Žádost o posečkání daně

Vydáno: 54 minut čtení

U každého daňového subjektu může nastat situace, kdy nebude z prostých ekonomických či sociálních důvodů schopen v zákonem stanovené lhůtě plnit své peněžité závazky vůči veřejnému rozpočtu. Tíživou ekonomickou situaci daňových subjektů logicky předpokládá i zákon č. 280/2009 Sb. , daňový řád, který pro tyto případy upravuje instituty, jež mohou pomoci (dočasně) zmírnit dopady daňové zátěže. Mezi takové stabilizační nástroje bezesporu patří též posečkání daně, které umožňuje účinně, a hlavně ve spolupráci se správcem daně řešit vzniklý či vznikající nedoplatek na dani.

Perfektní žádost o posečkání? S naším chytrým vzorem ji vytvoříte hned!

Chci napsat žádost o posečkání

 

Žádost o posečkání daně
Ing.
Jiří
Pšenčík
 
1 Daňový nedoplatek
Podle § 153 daňového řádu je nedoplatkem částka daně, která není uhrazena a u které zároveň uplynul den splatnosti daně. Nedoplatek hradí daňový subjekt jako svůj daňový dluh.
Příklad 1
Daňový nedoplatek
Daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 je splatná do 25. 4. 2023. Daňový subjekt podal přiznání k dani z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 dne 24. 4. 2023, předmětnou daň zaplatil až dne 30. 5. 2023, o posečkání nepožádal.
Daňové přiznání k DPH (tj. daně se zdaňovacím obdobím kratším než 1 rok) se dle § 136 odst. 4 daňového řádu podává ve lhůtě do 25.dne po uplynutí zdaňovacího období. Ve stejné lhůtě je dle § 135 odst. 3 daňového řádu daň též splatná.
Daňový subjekt tak podal přiznání k DPH za zdaňovací období březen 2023 včas (do 25. 4. 2023), nicméně v období od 26. 4. 2023 do 30. 5. 2023 neodvedl do veřejného rozpočtu daň, kterou sám v tomto daňovém přiznání vykázal a správce daně na osobním daňovém účtu daňového subjektu vedeného k dani z přidané hodnoty evidoval v této výši nedoplatek.
 
2 Postup správce daně v případě existence daňového nedoplatku
Kromě zjištění a stanovení daně je cílem správy daní též zabezpečení úhrady daně. Správce daně v souladu se zásadou součinnosti a ve smyslu § 153 odst. 3 daňového řádu
vyrozumí vhodným způsobem daňový subjekt o výši jeho nedoplatku
(ačkoliv daňový subjekt zpravidla existenci svého daňového nedoplatku zná zejména na základě jeho vlastních úkonů či z náhledů do daňové informační schránky). Je-li tedy daňový subjekt kontaktní, nestane se, že by o existenci svého daňového nedoplatku nevěděl.
Není-li ani po tomto vyrozumění daňový nedoplatek dobrovolně uhrazen, správce daně může přistoupit k
vymáhání daně
. Škála vymáhacích úkonů je pestrá a její popis přesahuje koncept tohoto příspěvku.
Správce daně krom úkonů směřujících k faktickému vybrání daně bude zároveň v závislosti na výši dlužné daně a dalších okolnostech
úročit dlužnou daň
za dobu existence daňového nedoplatku.
Příklad 2
Úročení daňového nedoplatku
Daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 je splatná do 25. 4. 2023. Daňový subjekt podal přiznání k dani z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 dne 24. 4. 2023, předmětnou daň zaplatil až dne 30. 5. 2023, o posečkání nepožádal.
Vzhledem ke skutečnosti, že na osobním daňovém účtu daňového subjektu vedeného k dani z přidané hodnoty evidoval správce daně nedoplatek v období od 26. 4. 2023 do 30. 5. 2023, bude předmětný nedoplatek, tj. dlužná daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023, úročen úrokem z prodlení, který dle § 252 daňového řádu správce daně stanoví dle občanského zákoníku1) ve výši: repo sazba ČNB + 8 procentních bodů. Konkrétně tedy, činila-li výše repo sazby ČNB k 1. 1. 2023 7 %, pak úrok z prodlení, kterým bude správce daně zjednodušeně daňové nedoplatky existující v prvním pololetí roku 2023 úročit, činí 15 %.
Podle § 252 odst. 2 písm. a) daňového řádu úrok vzniká od čtvrtého dne následujícího po původním dni splatnosti daně do dne její platby. Nedoplatek odpovídající dani z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 bude tedy úročen úrokem z prodlení ve výši 15 % p.a. za období od 30. 4. 2023 do 30. 5. 2023.
Zkráceně tedy lze uvést, že daňový subjekt, který nebude daňový nedoplatek nijak řešit, bude zatížen
řadou exekučních úkonů
a jeho daňový nedoplatek bude
navyšován o úrok z prodlení
. Strkání hlavy do písku v případě existence daňového nedoplatku tedy přijde doslova draho.
3 Proč je důležité svůj nedoplatek na dani řešit žádostí o posečkání?
Na tuto otázku existuje jednoduchá a rychlá odpověď. V případě existence daňového nedoplatku
úspěšná žádost o posečkání zajistí
, že:
1.
správce daně vydá daňovému subjektu v době posečkání tzv. potvrzení o bezdlužnosti (tj. potvrzení o stavu osobního daňového účtu) s vyznačením posečkání,
2.
daň, u které bylo povoleno posečkání, nemůže být předmětem daňové
exekuce
a
3.
v důsledku povoleného posečkání dojde ke významnému snížení úroku, který hradí daňový subjekt.
K bodu 1.: I přes povolené posečkání
nedoplatek
na osobním daňovém účtu daňového subjektu týkající se posečkané daně
je stále evidován
. Požádá-li však daňový subjekt v době, po kterou je posečkání úhrady daně povoleno, o tzv.
potvrzení bezdlužnosti, správce daně
toto potvrzení o stavu osobního daňového účtu
vydá
, na potvrzení však
bude posečkání zmíněno
. Je mi známo, že v případě refinancování úvěrů žádá peněžní ústav o tzv. potvrzení bezdlužnosti klienta. Je-li však na osobním daňovém účtu evidován neřešený nedoplatek (který má být často navíc částečně uhrazen právě i refinancováním), ztíží (či dokonce znemožní) existence takového daňového nedoplatku na osobním daňovém účtu přístup daňového subjektu k financování.
Aktivním přístupem k řešení svého nedoplatku na dani tak daňový subjekt zlepšuje svůj přístup k financování.
K bodu 2.: Ačkoliv po dobu posečkání s úhradou daně existuje na osobním daňovém účtu nedoplatek (daňový dluh),
nelze tento nedoplatek vymáhat
– k tomu viz § 180 daňového řádu, podle kterého může být daňová
exekuce
zcela nebo zčásti odložena, nebo § 181 odst. 2 písm. c) daňového řádu, podle kterého správce daně daňovou
exekuci zcela nebo zčásti zastaví, pokud povolí posečkání úhrady nedoplatku
. Daňový subjekt se proto nemusí v době povoleného posečkání obávat žádných exekučních úkonů a má čas a klid zajistit financování svého podnikání a svých závazků.
K bodu 3.: Pokud daňový subjekt svůj nedoplatek na dani neřeší v součinnosti se správcem daně, je tento daňový nedoplatek úročen
úrokem z prodlení
dle § 252 daňového řádu. Pokud však daňový subjekt úspěšně požádá o posečkání s úhradou daně, je daň, u které bylo povoleno posečkání, úročena toliko
úrokem z posečkané částky
dle § 253 daňového řádu, který je poloviční ve srovnání s úrokem z prodlení2).
Příklad 3
Úročení v případě, že nebylo požádáno o posečkání úhrady daně
Daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 je splatná do 25. 4. 2023. Daňový subjekt tuto daň zaplatil až dne 30. 5. 2023, o posečkání nepožádal.
Celá částka dlužné daně bude úročena úrokem z prodlení, který v prvním pololetí roku 2023 činil 15 % p.a. Úrok se stanoví za období od 30. 4. 2023 (k tomu liberace dle § 252 odst. 2 daňového řádu) do 30. 5. 2023.
Příklad 4
Úročení v případě, že bylo požádáno o posečkání úhrady daně před splatností daně
Daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 je splatná do 25. 4. 2023. Daňový subjekt tuto daň zaplatil až dne 30. 5. 2023, o posečkání požádal dopředu, posečkání bylo povoleno, a to s účinností od okamžiku splatnosti daně, tedy od 25. 4. 2023.
Úrok z prodlení se nebude aplikovat. Celá částka dlužné daně bude úročena jen úrokem z posečkané částky, který v prvním pololetí roku 2023 činil 7,5 % p.a. Úrok se stanoví za období od 26. 4. 2023 do 30. 5. 2023.
Příklad 5
Úročení v případě, že bylo požádáno o posečkání úhrady daně až po splatnosti daně
Daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 je splatná do 25. 4. 2023. Daňový subjekt tuto daň zaplatil až dne 30. 5. 2023, o posečkání požádal dne 5. 5. 2023 a požádal o posečkání do 31. 5. 2023 (nepožádal se zpětnou účinností). Posečkání bylo povoleno, rozhodnutí o posečkání bylo vydáno dne 10. 5. 2023 (s účinností ode dne podání žádosti).
Celá částka dlužné daně se bude úročit úrokem z prodlení, který pro první pololetí roku 2023 činí 15 %. Úrok z prodlení se stanoví za období od 30. 4. 2023 do 4. 5. 2023. Následně se bude celá částka dlužné daně úročit již jen úrokem z posečkané částky, který v prvním pololetí roku 2023 činil 7,5 % p.a. Úrok z posečkané částky se stanoví za období od 5. 5. 2023 do 30. 5. 2023.
Dává tedy dobrý smysl nevyhýbat se v případě existence daňového nedoplatku kontaktu se správcem daně a řešit s ním tento nedoplatek aktivním způsobem. To bylo ostatně též úmyslem zákonodárce, který shora uvedenými praktickými dopady
zvýhodnil
daňové subjekty komunikující se správcem daně a aktivně řešící své případné daňové problémy.
 
