Výroba lihového vybraného výrobku ponovu - barmani pozor na výrobu!

Vydáno: 7 minut čtení
Výroba lihového vybraného výrobku ponovu – barmani pozor na výrobu!
Ivo
Šulc
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu České republiky ze dne 19. října 2010, čj. 8 Afs 2/2010-69
K předpisům:
-
k § 3 písm. s) zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních
-
k § 67 zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních
-
k § 4 odst. 1 písm. c) zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních
-
k § 2 odst. 1 písm. a) zákona č. 61/1997 Sb., o lihu
Ze všech uvedených skutečností a výkladů vyplývá, že proces, při kterém stěžovatel využíval nakoupený líh, byl výrobou ve smyslu § 3 písm. s) zákona o spotřebních daních, při které vznikly nové vybrané výrobky ve smyslu § 67 odst. 1 téhož zákona.
Popis onoho procesu: Výrobek, který stěžovatel nakoupil od lihovaru, obsahoval 96,5 % etanolu (jak vyplývá z faktur vystavených lihovarem). Postupem, který doložil výše zmíněnou podnikovou normou, a jež spočívala, zjednodušeně řečeno, v naředění lihu destilovanou vodou a výtažky z bylin, vznikl jiný vybraný výrobek ve smyslu § 67 odst. 1, tj. výrobek který obsahoval líh v množství větším než 1,2 % objemových etanolu, konkrétně extrakty 30 %, elixíry 43 %.
Uvedený postup je výrobou dle § 3 písm. s) zákona o spotřebních daních, a to dle bodu 2:
„z vybraného výrobku, který je předmětem daně, vznikne vybraný výrobek, který je jiným předmětem daně“.
Komentář: Tento rozsudek Nejvyššího správního soudu vnáší do výkladu a aplikace pojmu „výroba“ obrat o 180°. Význam pojmu „výroba“ není v zákoně č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZSpD“) obsažen od samého počátku. Do poloviny roku 2005 význam tohoto pojmu v zákoně absentoval. Důležitost významu tohoto pojmu pro účely ZSpD je dána hlavně ovlivněním daňového dohledu při samotné výrobě vybraného výrobku. Jak již bylo uvedeno výše, právě výrobou vybraného výrobku vzniká daňová povinnost. Doplnění tohoto významu do ZSpD si vyžádala praxe, která byla ovlivněna do jisté míry výkladem tohoto pojmu podle „starého“ zákona o spotřebních daních, který platil do počátku roku 2004, konkrétně do 1. 1. 2004, neboť tam byl význam pojmu „výroba“ zcela odlišný od významu tohoto pojmu, který je využíván v ZSpD od roku 2004. Dříve totiž, před vyhlášením tohoto ZSpD, bylo zažito, že výroba vybraného výrobku je proces, při kterém tento výrobek vznikne nebo dozná změn ve své podstatě nebo ve vnější úpravě.
Přitom nemusí dojít ke vzniku úplně nového vybraného výrobku, ale například k jeho změně vlastností, poměrů obsahujících látek např. smícháním dvou vybraných výrobků apod. Přitom ne vždy musí dojít ke změně např. v zatřídění vybraného výrobku podle celního sazebníku pod jiný kód nomenklatury. Pojem výroba a jeho vysvětlení jsou při aplikaci ZSpD velmi důležité. Vybrané výrobky se mohou vyrábět výhradně, až na výjimky, v podniku na výrobu vybraných výrobků (v daňovém skladu). Porušení podmínky vyrábět vybrané výrobky v podniku na výrobu vybraných výrobků se ze zákona považuje za závažné porušení ZSpD se všemi dopady, a to nejen následným zdaněním takto vyrobeného výrobku, ale i např. oprávněním příslušného živnostenského úřadu zrušit nebo v odpovídajícím rozsahu pozastavit provozování živnosti, jestliže podnikatel závažným způsobem porušil nebo porušuje podmínky stanovené rozhodnutím o udělení
koncese
, živnostenským zákonem nebo zvláštními právními předpisy, a tím je i ZSpD. Z důvodu právní jistoty, a na podkladě směrnice Rady, která ukládá členským státům přijetí předpisů pro výrobu, byl doplněn význam pojmu výroba do ZSpD.
