Výbor pro audit je, v souladu s platnou legislativou, povinen jednou ročně vyhotovit zprávu o činnosti a tuto zprávu poskytnout Radě pro veřejný dohled nad auditem („Rada“)1).
Zprávy o činnosti výborů pro audit a jejich vyhodnocení – 1. část
Mgr. et Mgr.
Martina
Smetanová
Kontrolorka Rady pro veřejný dohled nad auditem
Rada monitoruje činnosti výborů pro audit pomocí těchto zpráv a prostřednictvím informací, které výbory pro audit zveřejňují na internetových stránkách subjektů, v nichž působí.
Do konce roku 2019 bylo Radě doručeno
celkem 177 zpráv
, z toho 150 zpráv bylo od subjektů veřejného zájmu
(„SVZ“) a 27 od subjektů s majetkovou účastí státu
(„SMÚS“). Informace, které byly výbory pro audit poskytnuty, se vztahovaly k účetnímu období roku 2018.Povinnost zřídit výbory pro audit je stanovena zákonem o auditorech2). Tuto povinnost mají:
–
Subjekty veřejného zájmu
za předpokladu naplnění podmínek stanovených tímto zákonem. Za SVZ jsou, podle zákona o účetnictví3), považovány od 1. 1. 2016 tyto účetní jednotky: Za subjekt veřejného zájmu je považována účetní jednotka, která má sídlo v České republice a je: | a) obchodní společností a je emitentem investičních cenných papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu; |
b) bankou podle zákona upravujícího činnost bank nebo spořitelním a úvěrním družstvem podle zákona upravujícího činnost spořitelních a úvěrních družstev; | |
c) pojišťovnou nebo zajišťovnou podle zákona upravujícího činnost pojišťoven a zajišťoven; | |
d) penzijní společností podle zákona upravujícího důchodové spoření nebo doplňk |