4 Varianty posečkání – posečkání, splátkování a posečkání části daně
Žádost o navrhované variantě posečkání logicky závisí na ekonomické úvaze daňového subjektu a jeho finančních možnostech. Daňový subjekt s ohledem na své finanční možnosti může požádat o
posečkání s úhradou daně
(tj. o možnost uhradit celou částku dlužné daně najednou v pozdějším termínu),
splátkování
(tedy o rozložení úhrady dlužné daně do několika splátek) a může též požádat o
posečkání či splátkování i jen části daně
, která představuje nedoplatek.
Příklad 6
Rozdíl mezi posečkáním s úhradou daně a posečkáním s úhradou daně formou splátkování
Daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 je splatná dne 25. 4. 2023. Zjistí-li daňový subjekt, že ke dni splatnosti nebude schopen své daňové povinnosti dostát, nicméně s ohledem na splatnost vydaných faktur bude jistě schopen daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 zaplatit až dne 30. 5. 2023, může využít ustanovení § 156 daňového řádu a požádat o posečkání úhrady této daně do 30. 5. 2023. Vyhoví-li správce daně této žádosti, termín splatnosti daně sice zůstává beze změny, daňovému subjektu však díky odpovědné komunikaci se správcem daně může být „posunut termín“ pro zaplacení daně až do 30. 5. 2023 s výhodami popsanými shora.
Zjistí-li však daňový subjekt, že bude jednu polovinu částky daně z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 schopen zaplatit do 15. 5. 2023, jednu čtvrtinu do 30. 5. 2023 a zbývající čtvrtinu do 15. 6. 2023, může požádat dle téhož ustanovení § 156 daňového řádu o posečkání úhrady daně formou splátek k těmto termínům. Vyhoví-li správce daně této žádosti, opět se termín splatnosti daně nemění, nicméně daňový subjekt může uhradit daň ve správcem daně schválených termínech, tedy polovinu splatné daně kdykoliv do 15. 5. 2023, čtvrtinu do 30. 5. 2023 a zbývající čtvrtinu do 15. 6. 2023.
Lze zároveň upozornit, že daňový subjekt může požádat o posečkání úhrady daně, která není zaplacena, a to buď o posečkání úhrady celé nezaplacené daně nebo jen její části. Splní-li daňový subjekt všechny podmínky, viz dále, může
například uhradit část daně ve lhůtě splatnosti a požádat o posečkání s úhradou zbývající části daně
(tzn. nedoplatku). Tento postup lze logicky doporučit, když
zaplacení daně alespoň v částečné výši ve lhůtě splatnosti nasvědčuje snaze daňového subjektu své daňové povinnosti fakticky dostát
a podmínky případného rozhodnutí o posečkání naplnit.
Příklad 7
Žádost o posečkání daně v částečné výši odpovídající nedoplatku
Daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 činí 100 000 Kč. Zjistí-li daňový subjekt, že je schopen polovinu z této daně, tj. 50 000 Kč, zaplatit v původní lhůtě splatnosti, tj. do 25. 4. 2023, a zbývající polovinu, tedy dalších 50 000 Kč, do 30. 5. 2023, může požádat dle ustanovení § 156 daňového řádu o posečkání úhrady ve výši jedné poloviny z daně z přidané hodnoty do 31. 5. 2023 a zároveň uhradit 50 000 Kč uhradit do dne 25. 4. 2023.
 
