Prodej zboží na dálku

Vydáno: 19 minut čtení

Nakupování v e-shopech nezná hranic. Při přeshraničním obchodování se jedná z pohledu DPH převážně o prodej zboží na dálku. Ten má svůj limit pro určení místa zdanění i speciální obchodní pojmy jako fulfillment nebo dropshipping. Jejich daňové dopady, jednoduchý režim EU a komplikovaný dovozní režim jsou spolu s novou povinností poskytovatelů platebních služeb obsahem tohoto článku.

Prodej zboží na dálku
Ing.
Petr
Vondraš,
daňový poradce BDO Czech republic
 
Co je považováno za prodej zboží na dálku
Jedná se o typ obchodu, ke kterému se v zákoně o dani z přidané hodnoty váže několik speciálních ustanovení. V praxi se s ním nejčastěji setkáme při on-line nákupech v e-shopech, ale samotný popis uvedený v § 4 odst. 9 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále jen „zákon o DPH“), žádné výlučné postavení pro elektronické obchodování tomuto způsobu dodání nepřikládá. Pravidly pro prodej zboží na dálku se tak musí řídit i běžná telefonická, mailová i na místě uzavřená objednávka na dodání zboží pro privátního občana z jiného členského státu.
Příklad 1
Pan Helmut Wagner z příhraniční německé obce zašel v České republice do obchodu se stavebninami a v něm si objednal 10 palet cihel s dodáním na jeho adresu v Německu. I v tomto případě se bude jednat o prodej zboží na dálku.
Podle již zmíněného ustanovení § 4 odst. 9 se o prodej zboží na dálku jedná při splnění třech základních podmínek. Tou první je, že zboží musí jít přes hranice, ale pouze v rámci Evropské unie. Jinými slovy z jednoho členského státu do jiného. Druhou podmínkou je, že zboží přepravuje nebo odesílá prodávající buď vlastním prostředkem, nebo třetí osobou (najatým přepravcem). A konečně třetí podmínkou je, že zboží musí být dodáno osobě, pro kterou pořízen