Spotřeba materiálu, zásob

Společnost, plátce daně, dodává zákazníkovi rekuperační jednotky, včetně zpracování projektu a montáže. Dopravu v tomto případě účtuje v jednom balíčku na 601. Je to v pořádku, neměla by být doprava účtována zvlášť jako služba na 602? Je v pořádku, pokud účetní jednotka účtuje dopravné u jednoho typu výrobků na 601 a u jiného typu výrobku na 602? Bylo by lépe sjednotit? 
Vydáno: 07. 10. 2024
Společnost nakoupila ojetý vůz na náhradní díly. Tento vůz tedy nebude zařazen do používání a skutečně rozebrán na náhradní díly. Může si společnost jeho kupní cenu uplatnit v plné výši do nákladů - spotřebu materiálu?
Vydáno: 09. 08. 2024
Jak zaúčtovat poukázku na pohonné hmoty při nákupu počítače? V textu na faktuře u zboží je napsáno: „Při zakoupení tohoto výrobku obdržíte za 1 Kč produkt: Poukázka XXX v hodnotě 200 Kč“. Na faktuře je vyfakturována částka 1,00 Kč, DPH 12% ve výši 0,12 Kč a částka celkem 1,12 Kč. Jak mám zaúčtovat nákup za 1,12 Kč a jak poukázku 200 Kč a následný nákup, v tomto případě pohonné hmoty do služebního vozu?
Vydáno: 24. 05. 2024
Pokud koupím několik kusových koberců v hodnotě nad 80 000 Kč, musí se odpisovat nebo jdou rovnou do spotřeby?
Vydáno: 24. 04. 2024
Montážní firma s r. o. montuje potrubí pro jiné společnosti, v době prací si na té stavbě, kde pracují, oplotí kus toho stavebního pozemku, kde mají svoje stroje. Nakupí si betonové plotové desky a pak nakoupí službu - postavení plotu. Jak naúčtovat nákup desek na plot a tu službu, protože po dokončení prací toto betonové oplocení firma zlikviduje jako podkladový materiál pro stavbu cest. Nechá je tedy objednavateli, pro kterou zakázku dělá. Jak zaúčtovat?
Vydáno: 21. 03. 2024
Společnost s r. o., plátce DPH, vydává své knihy. Nyní se rozhodla je převést i na audioknihy. Faktura za výrobu audioknih stála 58 000 Kč bez DPH. Máme ji zaúčtovat na 518/321?
Vydáno: 18. 01. 2024
Jsme příspěvková organizace ÚSC. Máme na skladě na účtu 112 antigenní testy které mají platnost do dubna 2023. Můžeme tyto prošlé testy odúčtovat do nákladů a na jaký účet, byl by daňově uznatelný? 
Vydáno: 25. 12. 2023
Pokud by OSVČ uplatňovala výdaje paušálem, musela by v průběhu roku vést podrobnou evidenci zásob, nebo stačí inventury k 31. 12. příslušného roku?
Vydáno: 29. 08. 2023
Zaplatili jsme 2 přijaté zálohové faktury za zboží - použitý denní kurz. 1. zálohová faktura např. 1000 EUR - kurz 23,810 k 13.6.2023. 2. zálohová faktura např. 2000 EUR - kurz 23,765 k 15.6.2023. Jelikož neměli veškeré zboží skladem, z obou zálohových faktur zaslali zboží jen některé. Zbytek bude dodán později. Dle vnitřních směrnic se řídíme "Interpretací Národní účetní rady I-43 Poskytnuté zálohy vedené v cizí měně". Nepředpokládá se vrácení zálohy, ale dokončení celé transakce. Doposud jsme oceňovali pořizované aktivum cenou odpovídající směnné transakci. Nevznikl tedy kurzový rozdíl (bez doplatku). Používáme program Pohoda, který mi neumožní zadat ke každému pořízenému zboží jiný kurz (v tomto případě zboží platba z 13.6.23 a zboží platba z 15.6.23. U odpočtu záloh lze kurz upravit ručně. Mohu zadat přijatou fakturu "do dvou řádků" v programu (dodavatel fakturu nechce upravit), tak aby bylo zboží oceněno dle směnné transakce? Lze tento postup použít co se týče ocenění zboží? Vyměření DPH lze ručně upravit.
Vydáno: 23. 06. 2023
Účtujeme zásoby metodou A. Jsme výrobní firma a zakoupený materiál jde většinou po vytvoření skladové příjemky skladníkem hned do výroby. Následně je nám doručena faktura. Prosím o sdělení, zda lze zaúčtovat fakturu- pořízení materiálu přímo na sklad , tzn. 112/321 (bez zaúčtování na účet pořízení 111). Pokud ano, je možné takto začít účtovat v průběhu roku? Tj. např polovina roku 111/321 a polovina roku na 112/321?
Vydáno: 30. 03. 2023
  • Článek
V minulém vydání jsme si přiblížili problematiku účetního oceňování přírůstků zásob, kde je patrně nejtěžším úkolem identifikace všech relevantních cenotvorných položek. Člověku, který se v praxi nesetkal s realitou účtování o zásobách, by se mohlo zdát „nošením dříví do lesa“ otevírat nyní téma oceňování úbytků zásob, když je přece „zcela logické“, že ta či ona spotřeba zásob se přece musí proúčtovat v úplně stejné účetní hodnotě jako přírůstky těchto zásob. To je sice pravda, ale platí to pouze při globálním pohledu za celý sklad zásob. Při postupném odebírání zásob ze skladu takto jednoduše často postupovat nelze a účetním tak nastávají problémy…
Vydáno: 16. 11. 2022
V účetnictví používáme roční kurz, pro rok 2022 je to u EUR 24,86. Účtujeme zásoby způsobem B. Při účtování faktury přijaté v měně EUR použije tuzemský dodavatel kurz denní, např. 24,645. Já v tomto kurzu zaúčtuji i fakturu přijatou 504(343)/321. Vytvořím příjemku na toto zboží, která se mi díky účtování skladu způsobem B neúčtuje a na příjemce použiji kurz dodavatele nebo náš roční kurz? Zásoby zboží k 31. 12. nám skoro všechny zmizí ze skladu, ale zůstane tam pár položek a ty k 31. 12. proúčtuji 132/504. 
