Důvodová zpráva k zákonu č. 416/2022
Sb., změna některých zákonů v souvislosti s využíváním digitálních nástrojů a postupů v právu
obchodních společností a fungováním veřejných rejstříků
OBECNÁ ČÁST
Hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad
Hodnocení dopadů regulace (RIA) nebylo k tomuto návrhu zákona zpracováno na základě
výjimky stanovené v Plánu legislativních prací vlády na rok 2020.
1. Zhodnocení platného právního stavu
1.1. Zakládání a vznik obchodních korporací
Stávající úprava zakládání obchodních korporací, respektive v kontextu návrhu především
kapitálových společností (společností s ručením omezeným, akciových společností), je založena na
osobní přítomnosti fyzické osoby u notáře, následované zpravidla ohlášením živnosti (či podáním
žádosti o vydání
koncese
) u živnostenského úřadu a teprve poté zápisem do veřejného rejstříku. I v
případě využití možnosti zápisu do veřejného rejstříku notářem se zakladatel musí k notáři fyzicky
dostavit. Zdržení v některých případech nastávají také při komunikaci se živnostenskými úřady, a to
především s ohledem na postupy spojené s platbou správního poplatku.Systém zakládání obchodních korporací proto zasluhuje posílení možnosti využít
elektronických prostředků identifikace i komunikace na dálku a revizi úzkého, a zrychlením
rejstříkového řízení již obsoletního, spojení obchodněprávní úpravy a úpravy živnostenského
podnikání. S tímto primárním záměrem je předkládán navrhovaný zákon, který transponuje příslušná
ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/1151 ze dne 20. června 2019, kterou se mění
směrnice (EU) 2017/1132, pokud jde o využívání
digitálních nástrojů a postupů v právu obchodních společností (dále také „směrnice o digitalizaci“
nebo jen „směrnice“). Souvisejícím transpozičním předpisem je zákon č.
300/2021 Sb., kterým se mění zákon č.
358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti
(notářský řád), ve znění pozdějších předpisů, a zákon
č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „novela notářského
řádu“), jenž nabyl účinnosti 1. září 2021.
Novelou notářského řádu se umožnilo, aby
celý proces založení a vzniku společnosti proběhl bez fyzické přítomnosti zakladatele u notáře.
Prokázání totožnosti zakladatele a zjišťování obsahu projevu vůle o tom, co má být pojato do
notářského zápisu, může probíhat s využitím prostředků pro elektronickou identifikaci a
audiovizuálním spojením v reálném čase - srov. § 64a
zákona č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti
(notářský řád), ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„notářský řád“). Prostředek pro elektronickou
identifikaci musí být vydaný v rámci kvalifikovaného systému podle zákona č.
250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, ve znění
pozdějších předpisů, a splňovat technickou specifikaci, normy a postupy pro vysokou úroveň záruky ve
smyslu článku 8 nařízení Evropského
parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23.
července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce
na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES;
přípustný je i prostředek pro elektronickou identifikaci podle zákona č.
21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů. V
případě, že se těmito prostředky nepodaří totožnost prokázat, příp. o ní vzniknou pochybnosti, notář
nemůže podle ustanovení § 64 odst. 3 notářského
řádu úkon provést. Pakliže se nepodaří pochybnosti odstranit například osobní návštěvou u
notáře, notář odmítne zápis sepsat.
Současně s kroky vedoucími k zápisu společnosti do veřejného rejstříku lze prostřednictvím
notáře rovněž ohlásit živnostenskému úřadu živnost, příp. požádat o vydání
koncese
.Splácení vkladů a s ním související povinnost zřízení zvláštního účtu u banky zjednodušila
pro společnosti s ručením omezeným již novela zákona č.
90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech
(zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších
předpisů (dále také „zákon o obchodních korporacích“
nebo jen „ZOK“), provedená zákonem č.
33/2020 Sb. S účinností od 1. ledna 2021 platí, že
peněžitý vklad do společnosti s ručením omezeným lze splatit i jiným způsobem, nepřesáhne-li výše
všech peněžitých vkladů v souhrnu 20 000 Kč (§ 23 odst. 2
ZOK). Minimální výše vkladu do společnosti s ručením omezeným přitom činí 1 Kč
(§ 142 odst. 1 ZOK). Pro vklady převyšující tento
práh platí pravidlo obsažené v § 23 odst. 1 ZOK,
tedy požadavek zvláštního účtu u banky nebo spořitelního a úvěrního družstva; ustanovení zahrnuje i
zahraniční banky, které podle zákona o bankách na našem
území mohou působit.
1.2. Překážky výkonu funkce člena voleného orgánu obchodní
korporace
Překážky výkonu funkce člena voleného orgánu obchodní
korporace
, definované
zákonem o obchodních korporacích, jsou v
současnosti vázány na podmínky provozování živnosti, ačkoli v mnoha případech není záměrem obchodní
korporace
živnostensky podnikat. Navíc lze konstatovat, že s ohledem na rozdílnou povahu činností
člena voleného orgánu obchodní korporace
a fyzické osoby, která živnostensky podniká, by se měly
lišit i podmínky výkonu těchto činností - člen voleného orgánu obchodní korporace
spravuje cizí
majetek a jeho odpovědnostní vztahy jsou náročnější než v případě podnikajících fyzických osob. V
uvedených argumentech lze spatřovat důvody pro nové definování překážek výkonu funkce členů volených
orgánů, a to i v návaznosti na definici způsobilosti a podmínek výkonu funkce stanovených v zákoně
č. 89/2012 Sb.,
občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále
také „občanský zákoník“ nebo jen
„OZ“).Významný nedostatek lze spatřovat v absenci evidence, v níž by byly shromažďovány
informace o osobách, u nichž je dána překážka výkonu funkce člena voleného orgánu. To je zvláště
patrné v případě vyloučení osoby z výkonu funkce člena statutárního orgánu (podle
§ 63 a násl. ZOK), neboť tato rozhodnutí nejsou
nikde evidována ani nejsou zapisována do žádného seznamu. I v mezinárodním srovnání je v tomto
ohledu Česká republika ojedinělá.
