Daňový řád, část IX., Přezkumné řízení a obnova
řízení
JUDr.
Jana
Jarešová,
Ph.
D.
1 Přezkumné řízení
Institut přezkumu, který spolu s účinností zákona č.
280/2009 Sb., daňového řádu, ve znění zákona č.
30/2011 Sb., kterým se mění daňový řád a další
související zákony (dále jen „daňový řád“) k 1. lednu letošního roku prodělal malou revoluci.
Najdeme v něm celou řadu změn oproti dosavadní úpravě v zákoně č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o správě daní a poplatků“).
1.1 Přezkum jako dozorčí prostředek
Hned první významná změna spočívá v možnosti daňového subjektu ovlivnit
zahájení řízení o přezkumu. Zatímco zákon o správě daní a poplatků subjektu umožňoval požádat o
přezkoumání rozhodnutí správce daně,1
daňový řád zařadil přezkum mezi dozorčí prostředky, což znamená, že řízení může být zahájeno
výhradně jen z moci úřední. Podání ze strany daňového subjektu bude považováno za podnět, který
správce daně vyhodnotí, a případný přezkum z úřední moci nařídí, či nikoliv.
Chápání přezkoumání rozhodnutí jakožto prostředku dozorčího práva však není
úplně nové a vyslovila se k němu i
judikatura
Nejvyššího správního soudu, když vyjádřila, že není
možné institut přezkumného řízení považovat za „nástavbu“ řádných opravných prostředků, neboť by to
znamenalo, že by daňový subjekt nebyl nucen dbát svých práv a povinností využívat řádných opravných
prostředků, neboť by měl vždy v „záloze“ záruku pro uplatnění institutu přezkoumání rozhodnutí
daňového orgánu, čímž by byl smysl řádných opravných prostředků a v rámci nich stanovených lhůt
zcela bezúčelný.2 Žadateli nevznikal právní nárok na věcné
projednání.S výše uvedeným pak souvisí i samotné zahájení řízení. Zatímco žádostí bylo
dle zákona o správě daní a poplatků zahájeno řízení, které vyústilo v procesní rozhodnutí o povolení
či nepovolení přezkoumání,3 dle daňového řádu podnět řízení
nezahajuje. V § 123 odst. 2 daňového řádu je pak
upraven pouze začátek samotného přezkumného řízení tak, že toto řízení je zahájeno vydáním
rozhodnutí o nařízení přezkoumání, tedy okamžikem, kdy byl učiněn úkon k doručení rozhodnutí o
nařízení přezkoumání.4
1.2 Důvody pro nařízení přezkumu
Rovněž důvody, pro které bude nařízen přezkum, jsou textovány odlišně oproti
dosavadní úpravě. Zákon o správě daní vázal povolení či nařízení přezkumu na splnění dvou
kumulativních podmínek:
1.
rozhodnutí je v rozporu s právními předpisy nebo se zakládá na
podstatných vadách řízení;
2.
okolnosti
nasvědčují tomu, že došlo ke stanovení daně v nesprávné
výši.
Obě tyto podmínky musely být splněny současně a okruh rozhodnutí, na něž
dopadala možnost přezkumu, tím byl značně omezen. Typickým rozhodnutím, které mohlo splňovat obě
podmínky, byl platební výměr, kterým byla stanovena daň.
K nutnosti kumulace obou podmínek se opakovaně a konstantně vyjadřovala i
judikatura
.5Daňový řád v § 121 odst.
1 nestanoví podmínku, že musí jít o rozhodnutí, kterým se stanoví daň. Je tedy možné nařídit
přezkum jakéhokoliv rozhodnutí, pokud správce daně dojde k závěru, že rozhodnutí bylo vydáno v
rozporu s právním předpisem. Právě podmínka rozhodnutí vydaného v rozporu s právními předpisy
odlišuje přezkum od obnovy řízení. Zatímco cílem přezkumného řízení je napravit nezákonnosti
rozhodnutí, obnova řízení slouží k věcnému přezkoumání řízení.
Důvodem pro nařízení přezkumu nemůže být změna výkladu učiněná
soudy.6 K tomuto problému se vyjádřil i Ústavní soud:
„Jakkoliv by
měla být takováto zásadní změna
7interpretace
právního předpisu, nota bene
učiněná Ústavním soudem,
jevem v právním státě výjimečným, nelze se takovému jevu vyhnout zcela. Změna právního názoru na
určitý výkladový problém není důvodem ke zrušení rozhodnutí v jiných věcech s obdobným předmětem,
přijatých na základě výkladu již překonaného. To by nepřiměřeně otřáslo principem právní
jistoty.“Daňový řád obsahuje i negativní vymezení, tedy pravidlo, při kterém se
přezkum nařizovat nebude. Bude tomu tak v případě, kdy vady řízení nejsou významné, a nelze tak mít
důvodně za to, že mohly mít vliv na soulad napadeného rozhodnutí s právními předpisy.
Oproti obnově řízení daňový řád nestanoví, že by bylo možno přezkoumávat
pouze pravomocná rozhodnutí.8 Úprava je ostatně obdobná jako v zákoně
o správě daní a poplatků.9 Je jistě žádoucí, aby správce daně nařídil
přezkoumání rozhodnutí bez prodlení, jakmile zjistí možné nezákonnosti rozhodnutí bez ohledu na jeho
právní moc. Toto platí samozřejmě za předpokladu, že není otevřeno odvolací řízení, neboť pak by měl
správce daně zhojit nezákonnosti v rámci tohoto odvolacího řízení.
Je-li nařízeno přezkoumání pravomocného rozhodnutí, nemá toto nařízení na
právní moc rozhodnutí vliv.10
1.3 Správní přezkoumání
versus
přezkoumání ve správním
soudnictvíDaňový řád již neobsahuje absolutní vyloučení přezkoumání rozhodnutí, které
bylo předmětem přezkumu ve správním soudnictví, a zákaz zahájení řízení, o kterém již probíhá
přezkumné řízení u soudu, které obsahoval zákon o správě daní a
poplatků.11
Takto striktně ovšem nebylo ustanovení zákona o správě daní a poplatků
vykládáno správními soudy. Soud dovodil, že překážka pro přezkoumání správcem daně platí pouze v
případech, kdy by se správního přezkoumání domáhal žadatel na základě důvodů shodných, které už
zkoumal soud.12
Je otázkou, zda úprava v daňovém řádu, který v
§ 121 odst. 2 stanoví, že není možné nařídit
přezkum rozhodnutí v rozsahu, ve kterém bylo přezkoumáno ve správním soudnictví, je či není totožná
s výše uvedeným výkladem soudu. Jazykovým rozborem se dospěje nejspíše k výkladu, že překážka
přezkumu platí pro stejný předmět řízení, tj. stejnou vadu, která již byla předmětem soudního
přezkoumání. Smyslem daného ustanovení by však spíše měl být výklad obdobný jako je v předchozím
odstavci nastíněný soudní výklad, tj. odlišné důvody pro nařízení přezkumu.
