Důvodová zpráva k zákonu č. 145/2017
Sb., změna zákona o pojistném ne veřejné zdravotní pojištění
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
Předseda vlády:
MUDr.
Svatopluk
Němeček,
MBA,
Ministr zdravotnictví:
I. Obecná část
A. Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace
SHRNUTÍ ZÁVĚREČNÉ ZPRÁVY RIA
I----------------------------------------------------------------------------I
I Název návrhu zákona:
I
I Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné I
I zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů I
I-------------------------------------I--------------------------------------I
I Zpracovatel / zástupce
I Předpokládaný termín nabytí
I
I předkladatele:
I účinnosti:
I
I Ministerstvo zdravotnictví I 1. 1. 2017 I
I-------------------------------------I--------------------------------------I
I Implementace práva EU:
NE I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 2. Cíl návrhu zákona
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Cílem návrhu je upravit stávající systém přerozdělování pojistného na I
I veřejné zdravotní pojištění. V současnosti se pojistné přerozděluje pouze I
I podle věku a pohlaví, tento systém ale není schopen dostatečně přesně I
I zohledňovat skutečnou nákladnost pojištěnců. Proto se navrhuje zohlednit I
I mimo věku a pohlaví také ty chronické nemoci, které jsou spojeny s vyšší I
I spotřebou léčivých přípravků. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3. Agregované dopady návrhu zákona
I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.1 Dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty:
ANO I
I----------------------------------------------------------------------------I
I I
I Dopady na státní rozpočet
Dopady na rozpočty zdravotních pojišťoven
3.2 Dopady na podnikatelské subjekty:
NE I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Nepředpokládají se žádné dopady na podnikatelské subjekty. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.3 Dopady na územní samosprávné celky (obce, kraje):
NE I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Nepředpokládají se žádné dopady na územní samosprávné celky. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.4 Sociální dopady:
ANO I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Návrh se ve svém důsledku pozitivně projeví na situaci chronicky nemocných I
I pojištěnců. Při současném modelu přerozdělování jsou chronicky nemocní I
I pojištěnci pro zdravotní pojišťovny v průměru výrazně ztrátoví, což vede k I
I motivaci zdravotních pojišťoven k přednostnímu získávání a udržení I
I zdravých pojištěnců. Při zavedení nového modelu přerozdělování pojistného I
I na veřejné zdravotní pojištění se tato situace změní. Díky zohlednění I
I chronických nemocí v přerozdělování budou chronicky nemocní pojištěnci pro I
I pojišťovny v průměru finančně neutrální, protože částka přidělená I
I zdravotní pojišťovně na jednotlivého chronicky nemocného pojištěnce bude I
I odpovídat průměru nákladů na léčbu chronicky nemocných trpících danou I
I chronickou nemocí. Zdravotním pojišťovnám se poté již nevyplatí I
I upřednostňovat zdravé pojištěnce před chronicky nemocnými. Naopak budou I
I moci bez (v současnosti přítomného) ekonomického rizika poskytovat I
I chronicky nemocným pojištěncům preventivní služby, které pomohou snižovat I
I náklady na zdravotní služby poskytované těmto pojištěncům. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.5 Dopady na životní prostředí:
NE I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Nepředpokládají se žádné dopady na životní prostředí. I
I----------------------------------------------------------------------------I
1. Důvod předložení a cíle
1.1 Název
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992
Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů
1.2 Definice problému
Navrhovaná úprava řeší nedostatky v mechanismu, kterým se mezi zdravotní pojišťovny
přerozděluje souhrn vybraných prostředků pojistného na veřejné zdravotní pojištění. Současný
mechanismus
ex ante
(předběžného) přerozdělení těchto prostředků bere v úvahu pouze demografické
ukazatele, a to věk a pohlaví pojištěnců. Jsou tak pominuty další faktory, které významně ovlivňují
výdaje zdravotních pojišťoven na jednotlivé pojištěnce, jako chronické nemoci pojištěnců, jejich
socio-ekonomický status
nebo regionální příslušnost.Současný způsob přerozdělení založený pouze na demografických ukazatelích je
charakteristický nízkou prediktivní silou ve vztahu ke skutečným nákladům pojišťoven na jednotlivé
pojištěnce, tzn. s jeho využitím nelze tyto náklady s uspokojivou přesností předpovídat.
