MF01/2015
Sdělení
Ministerstva financí
k aplikaci některých ustanovení zákona č. 221/2015 Sb., kterým se mění zákon
č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Dne 1. ledna 2016 nabývá účinnosti zákon č. 221/2015 Sb., kterým se mění zákon
č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
(dále jen "zákon"), kterým se implementují požadavky směrnice Evropského parlamentu
a Rady 2013/34/EU ze dne 26. června 2013 o ročních účetních závěrkách, konsolidovaných
účetních závěrkách a souvisejících zprávách některých forem podniku, o změně směrnice
Evropského parlamentu a Rady 2006/43/ES a o zrušení směrnic 78/660/EHS a 83/349/EHS.
Výše uvedená novela zákona zavádí, mimo jiné, kategorizaci účetních jednotek
tak, že podle stanovených kritérií se budou rozlišovat mikro, malé, střední a velké
účetní jednotky a pro velké účetní jednotky a subjekty veřejného zájmu zavádí povinnost
sestavovat a zveřejňovat zprávu o platbách vládám. Zákon dále přináší i zjednodušení
či osvobození, která se týkají zejména uvádění údajů a informací v účetní závěrce
a zveřejňování účetních závěrek pro mikro a malé účetní jednotky. Dochází také k
nové úpravě jednoduchého účetnictví.
Vzhledem k tomu, že novela zákona přináší některé novinky, které by mohly při
jeho studiu uniknout, v následujícím upozorňujeme na některé nové povinnosti v souvislosti
s povinným ověřováním účetních závěrek.
1.
Upozornění na změny v ověřování účetní závěrky a výroční zprávy auditorem
V rámci novely zákona se mimo jiné v části čtvrté mění i zákon o auditorech pokud
se jedná o požadavky na ověření účetní závěrky a výroční zprávy. Od 1. ledna 2016
je auditor povinen vypracovat pouze jednu auditorskou zprávu obsahující všechna vyjádření
vztahující se k povinnému auditu (což se týká všech povinných auditů účetních závěrek
obchodních společností sestavených již za kalendářní rok 2015), a tudíž i k výroční
zprávě. Tato zpráva auditora je součástí výroční zprávy. Praktický dopad má tato
změna v tom, že se upouští od současné praxe, kdy bylo možné v souladu se zákonem
o auditorech vydat výrok auditora k účetní závěrce a výrok auditora k výroční zprávě
samostatně ve dvou oddělených zprávách.
Pro účetní jednotky, které doposud byly zvyklé vyhotovovat výroční zprávy s
časovým odstupem po sestavení účetní závěrky, to znamená, že při sestavování účetní
závěrky k 31. prosinci 2015 musí nově připravit k ověření všechny podklady najednou,
tedy jak účetní závěrku, tak i výroční zprávu.
2.
Upozornění na změny v parametrech pro povinné ověřování účetních závěrek auditorem
V zákoně došlo od účetního období počínajícího rokem 2016 ke změně obsahového
vymezení pojmu "aktiva celkem". Dosavadní znění zákona o účetnictví definovalo aktiva
celkem jako úhrn aktiv zjištěný z rozvahy v ocenění neupraveném o položky podle §
26 odst. 3, tj. brutto aktiva. Nové znění zákona o účetnictví definuje aktiva celkem
jako aktiva netto.
Díky této změně dochází mimo jiné i k faktickému posunu hranic pro povinný audit.
Účetní jednotky by proto měly rozhodující parametry posoudit podle nového vymezení
příslušných pojmů, aby se ujistily, zda nadále podléhají či nepodléhají povinnému
ověření účetní závěrky auditorem. Výše uvedené může mít vliv i na termín podání daňového
přiznání.
Požadavek na splnění podmínky pro aktiva celkem za bezprostředně předcházející
účetní období bude vázán na nové obsahové vymezení definice aktiv celkem, která bude
aplikována pro účetní období počínající 1. ledna 2016 a později. Pro stanovení aktiv
celkem bude použita, pro potřeby posouzení dosažení či překročení hodnoty aktiv celkem,
rozvaha sestavená za bezprostředně předcházející období, avšak nově bude rozhodující
hodnota aktiv celkem (netto).
Stejným způsobem bude třeba zajistit požadavek na splnění podmínky pro stanovení
ročního úhrnu čistého obratu. Na základě reklasifikace vykazování položek aktivace
a změny stavu zásob vlastní činnosti, k níž došlo novelou vyhlášky č. 500/2002 Sb.,
která reaguje na novelu zákona, nebude položka ročního úhrnu čistého obratu za bezprostředně
předcházející účetní období obsahově odpovídat položce ročního úhrnu čistého obratu
za rok 2016. Bude tedy nutné provést, pro potřeby stanovení povinnosti ověření roční
účetní závěrky auditorem, přepočet hodnoty čistého obratu za bezprostředně předcházející
účetní období podle nové obsahové náplně položky ročního čistého obratu platné pro
účetní období počínající dnem 1. ledna 2016 a později.
Těmito postupy pro posouzení povinnosti ověření účetní závěrky auditorem však
není nijak dotčena povinnost účetních jednotek týkající se vykazování srovnatelných
údajů v účetním období započatém dnem 1. ledna 2016. K řešení této situace připravuje
Ministerstvo financí nový Český účetní standard pro podnikatele č. 24 - Srovnatelné
období za účetní období započaté v roce 2016.
Povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem budou mít za stejných podmínek
všechny účetní jednotky bez ohledu na to, zda jde o podnikatelské nebo nepodnikatelské
subjekty. Nově tak může povinnost vzniknout např. některým účetním jednotkám neziskového
sektoru, které splní daná kritéria.
U vybraných účetních jednotek budou podle zákona účetní závěrky ověřovány auditorem
pouze u těch, kterým povinnost mít ověřenou účetní závěrku stanoví zvláštní právní
předpis, nebo které jsou subjektem veřejného zájmu (například zdravotní pojišťovny).
Poznámka redakce: Sdělení vydalo Ministerstvo financí na svých internetových
stránkách dne 25. 11. 2015.