Účetní závěrka v novém zákoně o účetnictví: Co přináší Hlava III?

Vydáno: 17 minut čtení

Hlava III nového zákona o účetnictví , druhá stovka paragrafů je věnována účetní závěrce. Jsem ráda, že nám tento pojem zůstává. Navíc zákonodárce tento očekávaný finální výstup účetních informací představuje způsobem, kdy jsou příslušné účetní výkazy komentovány, za jakým účelem se v nich seskupují jednotlivé položky a o čem jejich uživatel získá informace. Jak již bylo kvitováno s povděkem autorkou v první části článku k novému zákonu o účetnictví , účetní závěrku tvoří účetní výkazy a příloha účetních výkazů. Ta má nést účetní informace, které účetní výkazy vysvětlují a doplňují způsobem, aby účetní závěrka splňovala požadavek věrného a poctivého zobrazení. Je to velmi elegantně a účelně konstatováno.

 

Účetní závěrka v novém zákoně o účetnictví: Co přináší Hlava III?
doc. Ing.
Hana
Březinová,
CSc.
 
Vymezení účetní závěrky
Na rozdíl od směrnice 2013/34/EU (v konsolidovaném znění publikovanému ve věstníku EU k 1. 7. 2024), návrh nového zákona o účetnictví (dále jen „NZÚ“) uvádí čtyři účetní výkazy a zvažuje možný pátý. Jedná se o zavedení výkazu o financování
neziskové
účetní jednotky a jeho využití. Ten může být buď samostatně, nebo alternativně v příloze účetních výkazů.
Je potřeba opakovaně uvést skutečnost, že důvody vydání směrnice EU
vylučují
v bodě 5 neziskové podniky z oblasti její působnosti, a to s odvoláním na účel směrnice a soulad s čl. 50 odst. 2 písm. g) smlouvy o fungování Evropské unie.
NZÚ vymezuje čtyři účetní výkazy:
rozvahu
, která je výkazem, jenž poskytuje účetní informace o
finanční situaci
,
výkaz výsledku hospodaření
– nový pojem blížící se „výsledovce“, zní moderněji – poskytuje účetní informace o
finanční výkonnosti
,
výkaz peněžních toků
, v praxi asi zůstane pod anglickým „cash flow“, který poskytuje účetní informace o peněžních tocích a
výkaz změn vlastního kapitálu
s účetními informacemi o změnách finanční situace v podobě zvýšení a snížení složek vlastního kapitálu.
 
Uspořádání a označování položek rozvahy pro podnikatele
Z hrubého nástinu prováděcí vyhlášky, kterou Ministerstvo financí koncipuje jako společnou pro podnikatelské účetní jednotky a neziskové účetní jednotky, plyne návrh rozvahy. Už samotný fakt, že neziskové organizace nemají jako prioritu podnikat a jsou financovány převážně z jiných zdrojů než z podnikatelské činnosti, vede autorku dlouhodobě k názoru, že společná vyhláška přinese uživatelům spíše problémy než přednosti. O tom svědčí mj. i potřeba zavést výkaz o financování neziskové
 
účetní jednotky a jeho využití.
Rozvaha pro podnikatele vedoucí podvojné účetnictví
Aktiva
 
 
 
STÁLÁ AKTIVA
A.
I.
 
Nehmotná aktiva
 
 
1.
Nehmotné výsledky vývoje
 
 
2.
Ocenitelná práva a software
 
 
3.
Goodwill
 
 
4.
Nedokončená nehmotná aktiva