Důvodová zpráva k zákonu č. 259/2017
Sb., změna zákona o pojistném na sociálním
zabezpečení a dalších zákonů
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
Předseda vlády
Mgr.
Michaela
Marksová
Ministryně práce a sociálních věcí
Obecná část
A. Zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů a vysvětlení
nezbytnosti navrhované právní úpravy
Základním cílem navržené úpravy je zjednodušit systém placení pojistných sociálních
odvodů, a to zejména placení pojistného na nemocenské pojištění a pojistného na důchodové pojištění
včetně záloh na toto pojistné u osob samostatně výdělečně činných (dále jen "OSVČ"). Návrh úpravy
vychází především z praktických zkušeností České správy sociálního zabezpečení a okresních správ
sociálního zabezpečení s prováděním nemocenského a důchodového pojištění OSVČ i z připomínek a
návrhů jednotlivých OSVČ. Navržené změny nepředstavují zásadní věcné změny, jsou převážně
provozně-technického charakteru a jsou zpracovány tak, aby byl minimalizován negativní dopad
některých stávajících ustanovení na OSVČ.
Podle současné úpravy v zákoně č. 589/1992
Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o pojistném") záloha na pojistné na důchodové pojištění a
pojistné na nemocenské pojištění musí být placeny za každý kalendářní měsíc a jsou splatné v období
od 1. do 20. dne následujícího měsíce. Podle zákona č.
187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o nemocenském
pojištění") zaniká OSVČ účast na nemocenském pojištění, pokud nebylo pojistné zaplaceno ve
stanovené lhůtě, posledním dnem měsíce, za který bylo pojistné zaplaceno. Účelem návrhu je změnit
splatnost záloh na pojistné na důchodové pojištění (včetně příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti) a pojistného na nemocenské pojištění tak, aby tato splatnost byla v měsíci, za který
se platí (tj. v aktuálním měsíci). Vedle nově upravené splatnosti pojistného na nemocenské pojištění
a záloh na pojistné na důchodové pojištění bude OSVČ umožněno zaplatit pojistné na nemocenské
pojištění, tak jako dosud, tj. i za předchozí kalendářní měsíc, aniž by došlo k jeho zániku, a
obdobně bude toto umožněno též u záloh na pojistné na důchodové pojištění, aniž by vzniklo
penále.
Dále se navrhují změny převážně technického charakteru přínosné pro OSVČ,
například:
-
umožnit OSVČ, která vykonává vedlejší samostatnou výdělečnou činnost, na základě její
žádosti prominutí placení záloh na důchodové pojištění,
-
tolerovat nepatrné zpoždění při platbě zálohy na pojistné na důchodové pojištění, tj.
penále se nebude platit v případě, kdy záloha bude zaplacena do konce měsíce následujícího po
měsíci, za který se platí,
-
zrušit omezení pro určování maximální výše měsíčního vyměřovacího základu pro zálohy
na pojistné na důchodové pojištění,
-
zrušení povinnosti OSVČ oznamovat okresní správě sociálního zabezpečení placení záloh
na důchodové pojištění do budoucna,
-
zjednodušení úpravy vracení přeplatku na pojistném na nemocenské pojištění a
zjednodušení a zpřehlednění placení záloh na pojistné na důchodové pojištění,
-
zavedení obdobné úpravy jako u OSVČ též pro dobrovolné nemocenské pojištění
zahraničních zaměstnanců.
Změny navrhované v zákoně o nemocenském
pojištění promítají do oblasti nemocenského pojištění změny navrhované u OSVČ v
zákoně o pojistném, dále reagují na změny jiných
právních předpisů a rovněž odrážejí zhodnocení praktických zkušeností při provádění tohoto zákona.
Za dobu provádění zákona o nemocenském pojištění se
ukázala potřeba tento zákon v některých směrech zpřesnit, doplnit a zjednodušit tam, kde se právní
úprava ukázala být překonanou. Navrhovaná úprava rovněž reaguje i na některé změny v jiných
oblastech, např. v oblasti státní služby. Změny se navrhují zejména v následujících oblastech
nemocenského pojištění:
-
zpřesnění okruhu nemocensky (a důchodově) pojištěných zaměstnanců,
-
úprava podmínek účasti zaměstnanců na nemocenském pojištění v případě navazujících
zaměstnání stejného druhu,
-
úprava podmínek na dávku nemocenského pojištění u zaměstnání malého rozsahu a z
dohody o provedení práce zavedením čekací doby,
-
úprava rozhodného období v některých případech,
-
zavedení povinností a oprávnění porodní asistentky v souvislosti s žádostí o
peněžitou pomoc v mateřství reagující na společenský vývoj a preference některých
matek,
-
úprava podmínek při vyplácení nemocenského ve sporných případech.
