Proces provádění veřejnosprávních kontrol v podmínkách ÚSC - III.
část
JUDr.
Petr
Pospíšil
LL.
M.
Ing.
Blanka
Štefanková
Ing.
Ivana
Durczoková
(Krajský
úřad Moravskoslezského kraje)
1. Úvodem
V předchozích dvou článcích věnovaných procesu provádění veřejnosprávních
kontrol jsme se zabývali zejména právními základy a obecnými záležitostmi, procesními pravidly a
dokumentací veřejnosprávních kontrol.
V tomto závěrečném článku naší série postihneme velmi diskutovanou
problematiku porušení rozpočtové kázně, bezprostředně navazující na veřejnosprávní kontrolu, která v
nedávné době prošla mnoha významnými změnami.1) V současné době je
projednávána v zákonodárném procesu další novela zákona č.
250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č.
250/2000 Sb.“), která se mimo jiné také částečně
dotýká porušení rozpočtové kázně. I o těchto změnách v dalším textu podáme informace s tím, že na
konečný výsledek podoby novely zákona si budeme muset počkat až po skončení legislativního procesu a
zveřejnění přijaté novely zákona.
V procesu porušení rozpočtové kázně je důležité uvědomit si nejen změny
obsažené v novelizacích zákona, ale také rozdíl v procesních postupech, které se používají u
porušení rozpočtové kázně při hospodaření s prostředky státního rozpočtu a u porušení rozpočtové
kázně při hospodaření s prostředky územních samosprávných celků. V textu se těchto rozdílů dotkneme
z důvodu srovnání zejména tehdy, když územní samosprávný celek stojí na straně kontrolované osoby.
2. Porušení rozpočtové kázně příjemci veřejné finanční
podpory
a) Co je porušením rozpočtové kázně?
Porušením rozpočtové kázně je podle ust.
§ 22 zákona č. 250/2000 Sb. každé neoprávněné
použití nebo zadržení peněžních prostředků z rozpočtu ÚSC. Neoprávněným použitím je každé použití v
rozporu se zákonem, smlouvou nebo rozhodnutím, kterým byly peněžní prostředky poskytnuty. Dalším
případem neoprávněného použití je také situace, kdy nelze prokázat, jak byly peněžní prostředky
použity.
Při aplikaci této zákonné definice je především nutno uvědomit si, jakým
způsobem byly příjemcům prostředky poskytnuty. Orgánem ÚSC, který rozhoduje o poskytnutí veřejné
finanční podpory2) je zastupitelstvo obce (resp. rada obce),
zastupitelstvo kraje (resp. rada kraje) a výbor regionální rady regionu soudržnosti. Poskytnutí
veřejné finanční podpory je většinou vázáno na splnění podmínek, které jsou uvedeny v rozhodnutích
(usneseních) příslušných orgánů ÚSC.3) Samotné poskytnutí peněžních
prostředků příjemcům je vhodné uskutečnit až po uzavření smluvního vztahu mezi ÚSC a příjemcem. Ve
smlouvě by měly být zásadně uvedeny veškeré podmínky, které je příjemce peněžních prostředků povinen
splnit. Je to především účel, na který jsou peněžní prostředky poskytnuty, termín použití, příp.
povinná publicita, splnění dalších podmínek a termín, do kterého jsou příjemci povinni doložit
splnění podmínek a současně s tím předložit vypořádání přijaté veřejné finanční podpory. Peněžní
prostředky se vyplácejí po uzavření smluvního vztahu, a to buď jednorázově, nebo ve splátkách. Mohou
být také poskytnuty až po splnění účelu
dotace
a všech stanovených podmínek.Pokud jsou již peněžní prostředky vyplaceny a příjemce nesplní jakoukoliv
podmínku, která je stanovena ve smlouvě o poskytnutí veřejné finanční podpory, dojde k porušení
rozpočtové kázně. Znamená to, že k porušení rozpočtové kázně dojde např. i tehdy, jestliže příjemce
splní účel, spotřebuje veškeré prostředky v souladu s účelem, ale proplatí fakturu až po termínu, ve
kterém měly být poskytnuté prostředky spotřebovány. Jak jsme již výše uvedli, jakékoliv porušení
smluvních podmínek, podmínek rozhodnutí a porušení právních předpisů je porušením rozpočtové kázně.
