Tématem tohoto pojednání je souhrnný pohled na změny v různých segmentech zdravotního pojištění.
Změny ve zdravotním pojištění v roce 2016 a k 1. 1. 2017
Ing.
Antonín
Daněk
Změny od 1. 5. 2016
S účinností od 1. 5. 2016 vstoupila v platnost tzv. Doplňková smlouva k platné Smlouvě o sociálním zabezpečení mezi Českou republikou (ČR) a USA, která rozšiřuje její věcnou působnost také na oblast veřejného zdravotního pojištění. To mimo jiné znamená, že osoby zaměstnané nebo samostatně výdělečně činné v těchto státech podléhají od tohoto data právním předpisům o sociálním zabezpečení jako celku pouze jednoho státu.
V praxi tato změna znamená, že pracovníci vyslaní z USA do ČR, kterým bude vystaven doklad USA/CZ 1 (potvrzení o příslušnosti k právním předpisům), nebudou nadále podléhat českým předpisům veřejného zdravotního pojištění. U osob, které byly v ČR do 1. 5. 2016 zdravotně pojištěny i přesto, že měly k dispozici formulář USA/CZ 1 jako vyslaní pracovníci (nebo na základě udělené výjimky), muselo být jejich veřejné zdravotní pojištění v ČR ukončeno a nadále jsou pojištěny komerčně.
Osoba samostatně výdělečně činná z USA působící v České republice je od 1. 5. 2016 účastna v českém systému veřejného zdravotního pojištění.
Do 30. 4. 2016 byly příjmy z provozování malých slunečních elektráren jako výroben elektřiny, pro které není podle energetického zákona vyžadována licence udělovaná Energetickým regulačním úřadem (ERÚ), zdaňovány jako příjmy z jiného podnikání podle § 7 odst. 1 písm. c) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“), tedy i s povinností placení pojistného na zdravotní pojištění.
Protože již není u fotovoltaických elektráren s instalovaným výkonem do 10 kW vyžadována ERÚ licence, nejde od 1. 5. 2016 o příjmy ze samostatné činnosti dle § 7 ZDP, ale o ostatní příjmy podle § 10 ZDP. V dané souvislosti však platí přechodné ustanovení, podle kterého lze § 10 odst. 1 písm. a) ZDP použít již pro zdaňovací období roku 2016.
Změna od 1. 7. 2016
Změny v branném zákoně ovlivnily určitým způsobem i zdravotní pojištění.
Bylo zrušeno ustanovení § 7 odst. 1 písm. h) zákona č. 48/1997 Sb., což znamená, že od 1. 7. 2016 již stát není plátcem pojistného za osoby konající službu v ozbrojených silách, s výjimkou vojáků z povolání, a za osoby povolané k vojenskému cvičení.
Návazně se změnilo i ustanovení § 11 odst. 3 zákona č. 48/1997 Sb., kdy v důsledku příslušných legislativních změn platí, že vojáci v činné službě s výjimkou vojáků v záloze povolaných k vojenskému cvičení nebo službě v operačním nasazení a žáci vojenských škol, kteří se připravují na službu vojáka z povolání a nejsou vojáky v činné službě, jsou pojištěni u Vojenské zdravotní pojišťovny.
V důsledku vypuštění písmene h) z ustanovení § 7 odst. 1 zákona č. 48/1997 Sb. tak došlo k posunutí písmenného označení ostatních skupin osob, za které je plátcem pojistného stát. Tato změna však nemá žádný faktický dopad do stávající právní úpravy a stanovených principů, což znamená, že ve výčtu osob, za které platí pojistné stát (včetně souvisejících podmínek), se jinak nic nezměnilo.
Poznámka: S účinností k 18. 3. 2016 byla Městským soudem v Praze do spolkového rejstříku zapsána změna názvu Centra mezistátních úhrad na
Kancelář zdravotního pojištění z. s.
(Kancelář ZP). Předmětem činnosti Kanceláře ZP je zajištění společných agend veřejného zdravotního pojištění vyplývajících z mezinárodních smluv, českých právních předpisů a stanov Kanceláře ZP.
I. Zvýšení vyměřovacího základu u osob, za které platí pojistné stát, od 1. 1. 2017
Nařízením vlády č. 181/2016 Sb. se s účinností od 1. 1. 2017 zvyšuje vyměřovací základ pro platbu pojistného státem za osoby, za které je stát plátcem pojistného, z částky 6 444 Kč, platné od 1. 1. 2016, na
6 814 Kč
. Měsíční platba pojistného za osobu, za kterou stát pojistné platí, se zvyšuje od 1. 1. 2017 z do té doby platné částky 870 Kč na 920 Kč
(13,5 % z částky 6 814 Kč po zaokrouhlení). To znamená, že za každou osobu, za kterou platí pojistné stát ve smyslu ustanovení § 7 odst. 1 zákona č. 48/1997 Sb., obdrží příslušná zdravotní pojišťovna od ledna 2017 měsíčně navíc 50 Kč.Od 1. 1. 2017 se tak částka odpočtu zvyšuje na 6 814 Kč. Tento nárok může podle ustanovení § 3 odst. 7 zákona č. 592/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů, použít pouze zaměstnavatel zaměstnávající více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového průměrného přepočteného počtu svých zaměstnanců, avšak pouze u zaměstnané osoby, které byl přiznán invalidní důchod. Nárok na odpočet nemají žádní jiní „státní pojištěnci“ a ani osoby samostatně výdělečně činné.
