Datum uskutečnění zdanitelného plnění

Firma, s.r.o., plátce DPH má 2 společníky, kteří jsou zároveň jednateli. Jeden z nich chce z firmy odejít. Odchod si mimo jiné smluvně podmínil tím, že mu bude darováno auto, které je zařazeno v majetku firmy (pořízeno na úvěr, právě splaceno a plně odepsáno). Dotyčný je ve firmě zaměstnán na DPČ malého rozsahu. Jak to prosím bude s oceněním automobilu a s daněním (nejen DPH, ale i DPFO - bude hrát roli, že je společník ve firmě zaměstnán a tudíž se bude jednat o nepeněžní příjem zaměstnance se všemi odvody nebo tím, že je to uvedeno ve smlouvě a týká se to společníka, tak si nepeněžní příjem bude muset společník zdanit sám)? 
Vydáno: 16. 11. 2024
Český plátce DPH přijal fakturu z EU, fakturu obdržel dne 11.11.2024. Jednalo se o služby poskytnuté za období 1.10. do 30.10.2024. Tedy DUZP je 30.10.2024. Český plátce v účetnictví používá měsíční kurz, přičemž pro přepočet v daném měsíci používá devízový kurz ČNB vyhlášený poslední den předcházejícího měsíce. Tedy za období říjen kurz eur z 30.9.2024 = 25,18 Kč . Za období listopad kurz eur z 31.10.2024 = 25,325 Kč. Zaúčtování došlé faktury proběhne až v 11/2024, tedy pro účely účetnictví se použije kurz eur = 25,325 Kč. Jaký kurz použije účetní jednotka pro účely DPH, když DUZP je 30.10.2024? Může použít kurz k 31.10.2024, tedy 25,325Kč. Nebo musí použít přímo kurz eur k 30.10.2024? Lze pro účely DPH používat také měsíční kurzy?
Vydáno: 13. 11. 2024
Přijali jsme platbu, zálohu na energie, která bude vyúčtována až v lednu 2025, dle odečtu k 31. 12. 2024. Bude tato přijatá záloha nyní vstupovat do obratu pro určení plátcovství DPH? 
Vydáno: 04. 11. 2024
Společnost s ručením omezeným (není školskou právnickou osobou) poskytuje služby vzdělávání. Škola vystavuje faktury na školné za určité období 9-12/2024 nebo také celý školní rok 09/24-06/25 (určuje si rodič) ke dni podpisu smlouvy se zákonnými zástupci žáka například již v květnu 2024. Bezprostředně následuje jejich úhrada. Jak správně určit okamžik uskutečnění zdanitelného plnění, ze kterého se bude odvíjet určení okamžiku překročení limitu obratu pro DPH?
Vydáno: 21. 10. 2024
Jsme plátci DPH a přijali jsme fakturu za zboží od plátce z EU (v srpnu), ale zboží nám přišlo částečně v září a na druhou část čekáme až nám jí propustí celníci, takže to bude pravděpodobně až během října. V jakém období a jak bych měla fakturu zaúčtovat? 
Vydáno: 15. 10. 2024
Firma s. r. o., plátce DPH, po dobu 11 měsíců nevykazovala žádnou ekonomickou činnost, následující měsíc přijme zálohu na prodej zboží, k této přijaté záloze vystaví daňový doklad. K prodeji zboží zatím nedošlo. Bere se zaplacení zálohy a vystavení daňového dokladu k přijaté záloze jako ekonomická činnost? Jde mi o to, aby nedošlo ke zrušení registrace DPH ze strany FÚ tím, že nebyla uskutečněna ekonomická činnost 12 bezprostředně předcházejícich po sobě kalendářních měsíců. 
Vydáno: 11. 10. 2024
Firma (plátce DPH) poskytuje svému zaměstnanci firemní auto pro služební účely. Dle písemné dohody s jednatelem by chtěl cca za 5 let toto auto z firmy odkoupit pro soukromou potřebu (za cenu obvyklou). Zaměstnanec (občan, neplátce) složil za tímto účelem na účet firmy předkupní zálohu 100 000 Kč. Firma bude vést platbu na účtě 475, dokud nedojde k prodeji auta, v měsíci přijetí zálohy vystaví zaměstnanci daňový doklad o přijaté záloze a odvede ze zálohy 21% DPH?
Vydáno: 07. 10. 2024
Na základě proforma faktury byla zaplacena 4. 9. záloha v PLN na služby dodavateli z EU, použit denní kurz. Dodavatel vystavil 17. 9. daňový doklad k záloze. Provedu samovyměření DPH k 17. 9. Jaký kurz se má správně použít: ze dne platby nebo ze dne vystavení daňového dokladu?
