Energie
Jak je to u převodu infrastruktury mezi investorem a obcí? Investor je plátce DPH. Vybudovali jsme kanalizaci, vodu, komunikaci a osvětlení. Vzhledem k tomu, že na kanalizaci se chtějí připojovat i noví občané obce, vznikla zde dohoda, že se vše převede na obec. Pozemek, kde vše vzniklo, je v našem majetku, infrastruktura také. Obec nemá peníze, aby došlo k úplatnému převodu do vlastnictví obce za zůstatkovou cenu. Jakou formu převodu zvolit: darování či úplatný převod? A jak to v jednotlivých případech bude z hlediska daňového u s. r. o.? Investor uplatnit odpočet DPH.
Přijali jsme platbu, zálohu na energie, která bude vyúčtována až v lednu 2025, dle odečtu k 31. 12. 2024. Bude tato přijatá záloha nyní vstupovat do obratu pro určení plátcovství DPH?
Zažádali jsme o připojení odběrného místa k distribuční soustavě. Platíme podíl nákladů spojených s připojením a se zajištěním příkonu. Protože částka je nad 40 000 Kč zajímá mě, zda se jedná o službu, nebo o investici. Pokud by se jednalo o investiční výdaje, bude se odepisovat společně s budovou nebo samostatně?
Developerská společnost v současné době dokončuje poslední etapu výstavby určené pro pronájem prostor k podnikatelských účelům. V rámci výstavby objednala od dodavatele geotermální vrty pro tepelné čerpadlo do země pro účely rozvodu tepla, chladu do prostor. Náklady na tepelné čerpadlo vč. těchto vrtných prací bude společnost přeúčtovávat na společnost, která toto zařízení bude vlastnit a přeúčtovávat nám teplo a chlad do prostor. My poskytneme „pouze“ prostory k pronájmu, kde toto zařízení bude umístěno. Jak účtovat o těchto nákladech, které budou posléze přeúčtovány?
Prosím o kontrolu účtování příkladů popř. opravu účtování. Přijatá záloha od majitele bytu na účet 221/955 fond oprav 1000,- Kč, zálohy na služby 221/324001 100,- voda/324002 100,- energie apod. Pak přijatá faktura na vodu 324001 / 321 a energie 324002 / 321, tím zjistím jaký je stav účtu záloh dle analytiky, voda, energie apod. Přijaté faktury, které se týkají údržby domu např. revize, vedení účetnictví apod. účtuji do nákladů 518/321, ne přes zálohy 324. Přijaté faktury na opravy domu z fondu účtuji 955 / 321. Na konci roku pak přeúčtuji částky z nákladů na dům z 5... účtů na 955/648, kladné úroky účtuji na 221/644, je to jediný zisk, který se po uzavření roku přeúčtuje do fondu 931/911.
Firma vlastnila nezasíťované pozemky, které rozprodala mezi jednotlivé zájemce s tím, že bylo domluveno, že zasíťování těchto pozemků zajistí po jejich prodeji jednotlivým zájemcům tato firma. Firma tedy musela na své náklady zajistit páteřní síť k jednotlivým pozemkům, kterou poté povinně odprodává distributorovi. Náklady na zhotovení této páteřní sítě hodlá nyní přefakturovat jednotlivým majitelům pozemků. Jak budou tyto částky zohledněny v účetnictví jednotlivých majitelů pozemků? Půjde o dodatečné zvýšení ceny pozemku nebo půjde o náklad? Domníváme se, že nemůže jít o samostatný dlouhodobý majetek, jelikož majitelé pozemku páteřní síť neodkoupí (v době fakturace od firmy A na jednotlivé majitele pozemků bude již páteřní síť ve vlastnictví distributora). Na základě jaké smlouvy by případně měly být náklady spojené se zhotovením páteřní sítě fakturovány na jednotlivé majitele pozemků?
Jak máme jako vlastník bytu postupovat s vyúčtováním energií (elektřina, plyn), když nájem končí posledního září a vyúčtování od dodavatelů energií obdržíme až v únoru 2025. Jak máme vyúčtovat vodu, když od majitele domu dostaneme vyúčtování až v 03/2025 a vždy je tam nějaké navýšení proti skutečné spotřebě (rozdíl mezi stavem od vodáren a jednotlivými vodoměry)? Do jakého termínu se musí energie a voda vyúčtovat? K čemu lze využít přijatou kauci a do kdy se musí vrátit?