5 Rychlost institutu posečkání a povinnost správce daně posečkání povolit
Podle § 156 odst. 2 daňového řádu správce daně o žádosti o posečkání s úhradou daně
rozhodne do 30 dnů ode dne jejího podání
. Tuto lhůtu je potřeba vnímat jako krátkou, a tedy vhodnou pro operativní řízení závazků daňového subjektu.
Z mé zkušenosti plyne, že lze-li žádost o posečkání projednat, rozhodne správce daně zpravidla do dvou týdnů po jejím obdržení.
Pokud žádost o posečkání neobsahuje náležitosti požadované ustanovením § 70 odst. 3 daňového řádu, tj.
trpí podstatnými vadami
(tj. nedostatečná identifikace žadatele, neurčitý, nesrozumitelný a neúplný obsah podání nebo není zřejmé, co se navrhuje),
vydá správce daně výzvu
dle § 74 daňového řádu, ve které tyto vady popíše a stanoví daňovému subjektu lhůtu k tomu, aby vady odstranil.
Pokud budou vady v určené lhůtě odstraněny, hledí se na žádost tak, jako by byla od samého počátku podána řádně
– netřeba však dodávat, že projednání žádosti se logicky prodlouží. Nebudou-li vady odstraněny, stává se žádost o posečkání neúčinnou, správce daně její neúčinnost poznamená do spisu a meritorně se žádostí o posečkání zabývat vůbec nebude.
Nebude-li uhrazen správní
poplatek (viz níže), postupuje správce daně v souladu se zákonem č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích. Podle § 5 odst. 2 tohoto zákona správce daně žadatele
vyzve k zaplacení správního poplatku ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení této výzvy
. Nezaplatí-li žadatel ve stanovené lhůtě správní poplatek, správce daně řízení o žádosti zastaví a žádostí se tedy meritorně zabývat vůbec nebude.
Pokud žádost o posečkání obsahuje požadované náležitosti dle ustanovení § 70 odst. 3 daňového řádu, tj. netrpí podstatnými vadami, a zároveň správní poplatek byl uhrazen, nicméně
žádost sama není doložená či je doložená nedostatečně
, nebude správce daně vyzývat k odstranění vad podání, ale zahájí
neformální komunikaci
s daňovým subjektem a vydání meritorního rozhodnutí se proto opět logicky poněkud oddálí, maximálně však právě na dobu trvání zákonné lhůty 30 dnů ode dne podání žádosti. Je proto v zájmu daňového subjektu, aby žádost o posečkání bylo možno projednat (tj. aby žádost byla bezvadná a doložená) „na první přečtení“. Pokud žadatel neposkytne racionální vysvětlení, jak uvedeno výše, či svá vysvětlení logicky nedoloží, vydá správce daně ve lhůtě 30 dnů ode dne podání žádosti rozhodnutí, kterým předmětnou žádost zamítne. Nejvyšší správní soud v rozsudku čj. 5 Afs 155/2019 ze dne 30. 9. 2020, bod 16, mj. uvedl:
„Při rozhodování o posečkání s úhradou daně je správce daně vázán návrhem daňového subjektu; ten je tedy povinen tvrdit ve své žádosti
relevantní
důvody pro posečkání a současně ke svým tvrzením předložit důkazní prostředky… Není povinností správce daně aktivně vyhledávat a opatřovat si důkazy svědčící o tom, zda nedošlo k naplnění předpokladů pro posečkání; důkazní břemeno v řízení o posečkání neleží na správci daně, ale na žadateli.“
Třicetidenní lhůta pro vydání rozhodnutí o posečkání s úhradou daně je lhůtou pořádkovou, tedy
s jejím případným nedodržením nejsou spojeny žádné negativní důsledky pro správce daně
. Z toho plyne, že vydá-li správce daně rozhodnutí o posečkání s úhradou daně (schvalující či zamítavé) po uplynutí této třicetidenní lhůty po podání žádosti, jedná se i přesto o
rozhodnutí zákonné
. Žadateli, o jehož žádosti nebude ve lhůtě 30 dnů ode dne podání rozhodnuto, lze doporučit, aby
nejprve neformálně kontaktoval správce daně
, když i neformálně je možné případná nedorozumění odstranit. V konečném důsledku je neformální komunikace rozhodně nejrychlejším a nejefektivnějším řešením.
Nebude-li rozhodnutí o posečkání ani pak vydáno, lze žadateli doporučit dle § 38 daňového řádu.
Zároveň platí, že je-li žádost o posečkání daně tzv. projednatelná (bezvadná a doložená) a logická (opírá se o racionální argumentaci, která je doložená), správce daně posečkání úhrady daně povolí. Ačkoliv je v § 156 odst. 1 daňového řádu uvedeno, že správce daně „může“ povolit posečkání úhrady daně, a tedy by se jevilo, že správce daně disponuje jistou rozhodovací autonomií, judikaturní výklad institutu posečkání úhrady daně však svědčí o tom, že jsou-li splněny podmínky posečkání, správce daně posečkání s úhradu daně musí vždy povolit. K tomu například rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 2 Afs 88/2010, ve kterém se uvádí:
„…nastanou-li zákonem předvídané podmínky pro povolení splátek daně, musí je správce daně povolit. Správce daně tedy především hodnotí důvody, o které žadatel svou žádost o povolení splátek daně opřel, a dospěje-li přitom k závěru, že podmínky uvedené v § 60 odst. 1 daňového řádu (bylo-li by neprodlené zaplacení spojeno pro dlužníka s vážnou újmou nebo není-li z jiných důvodů možné vybrat celý daňový nedoplatek od daňového dlužníka najednou) jsou naplněny, pak samotné povolení splátek daně nezáleží na jeho úvaze, ale rozložení daně do splátek musí být povoleno.“
Ze shora uvedených skutečností tedy jednoznačně plyne, že posečkání je vynikajícím instrumentem pro řízení peněžního toku u daňového subjektu v situaci, kdy se dostává či již dostal do obtížné ekonomické situace. Jedná se o nástroj rychlý a přímočarý. Rozhodně se však vyplácí
věnovat odůvodnění žádosti o posečkání a doložení skutečností v žádosti tvrzených zvýšenou pozornost
tak, aby správce daně bez problémů a potřeby vést další, upřesňující neformální komunikaci s daňovým subjektem mohl o žádosti rychle rozhodnout.
 
6 Praktický návod
Ve zkratce jde v podstatě o to správci daně
srozumitelně popsat povahu sociálních či ekonomických obtíží
, které žádost o posečkání odůvodňují, a zároveň představit smysluplný finanční plán na úhradu předmětné daně v budoucnu. Tyto skutečnosti je pak třeba opět racionálně a logickým způsobem doložit.
 