V § 124 daňový řád
upravuje nový institut, který doplňuje postup správce daně, který je předvídán v
§ 62 zákona č.
150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „soudní řád správní“), a to uspokojení navrhovatele v průběhu
správního soudnictví.
Jedná se o zvláštní, zjednodušený typ přezkumného řízení. Je-li vedeno
řízení ve správním soudnictví a správce daně, jehož rozhodnutí je přezkoumáváno, dospěje k
předběžnému závěru, že by mohl návrhu daňového subjektu vyhovět, oznámí svůj závěr uspokojit
navrhovatele soudu a předseda senátu správci daně stanoví lhůtu, v které musí nové rozhodnutí vydat.
Pokud by tato lhůta uplynula marně, bude soud v řízení
pokračovat.13
Samotné přezkumné řízení se vede podle standardních pravidel pro správní
přezkum s některými výjimkami:
2.
správní úvahu o důvodnosti uskutečnit tento přezkum vede přímo správce
daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni, a nikoliv nadřízený správce daně (není zde tedy ani
žádný závazný právní názor);15
3.
správce daně nepřihlíží k novým skutečnostem a návrhům na provedení
nových důkazních prostředků, které navrhovatel neuvedl ve své
žalobě;16
4.
v tomto přezkumném řízení není možné změnit rozhodnutí v neprospěch
navrhovatele;17
5.
proti
rozhodnutí vydanému v rámci tohoto přezkumu nelze uplatnit opravné
prostředky.18
O tom, zda skutečně došlo k uspokojení navrhovatele, rozhoduje sám
navrhovatel, potažmo soud.19 Ve chvíli, kdy je navrhovateli a soudu
oznámeno nové rozhodnutí ve věci, se soud dotazuje navrhovatele, zda je postupem správního orgánu
uspokojen.20
Soud zastaví řízení v případě, že navrhovatel se cítí uspokojen, anebo v
případě, že se navrhovatel nevyjádřil a současně je ze všech okolností případu zřejmé, že k jeho
uspokojení došlo.21 Není-li navrhovatel uspokojen, soud v řízení
pokračuje.
Zajímavá je otázka právní moci nově vydaného rozhodnutí správcem daně. V
§ 124 daňového řádu žádnou zvláštní úpravu
nenajdeme, takže bychom se zřejmě měli držet obecné úpravy v
§ 103 odst. 1 daňového řádu, tedy, že rozhodnutí
je v právní moci tehdy, když je účinné a nelze se proti němu odvolat. Za účinné je považováno
rozhodnutí, které je oznámeno příjemcům - tedy typicky doručeno. Protože není odvolání proti
rozhodnutí vydanému v tomto typu přezkumu připuštěno, nabylo by právní moci doručením.
V soudním řádu správním je však zvláštní úprava nabytí právní moci
rozhodnutí odpůrce, tj. správního orgánu - správce daně, a to tak, že toto rozhodnutí nabývá právní
moci dnem právní moci rozhodnutí soudu o zastavení řízení.22 Podle
mého názoru je aplikace tohoto ustanovení na právní moc nového rozhodnutí žádoucí a jediná
možná.
1.4 Podnět k přezkoumání
Další ze změn, které zasáhly institut přezkumu, je okruh osob, které mohou
podat podnět k zahájení přezkumu.
Podle zákona o správě daní a poplatků mohl podnět podat kterýkoliv správce
daně. Žádost o přezkoumání pak pouze daňový subjekt.23
Podle § 121 odst. 3 a
4 daňového řádu podává podnět k nařízení
přezkoumání kterýkoliv správce daně a rovněž kterákoliv osoba zúčastněná na správě daní, tj. daňový
subjekt a třetí osoba (§ 5 odst. 3 daňového
řádu).
Podnět se podává u správce daně, který rozhodl v řízení v posledním
stupni.
Jestliže podnět podává osoba zúčastněná na správě daní, může správce daně
požádat, aby jí sdělil, zda shledal podnět důvodným, či nikoliv. Toto sdělení nebude mít formu
rozhodnutí, a tudíž není přezkoumatelné ve správním soudnictví. K tomu nutno podotknout, že ani
rozhodnutí o nepovolení přezkumu nepodléhalo soudnímu přezkumu, k čemuž se opakovaně vyjádřila
judikatura
.24Zřejmě si lze představit, že podnět k přezkoumání by mohla dát i osoba mimo
výše uvedený okruh - tedy osoba nezúčastněná na správě daní, samozřejmě za předpokladu, že by vůbec
byla schopna dostatečným způsobem identifikovat rozhodnutí a jeho vady. Správce daně by se takovým
podnětem s ohledem na zásadu oficiality zabýval, ale podle mého názoru by jej nestíhala povinnost
výše zmíněná, a to informovat na žádost takovouto osobu, zda je podnět důvodným či
nikoliv.
1.5 Nařízení přezkoumání
Přezkoumání rozhodnutí nařídí dle
§ 122 odst. 1 daňového řádu správce daně
nejblíže nadřízený správci daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni. Půjde-li např. o
rozhodnutí o stanovení daně, které vydal finanční úřad, a odvolací řízení vedlo finanční
ředitelství, bude přezkum nařizovat Generální finanční ředitelství.
Pokud půjde o nařízení přezkoumání rozhodnutí ústředního správního orgánu
(typicky ministerstva) nebo úřední osoby stojící v čele ústředního správního orgánu (ministra),
nařídí přezkoumání úřední osoba stojící v čele ústředního správního orgánu (tedy tentýž ministr) na
základě návrhu jí ustavené komise.25
Obdobnou úpravu v § 55b odst. 4 obsahoval i
zákon o správě daní a poplatků s tím rozdílem, že úprava byla vázána pouze na rozhodování
Ministerstva financí, resp. ministra financí.
Zákon neobsahuje pravidla pro složení komise, tj. počet členů a jejich
výběr. Je však nutné respektovat nutnost objektivního rozhodování tak, aby osoba zúčastněná na
správě daní nemohla podávat oprávněné námitky podjatosti.