Vydáno: 13. 06. 2022
Dne 1. 6. 2022 jsme dostali zálohovou fakturu se dvěma položkami: a) svitek 1, váha 573 kg, cena za celý 5 139,81 PLN a b) svitek 2, váha 410 kg, cena za celý 3677,70 PLN. Tedy zálohová faktura je na částku 8 817,51 PLN, zaplatili jsme 1. 6. 2022, mám kurz dle komerční banky přepočtem 5,5713 Kč, celkem 49 124,99 Kč. Dne 2. 6. ráno poslal dodavatel opravenou zálohou fakturu, jelikož nemá svitek o váze 410 kg, ale o váze 489 kg. Za tento je cena 4 386,33 PLN, celkem za 2 svitky 9526,14PLN, rozdíl 708,63 PLN, doplatíme 2. 6. 2022. Taková je praxe, jelikož svitek je jako jeden kus (jedinec), který takto je dál evidován. Vzhledem nedostatku surovin já potřebuji a dodavatel se ptá, jestli chci, nebo nechci. U jedince se zaznamenává dodavatel a přesná váha svitku, kvůli reklamacím, pro inventuru a také takto dál vstupuje do výroby a potom i výrobek nese na sobě, z kterého svitku byl vyroben. Skladově nemohu přijmou jednoho jedince dvakrát. Jak máme udělat příjemku, za jakou cenu u svitku (změněný svitek by měl mít 2 kurzy), u kterého nám dodavatel změnil váhu? Musím ho naskladnit jako jeden.
Vydáno: 09. 06. 2022
Jsme střední škola, příspěvková organizace zřízená krajem. Víme, že když jednou něco začneme zapisovat na sklad, musíme v tom pokračovat. Jak je to prosím ale v případě, že např. nakoupíme 2 zámky? Jeden je na výměnu za polámaný zámek a druhý si chce dát pan školník na sklad, aby v případě potřeby měl zámek k dispozici. Musíme napsat na sklad oba zámky, nebo jen ten jeden a jeden účtovat jako výměnu? Nebo kdyby si zakoupil jen ten jeden zámek na výměnu a zámky předtím již zapisoval na sklad, musí jej na ten sklad napsat také, i když jde okamžitě do spotřeby?
Vydáno: 30. 05. 2022
Materiálové faktury účtujeme typem B. Máme nastaveno, že přijaté faktury v cizí měně se účtují kurzem zápisu faktury do účetnictví. Vedeme si skladovou evidenci mimo účetnictví z důvodu evidence skladu a zjištění stavu skladu, faktury v cizí měně se přepočítávají v této evidenci kurzem ke dni naskladnění (někdy je jich více: pořízení, doprava, clo). Z této evidence kvartálně účtujeme stav skladu. Je problém v rozdílných kurzech?
Vydáno: 24. 03. 2022
  • Článek
Firma se zabývá montážemi vzduchotechniky (nejčastěji klimatizace pro domácnost a průmyslové objekty). V praxi to nejčastěji vypadá tak, že firma objedná klimatizaci a potřebný montážní materiál dle požadavku zákazníka a poté ji zabuduje zákazníkovi v objektu. Jakou variantou byste doporučovali vést účetnictví? Námi preferovanější varianta je vést sklad materiálu a klimatizací, vše na účtě 112, tedy spotřeba a prodej klimatizací by spadal na účet 501 a 601 a služby (montáž) na účet 602. Ovšem někdy je naceněna zakázka jednou položkou pro prodej, která zahrnuje nejen cenu klimatizace a dalšího materiálu, ale i práci za služby. V tomto případě váháme, jestli účtovat celé na 601 nebo 602 (osobně si myslím, že to není podstatné, protože to jde do stejného řádku na výkazu VZZ). Dalo by se s tím souhlasit? Jako alternativní varianta se nám jeví, že by klimatizace byly vedené jako zboží a bylo by účtováno tedy 504 a 604. Ovšem podle vztahu montážní firmy nepůjde jen o přeprodej klimatizace, takže by se musela přesně vyčíslit položka za montáž (službu) na účtě 602, a jelikož je cena na faktuře (ve smlouvě/dohodě) často prezentována včetně montáže, aby zákazník nevěděl kolik je přirážka za montáž, tak si myslím, že v tomto případě by byl problém v ocenění jednotlivých položek 604 vs. 602, které spadají na jiné řádky výsledovky. Prosím o sdělení, jakým způsobem byste doporučovali tyto věci účtovat.
Vydáno: 10. 12. 2020
  • Článek
V praxi se poměrně často setkáváme s diskusí, co považovat za neskladovatelné nákupy, jak nahlížet na položky A.I.2. Spotřeba energie a A.I.3. Spotřeba jiných neskladovatelných dodávek výkazu zisku a ztráty. V následujícím článku je uveden možný přístup k této problematice.
Vydáno: 03. 08. 2020