Vozidla motorová
Níže zasílám informace z velkého technického průkazu: - Druh vozidla (1) = speciální automobil cisternový - cesternová automobilová stříkačka; - Kategorie vozidla (J) = N3; - Druh (typ) (7) = speciální požární; - Počet náprav (L) = 2; - Největší povolená hmotnost (F.2) = 16 000 kg a dále informace z malého technického průkazu: jiné záznamy = 2x maják modré barvy, vozidlo s výjim. z pojišt. odpověd. Tento speciální automobil cisternový je evidován v registru silničních vozidel, dále je zahrnut do Integrovaného Záchranného Systému, má 2x maják modré barvy včetně zvukového výstražného zařízení s tím, že se v případě potřeby použije prioritně na výjezd po areálu fabriky. Výše uvedený speciální automobil cisternový jsme vždy vykazovali v přiznání k dani silniční (tj. za rok 2021 a předchozí roky) s tím, že jsme uplatňovali osvobození dle § 3 písm. d) původního zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční. Po novele zákona o dani silniční v roce 2022 již tento speciální automobil cisternový nevykazujeme v přiznání k dani silniční (tj. za rok 2022 a dále), neboť jsem vyhodnotila, že se jedná o speciální vozidlo dle § 2 odst. 3 písm. b) 1. vozidlo zvláštního určení, které tudíž není předmětem daně. Je, prosím, moje vyhodnocení správné? Nebo se jedná o zdanitelné vozidlo, které je osvobozeno dle § 3 odst. 1 písm. a) nynějšího zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční a tudíž by mělo být vykazováno v přiznání k dani silniční jako osvobozené?
Společnost s.r.o. v září r. 2023 pořídila auto (pořizovací cena bez DPH – 622866,12 Kč). Daňový odpis v roce 2023 činil 68516 Kč, uctění odpisy – 41524,44 Kč. V červnu r. 2024 společnost prodala auto. Účetní odpisy za leden-květen činí 51905,55 Kč, odpis zůstatkové ceny – 529436,13 Kč. Mám dotaz ohledně uplatnění daňového odpisu v DPPO za rok 2024. Podle daňového odpisového planu společnost v roce 2024 měla by uplatnit daňový odpis ve výši 138588 Kč. Kterou částku daňového odpisu společnost muže uplatnit na daňové uznatelné náklady?
S.r.o. vlastní elektromobil. Majitel s.r.o. používá elektromobil ke služebním účelům a dobíjí doma, kde má zřízený podružný elektroměr a zásuvku používá pouze k tomuto účelu. Může mu firma proplácet náhradu za nabíjení elektromobilu propočtem spotřeby elektrické energie dle podružného elektroměru násobeno danou náhradou za kWh el. energie v současné chvíli 7,70 Kč za kWh?
Naši obchodní zástupci mají ve smlouvě výkon práce doma (bydliště), mají k dispozici manažerské vozidlo s kterým parkují ve svém bydlišti a některá města teď chtějí za rezidenční parkování platit. Panu řediteli přijde divné, aby náš zaměstnanec platil ze svého za parkování služebního vozidla. Podle mého pokud nárok na rezidentní parkovaní vzniká pouze osobám s trvalým pobytem na území oblasti, tak pro nás by to byl nedaňový náklad a asi by se muselo zaměstnanci dodanit hned ve mzdě, to by asi nevstupovalo do benefitů. Toto parkování by u zaměstnance nebylo ani v rámci služební cesty? Auto mají manažerské a ve mzdě jim je dodaňováno 1 % ceny vozu. Naše daňová poradkyně si myslí toto: zaměstnavatel z důvodu ochrany firemního majetku hradí v blízkosti místa výkonu práce zaměstnance místo pro parkování firemního automobilu střežené/nehlídané, avšak dobře viditelné…krytou/nekrytou garáž. Nejde o pohodlí zaměstnance, ale o ochranu majetku firmy. Jde o daňový náklad firmy, odečet DPH a nemůže jít o nezdaňovaný benefit pro zaměstnance. Zaměstnanec má povinnost dle popisu pracovního místa denně vyjíždět z místa výkonu práce (bydliště) k zákazníkům, našim velkoodběratelům, prodejnám…..a vracet se na místo výkonu práce (bydliště). Zaměstnanci je přiděleno služební vozidlo k tomuto účelu.