Správní poplatek a doručení žádosti
Žádost o posečkání je zpoplatněna,
správní poplatek v současné době (rok 2023) činí 400 Kč
. Předmětný poplatek je v této výši upraven zákonem č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, konkrétně částí I., položka 1 odst. 1 písm. d) sazebníku k zákonu o správních poplatcích. Jakkoliv je částka správního poplatku dlouhodobě neměnná, pro zjištění aktuální výše poplatku neuškodí se s dotazem obrátit na správce daně.
Žádost o posečkání daňový subjekt doručuje správci daně standardními způsoby. Je-li žádost o posečkání doručena v listinné podobě, je správní poplatek ve výši 400 Kč uhrazen
vylepením kolku
na listinu žádosti (vylepením je kolek fyzicky znehodnocen a správní poplatek fakticky zaplacen) nebo převodem
na bankovní účet správce daně
. V případě elektronicky doručované žádosti se pak správní poplatek logicky hradí na bankovní účet správce daně. Je-li správní poplatek uhrazen na bankovní účet správce daně, je potřeba, aby byla platba identifikována tak, že variabilním symbolem bude daňové identifikační číslo žadatele. Správce daně je pak schopen přijatou platbu na svém bankovním účtu spárovat se žádostí o posečkání a úhradu poplatku tak konstatovat. Čistě
z důvodu vyšší jistoty neuškodí, pokud daňový subjekt i v textu žádosti úhradu výslovně identifikuje
(den úhrady, částka 400 Kč a číslo protiúčtu). Poslední doporučení není nezbytné, jen zrychlí správci daně práci a umožní vydat
meritorní
rozhodnutí co nejdříve.
Termín pro podání žádosti o posečkání
Daňový řád logicky neukládá žádné speciální časové omezení pro podání žádosti.
Nejlepší smysl však logicky dává, aby o posečkání daňový subjekt požádal v době
ještě před splatností daně
. Z praxe je mi známo, že poplatníci a plátci o tom, že nebudou schopni svou daňovou povinnost nebo její část uhradit, vědí zpravidla s předstihem. Podají-li v takovém případě žádost o posečkání ještě před splatností daně, může správce daně vydat rozhodnutí o tomto posečkání dokonce i před splatností daně, dle § 156 odst. 4 daňového řádu však lze logicky povolit posečkání nejdříve ode dne splatnosti.
Výhodou takového postupu pak je, že
nedoplatek
na osobním daňovém účtu je od samého počátku řešen posečkáním a daňový subjekt se tak efektivně vyhne kontaktům pracovníků vymáhacích útvarů a namísto úroku z prodlení
je zatížen jen úrokem z posečkané částky, a tedy pouze poloviční úrokovou zátěží
.
Příklad 8
Žádost o posečkání daně předcházející splatnosti daně
Daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 je splatná dne 25. 4. 2023. Zjistí-li daňový subjekt již v průběhu dubna 2023, že ke dni splatnosti nebude schopen této své daňové povinnosti dostát, může již například 10. 4. 2023 podat žádost o posečkání úhrady daně z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 s tím, že daň uhradí do 30. 5. 2023, fakticky ji uhradí již dne 28. 5. 2023. Správce daně takovou žádost přijme a je-li projednatelná, rozhodnutím žádosti o posečkání vyhoví. Bude-li takové rozhodnutí vydáno například dne 20. 4. 2023, vyznačí správce daně s ohledem na ustanovení § 156 odst. 4 daňového řádu účinnost tohoto rozhodnutí až od 25. 4. 2023, tedy od splatnosti daně, o jejíž splátkování je žádáno. Takto nebude na osobním daňovém účtu daňového subjektu evidován žádný exekvovatelný nedoplatek a posečkaná daň nebude v období od 26. 4. 2023 do dne její úhrady (tedy do 28. 5. 2023) úročena úrokem z prodlení, ale pouze úrokem z posečkané částky, který je ve srovnání s úrokem z prodlení poloviční.
Žádost o posečkání lze samozřejmě podat také
po lhůtě splatnosti daně
. Pak ovšem správce daně o žádosti rozhodne logicky také až po splatnosti předmětné daně. Pak je ovšem na osobním daňovém účtu po určitou dobu evidován exekvovatelný
nedoplatek
na dani a po tuto dobu bude daňový subjekt
zatížen úrokem z prodlení
.
Příklad 9
Žádost o posečkání daně následující po splatnosti daně
Daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 je splatná dne 25. 4. 2023. Daňový subjekt není schopen své daňové povinnosti dostát, žádost o posečkání nicméně podá až dne 10. 5. 2023 (bez žádosti o zpětnou účinnost). Pokud správce daně vydá rozhodnutí, kterým posečkání povolí, například dne 23. 5. 2023, pozitivní účinky posečkání pak nastávají až od 10. 5. 2023. V období od 26. 4. 2023 do 9. 5. 2023 bude tak na osobním daňovém účtu daňového subjektu evidován exekvovatelný nedoplatek. Dlužná daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 bude v období od 30. 4. 2023 do 9. 5.2023 úročena úrokem z prodlení, teprve v období od 10. 5. 2023 do skutečné úhrady daně pak nižším úrokem z posečkané částky.
V této souvislosti je vhodné upozornit na znění § 156 odst. 4 daňového řádu, podle kterého
lze posečkání povolit
nejdříve ode dne splatnosti, a to
i zpětně
. Z toho plyne, že řeší-li daňový subjekt žádostí o posečkání již existující daňový nedoplatek,
může požádat o to, aby rozhodnutí o posečkání bylo účinné již ode dne splatnosti daně
. I tuto skutečnost, tj. účinnost rozhodnutí o posečkání od splatnosti daně, však daňový subjekt
musí odůvodnit a prokázat
.
Příklad 10
Žádost o posečkání daně následující po splatnosti daně s návrhem účinnosti od splatnosti daně
Daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 je splatná dne 25. 4. 2023. Daňový subjekt není schopen své daňové povinnosti dostát, žádost o posečkání nicméně podá až dne 10. 5. 2023, a to proto, že byl do 8. 5. 2023 hospitalizován, a nemohl tedy efektivně svůj nedoplatek dříve řešit. Daňový subjekt s ohledem na svou hospitalizaci žádá o zpětnou účinnost rozhodnutí o posečkání k 25. 4. 2023. Pokud správce daně vydá rozhodnutí, kterým posečkání povolí, například dne 23. 5. 2023, vyznačí účinnost tohoto rozhodnutí již od 25. 4. 2023. Pro daňový subjekt to znamená, že dlužná daň bude úročena od 26. 4. 2023 až do dne skutečné úhrady pouze nižším úrokem z posečkané částky. V tomto kontextu je potřeba doplnit, že důvody, na kterých založí daňový subjekt svou žádost o posečkání se zpětnou účinností (tj. v daném případě hospitalizace daňového subjektu), musí být taktéž doloženy.
V prvé řadě je potřeba uvést, že neexistuje žádný formulář, který by žadatel mohl vyplnit. Žádost o posečkání s úhradou daně je vždy
specifická, založená na popisu jedinečné situace u daňového subjektu
. Bylo by proto nelogickým svazovat takovou žádost striktní formou, v konečném důsledku by takový formulář byl naopak matoucím.
Podstatným proto je, aby ze žádosti o posečkání, stejně jako z jakéhokoliv jiného podání, bylo patrno:
1.
kdo
podání
činí
,
2.
čeho
se
domáhá
a
3.
na základě
jakých skutečností
o posečkání úhrady daně žádá.
Těmito požadavky je tak fakticky dána struktura žádosti o posečkání s úhradou daně.
Daňový subjekt musí svou žádost o posečkání nejen
náležitě odůvodnit
ale také
logicky a pravdivě doložit
. Je mi známo, že daňové subjekty v rámci neformální komunikace s pracovníkem správce daně uvádí naprosto racionální ekonomické či sociální důvody,
v žádosti se však často omezí jen na obecné označení některého ze zákonem upravených důvodů
, aniž by uváděli, jakým konkrétním způsobem a v jakém rozsahu jsou u něj tyto důvody naplněny. Není třeba dodávat, že
taková žádost pak nemá šanci na úspěch
a vyžaduje opět další neformální komunikaci ze strany správce daně, a tedy zcela zbytečné oddálení vydání rozhodnutí o posečkání, ať již zamítavého či vyhovujícího. Ovšem ani neformální komunikace nestačí, pokud dle jejího obsahu není žádost doplněna.
Další
chybou je
, že případné
logické odůvodnění
naplnění podmínek některé ze shora uvedených situací
není doplněno důkazními prostředky
. Daňový subjekt na jedné straně požívá významné informační autonomie, na straně druhé však musí vnímat, že žádá o svým způsobem mimořádnou výhodu (oproti ostatním daňovým subjektům, kteří hradí svou daňovou povinnost ke dni její splatnosti). Správce daně sice nemůže rozhodnout o změně splatnosti daně, když ta je dána ze zákona, ale může právně závazným způsobem rozhodnout o tom, že bude „tolerovat“ opožděnou úhradu této daně. Správce daně, který vede osobní daňové účty statisícům plátců DPH a milionům poplatníků daně z příjmů, zpravidla nemůže znát aktuální osobní či ekonomickou situaci žadatele. Má-li však řešit tíživou situaci žadatele rychle (daňový řád přesně za tímto účelem uvádí lhůtu pro rozhodnutí 30 dní), musí žadatel, který chce být (stejně rychle) úspěšným, správci daně, a též sám sobě, jednoduše pomoci a
poskytnout správci daně dostatek relevantních podkladů dokládajících tvrzení v žádosti o posečkání
, a to s ohledem na to, z jakých důvodů je žádáno. Lze jen doplnit, že uvádí-li ve své žádosti daňový subjekt nějaké skutečnosti, pak již fakticky do sféry své informační autonomie zasáhl, byť toliko tvrzením, prokázání tvrzeného stavu již
de facto
nejde nad její rámec.
Pokud daňový subjekt podá u správce daně žádost o posečkání, byť formálně i obsahově bezvadnou, ale tuto
žádost nedoprovodí dostatečnými podklady
, kterými by jeho tvrzení mohlo být doloženo, správce daně bude postupovat tak, že se pokusí o
neformální (tj. zejména telefonickou) komunikaci
s daňovým subjektem a sdělí mu, že žádost je doložena nedostatečně, nicméně nebude oficiálně vyzývat k předložení důkazních prostředků.
Správce daně není oprávněn vyzvat
k tomu, aby skutečnosti, které v žádosti o posečkání daňový subjekt tvrdí, také prokázal, ustanovení § 92 odst. 4 daňového řádu se proto v případě řízení o posečkání úhrady daně nebude aplikovat. Neprokázání skutečností, které jsou daňovým subjektem v žádosti o posečkání tvrzeny, není proto spojeno se žádnou sankcí, nicméně nijak nebo zcela
nedostatečně doložená žádost
o posečkání
bude správcem daně bez dalšího zamítnuta
. Nebude-li žadatel reagovat na neformální komunikaci ze strany správce daně,
jediným důsledkem je tedy zamítnutí žádosti
.
Nejvyšší správní soud v rozsudku čj. 3 Afs 74/2014 mj. vyslovil:
„Správce daně je při rozhodování žádosti o posečkání vázán návrhem daňového subjektu. Ten je tedy povinen tvrdil ve své žádosti
relevantní
důvody pro posečkání a současně ke svým tvrzením předložit důkazní prostředky. Důkazní povinnost zde leží na žadateli, který se beneficia při úhradě daně domáhá. Správce daně je povinen vycházet při posouzení žádosti z náležitě zjištěného skutkového stavu. Vychází přitom především z tvrzení a důkazních prostředků obsažených v žádosti a nepochybně může vzít v úvahu i skutečnosti zřejmé z daňového spisu žadatele. Jestliže má však správce daně i po zohlednění obsahu spisu pochybnosti o údajích, které mu žadatel poskytl či má za to, že důvody žádosti nebyly prokazatelně doloženy, není povinen žadateli sdělit, že neunesl důkazní břemeno, příp. jej vyrozumět o tom, jaké důkazní prostředky by měl ke své žádosti předložit. Využití možnosti požádat o
beneficium
při úhradě daně je výhradně v dispozici daňového subjektu a je tudíž plně na něm, aby svoji žádost komplexně zdůvodnil a předložil k uvedeným důvodům nezbytné důkazní prostředky. Daňový subjekt tak nese riziko, že pokud nedoloží svá tvrzení uvedená v žádosti, bude správce daně nucen žádost zamítnout. Daňovému subjektu však nic nebrání v tom, aby následně o posečkání úhrady daně opětovně požádal a nezbytné důkazní prostředky s touto žádostí předložil.“
Rovněž žádost, která nebude podložena nijak, bude právě z tohoto důvodu zamítnuta.
Ustanovení § 156 odst. 1 daňového řádu vymezuje
pět důvodů zakládajících posečkání
úhrady daně takto:
a)
pokud by neprodlená úhrada znamenala pro daňový subjekt vážnou újmu,
b)
pokud by byla ohrožena výživa daňového subjektu nebo osob na jeho výživu odkázaných,
c)
pokud by neprodlená úhrada vedla k zániku podnikání daňového subjektu, přičemž výnos z ukončení podnikání by byl pravděpodobně nižší než jím vytvořená daň v příštím zdaňovacím období,
d)
není-li možné vybrat daň od daňového subjektu najednou, nebo
e)
při důvodném očekávání částečného nebo úplného zániku povinnosti uhradit daň.
Shora uvedené okruhy důvodů, které zakládají posečkání, jsou zcela zjevně vymezeny obecně. Důvodem takového legislativního přístupu bezesporu je, aby takto neurčitě vymezené okruhy mohly pokrýt co největší okruh vážných sociálních či ekonomických situací, resp. aby některé vážné ekonomické či osobní situace nebyly nelogicky a apriorně vyloučeny. Protože výčet ekonomických a sociálních situací relevantních pro rozhodnutí o posečkání s úhradou daně je v podstatě nekonečný, není možné všechny takové situace v tomto příspěvku výslovně uvést. Lze však
upozornit na ty, které na základě praktické zkušenosti přichází v úvahu nejčastěji
.
 
