Změny zákona o dani z přidané
hodnoty ve vazbě na nový celní
zákon
Ing.
Václav
Benda
Dosavadní celní
kodex
Společenství byl s účinností od 1. 5. 2016 nahrazen nařízením
Evropského Parlamentu a Rady Evropské unie č. 952/2013 ze dne 9. 10. 2013, kterým se stanoví celní
kodex
Evropské unie (EU). V návaznosti na to byl v únoru 2016 předložen vládou Poslanecké sněmovně
návrh nového celního zákona. V souvislosti s přijetím
nového celního zákona byla navržena v tzv. doprovodném
zákoně změna souvisejících právních předpisů. Jedním ze zákonů, jehož změna je v souvislosti s
přijetím celního zákona navržena, je také změna zákona
č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "zákon o DPH"). V této
novele jsou navrhovány zejména změny v pravidlech pro uplatňování daně z přidané hodnoty (DPH) při
dovozu a vývozu zboží v návaznosti na změny navrhované v novém
celním zákoně, který vychází z předpisů EU. Změny v
zákoně o DPH se v návaznosti na celní kodex
EU týkají
zejména oblasti svobodných skladů a svobodných pásem, pro které platí z hlediska uplatňování DPH
řada výjimek. Tyto výjimky, které vyplývají z dosavadního znění
zákona o DPH, budou novelou
zákona o DPH zrušeny. Dále jsou navrhovány některé
dílčí změny zákona o DPH, a to např. v pravidlech pro
podávání kontrolního hlášení a ve vymezení místní příslušnosti daňových subjektů. Účinnost této
novely byla sice ve vládním návrhu navržena již od 1. 5. 2016, ale oba zákony byly definitivně
schváleny až v červenci 2016 a nabydou účinnosti ve vazbě na jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů. Ve
Sbírce zákonů vyšel doprovodný zákon k celnímu zákonu
dne 29. 7. 2016
jako zákon č. 243/2016
Sb.
V článku jsou ve srovnání s dosavadní právní úpravou shrnuty zejména změny
zákona o DPH týkající se uplatňování DPH při dovozu a
vývozu zboží, a to zejména ve vztahu ke svobodným skladům a svobodným pásmům. Dále změny týkající se
podávání kontrolních hlášení a ostatní dílčí změny zákona o
DPH.
Dovoz zboží
Dovozem zboží se podle § 20 zákona o DPH
rozumí zejména vstup zboží z třetí země na území EU. Za dovoz zboží se podle dosavadního znění
zákona o DPH považovalo pro účely DPH také vrácení
zboží, které bylo po předchozím umístění ve svobodném pásmu nebo svobodném skladu nacházejícím se v
tuzemsku vráceno zpět do tuzemska. Za vrácení zboží do tuzemska se nepovažovalo dodání zboží do
jiného členského státu přímo ze svobodného skladu nebo svobodného pásma a vývoz zboží přímo ze
svobodného skladu nebo svobodného pásma. Novela zákona o
DPH v návaznosti na nový celní zákon toto
ustanovení zrušuje, protože touto novelou se ruší všechny dosavadní výjimky pro uplatňování DPH ve
vztahu ke svobodným pásmům a svobodným skladům s odůvodněním, že jsou často zneužívány k nekalým
obchodním praktikám. Dalším důvodem pro zrušení tohoto ustanovení je skutečnost, že celní
kodex
EU
již pojem "svobodný sklad" neupravuje.Při dovozu zboží je podle novelizovaného znění §
12 zákona o DPH místem plnění členský stát, na jehož území se zboží nachází v době, kdy
vstupuje ze třetí země na území EU. Pokud má však zboží při vstupu na území EU postavení dočasně
uskladněného zboží nebo je propuštěno do celního režimu vnějšího tranzitu, uskladnění v celním
skladu nebo svobodného pásma, dočasné použití s úplným osvobozením od cla, nebo aktivního
zušlechťovacího styku, je místem plnění při dovozu zboží členský stát, ve kterém se na toto zboží
přestanou vztahovat příslušná celní opatření, tj. prakticky tam, kde je zboží propuštěno do režimu
volného oběhu či dočasného použití.
