Odstupné, ochranná lhůta a ukončení zaměstnání ve zdravotním pojištění

Vydáno: 13 minut čtení

Jednou z důležitých povinností zaměstnavatele souvisejících s ukončením zaměstnání je odhlášení zaměstnance kódem „O“ u zdravotní pojišťovny do osmi dnů od skončení zaměstnání na formuláři Hromadné oznámení zaměstnavatele. Tímto krokem zaměstnavatel sděluje, že od data uvedeného na formuláři přestává být za zaměstnance (pojištěnce příslušné zdravotní pojišťovny) plátcem pojistného. Na základě tohoto postupu tak vzniká pro pojištěnce nutnost individuálního řešení jeho pojistného vztahu, a to nejdříve v kalendářním měsíci, jenž následuje po kalendářním měsíci, ve kterém bylo zaměstnání ukončeno.

Odstupné, ochranná lhůta a ukončení zaměstnání ve zdravotním pojištění
Ing.
Antonín
Daněk
V posledním kalendářním měsíci trvání zaměstnání musí zaměstnavatel odvést pojistné:
alespoň z minimálního vyměřovacího základu (což je v roce 2024 hodnota minimální mzdy 18 900 Kč při zaměstnání trvajícím celý kalendářní měsíc), případně alespoň z jeho poměrné části podle § 3 odst. 9 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 592/1992 Sb.“), například pokud je zaměstnanec nemocen nebo
z částky nižší než povinné minimum u zaměstnance vyjmenovaného v § 3 odst. 8 zákona č. 592/1992 Sb. – v takovém případě však musí mít zaměstnavatel vždy k dispozici doklad, který jej k takovému postupu opravňuje, a ten předloží i případné kontrole ze zdravotní pojišťovny.
 
Řešení pojistného vztahu
Ve zdravotním pojištění platí, že pokud sjednaný pracovněprávní vztah zakládá povinnost placení pojistného zaměstnavatelem (vzniká ve zdravotním pojištění zaměstnání, resp. osoba je z pohledu zdr