II. Vliv zvýšení minimální mzdy k 1. 1. 2017 na částku 11 000 Kč při placení pojistného zaměstnavatelem
Minimální mzda představuje pro zdravotní pojištění významnou hodnotu, neboť od její výše se přímo odvíjí placení pojistného zaměstnavateli a osobami bez zdanitelných příjmů. Podívejme se nyní blíže na jednotlivé oblasti, ve kterých se u zaměstnavatele zvýšení minimální mzdy od 1. 1. 2017 projeví.
a)
Při provádění dopočtu (a následného doplatku) pojistného do minimálního vyměřovacího základu u těch zaměstnanců, jejichž příjem je nižší než minimální mzda 11 000 Kč, přičemž zaměstnání trvá po celý kalendářní měsíc. To znamená, že se nejedná o zaměstnance, u kterých není stanoven minimální vyměřovací základ dle ustanovení § 3 odst. 8 zákona č. 592/1992 Sb. Doplatek do minima platí standardně zaměstnanec.
Příklad 1
Zaměstnanec, na kterého se vztahuje ustanovení o povinnosti odvodu pojistného alespoň z minimálního vyměřovacího základu, pracuje na zkrácený pracovní úvazek na základě pracovní smlouvy s příjmem 8 600 Kč. Současně má u téhož zaměstnavatele uzavřenu ještě dohodu o pracovní činnosti od 1. 12. 2016 do 31. 1. 2017, kde příjem v měsíci prosinci 2016 činí 2 500 Kč, avšak v lednu 2017 nedosáhne 2 500 Kč.
Při řešení odvodu pojistného zaměstnavatelem vycházíme při tomto souběhu příjmů primárně ze skutečnosti, že:
-
pro účely placení pojistného se každý pracovněprávní vztah posuzuje samostatně,
-
se sčítají příjmy zakládající povinnost placení pojistného na zdravotní pojištění.
V měsíci prosinci tak bude vyměřovacím základem částka 11 100 Kč.
V měsíci lednu však pro účel placení pojistného přichází v úvahu pouze příjem z pracovního poměru, nikoli z dohody o pracovní činnosti. Při výpočtu výše pojistného postupuje zaměstnavatel následovně:
Ve vazbě na výši minimální mzdy od 1. 1. 2017 uhradí zaměstnanec a odvede zaměstnavatel doplatek pojistného ve výši 13,5 % z částky:
(11 000 – 8 600) x 0,135 = 324 Kč
Zaměstnavatel odvede celkové pojistné ve výši 0,135 x 11 000 = 1 485 Kč
Zaměstnanci strhne z platu 1/3 pojistného ze skutečně dosaženého příjmu:
(8 600 x 0,135) / 3 = 387 Kč
a dále výše uvedený doplatek pojistného, tedy celkem: 387 + 324 = 711 Kč
Ze svých prostředků pak zaplatí zaměstnavatel 1 485 – 711 = 774 Kč
Kdyby příjem na dohodu o pracovní činnosti činil i v lednu alespoň 2 500 Kč, oba příjmy by se sečetly, a jelikož by bylo úhrnnou výší příjmů minima 11 000 Kč dosaženo (fakticky překročeno), neprováděl by zaměstnavatel žádný dopočet.
a)
Při provádění dopočtu a doplatku pojistného do minima, kdy doplatek hradí zaměstnavatel ve smyslu ustanovení § 207 až 209 zákoníku práce.
Za této situace přicházejí podle zákoníku práce v úvahu tři důvody:
-
prostoje,
-
nepříznivé povětrnostní vlivy,
-
tzv. částečná nezaměstnanost – z důvodu dočasného omezení odbytu výrobků zaměstnavatele nebo omezení poptávky po jím poskytovaných službách.
V následujícím příkladu hradí doplatek do minima zaměstnavatel podle § 209 odst. 1 zákoníku práce.
Příklad 2
Hrubý příjem zaměstnance činí 12 000 Kč. Z důvodu výrazného poklesu odbytu se zaměstnavatel dohodl s odborovou organizací o poskytování náhrady mzdy od ledna 2017 ve výši 60 % průměrného výdělku. Z tohoto důvodu činí hrubá mzda zaměstnance 7 200 Kč.
