MF-18
POKYN
k výši a konstrukci výpočtu úroku z prodlení po novele daňového řádu účinné
od 1. 1. 2021
Č. j. MF-8820/2021/3901-1
PID: MFCRBXDNWA
Dne 1. 1. 2021 nabyl účinnosti zákon č. 283/2020 Sb., kterým se mění zákon č.
280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
Touto novelou došlo v oblasti daňového procesu k řadě podstatných změn. Jednou z
oblastí, kterých se novela daňového řádu významně dotkla, je oblast týkající se sankcí
a úroků. Jednou z nejpodstatnějších změn je úprava výše všech úroků, a to jak úroků,
které hradí daňový subjekt, tak úroků, jež hradí správce daně. Jelikož výše všech
těchto úroků je odvozena od výše úroku z prodlení, je důležité objasnit jednak způsob
určení výše úroku a jednak konstrukci výpočtu úroku z prodlení.
V zájmu zajištění jednotného postupu při aplikaci uvedených ustanovení vydává
Ministerstvo financí tento pokyn.
1. Zákonná úprava úroku z prodlení do 31. 12. 2020 a od 1. 1. 2021
1.1. Do 31. 12. 2020
Dle původní právní úpravy, resp. dle § 252 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový
řád,
ve znění účinném do 31. 12. 2020
, byla výše úroku upravena následovně:Daňovému subjektu vzniká povinnost uhradit úrok z prodlení za každý den prodlení,
počínaje pátým pracovním dnem následujícím po dni splatnosti až do dne platby včetně.
Výše úroku z prodlení odpovídá ročně výši repo sazby stanovené Českou národní bankou,
zvýšené o 14 procentních bodů, platné pro první den příslušného kalendářního pololetí.
Pokud je pro daň stanoven náhradní datum splatnosti, běží úrok z prodlení počínaje
pátým pracovním dnem následujícím po původním dni její splatnosti.
U prodlení s úhradou daně, jejíž splatnost nastala již v roce 2020, se uplatní
úrok z prodlení ve výši dle výše uvedeného ustanovení právě jen do 31. 12. 2020,
a od 1. 1. 2021 se bude výše tohoto úroku řídit již novou právní úpravou, a to až
do dne úhrady předmětné daně.
1.2. Od 1. 1. 2021
Dle nové právní úpravy, resp. dle § 252 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový
řád,
ve znění účinném od 1. 1. 2021
(dále jen "daňový řád"), je výše tohoto úroku
upravena následovně:Výše úroku z prodlení odpovídá výši úroku z prodlení podle občanského zákoníku.
Nově tedy není kompletní úprava výpočtu úroku z prodlení součástí daňového řádu,
ale je třeba použít současně i úpravu zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "občanský zákoník"), resp. nařízení vlády č.
351/2013 Sb., kterým se určuje výše úroků z prodlení a nákladů spojených s uplatněním
pohledávky, určuje odměna likvidátora, likvidačního správce a člena orgánu právnické
osoby jmenovaného soudem a upravují některé otázky Obchodního věstníku, veřejných
rejstříků právnických a fyzických osob a evidence svěřenských fondů a evidence údajů
o skutečných majitelích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "nařízení vlády č.
351/2013 Sb."), v rámci které je kromě jiného stanovena výše úroku z prodlení.
Dle § 1970 občanského zákoníku:
Po dlužníkovi, který je v prodlení se splácením peněžitého dluhu, může věřitel,
který řádně splnil své smluvní a zákonné povinnosti, požadovat zaplacení úroku z
prodlení, ledaže dlužník není za prodlení odpovědný. Výši úroku z prodlení stanoví
vláda nařízením; neujednají-li strany výši úroku z prodlení, považuje se za ujednanou
výše takto stanovená.
Dle § 2 nařízení vlády č. 351/2013 Sb.
Výše úroku z prodlení odpovídá ročně výši repo sazby stanovené Českou národní
bankou pro první den kalendářního pololetí, v němž došlo k prodlení, zvýšené o 8
procentních bodů.
2. Rozdíl oproti předchozí právní úpravě a způsob aplikace současné právní úpravy
úroku z prodlení
Byť by se na první pohled mohlo zdát, že kromě samotné výše úroku z prodlení
dochází od 1. 1. 2021 z důvodu odkazu na úpravu občanského zákoníku a potažmo příslušného
nařízení vlády i ke změně konstrukce výpočtu předmětného úroku po dobu trvání prodlení,
ve skutečnosti tomu tak není.
Výše uvedenou úpravou dochází od 1. 1. 2021 pouze ke změně výše úroku z prodlení,
ale konstrukce samotného výpočtu zůstává neměnná, a to z níže uvedených důvodů.
2.1. Podstata úpravy úroků z prodlení v daňovém řádu a její specifika
Záměrem navrhovatele, jak byl vyjádřen v důvodové zprávě k výše uvedené novele,
se kterým se ztotožnil i zákonodárce, bylo sjednotit v rámci právního řádu vnímání
"ceny peněz", proto byl použit odkaz právě na úpravu občanského zákoníku, z níž je
proto nadále přebírána úprava výše úroku z prodlení. Pokud jde o konstrukci výpočtu
úroku, ta je přebírána pouze v tom rozsahu, v jakém odpovídá konstrukci vzniku úroků
podle daňového řádu. Nelze proto bez dalšího vycházet z čistě gramatického výkladu
nařízení vlády č. 351/2013 Sb., tzn. nelze považovat výši úroku z prodlení za neměnnou
v jednotlivých pololetích po dobu trvání prodlení (což by znamenalo, že se úrok po
celou dobu prodlení nemění), ale naopak je třeba vzít v úvahu
specifika úpravy úroku
z prodlení v daňovém řádu, která v tomto ohledu představuje úpravu speciální.