I kdyby bylo ve smlouvě o poskytnutí
dotace
výslovně uvedeno, že určité porušení smlouvy bude
postihnuto sankcí (např. smluvní pokutou v určité výši), je vždy nutno toto porušení podmínek
posuzovat jako porušení rozpočtové kázně podle ust. § 22
zákona č. 250/2000 Sb.
Porušením rozpočtové kázně je přitom nejen porušení smluvních podmínek
spočívajících v samotném použití peněžních prostředků, ale také porušení podmínek nefinančního
charakteru.4)
Jestliže je např. ve smlouvě stanovena podmínka, že příjemce profinancuje z
veřejné finanční podpory 60 % celkových nákladů na stanovený účel s tím, že je povinen dofinancovat
z vlastních zdrojů zbývajících 40 % nákladů, musí tento poměr dodržet. V opačném případě nedodržel
stanovenou podmínku, byť by spotřeboval celou podporu a dopustil se porušení rozpočtové kázně.
Zadržením peněžních prostředků se rozumí nevrácení poskytnutých peněžních
prostředků ve stanoveném termínu. Tento případ může nastat například tehdy, když se při vyúčtování
peněžních prostředků prokáže, že část přijatých prostředků není použita a příjemce je povinen tuto
určitou část vrátit poskytovateli, který stanoví termín, do kterého mu musí být vratka připsána na
účet. Pokud je vratka připsána po tomto termínu, dochází k zadržení peněžních prostředků a tím k
porušení rozpočtové kázně.
Jak jsme již zmínili v úvodu, prochází v současné době legislativním
procesem novela zákona č. 250/2000 Sb. V rámci této
novely je navrhována změna týkající se neoprávněného použití peněžních prostředků, kdy byla porušena
povinnost stanovená předpisem Evropské unie. V případě vyplácení peněžních prostředků dle předpisů
Evropské unie je aplikován postup vyplácení před splněním účelu a také až následně. K porušení
rozpočtové kázně dochází i tehdy, kdy byla porušena povinnost související s poskytnutím prostředků a
trvá v době, kdy byly poskytnuty peněžní prostředky, a nedostatek nebyl odstraněn. K porušení
rozpočtové kázně nedojde, jestliže příjemce odstraní pochybení do připsání peněžních prostředků na
svůj účet nebo jestliže poskytovatel nevyplatí příslušnou část peněžních prostředků, které byly
neoprávněným výdajem.
b) Okamžik porušení rozpočtové kázně
Okamžikem porušení rozpočtové kázně je
den, kdy došlo k neoprávněnému
čerpání peněžních prostředků,
tzn. den jejich odepsání z peněžního účtu nebo výdej v hotovosti.
Pokud došlo k porušení nefinančních podmínek stanovených ve smlouvě nebo v rozhodnutí, pak okamžikem
porušení rozpočtové kázně je den následující po dni, kdy došlo k porušení povinnosti
(neodevzdání závěrečného vyúčtování, nepředložení průběžných zpráv, nedodání jiných podkladů v
termínu, neuspořádání akce v daném termínu apod.). Na okamžik vzniku porušení rozpočtové kázně nemá
vliv, kdo porušení zjistil, zda poskytovatel (resp. příslušný kontrolní orgán) nebo sám
příjemce.c) Výše odvodu a penále
Podle zákona č. 250/2000 Sb.
je odvod za porušení rozpočtové kázně stanoven ve výši neoprávněně použitých nebo zadržených
prostředků. Znamená to, že
za každé
(jakékoliv) porušení rozpočtové kázně nefinančního charakteru, u něhož nelze stanovit výši
neoprávněně použitých nebo zadržených prostředků, následuje odvod celé částky poskytnuté veřejné
finanční podpory.