- Článek
Pro osobní automobily kategorie M1 nově platí limitovaná výše daně na vstupu v částce 420 000 Kč. Ta se týká nejen odpočtu při nákupu, ale ovlivňuje i možnost odpočtu u technického zhodnocení nebo úpravu odpočtu při prodeji takového vozu. Limitaci se nevyhnou ani automobily pořizované formou finančního nebo operativního leasingu. Pozor je třeba dát u vozů pořizovaných z EU, u nichž plátce zaplatil již v roce 2023 zálohu.
1. Úvod Při nahrazení Pokynu GFŘ D - 22 Pokynem GFŘ D - 59 došlo m.j. v komentáři k § 6 odst. 7 písm. c) a e) ZDP k...
Společnost A zapůjčí peníze společnosti B. Společnost B koupí u společnosti C auto. Je možné v technickém průkazu uvést provozovatelem společnost B a vlastníkem společnost A?
Soukromá osoba ČR kupuje vozidlo s nájezdem 6 000 km+ a stářím delším než 6 měsíců od obchodníka z Německa, kde obchodník je majitel vozu a plátce DPH. Obchodník uvádí, že může prodej vozidla zatížit německou DPH a soukromá osoba požádá německý FÚ o vrácení DPH. Má soukromá osoba v tomto případě skutečně možnost požádat německý FÚ o vrácení DPH? Nebo obchodník prodá soukromé osobě vozidlo bez DPH. Má soukromá osoba v takovém případě povinnost odvodu DPH v ČR?
Je možné i v případě, kdy má zaměstnanec k dispozici služební vozidlo i pro soukromé účely, ale neujede v daný měsíc žádné služební km (používá tedy vozdidlo pouze pro soukromé účely), využít dodanění 1 % vstupní ceny ve mzdě se všemi ostatními výhodami - nekrácené odpisy, opravy jako daňový náklad atd.? Případně, když vozidlo používá jen soukromě dlouhodobě?
Pokud chceme prodat nový vůz českému diplomatovi (faktura přímo na fyzickou osobu), který jej následně bude používat na misi v 3. zemi, můžeme osvobodit od DPH podle § 68 odst. 9? Co případně potřebujeme za dokumenty k prokázání osvobození?
- Článek
V článku si ukážeme uplatnění daňově uznatelných výdajů na motorové vozidlo v různých situacích při jeho použití při pracovní cestě podnikatele. Podnikatel, který používá k pracovní cestě motorové vozidlo, by měl zvažovat optimalizační otázky související s možným uplatněním cestovních výdajů. U podnikatele, který využívá k pracovní cestě osobní automobil zahrnutý v obchodním majetku nebo osobní automobil nezahrnutý v obchodním majetku (soukromé vozidlo), půjde především o volbu mezi výdaji na pohonné hmoty v prokázané výši, nebo uplatnění paušálních výdajů na dopravu.
OSVČ, plátce DPH, nakoupil v lednu osobní automobil v Německu ve zvláštním režimu, a nemá tak nárok na odpočet. Cena automobilu 300 000 Kč, faktura za přepravu automobilu 15 000 Kč. Dále v lednu před registrací a před technickou prohlídkou pořídil náhradní díly na opravu automobilu, kterou provedl svépomocí, ve výši 7 000 Kč. Za technickou prohlídku a emise zaplatil 2 100 Kč. Dne 3. 2. došlo k registraci vozidla a k zařazení do užívání. Co vše se zahrne do pořizovací ceny majetku pro účely odpisování?