Vydáním rozhodnutí je dle § 123
odst. 2
daňového řádu přezkumné řízení zahájeno.
Zákon o správě daní a poplatků nepřipouštěl proti rozhodnutí o povolení nebo
nařízení přezkoumání opravné prostředky.26 Podle daňového řádu je
možné se proti rozhodnutí o nařízení přezkumu odvolat.27
Daňový řád shodně jako zákon o správě daní a poplatků přiznává vůči
přezkoumávanému rozhodnutí (a navazujícím rozhodnutím) odkladný účinek, a to až do doby oznámení
rozhodnutí ve věci, vydaného v přezkumném řízení.28 Daňový řád
vyjmenovává výjimky, pro které odkladný účinek neplatí. Jsou to:
-
zajišťovací příkaz - § 167
až 169 daňového řádu;
-
zástavní
právo - § 170 daňového
řádu;
-
zajištění
daně ručením nebo bankovní zárukou - § 173
daňového řádu.
Oproti zákonu o správě daní a poplatků daňový řád v
§ 123 odst. 4 nově stanoví, že po dobu trvání
odkladného účinku úroky, které jsou příslušenstvím daně, nevznikají. Bude se jednat jak o úroky z
prodlení dle § 252
daňového řádu, tak o úroky z posečkané (odložené) částky dle
§ 157 daňového řádu. Úrok se tedy po skončeném
přezkumném řízení nebude dopočítávat zpětně, ale znovu se rozběhne. To platí samozřejmě za
předpokladu, že v přezkumném řízení nebude původní rozhodnutí zrušeno nebo změněno ve prospěch
daňového subjektu. Pak by úrok jakožto příslušenství sledoval osud daně.
1.6 Postup při přezkumném řízení
Přezkumné řízení provede ten správce daně, který ve věci rozhodl v posledním
stupni.29 Výjimka je stanovena v
§ 122 odst. 4 daňového řádu pro případ změny
místní příslušnosti. Dojde-li ke změně místní příslušnosti od právní moci přezkoumávaného
rozhodnutí, provede následné přezkumné řízení nově místně příslušný správce daně. Ke změně, ke které
dojde po vydání rozhodnutí o nařízení přezkoumání, se nepřihlíží.
PŘÍKLAD:
V posledním stupni rozhodoval Finanční úřad v Pelhřimově.
–
situace A:
Bez změn místní příslušnosti.
Přezkum bude
nařizovat Finanční ředitelství v Brně a následné přezkumné řízení povede Finanční úřad v
Pelhřimově.–
situace B:
U daňového subjektu
se před vydáním rozhodnutí o nařízení přezkumu a zároveň před nabytím právní
moci přezkoumávaného rozhodnutí
změní místní příslušnost na Finanční úřad v Rokycanech. Přezkum
bude nařizovat Finanční ředitelství v Brně a následné přezkumné řízení povede Finanční úřad v
Pelhřimově.–
situace C:
U daňového subjektu se
před vydáním rozhodnutí o nařízení přezkumu, ale po právní moci
přezkoumávaného rozhodnutí
změní místní příslušnost na Finanční úřad v Rokycanech. Přezkum bude nařizovat Finanční ředitelství
v Brně, ale následné přezkumné řízení povede Finanční úřad v
Rokycanech.–
situace D:
U daňového subjektu se
po vydání rozhodnutí o nařízení přezkumu
změní místní příslušnost na
Finanční úřad v Rokycanech. Přezkum nařídilo Finanční ředitelství v Brně a následné přezkumné řízení
povede Finanční úřad v Pelhřimově.Při přezkumném řízení je správce daně vázán důvody, pro které byl přezkum
nařízen, a právním názorem vyjádřeným v rozhodnutí o nařízení přezkoumání. V tomto rozsahu může
řízení doplňovat a odstraňovat vady.30 Jak vidno z výše uvedeného
příkladu, dochází zde k poměrně zajímavé situaci, kdy může být správce daně při přezkumném řízení
vázán právním názorem správce daně, který mu není nadřízený.
Výsledkem přezkumného řízení je dle
§ 123 odst. 5 daňového řádu rozhodnutí, kterým
se:
1.
původní rozhodnutí ruší;
2.
původní rozhodnutí mění;
3.
přezkumné řízení
zastavuje.31
Ke zrušení rozhodnutí dochází v případě, že správce daně shledá, že původní
rozhodnutí nemělo být vůbec vydáno.
Třetí z variant nemůže být odrazem neuposlechnutí právního názoru
nadřízeného správce daně, který shledal důvody pro nařízení přezkumu. Je ale vyjádřením
„dvoufázovosti“ přezkumu, kdy v první -nařizovací fázi nadřízený správce daně předběžně zhodnotí věc
a dojde k názoru, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právním předpisem, ale správce daně, který
provádí druhou fázi - samotné přezkumné řízení, na základě průběhu tohoto řízení a dokazování v jeho
rámci dojde k závěru opačnému.32
Podle zákona o správě daní a poplatků bylo možné se proti rozhodnutí o
výsledku přezkoumání odvolat do 60 dnů ode dne jeho
doručení.33
Daňový řád rovněž odvolání nevylučuje, takže se použije obecné pravidlo
§ 109 odst. 1 tj. odvolání bude možné, a to do
30 dnů ode dne doručení rozhodnutí.34
1.7 Lhůty
Odlišným způsobem oproti zákonu o správě daní a poplatků jsou pojaty i
lhůty, v nichž je možno přezkum nařídit.
Zákon o správě daní a poplatků ve svém
§ 55b odst. 2 umožňoval zahájení přezkoumání do
dvou let následujících po roce, v němž přezkoumávané rozhodnutí nabylo právní moci, přičemž
judikatura
k tomu dovodila, že tato lhůta není v zásadě vázána na lhůtu pro vyměření daně dle
§ 47
zákona o správě daní a poplatků. Nejvyšší správní soud se jednoznačně vyjádřil např. v usnesení
rozšířeného senátu 7 Afs 20/2007-73:
„Přezkoumání daňového rozhodnutí je tedy možné tehdy, pokud je rozhodnutí o povolení nebo
nařízení přezkoumání vydáno (§ 55b odst. 4
daňového řádu) a daňovému subjektu doručeno ve lhůtě dvou let následujících po roce, v němž
přezkoumávané rozhodnutí nabylo právní moci (§ 55b
odst. 2 daňového řádu), byť by se tak stalo již po uplynutí lhůty podle
§ 47 odst. 1 daňového řádu. ... I toto řízení
musí být dokončeno ve lhůtě deseti let od konce zdaňovacího období, v němž vznikla povinnost podat
daňové přiznání (§ 47 odst. 2 daňového řádu),
celková délka přezkumného řízení (včetně řízení o odvolání proti výsledku přezkoumání) je tedy
omezena částí desetileté lhůty, která z této lhůty zbývá v okamžiku zahájení přezkoumání, přičemž
běh této lhůty není možné žádným úkonem v rámci přezkumného řízení
přerušit“
?35Daňový řád s ohledem na to, že je možno nově přezkoumat širší okruh
rozhodnutí, stanoví pro jednotlivé typy rozhodnutí lhůty samostatně.
