Důvodová zpráva
I. Obecná část
Poznatky z uplatňování nové zákonné úpravy zdaňování příjmů od 1. 1. 1993 potvrzují správnost
základní koncepce, která předpokládá postupné snižování daňového zatížení.
Navrhovaná úprava předpokládá proto snížení sazby daně z příjmů právnických osob ze 42% na 41% a
snížení maximální sazby daně z příjmů fyzických osob ze 44% na 43%. U fyzických osob se dále
navrhuje zvýšení nezdanitelné části základu daně z 21 600 Kč na 24 000 Kč ročně. Dále se navrhuje
zvýšení nezdanitelné částky na nezaopatřené dítě z 10 800 Kč na 12 000 Kč, tj. na 1 000 Kč
měsíčně.
K zvýšení disponibilních zdrojů podnikatelských subjektů přispěje rovněž navržené zkrácení doby
odpisování budov a staveb z 50 na 45 let, uznání zůstatkové ceny hmotného a nehmotného majetku při
jeho vyřazení nebo prodeji do daňových výdajů a dále zvýšení dosavadní "úlevy" při pořízení
nového strojního vybavení (odpočtem 10% pořizovací ceny od základu daně) na 15% u čističek
odpadních vod a úpraven vody na pitnou. Další podstatnější věcné úpravy představuje uznání daně z
převodu nemovitostí a stravného při tuzemských pracovních cestách trvajících déle než 12 hodin u
podnikatelů-fyzických osob jako daňových výdajů.
V zájmu jednotných podmínek se navrhuje limitovat uznávání odpisů a nájemného při finančním
leasingu u osobních automobilů a motocyklů používaných k podnikání a příspěvky na závodní
stravování v případech, kdy je zajišťováno prostřednictvím jiných subjektů formou poukázek.
Součástí návrhu je také nová příloha zatřídění hmotného a nehmotného majetku, která zajišťuje
přechod na Standardní klasifikaci produkce, která je zaváděna od 1. 1. 1995.
Do zákona o daních z příjmů se navrhuje přeřadit některá ustanovení ze zákona o správě daní a
poplatků, která upravují způsob placení záloh, způsob vybírání daně srážkou, zajištění daně a
zápočet daně.
Mezi nejvýznamnější úpravy v této části patří navržené změny při placení záloh na daň
podnikatelskými subjekty. Navržené zrušení placení záloh na daň z příjmů při poslední známé daňové
povinnosti do 20 tis.Kč a stanovení čtvrtletních záloh namísto dosavadních měsíčních v intervalu
poslední známé daňové povinnosti přes l mil. Kč a do 10 mil.Kč by měly přispět ke zlepšení
platební schopnosti podnikatelských subjektů.
Navrhovaná úprava rovněž sleduje další harmonizaci se systémy zdanění uplatňovanými ve státech
Evropského společenství. Zpřesnění některých ustanovení by mělo vyloučit možnosti různých
interpretací a omezit prostor pro daňové úniky.
Finanční dopad
Snížení sazby daně u právnických osob bude znamenat snížení daňového výnosu této daně z příjmů
za rok 1995 o cca 1,7 mld.Kč a u fyzických osob maximálně o O,1 mld. Kč.
Navržené zkrácení doby odpisování budov a staveb a uznání zůstatkové ceny hmotného a nehmotného
majetku do daňových nákladů sníží výnos daně z příjmů jak právnických, tak fyzických osob -
podnikatelů v částce cca 2 mld. Kč. Uznáním daně z převodu nemovitostí jako daňového nákladu se
sníží výnos daně z příjmů až do výše O,2 mld. Kč ročně a uznáním stravného při tuzemských
pracovních cestách u fyzických osob-podnikatelů se sníží výnos daně cca o 0,3 mld.Kč.
V důsledku zvýšení nezdanitelných částek ze základu daně se předpokládá snížení výnosu daně z
příjmů fyzických osob v roce 1995 cca o 2,8 mld. Kč.
Úpravy sledující jednotné podmínky pro zdanění podnikatelských subjektů naopak zvýší výnos daně
cca o 0,5 mld Kč.
U ostatních navrhovaných úprav sledujících jednotné podmínky zdanění se nepředpokládá
významnější dopad na výnos daně z příjmů a těmito úpravami se sleduje, aby předpokládaného výnosu
bylo dosaženo.
Navrhované úpravy snižují výnos daně z příjmů v úhrnu za rok 1995 v částce cca 6,6 mld Kč.
II. Zvláštní část
K článku I
K bodu 1
Navrhovaná úprava upřesňuje pojem poplatníka, který má daňovou povinnost pouze z příjmů
plynoucích ze zdrojů na území České republiky.Sjednocuje zároveň do jednoho odstavce právní úpravu
týkající se všech fyzických osob, které mají určitou výjimku z počítání lhůty 183 dní. Pod tento
pojem se zahrnují i zahraniční odborníci, což přispívá k jednoznačnému chápání statutu experta z
hlediska jeho daňových povinností.
Zároveň se upřesňuje pojem "bydliště", což odstraní případné pochybnosti. V odstavci 5 je pouze
definovám pojem "zahraniční odborník".
K bodu 2
Úprava souvisí s druhou vlnou kuponové privatizace, po jejímž skončení budou vydávány jak akcie,
tak i podílové listy. Dále je provedena úprava s cílem posuzovat cenné papíry pro účely tohoto
zákona samostatně, tj. odděleně od movitých věcí.
K bodu 3
K zamezení spekulací při zahrnování majetku poplatníka do obchodního majetku, vzhledem k
možnostem osvobození příjmů od daně, bylo nutno upravit stávající ustanovení tak, aby omezení
osvobození zasáhlo i příjmy z prodeje majetku, který byl zahrnut do obchodního majetku již dříve. V
návaznosti na tuto úpravu byla však zároveň provedena i úprava časového testu pro vyloučení příjmů
z prodeje majetku podnikatelů z osvobození.Stávající znění totiž často znamenalo znemožnění využít
osvobození v těch případech, kdy poplatník určitý majetek vyřadil z podnikání, ale podnikatelskou
činnost nepřestal provozovat. U movitých věcí zařazených v obchodním majetku to zároveň vyvolalo
nutnost prodloužení časového testu na pět let. Současná dikce tohoto ustanoven