Důvody pod písm. a) – vážná újma
Opět je nutno zdůraznit, že okruh takových situací je již ze své podstaty nekonečný a záleží na specifické situaci u daňového subjektu. Z praxe jsou mi známy tyto nejčastější důvody:
významný odběratel či odběratelé žadatele jsou ve finančních problémech (insolvence, prodloužení lhůt splatnosti faktur na výstupu apod.), žadatel se tedy fakticky nachází v druhotné platební neschopnosti,
dlouhotrvající soudní spor v obchodní oblasti a z toho plynoucí dočasná platební neschopnost žadatele,
náhlá změna financování bankou (ukončení financování, zamítnutí financování),
živelní či jiná škoda,
selhání podnikatelského plánu daňového subjektu (nepříznivý vývoj trhu – zejména pokles poptávky, legislativní restrikce, ochrana trhu ve třetí zemi, ale také nezískání povolení – např. stavebního,
koncese
apod.),
dlouhodobá přípravná fáze podnikatelského projektu (typicky developerská výstavba apod.) předcházející tržbám.
Je zároveň nezbytné upozornit, že všechny tyto (a jistě mnohé další) důvody musí být
významné
ve vztahu k podnikatelské činnosti žadatele, a to
s ohledem na jeho obrat, majetek
apod. Dojde-li například k platební neschopnosti u odběratele, který z pohledu ročního obratu žadatele o posečkání tvoří jen několik procent, nebude se patrně jednat bez dalšího o důvod posečkání. Důvodem posečkání rovněž není relativně běžný pokles výroby či tržeb, který není spojen se ztrátou významného odběratele či trhu. Založí-li daňový subjekt svou žádost na snížení tržeb, které se s relativní pravidelností opakuje či je logické s ohledem na sezónnost podnikání daňového subjektu, ani této žádosti správce daně nevyhoví.
Zároveň je nutno upozornit, že žadatel o posečkání
nesmí svou žádost založit na tzv. upřednostňování
jiných věřitelů.
Daňová pohledávka státu nesmí být vnímána až jako poslední v řadě.
Založí-li tedy žadatel svou žádost na tom, že musí nejdříve zaplatit svým dodavatelům, splatit úvěr bance, leasingové splátky a na splatnou daň mu tedy již nezbývají finanční prostředky, bude taková žádost zamítnuta právě s ohledem na rovnost pohledávek, tedy faktický
zákaz upřednostnění jiných pohledávek před daňovou pohledávkou státu
.
V neposlední řadě je nutno upozornit na skutečnost, že
správce daně pravdivost a věrohodnost
důvodů uvedených v žádosti o posečkání
posoudí v kontextu a souvislosti s dalšími skutečnostmi
,
které jsou založeny v jeho daňovém spisu
. Bude tak například řešit
platební morálku
žadatele a jeho
celkovou součinnost
se správcem daně,
celkovou
zadluženost
žadatele (a tedy schopnost dostát svým daňovým povinnostem) a podobně.
Příklad 11
Důkazní prostředky dokládající nejčastější situace podřazené pod § 156 odst. 1 písm. a)
významný odběratel či odběratelé žadatele ve finančních problémech – faktury vydané na předmětné odběratele, obchodní smlouvy uzavřené s předmětnými odběrateli, výpis z relevantních bankovních účtů žadatele, kniha pohledávek, jiné doklady svědčící o faktické platební neschopnosti odběratele (výzvy k zaplacení, reakce odběratele, písemnosti týkající se insolvenčního řízení či jen odkaz na veřejný rejstřík apod.);
dlouhotrvající soudní spor v obchodní oblasti a z toho plynoucí dočasná platební neschopnost žadatele – komunikace s obchodním partnerem, předžalobní výzva, žaloba, rozsudek soudu prvního stupně, trestní oznámení, veškeré další písemnosti týkající se merita věci;
náhlá změna financování bankou – veškerá komunikace s bankou. Z praxe plyne, že tato jednání jsou zpravidla vedena ústně či jinou neformální formou. Přesto však v některých případech existují zápisy z jednání. Jako podkladových listin lze použít též výstupy z internetového bankovnictví, e-mailovou komunikaci apod. Setkal jsem se i se situací, kdy žadatel inicioval s bankou jednání se zápisem s úmyslem, aby tento zápis byl předán správci daně;
živelní či jiná škoda [oznámení o škodní události, trestní oznámení v případě škody způsobené trestnou činností, doklady svědčící o dopravní nehodě a (totálním) zničení vozu apod.];
selhání podnikatelského plánu daňového subjektu – zamítavá rozhodnutí státních orgánů (např. stavebního úřadu v případě developerské výstavby), popis ekonomické situace na trhu (pokles prodeje levných digitálních fotoaparátů v souvislosti s vylepšováním fotoaparátů v mobilech, cenové výkyvy, poptávkové výkyvy apod.);
dlouhodobá přípravná fáze podnikatelského projektu (podnikatelský plán, smlouvy o smlouvách budoucích, jiné obchodní smlouvy, zajištěná povolení, faktury týkající se pořizování strojů, nemovitostí, studie proveditelnosti apod.).
Všechny shora uvedené písemnosti je zpravidla užitečné či v některých případech přímo nezbytné
doplnit aktuálním výpisem z bankovního účtu
/ z bankovních účtů s tím, že z nich bude plynout nedostatek finančních prostředků. Je také velmi vhodné
připojit aktuální výsledovku či též rozvahu
. Z mé zkušenosti plyne, že v době elektronicky vedeného účetnictví není nijak zatěžujícím sestavit výsledovku či rozvahu, sestavit
aktuální konečný účet rozvažný
apod. Na tyto účetní výkazy se pro účely rozhodování o posečkání s úhradou daně rozhodně
nekladou nároky
jako na skutečnou rozvahu či výkaz zisku a ztráty, jde jen o rychlý a okamžitý vhled do majetkové a finanční situace daňového subjektu. Jakkoliv se takový vhled nemusí daňovému subjektu líbit, je nutno připomenout, že je to právě daňový subjekt, který něco od správce daně chce – žádá o to, aby správce daně souhlasil s pozdější úhradou daně – a tomu musí žádost přizpůsobit. Lze jen zopakovat, že má-li být žádost o posečkání úspěšná, musí obsahovat smysluplnou a logickou úvahu a ta musí být doložena logicky a pravdivě.
V této souvislosti lze upozornit, že
správce daně má možnost si tvrzení žadatele ověřit
. Tvrdí-li tedy daňový subjekt nedostatek finančních prostředků, může si správce daně za účelem ověření těchto tvrzení zajistit identifikaci všech bankovních účtů daňového subjektu a následně pak též obraty a zejména zůstatky na těchto bankovních účtech. V případě, že žadatel založí svou žádost o posečkání na tvrzení o klesajících obratech, logicky správce daně prověří zejména řádky 1 a 2, 20 a 21 daňových přiznání k DPH, která jsou podávána zpravidla na měsíční bázi, a proto podávají poměrně aktuální obraz o výkonech (tržbách) daňového subjektu.
 
