Doprava
Společnost, plátce daně, dodává zákazníkovi rekuperační jednotky, včetně zpracování projektu a montáže. Dopravu v tomto případě účtuje v jednom balíčku na 601. Je to v pořádku, neměla by být doprava účtována zvlášť jako služba na 602? Je v pořádku, pokud účetní jednotka účtuje dopravné u jednoho typu výrobků na 601 a u jiného typu výrobku na 602? Bylo by lépe sjednotit?
Je možnost uplatnit paušální výdaj 5 000 Kč, pokud auto je 100% pro firemní účely, a pokud i pro soukromé účely, tak je paušál 4 000 Kč a odpisy 80 %? Jde o jednočlené s. r. o., kde je jediný jednatel a jediný společník, zároveň je zaměstnancem na hlavní pracovní poměr a firemní auto používá jej zaměstnane, takže má ve mzdě 1 % VC auta. Je možné uplatnit paušální výdej 4 000 Kč podle § 24 odst. 2 písm. zt) ZDP?
Jaký je právný postup účtování v e-shopu, v situaci, kdy je mimo zboží účtována i doprava? Má se tato doprava účtovat na účet 602, nebo se zbožím na 604?
Firma nakupuje zlato, na faktuře je uvedeno zboží + dopravné, z této faktury z důvodu hlavního osvobozeného plnění DPH nevyměřuje. Jak je to ale s fakturou za dopravné, která přijde pak samostatně? A není z ní patrné, jakého zboží se doprava přesně týkala (nakupují i stříbro, kde se DPH vyměřuje). Musí se u této dopravy vyměřit DPH?
Firma, plátce DPH, poskytuje nepravidelnou autobusovou přepravu.
Přeprava probíhá pouze na území ČR. Jedná se o klasické poskytování služby s 21% a přeprava se fakturuje standardně - pokud je odběratel tuzemský plátce DPH, tak je místo plnění v tuzemsku a fakturuje se s 21% DPH a pokud je odběratel EU, tak je místo plnění v EU je uplatněna reverse charge. Je to tak?
Přeprava probíhá na mezi členskými státy EU. Zde je nutné na faktuře rozdělit část cesty, která vedla po tuzemsku a která vedla přes jiný stát EU. Je to tak? Nebo je nějaká finta, jak by se to mohlo fakturovat přeprava jako celek? Pokud ne, tak doprava po tuzemsku je dle § 70 zákona o DPH osvobozena od daně s nárokem na odpočet, fakturuje se tedy s 0% DPH a v Přiznání k DPH se vykazuje na ř. 26. Jak je to s další částí? Samozřejmě si musím zjistit, jak je to v daném státě. Pokud je to tam také osvobozené, co uvádím na faktuře? Na základě čeho mohu uvést, že je přeprava osvobozena od DPH a jak plnění vykazuji v Přiznání k DPH? Pokud osvobozena není, fakturuji s jakou sazbou? Naší 21% nebo sazbou daného státu a DPH odvádím v daném státě? Pokud je odběratel plátce z EU, mohu uplatnit reverse charge nebo v tomto případě nikdy?
Jak postupuji, pokud je přeprava do třetí země, např. do Velké Británie?
Jak fakturuji občerstvení podávané na palubě autobusu? Spadá to do seznamu služeb podléhajících druhé snížené sazbě, vyjma alkoholických nápojů, a mohu fakturovat s 10% DPH?
Společnost A registrovaná k DPH pouze v ČR nakoupí od českého dodavatele B zboží s dodací podmínkou DAP Polsko, tj. zboží je dodáno přímo odběrateli C do Polska. Následně společnost A fakturuje toto dodání zboží odběrateli polskému odběrateli C. Jedná se o zboží, které dle českého zákona o DPH podléhá režimu přenesené daňové povinností. Přepravu tedy zajišťuje v rámci dodací podmínky dodavatel B (první dodavatel) z ČR přímo do PL.
Domníváme se, že se jedná o dodání zboží v řetězci (2 po sobě jdoucích dodání stejného zboží).