Z celního úřadu nám byl zaslán platební výměr na pokutu z nedodaného objemu elektřiny vyrobené z obnovitelného zdroje v elektřině spotřebované pro dobíjení vozidel v provozované dobíjecí stanici. Jedná se o daňově uznatelný náklad?
Firma zabývající se montáží vodoměrů do bytových domů bude mít na konci roku rozdělanou zakázku - např. zakázka celkem na 100 ks, přičemž v roce 2024 namontováno 80 ks, v 2025 bude namontováno 20 ks. V účetnictví 2024 bude mít přijatou fakturu za provedené (80 ks) montáže a vodoměry. Faktura vydaná ale bude až po skončení zakázky (namontování všech 100 ks) v roce 2025. Mohu na konci roku účtovat přes účty náklady příštích období nebo příjmy příštích období? Nebo je třeba účtovat přes nedokončenou výrobu? Jak správně postupovat?
OSVČ, daňová evidence, plátce DPH, má v obchodním majetku nemovitost, kterou pronajímá. Jednotlivým nájemcům (obchody, kanceláře) je každý měsíc fakturován nájem a služby. Ve službách jsou energie a dále úklid (1× týdně uklízí uklizečka), internet a zabezpečovací zařízení. Jinou činnost OSVČ nemá. Nyní jde do starobního důchodu a chtěla by přerušit samostatnou činnost a začít pronájem danit v § 9 ZDP. Hlavně chce ušetřit na odvodech na soc. a zdrav. pojištění. Dále bude plátcem DPH. Může to takto udělat nebo musí služby typu úklid, internet, zabezpečovací zařízení omezit a fakturovat pouze nájem a energie?
Společnost, plátce DPH pronajímá byty fyzickým osobám. Nájemné bytu není zatíženo DPH, jedná se o plnění osvobozené od DPH a je v přiznání k DPH vykazováno na řádku 50 - Plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně.
K nájmu bytu jsou nájemníkům poskytovány služby, za něž platí nájemník paušální poplatek. Poplatek za služby je vždy zlomkem ceny nájemného. Nebude docházet k jejich vyúčtování, nejedná se tak o zálohu. Služby k nájemnému by bez nájmu jako takového nebyly poskytovány, nejsou sami o sobě předmětem nájmu a nahlížíme tak na ně jako na vedlejší plnění k plnění hlavnímu - nájemnému. Z tohoto důvodu paušální služby k nájmu nezdaňujeme a máme za to, že by měly převzít režim zdanění služby hlavní.
Je tento postup správný a měla by se hodnota služeb k nájemnému stát součástí řádku 50 přiznání k DPH, nebo se do přiznání vůbec neuvede.
Část rodinného domu slouží jako kancelář a dílna na podnikání. Ovšem je zde jen jeden elektroměr se sazbou pro domácnost. Mohu nějakým způsobem dávat náklady na elektřinu do vydání a uplatňovat si DPH? Jedná se o fyzickou osobu podnikající, která vede úč. evidenci a je registrovaná k DPH.
Jsme vlastníkem fotovoltaické elektrárny s výkonem cca 80 kW. Obdrželi jsme licenci, v průběhu dubna nás připojili k distribuční soustavě a uzavřeli jsme smlouvu o dodávce - výkup elektřiny s EP ENERGY. Dle smlouvy jim máme každý měsíc přebytek odeslaný do sítě vyfakturovat. Jak je to v tom případě s DPH? Jedná se o přenesení daňové povinnosti dle § 92 písm. f) s vazbou na přílohu 6 zákona o DPH? Chápu to správně, že pokud je v příloze č. 6 uvedeno toto ustanovení: "4. Dodání plynu a elektřiny obchodníkovi vymezenému v § 7a odst. 2", tak to pro daný rok platí nebo mám někde hledat nějaké další ustanovení, které toto potvrzuje/upravuje, když název této přílohy je "Seznam dodání zboží nebo poskytnutí služeb, při nichž se použije režim přenesení daňové povinnosti, stanoví-li tak vláda nařízením". Pokud mám hledat nějaké nařízení platné pro daný rok, kde a pod jakým číslem jej najdu?
Dodavatel mi pošle fakturu např. za plyn za měsíc březen. Datum vystavení faktury je 2. 4., datum uskutečnění zdanitelného plnění je uvedeno 2. 4. Plnění se týká měsíce března (je uvedeno na faktuře), mohu zaúčtovat do března? Nebo musím respektovat datum zdanitelného plnění a zaúčtovat do dubna, i když se plnění týká měsíce březen?
