K mezinárodnímu zdanění
Ing.
Václav
Zíka
1. Česká akciová společnost si v září 2017 zapůjčila od britské společnosti s právní formou
"Limited Liability Company"
počítače, tiskárny a kopírky. Měsíčně bude české společnosti
vystavována faktura za nájem tohoto počítačového vybavení. Vznikají v této souvislosti české
společnosti nějaké povinnosti z hlediska daně z příjmů? Musí se z plateb vyplývajících z těchto
faktur odvádět zajištění daně ve výši 10 %? Nebo srážková daň, a v jaké výši? Odpověď
Konkrétní řešení případu v kontextu daně z příjmů se odvíjí jednak od znění vnitrostátního
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších změn a doplňků (dále jen "zákon o daních z
příjmů"), a jednak i od textu mezinárodní daňové smlouvy, která se ve vzájemných daňových
vztazích mezi Českou republikou a Velkou Británií v současné době nadále uplatňuje a provádí, tj.
tedy Smlouvy mezi vládou České a Slovenské federativní republiky a vládou Spojeného království Velké
Británie a Severního Irska o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a zisků z majetku, která
byla podepsána v Londýně dne 5. listopadu 1990, a která je v České republice publikována ve Sbírce
zákonů pod č. 89/1992 (dále také "smlouva" nebo "mezinárodní smlouva").
Tato mezinárodní smlouva se vztahuje na Anglii, Wales, Skotsko a Severní Irsko. Definice
Spojeného království ve smyslu této smlouvy o zamezení dvojího zdanění tedy nezahrnuje žádné jiné
území. Tato daňová smlouva se tak nevztahuje například na ostrovy Jersey, Guernsey, Isle of Man
apod.
Výše uvedená mezinárodní smlouva je daňovou smlouvou tzv. komplexní a upravuje tak
zdaňování a vyloučení mezinárodního dvojího zdanění všech možných druhů příjmů, tj. tedy včetně
těch, které jsou předmětem zadání dotazu.
Současně tato smlouva řeší otázku i daňového domicilu různých subjektů (ať osob fyzických,
tak i osob jiných) a při vypracovávání odpovědi na položený dotaz se předpokládá, že česká akciová
společnost je daňovým rezidentem České republiky, a že v dotazu zmiňovaná britská společnost je
daňovým rezidentem Velké Británie, a to tedy v souladu s článkem 4 "Daňový
domicil
"
smlouvy.Zdaňování plateb jakéhokoliv druhu obdržených jako náhrada za užití nebo za právo na užití
průmyslového, obchodního nebo vědeckého zařízení (což bezpochyby představují počítače, tiskárny i
kopírky) je předmětem článku 12 "Licenční poplatky" výše uvedené smlouvy o zamezení dvojího zdanění
s Velkou Británií [viz ustanovení jejího článku 12 odst. 3 písm. a)]. Charakter příjmu, který je
českou společností vyplácen, je tedy zřejmý.
V souladu s ustanoveními článku 12 odst. 2 smlouvy, mohou být takovéto licenční poplatky
zdaněny i ve smluvním státě, ve kterém mají zdroj (tj. v daném případě tedy Česká republika), a to v
souladu s právními předpisy tohoto státu, avšak je-li příjemce skutečným vlastníkem licenčních
poplatků, částka daně takto stanovená nepřesáhne ve státě zdroje příjmu 10 % hrubé částky licenčního
poplatku. V této souvislosti je tedy zřejmý i limit možného zdanění v České republice.
Český zákon o daních z příjmů stanovuje na
předmětné příjmy za splnění všech podmínek srážkovou daň ve výši 15 % [viz
§ 36 odst. 1 písm. a) bodu 2 zákona o daních z
příjmů], pokud se však nejedná o úplatu u tzv. finančního leasingu, kde je v tuto chvíli
tímto zákonem stanovena srážková daň ve výši 5 % [viz opět § 36 odst. 1, avšak písm. d)].
V této souvislosti je třeba uvést, že předpokladem ke zdaňování daných příjmů pobíraných
předpokládaným daňovým rezidentem Velké Británie i na území České republiky je to, že daná
počítačová zařízení a vybavení jsou předpokládaným českým daňovým rezidentem užívána na území České
republiky [viz definice zdroje příjmu na území České republiky dle
§ 22 odst. 1 písm. g) bodu 5 zákona o daních z
příjmů].
Jinými slovy, předmětné příjmy předpokládaného britského daňového rezidenta podléhají v
České republice, za splnění všech podmínek, zdanění (viz však níže), a to použitím institutu tzv.
srážkové daně. Je tedy současně třeba uvést, že v dotazu zmiňovaná možnost aplikace institutu tzv.
zajištění daně, ať už v jakékoliv výši, nepřichází v daném případě v tuto chvíli vůbec do
úvahy.
Pokud se jedná o standardní (operativní) pronájem počítačového zařízení, daň v České
republice musí být tedy vybrána ve výši 10 %, za předpokladu, že se jedná o finanční leasing, daň se
v České republice vybere ve výši 5 %.
Je třeba v této souvislosti připomenout, že český plátce příjmu (plátce daně) je v daném
případě povinen respektovat § 38d zákona o daních z
příjmů.