Odůvodnění tohoto rozsudku se opírá, což je
absurdní
, právě o výklad pojmu výroba podle, dnes již neplatného zákona o spotřebních daních, který pozbyl platnosti dnem 1. 1. 2004. Na základě tohoto rozsudku dochází k
absurdní
situaci, že každý barman, který míchá na baru alkoholické koktejly, vlastně vyrábí nový lihový výrobek, a protože tak nečiní v daňovém skladu, musí nejpozději první pracovní den po tomto způsoby výroby nového lihového nápoje podat daňové přiznání a uhradit spotřební daň. Nejvyšší správní soud se v odůvodnění rozsudku opírá o, cituji:
„Na podporu tohoto závěru lze odkázat i na dřívější judikaturu zdejšího i Ústavního soudu: Např. v rozsudku z 26. dubna 2007, čj. 5 Afs 96/200658, (v němž soud odkázal na obdobný rozsudek, a to z 24. 6. 2005, čj. 5 Afs 161/2004-66)
[jde o minerální oleje a zdaňovací období, kdy nebyl v ZSpD upraven pojem výroba - pozn. autora],
bylo uvedeno, že „výrobou je nejen samotný technologický proces vzniku výrobku, při kterém dochází ke změně jeho vnitřních vlastností, ale též postup, kdy finální produkt je odlišný od produktu původního jen v důsledku své vnější úpravy“. Obdobně Ústavní soud v nálezu z 27. června 2000, sp. zn. II. ÚS 157/97, judikoval, že vnější úpravou výrobku, v jejímž důsledku je finální produkt odlišný od produktu původního, „může být i jeho nové pojmenování, jež signalizuje jeho nové určení při uspokojování určité potřeby, jež je rozdílné od určení výrobku původního“. Výrobou ve smyslu zákona o spotřebních daních tak je podle Ústavního soudu i proces administrativní změny (tedy právně významné nové označení výrobku). Právně
relevantní
administrativní změnou posuzovanou kasačním soudem ve shora uvedeném rozsudku, čj. 5 Afs 161/2004-66, bylo zařazení výrobků pod kód nomenklatury. Z novější judikatury lze poukázat na rozsudek z 26. června 2009, čj. 9 Afs 88/2008-99, v němž soud rovněž odkázal na citovaný rozsudek pátého senátu, konkrétně na vyslovený právní názor, že „pokud žalobce nakoupenou surovinu dále přesíval, třídil, rozvažoval, balil a konečný produkt označil názvem, který předurčoval jeho účel použití, zhotovoval předmět -výrobek určený k odbytu, tedy vyráběl [šlo o výrobu tabákových výrobků - pozn. autora].“; k tomu soud dodal, že „v uvedeném případě se sice jednalo o věc skutkově odlišnou a vztahující se k předchozí právní úpravě (zákonu č. 587/1992 Sb., o spotřebních daních), nicméně výchozí premisy citovaného rozsudku lze užít i pro nyní projednávanou věc“. Uvedená
judikatura
tedy již také zohlednila, že s účinností k 1. lednu 2004 byl přijat nový zákon o spotřebních daních, který zrušil zákon č. 587/1992 Sb.; v rozsudku čj. 5 Afs 96/2009-58 k tomu soud vyslovil, že „v obou případech (pozn.: v případě zákona č. 587/1992 Sb. a zákona č. 353/2003 Sb., ve znění od 1. července 2005) je nepochybné, že výrobou se rozumí jak vnější změna v úpravě, tak i změna nomenklaturního označení“. Citovanou starší judikaturu lze tedy využít i pro výklad zákona č. 353/2003 Sb.