Řízení rizik dle Metodiky řízení rizik ve veřejné správě ze dne 4. 4. 2016, 2. část

Vydáno: 9 minut čtení

V následujícím příspěvku jsme pro vás připravili příklad řízení rizik v oblasti pořízení dlouhodobého majetku pro vybrané účetní jednotky. Příklad navazuje na článek věnovaný řízení rizik dle nové Metodiky řízení rizik ve veřejné správě č. 2/2016, které jsme se věnovali v časopise UNES č. 12/2017 na s. 21.

Řízení rizik dle Metodiky řízení rizik ve veřejné správě ze dne 4. 4. 2016 – II. část
Mgr.
Pavel
Bláha
 
Příklad řízení rizik v oblasti pořízení dlouhodobého majetku pro vybrané účetní jednotky (obecný)
Pravděpodobnost = P (stupnice 1–5; příklad: 1 = téměř se nevyskytuje, 5 = vyskytuje se vždy)| Dopad = D (stupnice 1–5; příklad: 1 = zanedbatelný dopad, 5 = Dopad ohrožující proces nebo organizaci)| Význam rizika VR = Pravděpodobnost x Dopad
Fáze procesu
Riziko
P
D
VR
Opatření
Odpovědnost
Potřeba pořídit majetek
– Nadhodnocení nebo podhodnocení potřeby (počet, parametry, chybějící vazba na cíle OVS…)
5
5
25
- Před zahájením procesu schvalování provést sumarizaci požadavků; dále posoudit vazbu na dosahování cílů OVS, ke kterým by majetek měl sloužit; dále ve vazbě na cíle stanovit parametry pořizovaného majetku – zajistí buď odborně způsobilá osoba (například projektant, statik…) nebo specialisté OVS, například IT, stavební technik, odborná skupina…
- Požadavky se sbíhají u vedoucího odpovědného za přeložení záměru k věcnému schválení a schválení investičních prostředků (rozpočet), který zajistí sumarizaci, odborná stanoviska a zpracuje návrh IZ včetně odůvodnění a stanovení variant
Investiční záměr
- Správné a úplné přenesení požadavků ze schválené a vyhodnocené a parametrizované potřeby
5
3
15
– Provést věcnou kontrolu podkladových materiálů a jejich správný a úplný přenos do IZ
– Vedoucí a specialisté zainteresovaných útvarů
– Organizace + výstup vedoucí odpovědný za předložení záměru
Schvalování investic
– Rozhodování schvalovacích orgánů, které nebere v úvahu odborné podklady
5
4
20
– K rozhodování předložit veškeré
relevantní
podklady
– Odůvodňovat záměr bude vedoucí odpovědný za předložení záměru včetně účasti specialistů a odborných osob
– Konkrétní a odůvodněné rozhodnutí schvalovacího orgánu včetně schválení závazných parametrů
– Vedoucí odpovědný za předložení záměru předá schválený záměr na útvar veřejných zakázek k přípravě zadávací dokumentace
Příprava soutěže – zadávací dokumentace
– Nesprávnost a neúplnost zadávací dokumentace
– Nesprávné nebo neúplné technické a obchodní podmínky VZ
– Nevhodně zvolená hodnotící kritéria a jejich váhy
– Promítnutí kritérií efektivnosti účelnosti a hospodárnosti
– Zadavatel nevypracuje sám smlouvu a nestanoví ji jako závaznou
– Vhodně a dostatečně ošetřit postavení a práva zadavatele
– Smlouva připravená zadavatelem obsahuje nereálná ustanovení, není konkrétní, nestanoví parametry toho, co se považuje za dokončené dílo, neobsahuje dostatečné kontroly objednatele za účasti odborně způsobilých osob…
5
4
20
– Zajistit, aby do přípravy ZD byly zapojeny všechny odborně způsobilé osoby na straně zadavatele znalé předmětu VZ, znalé právních smluvních ustanovení (viz nový OZ), znalé průběhu VZ, znalé ekonomických platebních otázek… A v závěrečné fázi, aby provedli při společném jednání závěrečnou redakci ZD a navržené smlouvy
– Případně zapojit externí specialisty
– Hodnotící kritéria stanovit tak, aby vyjadřovala kromě cenových parametrů i dostatečné požadavky na kvalitu
– Přesně vyspecifikovat technické podmínky předmětu VZ a obchodní podmínky
– V případě obchodních podmínek brát v úvahu kvalitu předávání a předání díla a podmínky, které musí být splněny pro převzetí díla objednatelem
– V obchodních podmínkách předjímat požadavky provozu díla zejména ve vazbě na uplatnění záručních oprav a prokazování oprávněnosti smluvních pokut (pokud jsou využity)
– Vedoucí OVS musí nastavit takový systém práce, aby za správnost a úplnost ZD byly odpovědné příslušné odborné útvary, jejich vedoucí a odborní zaměstnanci, kteří musí nést odpovědnost za správné, dostatečné, vhodné a úplné zpracování ZD
Soutěž
– Rizika průběhu soutěže
5
4
20
– Zapojit specialisty pro VZ (resp. externí dodavatele) a právní službu OVS a konzultovat veškeré úkony zadavatele před jejich učiněním
– Stanovit hodnotící komisi z odborně způsobilých osob a připravit ji na práci v souvislosti se zákonem č. 134/2016 Sb.