Vydáno: 04. 10. 2024
Objednali jsme pro svého zaměstnance online školení, poskytovatelem je firma z Velké Británie. Zaplatili jsme platební kartou poplatek za školení a obdrželi jsme přístupové údaje pro absolvování školení, které se uskutečnilo následující den po úhradě. Firma používá pro účtování aktuální denní kurzy ČNB. Platba 30 GBP byla zaplacena kartou 27.8. a z běžného účtu (v CZK) byla částka odepsána 29.8. (kurzem banky). Školení proběhlo 28.8., byl vystaven i certifikát s tímto datem, doklad za školení (fakturu) jsme obdrželi 12.9. s částkou bez DPH (0% VAT). 1) Platí pro účetnictví, že by faktura měla být zaúčtována do nákladů kurzem platby předem, nikoli kurzem platným v den přijetí faktury, tj. že kurzový rozdíl by neměl vzniknout? 2) Pro účely DPH bude povinnost přiznat DPH již ke dni poskytnutí platby, tj. dnem provedení transakce kartou 27.8., bez ohledu na pozdější odepsání částky z účtu? Nebo je podstatné datum poskytnutí služby dne 28.8.? Děkuji za upřesnění.
Vydáno: 26. 09. 2024
Firma je měsíční plátce DPH, předmět podnikání - marketingové služby. Firma na základě smlouvy o podnájmu vozu bude fakturovat podnájemci (FO - podnikateli). Je stanoveno, že firma má každý měsíc vystavit fakturu po ukončení každého měsíce, ve kterém nájem trval. Následně proběhne úhrada od podnájemce. Jaké bude DUZP na faktuře – poslední den v měsíci? Tedy například za období srpen: datum vystavení 1. 9. a DUZP 31. 8.? Pokud by byl nájem placen dopředu, potom by DUZP bylo shodné s datumem vystavení? Je správně účtovat o tomto podnájmu do výnosů na účet 648? Původní faktura za nájem od leasingové společnosti bude stále na účtu 518?
Vydáno: 24. 09. 2024
Pořídili jsme stroj, na který má být poskytnuta dotace. Jak správně zařadit do majetku - k jakému datu, když s pořízením souvisí výdaje na projektové řízení, které jsou z hlediska dotace uznatelné, nicméně první část výdajů za projektové řízení byla před pořízením stroje, druhá až po faktuře přijaté za stroj? Přesněji - 1. faktura za projektové řízení je z dubna, faktura za pořízení stroje je z července (DUZP červenec), stroj fyzicky předán v červenci, 2. faktura za projektové řízení je s DUZP v září. K jakému datu zařadit stroj do užívání? K červencovému, kdy byl stroj i fyzicky předán a i na faktuře za předmětný stroj je DUZP červencové, nebo až k datu DUZP v září, kdy byla doručena poslední faktura za projektové řízení? Vstupní cena bude následně samozřejmě ponížena o přijatou dotaci. 
Vydáno: 17. 09. 2024
Česká s. r. o. (dodavatel-plátce DPH) realizuje dodávku zboží na Slovensko (odběratel, též plátce DPH). DPH bude odvádět odběratel v rámci dodání zboží do jiného státu EU na Slovensku. K předání zboží dojde v průběhu měsíce září a k tomu datu bude vystavena faktura. Pokud dodavatel obdržel ke dni 30. 8. na účet od odběratele zálohu, musí za měsíc srpen vystavit daňový doklad k přijaté platbě, ačkoli s nulovou DPH, a uvést zálohu do souhrnného hlášení za srpen, nebo zda stačí vystavit až konečnou fakturu v září na celkovou částku hodnoty zboží, tuto částku uvést do souhrnného hlášení a zálohovou platbu z pohledu DPH v srpnu neřešit?
Vydáno: 10. 09. 2024
Jak mám postupovat v případě, kdy byla odběrateli vystavena faktura za služby - daňové přiznání a KH podáno, DPH odvedeno v 6/2024. Odběratel ale tuto fakturu po termínu podání přiznání k DPH vrátil s tím, že ji nepřijímá z důvodu nedodělaných prací. Chce vystavit novou fakturu s DUZP v 7/2024, kdy budou nedodělky provedeny. Jak se mám vypořádat s fakturou z 6/2024 - odběratel si ji do účetnictví nezavedl, tzn. mám provést storno faktury s komentářem zdůvodnění a provést dodatečné DP a opravné KH? 
Vydáno: 08. 08. 2024
OSVČ, identifikovaná osoba (dobrovolná registrace), pořizuje zboží od plátce v Německu. Správně platí cenu bez německé DPH, doměřuje českou DPH. Nicméně si nejsem jista datem plnění a obdobím daňového přiznání. Dodavatel nejprve vystaví potvrzení objednávky, poté dojde k platbě ve výši 100 % a často až následující měsíc dojde k dodání zboží (prostřednictvím spedice dodavatele). Je potřeba zohledňovat již datum platby, nebo je správným datem plnění až datum dodání? TJ. např. datum platby 1. 4., dodání zboží v ČR 15. 5. - zahrneme do daňového přiznání za květen a platba vyměřené DPH do 25. 6.? P
Vydáno: 26. 07. 2024
Naše firma dodala náhradní díly firmě "B" na základě kupní smlouvy. Díly byly dodání ve dvou termínech (březen a květen) , ale fakturace proběhla až po dodání všech objednaných dílů, tedy v květnu. A chci se zeptat z pohledu DPH, zda se správně mělo fakturovat po každé dodávce dílů( tedy v březnu a v květnu) nebo zda je možné díly vyfakturovat, až když byly dodány všechny. Ve smlouvě není uvedeno, že fakturace musí být až s kompletní dodávkou dílů. Ale zákazník chtěl pouze jednu souhrnnou fakturu.
