Jak nastavit vnitřní kontrolní systém VZ - veřejní zadavatelé, 4. část

Vydáno: 18 minut čtení

Vnitřní kontrolní systém veřejných zakázek (dále také „VZ“) je jedním za základních prvků řádné správy subjektů veřejné správy. Zákon č. 320/2001 Sb. , o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZFK“), ho daným subjektům (z pohledu zákona č. 137/2006 Sb. , o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů [dále jen „ZVZ“]) veřejným zadavatelům ukládá zavést a udržovat. Nyní navazujeme na předchozí část příspěvku v časopise UNES č. 10/2013.

Jak nastavit vnitřní kontrolní systém VZ - veřejní zadavatelé IV. část
Mgr.
Pavel
Bláha
 
Hodnocení rizik v procesu VZ
Rizika obecně (a v procesu VZ nevyjímaje) se hodnotí podle 2 veličin:
-
První z nich je pravděpodobnost (jak často se může vyskytnout nebo opakovat). Hodnotitelé by měli příslušné riziko prozkoumat z toho ohledu, jak často respektive s jakou mírou opakovanosti se v posuzovaném procesu vyskytuje.
-
Druhou veličinou, která se v procesu hodnocení rizik využívá, je možný dopad příslušného rizika. V praxi jde o vyjádření velikosti a míry hrozby, která neošetřením uvedeného rizika v posuzovaném procesu nebo jeho jednotlivé fázi zadavateli veřejné zakázky hrozí. Většinou, pokud je možné hrozbu finančně kvantifikovat, bývá vyjádřena možnou škodou vyjádřenou v penězích. Pro finanční vyjádření míry dopadu na zadavatele veřejné zakázky lze jako vodítko využít ustanovení § 120 ZVZ, které popisuje správní delikty zadavatelů. Jde tedy o popis obsahu správního deliktu, kterého se zadavatel svým jednáním může v procesu veřejné zakázky dopustit. Zároveň jsou vyjmenovaná porušení zákona „oceněna“ i rozpětím a výší možné pokuty ze strany úřadu dohledu. Kromě taxativně vymezených pokut za porušení ZVZ může pro určení míry dopadu zadavatel využít i konkrétní údaje o uložených sankcích, které nalezne na webových stránkách ÚOHS1) http://www.uohs.cz/cs/ verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/3.html. Výše uvedená kritéria jsou pro zadavatele vodítkem pro určení předpokládaného dopadu posuzovaného rizika veřejných zakázek.
-
Dopad rizika může být vyjádřen i nefinančním způsobem. Například v procesu veřejných zakázek se může jednat o ztrátu veřejného kreditu zadavatele veřejné zakázky.
-
To, jaká zadavatel zvolí pro hodnoty pravděpodobnosti a dopadu kritéria (vyjádření), je jen na něm samotném. Praxe ukazuje, že by neměl volit žádná složitá hodnotící kritéria, ale taková, která jsou všem hodnotitelům jednoznačně známá a pochopitelná. Například může jít o známkování „jako ve škole“. Zdá se to být triviální přístup, ale např. společnost Volkswagen ve všech svých výrobních provozech využívá pro vyjádření možných rizik barev semaforu. Svítí-li červená, nesmí být v práci pokračováno, protože hrozí riziko škody na vyráběném autě nebo jeho komponentu. Pro příklad by bylo možná využít školního hodnocení takto:
 Ohodnotit dopad a pravděpodobnost rizik dle rozsahu následující stupnice:   I-----------I------------------------I-----------------------------------------I I Hodnocení I      Dopad rizika      I     Pravděpodobnost výskytu rizika      I I-----------I------------------------I-----------------------------------------I I     1     I Zvládaný, rizika téměř I Téměř nemožná (nevyskytující se) do 5%  I I           I neznatelná             I                                         I I-----------I------------------------I-----------------------------------------I I     2     I Drobný                 I Výjimečně možná 5-40%                   I I-----------I------------------------I-----------------------------------------I I     3     I Významný               I Možná 40-60%                            I I-----------I------------------------I-----------------------------------------I I     4     I Velmi významný         I Pravděpodobná 60-80%                    I I-----------I------------------------I-----------------------------------------I I     5     I Nepřijatelný           I Hraničící s jistotou nad 80%            I I------------------------------------------------------------------------------I I Hodnotiteli rizik v procesu veřejných zakázek by měli být zaměstnanci        I I zadavatele zapojení do procesu VZ. Konkrétní hodnocení je vysloveně          I I individuální pohled každého z hodnotitelů na hodnoty jednotlivých rizik. Z   I I hodnocení jednotlivých položek hodnotiteli se vypočítá průměr, který se      I I zaznamená do celkové tabulky.                                                I I------------------------------------------------------------------------------I
- Vynásobením uvedených hodnot pravděpodobnosti a rizika lze získat tzv. celkovou hodnotu daného rizika (viz tabulka dále).