V praxi pak reálně dochází k poněkud paradoxním situacím, kdy je stanoven
odvod v plné výši poskytnuté dotace
u věcně diametrálně odlišných porušení rozpočtové kázně. Jako
porušení rozpočtové kázně je u jednoho příjemce klasifikováno nedodržení účelu (např. sportovní
akce, na kterou byla poskytnuta dotace
, se nekonala a místo toho byly prostředky použity na nákup
sportovního vybavení), zatímco u jiného příjemce je porušením rozpočtové kázně nedodržení termínu
odevzdání závěrečného vyúčtování o dva dny, přičemž všechny ostatní podmínky použití dotace
(včetně
účelu) byly splněny. V obou těchto případech je výše odvodu za porušení rozpočtové kázně stanovena
ve výši 100 % poskytnuté dotace
. Stávající právní úprava obsažená v zákoně č.
250/2000 Sb. nicméně skutečně neumožňuje
poskytovatelům stanovit v případě porušení povinnosti nefinančního charakteru odvod v nižší než plné
výši poskytnuté dotace
.5)
V chystané novele zákona č. 250/2000
Sb. je připravována i změna, která by mohla umožnit poskytovatelům již před poskytnutím
peněžní podpory stanovit ve smlouvě (v rozhodnutí), která porušení budou kvalifikována jako méně
závažná a stanovit procentní rozmezí, v jehož rámci bude uložen odvod za porušení rozpočtové kázně.
Další změnou ve stanovení výše odvodu za porušení rozpočtové kázně má být možnost „zkrátit“ částku
veřejné finanční podpory před jejím vyplacením příjemci. Taková situace může nastat tehdy, kdy jsou
peněžní prostředky vypláceny v několika platbách, a před každou platbou je provedena kontrola
předložených dokladů prokazujících použití dle stanovených účelů a podmínek. Pokud jsou zjištěny
nesrovnalosti, mohl by poskytovatel snížit další část poskytovaných peněžních prostředků o částku
předpokládaného odvodu za porušení rozpočtové kázně.
Rozlišení méně závažného porušení rozpočtové kázně se stanovením
výše
odvodu v nižší výši, než je 100 %
je v současné době umožněno v případě veřejné finanční
podpory poskytnuté ze státního rozpočtu, kdy se proces porušení rozpočtové kázně řídí ust.
§ 44 a §
44a zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících
zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů. S tímto postupem se může ÚSC setkat v
případě, kdy obdržel dotaci od státu a je sám na straně kontrolované osoby. Za prodlení s odvodem za
porušení rozpočtové kázně je povinnost zaplatit dotace
,penále
ve výši 1 promile z částky odvodu za
každý den prodlení. Vypočtená částka penále nesmí přesáhnout výši odvodu za porušení rozpočtové
kázně a neukládá se penále, které v jednotlivých případech nepřesáhne 1 000 Kč. Penále se počítá ode
dne, kdy došlo k porušení rozpočtové kázně do dne, kdy byly prostředky odvedeny, tedy odepsány z
účtu příjemce.V praxi se může postupovat tak, že zároveň se stanovením odvodu bude
stanoveno penále do dne, kdy byl vystaven platební výměr a po skutečném zaplacení odvodu bude penále
dopočteno do konečné výše. Může se také stanovit pouze odvod a až po jeho zaplacení by bylo
vypočteno a předepsáno penále.
d) Uložení a vymáhání
Významná změna právní úpravy se v roce 2009 dotkla i procesu ukládání odvodu
za porušení rozpočtové kázně.6) Až do 31. 3. 2009 ukládal odvod za
porušení rozpočtové kázně ten orgán, který poskytl veřejnou finanční podporu, tedy zastupitelstvo
obce (resp. rada obce), zastupitelstvo kraje (resp. rada kraje) a výbor regionální rady regionu
soudržnosti.