Vztahuje-li se na zaměstnance povinnost odvodu pojistného alespoň z minimálního vyměřovacího základu, je postup zaměstnavatele následující:
Prostřednictvím zaměstnavatele se odvede doplatek pojistného ve výši 13,5 % z částky 3 800 Kč (11 000 – 7 200) x 0,135 = 513 Kč (hradí dle výše uvedeného zaměstnavatel)
Zaměstnavatel odvede pojistné v celkové výši: 0,135 x 11 000 = 1 485 Kč
Zaměstnanci strhne z platu 1/3 pojistného ze skutečně dosaženého příjmu:
(7 200 x 0,135) / 3 =
324 Kč
, což představuje celkovou platbu zaměstnanceZe svých prostředků pak zaplatí zaměstnavatel:
2/3 pojistného z hrubé mzdy 7 200 Kč, tj. 648 Kč
a dále doplatek pojistného 513 Kč, tj. celkem
1 161 Kč
a)
Při provádění dopočtu za situace, kdy má zaměstnanec více zaměstnavatelů.
Jedná se o stav, kdy úhrn příjmů nedosahuje minima 11 000 Kč, dopočet a doplatek pojistného provádí ten zaměstnavatel, kterého zaměstnanec k tomuto účelu pověří, tato okolnost může případně být i součástí pracovní smlouvy, nemusí to nutně být zaměstnavatel s nejvyšším příjmem, a zaměstnavatel provádějící dopočet musí mít k dispozici příjmy od dalšího zaměstnavatele, resp. dalších zaměstnavatelů.
a)
Při dopočtu do poměrné části minimálního vyměřovacího základu podle § 3 odst. 9 a 10 zákona č. 592/1992 Sb.
Minimální vyměřovací základ se snižuje na poměrnou část v těchto případech:
a)
zaměstnání netrvalo po celé rozhodné období kalendářního měsíce (zaměstnanec do zaměstnání nastoupil nebo toto ukončil v průběhu měsíce),
b)
zaměstnanci bylo poskytnuto pracovní volno pro důležité osobní překážky v práci (např. nemoc),
c)
zaměstnanec se stal nebo přestal být v průběhu měsíce:
Příklad 3
Zaměstnanec pracující na zkrácený pracovní úvazek ukončil své jediné zaměstnání dne 20. 1. 2017 a za odpracované dny mu byl zúčtován hrubý příjem ve výši 8 250 Kč.
V tomto případě musí být pojistné na zdravotní pojištění odvedeno nikoliv z aktuální celkové výše minimální mzdy, nýbrž alespoň z poměrné části minimálního vyměřovacího základu v návaznosti na počet kalendářních dnů trvání zaměstnání v měsíci lednu 2017, kdy tato poměrná část minima činí 7 096,77 Kč [(20 / 31) x 11 000].
Vzhledem k tomu, že výší zúčtovaného příjmu je takto vypočtená poměrná část minimálního vyměřovacího základu překročena, je vyměřovacím základem zaměstnance za měsíc leden částka 8 250 Kč, dopočet do minima 11 000 Kč se v takových případech neprovádí.
a)
Při řešení přečerpané dovolené (dny přečerpané dovolené se posuzují jako dny neplaceného volna).
Příklad 4
Zaměstnanec končí po dohodě pracovní poměr k 30. 4. 2017, přičemž přečerpal zákonný nárok na dovolenou o deset dnů, za které byla zúčtována náhrada mzdy ve výši 5 400 Kč. Hrubý příjem za duben činí 17 000 Kč.
Dny přečerpané dovolené se vykazují jako dny neplaceného volna, za které se pojistné od 1. 1. 2015 již neplatí. Při výpočtu výše pojistného za měsíc duben zaměstnavatel odúčtuje pouze náhradu mzdy 5 400 Kč a odvede pojistné z vyměřovacího základu 11 600 Kč.
Hrubá mzda 17 000 Kč
Náhrada mzdy za 10 dnů přečerpané dovolené –5 400 Kč
Rozdíl
11 600 Kč
Kdyby byl výsledný příjem nižší než 11 000 Kč, provedl by zaměstnavatel za duben dopočet a doplatek pojistného do minima 11 000 Kč.
a)
V případě poskytnutého neplaceného volna nebo při vykázané neomluvené absenci.
Jelikož se z důvodu těchto nepřítomností zaměstnance v zaměstnání již nenavyšuje jeho vyměřovací základ, je rozhodujícím parametrem právě minimální vyměřovací základ, resp. jeho poměrná část. Při řešení některých specifických situací postupuje zaměstnavatel takto:
Příklad 5
Zaměstnanci bylo poskytnuto po celý kalendářní měsíc neplacené volno.