Ex ante
přerozdělení prostředků, které má svůj základ v takto nepřesném modelu, tedy také dostatečně
neodpovídá pozdějším skutečným nákladům pojišťoven na jimi spravované pojištěnce. To v praxi
znamená, že, zaměříme-li se na jednotlivé pojištěnce, existují významné rozdíly mezi tím, kolik
zdravotní pojišťovna na tyto pojištěnce dostává z přerozdělování, a kolik poté vynakládá na
zdravotní služby jim poskytované.Problém uspokojivě neřeší ani dodatečné zohlednění nákladů na nákladné pojištěnce.
Přerozdělování podle nákladných hrazených služeb totiž bere v potaz výhradně skutečné výdaje
zdravotních pojišťoven, a to bez ohledu na zdravotní stav pojištěnce, efektivitu vynaložení
prostředků nebo jiné skutečnosti.
Stávající právní úprava neodpovídá požadavku spravedlivosti přerozdělování. Zejména je
nedostatkem úpravy, že nezajišťuje dostatečnou rovnováhu prostředků, které jsou zdravotním
pojišťovnám přerozdělením přiděleny, s prostředky, které tyto pojišťovny vynakládají na zdravotní
péči svých pojištěnců.
Problém nelze řešit rovnoměrným zastoupením různě nákladných pojištěnců u zdravotních
pojišťoven. Aby takové řešení možné bylo, muselo by dojít nejen ke změně systému přerozdělování, ale
také k zásadní reformě celého systému financování zdravotních služeb v České republice. Především by
muselo dojít ke zrušení jednoho ze základních pilířů veřejného zdravotního pojištění, jak nyní
funguje v České republice, a to pravidla umožňujícího pojištěncům svobodnou volbu zdravotní
pojišťovny. Bez vyloučení svobodné volby zdravotní pojišťovny nelze zajistit, aby zastoupení různě
nákladných pojištěnců bylo u zdravotních pojišťoven rovnoměrné. Zrušení volby zdravotní pojišťovny
by ale fakticky vyloučilo konkurenční soutěž mezi zdravotními pojišťovnami. Tím by odpadl klíčový
důvod jejich existence a ta by se tak stala
redundantní
. Spolu se zrušením zdravotních pojišťoven by
ztratil smysl i systém přerozdělování, protože všechno vybrané pojistné by směřovalo jediné
zbývající zdravotní pojišťovně. Taková úprava systému ale není cílem ani smyslem této novely a
nevyplývá ani z Programového prohlášení vlády, předkladatel tedy toto řešení problému při
koncipování novely dále nezvažoval.Z pohledu schopnosti předpovídat výdaje zdravotních pojišťoven hraje mezi výše zmíněnými
nezahrnutými faktory klíčovou roli existence chronických chorob u pojištěnců.
Současný systém přerozdělování má za následek, že jsou náklady na léčbu chronicky
nemocných v každé věkové skupině rozpočítávány mezi všechny pojištěnce v této věkové skupině, tedy i
pojištěnce, kteří chronickou nemocí netrpí. Protože je část nákladů chronicky nemocných
rozpočítávána mezi zdravé pojištěnce, je navýšen objem prostředků, které zdravotní pojišťovna
dostává na zdravé pojištěnce (oproti jejich nákladům) a naopak snížen objem prostředků, které
dostává na chronicky nemocné (oproti nákladům na jim poskytované služby).
Zdravotní pojišťovny, u nichž se vyskytuje větší množství chronicky nemocných pojištěnců,
než by odpovídalo demografické struktuře jejich pojistného kmene, jsou proto nespravedlivě postiženy
nadměrnými výdaji za zdravotní péči za chronické pojištěnce, a to aniž by jim byl tento faktor
systémem přerozdělení odpovídajícím způsobem kompenzován. Důsledkem je, že zdravotní pojišťovny jsou
motivovány k získávání zdravých pojištěnců, kteří jsou pro ně ziskoví, a naopak chronicky nemocní
pojištěnci se jim ekonomicky nevyplatí.
