V následujícím příspěvku vám přinášíme dokončení článku, který jsme uveřejnili v časopisu UNES č. 2/2020 na s. 28. V příspěvku dále pokračujeme v problematice zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Zaměstnávání osob se zdravotním postižením (dokončení)
Mgr. et Mgr., Ing. et Ing.
Richard
Blatný,
FINS. MBA, LL.M.,
Autor je externím doktorandem právnické fakulty v Praze na katedře pracovního práva.
Odebírání výrobků nebo služeb dle § 81 odst. 2 ZOZ
Jak bylo uvedeno výše, povinnost zaměstnávat vypočtenou kvótu osob zdravotně postižených (dále jen „OZP“) může zaměstnavatel splnit též odebíráním výrobků, služeb nebo realizováním zakázek od firem, které zaměstnávají více než 50 % OZP a uzavřely s úřadem práce (dále také „ÚP“) dohodu o uznání na chráněném trhu práce (dohoda se uzavírá na tři roky, může být ÚP vypovězena, ale také prodloužena na neurčito). Od roku 2018 totiž musí mít dodavatelé
status
„zaměstnavatele na chráněném trhu práce“
. Tuto skutečnost může zaměstnavatel snadno zjistit například na internetu, a to v katalogu poskytovatelů náhradního plnění na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“). Poskytnout náhradní plnění mohou i OSVČ, které sice nejsou zaměstnavateli, ale samy patří mezi OZP. Ministerstvo práce a sociálních věcí zpřístupnilo evidenci náhradního plnění také odběratelům. Ti si mohou požádat o přístup vyplněním formuláře Žádost odběratele o zpřístupnění přehledu dokladů. Oprávnění přístupu přidělí odběrateli ÚP ČR. Poté je uživatel přesměrován na tabulku s přehledem dokladů odběratele pro přidělené IČO. Jedná se o tabulku, která obsahuje: číslo dokladu, částku, dodavatele, e-mail odběratele, datum dodání, datum zaplacení, datum vložení, stav potvrzení dokladu odběratelem (potvrzení odběratele o správnosti deklarovaného přijatého plnění od dodavatele). Podrobněji na