Nový zákon o zadávání veřejných zakázek od 1. října 2016

Vydáno: 3 minuty čtení

Zákon č. 134/2016 Sb. , o zadávání veřejných zakázek, vyšel v částce č. 51/2016 Sb. , rozeslané 29. 4., s účinností od 1.10.2016. Podle § 279 zákona č. 134/2016 Sb. ustanovení § 211 odst. 3 nabývá účinnosti v případě zadavatelů podle § 4 odst. 1 písm. a), České národní banky a centrálních zadavatelů dnem 18. dubna 2017 a v případě ostatních zadavatelů dnem 18. října 2018.

das
Odložení účinnosti podle § 279 odst. 2 se neuplatní pro dynamický nákupní systém, při elektronické aukci, u elektronických katalogů, u zasílání formulářů do Věstníku veřejných zakázek a do Úředního věstníku Evropské unie a pro uveřejňování zadávací dokumentace podle § 96. Ustanovení § 86 odst. 1 nabývá účinnosti dnem 18. října 2018.
Ustanovení § 221 nabývá účinnosti
a)
v případě zadavatelů podle § 4 odst. 1 písm. a) a České národní banky prvním dnem osmnáctého měsíce,
b)
v případě zadavatelů neuvedených v písmenu a) prvním dnem třicátého měsíce, po zveřejnění odkazu na evropskou normu obsahující evropský standard elektronické faktury v Úředním věstníku Evropské unie.
Podle § 24 zákona č. 134/2016 Sb. se režim veřejné zakázky určí podle její předpokládané hodnoty, pokud nejde o zjednodušený režim podle § 129. Zadavatel je povinen dodržet režim určený při zahájení zadávacího řízení, a to i v případě, že by byl oprávněn použít jiný režim.
Podle ust. § 25 nadlimitní veřejnou zakázkou je veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota je rovna nebo přesahuje finanční limit stanovený nařízením vlády zapracovávajícím příslušné předpisy Evropské unie. Nadlimitní veřejnou zakázku zadává zadavatel v nadlimitním režimu podle části čtvrté zákona, pokud není zadávána podle části páté až sedmé, nebo u ní zadavatel neuplatnil výjimku z povinnosti zadat ji v zadávacím řízení.
Podle ust. § 2 podlimitní veřejnou zakázkou je veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota nedosahuje limitu podle § 25 a přesahuje hodnoty stanovené v § 27.
Podlimitní veřejnou zakázku zadává zadavatel v podlimitním režimu podle části třetí, pokud ji nezadává ve zjednodušeném režimu, nebo u ní neuplatnil výjimku z povinnosti zadat ji v zadávacím řízení.
Podle ust. § 27 veřejnou zakázkou malého rozsahu je veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota je rovna nebo nižší v případě veřejné zakázky
a)
na dodávky nebo na služby částce 2 000 000 Kč, nebo
b)
na stavební práce částce 6 000 000 Kč.
Podle § 216 je zadavatel povinen uchovávat dokumentaci o zadávacím řízení, kterou tvoří všechny dokumenty v listinné nebo elektronické podobě a výstupy z ústní komunikace, jejichž pořízení v průběhu zadávacího řízení, popřípadě po jeho ukončení, vyžaduje tento zákon, včetně úplného znění originálů nabídek všech dodavatelů, a to po dobu 10 let ode dne ukončení zadávacího řízení nebo od změny závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku, nestanoví-li jiný právní předpis lhůtu delší.
Zákon č. 134/2016 Sb. zrušuje zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, zákon č. 139/2006 Sb., o koncesním řízení a koncesních smlouvách (koncesní zákon), a další zákony.
Podrobnější výklad zákona o zadávání veřejných zakázek přineseme v příštích číslech DHK.