Zaměstnavatel odvede pojistné z částky minimálního vyměřovacího základu 11 000 Kč ve výši 1 485 Kč, kdy celou částku uhradí zaměstnanec prostřednictvím zaměstnavatele dle § 3 odst. 10 zákona č. 592/1992 Sb. To znamená, že zaměstnanec částku 1 485 Kč zaměstnavateli zaplatí (v hotovosti, převodem na účet) a tuto částku pak zaměstnavatel odvede zdravotní pojišťovně v rámci hromadné platby pojistného za zaměstnance za příslušný kalendářní měsíc.
Příklad 6
Pracovní poměr je se zaměstnancem ukončen k datu 4. 1. 2017, v měsíci lednu měl pouze neplacené volno.
Ze strany zaměstnavatele musí být při odvodu pojistného za měsíc leden dodržena poměrná část minimálního vyměřovacího základu za celkem 4 kalendářní dny trvání zaměstnání v tomto měsíci, což se vypočte jako:
(4 / 31) x 11 000 = 1 419,35 Kč
kde
4 = počet kalendářních dnů trvání zaměstnání v měsíci lednu
31 = počet kalendářních dnů v příslušném měsíci
11 000 = výše minimální mzdy jako minimálního vyměřovacího základu zaměstnance od 1. 1. 2017
Pojistné z této poměrné části minima činí po zaokrouhlení 192 Kč (0,135 x 1 419,35) a uhradí jej zaměstnanec prostřednictvím zaměstnavatele.
V souvislosti s placením pojistného se identicky nahlíží na oblast neplaceného volna a neomluvené absence v tom smyslu, zda v těchto situacích (ne)musí být při odvodu pojistného dodrženo zákonné minimum.
a)
Při neplatném rozvázání pracovního poměru.
Jestliže soud po přezkoumání zaměstnancem podané žaloby na neplatnost rozvázání pracovního poměru rozhodl o nepřetržitém trvání pracovního poměru, pak zaměstnavatel:
a)
dodatečně (se zpětnou platností) přihlásí osobu jako zaměstnance,
b)
odvede standardním způsobem pojistné ze zúčtované náhrady mzdy,
c)
zajistí dodržení minimálního vyměřovacího základu za období neplatné výpovědi, tedy v těch měsících, na které zaměstnance dodatečně se zpětnou platností přihlašuje,
s výjimkou osob, které
:a)
V případě tzv. nekolidujícího zaměstnání.
Uchazeč o zaměstnání, který nepobírá podporu v nezaměstnanosti, může současně vykonávat závislou činnost (pracovní poměr, služební poměr, dohoda o pracovní činnosti, dohoda o provedení práce), pokud příjem za kalendářní měsíc nepřevýší polovinu minimální mzdy, tj. od 1. 1. 2017 částku 5 500 Kč.
Pokud se zaměstnavatel rozhodne zaměstnat osobu evidovanou na úřadě práce jako uchazeče o zaměstnání, oznamuje na formuláři Hromadné oznámení zaměstnavatele zdravotní pojišťovně kódem „P“, že se přihlašuje k platbě pojistného za tohoto zaměstnance. Současně zaměstnavatel sděluje zdravotní pojišťovně skutečnost rozhodnou pro vznik povinnosti státu platit za tohoto zaměstnance pojistné, a to kódem „I“. K ukončení evidence uchazeče o zaměstnání na úřadě práce se pak používá kód „J“.
Naproti tomu není ve zdravotním pojištění přípustný souběh výkonu samostatné výdělečné činnosti a registrace uchazeče o zaměstnání.
a)
U zaměstnání na dohodu o provedení práce.
Do konce roku 2016 se zaměstnavatelé nezabývali problematikou minimálního vyměřovacího základu u dohody o provedení práce, popřípadě u více dohod o provedení práce u jednoho zaměstnavatele. Pokud takový příjem přesáhl 10 000 Kč, byl automaticky dodržen minimální vyměřovací základ. Naopak, při příjmu maximálně 10 000 Kč zaměstnání ve zdravotním pojištění nevzniklo a svůj pojistný vztah (pojištění u zdravotní pojišťovny) si řešil pojištěnec jiným způsobem. Podotýkám, že dohody o provedení práce řeší zaměstnavatelé ve zdravotním pojištění od 1. 1. 2012.
Zvýšením minimální mzdy k 1. 1. 2017 na částku 11 000 Kč se tato situace mění. Jestliže příjem na dohodu o provedení práce (resp. více dohod o provedení práce u jednoho zaměstnavatele) činí více než 10 000 Kč a méně než 11 000 Kč, provádí zaměstnavatel příslušný dopočet do minima 11 000 Kč při zaměstnání trvajícím celý kalendářní měsíc. Výjimkou jsou osoby nebo situace vyjmenované v ustanovení § 3 odst. 8 zákona č. 592/1992 Sb., kdy toto minimum nemusí být dodrženo, anebo když se minimum snižuje na poměrnou část dle § 3 odst. 9 téže právní normy.