Jak správně postupovat z hlediska DPH? Faktura vystavená od dodavatele B je vystavena na společnost A s českou 21% sazbou DPH. Není uplatněn režim PDP, přestože hodnota dodávky je vyšší než 100 tis. Kč. Dodavatel se odvolává na to, že místo plnění není v ČR. Je to v pořádku? Případně jak by mělo být správně posouzeno z hlediska DPH, a to v rámci fakturace zboží mezi českými společnostmi (českými plátci bez registrace v JČS) a následně fakturace zboží od české společnosti A polskému odběrateli C - je možné na tuto dodávku uplatnit osvobození dle § 64 s potvrzením, že zboží bylo do PL přepraveno?
Firma, fyzická osoba, autodopravce na území ČR, plátce DPH, provádí autodopravu pro další české firmy, plátce DPH na území ČR. Jestliže vystavuje fakturu za poskytnutí nákladní autodopravy, musí hodnotu zaplaceného mýtného v ČR zahrnout do celkové ceny dopravy a zatížit sazbou DPH 21 %? Nemůže fakturovat mýtné s nulovou sazbou DPH?
Podnikatel OSVČ provozuje autodopravu v České republice i v Německu, je plátcem DPH u nás i v Německu. Nakupuje pohonné hmoty pro své nákladní vozy, některé jezdí v Čechách a některé v Německu. Přijde jedna faktura, kde uplatníme celé DPH. Náklady, které patří německým vozům si proplatí. Stejně tak postupuje i při opravách a údržbách vozů. Někdy je třeba vozy opravit v Čechách, dostane od dodavatele fakturu v CZK a s českým DPH, ale týká se také vozů, které jezdí v Německu. Tak si také ty německé náklady proplatí. Při zaúčtování těchto českých faktur uplatňujeme české DPH, nemělo by se při přeúčtování do Německa, i když je to stejná OSVČ, řešit také DPH? A jakým způsobem? Máme uplatňovat z českých faktur pouze tu část DPH, která se týká vozů jezdících v Čechách. Nebo můžeme uplatnit celé DPH a poté dát do přefakturace reverse charge?
Dodavatel stravenek nám za jejich fyzickou dopravu účtuje dopravné. Stravenky zaúčtujeme na účet 213 Ceniny - Stravenky a dopravu na vlastní analytiku 213 Ceniny - Doprava? Je to správně? Neměla by být doprava účtována do nákladů?
V souvislosti se sekundárními dopady mimořádné události na Ukrajině vydal ministr financí "Rozhodnutí o prominutí příslušenství daně a zálohy na daň z důvodu mimořádné události" (dále jen „Rozhodnutí“), zveřejněné dne 24. 3. 2022 ve Finančním zpravodaji č. 6/2022 (viz informace Prominutí úroků z prodlení a prominutí úroku z posečkání na DPH pro podnikatele převážně provozující dopravu).
Na stránkách MF byl uveřejněn Finanční zpravodaj č. 6/2022 ze dne 24. března 2022, který obsahuje rozhodnutí o prominutí příslušenství daně a zálohy na daň z důvodu mimořádné události.
V souvislosti s mimořádnou událostí na Ukrajině vydal ministr financí "Rozhodnutí o prominutí příslušenství daně a zálohy na daň z důvodu mimořádné události", zveřejněné dne 24. 3. 2022 ve Finančním zpravodaji č. 6/2022 (dále jen „Rozhodnutí“).
- Článek
Podle § 47 odst. 4 zákona č. 235/2004 Sb. , o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o DPH ) se u služeb obecně uplatňuje základní sazba daně ve výši 21 %, s výjimkou služeb uvedených v přílohách č. 2 a č. 2a k zákonu o DPH . U služeb uvedených v příloze č. 2 se uplatňuje první snížená sazba daně (15 %) a u služeb uvedených v příloze č. 2a se uplatňuje druhá snížená sazba daně ve výši 10 %. Základní sazba daně ve výši 21 % se uplatňuje také u většiny služeb v oblasti služeb, a to s výjimkou některých přepravních služeb a služeb s nimi souvisejících, které jsou uvedeny v příloze č. 2 nebo v příloze č. 2a k zákona o DPH a také s výjimkou některých přepravních služeb a služeb s nimi souvisejících, na které se vztahuje osvobození od daně s nárokem na odpočet daně podle § 69 a § 70 zákona o DPH . V článku jsou nejprve shrnuta základní obecná pravidla pro stanovení sazeb daně u služeb. V dalším textu jsou vysvětleny postupy při stanovení sazeb daně u dopravy zboží i osob a také u služeb souvisejících podle aktuálně platné právní úpravy. V závěru jsou shrnuty podmínky, za nichž se dopravy a služeb souvisejících uplatní osvobození od daně.