Mám v osobním vlastnictví užitkové vozidlo. Mohu firmě manžela spol. s r. o. vozidlo pronajímat za pevnou měsíční částku na základě smlouvy o pronájmu nebo mám vést knihu jízd a na základě cestovního příkazu si vyúčtovávat ujeté kilometry? Jsem zaměstnancem manželovy firmy. Zaplacený pronájem vozidla a zakoupené pohonné hmoty by byly pro firmu daňový náklad?
1) V prvním případě společnost s. r. o. zahájila finanční leasing u vozidla 1. 2. 2018 a od leasingové společnosti ho odkoupila k 3. 8. 2022. Do té doby zaplatila 54 splátek. Byla tedy v tomto případě dodržena minimální doba leasingu a považuje se to vůbec za předčasné ukončení? Je v tomto případě nutné posuzovat, zda byla kupní cena vyšší než předpokládaná zůstatková cena?
2) Pořizovací cena vozidla při zahájení finančního leasingu k 1. 2. 2019 byla 1 543 100 Kč. Kupní cena při ukončení leasingu k 12. 9. 2022 byla 428 657 Kč. Počítám správně, že při rovnoměrném daňovém odpisování by předpokládaná zůstatková cena byla 515 010 Kč? Hraje tam nějaký vliv to, že zbývající podíl akontace vstupní ceny 10 %, která se účtovala do nákladů dle jednotlivých měsíců poměrnou částkou (1/60), byl 43 721 Kč. Platí tedy, že nebyla dodržena podmínka, aby KC byla vyšší než předpokládaná ZC?
3) U vozidla v případě č. 2 byly zaplacené splátky od počátku finančního leasingu ve výši 1 202 112 Kč. Platí, že pokud nebyla splněna podmínka KC vyšší než ZC, není nutné podávat dodatečné DPPO, ale musí se o celou tuto částku zvýšit VH v DPPO na ř. 40? Auto bylo ale hned v prosinci 2022 prodáno dalšímu majiteli. Je možné o tu samou částku opět snížit VH v DPPO na ř. 112, protože vstupuje do vstupní ceny pro výpočet daňových odpisů? Nebo se nebude projevovat na ř. 112, ale bude zahrnuta v rozdílu odpisů na ř. 150? Budou potom daňové odpisy ve výši celkové daňové vstupní ceny, a to 428 657 Kč + 43 721 Kč + 1 202 112 Kč = 1 674 490 Kč?
4) Jak by se prosím postupovalo v případě, že vozidlo z bodu č. 2 by se neprodalo dalšímu majiteli v tomtéž roce, ale až v následujícím roce, konkrétně hned 4. 1. 2023?
Lze uplatnit paušální výdaje na osobní automobil, pokud není v majetku OSVČ, ale je pronajatý na základě Smlouvy o bezúplatném pronájmu?
V rámci převodu části obchodního závodu došlo k převodu osobního automobilu, 2 tahače (kategorie N3 s kódem BC) a návěsu (kategorie O4 s kódem DA). Smlouva o převodu obchodního závodu ze dne 29. 9. 2022 nabyla účinnosti k 1. 10. 2022. Fyzické předání vozidel k užívání novému nabyvateli proběhlo 5. 10. 2022. Změna v registru vozidel proběhla 18. 10.2022. Jeden tahač nabyvatel nechal opatřit registrační značkou na vývoz s platností do 2. 11. 2022 a do tohoto termínu bylo vydáno ORV se zápisem osoby užívající toto vozidlo (v ORV zapsán vlastník česká s.r.o. a místo povoleného pobytu/sídlo: Litevská republika). Povinné ručení a havarijní pojištění vozidel ukončeno k 25. 10. 2022. Dotazy:
1) Je následující postup účetní jednotky (převodce vozidel) správný? K 1. 10. 2022: Účetní jednotka zaúčtovala účetní odpisy na účty 551/082 ve výši součtu odpisů připadajících na měsíce leden až září 2022. Účetní zůstat. cenu odúčtovala účetním zápisem na účtech 547/082. Vyřazení vozidel provedla v pořizovacích cenách účetním zápisem na účtech 082/022. Pozn.: Bude uplatněna 1/2 daňového odpisu připadajícího na rok 2022.