Kdyby dohoda o provedení práce trvala celý kalendářní měsíc a dosažený příjem by činil 10 400 Kč, neprováděl by zaměstnavatel dopočet do minima, ale pojistné by odvedl z částky 10 400 Kč například tehdy, kdyby:
-
byla zaměstnancem osoba, za kterou je plátcem pojistného stát (resp. by pro tuto osobu neplatil minimální vyměřovací základ), nebo
-
osoba současně pracovala u jiného zaměstnavatele, který by potvrzením doložil, že odvádí za zaměstnance pojistné alespoň z minimálního vyměřovacího základu, nebo
-
osoba pracující na dohodu o provedení práce současně podnikala a platila by alespoň minimální zálohy na pojistné jako OSVČ, což by zaměstnavateli dokladovala čestným prohlášením, aj.
Důležité poznámky týkající se odvodu pojistného v návaznosti na minimální vyměřovací základ zaměstnance:
-
doplatek pojistného do povinné výše minima plně hradí prostřednictvím zaměstnavatele buď zaměstnanec, nebo sám zaměstnavatel – tuto částku pojistného nelze „klasicky“ dělit na jednu třetinu sraženou zaměstnanci a dvě třetiny placené zaměstnavatelem,
-
má-li zaměstnanec v jednom zaměstnání nebo ve více zaměstnáních příjmy nižší než minimální mzda, pak se pro účel stanovení vyměřovacího základu (minimálního vyměřovacího základu) sčítají všechny příjmy zakládající účast na zdravotním pojištění,
-
v případě posuzování (sčítání) příjmů z více zaměstnání je nutná spolupráce příslušných zaměstnavatelů,
-
odvod pojistného alespoň z minimálního vyměřovacího základu musí být zabezpečen i v případech, kdy zaměstnanec pracuje na zkrácený pracovní úvazek,
-
pokud se ze zákonných důvodů snižuje minimální vyměřovací základ zaměstnance na poměrnou část, musí být odvedeno pojistné z tohoto sníženého vyměřovacího základu, tedy i včetně případného doplatku do této poměrné části,
-
doplatky do minimálního vyměřovacího základu, resp. do jeho poměrné části, nemůže hradit sám pojištěnec, tyto se platí zásadně prostřednictvím zaměstnavatele,
-
jestliže se na zaměstnance naopak nevztahuje povinnost placení pojistného alespoň ze zákonného minima (viz osoby výše vyjmenované v § 3 odst. 8 zákona č. 592/1992 Sb.), odvádí zaměstnavatel pojistné ze skutečné výše zúčtovaného příjmu bez ohledu na minimální mzdu, dobu trvání zaměstnání v příslušném kalendářním měsíci, případnou nemoc, vykázané neplacené volno apod.
III. Osoby bez zdanitelných příjmů
Za osobu bez zdanitelných příjmů se ve zdravotním pojištění považuje pojištěnec, který není v rámci příslušného kalendářního měsíce ani jeden den zaměstnancem nebo OSVČ nebo osobou, za kterou platí pojistné stát. Osobou bez zdanitelných příjmů je tak například zaměstnanec pracující na dohodu o pracovní činnosti s příjmem nižším než 2 500 Kč nebo žena v domácnosti, která není zaměstnána, nepodniká, a ani nepatří mezi osoby, za které platí pojistné stát. Platba pojistného osobami bez zdanitelných příjmů činí 13,5 % z minimální mzdy 11 000 Kč, tedy 1 485 Kč.
IV. Minimum OSVČ
Víceméně již pravidelnou změnou pro osoby samostatně výdělečně činné je každoroční zvýšení minimální výše zálohy k datu 1. 1., přičemž je pravdou, že minimální zálohu platí převážná většina podnikatelů.
Minimální měsíční vyměřovací základ OSVČ pro rok 2017 je určen sazbou 50 % z částky průměrné mzdy 28 232 Kč, tj. 14 116 Kč. Minimální výše zálohy OSVČ pro rok 2017 se vypočte jako 13,5 % z částky 14 116 Kč, a zvyšuje se tak od ledna 2017 z dosavadních 1 823 Kč na 1 906 Kč.
Pokud musí OSVČ dodržet ve zdravotním pojištění zákonné minimum, pak alespoň minimální:
-
zálohu za prosinec 2016 ve výši 1 823 Kč zaplatí nejpozději dne 9. 1. 2017,
-
zálohu za leden 2017 ve výši 1 906 Kč uhradí nejpozději dne 8. 2. 2017.
Od měsíce podání Přehledu za rok 2016 (tedy například od dubna 2017) platí OSVČ nadále zálohu 1 906 Kč i tehdy, pokud podle příjmů a výdajů za rok 2016 matematicky vyjde výše zálohy nižší než 1 906 Kč. Horní výše zálohy OSVČ není omezena.
Částka 1 906 Kč také představuje nejnižší možnou výši zálohy v situaci, kdy je OSVČ povoleno zdravotní pojišťovnou snížení výše placené zálohy.