Podle § 23 odst. 1 zákona o DPH vzniká
povinnost přiznat daň při dovozu zboží obecně propuštěním zboží do celního režimu volný oběh,
případně také propuštěním do celního režimu aktivní zušlechťovací styk v systému navracení či do
režimu dočasné použití s částečným osvobozením od dovozního cla. U zboží propuštěného do celního
režimu dočasné použití s částečným osvobozením od dovozního cla tedy vzniká povinnost přiznat daň
propuštěním zboží do tohoto režimu. Ve vazbě na celní předpisy vzniká povinnost přiznat daň dále
nezákonným dovozem zboží, spotřebou nebo použitím zboží ve svobodném pásmu nebo svobodném skladu za
jiných podmínek, než které jsou stanoveny celními předpisy, porušením podmínek vyplývajících z
dočasně uskladněného zboží, porušením podmínek stanovených pro celní režim, do kterého bylo dovážené
zboží propuštěno, anebo odnětím zboží celnímu dohledu.
V dosavadním znění § 23 odst. 2 zákona o
DPH byla zakotvena výjimka pro svobodné sklady a svobodná pásma, podle níž vznikala povinnost
zaplatit daň při dovozu zboží také dnem, kdy bylo rozhodnuto o vrácení zboží po jeho předchozím
umístění ve svobodném pásmu nebo svobodném skladu nacházejícím se v tuzemsku zpět do tuzemska. Tento
odstavec se novelou zákona o DPH v návaznosti na nový
celní zákon zrušuje také v souvislosti se zrušením
veškerých dosavadních výjimek pro uplatňování DPH u svobodných pásem a svobodných skladů. Podle
§ 23 odst. 3 zákona o DPH je plátce povinen při
propuštění zboží do celního režimu volný oběh, aktivní zušlechťovací styk v systému navracení a
dočasné použití s částečným osvobozením od dovozního cla přiznat daň v daňovém přiznání za zdaňovací
období, ve kterém bylo zboží do příslušného režimu propuštěno. Daň při dovozu plátce přiznává v ř. 7
nebo 8 přiznání k DPH. V kontrolním hlášení se údaje o dovozu zboží nadále nevykazují.
Podle § 33 zákona o DPH, který se novelou
zákona nemění, je daňovým dokladem při dovozu zboží do tuzemska obecně rozhodnutí celního úřadu o
propuštění zboží do celního režimu, ve kterém vzniká povinnost přiznat nebo zaplatit daň. Daňovým
dokladem při dovozu zboží do tuzemska může být i jiné rozhodnutí o vyměřené dani vydané celním
orgánem, pokud je daň zaplacena například platebním výměrem vystaveným celním úřadem v případě
zjištění nezákonného dovozu. Podle § 33 odst. 2 zákona o
DPH je daňovým dokladem při vrácení zboží zpět do tuzemska také rozhodnutí o vyměřené dani
vydané celním úřadem, opět za předpokladu, že je daň zaplacena.
Základem daně při dovozu zboží je obecně podle
§ 38 odst. 1 zákona o DPH součet základu pro
vyměření cla, včetně cla, dávek a poplatků splatných z důvodu dovozu zboží a případné spotřební daně
a dále vedlejších výdajů, které jsou vynaloženy při přepravě až do prvního místa určení v tuzemsku,
pokud již nebyly zahrnuty do základu daně při výpočtu cla. Prvním místem určení, které je klíčovým
pojmem pro stanovení základu daně při dovozu, je pro účely DPH místo uvedené v přepravním dokladu,
na jehož základě je zboží dováženo do dovážejícího členského státu. Pokud toto místo není v
přepravním dokladu uvedeno, považuje se za první místo určení první přeložení tohoto zboží v
dovážejícím členském státě, tj. v tuzemsku.
V dosavadním znění § 38 odst. 3 zákona o
DPH je stanoven základ daně při vrácení nebo propuštění zboží, které bylo dovezeno nebo
umístěno do svobodného skladu nebo svobodného pásma. Novelou
zákona o DPH se opět v návaznosti na nový
celní zákon dosavadní
§ 38 odst. 3 zákona o DPH zrušuje v souvislosti
se zrušením veškerých výjimek pro uplatňování DPH u svobodných pásem a svobodných skladů.