Podle § 122 odst. 3
daňového řádu je možné nařídit přezkum:
-
rozhodnutí o stanovení daně, pokud neuplynula lhůta pro stanovení daně
(§ 148 daňového řádu);
-
rozhodnutí vydaného v řízení při placení daní, pokud neuplynula lhůta
pro placení daně (§ 160 daňového
řádu);
-
jiného
rozhodnutí do tří let ode dne právní moci tohoto
rozhodnutí.
Zahájením přezkumného řízení se dle
§ 148 odst. 2 písm. c) prodlužuje lhůta pro
stanovení daně o jeden rok v případě, že k zahájení přezkumného řízení došlo v posledních 12
měsících před uplynutím dosavadní lhůty pro stanovení daně.
Lhůtu, ve které je možné nařídit přezkum, není možné prodloužit ani
navrátit v předešlý stav.36
1.8 Přechodná ustanovení
Na žádosti o přezkoumání, které byly správcům daně doručeny do konce
loňského roku, tj. do 31. prosince 2010, je nutno aplikovat přechodné ustanovení daňového řádu v
§ 264 odst. 1
37
Dle mého názoru je jediným možným postupem žádosti doručené v loňském roce
posoudit jako podnět dle § 121 odst. 4 daňového
řádu s tím, že by bylo vhodné v těchto případech vyrozumět žadatele o důvodech nenařízení přezkumu i
tehdy, pokud o to osoba ve smyslu tohoto ustanovení nepožádala.
1.9 Novela daňového řádu
V aktuální novele daňového řádu, která je momentálně v legislativním
procesu,38 je navrženo doplnění dílu 5 (Vztah ke správnímu
soudnictví) o § 124a, který řeší
ex lege
neúčinnost rozhodnutí správce daně v případě, kdy dojde k novému rozhodnutí krajského
soudu.39Uvedené ustanovení by mělo řešit situaci, kdy krajský soud zruší rozhodnutí
správce daně a správce daně by měl vydat nové rozhodnutí, přičemž je vázán právním názorem krajského
soudu. Pokud správce daně podá kasační stížnost, není této stížnosti přiznán odkladný účinek.
Správce daně je tak vystaven situaci, kdy věc je stále předmětem soudního přezkumu, nicméně při
vyčkávání na výsledek rozhodnutí Nejvyššího správního soudu se vystavuje možnosti daňového subjektu
namítat nečinnost. Pokud tedy správce daně koná a vydá rozhodnutí v souladu s právním názorem
krajského soudu, ale rozhodnutí krajského soudu je posléze Nejvyšším správním soudem zrušeno,
vznikají v současné době pochybnosti, jakým způsobem „zlikvidovat“ nové rozhodnutí správce daně.
Nové ustanovení zakládá neúčinnost tohoto rozhodnutí ze zákona, a to okamžikem nabytí právní moci
nového rozhodnutí krajského soudu.
2 Obnova řízení
Oproti přezkumu neprošla obnova řízení s účinností daňového řádu
výraznějšími změnami a její současná úprava pouze s drobnými modifikacemi a jednou zásadnější změnou
vychází z úpravy zákona o správě daní a poplatků.
2.1 Charakter obnovy řízení
Jak už jsem uvedla výše, cílem obnovy řízení je věcné přezkoumání -
odstranění skutkových vad řízení oproti přezkumnému řízení, v kterém se napravují nezákonnosti
rozhodnutí. Správce daně tak při povolování nebo nařizování obnovy řízení nezkoumá, zda původní
rozhodnutí je v souladu se zákonem, či zda mu předcházelo úplné zjištění skutkového stavu. Správce
daně obnovu řízení povolí nebo nařídí v případě, kdy může důvodně předpokládat, že by při znalosti
nových skutečností v původním řízení rozhodl jinak.40
Obnova řízení může mít dvojí charakter, a to buď je mimořádným opravným
prostředkem, kdy o obnovu řízení žádá příjemce rozhodnutí a správce daně rozhoduje o povolení nebo
nepovolení obnovy řízení, nebo je dozorčím prostředkem, kdy správce daně nařizuje obnovu řízení z
moci úřední.
Pro obnovu řízení je důležitým charakteristickým znakem, že za splnění
zákonných podmínek má žadatel na povolení obnovy řízení právní nárok. Stejně tak, pokud zjistí
správce daně při své činnosti naplnění zákonných podmínek, je povinen obnovu řízení
nařídit.41
Oproti přezkumu je možné obnovit pouze řízení ukončené rozhodnutím, které
již nabylo právní moci.
Obnovit řízení lze i opakovaně.42
Daňový řád obsahuje i výslovnou výjimku, kdy nelze uplatnit obnovu řízení,
a to proti zajišťovacímu příkazu.43
2.2 Důvody pro obnovu řízení
V důvodech, pro které se bude povolovat nebo nařizovat obnova řízení,
nalezneme první drobný rozdíl oproti zákonu o správě daní a poplatků.
Daňový řád ve svém
§ 117 odst. 1
stanoví tyto důvody:
1.
vyšly najevo nové skutečnosti nebo důkazy, které nemohly být bez
zavinění příjemce rozhodnutí nebo správce daně uplatněny v řízení již dříve a mohly mít podstatný
vliv na výrok rozhodnutí;
2.
rozhodnutí
bylo učiněno na základě padělaného nebo pozměněného dokladu anebo dokladu obsahujícího nepravdivé
údaje, křivé výpovědi svědka nebo nepravdivého znaleckého posudku;
3.
rozhodnutí bylo dosaženo trestným činem;
4.
rozhodnutí záviselo na posouzení předběžné otázky a příslušný orgán
veřejné moci o ní dodatečně rozhodl jinak způsobem, který má vliv na toto rozhodnutí a jemu
předcházející řízení.
