Snížení sazby DPH u novin a časopisů od 1. 3. 2017
Ing.
Zdeněk
Kuneš
je odborníkem na DPH
Nález Ústavního soudu ze dne 6. prosince 2016 sp. zn.
Pl. ÚS 32/15 k DPH
Dne 14. února 2017 byl ve Sbírce zákonů zveřejněn zákon č.
33/2017 Sb., kterým se mění zákon č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o DPH“). Nabývá
účinnosti 1. března 2017.
Podle zákona o DPH se při dodání zboží nebo
přijaté úplaty uplatní základní sazba daně ve výši 21 %, u zboží uvedeného v příloze č. 3, tepla a
chladu se uplatní první snížená sazba daně ve výši 15 %, u zboží uvedeného v příloze č. 3a se
uplatní druhá snížená sazba daně ve výši 10 %.
Do konce února 2017 byly noviny a časopisy zahrnuty do
přílohy č. 3 zákona o DPH a při jejich prodeji se
uplatňovala první snížená sazba daně ve výši 15 %.
Tímto zákonem došlo od 1. března 2017 k přesunu novin a časopisů do
přílohy č. 3a zákona o DPH a při jejich prodeji se
uplatní druhá snížená sazba DPH ve výši 10 %.
Důvodem tohoto přesunu je předpoklad snížení ceny novin a časopisů a tím zvýšení jejich
prodejnosti.
V příloze č. 3a k zákonu o DPH se
vymezuje, že novinami se pro účely zákona o DPH rozumí
deníky a zpravodajské periodické tiskoviny, vydávané nejméně dvakrát ročně pod stejným názvem a v
úpravě pro ně typické bez pevného spojení jednotlivých listů.
Aby mohla být u novin a časopisů uplatněna druhá snížená sazba daně, nesmí reklama
přesahovat 50 %. Reklamou se pro účely zařazení do příslušné sazby daně rozumí reklama podle zákona
č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění
zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a
televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů.
Při změně sazeb daně je důležité správné stanovení základu daně a výše daně při
uskutečnění zdanitelného plnění, pokud vznikla povinnost přiznat daň z úplaty přijaté před
uskutečněním tohoto zdanitelného plnění.
Pokud vznikla povinnost přiznat daň z úplaty přijaté před uskutečněním plnění (přijatá
záloha), je podle § 37a zákona o DPH při
uskutečnění zdanitelného plnění základem daně rozdíl mezi celkovou částkou, kterou jako úplatu
obdržel nebo má plátce obdržet za uskutečněné zdanitelné plnění a souhrnem základů daně z úplaty
přijaté před uskutečněním zdanitelného plnění.
Pokud je takto vypočtený základ daně kladný, uplatní se při uskutečnění zdanitelného
plnění sazba daně platná ke dni uskutečnění zdanitelného plnění.
Pokud je takto vypočtený rozdíl záporný, uplatní se při uskutečnění zdanitelného plnění
sazba daně, která byla uplatněna při přiznání daně z úplaty přijaté přede dnem uskutečnění
zdanitelného plnění.
Nález ÚS sp. zn. Pl. ÚS 32/15 ve věci
návrhu na zrušení některých ustanovení zákona o
DPH
Nález Ústavního soudu ze dne 6. prosince 2016 sp. zn.
Pl. ÚS 32/15 ve věci návrhu na zrušení některých
ustanovení zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, byl zveřejněn 14. února 2017 ve Sbírce zákonů pod č.
40/2017 Sb. Nález ÚS rozhodoval o návrhu na zrušení
některých ustanovení zákona o DPH, která se týkají
povinnosti plátce podat kontrolní hlášení.
Rozhodnutím ÚS bylo zastaveno řízení návrhu na zrušení ust.
§ 101g odst. 3 zákona o DPH. Šlo o návrh na
zrušení povinnosti plátce do 5 pracovních dnů od oznámení výzvy nesprávné nebo neúplné údaje změnit
nebo doplnit, popřípadě původní údaje potvrdit, a to prostřednictvím následného kontrolního
hlášení.
Dále bylo zastaveno řízení návrhu na zrušení
§ 101d odst. 2 zákona o DPH, ve kterém je
uvedeno, že pokud je kontrolní hlášení podáno prostřednictvím datové zprávy vyžadující dodatečné
potvrzení, musí být potvrzeno za podmínek uvedených v daňovém
řádu ve lhůtě pro podání kontrolního hlášení.
ÚS rozhodl dnem 31. 12. 2017 o zrušení ust.
§ 101d odst. 1 zákona o DPH. Jde o ustanovení,
podle kterého je plátce v kontrolním hlášení povinen uvést předepsané údaje potřebné pro správu
daně. ÚS dospěl k závěru, že zákon musí blíže vymezit alespoň okruh údajů, které musí plátce
sdělovat. To nevylučuje případné zákonné zmocnění (čl.
79 odst. 3 Ústavy) ke stanovení konkrétních jednotlivých údajů Ministerstvem financí. Avšak
muselo by se tak stát formou právního předpisu, protože jen tak je možno zajistit pro plátce
předvídatelnost údajů, které po nich bude stát požadovat.
ÚS dále s účinností od 14. 2. 2017 rozhodl o zrušení ust.
§ 101g odst. 5 zákona o DPH. Jde o problematiku
stanovení okamžiku doručení výzvy, která se správcem daně doručuje prostřednictvím veřejné datové
sítě na elektronickou adresu. Taková výzva se považuje za doručenou okamžikem odeslání správcem
daně.
ÚS toto zrušení odůvodnil tím, že veřejnou datovou síť nelze považovat za zcela
spolehlivou, a z toho důvodu se nemusí výzva do dispozice plátce dostat vůbec, anebo se do ní
dostane s časovým odstupem.
Plátce, který nemá datovou schránku a sdělil správci daně svou elektronickou adresu, se
tak potenciálně dostává do situace, kdy je mu ukládána nějaká povinnost, o které se bez vlastní viny
ani nedozví.
Taková povinnost není reálně splnitelná. V odůvodnění je dále uvedeno, že ust. § 101g
připouští vedle doručování na elektronickou adresu i doručování do datové schránky. Podnikající
fyzické osoby však mají pouze možnost, a nikoli povinnost mít datovou schránku. Pro případ, že
plátce nemá zpřístupněnu datovou schránku a nesdělil dosud správci daně svou elektronickou adresu,
se použije obecná úprava doručování dle ust. § 42 - §
51 daňového řádu.
U všech těchto způsobů doručování je pro doručení (či jeho fikci) nezbytné, aby se výzva
dostala alespoň do sféry dispozice adresáta - plátce. Podle ust.
§ 17 odst. 2 a
3 zákona o elektronických úkonech je dokument
doručen v okamžiku přihlášení oprávněné osoby do datové schránky či desátý den po dodání do datové
schránky.
Při doručování fyzickým osobám podle ust. § 44
DŘ je písemnost doručena buď okamžikem převzetí, nebo uplynutím desetidenní úložní doby
(§ 47 DŘ).
Ve zbývající části návrhu na zrušení ustanovení, která se týkají kontrolního hlášení, byl
návrh zamítnut.