Důvody pod písm. b) – ohrožení výživy
Opět platí, že žadatel, chce-li být úspěšným, musí svá tvrzení doložit. Účinné je provést
jednoduchý výčet rodinných výdajů
(nájemné, výdaje na výchovu a výživu dětí apod.) a porovnat s rodinnými příjmy. K tomu neexistuje žádný specifický návod.
Výpočet je potřeba doložit
– například
předpisem měsíčního nájemného
, popř.
výpisem z bankovního účtu s platbou měsíčního nájmu
, obdobně v případě
energií
a v neposlední řadě též
konkrétními výdaji na děti
(stravování ve škole, kroužky, dojíždění apod.). V obecnosti lze uvést, že je vhodné předložit též aktuální výpis z bankovního účtu, ze kterého jsou patrné nejen rodinné či osobní výdaje, ale též nízké zůstatky na tomto účtu.
Logickým výstupem takového výpočtu pak je fakt, že v případě včasné úhrady daně (tj. do dne její splatnosti) by došlo k vážným problémům při zajištění výživy daňového subjektu a jeho rodiny. Správce daně pak
posuzuje žadatelovu sociální situaci
v kontextu zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, resp. nařízení vlády č. 595/2006 Sb., o způsobu výpočtu základní částky, která nesmí být sražena povinnému z měsíční mzdy při výkonu rozhodnutí, a o stanovení částky, nad kterou je mzda postižitelná srážkami bez omezení (nařízení o nezabavitelných částkách).
 
Důvody pod písm. c) – zánik podnikání, přičemž výnos z ukončení podnikání nižší, než daň v příštím zdaňovacím období
Zde se lze odkázat na shora uvedený obsah komentáře k důvodům uvedeným pod písm. a) ve věci vážné újmy v případě okamžité úhrady daně. Tyto situace fakticky mohou obsahově naplnit jak podstatu situací popsanou pod písm. a) tak i pod písm. c).
Žadatel se však nemusí v této situaci rozhodovat pro jeden z těchto bodů, může výslovně v žádosti uvést, že žádost je podávána z důvodů popsaných pod písm. a) i pod písm. c).
Nadto lze doplnit, že v případě postupu podle písm. c) je nutno provést
logickou úvahu o tom, že neprodlená úhrada by vedla k zániku daňového subjektu a stát by se z výnosů z ukončení podnikání neuspokojil
. Účinná je například stručná ekonomická úvaha, podle které by u daňového subjektu byly po okamžitém uhrazení splatné daně dány
důvody úpadku
. Zároveň by zpeněžením majetku (majetkové podstaty) žadatele nedošlo k úhradě předmětné daně.
Aby byla žádost o posečkání skutečně úspěšná, je v této situaci potřebné v žádosti či spolu se žádostí předložit správci daně
logický a ekonomicky racionální (podnikatelský) plán
, ze kterého vyplyne, že žadatel bude
v termínu navrhovaného posečkání daň schopen uhradit
.
Na
srovnání těchto dvou ekonomických variant
, tedy na srovnání varianty zániku daňového subjektu v případě okamžité úhrady daně na straně jedné a na variantě budoucí schopnosti daň uhradit na straně druhé, je pak fakticky založeno rozhodnutí správce daně.
Z praxe je mi známo, že tento bod využívají ve svých žádostech
například developeři v době, kdy dochází k útlumu poptávky
po nových bytech či výrobních a prodejních prostorech tak, jak tomu je v roce 2022 a 2023. Je totiž zřejmé, že mají proinvestované finanční prostředky v nemovitém majetku, který jen obtížně za dané finanční a ekonomické situace prodávají. Pokud by tedy správce daně za daných okolností trval na okamžité úhradě daně, mohl by takový požadavek (byť daný zákonem) znamenat konec podnikání daňového subjektu. Pokud však správce daně povolí posečkání úhrady daně na pozdější termín, umožní developerovi nemovitosti za standardní tržní cenu prodat a z prodeje uspokojit též správce daně.
 
Důvody pod písm. d) – není-li možné vybrat daň najednou
Opět lze uvést, že
důvody
popsané pod písm. a), c) a d)
se mohou prolínat
. Žadatel není povinen si jednu z těchto variant vybrat, může svou žádost založit na tom, že jsou naplněny jak důvody uvedené pod písm. a), tak i c), popř. d). Pokud však žadatel uvede ve své žádosti
více důvodů, měl by každý z nich racionálně zdůvodnit a doložit
. Samozřejmě platí, že
bude-li naplněn alespoň jeden
z těchto důvodů a tento
důvod bude
dostatečně spolehlivě a racionálně
doložen
,
posečkání
s úhradou daně
bude povoleno
.
Obdobně jako v případě postupu dle písm. c) lze uvést, že ekonomická úvaha dle písm. d) musí být založena na
srovnání dvou ekonomických situací
. Daňový subjekt musí tvrdit a doložit, že v současné době není možné daň najednou vybrat (k tomu je třeba doložit zejména výpisy z bankovního účtu, na kterých nejsou finanční prostředky v dostatečné hodnotě), a zároveň představit smysluplný
ekonomický plán logicky uvádějící zdroje budoucího financování
posečkané daně (a k tomu například předložit evidenci pohledávek s vyznačenou splatností a tyto rozhodné pohledávky správci daně doložit včetně vyznačené splatnosti – například předložit faktury a obchodní smlouvy u vybraných pohledávek, z nichž zamýšlí žadatel posečkanou daň v budoucnu uhradit).
 
Důvod pod písm. e) – důvodné očekávání částečného nebo úplného zániku povinnosti uhradit daň
Také v případě žádosti o posečkání dle písm. e) musí být žádost odůvodněna a doložena. Ze znění daňového řádu opět neplyne explicitní výčet situací, které mohou posečkání s úhradou daně vyvolat. Jedná se tedy o situace, kdy předmětná daňová povinnost existuje (daň je splatná), přičemž lze očekávat, že tato daňová povinnost zanikne. Podstatným je přitom, že toto
očekávání musí být důvodné
. V této souvislosti lze uvést, že se v praxi setkávám poměrně často s tím, že žádost o posečkání dle písm. e) je založena pouze na tom, že proti zamítavému rozhodnutí o odvolání
podal žadatel správní žalobu
. Z takové skutečnosti však ještě
neplyne
, že očekávání částečného či úplného zániku povinnosti uhradit daň je skutečně důvodné, když správní soudy mohou rozhodnutí správce daně potvrdit. Zde proto záleží na intenzitě a odbornosti argumentace žadatele. Má-li být taková žádost o posečkání úspěšná, musí žadatel doplnit
(stručnou) právní analýzu
, podle které správní soudy pravděpodobně rozhodnou ve prospěch žadatele. Dobrým podkladem může být
poukaz na změnu správní judikatury
– odkáže-li se žadatel na rozsudky správních soudů revidující obdobná rozhodnutí správce daně, je posečkání s úhradou daně logickým. I přesto, že nelze dost dobře odhadnout, kdy správní soudy v prvním či druhém stupni rozhodnou, je nutno v těchto případech žádat o prodloužení do určitého, konkrétně vymezeného dne.
Nebude-li ve správcem daně posečkané lhůtě soudem rozhodnuto, lze žádost zopakovat.
Zde lze předpokládat, že rozhodl-li správce daně poprvé o posečkání s úhradou daně z důvodu možného negativního rozsudku soudu, vyhoví i další žádosti o posečkání založené na stejných důvodech, když jedinou faktickou okolností je toliko to, že správní soud dosud nerozhodl.
Dle mého názoru zvládne žadatel sám (s významnou podporou svého účetního) kvalifikovaně podat a odůvodnit žádost o posečkání s úhradou daně dle písmen a) až d), když tyto žádosti lze chápat spíše jako věcné a racionální. Naopak v případě žádosti pod písm. e) založené na změně judikaturní praxe lze silně doporučit komunikaci s odborníkem (daňovým poradcem či advokátem) žadatele.
Další situace, která může být řešena dle písm. e), může být
odůvodněna podáním dodatečného daňového přiznání významně snižujícího daňovou povinnost
vykázanou v řádném daňovém přiznání. Než bude dodatečné daňové přiznání doměřeno (a daňová povinnost správcem daně snížena), lze též na tuto daň aplikovat žádost o posečkání, když existuje důvodný předpoklad částečného nebo úplného zániku povinnosti uhradit daň.
V obecnosti lze k dokládání skutečností rozhodných pro posečkání popsaným shora k písm. a) až e) doplnit, že
není třeba dokládat skutečnosti, které jsou správci daně známy, je však potřeba je precizně uvést
(správci daně na ně poukázat). Takto lze například správce daně odkázat na náhled do insolvenčního rejstříku, obchodního rejstříku, katastru nemovitostí a zejména na obsah daňového spisu žadatele, když tento spis již může obsahovat písemnosti rozhodné pro rozhodnutí o posečkání.
 