Rovněž tak ale nelze opomenout skutečnost, že automatické poskytnutí výhod plynoucích z
mezinárodních daňových smluv a z vnitrostátního zákona (v tomto případě tedy snížená sazba daně
vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně v porovnání s výší daně stanovené podle vnitrostátního
právního předpisu) je v České republice podmíněno naplněním podmínek stanovených Pokynem č. D-286
"Ke zdaňování příjmů daňových nerezidentů plynoucích ze zdrojů na území České republiky", který je
zveřejněn ve Finančním zpravodaji č. 10/1/2005, a se kterým by se zástupci české akciové společnosti
(plátce příjmu) měli jednoznačně rovněž seznámit a postupovat v souladu s ním.
Pro úplnost informace je třeba uvést, že institut srážkové daně by se neuplatnil v
momentu, kdy by byly naplněny podmínky uvedené v článku 12 odst. 4 uváděné smlouvy o zamezení
dvojího zdanění. V takovém případě by se jednalo o příjmy stálé provozovny, které by v České
republice podléhaly zdanění použitím obecné sazby daně (zdaňování čistého příjmu na základě podaného
daňové přiznání poplatníka, tj. britské společnosti). I v této situaci by však platilo, že praktické
provádění institutu zajištění daně nepřichází do úvahy, neboť tento institut se podle
zákona o daních z příjmů (viz jeho
§ 38e) neprovádí ve vztahu k příjmům pobíraným
daňovými rezidenty členských států EU nebo dalších států, které tvoří Evropský hospodářský
prostor.
V kontextu článku 12 odst. 6 daňové smlouvy s Velkou Británií je třeba ještě připomenout,
že i v takovýchto případech je třeba věnovat pozornost problematice tzv. běžných tržních cen a s tím
souvisejícím důsledkům.
Povinnost vyloučit mezinárodní dvojí zdanění předmětných příjmů má v daném případě, z
logiky věci, britská strana a měla by tak učinit v souladu s článkem 22 "Zamezení dvojího zdanění"
smlouvy o zamezení dvojího zdanění (použití metody tzv. zápočtu).
Protože, jak je již výše naznačeno, je však Velká Británie stále ještě členskou zemí EU,
nelze současně opomenout důležitou skutečnost, a to tedy fakt, že podle
§ 19 odst. 1 písm. zj) zákona o daních z
příjmů jsou v České republice od daně z příjmů osvobozeny rovněž licenční poplatky (jejich
definice uvedená v § 19 odst. 7 zákona o daních z
příjmů zahrnuje, kromě jiného, i příjmy za nájem nebo za jakékoliv jiné využití průmyslového,
obchodního nebo vědeckého zařízení) plynoucí obchodní korporaci, která je daňovým rezidentem jiného
členského státu EU (v dotazu uvedená britská právní forma společnosti svědčí o naplnění podmínky
rezidentství - nejedná se o daňově transparentní entitu - neznamená to však automaticky, že
společnost je skutečně daňovým rezidentem ve Velké Británii) od obchodní
korporace
, která je daňovým
rezidentem České republiky (právní forma akciové společnosti rovněž svědčí o naplnění podmínky
rezidentství v České republice, neznamená to však automaticky, že společnost je skutečně daňovým
rezidentem našeho státu).Toto osvobození příjmu od daně ale není nastaveno na všechny takovéto situace bez rozdílu,
neboť zákon o daních z příjmů jednoznačně stanoví
podmínky, které musí být naplněny, aby příjem mohl být v České republice skutečně od daně z příjmů
osvobozen.
Jde především o to, že plátce licenčních poplatků a jejich příjemce musí být osobami tzv.
přímo kapitálově spojenými, a to po dobu alespoň 24 měsíců nepřetržitě po sobě jdoucích. Osvobození
od daně z příjmů lze sice uplatnit i před splněním této podmínky, avšak tato podmínka musí být
splněna následně. Pokud by splněna nebyla, a před tím by tedy došlo k uplatnění daňového osvobození,
bylo by toto osvobození od daně z příjmů posouzeno u české akciové společnosti jako nesplnění
povinnosti plátce daně, což by mělo za následek praktickou aplikaci
§ 38s zákona o daních z příjmů (tzv. brutace).
Osoby přímo kapitálově spojené definuje český zákon o
daních z příjmů v § 23 odst. 7.
Vnitrostátní zákon o daních z příjmů dále
stanoví podmínku, že příjemce licenčního poplatku musí být současně jeho skutečným vlastníkem, tzn.,
ve smyslu zákona, že tyto platby přijímá britská společnost ve svůj vlastní prospěch a nikoliv jako
zprostředkovatel, zástupce nebo zmocněnec pro jinou osobu (viz
§ 19 odst. 6 zákona o daních z
příjmů).
Současně musí platit, že licenční poplatek není přičitatelný stálé provozovně umístěné na
území České republiky nebo státu, který není členským státem EU, státem tvořící Evropský hospodářský
prostor nebo Švýcarskou konfederací.
V neposlední řadě platí, že podmínkou pro uplatnění osvobození licenčních poplatků od daně
z příjmů v České republice je i vydání rozhodnutí o přiznání osvobození, a to v souladu s
§ 38nb zákona o daních z příjmů.
Je zřejmé, že pokud by došlo v České republice k osvobození předmětných příjmů od daně na
základě příslušných ustanovení zákona (viz výše), k aplikaci mezinárodní smlouvy o zamezení dvojího
zdanění s Velkou Británií by vůbec nedošlo a výše uvedené řešení vyplývající z
jejího praktického provádění by tak nenastalo a bylo by zcela irelevantní.
de facto