Přefakturace
Chtěla bych poprosit o radu ohledně „přefakturace“ internetu. Vlastník domu (nepodnikatel) pronajímá už několik let na základě nájemní smlouvy kancelářské prostory firmě s. r. o., jejímž je jediným společníkem a jediným jednatelem. V nájemní smlouvě jsou ošetřeny energie, ale nikoliv internet. Do teď byla smlouva s poskytovatelem internetu přímo na s. r. o. Teď je změna, vlastník domu (tedy také společník a jednatel s. r. o.) si uzavřel novou smlouvu s poskytovatelem internetu přímo na sebe (fakturace bude měsíční) a chce poměrnou část (odhadl 85 %) měsíčně přefakturovávat na s. r. o. Stačí z hlediska účetnictví (dostatečných podkladů) přijímat/účtovat měsíční faktury od jednatele/společníka, anebo je toto potřeba řešit smluvně (např. dodatkem k nájemní smlouvě), a pokud smluvně, je potřeba někde uvádět i to stanovené procento (napadá mě např. přímo v dodatku ke smlouvě nebo v interní směrnici nebo jenom na každé faktuře)? Chceme to udělat co nejjednodušeji. To procento se v podstatě nedá jinak určit než nějakým odhadem, na faktuře od poskytovatele internetu je jen jedna částka.
Developerská společnost v současné době dokončuje poslední etapu výstavby určené pro pronájem prostor k podnikatelských účelům. V rámci výstavby objednala od dodavatele geotermální vrty pro tepelné čerpadlo do země pro účely rozvodu tepla, chladu do prostor. Náklady na tepelné čerpadlo vč. těchto vrtných prací bude společnost přeúčtovávat na společnost, která toto zařízení bude vlastnit a přeúčtovávat nám teplo a chlad do prostor. My poskytneme „pouze“ prostory k pronájmu, kde toto zařízení bude umístěno. Jak účtovat o těchto nákladech, které budou posléze přeúčtovány?
Neplátce DPH - jediný společník a současně jednatel s. r. o. - pronajímá prostory ve svém domě svému s. r. o. Uzavřel novou smlouvu na poskytování internetu pro celý dům, a to přímo na sebe (jako na soukromou osobu-vlastníka domu). Poskytovatel internetu je plátce DPH. Poskytovatel bude na něj vystavovat měsíční faktury. Jednatel chce určitou část (většinu) měsíční částky za internet přefakturovávat své s. r. o. Jeho odhad využití internetu je 90 % pro s. r. o. a 10 % pro soukromé účely. Zvolené procento bychom pro fakturaci na s. r. o. počítali z částky vč. DPH. Můžeme takto postupovat?
Jsme česká akciová společnost, plátci DPH. Česká a. s. (mateřská společnost) vlastní podíl 51 % v uzbecké společnosti (dceřiná společnost). Zaměstnanci dceřiné společnosti přijedou z Uzbekistánu do ČR a v mateřské společnosti se budou školit. Mateřská společnost jim bude hradit ubytování, jízdenky na vlak, kapesné, občerstvení, obědy a večeře a hygienické potřeby. Tyto náklady ponese mateřská společnost a nebude je dceřiné společnosti přefakturovávat. Podle mne budou náklady daňově neuznatelné a nelze vynárokovat DPH. Na jaký účet/účty bych tyto náklady měla zaúčtovat?
Jak je to s přefakturací nákladů v rámci skupiny firem, která zahrnuje mateřskou společnost a několik dceřiných společností? Poslední dva roky nesla veškeré náklady mateřská společnost, včetně nákladů, které by měly být rozděleny mezi ostatní společnosti ve skupině. Nyní chceme tyto náklady přefakturovat mezi jednotlivými společnostmi. Částky k přefakturaci jsou poměrně vysoké, dosahují i milionových hodnot. Hledáme správné řešení z účetního a daňového pohledu, a to zejména v kontextu DPH. Jak by bylo vhodné postupovat v následujících případech: Přefakturace nákladů ze společnosti A (plátce DPH) do společnosti B (plátce DPH). Situace, kdy společnost A (plátce DPH) dluží náklady společnosti B (neplátce DPH). Přefakturace mezi společností A (neplátce DPH) a společností B (plátce DPH). Je třeba vystavit faktury včetně DPH, nebo je možné tuto situaci řešit jiným způsobem, například prostřednictvím příplatků mimo základní kapitál? Hledáme doporučení, jak tuto situaci řešit v souladu s platnými předpisy.