– Vedoucí OVS musí nastavit takový systém práce, aby odpovědní za průběh soutěže byli specialisté pro VZ (resp. externí dodavatelé – ukotvit smluvně včetně hmotné odpovědnosti) a právní službu OVS, jejich vedoucí
Schválení dodavatele/zhotovitele
– Riziko neschválení vybraného nejvýhodnějšího dodavatele
2
2
4
– Odpovědnost schvalovacích orgánů + odpovědnost Příkazce operace a Správce rozpočtu dle ZFK před vznikem závazku
– Příslušný schvalovací orgán
Schválení před vznikem závazku
– Odpovědnost za předpokládaný výdaj
4
5
20
– Příkazce operace a Správce rozpočtu dle ZFK před vznikem závazku
– Vědomí si odpovědnosti za:
– nutnost operace ve vazbě na dosahování schválených cílů
– soulad operace se zákony a předpisy
– efektivnost, účelnost a hospodárnost
– správnost výběru dle zákona č. 134/2016 Sb.
– byla ošetřena rizika
– doložení operace správnými a úplnými doklady
– soulad se schváleným rozpočtem
– byla dodržena rozpočtová pravidla
– byla ošetřena rozpočtová rizika
– Příkazce operace
– Správce rozpočtu
Smlouva o dílo
– Odlišnost smlouvy od výsledků soutěže
– Smluvní dodatky
4
4
16
– Odpovědnost právní služby za výsledné znění smlouvy a její soulad se smlouvou v rámci soutěže
– Zákaz smluvních dodatků, které by nerespektovaly zadávací podmínky a byly v rozporu s § 100 zákona č. 134/2016 Sb., pokud jich zadavatel využil, nebo v rozporu s příslušnými ustanoveními § 222 zákona č. 134/2016 Sb.