Ad 1. Tento důvod je naprosto totožný s tím, jak jej upravoval zákon o
správě daní a poplatků, a proto existuje bohatá
judikatura
, která se vyjádřila k tomu, co znamená
nové skutečnosti nebo důkazy, co rozumět vyjitím najevo, jak posuzovat zavinění a jak vnímat
podstatný vliv na výrok rozhodnutí.Novými skutečnostmi nebo důkazy se rozumí takové, které v době původního
rozhodování již existovaly a nyní nově vyšly najevo.44 Nemohou to
tedy být skutečnosti nově vzniklé a stejně jako u přezkumu platí, že v žádném případě nemůže být
důvodem pro povolení či nařízení obnovy řízení změna právního názoru učiněná
soudy.45
Vyjitím najevo se rozumí jakýkoliv způsob, kdy se do dispoziční sféry
správce daně dostane nová skutečnost nebo důkaz.46
Zavinění je subjektivní kategorie a bude se posuzovat vždy individuálně v
konkrétním případě.47
Vedle nových skutečností nebo důkazů bez zavinění musí být kumulativně
splněna podmínka, že by tyto skutečnosti nebo důkazy mohly mít vliv na výrok rozhodnutí. Je to tedy
obdobná podmínka jako u přezkumu, kdy se nepřihlíží k vadám, které nemohly mít vliv na soulad
rozhodnutí s právními předpisy. Tato podmínka je odůvodněna tím, že se v případě dozorčích
prostředků a mimořádného opravného prostředku jedná o vážný zásah do právní jistoty ukončeného
řízení, v případě obnovy dokonce výlučně pravomocně ukončeného řízení. Pro použití těchto prostředků
tedy musí být závažný důvod.48
Ad 2. Tento důvod je upraven odlišně oproti zákonu o správě daní a
poplatků. Kromě drobných jazykových nuancí, které nemění význam uvedených skutečností, spojoval
zákon o správě daní a poplatků shledání těchto skutečností trestnými
činy.49
Z textace tohoto důvodu: „rozhodnutí bylo učiněno na základě...“ je zřejmé
a staví se k tomu tak i
judikatura
, že je nutno i v tomto případě hledat vliv skutečností (křivé
výpovědi, padělaného dokladu atd.) na výrok rozhodnutí. Musí se tedy jednat o skutečnosti, na nichž
je předmětné rozhodnutí postaveno. Jinými slovy, pokud by se sice prokázalo, že např. znalecký
posudek byl nepravdivý, ale na výrok neměl žádný vliv, řízení se
neobnoví.50Ad 3. Uvedený důvod nikterak nevymezuje, o jaké trestné činy se má jednat.
Může se jednat jak o trestný čin správce daně, resp. úřední osoby správce daně (typicky např.
zneužití pravomoci úřední osoby),51 tak o trestný čin osoby
zúčastněné na správě daní (vyhrožování s cílem působit na úřední
osobu).52 V tomto případě je oproti předchozímu bodu nutné, aby
skutečnost naplňovala skutkovou podstatu trestného činu a aby odsuzující rozsudek soudu nabyl právní
moci.
Textace je obdobná jako v předchozím důvodu, a proto i zde musí existovat
příčinná souvislost mezi trestným činem a rozhodnutím, tedy pokud by trestný čin nebyl spáchán,
rozhodnutí by nebylo vydáno nebo s jiným výrokem.
Ad 4. Správce daně je dle §
99 daňového řádu oprávněn si učinit předběžný úsudek o otázkách, o kterých jinak rozhoduje
jiný orgán veřejné moci s výjimkou úsudku o tom, zda byl spáchán trestný čin, přestupek, nebo jiný
správní delikt, a kdo za něj odpovídá, a o otázkách osobního stavu.
Pokud se stane, že posléze příslušný orgán o otázce rozhodne jinak, je to
důvodem pro obnovu řízení. Opět je nutné posuzovat vliv rozhodnutí příslušného orgánu na původní
rozhodnutí správce daně.
2.3 Obnova řízení
versus
dodatečné daňové
přiznáníDaňový řád řeší naprosto odlišně vztah obnovy řízení a dodatečného daňového
přiznání oproti zákonu o správě daní a poplatků.
Zákon o správě daní a poplatků ve svém
§ 41 odst. 4 stanovoval: . Byla tak
tedy stanovena přednost použití obnovy řízení před podáním dodatečného daňového přiznání na nižší
daň.
Naproti tomu daňový řád textuje v
§ 117 odst. 2
„Nalézací řízení nelze obnovit
z důvodů, za kterých lze podat dodatečné přiznání nebo dodatečné vyúčtování“.
V situacích, kdy není možné podat dodatečné daňové přiznání (např. není
možné podat dodatečné daňové přiznání na daň nižší, pokud byla daň stanovena podle pomůcek nebo
sjednána), by podle výše uvedené textace obnova řízení byla přípustná. K možnosti obnovit řízení,
které bylo ukončeno rozhodnutím o stanovení daně podle pomůcek, se vyjádřila i
judikatura
.53Výše uvedené je jednoznačné v okamžiku, kdy nové skutečnosti nebo důkazy
„objeví“ daňový subjekt. Pak, je-li to možné, musí podat dodatečné daňové přiznání, a nikoliv návrh
na obnovu řízení. Trochu komplikovanější situace nastává, pokud nové skutečnosti nebo důkazy najde
správce daně. Je otázkou, zda je v takovém případě povinen vyzvat daňový subjekt k podání
dodatečného daňového tvrzení podle § 145 odst. 2
daňového řádu. Domnívám se, že bude záležet na kvalitě nových skutečností či důkazů. Pokud by v
jejich světle byla naplněna podmínka § 145 odst.
2 daňového řádu, tj. že by se dalo důvodně předpokládat, že daň bude doměřena, pak bude
správce daně povinen výzvu vydat. Jinak, za splnění všech zákonných podmínek, nařídí obnovu
řízení.
2.4 Obnova řízení
versus
přezkoumání ve správním
soudnictvíPro vztah obnovy řízení a přezkoumání ve správním soudnictví platí obdobně
to, co je výše uvedeno pro vztah správního a soudního
přezkumu.54
2.5 Povolení nebo nařízení obnovy řízení
Obnova řízení se rozpadá do dvou fází.