Změny navrhované v zákoně o nemocenském
pojištění, které se týkají OSVČ, se promítají i do zákona č.
155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o důchodovém
pojištění") a do zákona č. 582/1991 Sb., o
organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o organizaci a provádění sociálního
zabezpečení"). Dále se v těchto zákonech navrhují drobné a legislativně technické dílčí
změny, které reagují na praktické zkušenosti z provádění důchodového pojištění, jejichž cílem je
zpřesnit a zjednodušit současnou právní úpravu a zvýšit i její srozumitelnost.
V zákoně o pojistném se provádějí dále ještě
určité úpravy týkající se placení penále, které upřesňují období, kdy se penále neplatí. Podle
současné úpravy v zákoně o pojistném
(§ 20 odst. 5) se v insolvenčním řízení neplatí
penále za neodvedené pojistné na sociální zabezpečení (dále jen "penále") v době od nabytí právní
moci rozhodnutí soudu o prohlášení konkursu na majetek plátce pojistného nebo od schválení
reorganizačního plánu, do nabytí právní moci rozhodnutí, kterým se konkurs ruší, nebo kterým
reorganizace končí. Penále se rovněž neplatí za dobu od právní moci usnesení soudu, kterým byl
zamítnut insolvenční návrh proto, že majetek plátce pojistného nepostačuje k úhradě nákladů
insolvenčního řízení, nebo kterým byl zrušen konkurs po zjištění soudu, že majetek plátce pojistného
je zcela nepostačující pro uspokojení věřitelů. Účelem návrhu je zejména se zřetelem na zkušenosti s
aplikací tohoto ustanovení posunout začátek období neplacení penále na termín zahájení insolvenčního
řízení, avšak jen v případech, kdy insolvenční návrh nebyl zamítnut, odmítnut nebo bylo insolvenční
řízení zastaveno podle § 142 insolvenčního zákona,
a současně zahrnout mezi způsoby řešení úpadku plátce pojistného rovněž oddlužení. Návrh také
umožňuje nevyžadovat placení penále u pohledávek, které již byly promlčeny, z důvodu, že plátce
pojistného má možnost uplatnit k těmto pohledávkám námitku promlčení.
Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace (RIA) k návrhu tohoto zákona je uvedena v
samostatné části a obsahuje podrobné zhodnocení platného právního stavu a vysvětlení nezbytnosti
navrhované právní úpravy.
B. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České
republiky
Navrhovaná právní úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, především s
ohledem na čl. 30 odst. 1 Listiny základních práv a
svobod ústavně zaručující právo na přiměřené hmotné zabezpečení a
čl. 1 a
čl. 3 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
garantující rovnost obecně i rovnost v základních právech zaručených ústavním pořádkem.
C. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie, judikaturou
soudních orgánů Evropské unie a mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána
Mezinárodní smlouvy, jimiž je Česká republika vázána, nejsou návrhem zákona dotčeny.
Judikatura
soudních orgánů EU se navrhovaných změn nedotýká.Pokud jde o předpisy Evropské unie, předloženého návrhu zákona se v širších souvislostech
dotýká směrnice Evropského parlamentu a Rady
95/46/ES ze dne 24. října 1995 o ochraně fyzických
osob při zpracování osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů, se kterou není navrhovaná úprava
v rozporu (od 25. května 2018 bude tato směrnice nahrazena nařízením Evropského parlamentu a Rady
(EU) 2016/579 ze dne 27. dubna 2016). Navrhovaná
opatření jsou technického charakteru a nejsou v rozporu ani s nařízením Evropského parlamentu a Rady
(ES) č. 883/04 o koordinaci systémů sociálního
zabezpečení a s prováděcím předpisem k tomuto nařízení, tj. nařízením Evropského parlamentu a Rady
(ES) č. 987/09.
D. Vliv na otázku ochrany soukromí a osobních údajů
Z hlediska ochrany soukromí a osobních údajů nebyly identifikovány žádné negativní dopady.
Jedná se o změny technického charakteru a okruh sledovaných a evidovaných údajů u OSVČ a dlužníků v
insolvenčním řízení se nemění, tj. bude totožný s okruhem údajů evidovaných pro účely důchodového a
nemocenského pojištění již v současnosti, kdy je zajištěna standardní ochrana údajů získaných v
souvislosti s prováděním pojištění v souladu s principy ochrany osobních údajů.
E. Zhodnocení korupčních rizik
Návrh právní úpravy s sebou nepřináší žádná korupční rizika.
F. Zhodnocení dopadu návrhu ve vztahu k zákazu diskriminace a rovnosti mužů a žen
Současná právní úprava obsažená v zákoně o
pojistném, v zákoně o nemocenském pojištění a v