Při hledání správného výkladu výše zmíněných ustanovení je třeba respektovat
skutečnost, že řada pravidel týkajících se konstrukce výpočtu, resp. správy úroku
z prodlení je společná pro všechny úroky podle daňového řádu, ať již jsou hrazeny
daňovým subjektem (úrok z posečkané částky), anebo správcem daně (úrok z vratitelného
přeplatku, úrok z nesprávně stanovené daně a úrok z daňového odpočtu). Konstrukce
výpočtu úroku z prodlení proto musí být plně kompatibilní též s konstrukcí ostatních
úroků.
Podle § 251a odst. 1 daňového řádu úrok vzniká za každý jednotlivý den, kdy
jsou splněny podmínky pro jeho vznik, a dle § 252 odst. 5 daňového řádu je úrok z
prodlení splatný dnem, ve kterém jsou splněny zákonné podmínky pro jeho vznik.
Z uvedeného je patrné, že výši úroku je nutno počítat každý den, neboť
předmětný
úrok vzniká za každý jednotlivý den, kdy jsou pro tento vznik splněny podmínky. V
případě úroku z prodlení tak platí, že vzniká za každý jednotlivý den po celou dobu
prodlení
1), nikoli jako jeden celek za celou dobu prodlení. Prakticky je sice do
evidence daní úrok z prodlení předepisován jako jedna částka vždy za ucelený časový
úsek, ale jeho výpočet probíhá vždy každý jednotlivý den prodlení dle aktuálně účinné
právní úpravy. Stejné pravidlo platí i pro ostatní úroky podle daňového řádu. Pokud
by měl být úrok předepisován do evidence daní každý den, došlo by jednak k absolutnímu
znepřehlednění samotné evidence a jednak by bylo i velmi komplikované takovéto velké
množství předpisů dále spravovat podle příslušných ustanovení daňového řádu. Proto
jsou v ustanovení § 251b odst. 3 daňového řádu určeny okamžiky, na základě kterých
dochází k předpisu souhrnné částky úroku do evidence daní.2.2. Promítnutí specifik daňového řádu do výkladu § 2 nařízení vlády č. 351/2013
Sb.
Tím, že ke vzniku (k výpočtu) úroku z prodlení dochází de iure dle daňového řádu
denně, je nutné výše uvedený § 2 citovaného nařízení vlády vyložit ve spojení se
aplikovanou právní úpravou daňového řádu následovně: Výše úroku z prodlení odpovídá
ročně výši repo sazby stanovené Českou národní bankou pro první den kalendářního
pololetí, v němž došlo k "jeho vzniku" (namísto slova "prodlení"), zvýšené o 8 procentních
bodů.
Tento výklad reflektuje skutečnost, že v případě jiných úroků podle daňového
řádu, než je úrok z prodlení, nehraje stav "prodlení" žádnou roli, ale vznik daných
úroků je odvozen od jiných skutečností. Stav prodlení je proto pouze jednou ze situací,
kdy ke vzniku konkrétního úroku podle daňového řádu může dojít, přičemž výlučná vazba
na stav prodlení by učinila výpočet jiných úroků dle daňového řádu, než je úrok z
prodlení, v principu nemožným.
Současně platí, že způsob výpočtu úroku z prodlení podle citovaného nařízení
vlády nemůže popřít uvedený princip, podle něhož úroky podle daňového řádu vznikají
a jsou počítány vždy za jednotlivý den. Také ustanovení § 2 citovaného nařízení vlády
proto nutně musí být aplikováno za každý jednotlivý den. Logickým důsledkem toho
je skutečnost, že relevantní výše repo sazby stanovené Českou národní bankou musí
být vždy posouzena k prvnímu dni kalendářního pololetí, do něhož spadá den vzniku
úroku, za který je úrok počítán.
Uvedený výklad reflektuje konečně pravidlo, podle něhož úrok z prodlení podle
daňového řádu nevzniká po dobu prvních tří dnů prodlení. I v těchto konkrétních dnech
je proto třeba posoudit nejen samotný stav prodlení, ale především veškeré podmínky
pro vznik úroku z prodlení podle daňového řádu, a to pro každý jednotlivý den zvlášť.
3. Shrnutí
Výše úroku z prodlení dle § 252 daňového řádu se odvíjí od dvoutýdenní repo
sazby vyhlašované Českou národní bankou, a měněné v návaznosti na její měnovou politiku,
zvýšené o osm procentních bodů, přičemž k případné změně sazby dochází vždy v závislosti
na případné změně repo sazby v první den příslušného kalendářního pololetí po dobu
trvání prodlení s úhradou konkrétní daně.
Na základě novely daňového řádu od 1. 1. 2021 tak dochází pouze ke změně výše
sazby úroku z prodlení, nikoli ke změně konstrukce výpočtu úroku, tj. i nadále je
možná změna výše sazby v závislosti na změně repo sazby Českou národní bankou v průběhu
celé doby prodlení.
4. Účinnost
Tento pokyn nabývá účinnosti dnem jeho zveřejnění ve Finančním zpravodaji.
JUDr. Alena Schillerová, Ph.D., v. r.
místopředsedkyně vlády a ministryně financí
1) Výjimku představují první tři dny prodlení, kdy tento úrok nevzniká v souladu
s § 252 odst. 2 písm. a) daňového řádu.