Novela č. 286/2018 Sb. zákona č. 441/2003 Sb. , o ochranných známkách, ve znění pozdějších předpisů, která podstatným způsobem změnila stávající legislativní nastavení ochranných známek v souladu s evropskými předpisy, je v účinnosti od 1. 1. 2019. Hned první měsíce užívání nového předpisu ukazují, že se novinky, které přináší, ujímají. Pojďme si projít některé nejzásadnější změny.
Ochranné známky podle nové legislativy
Mgr.
Marek
Martinka
Ochranná známka je právní nástroj poskytující ochranu obchodnímu označení. Dosud bylo možné takto chránit především název či logo. S jinými typy známek byla často potíž, protože zákon požadoval k zápisu do rejstříku ochranných známek vedeném Úřadem průmyslového vlastnictví grafickou znázornitelnost, což zejména u pachových či zvukových známek šlo velice obtížně. To se nyní trochu mění, když zákon vyžaduje znázornitelnost způsobem, který příslušným orgánům a veřejnosti umožňuje jasně a přesně určit předmět ochrany poskytnuté vlastníkovi ochranné známky.
Výslovně se pak umožňuje zápis tzv. netradičních ochranných známek, za které lze považovat prostorovou ochrannou známku (která je tvořena nebo doplněna trojrozměrným tvarem, znázorňujícím nádoby, obal, samotný výrobek nebo jeho ztvárnění), ochrannou známku se vzorem (například touto formou jsou v Evropě chráněny známé vzory značek Burberry či Louis Vuitton), poziční ochrannou známku (která je tvořena zvláštním způsobem, jakým je ochranná známka na výrobku umístěna nebo jakým je k němu připevněna), barevnou ochrannou známku (která je tvořena výlučně barvou či kombinací – v Evropě je takto chráněna například barva značky Vodafone), zvukovou ochrannou známku (lze si představit například ikonický řev lva hollywoodského studia MGM), pohybovou ochrannou známku (která je tvořena nebo doplněna pohybem nebo změnou pozice prvků), multimediální ochrannou známku (která je tvořena nebo doplněna kombinací obrazu a zvuku), holografickou ochrannou známku (která je tvořena prvky s holografickými znaky) a jiný druh ochranné známky.
Přihlášky těchto shora uvedených netradičních typů ochranných známek bude třeba přílohou doplnit o vyobrazení v JPEG formátu či zvukovým záznamem MP3 či audiovizuálním MP4. Nový trend potvrzuje praxe a nárůst přihlášek těchto netradičních známek je značný. Nadále však nepochybně platí, že nejsilnějším typem ochranné známky zůstává známka slovní, jež má nejširší dosah a je mj. způsobilá ochrany v rámci internetových vyhledavačů.
Zajímavou variantou je tzv. certifikační ochranná známka. Certifikační ochrannou známkou je ochranná známka, která je způsobilá rozlišovat výrobky nebo služby, které vlastník této ochranné známky certifikoval pro materiál, způsob výroby výrobků nebo poskytování služeb, kvalitu, přesnost nebo jiné vlastnosti, od výrobků nebo služeb, které takto certifikovány nejsou. Vlastník certifikační ochranné známky je povinen připojit k přihlášce pravidla pro užívání.
Co se obecně přihlášek týče, tak i v této rovině doznala právní úprava změn. Zákon již neobsahuje požadavek na jednání v dobré víře, což se promítá do postupu Úřadu průmyslového vlastnictví, který nyní zapíše i ochrannou známku přes tzv. dvojí shodu, čili i když je shodná s již existující ochrannou známkou a je chráněna pro shodné výrobky nebo služby. To však za předpokladu, že vlastník starší shodné známky nepodá včas v průběhu přihlašovacího řízení námitky proti zápisu. Důvod této legislativní změny není zřejmý, když nevyplývá ani z požadavků evropských předpisů. Každopádně z ní vyplývá povinnost každého vlastníka ochranné známky pravidelně několikrát do roka monitorovat známkový rejstřík za účelem ověření, zda si jiný subjekt nepřihlašuje „jeho“ ochrannou známku jako svoji vlastní. Dodávám, že Úřad průmyslového vlastnictví takovou monitorovací službu nenabízí, na rozdíl od specializovaných advokátů či patentových zástupců.
Uvolňují se také pravidla týkající se ochrany ochranné známky s dobrým jménem v České republice, což je taková známka, která díky své proslulosti požívá ochrany i ve vztahu ke službám či výrobkům, k nimž není registrována. Týkat se to bude zejména značek globálních společností, vždy však případ od případu. Pod vlivem evropské soudní rozhodovací praxe je pro přiznání ochrany nutné, aby jeho užívání bez řádného důvodu neoprávněně těžilo z rozlišovací způsobilosti nebo dobrého jména ochranné známky nebo jim bylo na újmu.
Dále došlo k některým změnám pravidel při užití shodných označení. Výslovně se uvádí, že i užití v rámci zakázané srovnávací reklamy je porušením práv k ochranné známce, stejně tak jako při užití v rámci firemního označení. Rovněž se poněkud hodně přísně zakazuje tranzit zboží, které porušuje práva k ochranné známce, tj. případ, kdy dané zboží nemá být na našem území obchodováno. Nutno podotknout, že zde se zákonodárce dostal do rozporu s judikaturou Evropského soudního dvoru, dle jehož závěrů je možné tranzit zakázat pouze v případě, kdy existují důkazy, že zboží má být obchodováno v zemi tranzitu.
Pozitivní změnou je pak nepochybně právo vlastníka ochranné známky zakázat užití označení shodných s ochrannou známkou na obalech, štítcích, etiketách, bezpečnostních prvcích nebo zařízení nebo prvcích či zařízeních dokládajících pravost nebo jiných prostředků, na nichž je umístěna ochranná známka, pokud existuje riziko, že by mohly být neoprávněně v rozporu s právy vlastníka ochranné známky použity pro výrobky a služby. Reaguje se tak na praxi řady pirátských obchodníků, kteří celní kontrole úspěšně unikali tím, že padělané zboží a nášivky padělaných značek dováželi do České republiky samostatně a až na našem území k danému zboží značky připojili.
Závěrem dodejme, že novela obsahuje řadu dalších menších změn, ať už hmotněprávního či procesního charakteru. Například Úřad průmyslového vlastnictví bude šest měsíců předem informovat vlastníky ochranných známek o expiraci (ochranná známka trvá deset let a je možné ji opakovaně donekonečna za poplatek prodlužovat). Jak už to bývá, ne všechny změny se zákonodárci povedly, ale zákon nepochybně lépe reflektuje současný technologický vývoj, což je pozitivní.