- Článek
Lze se s dodavatelem služeb dohodnout, že za cestu k nám do společnosti (místo, kde nám poskytne službu), nám bude kromě poskytnuté služby fakturovat také svou dopravu v dohodnuté ceně (= počet ujetých km x dohodnutý paušál za ujetý km) a čas, který na cestě stráví? Předpokládám, že ano, že uvedená doprava se stane součástí našich daňově uznatelných nákladů vynaložených na tuto službu.
- Článek
Firma, s. r. o., má hlavní činnost dopravu a zemní práce. Jako vedlejší činnost od roku 2020 bude mít prodej zeminy za hotové. Tento prodej bude její minoritní činností. Tržby z hlavní činnosti jsou placeny převodem, za hotové je jen tento prodej. Myslím si správně, že v rámci EET se firmy bude týkat až 4. vlna od 1. 5. 2020, kam spadají všichni, mimo výjimky, a už se nerozlišuje, která činnost je minoritní?
- Článek
Od 1. 1. 2020 se v Ostravě nedají v místní hromadné dopravě (dále jen MHD) koupit papírové jízdenky. Uhradit jízdné MHD v Ostravě lze podle informací Dopravního podniku Ostrava, a. s. provést buď platební kartou Visa či MasterCard, ODISkou, SMS zprávou z mobilu, anebo tzv. kreditní jízdenkou. Tato kreditní jízdenka je v podstatě kartička nabitá na určitý počet jízd. Lze ji zakoupit v automatech nebo v prodejnách dopravního podniku. Její nejnižší cena je 100 Kč a je použitelná v zásadě pro 5 jízd, je přenosná, může být použita i pro více osob a má platnost 180 dní (má ale i jiné možnosti použití).
- Článek
Cestovní agentura (CA) nakupuje ubytování do Maďarska od cestovní kanceláře (CK), dopravu má vlastními autobusy. Nyní dochází ke stornům zájezdů. Za ubytování jí vrací CK dle smluvních podmínek např. 40 % storno, které se hned posílá klientům. Za dopravu vlastními autobusy si CA účtuje dle smluvních podmínek také např. 40 % storno. Bude toto storno z vlastní neuskutečněné přepravy podléhat DPH? Někdy dochází ale i k situaci, že se zájezd zruší hned na začátku. CA si účtuje 1 000 Kč za storno. Cestovní kancelář si nechá např. 400 Kč storno, zbytek, tj. do 1 000 Kč, si nechává CA dle smluvních podmínek. Bude toto podléhat DPH? A pokud ano, bude se počítat 600 + DPH, nebo 496 Kč + 104 Kč (DPH) = 600?
- Článek
V březnu tohoto roku schválila Poslanecká sněmovna novelu zákona č. 114/1995 Sb. , o vnitrozemské plavbě, díky které by mohli vodáci plout po některých úsecích řek a vod s alkoholem v krvi bez hrozby pokuty. Následně byl ze strany ODS vznesen návrh na zavedení tolerance alkoholu ve výši 0,5 i pro řidiče motorových vozidel. Senát chce nyní rozšířit toleranci alkoholu navrhovanou v novele zákona o vnitrozemské plavbě rovněž na cyklisty.
Dne 17. 1. 2019 byla zveřejněna ve Sbírce zákonů (částka 3, zákon č. 6/2019 Sb.) poslanecká novela zákona o dani z přidané hodnoty. V důsledku této legislativní změny dochází ke snížení sazby daně z přidané hodnoty u pozemní a vodní hromadné pravidelné dopravy cestujících a jejich zavazadel z 15 % na 10 %.