Od 1. 4. 2009 o uložení odvodu a penále za porušení rozpočtové kázně
rozhoduje u obcí obecní úřad, u kraje krajský úřad, u regionální rady regionu soudržnosti úřad
regionální rady, a to vždy v samostatné působnosti. Bude záležet na vnitřní organizaci každého
jednotlivého úřadu, jakým způsobem a kdo rozhodne. Znamená to, že organizačním řádem či jiným
vnitřním aktem je svěřena pravomoc konkrétnímu pracovníkovi, aby vydal rozhodnutí o porušení
rozpočtové kázně, tedy vyhotovil platební výměr podle daňového řádu.7)
Vzory platebních výměrů na odvod a penále při porušení rozpočtové kázně předkládáme čtenářům v
přílohách tohoto článku (na str. 34-36). Krajský úřad v přenesené působnosti přezkoumává rozhodnutí
v případě, že je vydáno obecním úřadem, Ministerstvo financí přezkoumává rozhodnutí, které vydal
Magistrát hlavního města Prahy nebo krajský úřad. Rozhodnutí je přitom přezkoumáváno vždy pouze z
hlediska dodržování zákonnosti.
V praxi se osvědčil model, kdy příslušný útvar v rámci úřadu provádí
předběžnou veřejnosprávní kontrolu, tedy připraví podklady pro rozhodnutí orgánů obce (kraje) o
poskytnutí veřejné finanční podpory. Po rozhodnutí orgánů obce (kraje) pak stejný útvar úřadu, který
připravil podklady pro rozhodnutí, připraví také smlouvu s příjemcem veřejné finanční podpory. Před
vyplacením, popřípadě v průběhu splátkového vyplácení provádí stále stejný útvar (odbor, oddělení)
průběžnou veřejnosprávní kontrolu. Pokud v rámci této kontroly zjistil podezření na porušení
rozpočtové kázně, předá věc kontrolnímu útvaru, který vykoná následnou veřejnosprávní kontrolu. Z
této kontroly je vyhotoven protokol s konstatováním, že se příjemce dopustil porušení rozpočtové
kázně. Po splnění všech náležitých procesních úkonů (námitkování) je tento protokol předán útvaru,
který je odpovědný za předepsání a vymáhání odvodu za porušení rozpočtové kázně (v kopii je
samozřejmě protokol předán útvaru, který podal podnět).
Platí, že
odvod za porušení rozpočtové kázně a penále je možno uložit do
desíti let od 1. ledna následujícího roku po roce, ve kterém došlo k porušení rozpočtové
kázně.8)
e) Prominutí povinnosti odvodu
Poskytovatel
dotace
může zmírnit sankce za porušení rozpočtové kázně a to z
důvodů hodných zvláštního zřetele. Prominutí nebo částečné prominutí povinnosti odvodu a penále
povoluje ten orgán, který poskytl veřejnou finanční podporu. Tedy zjednodušeně řečeno - ten orgán,
který dotaci poskytl, může za určitých podmínek odvod či penále prominout, i když příjemce stanovené
podmínky nesplnil a porušil rozpočtovou kázeň. Příjemce musí o prominutí požádat písemně.V chystané novele zákona č. 250/2000
Sb. se nově objevuje časové omezení podání žádosti o prominutí tak, že žádost bude možno
podat nejpozději do jednoho roku ode dne nabytí právní moci platebního výměru, kterým byl odvod nebo
penále vyměřen. Lhůta 1 roku přitom nemá běžet ode dne
a)
podání návrhu na obnovu řízení podle zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen „DŘ“), do dne pravomocného skončení obnoveného řízení nebo do dne pravomocného zamítnutí
návrhu na obnovu řízení,
b)
zahájení přezkumného řízení podle DŘ do dne pravomocného skončení
tohoto řízení,
c)
zahájení řízení podle zákona č.