2) Je následující postup účetní jednotky (převodce vozidel) správný? K 25. 10. 2022 bylo ukončeno a vyčísleno pojišťovnou spotřebované pojistné (povinné ručení a havarijní pojištění). Účetní jednotka vyčíslila daňově účinné pojistné připadající na období od 1. 1. 2022 do 30. 9. 2022 a daňově neúčinné pojistné připadající na období od 1. 10. 2022 do 25. 10. 2022.
3) Osobní automobil a návěs předmětem daně silniční nejsou. Protože není dle akt. platné právní úpravy k dani silniční předmětné, zda je vozidlo užíváno, ale je klíčové, kdo je a v jakém měsíci zapsán jako provozovatel vozidla do RV (§ 4 odst. 1 písm. a) ZDS), bude platit ÚJ daň silniční přinejmenším u jednoho tahače s kategorií vozidla N3 s kódem druhu karoserie BC a to za měsíce leden až září, tj. 13 800,- Kč (nejvyšší povolená hmotnost jízdní soupravy tohoto tahače v tunách činí 45, tomu odpovídá daňová sazba 18 400,- Kč za rok). Slevu dle § 6 odst. 6 ZDS již uplatňovat nelze – zrušeno novelou ZDS, lze uplatňovat pouze slevu dle § 12, pokud by byla pro ni náplň. Je tento postup správný? U druhého tahače prosím o odpověď, zda bude z titulu přidělení registrační značky pro vývoz toto vozidlo v říjnu předmětem daně silniční a zda za něj zaplatí ÚJ silniční daň také za období leden až září.
Převzala jsem účetnictví a potřebovala bych poradit s odpisy. Společnost (s.r.o., plátce DPH) pořídila v roce 2019 automobil, který ihned zařadila do užívání, ale neodepisovala ho (ani účetně ani daňově). První odpis je až v roce 2021. Je to možné?
Vobchodním majetku je druhým rokem automobil, který byl poškozen (bouračka). Tento poškozený automobil byl ve druhém roce odepisování prodán jakou bourané auto za nízkou cenu. Jak zaúčtovat zůstatkovou hodnotu automobilu, resp. v jaké hodnotě je tato hodnota daňově uznatelná? Musí dojít k úpravě odpočtu DPH (při koupi bylo celé DPH nárokováno)?
OSVČ, plátce DPH, koupil v 11/2017 automobil, zařadil ho do obchodního majetku a nárokoval si odpočet DPH. V roce 2021 si vzal svou družku, která měla dítě z prvního manželství. Tomuto dítěti manželky chce nyní darovat v 12/2022 tento automobil. Automobil není zcela odepsán (bylo v průběhu let přerušeno odepisování). Předpokládáme, že dar pro dítě manželky bude osvobozeným příjmem dle § 10 odst. 3 písm c) bod 1 ZDP. U OSVČ buď bude celá ZC nedaňová, nebo bychom vyřadili auto z OM na soukr. využití - potom bychom mohli dát alespoň 1/2 odpis do výdajů. Jak to bude s DPH? Pro oba způsoby - vyřazení z OM na soukr. využití a poté darování nebo přímé darování v par. 7 ZDP (zdanitelný příjem bude 0) bych zvolila stejný způsob odvedení DPH, protože auto bude vždy použito pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekon. činností. Dle §13 odst.4 písm. a) ZDPH a § 13 odst. 5 ZDPH je považováno za dodání zboží za úplatu. Odvedli bychom tedy na základě dokladu o použití podle § 36 odst. 6 písm. a) ZDPH daň na výstupu - dle ceny obdobného zboží. Auto je více než 5 let staré, ale myslím si, že zde není správné dělat úpravu odpočtu, a tím pádem by se již úprava neprovedla a na výstupu by se DPH neodvádělo. Je moje úvaha správná?