V případě zdravotních pojišťoven pak nekompenzované náklady na služby poskytované
chronicky nemocným pojištěncům mohou v krajním případě (v případě, že by jediná zdravotní pojišťovna
měla z jakéhokoliv důvodu proporčně k ostatním pojišťovnám velmi vysoký podíl chronicky nemocných
pojištěnců) pojišťovnu finančně destabilizovat, protože mohou způsobit nepoměr mezi jejími příjmy a
výdaji, a to aniž by byla na vině chybná manažerská rozhodnutí vedení této zdravotní pojišťovny. Tím
je nepřímo oslabován rovněž princip rovné hospodářské soutěže.
Vzniklý stav je nepříznivý také pro chronickou nemocí postižené pojištěnce. U těch je
oslabována motivace pojišťoven k jejich získávání a udržení, což může vyústit až v poskytování méně
kvalitního klientského servisu, a to v podobě neexistence vhodných preventivních programů hrazených
z fondu prevence.
V neposlední řadě potřebu „spravedlivého modelu přerozdělení“ reflektuje i Programové
prohlášení vlády. Pojem „spravedlivého modelu přerozdělení“ je přitom třeba vykládat právě jako
zajištění rovnováhy prostředků skutečně zdravotními pojišťovnami vynaložených na zdravotní služby
poskytované jejich pojištěncům vůči prostředkům, které pojišťovny obdrží v rámci přerozdělení. Je
zřejmé, že aby model mohl podmínku spravedlivosti naplňovat, musí brát v úvahu i rozdílnou situaci
pojištěnců. Nízká prediktivní síla současného čistě demografického modelu svědčí o tom, že
demografický model není schopen vládou deklarovaný požadavek spravedlivého modelu přerozdělení v
dostatečné míře zajistit.
Aby byl úvod kompletní, je třeba zdůvodnit, proč by přerozdělování mělo brát ohled právě
na chronické nemoci pojištěnců a nikoliv na jiné jejich zdravotní obtíže. Tyto jiné zdravotní obtíže
(souhrnně je lze označit jako „akutní stavy“) se totiž vyznačují vysokou nepředvídatelností,
výraznou proměnlivostí a bývají pouze dočasného charakteru. Akutní stavy není možné spolehlivě
předvídat, naopak čerpání péče v souvislosti s chronickou nemocí bývá konstantní a pro dlouhodobou
až trvalou povahu těchto onemocnění také velmi snadno předvídatelné.
U chronických nemocí je ovšem situace opačná. Onemocnění buď nelze zcela vyléčit, nebo
alespoň má dlouhodobější povahu, často navíc bez možnosti jeho vyléčení zásadně urychlit. Cílem
poskytování zdravotních služeb tak zpravidla nebývá onemocnění co nejrychleji potlačit, ale spíš
pojištěnce stabilizovat natolik, že se postup choroby zpomalí nebo zastaví a zdravotní stav
pojištěnce se dále nezhoršuje. Pokud se toto podaří, pojištěnec zpravidla též nepotřebuje ani akutní
lékařskou péči, či ji potřebuje v nižší míře. Takto stabilizovaný stav chronicky nemocného
pojištěnce představuje pro zdravotní pojišťovnu významný finanční stimul, stejně, jako úplné
vyléčení pojištěnce u tzv. akutních stavů. Snižuje totiž výši prostředků, které je nutné na tohoto
pojištěnce vynakládat.
1.3 Popis existujícího právního stavu v dané oblasti
Základ právní úpravy mechanismu přerozdělení pojistného z veřejného zdravotního pojištění
je dán v části třetí zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č.
592/1992 Sb.“), zejména v § 20, 21 a 21a, a v
prováděcí vyhlášce k těmto ustanovením č. 644/2004
Sb., o pravidlech hospodaření se zvláštním účtem všeobecného zdravotního pojištění,
průměrných nákladech a o jednacím řádu Dozorčího orgánu (dále jen „vyhláška č.
644/2004 Sb.“).
V § 20 a 21 zákona najdeme základní úpravu mechanismu přerozdělení. Zákon zde především
stanoví výpočet tzv. nákladových indexů příslušných pojištěncům v jednotlivých demografickýc