150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších
předpisů, o žalobě proti rozhodnutí správce daně do dne pravomocného skončení tohoto řízení nebo do
dne pravomocného skončení řízení o kasační stížnosti.9)
Vždy bude záležet na rozhodnutí orgánů ÚSC, jak komu a kolik prominou z
povinnosti odvodu a penále. Měla by při tom být zvážena míra závažnosti porušení i vzhledem k tomu,
že povinnost odvodu u porušení nefinančních povinností je vždy v celé částce poskytnuté
dotace
bez
ohledu na to, že nebyl dodržen účel stejně tak, jako když např. nebyl dodržen termín předložení
podkladů pro vyúčtování. Pokud se některá porušení objevují častěji a poskytovatel musí řešit
opakovaně obdobné žádosti o prominutí, je vhodné vytvořit a poskytovatelem schválit jednotný přístup
k výši prominutí například formou sazebníku za nejčastější porušení rozpočtové kázně se stanovením
procenta úlevy. 3. Porušení rozpočtové kázně příspěvkovými
organizacemi
Na rozdíl od právní úpravy platné před 1. 4. 2009 je nyní posuzování
porušení rozpočtové kázně příspěvkovými organizacemi upraveno nově a rozdílně oproti porušení
rozpočtové kázně (jinými) příjemci veřejné finanční podpory. Může tak nastat situace, kdy z jednoho
dotačního titulu jsou poskytovány
dotace
jak příspěvkovým organizacím zřizovaným ÚSC
(poskytovatelem), tak jiným právním subjektům, přičemž při stejném pochybení u příspěvkové
organizace o porušení rozpočtové kázně nepůjde, ale u jiného právního subjektu o porušení rozpočtové
kázně půjde, a to včetně odvodu v plné výši poskytnuté dotace
. Na tuto situaci reaguje i novela
zákona, o které jsme se již výše zmiňovali, s cílem zajistit stejný (rovný) postup vůči všem
subjektům, které veřejné prostředky obdrží, aby příspěvkové organizace zřízené poskytovatelem těchto
prostředků nebyly zvýhodněny např. tím, že by nebyly povinny hradit penále a naopak znevýhodněny
nemožností podat odvolání. Dle současné právní úpravy se
příspěvková organizace ÚSC dopustí porušení rozpočtové kázně tím, že
*
použije peněžní prostředky, které obdrží z rozpočtu svého zřizovatele,
v rozporu se stanoveným účelem,
*
převede do svého peněžního fondu více finančních prostředků, než
stanoví zákon č. 250/2000 Sb. nebo než rozhodl
zřizovatel,
*
použije prostředky svého peněžního fondu na jiný účel, než stanoví
zákon č. 250/2000 Sb. nebo jiný právní předpis,
*
použije své provozní prostředky na účel, na který měly být použity
prostředky jejího peněžního fondu podle zákona č. 250/2000
Sb.,
*
překročí stanovený nebo přípustný objem prostředků na platy, pokud toto
překročení do 31. 12. nekryla ze svého fondu odměn.10)
Znamená to, že zákonem je taxativně vymezeno, kdy dochází k porušení
rozpočtové kázně příspěvkovou organizací. Připomeňme, že ostatní příjemci veřejné finanční podpory
se dopouští porušení rozpočtové kázně vždy, když poruší jakoukoliv předem smluvně stanovenou
podmínku.