1.3. Veřejné rejstříky právnických a fyzických osob
Určité aspekty fungování veřejných rejstříků podle
rejstříkového zákona č.
304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a
fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, ve znění pozdějších předpisů (dále také „rejstříkový
zákon“ nebo jen „ZVR“), by bylo vhodné zlepšit a vyjasnit, ať již jde o propojení obchodních
rejstříků mezi členskými státy EU, zapisovaní zahraničních spolků, zapisování organizačních jednotek
zahraničních fundací a zahraničních ústavů či samotných zapisovaných skutečností. K potřebě
navrhovaných změn srov. zvláštní část důvodové zprávy.
2. Odůvodnění hlavních principů a nezbytnosti navrhované právní úpravy
Navrhovaný zákon sleduje tři základní okruhy problémů či cílů. Prvním je transpozice
směrnice o digitalizaci. Cílem směrnice je umožnit plně elektronické vytvoření kapitálových
společností, minimálně pak společností s ručením omezeným, za využití vzorových společenských smluv
a dále posílení využívání digitálních nástrojů v průběhu celého životního cyklu obchodních
korporací, respektive s ohledem na působnost směrnice kapitálových společností. To znamená především
možnost obchodních korporací zapisovat údaje do veřejného rejstříku a ukládat listiny do sbírky
listin plně elektronicky a zřizovat pobočky v jiných členských státech plně elektronickou formou.
Stejně tak se posiluje rozsah údajů veřejně a bezplatně přístupných o všech kapitálových
společnostech zapsaných v členských státech Evropské unie na internetových stránkách i výměna
informací mezi obchodními rejstříky členských států.
Směrnici o digitalizaci zapracovává navrhovaný zákon spolu s novelou
notářského řádu (především již zmiňovaný
§ 64a notářského řádu). V rámci navrhovaného
zákona se pak jedná především o změnu zákona o obchodních
korporacích, rejstříkového zákona, ale i o
změny zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších
předpisů (dále také „živnostenský zákon“ nebo jen
„ŽivZ“).
Druhým okruhem jsou změny navazující na poznatky praxe v oblasti fungování veřejných
rejstříků. Jde jednak o změny v rozsahu dobrovolně zapisovaných údajů (např. možnost zapisovat i
adresu pro doručování nebo zápis organizačních složek zahraničních fundací a zahraničních ústavů) a
jednak o změny vyjasňující některé stávající otázky či neduhy fungování veřejných rejstříku (rozsah
zapisovaných údajů u zahraničního spolku, místní příslušnost soudu pro zápis zahraničního spolku,
omezení konfliktů totožných zápisů rejstříkových soudů a notářů). S ohledem na rozličnost těchto
změn odkazujeme v detailech na zvláštní část důvodové zprávy.
Třetím okruhem jsou technické změny textu a opravy legislativně technické povahy především
v zákoně o obchodních korporacích.
3. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České
republiky
Navrhovaný zákon je v souladu s ústavním pořádkem České republiky. Z hlediska možného
zásahu do základních práv zakotvených v Listině základních práv
a svobod (dále jen „Listina“) byla jako
relevantní
vyhodnocena pouze navrhovaná ustanovení upravující způsobilost k výkonu funkce člena
voleného orgánu obchodní korporace
, která představují legitimní dílčí omezení práva podnikat a
vykonávat jinou hospodářskou činnost podle čl. 26
Listiny.Jakkoliv čl. 26 odst. 2 Listiny
předpokládá možnost omezení výkonu některých povolání nebo činností zákonem, podle judikatury
Ústavního soudu ČR (viz např. bod 29 nálezu ze dne 20. června 2006, sp. zn.
Pl. ÚS 38/04) platí, že právní normy vydané na
základě daného ustanovení Listiny musí obstát v testu
proporcionality, a to i přesto, že se základního práva podnikat a vykonávat jinou hospodářskou
činnost podle čl. 26 odst. 1 Listiny lze v
souladu s čl. 41 odst. 1 Listiny domáhat pouze v
mezích prováděcího zákona.
Návrh opouští vymezení bezúhonnosti podle
živnostenského zákona (§ 6 odst. 2 ŽivZ) a definuje
podmínky výkonu funkce členů voleného orgánu obchodní
korporace
samostatně v
§ 46 ZOK výčtem skutečností zakládajících
nezpůsobilost k výkonu funkce. Činí tak zejména proto, že obchodní korporace
nemusí být, a často
nejsou, zakládány za účelem živnostenského podnikání. Záměr zakladatelů může např. spočívat v
neživnostenském podnikání nebo správě vlastního majetku. Stejně tak návrh reflektu