prodej nemovité věci v insolvenci (v rámci zpeněžení majetkové
podstaty) může probíhat (na základě rozhodnutí insolvenčního správce po souhlasu
věřitelského výboru) ve veřejné dražbě, podle ustanovení občanského soudního řádu
o výkonu rozhodnutí nebo na základě kupní smlouvy (tzv. z volné ruky). K prodeji
nemovité věci mimo dražbu je nutný souhlas věřitelského výboru a soudu. Bližší podmínky
prodeje stanovuje v tomto případě zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho
řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů.
6 Bude-li ale vydražitel plátce, který při vydražení nemovité věci bude vystupovat
jako osoba nepovinná k dani, např. bude pořizovat dané plnění výlučně pro soukromou
potřebu, režim přenesení daňové povinnosti se neuplatní.
7 Např. soudní exekutor
8 Podle § 2 písm. e) zákona o veřejných dražbách, je dražebníkem osoba, která
organizuje dražbu a má k tomu příslušné oprávnění (§ 6 odst. 1 zákona o veřejných
dražbách); jde-li o majetek územních samosprávných celků nebo majetek státu, může
být dražebníkem i územní samosprávný celek, příslušný orgán státní správy nebo Úřad
pro zastupování státu ve věcech majetkových.
10 Podle § 108 odst. 4 ZDPH osoba určená k uskutečnění prodeje obchodního majetku
plátce, která přijala úplatu za uskutečněný prodej obchodního majetku, je povinna
zaplatit daň na osobní daňový účet plátce ve lhůtě pro podání daňového přiznání za
zdaňovací období, ve kterém se tento prodej uskutečnil. Současně je povinna oznámit
správci daně uskutečnění a výši zdanitelného plnění. Za zaplacení daně odpovídají
plátce a tato osoba společně a nerozdílně.
11 V kontrolním hlášení je nutno zvolit správný kód, tj. kód 3a pro dodání nemovité
věci v nuceném prodeji (viz také bod 6 této Informace).
12 Tato definice vychází z § 14 odst. 1 písm. b) zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o zaměstnanosti“).
13 § 14 odst. 5 zákona o zaměstnanosti.
14 § 14 odst. 3 písm. b) zákona o zaměstnanosti.
15 Při poskytnutí takto definovaných stavebních nebo montážních prací se režim
přenesení daňové povinnosti uplatňuje od 1. 1. 2012.
16 Nejedná se o úplný výčet. Kompletní informace o Klasifikaci produkce (CZ-CPA)
zveřejňuje na svých stránkách Český statistický úřad: https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace-produkce-cz-cpa
17 Např. agentura práce uzavře smlouvu se stavební společností, podle které je
pracovní síla poskytována za úplatu (určitá smluvená částka po dobu platnosti smlouvy),
přičemž stavební společnost se zavazuje zároveň agentuře práce hradit agenturou práce
vynaložené náklady spojené s předmětem smlouvy (náhrady výdajů spojené s výkonem
práce, náklady na ubytování, stravování a dopravu atp.), které mají ekonomickou souvislost
s poskytovanou službou - poskytnutí pracovní síly.
18 Podle § 58 odst. 2 zákona o zaměstnanosti mohou agentury práce zprostředkování
zaměstnání provádět bezplatně nebo za úhradu, včetně úhrady, při které je dosahován
zisk. Agentury práce provádějí zprostředkování zaměstnání většinou za úhradu, a to
za úhradu od subjektů, které hledají pracovní sílu (zaměstnavatele).
19 § 43a odst. 5 zákoníku práce.
20 Tento závěr vyplývá ze zápisu z jednání Koordinačního výboru ze dne 6. 6.
2012 (viz příspěvek č. 358/22.02.12 - dočasné přidělení k jinému zaměstnavateli) a
vztahuje se pouze pro institut dočasného přidělení zaměstnance k jinému zaměstnavateli
podle § 43a zákoníku práce. http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/d-prispevky-kv-kdp/2012KV_KDP_6_6_2012.pdf
21 Dlužník nadále se zbožím disponuje jako vlastník, věřitel není oprávněn zpravidla
se zbožím ekonomicky jakkoliv nakládat, tj. využívat jej a brát z něho užitky (i
když je mu věc na základě smluvního ujednání popř. odevzdána, počíná si jako prostý
správce, detentor).