Účtuji dvě společnosti se stejným jednatelem. Jedna společnost-plátce DPH (Aaaa s.r.o.) vlastní auta. Druha společnost (Bbbb s.r.o.) dostala fakturu za parkovné auta, které patři společnosti Aaaa s.r.o. Upozornila jsem, že faktura je nákladem společnosti Aaaa s.r.o. Několik dalších faktur za parkovné dostala společnost Bbbb s.r.o. Společnost Bbbb s.r.o. v červenci 2024 stala placem DPH. Společnost Bbbb s.r.o. bude dělat přefakturace faktur na společnost Aaaa s.r.o. Přefakturace se účtuje na účet nákladů včetně DPH nebo bez DPH? Pokud společnost Bbbb s.r.o. zaúčtuje parkovné na náklady s DPH, přefakturace společnosti Aaaa s.r.o. bude bez DPH? Nebo společnost Bbbb s.r.o. uplatní DPH na vstupu a výstupu při přefakturaci?
Společnost A vlastní stroj, který nechala pojistit. Z důvodů výhodnějšího pojištění (bonusů) je pojistníkem jiná společnost B, která pojištění přefakturovala společnosti A vlastnící stroj. Je v tomto případě pojištění daňově uznatelné u majitele stroje - společnosti A, když společnosti B-pojistníkovi uhradí přefakturované pojistné?
Pronajímatel je z hlediska odběru energie velkoodběratelem kvůli své činnosti . Pronajímá v objektu menší skladovací prostory. Měsíčně přefakturuje spotřebu energie podle podružného elektroměru . Teď přidává měsíčně k fakturaci položku rezervovaná kapacita 2KWh za 392 Kč. Spotřeba energie je měsíčně cca 15kWh za 74,25 Kč. Může tuto položku požadovat po nájemníkovi? Jak se zjistí oprávněnost výše rezervované kapacity?
Jsme právnická osoba - s.r.o. (plátci DPH) a máme v obchodním majetku objekt, který pronajímáme fyzické osobě (neplátci DPH). Nájemci vystavujeme měsíčně daňový doklad za pronájem. Má být tento daňový doklad vystaven s DPH? Máme zároveň došlé faktury na vstupu (např. spotřeby elektrické energie, plynu, vodné ...). Můžeme si u nich uplatnit odpočet DPH? Následně tyto náklady přefakturujeme nájemci a DPH na výstupu odvedeme.
Firma A (s. r. o. - stomatologická ordinace - neplátce DPH) nakupuje pro svoji spotřebu zdravotnický materiál od různých dodavatelů. Zdravotnický materiál několikrát do roka přeúčtuje ve stejné ceně firmě B (lékaři OSVČ- neplátci DPH) a firmě C (s. r. o. - stomatologické ordinaci- neplátci DPH). Všechny 3 firmy, které provozují zubní lékařství, sídlí na jednom patře zdravotnického zařízení a nejsou to osoby spojené. a/ Musí mít firma A na tuto přefakturaci živnostenské oprávnění? b/ Účtujeme ve firmě A výsledkově: nákup materiálu MD 501A a následnou přefakturaci -501A. Je tento postup správný?
Společnost provádí v pronajatých prostorech rekonstrukci - výměna podlahy, kuchyňské linky, výmalba atd. Na tyto práce obdržela dodavatelské faktury za stavební práce v režimu přenesené daňové povinnosti. Tyto faktury byly uplatněny v DPH. Nyní proběhne přefakturace na majitele objektu v poměru 1:1 - Přefakturace stavebních prací. Vystaví se tato faktura s 21% DPH?
Máme zde dvě firmy (A a B), které jsou předmětem podnikání propojené, kde firma A zaměstná člověka na HPP. Zaměstnanec bude pracovat z cca 20 % pro společnost A, 80 % pro společnost B. Může společnost A přefakturovávat společnosti B mzdové náklady zaměstnance? Pokud ano, musí být mezi společnostmi uzavřená ohledně výše zmíněného nějaká smlouva? Když se bude jednat čistě o přefakturaci mzdových nákladů bez žádné přirážky, bude firma A fakturovat s DPH?
Vyúčtování vody u plátce DPH
Jsme plátci DPH , pronajímáme bytové i nebytové prostory.
Platíme zálohy za spotřebu vody, DPH je nula. Na konečné vyúčtování je na faktuře vyčísleno DPH, ale vzhledem k tomu, že pronájmy poskytujeme plátcům i neplátcům (jedná se o jednotky bytové i nebytové) DPH si z konečné faktury nenárokujeme.
Jak máme přefakturovat nájemcům spotřebu vody?
Je správný postup : skutečná potřeba vody jako základ daně plus DPH?
