Důvodová zpráva k zákonu č. 261/2021 Sb., změna zákonů v souvislosti s další
elektronizací postupů orgánů veřejné moci
Ing.
Andrej
Babiš,
Předseda vlády
Jan
Hamáček,
1. místopředseda vlády a ministr vnitra
A. OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Sdílení dat mezi orgány veřejné moci
Údaje potřebné k výkonu působnosti orgánů veřejné moci jsou kromě systémů spisové služby a
listinných databází vedeny ve 4 základních registrech [základní registr obyvatel, základní registr
právnických osob, podnikajících fyzických osob a orgánů veřejné moci (tzv. registr osob), základní
registr územní identifikace, adres a nemovitostí a základní registr agend, orgánů veřejné moci,
soukromoprávních uživatelů údajů a některých práv a povinností (tzv. registr práv a povinností)] a v
cca 4 300 agendových informačních systémech.
Zatímco základní registry byly od počátku vytvářeny s cílem využít je napříč agendami,
agendové informační systémy se naopak zřizují primárně pro podporu konkrétní agendy. Agendové
informační systémy však v mnoha případech obsahují údaje, jež jsou potřebné k výkonu jiných agend.
Na rozdíl od základních registrů, jejichž filozofie výstavby stojí na poskytování velkého objemu
aktuálních údajů současně, agendové informační systémy obsahují např. historické údaje. Již
stávající právní řád proto počítá s využitím údajů z agendových informačních systémů i pro výkon
jiných agend, než pro kterou je agendový informační systém primárně zřízen a spravován (jedná se
např. o informační systém evidence obyvatel, informační systém cizinců, evidenci občanských průkazů
a informační systém datových schránek).
V případě těch agendových informačních systémů, které jsou zřízeny zákonem, je využití v
nich vedených údajů pro potřeby jiných agend řešeno právně stejným způsobem jako využití údajů
vedených v základních registrech, tj. cestou určení orgánu veřejné moci, agendy a výčtu využitelných
údajů v příslušném zákoně upravujícím danou jinou agendu.
Většina agendových informačních systémů však není kreována zákonem a využití údajů v nich
vedených pro výkon jiných agend se právně opírá o více, či méně obecná ustanovení v obecných
kompetenčních normách (např. § 27 zákona č. 2/1969
Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky),
obecných procesních normách (např. § 8 odst. 2 zákona č.
500/2004 Sb., správní řád) i v zákonech upravujících konkrétní agendy, které řeší součinnost
orgánů veřejné moci, vzájemné poskytování podkladů apod. Je pak do značné míry na subjektivním
posouzení správce konkrétního agendového informačního systému, zda údaje ze systému na základě
takových ustanovení poskytne pro výkon jiné agendy, či nikoliv.
Z výše uvedeného vyplývá disproporce v právních titulech pro využívání údajů vedených v
agendových informačních systémech pro potřeby jiných agend. Část oprávnění je řešena rigorózním
výčtem údajů, který má sice tu výhodu, že je zcela transparentní, na druhé straně je však
neoperativní, neboť identifikuje-li praktická zkušenost s výkonem agendy potřebu využití i jiného
údaje (neuvedeného ve výčtu), orgán veřejné moci získá k tomuto údaji přístup až po změně právní
úpravy. Podstatná část oprávnění k využívání údajů však vyplývá z obecných součinnostních
ustanovení, z hlediska subjektů údajů je proto velmi nepřehledná a z pohledu orgánů veřejné moci,
které mají oprávněný zájem na využití údajů z „cizích“ agendových informačních systémů, zatížená
přílišným subjektivismem správců těchto systémů.
Stávající legislativně-technická praxe
de facto
neumožňuje rozšíření sdílení údajů
vedených v různých informačních systémech veřejné správy, neboť již tak rozsáhlá ustanovení zákonů
regulující využívání údajů by bylo nutno znásobit doplněním dalších v úvahu připadajících
informačních systémů veřejné správy. Tato praxe představuje překážku i nevyhnutelné centralizaci
informačních systémů veřejné správy, neboť sloučení informačních systémů veřejné správy, které
poskytují v nich vedené údaje více agendám, je podmíněno provedením změn nejen v zákonech, které
tyto systémy zřizují, nýbrž i v zákonech, které upravují jiné agendy, v nichž se s využitím těchto
informačních systémů veřejné správy počítá. Nutno podotknout, že výčtová metoda využívání údajů z
různých databází obdobná té, která je doposud využívána v právním řádu České republiky, nebyla v
legislativní praxi jiných států identifikována.Zákon o právu na digitální služby a o změně
některých zákonů zavádí novou koncepci využívání údajů ze základních registrů a agendových
informačních systémů. Oprávnění jednotlivých orgánů veřejné moci k čerpání údajů ze základních
registrů a agendových informačních systémů se bude nově odvíjet od registrace agendy v registru práv
a povinností a registrace působnosti konkrétního orgánu veřejné moci v agendě. Ústřední správní úřad
ohlašující agendu (gestor agendy) vyhodnotí, které údaje ze kterých informačních systémů veřejné
správy bude potřeba pro výkon jím ohlašované agendy využívat, přičemž potřebu těchto údajů odůvodní.