Obdrželi jsme fakturu přijatou od dodavatele, kde je uvedeno voda spotřeba 26183,25 Kč- minus zálohy 30000 - DPH 10 %, takže -3816,75 DPH 10 % - 381,68. tj. - 4198,43 Kč. Já vystavuji odběrateli vodné a stočné 2023 8 m3 × 107,75, tj. 862 minus zálohy 3000 Kč, tj. 2138 - 12 % DPH, doplatek 2394,56 Kč. Myslím si, že u záloh by měla být uvedena 10% DPH. Účetní program mě už nechce pustit k 10% DPH. Jak bych měla správně vyfakturovat?
Občan a zároveň OSVČ, plátce DPH, má ve svém osobním majetku bytový dům s pěti byty. V jednom bytě bydlí, zbylé čtyři byty pronajímá nájemníkům - občanům, příjmy z nájmu zdaňuje dle §9 ZDP a v DAP DPH vykazuje jako osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně. Na střeše tohoto bytového domu vybuduje FVE s výkonem do 10kWp, která bude prioritně sloužit k dodávkám EE do těchto 5 bytů. Sezónně se však předpokládají přebytky vyrobené EE, které budou prodávány obchodníkovi s energiemi.
V jakém daňovém režimu (dle jakého § ZDP), z pohledu zákona o daních z příjmů, bude občan zdaňovat prodej elektřiny z FVE nájemníkům a obchodníkovi s energiemi?
V jakém daňovém režimu, z pohledu zákona o dani z přidané hodnoty, bude občan, plátce DPH, zdaňovat prodej elektřiny z FVE nájemníkům a obchodníkovi s energiemi?
Od 1. 1. 2024 platí nově dle § 21 odst. 4 písm. b) zákona o DPH, že dnem uskutečnění plnění je zároveň i datum vystavení faktury u energií. Jak to bude za měsíc 12/2024, když faktury od ČEZu za elektřinu,plyn a teplo budou mít DUZP např. 10. 1. 2025, tak chápu, že DPH se uplatní v 1/2025, ale jde mně o náklady vzniklé za 12/2024, dříve DUZP bylo např. 31. 12., takže náklady se účtovaly do daného roku. Za mě náklady vzniklé v prosinci dle časové a věcné souvislosti, by se měly účtovat do r. 2024, kdy vznikly, ale vůbec si tím novým zněním zákona nejsem jistá. Protože se u nás jedná o poměrně velké náklady a ovlivní se tím výsledek hospodaření, proto mě to zajímá. A jak budeme my fakturovat nájemcům energie za 12/2024? DUZP a vystavení faktury za energie budou např. 10. 1. 2025, ale datum účetního případu bude 31. 12. 2024, tak aby výnosy vzniklé za prosinec šly do r. 2024 nebo až do r. 2025?
Máme pronajaté prostory k podnikání, kde platíme zálohy na energie. Smlouvu na energie máme uzavřenou přímo s dodavateli energii ne s pronajímatelem. Část nebytových prostor určených k podnikání dále pronajímáme. Mám dotaz k sazbě DPH při přeúčtování spotřeby za plyn-teplo podnájemcům./jedná se o nebytové prostory, kde se dodává pouze teplo/Domnívám se ale, že se nejedná o přeúčtování plynu, ale o dodávku tepla, kde by měla být snížená sazba DPH 12 %. Nebo se mýlím?
Nepodnikatel pronajal nájemci byt. Bylo dohodnuto, že nájemce bude platit měsíčně 10.000 Kč za nájemné + fond oprav ve výši 2.000 Kč. Lze to takto smluvně dohodnout? Co bude předmětem zdanění u pronajímatele a v jakém paragrafu - v § 9 ZDP nájem a v § 10 ZDP fond oprav? Nebo je lepší rovnou dát do smlouvy, že nájemník bude platit nájem ve výši 12.000 Kč a vše zdanit v § 9 ZDP? Energie si platí nájemce sám.
Jak provést vyúčtování zálohy, která byla uhrazená a odvedeno DPH v sazbě např. 15% v roce 2023, v konečné faktuře v roce 2024? Faktura bude odpovídat základu daně zálohy, ale systém ukazuje základ daně např. 1000 a aktuální sazbu v 2024 12%, tedy výše DPH 120,- , jako druhý řádek je odpočet zálohy, tedy základ daně 1000, sazba 15% - 150,-, tudíž v konečném zúčtování vzniká přeplatek 30,- Kč. Jak tedy na faktuře vykazovat sazbu? Při zúčtování 100% výš zálohy budou oba řádky vyúčtování obsahovat 15% sazbu?