V zákoně o DPH bylo k 1. 1. 2024 změněno ustanovení o datu uskutečnění zdanitelného plnění v případě dodání elektřiny, plynu, tepla nebo chladu na den vyhotovení dokladu o vyúčtování. Firma měsíčně přefakturovává část nákladů nájemcům, proto zjišťuje každý poslední den v měsíci spotřebu na jednotlivých měřidlech. Z faktury od dodavatele za energie zjistí sazby (jsou pohyblivé) a vystaví fakturu nájemcům. Bez faktury od dodavatele nemůže provést přefakturaci, přesto by chtěla jako DUZP stanovit den odečtu z měřícího zařízení. Je možné takto stanovit?
Nyní je připravována nová smlouva pro nájemce-neplátce DPH na pronájem prostoru sloužícího k podnikání.
Smlouva zahrnuje složku za 1. nájemné, dále 2.paušální cenu za energie (vodné, stočné, srážkovou vodu, teplo a ohřev TUV)-vše z důvodu obtížného způsobu zjištění skutečného stavu (problém instalovat samostatné měřidlo), a dále 3. zálohy na plyn a elektřinu (bude se vyúčtovávat dle skutečné spotřeby). Nájemné jako takové je osvobozené bez nároku na odpočet.
Nevím však, jak postupovat v případě položky 2. za paušální cenu za energii - má být zohledněna sazba 12 %?
V případě zálohy na plyn a elektřinu máme danit zálohu jako přijatou platbu s tím, že bychom si při vyúčtování uplatnili DPH z přijaté faktury na vstupu v plné výši nebo máme neuplatňovat z přijatých záloh DPH vůbec a neuplatňovat ani odpočet z přijaté faktury a při vyúčtování raději využít § 36 odst. 11? Jsou přijatelná obě řešení? Vyúčtování plynu a elektřiny bychom řešili přes účet 315.
Na jaký účet (504, 518...) se má účtovat nakoupená služba od jiné firmy pro klienta, kterou mu následně fakturujeme?
Advokát (OSVČ, plátce DPH) uhradil jménem svého klienta (neplátce DPH) soudní poplatek ve výši 10 000 Kč a dále odměnu znalci ve výši 10 000 Kč + 21 % DPH (tedy 12 100 Kč). K těmto platbám byl povinný klient. Podle dohody mezi klientem a advokátem má klient advokátovi tyto částky uhradit, a to bez navýšení. Jak bude advokát správně postupovat? Musí klientovi vystavit fakturu (daňový doklad) a pokud ano, co do ní uvede - za soudní poplatek jenom 10 000 Kč bez navýšení o DPH a za odměnu znalci 12 100 Kč rovněž bez další navýšení o DPH (předpokládejme, že advokát si za odměnu znalci neuplatní DPH na vstupu) nebo o „svoji“ DPH zvyšuje v každém případě? Co advokát s obdrženými penězi udělá - musí z nich odvést daň z příjmu, zdravotní a sociální pojištění, jako kdyby se jednalo o jakýkoliv jeho jiný příjem (z výkonu advokátní činnosti), nebo je cesta, jak se tomu vyhnout a nechat si celou částku?
Dobrý den, právnická osoba neplátce DPH uskutečňuje pouze osvobozená plnění bez nároku na odpočet (prodej starších nemovitostí a případně nájem bytových prostor). Otázka je, zda ve chvíli kdy přeúčtuje přijaté plnění ve stejné výši v jakém ho pořídila, např. nájemníkům, tak se toto plnění počítá do obratu, což by rázem znamenalo, že překročí obrat 2mil a měla by se tak registrovat jako plátce DPH nebo se tato přeúčtování neberou jako uskutečněná plnění a subjekt má tak pouze osvobozená bez nároku na odpočet a nemá povinnost registrace?
Máme pronajaté prostory k podnikání, kde platíme zálohy na energie. Smlouvu na energie máme uzavřenou přímo s dodavateli energii ne s pronajímatelem. Část nebytových prostor určených k podnikání dále pronajímáme. Mám dotaz k sazbě DPH při přeúčtování spotřeby za plyn-teplo podnájemcům./jedná se o nebytové prostory, kde se dodává pouze teplo/Domnívám se ale, že se nejedná o přeúčtování plynu, ale o dodávku tepla, kde by měla být snížená sazba DPH 12 %. Nebo se mýlím?
Firma má sjednanou flotilu s pojišťovnou a nemá v předmětu činnosti (ani na ŽU) pojišťovací služby. Pod tuto flotilu zařadila i pár vozidel sesterských menších společností (cca 5 vozidel). Pokud chce sesterské společnosti na konci roku toto pojištění přefakturovat (bez navýšení ceny), tak fakturuje bez DPH. Nevíme, zda tuto přefakturaci pojistného máme vykázat v DPH na ř. 50 (osvobozený bez nároku), ř. 26 nebo žádný řádek (není předmětem daně jako přefakturace bez navýšení dle par. 36). Jaké řešení je skrz DPH správné?