Vydáno: 06. 07. 2024
V roce 2024 jsme byli finančním úřadem upozorněni, že nemáme ukončený vývoz zboží do Chile, protože nebyl prokázán výstup zboží z EU a musíme zboží dodanit. Původní faktura je z listopadu 2022. Jaký je teď postup? Jaké doklady máme vystavit a do jakého období, s jakým DUZP? Za kým půjde doměřená daň? Vstup zatím neřešíme. 
Vydáno: 03. 07. 2024
Společnost s.r.o. kupuje osobní automobil z Německa od aukční společnosti. Ta vystaví fakturu s daní 19 % ( brutto) s datem 5.3.2024. Po zaplacení faktury 31.3. vystaví STORNO-RECHNUNG na celou částku s datem 5.4. a dále fakturu bez daně 19% NETTO-RECHNUNG s datem 5.4. Ke kterému datu musíme vyměřit DPH ? 
Vydáno: 02. 07. 2024
Klient, právnická osoba, plátce DPH, Obdržel fakturu od Google. Text na faktuře je: Faktura za platbu předem. Platba předem - ve výši 40 000 Kč. DPH (0 %), Celková částka 40 000 Kč. Jak to bude s DPH a účtováním? 
Vydáno: 05. 06. 2024
  • Článek
Pan Jakub Dlouhý je vlastníkem nebytových prostor, které pronajímá. Novým nájemcem má být akciová společnost ABC a. s., která panu Dlouhému předložila svůj návrh nájemní smlouvy. Pan Dlouhý z obchodního rejstříku zjistil, že předsedou představenstva je Ing. Josef Novák, místopředsedou Ing. Jan Nováček. Podepisování za společnost dle OR se děje tak, že k firmě společnosti předseda nebo místopředseda připojí svůj podpis s uvedením funkce. Na předloženém návrhu smlouvy je uveden pan Jakub Dlouhý, adresa a další údaje, dále jako „pronajímatel“. Akciová společnost je označena jako ABC a. s., uvedeno sídlo, IČ, zastoupená Ing. Josefem Novákem, dále „nájemce“. Není uvedena funkce osoby, která zastupuje společnost. Smlouva dle sdělení pracovníka a. s. bude smlouva podepsaná tak, že smlouvu podepíše pan Jakub Dlouhý jako „pronajímatel“, ABC a. s. dá následně razítko jako „nájemce“ a podepíše pan Ing. Josef Novák. Jeho funkce uvedená nikde nebude, ani u jeho podpisu, prý to není potřeba, stačí jen razítko společnosti. Pan Dlouhý pana Nováka nezná, smlouva nemá být podepsaná při jeho osobním jednání s panem Novákem. Opravdu nevadí, že u osoby, která jedná za společnost, není označení pana Josefa Nováka jako předsedy představenstva a ani u jeho podpisu není uvedená jeho funkce předsedy představenstva, jak je to uvedené v obchodním rejstříku?
Vydáno: 29. 05. 2024
Jsme plátci DPH, koupili jsme šest nemovitých věcí (pozemků). Jeden druh pozemku je zastavěná plocha a nádvoří, jehož součástí je stavba se způsobem využití jiná stavba, další druh pozemku je zastavěná plocha a nádvoří, jehož součástí je stavba se způsobem využití garáž, další dva pozemky zastavěná plocha a nádvoří, jehož součástí je stavba se způsobem využití technické vybavení, dalším druhem pozemku je ostatní plocha, a poslední je trvalý travní porost. V Kupní smlouvě je uvedeno, že plnění ve smyslu této smlouvy u Nemovitých věcí bude v režimu reverse charge dle § 56 odst. 6 a dále dle § 92 d zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnot. Všechny nemovitosti budou sloužit k neosvobozené ekonomické činnosti. Prodávající má splněn časový test a k první kolaudaci došlo více než před pěti lety. Částka za pozemky bude uvedena na řádku 26 v přiznání k dani z příjmů a v kontrolním hlášení v oddílu B.1. v květnu 2024? Doručení vyrozumění o provedeném vkladu do katastru nemovitostí a předání nemovitostí proběhlo v květnu 2024. Můžeme uplatnit plný nárok na odpočet DPH?
Vydáno: 23. 05. 2024