– Vedoucí útvaru právní služby
– Vedoucí útvaru obhospodařujícího předmět VZ
– Vedoucí útvaru správy a evidence smluv
Realizace díla
Převzetí díla
– Riziko nedodržování technologií, průběhu, nevyužívání stanovených materiálů…
5
5
25
– Smluvně zajistit přebírání za účasti odborně způsobilé osoby
– Smluvně zajistit, že k převzetí dodavatel/zhotovitel vyzve objednatele vždy před zakrytím části plnění
– Smluvně zajistit, že pokud nebude dílo nebo jeho část bez závad převzato, nevzniká dodavateli nárok na proplacení
– Odborně provést přejímku plnění, nepřipustit nedodržování technologií, průběhu, nevyužívání stanovených materiálů…. a výsledek zaznamenat do příslušné dokumentace
– Nepřevzít dílo, které vykazuje vady a nedodělky a neumožnit fakturaci za tyto vady a nedodělky, resp. za celé dílo (pokud je placeno až po předání díla)
– Vyžádat si veškerou dokumentaci, která osvědčuje, že dílo je způsobilé řádného užívání (tzn. splňuje požadavky právních předpisů a norem, které se na ně vztahují)
– Vedoucí útvaru investic – celková odpovědnost
– Investiční pracovníci
– Pracovníci příslušných odborných útvarů a externě způsobilé osoby
Fakturace/platba za dílo
– Riziko proplacení neúplného díla, nebo díla s vadami a nedodělky
4
5
20
– Vedoucí útvaru investic a odborně způsobilé osoby (i externí např. TDI) odsouhlasí fakturaci po věcné stránce – že dílo bylo dodáno, včas, v požadovaném množství, kvalitě a za dodržení příslušných technologických a jiných norem
– Vedoucí ekonomického útvaru
– Vedoucí útvaru investic
Schválení po vzniku závazku
– Odpovědnost za dodržení pravidel a limitů schváleného výdaje
4
5
20
– Příkazce operace a Hlavní účetní dle ZFK po vzniku závazku
– Vědomí si odpovědnosti za:
– správnost určení dodavatele, výše plnění a splnění podmínek pro proplacení + splatnost závazku
– správnost výše závazku se schválenou smlouvou
– skutečnosti týkající se operace jako účetního případu
– Příkazce operace a hlavní účetní dle ZFK před vznikem závazku
– Vědomí si odpovědnosti za:
– správnost dodavatele
– správnost výše závazku a skutečností týkajících se operace jako účetního případu
Účtování o závazku
– Riziko, že účtárna a ekonomický útvar nejsou informovány o možném závazku
4
4
16
– Odpovědnost útvaru, který má na starosti evidenci smluv za to, že kopii všech uzavřených smluv bez zbytečného dokladu po podpisu předá do účtárny a ekonomickému útvaru – úprava postupů v Oběhu účetních dokladů
– Vedoucí útvaru správy a evidence smluv
Účtování o díle/majetku
– Riziko účtování přímo na majetkové účty, a ne na účty nedokončeného dlouhodobého majetku
4
4
16
– Sdělení do účtárny a ekonomickému útvaru, která všechna plnění jsou součástí pořízení majetku
– Kontrola, že všechny související náklady budou účtovány na účty nedokončeného dlouhodobého majetku – úprava postupů v Oběhu účetních dokladů
– Vedoucí útvaru investic
– Vedoucí účtárny a ekonomického útvaru
Stav způsobilého užívání
– Riziko pozdního předání informace o tom, že byly splněny požadavky právních předpisů a norem, vztahujících se na pořizovaný dlouhodobý majetek = riziko nesprávného a pozdního účtování o majetku na majetkové účty
4
5
20
– Předání informace o stavu způsobilého užívání z útvaru investic bez zbytečného odkladu do účtárny a ekonomickému útvaru – úprava postupů v Oběhu účetních dokladů
– Vedoucí útvaru investic
– Vedoucí účtárny a ekonomického útvaru
Zahájení užívání majetku
– Riziko pozdního předání informace o tom, že bylo zahájeno užívání majetku= riziko nesprávného účtování o majetku, pozdní zahájení odepisování majetku
4
5
20
– Předání informace o zahájení užívání majetku z útvaru majetkové správy bez zbytečného odkladu do účtárny a ekonomickému útvaru – úprava postupů v Oběhu účetních dokladů
– Vedoucí útvaru majetkové správy
– Vedoucí účtárny a ekonomického útvaru
Odpisy majetku
– Riziko zařazení majetku do nesprávné odpisové skupiny
4
5
20
– Kontrola zařazení majetku do správné odpisové skupiny a správnosti zahájení odepisování
– Vedoucí útvaru majetkové správy
Vedoucí účtárny a ekonomického útvaru
Vysvětlivky:
IZ – investiční záměr
VZ – veřejná zakázka
ZD – zadávací dokumentace
OZ – zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
OVS – orgán veřejné správy
Zákon č. 134/2016 Sb. – zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů
ZFK – zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
TDI – technický dozor investora
Poznámka redakce:
Přílohou tohoto článku je návrh možné směrnice pro řízení rizik v subjektech veřejné správy. Směrnici naleznete v elektronické podobě ZDE.