Promlčení daňového nedoplatku (běh promlčecí lhůty a nový daňový
řád)
Milan
Podhrázký
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 9. února 2012, čj.
1 Afs 14/2012-24, www.nssoud.cz
K předpisům:
-
Promlčecí lhůta, jež započala běžet podle
§ 70 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, a
neskončila do dne nabytí účinnosti daňového řádu (č.
280/2009 Sb.), má charakter lhůty prekluzivní
podle § 264 odst. 5 citovaného zákona.
V popisované věci se Nejvyšší správní soud zabýval vztahem „staré“ právní
úpravy daňového řízení (zákon č. 337/1992 Sb.,
o správě daní a poplatků) k „novému“ daňovému řádu (č.
280/2009 Sb.). Zatímco lhůta pro placení daně
dle § 70 zákona č.
337/1992 Sb. měla charakter promlčecí, podle
nového daňového řádu je tato lhůta lhůtou prekluzivní
(§ 160 tohoto zákona) a správce daně je
povinen přihlížet k zániku práva vymáhat daňový nedoplatek z úřední povinnosti. Nejvyšší správní
soud v tomto ohledu nejprve připomněl, že přechodné ustanovení
(§ 264 odst. 5 daňového řádu) obsahuje
pravidla pro běh a délku lhůty pro promlčení práva vybrat daňový nedoplatek; výslovně však
nestanoví, jak nahlížet na skutečnost, že se novou právní úpravou současně mění charakter této lhůty
z lhůty promlčecí na lhůtu prekluzivní. Jak odůvodnění popisovaného rozhodnutí dále uvádí, existují
tedy dva možné výklady citovaného přechodného ustanovení. Buď lze posuzovat charakter lhůty pro
placení daně podle dosavadních právních předpisů (zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků) s
odůvodněním, že § 264 odst. 5 daňového řádu upravuje toliko běh a délku této lhůty, nikoliv její
charakter, nebo nahlížet na charakter lhůty pro placení daně po 1. lednu 2011 jako na lhůtu
prekluzivní s odkazem na § 160 téhož zákona. S odkazem na judikaturu Ústavního soudu Nejvyšší
správní soud připomněl, že v případě pochybností jsou státní orgány vždy povinny postupovat mírněji
(
in dubio mitius
). Pro určení výkladu příznivějšího pro daňový subjekt v dané věci pak uvedený soud
dále objasňoval rozdíl institutů promlčení a prekluze
. Připomněl, že v případě promlčení je
uplynutím lhůty subjektivní právo na plnění oslabeno, neboť vznese-li dlužník námitku promlčení,
zaniká nárok takové právo vymáhat; odpovídající právní povinnost však přetrvává (uhradí-li tedy
dlužník svůj závazek, přestože je již promlčen, nenastává na straně věřitele bezdůvodné obohacení).
Naopak marné uplynutí prekluzivní lhůty způsobuje zánik práva (a společně s ním i zánik nároku toto
právo vymáhat), k němuž je nutné přihlížet z úřední povinnosti. V případě plnění prekludovaného
závazku by tak na straně původního věřitele vzniklo bezdůvodné obohacení. Z uvedených důvodů se
Nejvyšší správní soud přiklonil k interpretaci
§ 264 odst. 5 daňového řádu příznivější
pro daňové subjekty, tedy k výkladu, že lhůta pro placení daně je lhůtou prekluzivní, neboť uplynutí
této lhůty způsobí zánik práva státu vymáhat daňové nedoplatky a správce daně přihlíží k zániku
tohoto práva ex officio
, tj. aniž by se toho musel daňový subjekt sám dovolat. Nejvyšší správní soud
tedy v tomto ohledu uzavřel, že promlčecí lhůta, jež započala běžet dle
§ 70 zákona č.
337/1992 Sb. a neskončila do dne nabytí
účinnosti daňového řádu, má po 1. lednu 2011 charakter lhůty prekluzivní dle § 264 odst. 5 v
návaznosti na § 160 daňového řádu.