Legislativní novinky s komentářem-Novela zákona o evidenci tržeb a zákona o dani z přidané hodnoty

Vydáno: 5 minut čtení

Dne 13. 9. 2019 Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky schválila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 112/2016 Sb. , o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o evidenci tržeb“), a zákon č. 235/2004 Sb. , o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani z přidané hodnoty “), který byl dne 29. 7. 2019 zamítnut Senátem Parlamentu České republiky. Poslanecká sněmovna tedy přehlasovala Senát a návrh zákona byl předložen prezidentovi k podpisu.

Legislativní novinky s komentářem-Novela zákona o evidenci tržeb a zákona o dani z přidané hodnoty
Michal
Jakoubek,
právní asistent
Novela v oblasti evidence tržeb zejména rozšiřuje povinnost evidovat tržby i na zbývající obory, které povinnosti evidence tržeb doposud nepodléhaly, ale rovněž v reakci na zrušení některých ustanovení zákona o evidenci tržeb Ústavním soudem zavádí zákonné výjimky z povinnosti evidovat tržby a dále pak zavádí zvláštní režim pro „nejmenší podnikatele“, jakož i jiné změny popsané dále v tomto článku. V oblasti daně z přidané hodnoty novela přeřazuje dodání určitého zboží či poskytnutí určitých služeb do 10 % sazby DPH.
a) novela zákona o evidenci tržeb
Nejpodstatnější změnou, kterou novela přináší, je
rozšíření povinnosti evidovat tržby i na zbývající obory,
které dosud povinnosti evidovat tržby dle zákona o evidenci tržeb nepodléhaly, neboť novela ruší příslušné ustanovení zákona o evidenci tržeb, které zavádělo
dočasné vyloučení
povinnosti evidovat tržby pro tyto obory. Novela v této části nabude účinnosti prvním dnem sedmého kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů. Ke spuštění poslední vlny evidence tržeb tedy dojde pravděpodobně
od 1. 4. 2020 či od 1. 5. 2020,
a to v návaznosti na okamžik zveřejnění zákona ve Sbírce zákonů.
Novela rovněž zavádí
zákonné výjimky z povinnosti evidovat tržby,
když této povinnosti nemají podléhat tržby ze sociálních služeb (např. péče o seniory, sociální služby poskytované dětem atp.), telekomunikačních služeb, hazardních her, obchodní letecké dopravy, tržby nevidomých poplatníků a tržby z prodeje sladkovodních ryb a souvisejících služeb uskutečněné v období od 18. do 24. 12. v provozovně, ve které se v tomto období uskutečňují pouze tyto tržby. Tyto výjimky nabývají účinnosti již prvním dnem prvního kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů.
Novela přináší rovněž
zvláštní režim pro „nejmenší podnikatele“,
tedy pro fyzické osoby, které nejsou plátci DPH, nemají více než dva zaměstnance a jejichž výše příjmů nepřesahuje za čtyři bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí 600 000 Kč a předpokládaná výše těchto příjmů ve 12 bezprostředně následujících kalendářních měsících nepřesahuje 600 000 Kč. V tomto zvláštním režimu by se k hotovostním tržbám, namísto on-line evidence, vydávaly účtenky, jejichž bloky bude vydávat finanční správa a které mají být poplatníkům zdarma k dispozici. Odpadne tedy povinnost on-line evidence, přičemž takoví podnikatelé se budou moci sami rozhodnout, zda budou tržby evidovat běžným (on-line) způsobem či popsaným alternativním způsobem. V případě tohoto alternativního režimu podnikatel jednou za čtvrt roku zašle finančnímu úřadu formulář s údaji o výši tržeb a počtu vydaných a případně stornovaných účtenek. Zvláštní režim budou moci využít rovněž
právnické osoby,
které jsou poskytovateli zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění.
Z dalších změn, které novela zavádí, lze jmenovat obnovení povinnosti uvádět na účtence
daňové identifikační číslo,
to však pouze v případě, kdy kmenová část daňového identifikačního čísla není tvořena rodným číslem. V případě fyzických osob, u kterých je kmenová část daňového identifikačního čísla tvořena rodným číslem, i nadále není daňové identifikační číslo povinnou náležitostí účtenky. Okruh evidovaných tržeb se novelou omezuje toliko na
tržby uskutečněné na území České republiky
.
Spolu s rozšířením povinnosti evidence tržeb i na zbývající obory, tj. pravděpodobně od 1. 4. 2020 či od 1. 5. 2020
přeřazuje novela do 10% sazby DPH
následující plnění:
poskytování elektronických knih, letáků, časopisů, brožur atp.,
vodné,
stočné,
stravovací služby a podávání nápojů, včetně točeného piva, pokud nejsou osvobozeny od daně a s výjimkou podávání tabákových a alkoholických nápojů (krom točeného piva),
služby čistění vnitřních prostor prováděné v domácnostech,
služby mytí oken prováděné v domácnostech,
domácí péče o děti, staré, nemocné a zdravotně postižené občany,
opravy obuvi a kožených výrobků,
úpravy a opravy oděvů a textilních výrobků,
opravy jízdních kol,
kadeřnické a holičské služby.
Nezbývá než dodat, že vzhledem k silnému odporu opozice, který byl po celou dobu projednávání návrhu zákona projevován, lze očekávat, že bude k Ústavnímu soudu podán návrh na zrušení zákona (či jeho části) a Ústavní soud se tedy bude zabývat ústavností předmětného zákona, resp. změn, které zákon do oblasti evidence tržeb zavádí.
Poznámka redakce:
Novele zákona o evidenci tržeb a o dani z přidané hodnoty se budeme věnovat podrobněji v příštím čísle časopisu UNES č. 11/2019.