Zboží
Společnost s ručením omezeným nakupuje ojetá vozidla z USA, nákup vozidel účtuje na účet 504 (metoda B), tyto vozidla společnost opraví, opravy účtuje na účet 511 a následně jsou vozidla prodána zaúčtováno na účet 604. Je správné zaúčtování oprav vozidel na účet 511 nebo se má účtovat na účet 504?
Vznik společnosti s r. o. dne 1. 11. 2023, plátce DPH od 20. 2. 2024.
1) Společnost zaplatila zálohu v prosinci 2023 ve výši 100 000,- na nákup automobilu, který bude dodán během roku 2024. Musím uplatnit DPH ze zálohy v prvním přiznání k DPH za únor, nebo lze uplatnit celé DPH z konečné faktury?
2) Společnost nakoupila v roce 2023 drobný majetek > 10.000,-, na dokladu samozřejmě neuvedené DIČ. Mohu uplatnit DPH z těchto dokladů > 10.000,- v prvním přiznání k DPH? Nebude problém v kontrolním hlášení? Popř. je potřeba žádat o opravné doklady, kde bude již uvedené DIČ?
Velkoobchod dodává zákazníkovi zboží, k přepravě využívá externího přepravce. Zboží k přepravě měl velkoobchod koupené od plátce DPH za 50 000 Kč + 10 500 Kč DPH. Přepravce polovinu zboží poškodil, velkoobchod bude přepravci vystavovat fakturu na náhradu škody. Na faktuře za škodu se nevyčísluje DPH. Měla by tedy být částka na faktuře ve výši 30 250 Kč, nebo 25 000 Kč (vzhledem k tomu, že si velkoobchod při nákupu uplatnil DPH na vstupu)? Má velkoobchod povinnost vracet uplatněnou DPH z poškozeného zboží? Pokud ano, v jakém řádku daňového přiznání by se měla částka 2 250 Kč projevit?
Zákazníkovi se v rámci zakázky zapomněla nabídnout a dodat část příslušenství ke stroji. Je možnost dodat zboží zákazníkovi s vystavenou fakturou, kde bude poskytnuta 100% sleva, tzn. že fakturovaná částka bude ve výši 0 Kč? Jak to bude s odvodem DPH? Nejedná se o spřízněnou osobu. Je možné dodat příslušenství za nulovou hodnotu a pořizovací cenu si dát do nákladů?
Firma poskytne svým zákazníků bonus ve výši 5 % z hodnotu odebraného zboží od 1.10.-31.12.2023.
Bonusy budou zákazníci využívat jako slevu na další nákup v období 1.1-31.3.2024. Do jakého období budeme z hlediska daně z příjmů účtovat bonus, tj. poskytnutou slevu? 2023 nebo 2024?
Naše společnost v roce 2022 uhradila dodavateli zálohu na nákup zboží (účtováno 314/221). Zboží v hodnotě zálohy (bez doplatku) bylo následně odebráno a v témže roce prodáno. Dodavatel do konce roku nezaslal vyúčtování zálohy, naše společnost vytvořila dohadnou položku pasivní (504/389) ve výši poskytnuté zálohy. V roce 2023 jsme urgovali opakovaně vyúčtování této zálohy a zaslání faktury, ovšem bezúspěšně (dodavatel je v konkurzu). Jakým způsobem účetně (příp. daňově) vypořádat zůstatky účtů 314 a 389 k 31. 12. 2023?
Autorizovaný prodejce nových vozů má předváděcí vozy. Slouží pouze k tomu, aby si zákazník mohl vůz prohlédnout a také projet. To znamená, že vozy jsou registrovány na prodejce a také při prodeji mají najeté km (cca 5 tis. km). Tyto vozy negenerují žádný zisk a cca do roku (někdy do dvou let) se prodají. Je v pořádku vést tyto vozy v oběžném majetku jako zboží nebo musí být v dlouhodobém majetku?
Česká právnická osoba (s. r. o.), plátce DPH, odeslal zboží na Slovensko (slovenskému plátci DPH), aby na něm provedl nezbytnou opravu. Po převzetí zboží slovenská společnost zjistila, že zboží je neopravitelné, resp. oprava je nerentabilní. Česká společnost se slovenskou společností domluvila, že zboží se nebude vracet zpět do ČR, ale slovenská společnost zajistí jeho likvidaci na Slovensku (ekonomicky výhodnější varianta, než vrácení zboží zpět do ČR). Jaké je správné řešení z pohledu DPH pro českou společnost, když zboží zůstává na Slovensku a tam se likviduje, tj. není splněná podmínka pro vrácení zboží do ČR, aby se nejednalo o přemístění zboží (§ 4 odst. 6 zákona o DPH).
Firma účtuje o skladu způsobem B. Některé zboží je použito v průběhu roku a vyskladněno prostřednictvím výdejky ze skladu do spotřeby např. na základě reklamace, propagace apod. Je nutné v průběhu roku účtovat o těchto výdejkách analogicky také v účetnictví přeúčtováním z účtu 504 na účet 501?
Podnikatel nakupuje starší vozíky, které opravuje a následně prodává. Jak se prosím pohlíží na tyto vozíky?
Jako materiál, zboží či jinak?