Jestliže naopak OSVČ patří mezi osoby, pro které neplatí ve zdravotním pojištění ustanovení o minimálním vyměřovacím základu dle § 3a odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb. (například se jedná o osoby, za které je plátcem pojistného stát), pak může záloha činit i méně než 1 906 Kč, nebo může mít i nulovou hodnotu, což v roce 2017 platí rovněž v případě povoleného snížení zálohy takové osobě.
Termíny pro podání Přehledu OSVČ zdravotní pojišťovně za rok 2016
Pro podání Přehledu o příjmech a výdajích ze samostatné výdělečné činnosti a úhrnu záloh na pojistné za rok 2016 platí ve zdravotním pojištění následující termíny:
-
do jednoho měsíce ode dne, ve kterém mělo být podáno daňové přiznání za rok 2016 – jedná se o základní termín platný pro OSVČ, tedy nejpozději dne 2. 5. 2017,
-
pokud má OSVČ povinný audit nebo zpracovává-li daňové přiznání daňový poradce, je OSVČ povinna doložit tuto skutečnost zdravotní pojišťovně do 30. 4. 2017, a Přehled tak může podat až do 1. 8. 2017.
Do 10. 4. 2017 jsou povinny předložit Přehled ty OSVČ, které daňové přiznání nepodávají (např. nízké příjmy).
Pokud OSVČ změnila v průběhu roku 2016 zdravotní pojišťovnu (standardně k 1. 7. 2016), podává Přehled oběma zdravotním pojišťovnám.
V. Hodnoty pravděpodobného pojistného
Aby mohla zdravotní pojišťovna zjistit, zda plátce platí pojistné podle zákona, musí jí zaměstnavatelé (za daný kalendářní měsíc) a OSVČ (za předcházející kalendářní rok) předložit příslušný Přehled. Je pravdou, že stále existují (a nepochybně i existovat budou) zaměstnavatelé i podnikatelé, kteří v tomto směru zákony nedodržují. Pro uplatnění postihu vůči těmto nezodpovědným plátcům začlenil zákonodárce do právní úpravy zdravotního pojištění institut pravděpodobného pojistného.
Pravděpodobná výše pojistného pro rok 2017 se stanoví ve výši 1,5násobku všeobecného vyměřovacího základu za rok 2015, což je hodnota 27 156 Kč. To znamená, že měsíční částka vyměřovacího základu z titulu pravděpodobného pojistného činí u zaměstnavatele 40 734 Kč (1,5 x 27 156), 13,5 % pojistného pak po zaokrouhlení 5 500 Kč. U osob samostatně výdělečně činných je tato měsíční hodnota pravděpodobného pojistného poloviční (2 750 Kč).
VI. Zaměstnání ve zdravotním pojištění
Třebaže neregistrujeme k datu 1. 1. 2017 významné změny v oblasti stanovení vyměřovacího základu v důležitých pojmech zaměstnanec nebo zaměstnání, je pro placení pojistného na zdravotní pojištění nadále zásadní, zda je osoba ve zdravotním pojištění zaměstnancem, resp. zda vzniká ve zdravotním pojištění zaměstnání.
Zaměstnání s navazujícími povinnostmi zaměstnavatele vzniká tehdy, vykonává-li zaměstnanec pro zaměstnavatele činnost a je-li mu za výkon této činnosti zúčtován příjem ze závislé činnosti zdaňovaný podle § 6 ZDP. Je-li osoba ve zdravotním pojištění zaměstnancem, pak zaměstnavatel (mimo výjimek – viz dále):
-
přihlašuje osobu u zdravotní pojišťovny jako zaměstnance, pokud již přihlášena není, a
-
odvádí pojistné podle zákona, tedy:
Zaměstnání vzniká:
1.
u pracovní smlouvy (obdobně i u odměn členů statutárních orgánů) při jakékoli výši zúčtovaného příjmu. V tomto směru je jedinou výjimkou situace, kdy zaměstnání nevzniká u člena družstva, který bez pracovněprávního vztahu k družstvu vykonává pro družstvo práci, tedy i funkci, je za tuto práci družstvem odměňován a nedosáhl příjmu 2 500 Kč;
2.
u dohody o pracovní činnosti (více dohod o pracovní činnosti u jednoho zaměstnavatele) při příjmu alespoň 2 500 Kč;
3.
u dohody o provedení práce (více dohod o provedení práce u jednoho zaměstnavatele) při příjmu převyšujícím 10 000 Kč.
Od data 1. 1. 2015 se ve zdravotním pojištění pro účel vzniku zaměstnání již sčítají v rámci rozhodného období kalendářního měsíce příjmy z více dohod o pracovní činnosti nebo dohod o provedení práce u jednoho zaměstnavatele.