Množina těchto údajů bude v rámci procesu ohlášení agendy předána Ministerstvu vnitra, jakožto
orgánu veřejné moci provádějícímu registraci všech agend, které ji zašle ke stanovisku správci
příslušného základního registru nebo agendového informačního systému a správci referenčního
rozhraní. Správce příslušného základního registru nebo agendového informačního systému posoudí
vhodnost zpřístupnění navrhovaných údajů a v případě nutnosti navrhne redukci či naopak rozšíření.
Nebude-li ohlašovatel agendy s touto modifikací souhlasit, rozhodne v případě těch ohlašovatelů,
kteří jsou podřízeni vládě, o konečném rozsahu údajů vláda jako vrcholný orgán moci výkonné a
subjekt odpovědný Poslanecké sněmovně mj. za výkon veřejné správy, a to s využitím stanoviska Úřadu
pro ochranu osobních údajů. V případě ostatních ohlašovatelů agend bude množina údajů stanovena
podle stanoviska správce příslušného informačního systému veřejné správy.
Tato nová koncepce využívání údajů ze základních registrů a agendových informačních
systémů nicméně nekoresponduje s výčty údajů, které jsou orgány veřejné moci oprávněny využívat ze
základních registrů a agendových informačních systémů, které jsou v jednotlivých agendových zákonech
v současné době obsaženy. Je to dáno tím, že nová pravidla využívání údajů ze základních registrů a
agendových informačních systémů, původně obsažená spolu s rušením položkových skladeb v tomto
návrhu, byla z vůle Parlamentu z návrhu vyňata a učiněna součástí
zákona o právu na digitální služby.
Sdílení údajů mezi orgány veřejné moci je v současné době limitováno absencí centrální
notifikační služby, která by správce informačních systémů veřejné správy informovala o změnách údajů
v jednotlivých informačních systémech veřejné správy, ze kterých příslušný informační systém veřejné
správy využívá údaje. Taková notifikační služba existuje pouze u základních registrů. V případě
agendových informačních systémů není služba notifikací řešena centrálně, ale pouze partikulárně jako
povinnost správců jednotlivých informačních systémů zajistit notifikaci změn údajů vedených v jím
spravovaném informačním systému veřejné správy.
Využívání cloud computingu orgány veřejné správy
Problematika využívání cloud computingu veřejným sektorem je doposud regulována toliko na
úrovni zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické
bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), ve znění pozdějších
předpisů, a výlučně ve vztahu k subjektům podléhajícím regulaci obsažené v tomto zákoně. V rámci
novely zákona č. 365/2000 Sb., o informačních
systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, obsažené
v zákonu o právu na digitální služby se regulace
využívání cloud computingu výrazně rozšiřuje, přičemž se předpokládá její účinnost od 1. srpna
2020.
Gros této regulace tkví v tom, že orgány veřejné správy ve smyslu
zákona o informačních systémech veřejné správy budou
moci využívat pouze takového cloud computingu, který je poskytován tzv. státním poskytovatelem cloud
computingu nebo jiným poskytovatelem cloud computingu a který je veden jako nabídka cloud computingu
v katalogu cloud computingu spravovaném Ministerstvem vnitra. Podmínkou zápisu nabídky cloud
computingu do katalogu cloud computingu je, že nabízený cloud computing splňuje bezpečnostní
pravidla pro orgány veřejné správy využívající služby poskytovatelů cloud computingu a kritéria pro
zařazení do některé z bezpečnostních úrovní pro využívání cloud computingu orgány veřejné správy.