7 Rozhodnutí o posečkání
Rozhodne-li správce daně o posečkání, je nutno upozornit, že v souvislosti s ustanovením § 156 odst. 4 daňového řádu
může být posečkání vázáno na další podmínky
, které si přímo v rozhodnutí „vymíní“ správce daně. Je proto důležité se s výrokem rozhodnutí o posečkání dobře seznámit, když v něm mohou být uvedeny podmínky, které žádost o posečkání neobsahovala. Tyto doplňující podmínky nesměřují k důvodům, na jejichž základě bylo o prominutí žádáno, ale v podstatě k
součinnosti žadatele se správcem daně po dobu posečkání
. Z praxe plyne, že
nejčastější další (doplňující) podmínkou
, kterou správce daně v rozhodnutí o posečkání ukládá,
je plnění ostatních daňových povinností
, zejména platebních. Bude-li taková podmínka správcem daně v rozhodnutí o posečkání uložena,
znamená její nedodržení neúčinnost rozhodnutí o posečkání
. Dále si často správce daně vymíní, že
přeplatky
na téže dani, přeplatky na jiné dani a také nadměrné odpočty v případě DPH
budou použity na úhradu posečkávané daně
.
Příklad 12
Uložení další podmínky
Daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 je splatná dne 25. 4. 2023. Daňový subjekt požádá o posečkání s její úhradou do 30. 7. 2023. Správce daně dne 15. 4. 2023 vydal rozhodnutí, kterým posečkání povolil, s podmínkou, že následující (po dobu posečkání) platební povinnosti na posečkávané dani budou hrazeny v plné výši ve lhůtách splatnosti.
Vykáže-li daňový subjekt v daňovém přiznání k dani z přidané hodnoty za zdaňovací období duben 2023 vlastní daňovou povinnost na dani z přidané hodnoty a tato daňová povinnost bude uhrazena až dne 5. 6. 2023, nedodržel v době posečkání s úhradou daně z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 (tzn. do 30. 7. 2023) podmínku včasné a řádné úhrady dalších daňových povinností na DPH, rozhodnutí o posečkání se tak stává dnem platebního selhání daňového subjektu, tj. dne 26. 5. 2023 (tj. první den po splatnosti daně z přidané hodnoty za zdaňovací období duben 2023) neúčinným a správce daně o této neúčinnosti vydá rozhodnutí. S neúčinností jsou spojeny všechny výše popsané negativní důsledky.
Zjednodušeně to znamená, že od okamžiku účinnosti rozhodnutí o posečkání až do dne 26. 5. 2023, kdy došlo k nedodržení podmínky spočívající v řádné a včasné úhradě všech ostatních daňových povinností, bude daňový subjekt požívat všech výhod posečkání (vyloučení
exekuce
, úrok z posečkané částky), počínaje dnem 26. 5. 2023 se však daňový nedoplatek stává vykonatelným a namísto úroku z posečkané částky se od tohoto dne bude aplikovat úrok z prodlení.
Pokud dojde během doby posečkání úhrady daně ke
změně stavu
, na kterém byla žádost o posečkání založena (zkráceně sociální či ekonomické důvody),
zůstane i přesto rozhodnutí o posečkání v účinnosti
. Pokud tedy daňový subjekt v žádosti o posečkání například tvrdí obtížnou dobytnost pohledávky u svého nejvýznamnějšího odběratele a správce daně právě na základě této skutečnosti o posečkání rozhodne, rozhodnutí o posečkání zůstává účinným i v případě, že tento odběratel daňovému subjektu v době posečkání svůj závazek uhradí. Z důvodu právní jistoty se proto i v případě, že tvrzený stav, který zakládal posečkání, již neplatí, může daňový subjekt plně spolehnout na výrok rozhodnutí a daň, u které bylo posečkání povoleno, uhradit až v posečkaném termínu. Vzhledem k tomu, že daňový subjekt je po dobu posečkání
zatížen úrokem z posečkané částky
, lze však
doporučit, aby daňový subjekt posečkanou daň uhradil co nejdříve
tak, aby minimalizoval své úrokové zatížení (úrok z posečkané daně je stanoven za každý den posečkání, kdy daň nebyla uhrazena – logicky tedy za dny po faktické úhradě posečkané daně se úrok již nevyčíslí).
Pokud by nicméně v době posečkání došlo ke
zhoršení ekonomické či sociální situace
u daňového subjektu a ten by věděl, že nebude moci posečkanou částku (či některou ze splátek) uhradit tak, jak bylo v rozhodnutí o posečkání uloženo,
může požádat o změnu podmínek původního rozhodnutí
.
 