Zásady
U pracovní smlouvy, u dohody o pracovní činnosti a od 1. 1. 2017 i u dohody o provedení práce musí zaměstnavatel přihlédnout k tomu, zda je částkou vyměřovacího základu a odvedenou výší pojistného dodržen u zaměstnance minimální vyměřovací základ, případně jeho poměrná část.
Pro vznik zaměstnání u dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce nerozhoduje, zda tato dohoda trvá po celý kalendářní měsíc nebo jen po jeho část, podstatná je dosažená výše příjmu v rámci rozhodného období kalendářního měsíce.
Ze skutečné výše příjmu, tedy bez nutnosti dopočtu pojistného do povinného minima, odvede zaměstnavatel pojistné v případě, kdy zaměstnanec:
-
má současně jiné zaměstnání a v součtu příjmů je dosaženo alespoň částky 11 000 Kč (nutno doložit potvrzením o výši příjmu u tohoto jiného zaměstnavatele neboli zaměstnavatelé si pro daný účel navzájem vydokladují výši příjmu v daném měsíci). Alternativně lze doložit potvrzení o skutečnosti, že jiný zaměstnavatel odvádí za zaměstnance pojistné nejméně z minimálního vyměřovacího základu.
-
je současně OSVČ a platí alespoň minimální zálohy (v roce 2017 nejméně částce 1 906 Kč), což zaměstnavateli doloží čestným prohlášením,
-
patří mezi osoby, na které se nevztahuje ustanovení o povinnosti odvodu pojistného alespoň z minimálního vyměřovacího základu podle výše citovaného § 3 odst. 8 zákona č. 592/1992 Sb., kdy se jedná především o osoby, za které je plátcem pojistného stát.
Od roku 2013 již není ve zdravotním pojištění stanoven maximální vyměřovací základ. To znamená, že:
-
zaměstnavatelé odvádějí pojistné z každého (jakkoli vysokého) příjmu,
-
osoby samostatně výdělečně činné nemají určenu maximální výši zálohy a ani celková výše pojistného za rozhodné období kalendářního roku není omezena horní hranicí.
Osoba není zaměstnancem, resp. zaměstnání nevzniká a pojistné se neodvádí:
-
je-li zaměstnanci zúčtován příjem dani nepodléhající nebo od daně osvobozený podle § 3 odst. 4, § 4, § 4a a zejména pak podle § 6 odst. 7 a § 6 odst. 9 ZDP,
-
pokud se jedná o žáka nebo studenta, který má pouze příjmy ze závislé činnosti za práci z praktického výcviku,
-
tehdy, jsou-li odměňováni členové okrskové volební komise při volbách do Evropského parlamentu, Senátu a zastupitelstev územních samosprávných celků a členové okrskové volební komise a zvláštní okrskové volební komise při volbách do Poslanecké sněmovny a při volbě prezidenta republiky,
-
při příjmu nižším než 2 500 Kč u:
Jestliže ve zdravotním pojištění nevzniká zaměstnání, neplní zaměstnavatelé vůči zdravotní pojišťovně zaměstnance žádné povinnosti. Současně však platí, že pokud není osoba z pohledu zdravotního pojištění zaměstnancem, musí si sama řešit svůj pojistný vztah jiným zákonným způsobem (jiné zaměstnání, OSVČ, některá ze „státních“ kategorií, osoba bez zdanitelných příjmů, eventuálně vynětí z českého systému veřejného zdravotního pojištění).
VII. Změna v zákoně o daních z příjmů
S účinností od 1. 1. 2017 se mění ustanovení § 6 odst. 9 písm. p) ZDP, kdy lze uplatnit osvobození od daně z plateb zaměstnavatele na příspěvek na penzijní připojištění, doplňkové penzijní spoření a životní pojištění až do výše 50 000 Kč ročně.
Jelikož je stanovení vyměřovacího základu zaměstnance ve zdravotním pojištění přímo navázáno na (ne)zdaňování příslušného plnění podle § 6 ZDP, nepodléhá od daně osvobozená hodnota příspěvku do 50 000 Kč ani odvodu pojistného na zdravotní pojištění.
VIII. Beze změn k 1. 1. 2017
Z důležitých ustanovení, která se nemění, vybírám následující.
Výjimky, kdy se pojistné na zdravotní pojištění neplatí
Pojistné na zdravotní pojištění se neplatí, pokud se jedná o:
1) výjimky dané ustanovením § 3 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., kterými jsou:
a)
náhrada škody podle zákoníku práce a právních předpisů upravujících služební poměry,
b)
odstupné a další odstupné, odchodné a odbytné, na která vznikl nárok podle zvláštních právních předpisů, a odměna při skončení funkčního období, na kterou vznikl nárok podle zvláštních právních předpisů,
c)
věrnostní přídavek horníků,
d)
plnění, které bylo poskytnuto poživateli starobního důchodu nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně po uplynutí jednoho roku ode dne skončení zaměstnání,
e)
jednorázovou sociální výpomoc poskytnutou zaměstnanci k překlenutí jeho mimořádně obtížných poměrů vzniklých v důsledku živelní pohromy, požáru, ekologické nebo průmyslové havárie nebo jiné mimořádně závažné události;
2) osobu, která není ve zdravotním pojištění zaměstnancem dle § 5 písm. a) bodů 1–7 zákona č. 48/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Placení pojistného jednotlivými skupinami plátců
Pojistné placené zaměstnavatelem za jednotlivé kalendářní měsíce splatné od 1. do 20. dne následujícího kalendářního měsíce. Pojistné se platí v české měně:
a)
na účet zdravotní pojišťovny vedený u poskytovatele platebních služeb,
b)
vyplacením v hotovosti zaměstnanci příslušné zdravotní pojišťovny pověřenému přijímat pojistné.