Odvod za porušení rozpočtové kázně u příspěvkové
organizace je ukládán zřizovatelem ve výši neoprávněně použitých prostředků. Tady je nutno si
uvědomit, kdo vykonává funkci zřizovatele - je to vždy rada obce, resp. rada kraje. V protokole z
veřejnosprávní kontroly bude uvedeno zjištění, označeno, v jakém případě byla porušena rozpočtová
kázeň a výše dotčených prostředků. Rada obce, resp. rada, kraje pak svým usnesením stanoví
příspěvkové organizaci závazný ukazatel - odvod do rozpočtu
zřizovatele.11) Není tedy vydáván žádný platební výměr, nepostupuje
se podle DŘ. Příspěvková organizace neplatí penále za případné prodlení s odvodem za porušení
rozpočtové kázně. Uložit příspěvkové organizaci odvod za porušení
rozpočtové kázně může zřizovatel nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy porušení zjistil, nejdéle
však do tří let ode dne, kdy k porušení došlo. Pokud tedy zřizovatel provádí následné veřejnosprávní
kontroly u svých příspěvkových organizací v určitých delších lhůtách, pak postih za porušení
rozpočtové kázně mnohdy nemusí nastat z důvodu
prekluze
.Stejně
jako v případě porušení rozpočtové kázně (jinými) příjemci veřejné finanční podpory může zřizovatel
z důvodu zamezení tvrdosti snížit nebo prominout odvod za porušení rozpočtové kázně na základě
písemné žádosti příspěvkové organizace. Také v tomto případě je v připravované novele zákona č.
250/2000 Sb. navrhována lhůta jednoho roku, do které
bude moci být podána žádost o prominutí odvodu.
4. Závěrem
Porušení rozpočtové kázně je institut,
který velmi úzce souvisí s problematikou veřejnosprávní kontroly. Procesní postupy používané dle
zákona č. 250/2000 Sb. při porušení rozpočtové kázně
navazují na zjištění nesrovnalostí při výkonu veřejnosprávní kontroly orgány ÚSC. Jedná se o
problematiku, která je poměrně složitá a je nutno podotknout, že platná právní úprava nedává
příslušným orgánům obcí a krajů zcela jasné vodítko, jak v případě zjištění porušení rozpočtové
kázně postupovat. Pokusili jsme se podat v předloženém článku srozumitelný výklad zaměřený jednak na
porušení rozpočtové kázně příjemci veřejné finanční podpory a jednak příspěvkovými organizacemi obcí
a krajů. Upozornili jsme na některé zřetelné nedostatky v zákoně č.
250/2000 Sb. a podali jsme rovněž základní informaci o
připravované novelizaci tohoto zákona, která by snad tyto nedostatky měla
odstranit.
K případnému praktickému využití jsme i k tomuto tématu
pro čtenáře připravili vzorové dokumenty, které jsou k dispozici jako příloha tohoto článku.
Konkrétně v příloze naleznete vzor platebního výměru na odvod za porušení rozpočtové kázně,
platebního výměru na penále a rozhodnutí o prominutí povinnosti odvodu (na str. 34-36).
PŘÍLOHA č. 1:
Označení subjektu, který odvod ukládá (Obec .., Obecní úřad ..)
Číslo jednací
Datum
Platební výměr na odvod za porušení rozpočtové kázně
Obec .., Obecní úřad ... podle ustanovení
§ xx zákona č.
128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění
pozdějších předpisů, [u kraje podle § 94 odst. 1 zákona
č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) ve znění pozdějších předpisů], ustanovení
§ 22 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů a zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů
ukládá
na základě zjištění v protokole o kontrole č. xxx ze dne xxx povinnost
odvodu neoprávněně použitých (zadržených) peněžních prostředků ve výši xxx Kč (slovy xxx),
poskytnutých vám xxxx.
Uvedenou částku jste povinni odvést na účet obce xxx číslo účtu xxx,
konstantní symbol xxx, variabilní symbol xxx, vedený u xxx, a to nejpozději do 30 dnů ode dne
doručení tohoto platebního výměru.
Odůvodnění
Kontrolou bylo zjištěno xxx. Tím bylo porušeno xxx
Poučení
Příjemce se proti tomuto platebnímu výměru může odvolat podle ustanovení
§ 109 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád. Odvolání
lze podat ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení tohoto platebního výměru, a to u obce xxx, obecního úřadu
xxx, a to i před doručením tohoto platebního výměru. Odvolání nemá odkladný účinek.
