Obecná část
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti byl vypracován na základě usnesení vlády č. 390 ze dne 23. dubna 2003. Hlavními cíli předloženého návrhu je
a) novelizací některých zákonů zrušit ty části, ve kterých byl novelizován zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů,
b) novelizací příslušných zákonů umožnit poskytování údajů a informací Národnímu bezpečnostnímu úřadu (ve stanovených případech též zpravodajským službám a Ministerstvu vnitra) jako správnímu úřadu provádějícímu a zajišťujícímu bezpečnostní řízení ze strany státních orgánů, které mají tyto údaje a informace v držení. Jde o údaje a informace zcela nezbytné pro objektivní posouzení a ověření všech podmínek pro přístup k utajovaným informacím, resp. vydání osvědčení (dokladu) o bezpečnostní způsobilosti,
c)vymezení citlivých činností, jejichž zneužitím by mohla být ohrožena bezpečnost státu nebo jiný důležitý zájem České republiky, přímo v jednotlivých zákonech,
d)v příslušných zákonech nahradit pojem utajovaná „skutečnost“ pojmem utajovaná „informace“.
Předložený návrh tedy obsahuje jednak novely zákonů, kterými se prolamuje povinnost mlčenlivosti nebo ukládá povinnost sdělovat (předávat) nezbytné údaje Národnímu bezpečnostnímu úřadu (ve stanovených případech též zpravodajským službám a Ministerstvu vnitra), jednak novely zákonů v působnosti zainteresovaných subjektů (ministerstva a jiné ústřední orgány státní správy), ve kterých se vymezují citlivé činnosti, resp. stanoví podmínka platného dokladu pro jejich výkon a jednak v částech dvacet tři až sedmdesát jedna jsou obsaženy novely zákonů v souvislosti se zavedením nového pojmu – utajovaná „informace“; je nutné tímto pojmem nahradit původní pojem utajovaná „skutečnost“ ve všech dotčených zákonech. Současně je třeba v těchto zákonech, zejména v poznámkách pod čarou, nahradit číslo a název původního zákona číslem a názvem navrhovaného zákona.
Na návrhu spolupracoval Národní bezpečnostní úřad s Ministerstvem vnitra a s dalšími ministerstvy a některými ústředními správními úřady, kterých se obsah návrhu zákona též týká.
Navrhovaná právní úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky i s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.
Právní akty Evropských společenství se na tyto oblasti nevztahují. Pouze nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2320/2002, kterým se stanoví pravidla v oblasti bezpečnosti civilního letectví (dále jen „nařízení“) mj. stanovuje institut ověření spolehlivosti osob jako součást posouzení osobní způsobilosti k přístupu bez doprovodu do vyhrazených bezpečnostních prostor letišť. Ověření spolehlivosti osob spočívá v ověření totožnosti osoby, jejího životopisu včetně případné trestné činnosti. Zákon č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), upravuje v části druhé bezpečnostní způsobilost fyzických osob jako předpoklad pro výkon citlivých činností. Jeví se velmi praktické, použít tyto nástroje zákona pro zabezpečení uvedených úkolů a činností stanovených nařízením.
Stanovením citlivých činností v oblasti civilního letectví