První fází je řízení o povolení či nařízení obnovy řízení. Jak je výše
uvedeno, řízení může být obnoveno jak na návrh příjemce rozhodnutí, tak z moci úřední. V prvním
případě se toto řízení zahajuje podáním návrhu na povolení obnovy řízení. Tento návrh se dle
§ 118 odst. 1 daňového řádu podává u správce
daně, který ve věci rozhodl v prvním stupni. I když ne ve všech případech bude tento správce daně
zároveň tím, kdo bude rozhodovat o povolení obnovy řízení, je to ten, který má k dispozici spisový
materiál a veškeré informace o původním řízení. Může tedy návrh doplnit potřebnými dokumenty a spolu
se svým stanoviskem postoupit příslušnému správci daně k rozhodnutí.
V návrhu je žadatel podle §
118 odst. 2 daňového řádu povinen uvést okolnosti svědčící o důvodnosti obnovy řízení a o
dodržení lhůt pro podání návrhu. V případě, že návrh nebude obsahovat všechny náležitosti, použije
se standardní výzva k odstranění vad podání.55
§ 119 odst. 1 daňového
řádu stanoví, že o návrhu rozhoduje správce daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni. Pokud
tedy ve věci proběhlo odvolací řízení, postoupí správce daně přijatý návrh nadřízenému správci
daně.
Daňový řád upravuje, stejně jako u přezkumu, pravidla pro případ, kdy v
posledním stupni rozhodovala osoba stojící v čele ústředního správního orgánu. V tomto případě
povolí obnovu řízení tatáž úřední osoba stojící v čele ústředního správního orgánu na základě návrhu
jí ustavené komise.56
O návrhu může správce daně rozhodnout dvojím způsobem. Buď návrhu vyhoví,
tj. povolí obnovu řízení, anebo pokud neshledá důvody povolení obnovy řízení, návrh zamítne. V obou
případech je připuštěno odvolání.57
V případě, kdy je obnovení řízení „zvažováno“ správcem daně, samozřejmě
odpadá možnost zamítnutí návrhu. Pokud správce daně dospěje po posouzení k tomu, že nejsou splněny
důvody pro obnovu řízení, žádné rozhodnutí nevydává. Pokud naopak důvody shledá, vydává rozhodnutí o
nařízení obnovy řízení, proti kterému je rovněž připuštěno odvolání.
§ 119 odst. 3 přikazuje
správci daně, aby v odůvodnění rozhodnutí, kterým se povoluje nebo nařizuje obnova řízení, vymezil
důvody, na základě kterých se obnova řízení povoluje nebo nařizuje. To je důležité zejména pro
vlastní obnovené řízení, kterému je tímto rozhodnutím dán rámec, v jakém bude provedeno, a právní
názor nadřízeného správce daně.
Ovšem i rozhodnutí, kterým se zamítá návrh na povolení obnovy řízení, musí
obsahovat odůvodnění, v kterém se musí správce daně vypořádat s tím, v čem shledává nenaplnění
důvodů obnovy řízení.58
Judikatura
se mnohokrát, a ne vždy jednotně, vyjadřovala k možnosti
přezkoumání rozhodnutí o povolení obnovy řízení a rozhodnutí o zamítnutí návrhu na povolení obnovy
řízení ve správním soudnictví. Tato judikatura
se sice vyjadřovala k zákonu o správě daní a
poplatků, ale s ohledem na stejný princip obnovy řízení v daňovém řádu se domnívám, že je
aplikovatelná i na novou úpravu. Sjednocený názor Nejvyššího správního soudu nyní spočívá na
připuštění soudního přezkumu obou rozhodnutí.59Stejně jako u přezkumu, stanoví daňový řád pravidla pro případ, kdy dojde
ke změně místní příslušnosti. V § 119 odst. 5
daňového řádu je stanoveno, že dojde-li ke změně místní příslušnosti před vydáním rozhodnutí, kterým
se povoluje nebo nařizuje obnova řízení, provede řízení o povolení obnovy, jakož i vlastní obnovené
řízení nově místně příslušný správce daně. Ke změně místní příslušnosti, ke které došlo po vydání
rozhodnutí o povolení či nařízení obnovy řízení, se nepřihlíží.
I když se mohou pravidla zdát jednoznačnější než u přezkumu, zůstává
otázkou, zda při změně místní příslušnosti se bude měnit podací místo pro návrh na obnovu řízení.
Spíše se domnívám, že i při změně místní příslušnosti se návrh bude podávat u původního správce
daně, který ve věci rozhodl v prvním stupni.
PŘÍKLAD:
V prvním stupni rozhodoval Finanční úřad v Pelhřimově, v posledním
stupni rozhodovalo Finanční ředitelství v Brně.
–
situace A:
Bez změn místní příslušnosti.
Návrh se bude
podávat u Finančního úřadu v Pelhřimově. Obnovu řízení bude povolovat Finanční ředitelství v Brně a
vlastní obnovené řízení povede Finanční úřad v Pelhřimově.–
situace B: U daňového subjektu se
před vydáním rozhodnutí o
povolení obnovy řízení
změní místní příslušnost na Finanční úřad v Rokycanech. Návrh se bude
podávat u Finančního úřadu v Pelhřimově. Obnovu řízení bude povolovat Finanční ředitelství v Plzni a
vlastní obnovené řízení povede Finanční úřad v Rokycanech.–
situace C: U daňového subjektu se
po vydání rozhodnutí o
povolení obnovy řízení
změní místní příslušnost na Finanční úřad v Rokycanech. Návrh byl podán u
Finančního úřadu v Pelhřimově. Obnovu řízení povolilo Finanční ředitelství v Brně a vlastní obnovené
řízení povede Finanční úřad v Pelhřimově.2.6 Obnovené řízení
Druhou fází je vlastní obnovené řízení.
Toto řízení se zahajuje vydáním rozhodnutí o povolení nebo nařízení obnovy
řízení. Stejně jako u rozhodnutí o nařízení přezkumu, má toto rozhodnutí odkladný účinek, a to až do
doby oznámení rozhodnutí ve věci vydaného v obnoveném
řízení.60
Jsou stanoveny též výjimky, pro které odkladný účinek neplatí. Jsou shodné
jako u přezkumu. Důvod tohoto rozdílu není zřejmý.
Naprosto totožně s přezkumem je upraveno, že po dobu trvání odkladného
účinku nevznikají úroky, které jsou příslušenstvím daně.61 Obnovené
řízení provádí správce daně, který ve věci rozhodoval v prvním stupni. Výjimku tvoří případy, kdy
byla obnova řízení povolena nebo nařízena z důvodu spáchání trestného činu. V tomto případě obnovené
řízení provede ten správce daně, v jímž vedeném řízení důvod
nastal.62 Např. pokud bylo trestným činem dosaženo rozhodnutí o
odvolání, povede obnovené řízení správce daně příslušný k rozhodnutí o odvolání.
