Přezkum rozhodnutí o uložení záznamní
povinnosti
Milan
Podhrázký
Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 23.
srpna 2011, čj. 7 Afs 14/2010-91,
www.nssoud.cz
K předpisům:
-
§ 65 odst. 1
zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád
správní
-
Rozhodnutí o uložení záznamní povinnosti podle
§ 39 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků,
podléhá soudnímu přezkumu.
V následujícím rozhodnutí se rozšířený senát Nejvyššího správního
soudu zabýval otázkou, na kterou bylo nejednoznačně nahlíženo i ze strany jednotlivých senátů
uvedeného soudu, totiž zda rozhodnutí o uložení záznamní povinnosti podle
§ 39 odst. 1 a
2 zákona č.
337/1992 Sb. je rozhodnutím podle
§ 65 odst. 1 s. ř. s., na něž nedopadá
žádná z kompetenčních výluk, a které je tudíž samostatně soudně přezkoumatelné. V tomto ohledu
rozšířený senát Nejvyšší správního soudu předně připomněl, že zákon č.
337/1992 Sb.
výslovně předpokládá, že vedení zvláštních záznamů či evidence ukládá
správce daně daňovému subjektu jako povinnost. Jedinou podmínkou, jejíž splnění musí správce daně
hodnotit, je, zda je toho třeba pro správné stanovení daňového základu a daně. Záznamní povinnost má
tedy podle daného rozhodnutí veřejnoprávní charakter, má svůj zákonem předpokládaný účel a s jejím
nedodržením jsou spojeny zákonné následky. Důsledkem nedodržení záznamní povinnosti může být
neunesení důkazního břemene a stanovení daně podle pomůcek. Pokud byla záznamní povinnost uložena v
souladu se zákonným účelem, pak podle rozšířeného senátu nelze než dospět k závěru, že její
nesplnění výrazně ohrožuje možnost stanovení daně dokazováním. Stanovení daně podle pomůcek pak je
způsobem náhradním, a byť jde o kvalifikovaný odhad na základě vhodných pomůcek, vždy jde o
stanovení daně způsobem, který může být daňovému subjektu na újmu. Jak dále rozšířený senát
připomněl, rozhodnutí o uložení záznamní povinnosti je úkonem správce daně, z něhož plyne pro daňový
subjekt povinnost vést evidenci či jiné záznamy nad rámec zákonných povinností. Jedná se o úkon,
jímž se ve smyslu § 65 odst. 1 s. ř. s.
zakládá povinnost, a tedy o úkon, který je rozhodnutím; proto podle odůvodnění daného rozhodnutí
podléhá soudnímu přezkumu. Jak soud dodal, nejde pouze o „procesní“ rozhodnutí zajišťující správci
daně shromáždění podkladů pro správné stanovení daně, jak konstatovala některá předchozí rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu.
Záznamní povinnost je podle rozšířeného senátu uložením konkrétních
povinností, které je daňový subjekt povinen respektovat a na základě rozhodnutí je povinen něco
konat. Taková povinnost je administrativně i časově zatěžující.
Přitom nelze vyloučit, že její uložení neodpovídá zákonnému účelu, že je
uložena evidence skutečností, které daňový subjekt není oprávněn od svých zákazníků požadovat,
případně, že uložená povinnost není z jiných důvodů splnitelná. V rámci odůvodnění popisovaného
usnesení pak soud nad rámec výše uvedeného ještě posuzoval, zda není v případě uvedeného rozhodnutí
dána některá z kompetenčních výluk, konkrétně především zda se nejedná o rozhodnutí předběžné
povahy. Rozhodnutí předběžné povahy přitom podle judikatury Nejvyššího správního soudu musí splňovat
podmínky časovou, věcnou a osobní (srov. rozsudek rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze
dne 27. 10. 2009, čj. 2 Afs 186/2006-54, č.
1982/2010 Sb. NSS). V dané věci nicméně soud dopěl k závěru, že rozhodnutí o uložení záznamní
povinnosti nesplňuje uvedené podmínky, za nichž by mohlo být považováno za rozhodnutí předběžné
povahy vyloučené ze soudního přezkumu. Nejvyšší správní soud pak uzavřel, že na možnost soudního
přezkumu nemá vliv ani skutečnost, že proti rozhodnutí o uložení záznamní povinnosti podle
§ 39 zákona č.
337/1992 Sb. nebylo možno podat odvolání.
Soudní řád správní v § 5 stanoví sice jako podmínku soudního přezkumu
správního rozhodnutí vyčerpání řádných opravných prostředků, tato podmínka však logicky platí pouze
tam, kde zákon řádné opravné prostředky předpokládá.