22 Smlouvou o zajišťovacím převodu práva zajišťuje dlužník dluh tím, že věřiteli
dočasně převede své právo. Má se za to, že zajišťovací převod práva je převodem s
rozvazovací podmínkou, že dluh bude splněn. Splní-li dlužník zajištěný dluh, účinky
převodu zaniknou a vše se vrací do předešlého stavu. Není-li však dluh splněn, je
podmínka zmařena a podmíněný převod se mění na nepodmíněný. Resp. podle § 2044 odst.
1 občanského zákoníku platí, že není-li zajištěný dluh splněn, stane se převod práva
nepodmíněným a dlužník předá věřiteli vše, co je nutné k plnému výkonu převedeného
práva.
23 Při zajištění dluhu zástavním právem vznikne věřiteli oprávnění, nesplní-li
dlužník dluh řádně a včas, uspokojit se z výtěžku zpeněžení zástavy do ujednané výše,
a není-li tato ujednána, do výše pohledávky s příslušenstvím ke dni zpeněžení zástavy
(§ 1309 odst. 1 občanského zákoníku). Zástavou může být každá věc, s níž lze obchodovat
(§ 1310 odst. 1 občanského zákoníku). U institutu zástavy dojde k realizaci zboží
poskytnutého jako záruka (tj. k výkonu zástavního práva) formou zpeněžení zástavy
ve veřejné dražbě nebo jiným způsobem (např. tzv. prodej z přímé ruky - prodej zástavy
zástavním věřitelem třetí osobě), a to z důvodu, že dluh nebyl dlužníkem včas a řádně
plněn. Přestože výkon zástavního práva se provádí zejména zpeněžením zástavy, nelze
vyloučit ani dohodu, k níž dojde po splatnosti pohledávky, podle níž si věřitel zástavu
za libovolnou nebo předem určenou cenu ponechá (tzv. propadná zástava).
25 Dle ustáleného výkladu judikatury Soudního dvora Evropské unie musí existovat
vazba mezi poskytnutým plněním a obdrženou úplatou (např. C-102/86 Apple and Pear
Development Council, C-174/00 Kennemer Golf, C-16/93 Tolsma, C-246/08 Komise vs.
Finsko).
26 Podrobněji viz § 2044 odst. 2 občanského zákoníku.
27 Např. propadná zástava; převod práva se stává nepodmíněným (§ 2044 odst. 1
občanského zákoníku).
28 Např. zpeněžení zástavy věřitelem nebo jinou osobou na jeho návrh (např. ve
veřejné dražbě, soudním prodejem, v insolvenčním řízení).
29 Podle § 108 odst. 4 ZDPH osoba určená k uskutečnění prodeje obchodního majetku
plátce, která přijala úplatu za uskutečněný prodej obchodního majetku, je povinna
zaplatit daň na osobní daňový účet plátce ve lhůtě pro podání daňového přiznání za
zdaňovací období, ve kterém se tento prodej uskutečnil. Současně je povinna oznámit
správci daně uskutečnění a výši zdanitelného plnění. Za zaplacení daně odpovídají
plátce a tato osoba společně a nerozdílně.
30 Kupující není vždy v okamžiku dodání zboží schopen zaplatit kupní cenu, je
časté, že si kupující teprve musí na zaplacení kupní ceny vydělat např. právě použitím
kupované věci. Výhrada vlastnictví je způsobem zajištění pohledávky. Její význam
spočívá v tom, že prodávající, který odevzdal věc kupujícímu, si podrží vlastnické
právo až do zaplacení kupní ceny. Kupující nicméně obdrží (převezme) předmět koupě
a může jej užívat. Z důvodu zajištění prodávajícího kupující nezískává vlastnické
právo, jež jako "holé" vlastnictví zůstává prodávajícímu a které mu je převedeno
až po úplném splacení kupní ceny. Jde o převod vlastnictví s "odkládací podmínkou"
zaplacení kupní ceny. Prodávajícímu vzniká právo na vydání (vrácení) věci při porušení
smlouvy, resp. platným odstoupením od smlouvy v případě prodlení s placením kupní
ceny či neplnění jiné podmínky.
31 Výhradu vlastnictví lze za současné právní úpravy sjednat nejen při koupi
věci movité, ale také věci nemovité. Předmětem režimu přenesení daňové povinnosti
nemůže být dodání nemovité věci, které je osvobozeno od DPH.
32 Pokud by se jednalo o zboží, které podléhá režimu přenesení daňové povinnosti
také podle jiného ust. ZDPH nežli je § 92ea písm. b) ZDPH, je nutno upřednostnit
specifickou úpravu § 92 ea písm. b) ZDPH a v kontrolním hlášení uvést správný kód,
tj. kód 7 pro dodání zboží po postoupení výhrady vlastnictví (viz také bod 6 této
Informace).