Zaměstnanec řeže roli na menší podložky. Čas strávený řezáním podložek je fakturován zákazníkům. Jedná se o službu, která má být účtována na účet 602, nebo je možné fakturu souhrnně účtovat jako 604 (částka za řezání je menší než hodnota zboží), a mohlo by se tedy jednat o doprovodnou službu k hlavnímu plnění = dodání zboží? Firma účtuje zásoby způsobem B. Řezáním nedochází ke vzniku nového zboží. Je nutné částku odpovídající nákladům firmy promítnout do skladu?
Jaké je správné zaúčtování následujícího příkladu (DPH neřešme):
záloha na zboží v EUR ve výši 1 000 EUR (kurz 25 Kč/1 EUR) = 25 000 Kč MD 151/ D 321
záloha na zboží v EUR ve výši 1 000 EUR (kurz 24 Kč/1 EUR) = 24 000 Kč MD 151/ D 321
konečná faktura v EUR s doplatkem ve výši 500 EUR (kurz 24,50 Kč/1 EUR) = 12 250 Kč MD 131/ D 321. Jak zde vyúčtování 1. zálohy a 2. zálohy?
S jakým kurzem přijmout zboží na sklad? Přijmu 25 ks zboží ve výši 100 EUR/ 1 ks a s jakým kurzem?
Má plátce povinnost odvést DPH z přijaté úhrady za krádež od známého pachatele v tržní ceně? Zloděj ukradne zboží v prodejně, manko (549) se zaúčtuje v nákupních cenách. Policii je nahlášeno odcizení zboží v prodejních cenách a v této výši je vystaven protokol. Pachatel uhradí zboží v tržních cenách. Od přijaté platby se odečte nákupní hodnota zboží a ze zůstávající částky se odvede v příslušné sazbě DPH. Je tento postup správný? Má se manko vykazovat v nákupních cenách, když protokol od Policie ČR je veden v prodejních cenách?
- Článek
Rozsudek Soudního dvora Evropské unie ze dne 1. 12. 2022 ve věci C-512/21 Aquila Part Prod Com
- Článek
Vyznáte se v nejdůležitějších aspektech smluvních, účetních a daňových náležitostí nutných při přepravě zboží v rámci tuzemska či do zahraničí? Otestujte se, zda dokážete pracovat se zásadními pojmy a principy podstatnými pro oblast týkající se přepravy zboží.
- Článek
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 9. 12. 2022, čj. 8 Afs 206/2020-60
Mikro účetní jednotka (s.r.o. se dvěma zaměstnanci), která provozuje kamenný obchod s nádobím. V majetku s.r.o. je jeden osobní automobil, kterým se jezdí pro zboží (nákup nádobí) a tímto autem se i prodané zboží rozváží klientům. Má s.r.o. povinnost nějakým způsobem aktivovat svou službu dovozu zboží, tj. účtovat tzv. aktivací do hodnoty pořizovaného zboží - 132/622. Pro nákupy zboží využívá s.r.o. průběžnou evidenci, tj. účtuje o nákupu jako 132. V současné situace s.r.o. účtuje klasicky o odpisech (ty se aktivovat nemusí?) a PHM dává na analytický účet 501 - PHM - žádné jiné rozlišení nemá. 1) Pokud je nutná aktivace, pak musí s.r.o. přesně sledovat, kdy jede pro zboží do velkoskladu a tuto částku PHM dát na 132/622 nikoliv na 501/211? 2)Byla by situace stejná s aktivací kdyby sledovala s.r.o. své zboží (nákupy a prodeje) periodicky, tj. v průběhu roku by účet 132 nepoužívala, ale využívala by účet 504? 3) V případě, že jiná s.r.o. poskytuje pouze služby - poradenství v oblasti pojišťovnictví, pak pokud zaměstnanec pojede na konzultaci za klientem do jeho domu, pak se musí také provádět aktivace či nikoliv (je nějaké pravidlo, kdy aktivaci provést)?
Firma nakupuje zboží za účelem dalšího prodeje. Část zboží (při nákupu není jasné kolik) použije do výroby a udělá z něj úplně nový výrobek obsahující kompont zboží. Jaký je správný způsob účtování pohybu zboží? a) Převod zboží na sklad materiálu a následně do nedokončené výroby? b) Převod zboží přímo do nedokončené výroby?
Účtujeme zásoby způsobem B. V průběhu roku dochází k použití některých položek ze skladu zboží do spotřeby (pro účely servisního oddělení - např. mazivo)
Má se o této spotřebě účtovat v průběhu účetního období prostřednictvím interního dokladu -504000MD a 501000MD?
Letos, jako každý rok, budeme na našich skladech provádět fyzickou inventuru zboží. Přepočítáváme celý sklad. Máme celkem na jednotlivých skladech 15 000 položek zboží. Tento způsob inventury nám trvá na jednotlivch skladech i několik dní. Na hlavním skladu budeme vždy přepočítávat celý sklad, ale na našich pobočkách je to problém (chybí zaměstnanci). Bylo by možné udělat inventuru na pobočkách pouze u některých položek? Náš software umí náhodně vybrat např. 20 % položek z celého skladu. A každý třetí rok by byla udělána inventura celého skladu. Je tento způsob obhajitelný? Jsme s. r. o., vedeme podvojné účetnictví, bez auditu.