Vývoz zboží
Vývozem zboží se pro účely DPH obecně rozumí podle
§ 66 odst. 1 zákona o DPH výstup zboží z území
Evropské unie na území třetí země. Vyvážené zboží musí být přitom podle dosavadního znění
zákona o DPH prokazatelně propuštěno do celního režimu
vývoz, pasivní zušlechťovací styk nebo vnější tranzit, nebo propuštění do celně schváleného určení
zpětný vývoz zboží z celního území Evropského společenství podle nařízení Rady č. 2913/92, kterým se
vydává celní
kodex
Společenství. Dodání zboží z tuzemska, spojené s vývozem zboží, je za splnění
stanovených podmínek osvobozeno od daně s nárokem na odpočet daně.Za vývoz zboží se pro účely DPH podle druhé věty uvedené v
§ 66 odst. 1 dosavadního znění
zákona o DPH považovalo také umístění nebo dodání
zboží do svobodného pásma nebo svobodného skladu v tuzemsku. Podle navazujícího
§ 66 odst. 3 zákona o DPH bylo umístění nebo
dodání zboží do svobodného pásma nebo svobodného skladu v tuzemsku osvobozeno od daně s nárokem na
odpočet daně stejně jako vývoz zboží do třetích zemí. Novelou
zákona o DPH ve vazbě na nový
celní zákon se jak druhá věta v
§ 66 odst. 1 zákona o DPH, tak
§ 66 odst. 3 zákona o DPH zrušuje, a tím se i
prakticky ruší dosavadní osvobození od daně pro umístění či dodání zboží do svobodného pásma. Toto
dodání zboží tedy je po novelizaci zákona o DPH
standardním zdanitelným plněním v tuzemsku.
Při dodání zboží do třetí země se za den uskutečnění plnění považuje den výstupu zboží z
území EU potvrzený celním úřadem. Nadále je dodání zboží na území třetí země povinen plátce prokázat
daňovým dokladem podle § 33a písm. a) zákona o
DPH. Není-li výstup zboží z území Evropského společenství potvrzen celním úřadem na daňovém
dokladu, může plátce prokázat výstup zboží jinými důkazními prostředky, například přepravními
doklady, dodacími listy nebo dovozním celním prohlášením, z něhož vyplývá, že zboží bylo propuštěno
do volného oběhu ve třetí zemi. Při dodání zboží do třetí země se za den uskutečnění plnění považuje
den výstupu zboží z území EU potvrzený celním úřadem. Prakticky to tedy znamená, že plátce vykazuje
osvobození od daně při vývozu zboží ve vazbě na den výstupu vyváženého zboží z území EU do třetí
země a nevykazuje úplaty přijaté před tímto dnem k datu jejich přijetí.
Při stanovení hodnoty plnění osvobozených od daně s nárokem na odpočet daně se postupuje,
jak vyplývá z § 63 odst. 2 zákona o DPH, podle
§ 36 zákona o DPH. Z této úpravy v případě vývozu
zboží vyplývá, že se v daňovém přiznání v řádku 22 vykazuje tzv. fakturovaná hodnota a nikoliv
statistická hodnota podle rozhodnutí celního úřadu o vývozu zboží do třetí země. V případě, že je
fakturovaná hodnota stanovena v cizí měně, je třeba ji pro uvedení do daňového přiznání přepočítat
na českou měnu. Nepoužije se přitom kurz podle celních předpisů, ale postupuje se podle
§ 4 odst. 5 zákona o DPH, podle něhož se pro
přepočet cizí měny na české koruny použije kurz devizového trhu vyhlášený Českou národní bankou,
platný pro osobu provádějící přepočet ke dni vzniku povinnosti přiznat osvobození od daně, případně
poslední směnný kurz zveřejněný Evropskou centrální bankou.
Podle dosavadního § 66 odst. 5 zákona o
DPH se při dodání či umístění zboží do svobodného skladu nebo svobodného pásma za den
uskutečnění plnění považoval den umístění zboží potvrzený celním úřadem na rozhodnutí o umístění
zboží ve svobodném skladu nebo svobodném pásmu. Umístění nebo dodání zboží do svobodného skladu nebo
svobodného pásma byl plátce povinen prokázat daňovým dokladem podle
§ 33a písm. b) zákona o DPH. Novelou
zákona o DPH se v návaznosti na nový
celní zákon dosavadní
§ 66 odst. 5 zákona o DPH zrušuje v souvislosti
se zrušením veškerých výjimek pro uplatňování DPH u svobodných pásem a svobodných skladů.
