Zmaření díla
Provozujeme a máme v pronájmu areál s chatkami a hlavní budovou. Dohodli jsme se s dodavatelem klimatizací, že do všech chat a do hlavní budovy vymyslí a nainstalují systém klimatizací, který by umožnil celoroční provoz areálu. V průběhu instalací jsme se dohodli, že nám dodavatel ještě dodá FVE systém pro ohřev vody v areálu a zaplatili jsme zálohovou fakturu na FVE.
Klimatizace byly sice dodány – pomíjíme chybné výpočty z pohledu výhřevnosti a to, že závěrečná faktura za poslední jednotku už vůbec neměla být vystavena. Z důvodu špatného výpočtu výhřevnosti a špatného rozmístění předchozích klimatizací totiž pro funkčnost hlavní budovy (nezamrznutí vody v potrubí) potřebovali nainstalovat ještě jednu, velkou a výrazně dražší, venkovní i vnitřní klimatizační jednotku, o čemž nás ale informovali až posléze. Kdyby ale vše fungovalo, tak bychom ji uhradili stejně jako předchozí faktury. Jenže dodané klimatizace po třech dnech přestaly fungovat a opravy trvaly opravdu velmi dlouhou dobu – vždy slíbili, že dorazí a nedorazili nebo jednotku neuměli na místě opravit, případně po dlouhých domluvách konečně dorazili, ale za pár desítek minut museli odjet na jinou montáž a naše klimatizace nechali rozložené nebo složené, ale nefunkční. V současné době s námi nekomunikují a není možné sjednat žádné narovnání stavu.
Paralelně nám už ani nedodali zálohově uhrazené FVE. Takže na jedné straně my jim dlužíme poslední fakturu za klimatizace, na druhé straně oni nám dluží plnění za námi zaplacené FVE. Částky jsou přibližně stejné (záloha byla vyšší než poslední faktura za klimatizace).
Jak toto máme prosím vyřešit účetně/daňově? Správně bychom měli časem dodanit přijatou fakturu, která nám visí v účetnictví, ale upřímně se nám to nelíbí, když na druhé straně máme asi nedaňově odepsat zaplacenou zálohu?
Společnost připravovala výstavbu nových hal v areálu A namísto starých, které plánovala zdemolovat. V souvislosti s tímto projektem vynaložila od roku 2018 náklady na studii EIA, náklady na projekt na bourací práce, náklady na prověření záměru a dopravní dostupnost. Všechny tyto náklady byly zúčtovány na účet 042. Nyní se společnost rozhodla stavět z důvodu lepší dopravní dostupnosti v jiné lokalitě a v areálu A výstavbu prozatím nerealizovat. Je možné vynaložené náklady zúčtovat jednorázově do daňově uznatelných nákladů případně odepisovat jako nehmotný majetek ?
- Článek
Zatímco úvodní část příspěvku (Daně a právo v praxi č. 6/2018, s. 34) byla zaměřena na obecné aspekty díla, především stavebního, v tomto pokračování uvádíme práva a povinnosti zúčastněných stran, předmět a provedení díla a také možnosti při stanovení jeho ceny.