Orgán obce, který o poskytnutí peněžních prostředků rozhodl, může na základě
písemné žádosti toho, kdo porušil rozpočtovou kázeň, prominout nebo částečně prominout povinnost
odvodu podle ustanovení § 22 odst. 12 zákona č.
250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, z
důvodů hodných zvláštního zřetele.
Otisk úředního razítka
Podpis, jméno a funkce osoby vydávající platební výměr
PŘÍLOHA č. 2:
Označení subjektu, který odvod ukládá (Obec .., Obecní úřad ..)
Číslo jednací
Datum
Platební výměr na odvod penále
Obec .., Obecní úřad .. podle ustanovení
§ xx zákona č.
128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění
pozdějších předpisů, [u kraje podle § 94 odst. 1 zákona
č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů], ve znění
pozdějších předpisů, ustanovení § 22 zákona č. 250/2000
Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů a zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších
předpisů,
ukládá
povinnost odvést do rozpočtu obce xxx penále z odvodu za porušení rozpočtové
kázně uloženého platebním výměrem na odvod za porušení rozpočtové kázně číslo jednací xxx v celkové
výši xxx Kč (slovy xxx). Výpočet penále:
částka porušení rozpočtové kázně: ... Kč
datum porušení rozpočtové kázně:
penále ke dni: ... Kč
počet dnů prodlení:
sazba penále za den: 0,1%
vypočtené penále: ... Kč
Vypočtení penále z odvodu za porušení rozpočtové kázně bylo zaokrouhleno
podle ustanovení § 146 zákona č. 282/2009 Sb.,
daňový řád.
Uvedenou částku jste povinni odvést na účet obce xxx číslo účtu xxx,
konstantní symbol xxx, variabilní symbol xxx, vedený u xxx, a to nejpozději do 30 dnů ode dne
doručení tohoto platebního výměru.
Odůvodnění
Kontrolou bylo zjištěno xxx. Tím bylo porušeno xxx. Za prodlení s odvodem
za porušení rozpočtové kázně je ten, kdo rozpočtovou kázeň porušil, povinen zaplatit penále ve výši
1 promile z částky odvodu za každý den prodlení, nejvýše však do výše tohoto odvodu. Penále se
počítá ode dne následujícího po dni, kdy došlo k porušení rozpočtové kázně, do dne, kdy byly
prostředky odvedeny nebo u návratných finančních výpomocí vráceny. Penále, které v jednotlivých
případech nepřesáhne 1 000 Kč, se neuloží.
Poučení
Příjemce se proti tomuto platebnímu výměru může odvolat podle ustanovení
§ 109 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád. Odvolání
lze podat ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení tohoto platebního výměru, a to u obce xxx, obecního úřadu
xxx, a to i před doručením tohoto platebního výměru. Odvolání nemá odkladný účinek.
Orgán obce, který o poskytnutí peněžních prostředků rozhodl, může na
základě písemné žádost toho, kdo porušil rozpočtovou kázeň, prominout nebo částečně prominout
povinnost odvodu podle ustanovení § 22 odst. 12 zákona
č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, z
důvodů hodných zvláštního zřetele.
Otisk úředního razítka
Podpis, jméno a funkce osoby vydávající platební výměr
PŘÍLOHA č. 3:
Označení subjektu, který odvod ukládá (Obec .., Obecní úřad ...)
Číslo jednací
Datum
Rozhodnutí
Obec .., Obecní úřad .. na základě žádosti o prominutí odvodu a penále
příjemce xxx podle ustanovení § 22 odst. 12 zákona č.
250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů a
zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád,
promíjí - částečně promíjí - nepromíjí
v souladu s usnesením rady/zastupitelstva obce (kraje) č. xxx ze dne xxx
povinnost odvodu uloženého platebním výměrem ze dne xxx
o
xxx Kč, to znamená na povinnost
ve výši xxx Kč
(slovy xxx).Uvedenou částku jste povinni odvést na účet obce xxx číslo účtu xxx,
konstantní symbol xxx, variabilní symbol xxx, vedený u xxx, a to nejpozději do 30 dnů ode dne
doručení tohoto platebního výměru.