8 Co když daňový subjekt podmínky rozhodnutí o posečkání nedodrží a jak má v takovém případě postupovat?
Za
nedodržení podmínek
povoleného posečkání s úhradou daně neexistuje žádná přímá sankce, nicméně dle § 157 odst. 1 daňového řádu platí, že není-li dodržena některá z podmínek rozhodnutí o posečkání,
pozbývá toto rozhodnutí účinnosti uplynutím dne jejího nedodržení
. O tom správce daně vydá rozhodnutí.
Nedodrží-li daňový subjekt podmínky rozhodnutí o posečkání, zejména
zaplatí-li později
, než je povoleno (byť o jeden jediný den), přichází od okamžiku selhání o veškeré výhody, které povoleným posečkáním úhrady daně získal.
Příklad 13
Nedodržení splátek
Daňovému subjektu bylo správcem daně dle § 156 daňového řádu povoleno daň z přidané hodnoty za zdaňovací období březen 2023 uhradit formou splátek, a to tak, že jednu polovinu částky této daně do 15. 5. 2023, jednu čtvrtinu do 30. 5. 2023 a zbývající čtvrtinu do 15. 6. 2023. Zaplatí-li daňový subjekt polovinu předmětné daně dne 14. 5. 2023, čtvrtinu dne 28. 5. 2023 a poslední čtvrtinu až dne 30. 6. 2023, rozhodnutí o posečkání daně pozbývá účinnosti i přesto, že prvé dvě splátky byly zaplaceny v povoleném termínu. Rozhodnutí o posečkání přitom pozbývá účinnosti ke dni 15. 6. 2023, když právě k tomuto dni se váže podmínka úhrady splátky, která nebyla dodržena. Správce daně proto následně vydá a daňovému subjektu doručí rozhodnutí, ve kterém osvědčí neúčinnost rozhodnutí o posečkání. Částka dlužné daně bude úročena výhodnějším úrokem z posečkané částky pouze za období účinnosti rozhodnutí o posečkání, po jeho neúčinnosti pak již úrokem z prodlení takto:
daně za období od 26. 4. 2023 do 14. 5. 2023 úrokem z posečkané částky ve výši 7,5 % p.a.
daně za období od 26. 4. 2023 do 28. 5. 2023 úrokem z posečkané částky ve výši 7,5 % p.a.
daně za období od 26. 4. 2023 do 15. 6. 2023 úrokem z posečkané částky ve výši 7,5 % p.a.
daně za období od 16. 6. 2023 do 30. 6. 2023 úrokem z prodlení ve výši 15 % p.a.
S ohledem na situaci v tomto příkladě lze proto jednoznačně doporučit, aby daňový subjekt
v případě, že nedokáže (zejména platební) podmínky rozhodnutí o posečkání dodržet, nezůstal nečinným a komunikoval se správcem daně
. Počet žádostí o posečkání ve věci jedné daně není daňovým řádem nijak omezen, není proto vyloučeno, aby daňový subjekt
požádal správce daně o posečkání téže daně znovu
, respektive aby požádal o změnu podmínek původního rozhodnutí. Je ale nutno zdůraznit, že v případě rozhodování o takové opakované žádosti týkající se stejné daně správce daně k již jednou nedodrženým podmínkám posečkání vždy přihlédne. Lze proto doporučit
opakovanou žádost
o posečkání týkající se téže daně
významně podpořit
, a to
množstvím i kvalitou dokumentace
vysvětlující okolnosti nedodržení podmínek a významně precizovanou úvahou o pravděpodobnosti úhrady v prodlouženém termínu. Lze také zvážit
návrh aplikace zajišťovacích nástrojů – například zástavy či ručení
.
9 Jak podpořit žádost o posečkání?
V případě drobnějších částek a velmi krátké navrhované doby posečkání či splátkování (v řádu týdnů) zcela postačí, precizuje-li daňový subjekt důvody své žádosti a doloží-li je pravdivými a relevantními důkazními prostředky.
Žádá-li však daňový subjekt o
posečkání na výrazně delší dobu
(v řádu mnoha měsíců nebo i v případě splátkování let) či se jedná o
významnou částku
(stovky tisíc či miliony korun), je velmi účelné svou žádost podpořit návrhy aplikace dalších nástrojů. V prvé řadě lze poukázat na možnost nabídnout správci daně
zástavu
ve smyslu § 170 daňového řádu. Z praxe plyne, že žadatel o posečkání často nedisponuje vhodným majetkem, ke kterému by mohla být zřízena zástava. Je proto relativně běžné, že žadatel navrhne
zřízení zástavního práva k majetku vlastníka odlišného od žadatele
, a to ve smyslu ustanovení § 170 odst. 3 daňového řádu. Často tak jako zástava slouží například
nemovitá věc ve vlastnictví statutárního zástupce či společníka
korporace
, která žádá o posečkání, či majetek ve vlastnictví jiné
korporace
v holdingu. K tomu postačí, pokud žadatel o posečkání správci daně doručí
úředně ověřený písemný souhlas vlastníka majetku
, ke kterému je zřízena zástava (tedy například jednatele, společníka žadatele apod.).
Takový postup lze považovat za bezbolestný, když k předmětnému majetku si správce daně zřídí zástavní právo, a bude-li daň skutečně uhrazena v posečkané době, správce daně zástavní právo automaticky zruší.
Další možností, jak podpořit žádost o posečkání, je
zajištění daně ručením nebo finanční zárukou
dle § 173 daňového řádu, podle kterého správce daně může rozhodnout o přijetí ručení třetí osoby odlišné od daňového subjektu k zajištění jím neuhrazené daně, a to
na základě písemného prohlášení ručitele s úředně ověřeným podpisem
. V žádosti o posečkání může být správci daně navržena osoba, která je ochotna za předmětnou daň ručit pro případ, že by daň nebyla ani v době určené rozhodnutím o posečkání uhrazena. Je pak na správci daně, zda osobu navrhovaného ručitele přijme. Z praxe je mi známo, že za ručitele je často navrhován solventní statutární zástupce či společník
korporace
, která o posečkání žádá.
 
10 Obrana proti zamítavému rozhodnutí o posečkání
Zamítne-li správce daně žádost o posečkání
, vydá o tom rozhodnutí. Existují dvě faktické cesty, jak na zamítavé rozhodnutí, se kterým žadatel nesouhlasí, reagovat, a to
odvolání nebo podání nové žádosti
o posečkání.
 
Odvolání
Odvolání proti zamítavému či pouze částečně vyhovujícímu rozhodnutí o posečkání je zásadně přípustné. Odvolání může směřovat proti zamítavému výroku rozhodnutí, ale také v případě, že správce daně rozhodne o posečkání, proti případným dalším podmínkám, které správce daně v rozhodnutí uvede.
Opět je však třeba upozornit na to, že nestačí určité skutečnosti tvrdit, tyto skutečnosti musí být též doloženy/prokázány.
Zamítne-li správce daně žádost daňového subjektu o posečkání proto, že daňový subjekt v žádosti sice určité skutečnosti tvrdil, ale nedoložil (vůbec nedoložil či doložil zcela nedostatečně), může se daňový subjekt
z obsahu odůvodnění poučit a v rámci odvolání potřebné skutečnosti (listiny) doložit
.
Z pohledu správce daně se jedná o nešvar a o zbytečné prodlužování řízení
, když předmětné doklady přece měly a mohly být stejně dobře doloženy spolu se žádostí o posečkání nebo na základě neformální komunikace a nebylo proto potřeba řešit odvolání. Znovu proto doporučuji předložení všech relevantních listin a podkladů přímo se žádostí o posečkání, když takový postup vyhovuje jak správci daně (rychle a bezproblémově vyřídí žádost) i žadateli (rychle a bezproblémově dosáhne posečkání, o které usiluje). Budou-li však rozhodné podklady doloženy až v rámci odvolacího řízení a budou-li dostačující, rozhodne o odvolání správce daně v prvním stupni (tj. příslušné územní pracoviště) autoremedurně ve smyslu ustanovení § 113 odst. 1 daňového řádu a posečkání povolí. Je potřeba upozornit, že i v případě autoremedurního rozhodnutí o odvolání se může žadatel
na pozitivní účinky posečkání spolehnout až po vydání rozhodnutí o odvolání
.
Pokud prvostupňový správce daně nemůže odvolání vyhovět, postoupí toto odvolání se stanoviskem bez zbytečného odkladu
Odvolacímu finančnímu ředitelství
.
Pokud odvolací orgán odvolání zamítne, rozhodnutí prvostupňového správce daně se stává pravomocným. Neúspěšný žadatel se pak se
správní žalobou
může obrátit na správní soudy.
Daňový řád žádným způsobem
počet žádostí
o posečkání týkajících se jedné konkrétní daně
nelimituje
. Lze tak čistě teoreticky podat neomezené množství žádostí o posečkání (je však logické, že pokud by počet žádostí překonal přiměřenou míru, vyhodnotil by správce daně počínání žadatele jako obstrukční, a nikoliv v dobré víře se všemi důsledky).
Lze proto spíše doporučit, aby se neúspěšný žadatel
z odůvodnění prvního zamítavého rozhodnutí poučil
, a následně podal novou, již perfektní žádost o posečkání.
1) Dle § 1970 občanského zákoníku:
„Po dlužníkovi, který je v prodlení se splácením peněžitého dluhu, může věřitel, který řádně splnil své smluvní a zákonné povinnosti, požadovat zaplacení úroku z prodlení, ledaže dlužník není za prodlení odpovědný. Výši úroku z prodlení stanoví vláda nařízením; neujednají-li strany výši úroku z prodlení, považuje se za ujednanou výše takto stanovená.“
Dle § 2 nařízení vlády č. 351/2013 Sb.:
„Výše úroku z prodlení odpovídá ročně výši repo sazby stanovené Českou národní bankou pro první den kalendářního pololetí, v němž došlo k prodlení, zvýšené o 8 procentních bodů.“
2) § 253 odst. 4 daňového řádu:
„Výše úroku z posečkané částky odpovídá polovině úroku z prodlení nebo jeho obdoby podle jiného zákona, nejvýše však polovině úroku z prodlení podle tohoto zákona.“

Perfektní žádost o posečkání? S naším chytrým vzorem ji vytvoříte hned!

Chci napsat žádost o posečkání