Doručování veřejnou vyhláškou v daňovém
řízení
Milan
Podhrázký
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 14. října 2010, čj.
7 Afs 54/2010-63, www.nssoud.cz
K předpisům:
-
§ 19 odst. 1
zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a
poplatků
Nesplnění povinnosti ohlásit správci místního poplatku zánik své
poplatkové povinnosti v důsledku změny trvalého pobytu, není bez dalšího dostatečným důvodem pro
aplikaci § 19 odst. 1 zákona č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, tedy
pro doručování platebního výměru veřejnou vyhláškou.
Spornou právní otázkou, kterou se v popisované věci Nejvyšší správní soud
zabýval, bylo to, zda došlo k řádnému doručení platebního výměru veřejnou vyhláškou. Z hlediska
konkrétních okolností dané věci soud především připomněl, že účastnice řízení měla podle příslušné
obecně závazné vyhlášky povinnost ohlásit správci místního poplatku zánik své poplatkové povinnosti
v důsledku změny trvalého pobyt.
Účastnice řízení tak ovšem neučinila, za což jí mohla být uložena pokuta
podle ustanovení § 37 zákona o správě daní a poplatků. V žádném případě ale nelze podle Nejvyššího
správního soudu z nesplnění takové povinnosti bez dalšího dovozovat splnění zákonné podmínky pro
aplikaci § 19 odst. 1 zákona o správě daní a poplatků.
Popisované odůvodnění zde připomíná, že právní úprava doručování v daňovém
řízení je obsažena v § 17 až § 20 zákona o správě daní a poplatků, přičemž není ponecháno na úvaze
správce daně, který způsob doručování zvolí. Správce daně musí podle Nejvyššího správního soudu
postupovat výlučně tím způsobem, pro který jsou dány zákonem presumované podmínky. Doručování
veřejnou vyhláškou pak přichází v úvahu ve smyslu § 19 odst. 1 zákona o správě daní a poplatků
tehdy, není-li správci daně znám pobyt nebo sídlo příjemce nebo pokud se adresát písemnosti na místě
svého pobytu, sídla nebo adrese pro doručování, které ohlásil správci daně, nezdržuje. Zde Nejvyšší
správní soud zdůraznil, že zákon o správě daní a poplatků konstruuje institut doručování veřejnou
vyhláškou jako výjimečnou a mezní možnost. Jedná se o náhradní způsob doručení, který přichází v
úvahu až tehdy, nelze-li použít postup podle § 17 téhož zákona. Veřejné vyhlášky k doručení tak lze
použít pouze tehdy, pokud jsou vyčerpány všechny dostupné prostředky ke zjištění pobytu účastníků a
další šetření by bylo na újmu rychlosti řízení. Nejvyšší správní soud pak uzavřel, že podle § 31
odst. 8 písm. a) zákona o správě daní a poplatků je povinností správce daně prokazovat doručení
vlastních písemností daňovému subjektu (správce daně je tak povinen prokázat i splnění podmínek pro
užití náhradního způsobu doručení podle § 19 citovaného zákona); této povinnosti ovšem v popisované
věci nedostál. Nepostupoval totiž podle soudu řádně, neboť nevyčerpal všechny možné prostředky k
tomu, aby zjistil aktuální adresu pobytu účastnice řízení (např. z Informačního systému evidence
obyvatel). Z uvedeného důvodu nebyly podle názoru Nejvyššího správního soudu splněny podmínky pro
doručování platebního výměru veřejnou vyhláškou podle § 19 odst. 1 zákona o správě daní a poplatků.