Odůvodnění
Kontrolou bylo zjištěno xxx. Tím bylo porušeno xxx. Příjemce požádal obce
(kraj) o prominutí povinnost odvodu a penále. Rada/zastupitelstvo obce (kraje) usnesením č. xxx ze
dne xxx rozhodl prominout - částečně prominout - neprominout povinnost odvodu za porušení rozpočtové
kázně podle ustanovení § 22 odst. 12 zákona č. 250/2000
Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů ve výši xx %
ze stanoveného odvodu xxx Kč za porušení rozpočtové kázně u
dotace
poskytnuté příjemci na xxx, to je
ve výši xxx Kč.Poučení
Proti rozhodnutí ve věci prominutí odvodu za porušení rozpočtové kázně nebo
penále z odvodu za porušení rozpočtové kázně nelze podle
§ 259 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový
řád, uplatnit opravné prostředky.
Otisk úředního razítka
Podpis, jméno a funkce osoby vydávající platební výměr
1 Srov. zejména zákon č.
477/2008 Sb., kterým se mění zákon č.
250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, s účinností od 1. 4. 2009.
2 Veřejnou finanční podporou je poskytnutí podpory v
jakékoliv podobě -
dotace
, návratná finanční výpomoc, půjčka či jakékoliv zvýhodnění.3 Kdy přísluší o poskytnutí veřejné
finanční podpory rozhodnout radě obce (kraje) a kdy musí rozhodnout zastupitelstvo obce (kraje),
stanoví zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní
zřízení), ve znění pozdějších předpisů, resp. zákon č.
129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění
pozdějších předpisů.
4 Ke značným výkladovým
potížím spojeným právě s podřazením porušení povinností nefinančního charakteru pod porušení
rozpočtové kázně srovnej detailní rozbor in Pospíšil P. K porušení rozpočtové kázně při poskytování
dotací obcemi a kraji, UNES - účetnictví a daně pro územní samosprávné celky, příspěvkové
organizace, organizační složky státu a nevýdělečné organizace, Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2011,
č. 2., str. 26-29.
5 Ačkoliv Ministerstvo financí tvrdí, že to možné je, a to i
přesto, že samo uznává nedokonalost stávající právní úpravy. Např. ve stanovisku Ministerstva
financí č. j.: 12/16 990/2010-124 ze dne 11. 3. 2010 adresovaném Moravskoslezskému kraji se doslova
uvádí:
Pro případy povinností nebo podmínek, u nichž nelze jednoznačně stanovit výši odvodu ve
smyslu § 22 odst. 5, je možné ve smlouvě uvést
konkrétní výši odvodu pro určité porušení povinnosti, resp. podmínky, případně stanovit odvod
procentní sazbou z celkové výše
dotace
. Při novele zákona č.
250/2000 Sb. bude pamatováno na úpravu příslušných
ustanovení tak, aby z nich jednoznačně vyplývala možnost poskytovatele dotace
stanovit nižší odvod v
případě méně závažného porušení rozpočtové kázně. 6 Novela provedená již zmíněným zákonem č.
477/2008 Sb., kterým se mění zákon č.
250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů.
7 Zákon č. 280/2009
Sb., daňový řád, ve znění zákona č. 30/2011
Sb.
8 Viz ust. § 22
odst. 11 zákona č. 250/2000 Sb.
9 K této připravované změně i k dalším, které zmiňujeme v
tomto článku, srov. vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č.
218/2000 Sb., rozpočtových pravidlech a o změně
některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 166/1993
Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů - sněmovní tisk 287/0
dostupný na: http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=6&CT=287&CT1=0.
10 Srov. ust.
§ 28 odst. 7 zákona č. 250/2000 Sb.
11 Viz ust.
§ 28 odst. 6 písm. c) zákona č. 250/2000 Sb.