Daňovým dokladem při vývozu zboží do třetí země bylo podle dosavadního
§ 33a písm. a) zákona o DPH rozhodnutí celního
úřadu o vývozu zboží do třetí země, kterým byl celním úřadem potvrzen výstup zboží z území EU.
Bylo-li zboží umístěno ve svobodném pásmu nebo svobodném skladu nacházejícím se v tuzemsku, daňovým
dokladem bylo podle § 33a písm. b) zákona o
DPH písemné rozhodnutí celního úřadu o umístění zboží do svobodného pásma nebo svobodného
skladu v tuzemsku. Novelou zákona o DPH je provedena
změna ve vymezení daňového dokladu při vývozu zboží do třetí země. Nově je za daňový doklad při
vývozu zboží považován daňový doklad vystavený podle §
28 odst. 1 písm. a) zákona o DPH, tj. prakticky faktura, kterou vystaví prodávající
kupujícímu. Rozhodnutí celního úřadu o vývozu zboží do třetí země se nově pokládá za důkazní
prostředek při prokazování výstupu zboží z území EU. V návaznosti na zrušení osvobození od daně pro
svobodná pásma a skutečnost, že celní
kodex
EU již pojem "svobodný sklad" neupravuje, se novelou
zákona bez náhrady zrušuje dosavadní písmeno b) v § 33a
zákona o DPH.Dodání zboží a poskytnutí služby ve svobodném pásmu
Podle 68 odst. 15 dosavadního znění
zákona o DPH bylo od daně s nárokem na odpočet daně
osvobozeno dodání zboží umístěného ve svobodném skladu nebo ve svobodném pásmu a také poskytnutí
služeb vztahujících se ke zboží umístěnému ve svobodném skladu nebo ve svobodném pásmu, například
skladování nebo jiná manipulace se zbožím. Novelou zákona o
DPH se tento odstavec zrušuje a znamená to, že po účinnosti této novely je dodání zboží
umístěného ve svobodném pásmu standardním zdanitelným plněním v tuzemsku v příslušné sazbě daně.
Stejně tak se zrušuje osvobození od daně při poskytnutí služeb vztahujících se ke zboží umístěnému
ve svobodném pásmu, po novelizaci se jedná také o standardní zdanitelné plnění, u něhož se stanoví
místo plnění podle § 9 odst. 1 zákona o DPH, tj.
podle sídla příjemce služby, který je osobou povinnou k dani.
Kontrolní hlášení
Od 1. 1. 2016 byla zavedena povinnost předkládat kontrolní hlášení. Tato povinnost platí
pro plátce, který uskutečnil zdanitelné plnění s místem plnění v tuzemsku, nebo přijal úplatu přede
dnem uskutečnění tohoto plnění, nebo který přijal zdanitelné plnění s místem plnění v tuzemsku, nebo
poskytl úplatu přede dnem uskutečnění tohoto plnění, nebo který uskutečnil nebo přijal plnění ve
zvláštním režimu pro investiční zlato. Plátce je povinen v kontrolním hlášení uvést předepsané údaje
o přijatých a uskutečněných plněních, jejichž struktura vyplývá prakticky ze vzoru tiskopisu
kontrolního hlášení. Plátce, který je právnickou osobou, a to bez ohledu na délku zdaňovacího
období, je povinen kontrolní hlášení podat za kalendářní měsíc, a to do 25 dnů po jeho skončení.
Plátce, který je fyzickou osobou, podává kontrolní hlášení měsíčně nebo čtvrtletně, a to ve lhůtě
pro podání daňového přiznání. Uvedené lhůty nelze prodloužit.
V souladu s pravidly, která vyplývají z daňového
řádu, může podle § 101f odst. 1 zákona o
DPH plátce před uplynutím lhůty k podání kontrolního hlášení nahradit kontrolní hlášení,
které již podal, opravným kontrolním hlášením. Po podání tohoto opravného hlášení se již k
předchozímu kontrolnímu hlášení nepřihlíží. Pokud plátce po uplynutí lhůty k podání kontrolního
hlášení zjistí, že v tomto kontrolním hlášení uvedl nesprávné nebo neúplné údaje, je povinen do 5
pracovních dnů ode dne zjištění nesprávných nebo neúplných údajů podat následné kontrolní hlášení,
ve kterém tyto nedostatky napraví, jak vyplývá z §
101f odst. 2 zákona o DPH.