Výsledkem obnoveného řízení je rozhodnutí, kterým se původní rozhodnutí
ruší.63 Původní rozhodnutí se tedy ruší přímo ze zákona a výrok
nemusí obsahovat prohlášení o zrušení.
Výrok nového rozhodnutí může být:
1.
totožný s původním rozhodnutím;
2.
odlišný od původního rozhodnutí;
3.
správce daně zjistí, že původní rozhodnutí nemělo být vydáno. I v
takovém případě musí dojít k vydání nového rozhodnutí, aby řízení mohlo být ukončeno. Výrok pak může
obsahovat pouze zrušení původního rozhodnutí.
Proti novému rozhodnutí budou připuštěny opravné prostředky podle
ustanovení příslušných pro to které řízení.
3 Lhůty
Daňový řád upravuje lhůty pro obnovu řízení stejně jako lhůty pro přezkum
odlišně oproti zákonu o správě daní a poplatků. Princip úpravy je u obou institutů
stejný.
Subjektivní lhůta je daňovým řádem upravena obdobně jako v zákoně o správě
daní a poplatků. Podle § 118 odst. 2
daňového řádu je možné návrh na povolení obnovy řízení podat do šesti měsíců ode dne, kdy se
navrhovatel dozvěděl o důvodech obnovy řízení.64 Zákon o správě daní
a poplatků stanovil, že tuto lhůtu nelze prodloužit ani navrátit v předešlý stav. Daňový řád
obsahuje pouze omezení pro prodloužení lhůty, neboť dle
§ 36 odst. 1 lze zákonnou lhůtu prodloužit pouze,
pokud tak zákon stanoví, a u subjektivní lhůty pro podání žádosti o povolení obnovy řízení tak
stanoveno není. Navrátit v předešlý stav tuto lhůtu je možné.
U objektivní lhůty pro povolení nebo nařízení obnovy řízení daňový řád
rozlišuje, stejně jako u přezkumu, podle druhu řízení, jenž má být obnoveno.
Podle § 118 odst. 4
daňového řádu je možné povolit nebo nařídit obnovu řízení:
-
nalézacího, pokud neuplynula lhůta pro stanovení daně
(§ 148 daňového řádu);
-
při placení daní, pokud neuplynula lhůta pro placení daně
(§ 160 daňového řádu);
-
v ostatních případech do tří let ode dne právní moci rozhodnutí
ukončujícího řízení.
Zahájením řízení o obnově řízení se dle
§ 148 odst. 2 písm. c) prodlužuje lhůta pro
stanovení daně o jeden rok v případě, že k zahájení řízení došlo v posledních 12 měsících před
uplynutím dosavadní lhůty pro stanovení daně. Dle mého názoru je nutno řízeními o obnově rozumět jak
řízení o povolení obnovy, tak vlastní obnovené řízení. Úkony, které prodlužují lhůtu pro stanovení
daně, tedy budou jak žádost o povolení obnovy, tak rozhodnutí o povolení či nařízení obnovy řízení.
Lhůtu, ve které je možné povolit nebo nařídit obnovu řízení, není možné prodloužit ani navrátit v
předešlý stav.65
4 Přechodná ustanovení
Poněkud komplikovaná se jeví aplikace přechodného ustanovení daňového řádu
v § 264 odst. 166 na žádosti o povolení obnovy
řízení, které byly správcům daně doručeny do konce loňského roku, tj. do 31. prosince 2010, a
správce daně nestihl v loňském roce o povolení/nepovolení obnovy řízení rozhodnout. Tím, že je
daňový řád postaven na zcela opačném principu, než byl zákon o správě daní a poplatků, tedy na
přednosti dodatečného daňového přiznání před obnovou řízení, je otázkou, zda je možné i přes
ustanovení § 117 odst. 2 daňového řádu obnovu
řízení dokončit.
Dle mého názoru ale nejde postupovat jinak a správce daně musí dokončit
řízení o povolení obnovy řízení, které bylo zahájeno žádostí doručenou do konce loňského
roku.
1
§ 55b odst. 1
zákona o správě daní a poplatků: „Na žádost daňového subjektu nebo z úřední povinnosti může být
rozhodnutí správce daně.“
2 Např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 19.
prosince 2006, čj. 1 Afs 56/2004-114, ze dne 4.
února 2010, čj. 9 Afs 92/2009-67 a nálezy
Ústavního soudu 19. prosince 2000, sp. zn. Pl. ÚS-st 12/2000, 13. října 2005, sp. zn.
II. ÚS 348/05.
3 Viz § 21 odst.
1 zákona o správě daní a poplatků.
4 Viz § 101
odst. 2
daňového řádu.
5 Např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 26. února
2007, čj. 8 Afs 19/2005-66, ze dne 6. prosince
2007, čj. 1 Afs 84/2007-30, ze dne 31. července
2008, čj. 2 Ans 6/2007-101.
6 Viz např. komentář k daňovému řádu, BAXA J. a kol. Daňový
řád, Komentář I. díl, Praha : Wolters Kluwer, s. 752.
7 Viz usnesení Ústavního soudu ze dne 13. října 2005, sp.
zn. II. ÚS 348/05.
8 Srovnej § 117
odst. 1 daňového řádu a § 121 odst. 1
daňového řádu.
9 Srovnej § 54
odst. 1 zákona o správě daní a poplatků a § 55b
odst. 1 zákona o správě daní a poplatků.
10 Srovnej rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 25.
dubna 2007, čj. 1 Afs 129/2006-70 a nález
Ústavního soudu ze dne 6. března 2003, sp. zn. IV. ÚS
195/02.
11 § 56a odst.
2
zákona o správě daní a poplatků: „Použití mimořádného opravného prostředku podle části páté tohoto
zákona je nepřípustné vůči těm rozhodnutím správců daně, která byla pravomocně přezkoumána soudem.
Řízení o mimořádném opravném prostředku nelze zahájit vůči rozhodnutí tehdy, probíhá-li již o něm
přezkumné řízení u soudu.“
12 Např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 20.
září 2006, čj. 2 Afs 221/2005-64, 17. července
2007, čj. 2 Afs 51/2006-58, 27. listopadu 2007,
čj. 8 Afs 71/2006-52.
13 Viz § 62
odst. 1 a 2 soudního řádu
správního.
14 Viz § 124
odst. 2 daňového řádu, věta za středníkem.
16 Viz § 124
odst. 3
daňového řádu.
17 Viz § 124
odst. 4
daňového řádu.
