Zamyšlení nad možností dodatečně přiznat daň po uplynutí lhůty pro stanovení daně

Vydáno: 20 minut čtení

Tuzemský daňový systém upravuje lhůtu pro stanovení daně v § 148 zákona č. 280/2009 Sb. , daňový řád (dále jen „DŘ “), která je označena za prvek právní jistoty jak pro daňové subjekty, tak pro správce daně. Jedná se o vymezení lhůty, v níž na jedné straně vzniká daňovému subjektu povinnost daň tvrdit a hradit, a event. dodatečně upravovat výši deklarované daně tak, aby tato byla tvrzena ve správné výši (a tedy aby došlo k naplnění zásady dle § 1 odst. 2 DŘ ). Na druhé straně je v této lhůtě umožněna kontrola deklarované daňové povinnosti ze strany správce daně. Uplynutí této lhůty se může jevit jako přínos zejména pro daňový subjekt, jelikož jeho daňová povinnost již nemůže být kontrolována, a tedy ani zpochybňována správcem daně. S výhradou ingerence trestního práva platí, že lhůta pro stanovení daně neběží déle než 10 let dle § 148 odst. 5 DŘ od termínu pro podání řádného daňového přiznání. Může však nastat situace, kdy uplynutí lhůty jde poplatníkovi k tíži, jelikož tento by rád napravil svoji původně nesprávně deklarovanou daňovou povinnost, protože mj. stále odpovídá za trestný čin zkrácení daně dle § 240 zákona č. 40/2009 Sb. , trestní zákoník (dále jen „TrZ“). Systematika lhůty pro stanovení daně dle daňového řádu však v tento moment situaci spíše komplikuje. Daňový řád tuto situaci upravuje v § 148 odst. 7, provedení ovšem považuji za nešťastné. V tomto článku vysvětlím důvody, proč bych jako advokát nikdy nedoporučil klientovi dle tohoto ustanovení postupovat a jaký způsob postupu považuji v těchto situacích za nejefektivnější. Není pak předmětem tohoto článku polemika o problematice účinné lítosti u daňových trestných činů, což je téma na samostatnou publikaci.

 

Zamyšlení nad možností dodatečně přiznat daň po uplynutí lhůty pro stanovení daně
JUDr.
Radim
Hanák,
Ph.D.
 
Lhůta pro stanovení daně a následky jejího uplynutí
Jak je obecně známo, uplynutím lhůty pro stanovení daně zaniká možnost správce daně provést kontrolu a daňový subjekt již není oprávněn podat dodatečné daňové přiznání, ať již na daňovou povinnost nižší,1) nebo vyšší. V případě, kdy je po uplynutí lhůty zahájena daňová kontrola, ta je nezákonným zásahem a nemůže být provedena. Pokud by naopak daňový subjekt podal po uplynutí lhůty dodatečné daňové přiznání, řízení o něm bude zastaveno dle § 106 odst. 1 písm. b) DŘ. Eventuální uhrazená daň by pak nebyla v evidenci daní spárována s žádnou stanovenou (předepsanou) daní a zůstala by přeplatkem, který bude převeden na nedoplatek na jiné dani, event. u něj platí možnost požádat o jeho vrácení (viz § 154 a násl. DŘ).
 
Promlčení trestného činu a účinná lítost trestného činu
Samotná lhůta pro stanovení daně je však zcela oddělena od systému promlčecích lhůt, na kterých stojí trestní právo. Tyto lhůty jsou řádově delší, počítané na desítky let, kdy zahájením trestního stíhání se běh lhůty přerušuje a tato běží opětovně (viz § 34 TrZ). Tedy zatímco daňové lhůty se pohybují v řádu jednotek let s maximálním prodloužením na 10 let celkově, trestněprávní lhůty se počítají v řádech jednotek desítek let. Předmětem tohoto článku je trestný čin zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby dle § 240 TrZ, jehož předmětem je nesprávně přiznaná nižší daň.2) K tomu nutno podotknout, že trestní zákoník u trestného činu zkrácení daně dle § 240 TrZ umožňuje tzv. účinnou lítost (§ 33 odst. 1 TrZ), tedy zánik trestní odpovědnosti za spáchaný trestný čin z