V § 101g zákona o DPH je upraven postup
při nesplnění povinnosti související s kontrolním hlášením. Nepodá-li plátce ve stanovené lhůtě
kontrolní hlášení, správce daně ho vyzve k jeho podání v náhradní lhůtě. Údaje uvedené v kontrolním
hlášení správce daně posoudí, případně prověří, a v případě pochybností o jejich správnosti nebo
úplnosti může vyzvat plátce, aby údaje změnil nebo doplnil, případně původní údaje potvrdil. Plátce
je v návaznosti na to povinen do 5 kalendářních dnů od oznámení výzvy nesprávné nebo neúplné údaje
změnit nebo doplnit, případně původní údaje potvrdit, a to prostřednictvím následného kontrolního
hlášení. Délka této lhůty se stala předmětem kritiky, a proto Ministerstvo financí navrhlo v novele
zákona, aby tato lhůta činila 5 pracovních dnů, tj. do běhu této lhůty se tedy po novelizaci nebudou
oproti dosavadní právní úpravě zahrnovat soboty, neděle a svátky. Výzvu související s kontrolním
hlášením doručuje správce daně nadále elektronicky do datové schránky nebo na e-mailovou adresu
uvedenou plátcem na titulní straně kontrolního hlášení.
Sankce za porušení povinností souvisejících s kontrolními hlášeními stanovené v
§ 101h zákona o DPH jsou poměrně tvrdé. Podle
§ 101h odst. 1 zákona o DPH vzniká plátci
povinnost uhradit pokutu ve výši:
a)
1 000 Kč, pokud jej dodatečně podá (po stanovené lhůtě) bez vyzvání správce
daně,
b)
10 000 Kč, pokud jej podá v náhradní lhůtě poté, co jej správce daně
vyzval,
c)
30 000 Kč, pokud nepodá následné kontrolní hlášení podle výzvy správce daně ke změně,
doplnění či potvrzení údajů uvedených v podaném kontrolním hlášení, nebo
d)
50 000 Kč, pokud nepodá řádné kontrolní hlášení nebo ho nepodá ani v náhradní lhůtě
stanovené správcem daně.
Novelou zákona o DPH bylo schváleno
vyloučení vzniku pokuty za nepodání kontrolního hlášení. Povinnost uhradit pokutu podle
§ 101h odst. 1 písm. a) zákona o DPH na
základě této novelizace nevznikne, pokud v daném kalendářním roce nedojde u plátce k jinému prodlení
při podání kontrolního hlášení. Dále bylo schváleno, že plátce může požádat správce daně o prominutí
sankcí podle § 101h odst. 1 písm. b až d) zákona o
DPH, což podle dosavadního znění zákona o DPH
nebylo možné. Prominutí či snížení těchto pokut bude na správní úvaze správce daně.
Změna místní příslušnosti
Podle dosavadního znění § 93a odst. 2 zákona
o DPH byl pro osoby povinné k dani, které nemají sídlo ani provozovnu v tuzemsku místně
příslušným správcem daně Finanční úřad pro hl. m. Prahu. Novelou zákona byla s účinností od 1. 8.
2016 změněna pro tyto osoby místní příslušnost k Finančnímu úřadu pro Moravskoslezský kraj se sídlem
v Ostravě. Jedná se přitom celkem o cca 3 700 subjektů. Podle navazujícího přechodného ustanovení
dojde fakticky ke změně místní příslušnosti až okamžikem, který uvede původní správce daně (Finanční
úřad pro hl. m. Prahu) v rozhodnutí. Toto rozhodnutí musí být podle tohoto přechodného ustanovení
vydáno do 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, a to ve vazbě na ustanovení
§ 131 odst. 1 daňového řádu.
Tato změna místní příslušnosti je Ministerstvem financí odůvodňována tím, že kapacitní
možnosti Finančního úřadu pro hl. m. Prahu dlouhodobě neodpovídají počtu spravovaných daňových
subjektů. Osoby neusazené v tuzemsku nejsou přitom vázány k územní působnosti v Praze, a proto se
Ministerstvo financí domnívá, že přidělení jejich místní příslušnosti k tomuto finančnímu úřadu je
nesystémové a kontraproduktivní. Tímto krokem dojde podle názoru Ministerstva financí k dílčí
optimalizaci činností, které byly nakumulovány na Finanční úřad pro hl. m. Prahu v minulých letech,
a jejich převedením do vybraných regionů bude zabezpečen optimální výkon správy daní.