18 Viz § 124
odst. 5
daňového řádu.
19 Srovnej rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 24.
února 2004, čj. A 9/2003-33.
20 Viz § 62
odst. 3
soudního řádu správního.
21 Viz § 62
odst. 4
soudního řádu správního.
22 Viz § 62
odst. 5
soudního řádu správního.
23 Viz § 55b
odst. 3
zákona o správě daní a poplatků.
24 Srovnej např. stanovisko pléna Ústavního soudu ze dne
13. března 2001, sp. zn. Pl. ÚS 12/2000,
rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 8. března 2006, čj.
2 Afs 67/2005-50, 15. března 2007, čj.
9 Afs 10/2007-72.
25 Viz § 122
odst. 2
daňového řádu.
26 Viz § 55b
odst. 5
zákona o správě daní a poplatků.
27 § 109 odst.
1
daňového řádu: „Příjemce rozhodnutí se může odvolat proti rozhodnutí správce daně, pokud zákon
nestanoví jinak“.
28 Srovnej §
55b odst. 5 zákona o správě daní a poplatků a §
123 odst. 4 daňového řádu.
29 Viz § 123
odst. 1
daňového řádu.
30 Viz § 123
odst. 3
daňového řádu.
31 Srovnej §
55b odst. 1 poslední věta zákona o správě daní a poplatků: „Shledá-li správce daně po
přezkoumání rozhodnutí, že podmínky pro povolení tohoto přezkoumání nebyly splněny, přezkoumávané
rozhodnutí potvrdí.“
32 Srovnej např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne
25. dubna 2007, čj. 1 Afs 129/2006-70, 19. srpna
2009, čj. 9 Afs 62/2009-79 a nález Ústavního
soudu ze dne 6. března 2003, sp. zn. IV. ÚS
195/02.
33 Viz § 55b
odst. 6 zákona o správě daní a poplatků.
34 Viz § 109
odst. 4
daňového řádu.
35 Obdobně k tomu i usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího
správního soudu ze dne 9. března 2010, čj. 1 Afs
97/2008-88.
36 Viz § 36
odst. 5 a § 37 odst. 4 daňového
řádu.
37 § 264 odst.
1 daňového řádu: „Řízení nebo postupy, které byly zahájeny podle dosavadních právních
předpisů, se ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona dokončí a práva a povinnosti z nich plynoucí se
posoudí podle ustanovení tohoto zákona, která upravují řízení nebo postupy, které jsou jim svou
povahou a účelem nejbližší.“
38 Viz sněmovní tisk 473 v Poslanecké sněmovně Parlamentu
(tzv. balík JIM).
39 Navržený text
§ 124a
daňového řádu: „Dojde-li v řízení o kasační stížnosti ve správním soudnictví ke zrušení pravomocného
rozhodnutí krajského soudu, na jehož základě bylo správcem daně vydáno nové rozhodnutí ve věci v
souladu s právním názorem krajského soudu, stává se toto rozhodnutí neúčinným dnem nabytí právní
moci nového rozhodnutí krajského soudu, kterým je žaloba zamítnuta nebo ve kterém dojde ke změně
právního názoru oproti zrušenému pravomocnému rozhodnutí krajského soudu.“
40 Viz např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 16.
prosince 2006, čj. 1 Afs 36/2006-86, 17. července
2007, čj. 2 Afs 51/2006-58.
41 Viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 7.
srpna 2007, čj. 5 Afs 94/2006-85, ze dne 5. února
2009, čj. 9 Afs 58/2008-97.
42 Viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 31.
července 2008, čj. 2 Ans 6/2007-101.
43 Viz § 168
odst. 2 daňového řádu: „Proti zajišťovacímu příkazu nelze uplatnit obnovu řízení.“
44 Viz např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 24.
srpna 2006, čj. 2 Afs 149/2005-54, ze dne 15.
prosince 2006, čj. 8 Afs 11/2005-60, ze dne 6.
prosince 2006, čj. 1 Afs 36/2006-86.
45 Viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21.
října 2008, čj. 8 As 47/2005-86.
46 Viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 24. ledna
2006, čj. 2 Afs 31/2005-57.
47 Viz např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 27.
února 2004, čj. 6 A 86/2002-55, ze dne 13.
listopadu 2003, čj. 7 A 124/2001-42.
48 Viz např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 28.
dubna 2006, čj. 8 Afs 70/2005-59.
49 Znění § 54
odst. 1 písm. b) zákona o správě daní a poplatků: „rozhodnutí bylo učiněno na základě
podvrženého nebo zfalšovaného dokladu, křivé výpovědi svědka nebo křivého znaleckého posudku nebo
rozhodnutí bylo dosaženo jiným trestným činem“.
50 Viz např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 23.
března 2005, čj. 1 Afs 100/2004-54, ze dne 4.
května 2005, čj. 1 Afs 103/2004-62.
51 Viz §
329 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve
znění pozdějších předpisů.
52 Viz §
324 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve
znění pozdějších předpisů.
53 Srovnej např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
6. prosince 2006, čj. 1 Afs
36/2006-86.
54 Srovnej též rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne
17. července 2007, čj. 2 Afs
51/2006-58.
55 Srovnej § 74
odst. 1
daňového řádu: „Má-li podání vady, pro které není způsobilé k projednání, nebo vady, pro které
nemůže mít předpokládané účinky pro správu daní, vyzve správce daně toho, kdo podání učinil, aby
označené vady odstranil podle jeho pokynu, a ve lhůtě, kterou stanoví.“
56 Viz § 119
odst. 2 daňového řádu.
57 Viz § 109
odst. 1
daňového řádu.
58 Viz § 102
odst. 2 až 4 daňového řádu.
59 Viz např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 9.
ledna 2009, čj. 2 Afs 92/2008-123, ze dne 28.
května 2008, čj. 1 Afs 59/2008-58.
60 Srovnej § 55
odst. 2 zákona o správě daní a poplatků a § 120
odst. 3 daňového řádu.
61 Srovnej §
120 odst. 3 a § 123 odst. 4 daňového
řádu.
62 Viz § 120
odst. 1
daňového řádu.
63 Srovnej rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 8.
ledna 2009, čj. 7 Afs 50/2008-89.
64 Srovnej § 54
odst. 3 zákona o správě daní a poplatků: „Žádost musí být podána do šesti měsíců ode dne, kdy
se žadatel prokazatelně dozvěděl o důvodech obnovy řízení...“
65 Viz § 36
odst. 1 a 5 a § 37 odst. 4 daňového
řádu.