Za den platby pojistného se považuje:
a)
v případě placení na účet zdravotní pojišťovny vedený u poskytovatele platebních služeb den, kdy dojde k připsání pojistného na účet poskytovatele platebních služeb zdravotní pojišťovny,
b)
v případě vyplacení hotovosti přímo zaměstnanci příslušné zdravotní pojišťovny den, kdy příslušný zaměstnanec hotovost přijal.
Osoby bez zdanitelných příjmů a osoby samostatně výdělečně činné platí pojistné, resp. zálohu na pojistné, za příslušný kalendářní měsíc nejpozději do 8. dne následujícího kalendářního měsíce. Připadne-li poslední den této lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním den lhůty nejblíže následující pracovní den.
Uznaná doba rodičovství a zdravotní pojištění
Vysoké školy jsou povinny činit vhodná opatření pro studium rodičů, a to po dobu, po kterou by jinak trvala jejich mateřská či rodičovská dovolená (tedy do tří let věku dítěte), kterou zákon o vysokých školách specifikuje jako „uznanou dobu rodičovství“.
Toto opatření se týká jak studentek, které během studia porodí, tak všech studentů, kteří se starají o malé dítě. Pojem uznaná doba rodičovství bezprostředně ovlivňuje délku studia, plnění studijních povinností a především poplatky za studium.
Studujícím matkám a otcům je umožněno přerušit studium po dobu, po kterou by jinak trvala mateřská či rodičovská dovolená. Uznaná doba rodičovství se přitom nezapočítává do maximální možné bezplatné délky studia. Ta představuje pro bakalářské studium čtyři roky, pro magisterské studium tři roky.
V ustanovení § 14 odst. 2 písm. d) zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, je deklarováno, že za soustavnou přípravu dítěte na budoucí povolání na vysoké škole se považuje také doba přerušení studia na vysoké škole, po kterou by jinak trvala mateřská nebo rodičovská dovolená ve smyslu ustanovení § 195 až 198 zákoníku práce. Tímto je zakotveno právo rodiče dítěte na přerušení studia po dobu, po niž by jinak trvala mateřská či rodičovská dovolená (uznaná doba rodičovství), a v případě přerušení studia z tohoto důvodu se tak zachovává
status
soustavné přípravy dítěte na budoucí povolání jako při studiu nepřerušeném.Protože se i uznaná doba rodičovství považuje podle zákona o státní sociální podpoře za soustavnou přípravu dítěte na budoucí povolání, zůstává pojištěnec po tuto dobu ve zdravotním pojištění nadále osobou, za kterou platí pojistné stát.
Jednoleté pomaturitní kurzy cizích jazyků s denní výukou
Stát je plátcem pojistného v případě studia v jednoletých kurzech cizích jazyků s denní výukou. Studenti těchto kurzů, kteří úspěšně vykonali první maturitní zkoušku v kalendářním roce, v němž kurz zahajují, se považují za nezaopatřené děti připravující se na budoucí povolání, a je za ně plátcem pojistného na zdravotní pojištění stát.
Plnění podle § 52 písm. e) zákoníku práce
Od 1. 1. 2015 se platí se pojistné z plnění („odstupného“) podle § 52 písm. e) zákoníku práce. Neplatilo se pouze v období březen–prosinec 2014 na základě rozsudku Nejvyššího správního soudu sp. zn. 6 Ads 90/2013-50 ze dne 26. 3. 2014 v situaci, kdy zaměstnavatel toto plnění nazval (například v kolektivní smlouvě) odstupným.
Maximální vyměřovací základ
Zákonem č. 500/2012 Sb. došlo ke zrušení maximálního vyměřovacího základu zaměstnance i osoby samostatně výdělečně činné pro rozhodná období let 2013–2015. To znamená, že v průběhu těchto tří let neměla být účinná (a v letech 2013 a 2014 ani nebyla) ustanovení řešící maximální vyměřovací základ zaměstnance i osoby samostatně výdělečně činné. Aktuálně platí, že v této fázi (reálně od 1. 1. 2015) je maximální vyměřovací základ ve zdravotním pojištění trvale zrušen.