Zkoumání splnění uvedených podmínek a vedení řízení o zápisu nabídky cloud computingu do katalogu
cloud computingu náleží do působnosti Ministerstva vnitra (ve spolupráci s Národním úřadem pro
kybernetickou a informační bezpečnost). Toto aranžmá má orgánům veřejné správy, zejména těm menším,
usnadnit využívání cloud computingu, neboť samy nebudou muset provádět komplexní hodnocení kvality
nabízeného cloud computingu.
Orgány veřejné správy mohou poptávat poskytnutí cloud computingu výlučně prostřednictvím
katalogu cloud computingu. Podmínkou zápisu poptávky cloud computingu je, že poptávaný cloud
computing splňuje bezpečnostní pravidla pro orgány veřejné správy využívající služby poskytovatelů
cloud computingu, splňuje kritéria pro zařazení do některé z bezpečnostních úrovní pro využívání
cloud computingu orgány veřejné správy, neodpovídá svým obsahem jinému poptávanému cloud computingu,
který je již zapsán v katalogu cloud computingu, a je proveditelný. I v tomto případě náleží
zkoumání splnění podmínek a vedení řízení o zápisu poptávky cloud computingu do katalogu cloud
computingu do působnosti Ministerstva vnitra (ve spolupráci s Národním úřadem pro kybernetickou a
informační bezpečnost).
Konečně z důvodu potřeby státu mít přehled o využití cloud computingu orgány veřejné
správy jsou tyto povinny využívaný cloud computing zapisovat do katalogu cloud computingu a po
ukončení využívání jej z katalogu vymazat.
Samotný katalog cloud computingu má být součástí informačního systému cloud computingu,
který má být mj. schopen poskytovat služby dynamického nákupního systému podle zákona č.
134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění
pozdějších předpisů, a službu elektronického nástroje podle téhož zákona. Má sloužit i ke komunikaci
mezi Ministerstvem vnitra, orgány veřejné správy a poskytovateli cloud computingu.
V rámci přípravy implementace nového právního rámce využívání cloud computingu byly ze
strany Ministerstva vnitra a Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost
identifikována některá problematická místa.
Tím stěžejním je fakt, že ambice nového právního rámce využívání cloud computingu orgány
veřejné správy ne zcela koresponduje se zdroji, které má veřejný sektor k dispozici. Posuzování
všech poptávek cloud computingu a všech nabídek cloud computingu, kdy je nutno počítat s více než 6
500 orgány veřejné správy (pravidla dopadají na takřka všechny státní orgány a orgány územních
samosprávných celků) a s několika desítkami poskytovatelů cloud computingu, při míře komplexity
posuzování a zákonem stanovené lhůtě není realizovatelné, ledaže by ze strany Ministerstva vnitra a
Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost bylo ryze formální (což by však bylo zcela
proti cíli regulace).
Dalším identifikovaným problémem je, že právní úprava rigorózně spojuje možnost využívání
cloud computingu s trváním zápisu nabídky cloud computingu, který je využíván, v katalogu cloud
computingu. V okamžiku výmazu nabídky cloud computingu z katalogu je orgán veřejné správy nucen
využívání takového cloud computingu bezodkladně ukončit. Je třeba artikulovat skutečnost, že výmaz
nabídky cloud computingu z katalogu cloud computingu může být proveden i jednostranným úkonem
poskytovatele cloud computingu, který může být motivován jinými ohledy než bezpečnostními (např.
přehodnocením výhodnosti kontraktu, jehož předmětem je poskytnutí cloud computingu).
Nikoliv nevýznamnou je skutečnost, že byť může být nabídka cloud computingu po všech
stránkách, včetně bezpečnostních, aktuální, musí být po třech letech ode dne zápisu do katalogu
cloud computingu vymazána a je třeba, aby znovu prošla řízením o zápisu, včetně komplexního
zkoumání.
Významným problémem je možnost moderace poptávky cloud computingu ze strany Ministerstva
vnitra. To může podle nové regulace vyloučit zápis poptávky v případě, že ji shledá duplicitní s již
zapsanou poptávkou. Ve svém důsledku tento krok může vést k tomu, že nemusí být plně uspokojeny
potřeby orgánu veřejné správy, který sám je schopen je definovat nejpřesněji.
Implementace nového právního rámce využívání cloud computingu signalizuje i nejasnosti
ohledně výkladů samotných pojmů „poptávka cloud computingu“ a „nabídka cloud computingu“, a to ve
vztahu k režimu zákona o zadávání veřejných zakázek.