 I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Identifikovaná a analyzovaná I Pravděpodobnost I Dopad I  Celkové  I       Poznámky       I I         možná rizika         I                 I       I hodnocení I                      I I                              I                 I       I  rizika   I                      I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Riziko neporovnání předmětu  I        5        I   5   I    25     I Jedná se o jedno z   I I VZ s cíli a záměry veřejné   I                 I       I           I nejzávažnějších      I I správy a tím nedosažení      I                 I       I           I rizik, že            I I předpokládaných cílů VZ.     I                 I       I           I prostřednictvím VZ   I I Riziko neprovedení analýz    I                 I       I           I nebude dosaženo      I I potřebnosti, přesné          I                 I       I           I plnění v souladu s   I I specifikace předmětu VZ a    I                 I       I           I cíli a záměry        I I jeho podmínek + +            I                 I       I           I subjektu veřejné     I I neprovedení součtu spolu     I                 I       I           I správy.              I I souvisejících plnění v rámci I                 I       I           I                      I I účetního období, a v         I                 I       I           I                      I I důsledku toho riziko         I                 I       I           I                      I I porušení ZVZ v části zákazu  I                 I       I           I                      I I záměrně dělit VZ.            I                 I       I           I                      I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Riziko nesplnění povinnosti  I        2        I   5   I    10     I Možnost, že se       I I zveřejnit předběžné oznámení I                 I       I           I zadavatel dopustí    I I o VZ - viz hrozba správního  I                 I       I           I správního deliktu.   I I deliktu dle § 120 odst. 1    I                 I       I           I                      I I písm. b) ZVZ.                I                 I       I           I                      I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Rizika:                      I        5        I   5   I    25     I Jedná se o jedno z   I I - Neujasněnost předmětu a    I                 I       I           I nejzávažnějších      I I   podmínek VZ.               I                 I       I           I rizik, že            I I - Odlišnosti ZD od           I                 I       I           I prostřednictvím VZ   I I   příslušných předpisů,      I                 I       I           I nebude dosaženo      I I   norem, metodiky EU,        I                 I       I           I plnění v souladu s   I I   závazných ukazatelů,       I                 I       I           I cíli a záměry        I I   podmínek 
dotace
... I I I I subjektu veřejné I I - Porušení zásady rovného I I I I správy. I I zacházení v tom smyslu, že I I I I Zároveň může dojít k I I předmět a podmínky VZ jsou I I I I porušení zásad § 6 I I popsány zvýhodňujícím I I I I odst. 1 ZVZ. Může I I způsobem pro některého z I I I I dojít i ke spáchání I I dodavatelů. I I I I správního deliktu I I - Diskriminační stanovení I I I I zadavatelem. I I předmětu a podmínek I I I I I I předmětu VZ. I I I I I I - Porušení zásady I I I I I I transparentnosti v tom I I I I I I smyslu, že předmět, I I I I I I podmínky předmětu VZ a I I I I I I kvalifikační kritéria jsou I I I I I I popsána nejasně a natolik I I I I I I volně, že každý z I I I I I I případných uchazečů si je I I I I I I může vykládat jiným I I I I I I způsobem. I I I I I I - Přílišné odkazy na další I I I I I I normy, metodiky a I I I I I I směrnice, takže není I I I I I I jasné, jaké požadavky mají I I I I I I dodavatelé splnit. I I I I I I - Neúplná dokumentace k VZ. I I I I I I - V zadávací dokumentaci I I I I I I chybí jasný a přesný popis I I I I I I způsobu hodnocení nabídek. I I I I I I - Zadávací dokumentace a I I I I I I podmínky odkazují na názvy I I I I I I dodavatelů, výrobků a I I I I I I služeb, aniž je to I I I I I I odůvodněno předmětem VZ. I I I I I I - Stanovení hodnotících I I I I I I kritérií, která se I I I I I I nevztahují k předmětu VZ. I I I I I I - ZD nezveřejněna na profilu I I I I I I zadavatele... I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Diskriminační stanovení I 3 I 5 I 15 I Může dojít k I I požadavků zadavatele na I I I I porušení zásad § 6 I I kvalifikaci dodavatelů. I I I I odst. 1 ZVZ. I I Požadavky zadavatele na I I I I I I kvalifikaci dodavatelů I I I I I I nezveřejněny na profilu I I I I I I zadavatele. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Chyby zadavatele v oznámení I 2 I 4 I 8 I Může dojít i ke I I o VZ. I I I I spáchání správního I I I I I I deliktu zadavatelem. I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Odůvodnění nezveřejněno nebo I 3 I 5 I 15 I Může dojít i ke I I nezveřejněno v příslušné I I I I spáchání správního I I lhůtě na profilu zadavatele. I I I I deliktu zadavatelem. I I Odůvodnění není provedeno v I I I I I I rozsahu, jak požaduje I I I I I I prováděcí vyhláška č. I I I I I I 232/2012 Sb. 2) I I I I I I Odůvodnění je obecné a je v I I I I I I rozporu se zněním zadávací I I I I I I dokumentace. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Požadavky na kvalifikaci I 4 I 5 I 15 I Může dojít i ke I I dodavatelů nebo nezveřejněny I I I I spáchání správního I I v příslušné lhůtě na profilu I I I I deliktu zadavatelem. I I zadavatele. I I I I I I Požadavky na kvalifikaci I I I I I I dodavatelů nejsou I I I I I I specifikovány v rozsahu, jak I I I I I I požaduje prováděcí vyhláška I I I I I I č. 232/2012 Sb. I I I I I I Požadavky na kvalifikaci I I I I I I dodavatelů jsou obecné a I I I I I I jsou v rozporu se zněním I I I I I I zadávací dokumentace (část I I I I I I kvalifikace dodavatelů). I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Nesprávně stanovené lhůty v I 2 I 5 I 10 I Může dojít i ke I I rozporu s ust. ZVZ § 39a. I I I I spáchání správního I I Riziko neprodloužení lhůty I I I I deliktu zadavatelem. I I přiměřeně obsahu dodatečných I I I I I I informací zadavatele. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Rizika diskriminačního a I 4 I 5 I 20 I Může dojít k I I netransparentního přístupu I I I I porušení zásad § 6 I I zadavatele k dodavatelům I I I I odst. 1 ZVZ. I I spočívající např. v: I I I I I I - umožnění prohlídky místa I I I I I I plnění odděleně I I I I I I jednotlivým uchazečům, I I I I I I - poskytnutí preferovaných I I I I I I informací některému z I I I I I I uchazečů, I I I I I I - nezveřejnění dotazů I I I I I I uchazečů k VZ a odpovědí I I I I I I zadavatele na tyto dotazy. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Zadavatel nezajistí řádné I 2 I 5 I 10 I Může dojít i ke I I převzetí nabídek. Riziko I I I I spáchání správního I I otevření obálky s nabídkou I I I I deliktu zadavatelem. I I před řádným termínem pro I I I I I I otevírání obálek. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Nesprávné určení termínu pro I 3 I 5 I 15 I Může dojít i ke I I otevírání obálek (není I I I I spáchání správního I I dodržen požadavek na jejich I I I I deliktu zadavatelem. I I otevření ihned po skončení I I I I Může dojít k I I lhůty pro podání nabídek) a I I I I porušení zásad § 6 I I jeho nesprávné oznámení I I I I odst. 1 ZVZ. I I potencionálním dodavatelům. I I I I I I Dostatečně nepřipravená I I I I I I komise pro otevírání obálek. I I I I I I Nezvládnuté organizační I I I I I I provedení průběhu otevírání I I I I I I obálek. I I I I I I Znemožnění účasti a I I I I I I zúčastnit se procesu I I I I I I otevírání obálek. I I I I I I Neumožnění uchazečům I I I I I I nahlédnout do protokolu, I I I I I I činit si z něj opisy a I I I I I I výpisy. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Nesprávné posouzení úplnosti I 3 I 5 I 15 I Může dojít k I I nabídek, a v důsledku toho I I I I porušení zásad § 6 I I diskriminační jednání I I I I odst. 1 ZVZ. I I zadavatele k některému z I I I I I I uchazečů. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Nezveřejněny údaje o I 2 I 4 I 8 I Může dojít k I I nabídkách, jež jsou I I I I porušení zásad § 6 I I požadovány ZVZ v rozsahu § I I I I odst. 1 ZVZ. I I 71 odst. 10 ZVZ. I I I I I I Neúplný a nesprávný protokol I I I I I I o otevírání obálek. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Nesprávné posouzení I 4 I 5 I 20 I Může dojít k I I kvalifikace dodavatelů, a v I I I I porušení zásad § 6 I I důsledku toho diskriminační I I I I odst. 1 ZVZ. I I jednání zadavatele k I I I I I I některému z uchazečů. I I I I I I Neúplný a nesprávný protokol I I I I I I o posouzení kvalifikace I I I I I I dodavatelů. I I I I I I Neumožnění uchazečům I I I I I I nahlédnout do protokolu, I I I I I I činit si z něj opisy a I I I I I I výpisy. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Nesprávné posouzení nabídek I 4 I 5 I 20 I Může dojít i ke I I dodavatelů, a v důsledku I I I I spáchání správního I I toho diskriminační jednání I I I I deliktu zadavatelem. I I zadavatele k některému z I I I I I I uchazečů. I I I I I I Nesprávné nebo neúplné I I I I I I posouzení přijatelnosti I I I I I I nabídek. I I I I I I Nesprávné postupy komise v I I I I I I případě neoprávněně nízké I I I I I I nabídkové ceny některého z I I I I I I uchazečů. I I I I I I Neúplný a nesprávný protokol I I I I I I o posouzení nabídek. I I I I I I Neumožnění uchazečům I I I I I I nahlédnout do protokolu, I I I I I I činit si z něj opisy a I I I I I I výpisy. I I I I I I Může dojít k porušení zásad I I I I I I § 6 odst. 1 ZVZ. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Nesprávné posouzení nabídek I 4 I 5 I 20 I Může dojít k I I dodavatelů dle hodnotících I I I I porušení zásad § 6 I I kritérií, a v důsledku toho I I I I odst. 1 ZVZ. I I diskriminační jednání I I I I Může dojít i ke I I zadavatele k některému z I I I I spáchání správního I I uchazečů. I I I I deliktu zadavatelem. I I Komise si upraví hodnotící I I I I I I kritéria, jejich váhu I I I I I I nebo způsob hodnocení. I I I I I I Početní chyby při číselném I I I I I I vyjádření hodnocení I I I I I I nabídek. I I I I I I Chyby při přepisu výsledků I I I I I I hodnocení do závěrečné I I I I I I tabulky, a v důsledku toho I I I I I I změny v pořadí nabídek. I I I I I I Neúplný a nesprávný protokol I I I I I I o hodnocení nabídek. I I I I I I Neumožnění uchazečům I I I I I I nahlédnout do protokolu, I I I I I I činit si z něj opisy a I I I I I I výpisy. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Proveden výběr v rozporu se I 2 I 5 I 10 I Může dojít i ke I I závěry hodnotící komise o I I I I spáchání správního I I výběru nejvhodnější nabídky. I I I I deliktu zadavatelem. I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Oznámení vykazuje vady I 2 I 4 I 8 I Může dojít k I I oproti požadavkům ZVZ. I I I I porušení zásad § 6 I I Nezasláno všem dotčeným I I I I odst. 1 ZVZ. I I uchazečům nebo jeho I I I I I I nezaslání ve lhůtách. I I I I I I V oznámení chybí poučení pro I I I I I I uchazeče. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Nedodržení lhůt. I 2 I 5 I 10 I Může dojít i ke I I Nesprávné vypořádání se s I I I I spáchání správního I I námitkami uchazeče v rozporu I I I I deliktu zadavatelem. I I s ustanovením § 111 ZVZ. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Smlouva uzavřena v rozporu s I 4 I 5 I 20 I Může dojít i ke I I návrhem smlouvy vítězného I I I I spáchání správního I I uchazeče. I I I I deliktu zadavatelem. I I Smlouva uzavřena v rozporu I I I I I I se lhůtami, které stanoví I I I I I I ZVZ. I I I I I I Ve formě smluvních dodatků I I I I I I se mění základní podmínky I I I I I I plnění. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Porušení podmínek § 147a ZVZ I 3 I 5 I 15 I Může dojít k I I a nezveřejnění příslušných I I I I porušení zásad § 6 I I dokumentů a zprávy I I I I odst. 1 ZVZ. I I zadavatele dle § 85 ve I I I I I I stanovených lhůtách. I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Nezveřejnění oznámení o I 2 I 5 I 10 I Může dojít k I I zadání VZ ve lhůtách a I I I I porušení zásad § 6 I I způsobem, jak stanoví ZVZ. I I I I odst. 1 ZVZ. I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Neúplná dokumentace k VZ a o I 3 I 5 I 15 I Může dojít i ke I I úkonech zadavatele v procesu I I I I spáchání správního I I VZ. Neuchovávání dokumentace I I I I deliktu zadavatelem. I I po celou archivační lhůtu I I I I I I stanovenou ZVZ nebo předpisy I I I I I I EU (pro prostředky EU). I I I I I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I I Plnění nebylo dodáno v I 5 I 5 I 25 I Vůbec nejzávažnější I I požadovaném množství, čase I I I I riziko, protože I I nebo kvalitě. I I I I zadání a průběh VZ I I I I I I nenaplnil původní I I I I I I záměr. I I------------------------------I-----------------I-------I-----------I----------------------I
Pokračování v příštím vydání časopisu UNES.
1) Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
2) vyhláška č. 232/2012 Sb., o podrobnostech rozsahu odůvodnění účelnosti veřejné zakázky a odůvodnění veřejné zakázky