Důvodová zpráva k zákonu č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her
Mgr.
Bohuslav
Sobotka,
předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš,
1. místopředseda vlády a ministr financí
I. Obecná část
Návrh zákona o dani z hazardních her tvoří
spolu s (i) návrhem zákona o hazardních hrách a (ii)
návrhem zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím
zákona o hazardních hrách a
zákona o dani z hazardních her, jeden nedílný
celek.
1. Zhodnocení platného právního stavu
V části 1.1 je uveden platný právní stav zdanění provozovatelů loterií a jiných podobných
her, v části 1.2 pak platný právní stav zdanění výherců loterií a jiných podobných her daní z příjmů
fyzických osob.
1.1. Zdanění provozovatelů loterií a jiných podobných her
S ohledem na to, že právní úprava zdanění provozovatelů loterií a jiných podobných her
doznala zásadní změny od roku 2012, je níže popsán platný právní stav jak před rokem 2012, tak od
roku 2012.
Před 1. lednem 2012
bylo zdanění loterií a jiných podobných her upraveno několika
různými ne vždy zcela daňovými nástroji, a to-
odvodem části výtěžku na veřejně prospěšné
účely
-
upraven zákonem
č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o loteriích a jiných podobných
hrách“),
-
odvod se
vypočítával z rozdílu, o který příjem provozovatele, tvořený všemi vsazenými částkami ze všech jím
provozovaných loterií a jiných podobných her, převyšoval výhry vyplacené sázejícím, správní
poplatky, místní poplatky a náklady státního
dozoru,
-
odvod měl
progresivní sazbu 6-20
%,
-
provozovatel
loterie mohl odvod komukoliv (tj. včetně osob soukromého práva) zaslat na sociální, zdravotní,
sportovní, ekologický, kulturní nebo jinak veřejně prospěšný
účel,
-
odvodem na státní
dozor
-
odvod
se vypočítával z příjmů ze sázkových her snížených o vyplacené
výhry,
-
odvod měl
stanovenou sazbu ve výši 1
%,
-
odvod byl
příjmem státního rozpočtu,
-
správními
poplatky
-
upraveny
zákonem č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o správních
poplatcích“),
-
některé
správní poplatky byly vybírány v případě vydání nebo změny povolení; tyto poplatky měly stanoveny
pevné
sazby,
-
některé
správní poplatky byly vybírány každoročně s tím, že základem pro výpočet poplatku byl rozdíl mezi
vsazenými částkami a výhrami vyplacenými sázejícím; tyto poplatky měly stanoveny poměrné sazby se
zastropováním,
-
správní
poplatky byly příjmem státního rozpočtu nebo obecních rozpočtů (podle toho, kdo vydával
povolení),
-
místním poplatkem za provozovaný výherní hrací přístroj nebo jiné technické herní
zařízení povolené Ministerstvem
financí
-
upraven
zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve
znění pozdějších
předpisů,
-
poplatek
se platil za každý povolený hrací přístroj nebo jiné technické herní zařízení povolené Ministerstvem
financí,
-
sazbu
poplatku určovala obec v rozmezí od 1 000 Kč do 5 000 Kč za tři
měsíce,
-
poplatek
byl příjmem rozpočtu obce,
-
osvobozením příjmů ze vsazených částek od daně z příjmů právnických
osob
-
osvobození b