Tedy zda se již jedná o úkony v rámci zadávacího řízení či, jak bylo zamýšleno, jde o úkony tomuto
řízení předcházející.
Formy realizace petičního práva
Dne 27. března 1990 přijalo tehdejší Federální shromáždění Československé socialistické
republiky zákon č. 85/1990 Sb., o právu petičním. Tímto
právním předpisem došlo k vytvoření regulatorního rámce na úrovni zákona, který umožnil reálné
naplňování čl. 29 tehdy ještě platného ústavního zákona č.
100/1960 Sb., Ústava Československé socialistické
republiky, zakládajícího v ústavní rovině obecné petiční právo. Po přijetí, respektive potvrzení
nyní platných základních právních aktů ústavního pořádku České republiky, ústavního zákona č.
1/1993 Sb., Ústava České republiky, a
Listiny základních práv a svobod, se zákon o právu
petičním stal prováděcím zákonem k čl. 18 Listiny
základních práv a svobod, který je recentním ústavním základem obecného petičního práva.
Zákon o právu petičním je i nyní nosičem podústavních norem blíže reglementujících právo osob
obracet se individuálně nebo společně s jinými na státní orgány, orgány územní samosprávy a
právnické osoby, jimž byla působnost státního orgánu svěřena, se žádostmi, návrhy a stížnostmi ve
věcech veřejného nebo jiného společného zájmu.
Problematika obecných petic je v právním řádu dále obsažena v zákoně č.
90/1995 Sb., o
jednacím řádu Poslanecké sněmovny, či zákoně č.
107/1999 Sb., o
jednacím řádu Senátu, které představují
zvláštní procesní úpravu obecných petic adresovaných státní legislatuře či jejím členům. Vedle toho
obsahuje právní řád úpravu zvláštních petic souvisejících s výkonem práva sdružovacího či práva
podílet se na správě věcí veřejných. Jde zejména o úpravu v zákoně č.
84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, zákoně č.
424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v
politických hnutích, zákoně č. 247/1995 Sb., o volbách
do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, zákoně č.
491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o
změně některých zákonů, a zákoně č. 275/2012 Sb., o
volbě prezidenta republiky a o změně některých zákonů (zákon o volbě prezidenta
republiky).
Subjektem obecného petičního práva jsou fyzické i právnické osoby. Zatímco fyzická osoba
jím je bezvýhradně, tj. bez ohledu na věk, svéprávnost, občanství či místo pobytu, právnickou osobou
požívající práva petičního bude podle převažující doktríny právnická osoba soukromého práva, když
právnická osoba veřejného práva je právě tou, které jsou žádosti, návrhy a stížnosti adresovány. K
sestavení petice, opatření podpisů pod ni a doručení petice státnímu orgánu mohou občané vytvořit
petiční výbor. Pokud již jsou v petičním právu věková omezení, pak jsou stanovena toliko v rámci
procedurálních záležitostí, když osoba, která zastupuje petiční výbor ve styku se státními orgány,
musí být starší 18 let a osoba pověřená ke sběru podpisů na místě přístupném veřejnosti musí
dosáhnout alespoň věku 16 let.
Petice musí být písemná, a může tak mít listinnou, nebo elektronickou podobu. Zatímco v
případě petice v listinné podobě potvrzuje petent svou vůli podpořit petici svým vlastnoručním
podpisem, v případě petice elektronické lze
de lege lata
jako potvrzení vůle použít výlučně
elektronický podpis, a to v souladu s § 6 odst. 1 zákona
č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, uznávaný
elektronický podpis. Z povahy věci nelze využít fikce
podpisu podle
§ 18 odst. 2 zákona č. 300/2008 Sb., o
elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, neboť tato se uplatní pouze při
individuálním úkonu či právním jednání. Protože je však potvrzování vůle podpořit petici cestou
uznávaného elektronického podpisu organizačně i technicky náročné, tento způsob není v praxi příliš
využíván. To vede k tomu, že valná část petic je vyhotovována klasicky v listinné podobě. V praxi se
sice vyskytují petice realizované prostřednictvím on-line platforem vytvářených a spravovaných
nestátními subjekty, potvrzení vůle podpořit petici v podobě „kliknutí“ na tlačítko souhlasu jako
alternativa vlastnoručního podpisu je právně diskutabilní, nehledě na fakt, že tyto platformy
negarantují, že s podporou petentů nebude manipulováno. Lze tak konstatovat, že recentní