Důvodová zpráva k zákonu č. 326/2021 Sb., změna některých zákonů v souvislosti s
přijetím zákona o elektronizaci zdravotnictví
I. OBECNÁ ČÁST
a) Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Návrh zákona o elektronizaci zdravotnictví
představuje komplexní právní úpravu elektronizace stávajících procesů, které probíhají v resortu
zdravotnictví. Navrhovaná právní úprava procesů a institutů elektronizace zdravotnictví má dopad i
do jiných právních předpisů. V návaznosti na tuto skutečnost je nutné provést změnu následujících
zákonů:
1.
Změna zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších
předpisů
- rozšíření kompetencí Ministerstva zdravotnictví jako ústředního orgánu státní správy pro
elektronické zdravotnictví.
2.
Změna zákona č. 499/2004 Sb., o
archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů
- zavedení zvláštní právní úpravy pro vedení zdravotnické dokumentace a sjednocení
pravidel pro veřejnoprávní a soukromoprávní původce.
3.
Změna zákona č. 187/2006 Sb., o
nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů
- zavedení ověření identity ošetřujícího lékaře prostřednictvím resortního systémového
přístupového certifikátu poskytovatele zdravotních služeb.
4.
Změna zákona č. 378/2007 Sb., o
léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech), ve znění pozdějších
předpisů
- zavedení přístupu do systému eRecept prostřednictvím resortního systémového přístupového
certifikátu poskytovatele zdravotních služeb, a to i služebním orgánům nemocenského pojištění stejně
jako je tomu u České správy sociálního zabezpečení.
5.
Změna zákona č. 372/2011 Sb., o
zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění
pozdějších
předpisů,
-
úprava lhůty při
zápisu správních úřadů údaje týkajícího se pravomocného rozhodnutí o udělení oprávnění k poskytování
zdravotních služeb do Národního registru poskytovatelů zdravotních
služeb,
-
doplnění
údajů, které obsahuje zdravotnická dokumentace, a to o identifikátor
pacienta,
-
zavedení
parametrů zdravotnické dokumentace (jejich kopií, samostatných částí či výpisů z ní), kterou předává
poskytovatel zdravotních služeb v souladu s § 45 odst.
2 písm. f) nebo g) zákona o zdravotních
službách,
-
zavedení
možnosti vyslovení nesouhlasu pacienta s předáním jeho pacientského souhrnu poskytovatelům
zdravotních služeb v členských státech prostřednictvím záznamu v Systému správy
souhlasů,
-
upřesnění
role informačního systému veřejné správy Národní kontaktní místo pro elektronické zdravotnictví jako
centrální služby Integrovaného datového rozhraní resortu
zdravotnictví,
-
stanovení
postupů při zjištění chybného nebo nesprávného údaje v Národním zdravotnickém informačním
systému,
-
zrušení
jedinečného resortního identifikátoru pacienta vydávaného Ústavem zdravotnických informací a
statistiky ČR podle § 71c zákona o zdravotních
službách na základě žádosti poskytovatele zdravotních služeb a odstranění ztotožňování
pacientů před jeho přidělením ve vztahu k základním registrům, a to v návaznosti na zavedení
identifikátoru pacienta podle zákona o elektronizaci
zdravotnictví,
-
doplnění
údajů do národních zdravotních registrů uvedených v příloze
zákona o zdravotních službách, Národního registru
poskytovatelů zdravotních služeb, Národního registru zdravotnických pracovníků a Národního registru
hrazených zdravotních
služeb,
-
stanovení
lhůt pro předávání údajů do Národního registru poskytovatelů zdravotních služeb, Národního registru
zdravotnických pracovníků a Národního registru hrazených zdravotních
služeb,
-
upřesnění
přístupů do národních zdravotních
registrů,
-
vymezení
resortních referenčních statistik, včetně vymezení postupů Ústavu zdravotnických informací a
statistiky ČR při jejich vytváření a zveřejňování,
Podrobněji je zhodnocení platného právního stavu uvedeno v kapitole 1.4 Závěrečné zprávy
zhodnocení dopadů regulace a v úvodních kapitolách Obecné části Důvodové zprávy k
zákonu o elektronizaci zdravotnictví.
Navrhovaná právní úprava nemá dopad na zákaz diskriminace a podstata právní úpravy
nezakládá narušení rovnosti práv mužů a žen.
b) Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy, včetně dopadů navrhovaného řešení
ve vztahu k zákazu diskri